Постанова
від 27.02.2024 по справі 560/16785/23
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/16785/23

Головуючий у 1-й інстанції: Салюк П.І.

Суддя-доповідач: Курко О. П.

27 лютого 2024 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Курка О. П.

суддів: Шидловського В.Б. Боровицького О. А.

за участю:

секретаря судового засідання: Яремчук Л.С,

представника позивача: Савченко О.В.,

відповідача: Кучинської Л.О.,

представники третіх осіб: Антонюка Н.В., Сусли І.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 09 листопада 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державного кадастрового реєстратора відділу №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Кучинської Лариси Олександрівни, Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору Національного природного парку "Подільські Товтри", Староушицької селищної ради, Хмельницької обласної державної адміністрації (Хмельницька обласна військова адміністрація) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

в вересні 2023 року ОСОБА_1 звернулась до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Державного кадастрового реєстратора відділу №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Кучинської Лариси Олександрівни, Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору Національного природного парку "Подільські Товтри", Староушицької селищної ради, Хмельницької обласної державної адміністрації (Хмельницька обласна військова адміністрація), в якому просила суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Державного кадастрового реєстратора відділу №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Кучинської Лариси Олександрівни про державну реєстрацію земельної ділянки площею 391,1300 га, кадастровий номер 6822455800:05:007:0041, для збереження та використання національних природних парків (04.03), яка знаходиться за адресою: Хмельницька обл., Кам`янець-Подільський р-н, Староушицька селищна рада.

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 391,1300 га, кадастровий номер 6822455800:05:007:0041, для збереження та використання національних природних парків (04.03), яка знаходиться за адресою: Хмельницька обл., Кам`янець-Подільський р-н, Староушицька селищна рада.

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору. Позивач вважає, що відповідачем протиправно здійснено державну реєстрацію земельної ділянки площею 391,1300 га, кадастровий номер 6822455800:05:007:0041, для збереження та використання національних природних парків (04.03), яка знаходиться за адресою: Хмельницька обл., Кам`янець-Подільський р-н, Староушицька селищна рада, координати меж якої накладаються, в тому числі, на координати меж належної позивачу на праві оренди земельної ділянки, що грубо суперечить положенням ч. 6 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» та п. 111 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17 жовтня 2012 року.

В судовому засіданні представник позивача доводи апеляційної скарги підтримав в повному обсязі та просив суд задовольнити її, а рішення суду першої інстанції скасувати.

Представник Староушицької селищної ради підтримав доводи апеляційної скарги позивача та просив суд задовольнити ії, а рішення суду першої інстанції - скасувати.

ОСОБА_2 та представник третьої особи - Хмельницької обласної державної адміністрації в судовому засіданні заперечували проти задоволення апеляційної скарги та просили суд залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, доводи сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що 24.09.2012 між ОСОБА_1 та Кам`янець-Подільською районною державною адміністрацією було укладено договір оренди земельної ділянки для сінокосіння площею 0,1742 га, зареєстрований в Управлінні Держекозему у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області, запис від 16.10.2012 року № 682240004002957.

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 251235218 від 05.04.2021, Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2329020868224; Об`єкт нерухомого майна: земельна ділянка; Кадастровий номер: 6822455800:04:005:0218; Опис об`єкта: Площа (га): 0,1742; Дата, час державної реєстрації: 31.03.2021 10:56:36; Державний реєстратор: Андрієвська Марина Василівна, Хмельницька міська рада, Хмельницька обл.; Підстава для державної реєстрації: договір оренди землі, серія та номер: б/н, виданий 24.09.2012, видавник: сторони: Кам`янець-Подільська районна державна адміністрація, Чорна В.О.; Підстава внесення запису: Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 57464202 від 05.04.2021 09:15:55, Андрієвська Марина Василівна, Хмельницька міська рада, Хмельницька обл.; Вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки; Зміст, характеристика іншого речового права: Дата укладання договору (після 2013р.). Дата державної реєстрації (до 2013): 24.09.2012, Строк: 49 р., Дата закінчення дії: 24.09.2061; Відомості про суб`єкта іншого речового права: Орендар: ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 , країна громадянства: Україна, Орендодавець: Кам`янець-Подільська районна державна адміністрація, код ЄДРПОУ: 21319591; Опис об`єкта іншого речового права: в оренду 0,1742 га.

24.01.2023 видано наказ Держгеокадастру №33 «Про проведення державної інвентаризації земель у 2023 році».

31.01.2023 на адресу Хмельницької обласної військової адміністрації надійшов лист від Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області зареєстрований у Хмельницькій обласній військовій адміністрації 31.01.2023 за номером 68/928-26/2023 з обґрунтованим проханням прийняти розпорядження про проведення інвентаризації земель державної власності, що розташовані на території Хмельницької області орієнтовною площею 3965 га.

01.02.2023 начальником Хмельницької обласної військової адміністрації прийнято розпорядження №32/2023-р «Про проведення інвентаризації земель державної власності за категорією земель - землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення на території Хмельницької області», згідно якого вирішено провести інвентаризацію земель державної власності за категорією земель - землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення орієнтовною площею 620,00 га, що розташовані на території Хмельницької області, а Головному управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області доручено замовити розробку технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель, державної власності у суб`єкта господарювання, що є виконавцем робіт із землеустрою, згідно із законом.

Державному підприємству «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» на підставі розпорядження Хмельницької обласної військової адміністрації №32/2023-р, наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області «Про проведення державної інвентаризації земель» від 06 лютого 2023 року та договору на виконання робіт із землеустрою №1-Г від 20.03.2023 доручено розробити технічну документацію із землеустрою щодо державної інвентаризації земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення на території Староушицької селищної ради, Слобідсько-Кульчієвецької та Жванецької сільських рад Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.

Відповідно до примірника №1 технічної документації із землеустрою щодо державної інвентаризації земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення на території Староушинської селищної ради, Слобідсько-Кульчієвецької та Жванецької сільських рад, Кам`янець-Подільського району Хмельницької області 2023 року, перед складанням технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель державної власності з метою встановлення місця розташування, визначення меж, уточнення площ, класифікації угідь, обмежень у використанні було проведено кадастрову зйомку території об`єктів інвентаризації.

За результатами інвентаризації земель і вихідними даними складені переліки земельних ділянок.

Відповідно до державного акта на право постійного користування землею, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №1, виданого Національному природному парку «Подільські Товтри» 06.05.2003 році, площа ділянок складає 391,1300 га та 7,1300 га.

Відповідно до державного акта на право постійного користування землею, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №8, виданого Національному природному парку «Подільські Товтри» 26.12.2001 році, площа ділянок складає 21,1100 га.

Відповідно до державного акта на право постійного користування землею, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №10, виданого Національному природному парку «Подільські Товтри» 26.12.2002 році, площа ділянок складає 62,9000 га та 103,4000 га.

Відповідно до державного акта на право постійного користування землею, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №6, виданого Національному природному парку «Подільські Товтри» 26.12.2001 році, площа ділянок складає 32,1200 га.

Площі земельних ділянок згідно державних актів на право постійного користування відповідають площам за матеріалами інвентаризації.

Загальна площа про інвентаризованих земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення державної власності складає 617,43000 га, в тому числі ділянка № 1 - площею 391,1300 га на території Староушицької селищної ради.

Земельні ділянки відносяться до категорії земель: землі природного-заповідного та іншого природоохоронного призначення; від цільового призначення для збереження та використання національних природних парків (код 04.03); вид угідь земельні лісові ділянки, вкриті лісовою рослинністю (код 005.01), земельні лісові ділянки, не вкриті лісовою рослинністю ( код 005.02), кам`янисті місця ( код 003.01); форма власності державна.

Земельні ділянки в державно реєстрі речових прав не зареєстровані.

Від імені замовника документації розробник здійснює подання документації із землеустрою до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, для внесення відомостей, які отримані за результатами державної інвентаризації земель до Державного земельного кадастру та присвоєння кадастрового номера земельним ділянкам.

На лист ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут» №665 від 23.06.2023 про надання інформації, адміністрація національного природного парку «Подільські Товтри» надала відповідь від 05.07.2023 в якій повідомила, що при візуальному вивчені географічних матеріалів місць проведення робіт з державної інвентаризацією земель земельних ділянок НПП «Подільські Товтри» виявлено ряд розбіжностей проходження меж земельних ділянок зазначених у графічних матеріалах та межах державних актів на право постійного користування землею НПП «Подільські Товтри».

Відповідно до листа від 26.07.2023 НПП «Подільскі Товтри», адміністрація національного парку «Подільські Товтри» на лист ДП «Вінницького науково-дослідного та проектного інституту» №888 від 24.07.2023 щодо проведення державної інвентаризації окремих земельних ділянок природно-заповідного фонду НПП «Подільскі Товтри» розглянувши надіслані додатки, а саме кадастрові плани земельних ділянок НПП «Подільські Товтри» погодила дані матеріали.

Державному кадастровому реєстратору відділу №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Кучинській Ларисі Олександрівні надійшла на опрацювання в електронному вигляді за допомогою програмного забезпечення автоматизованої системи Державного земельного кадастру заява Державного підприємства «Вінницький інститут землеустрою» про державну реєстрацію земельної ділянки від 16.08.2023 №ЗВ-9705180342023 з наступним змістом: «Відповідно до Земельного кодексу України та Закону України Про Державний земельний кадастр прошу зареєструвати земельну ділянку площею 391.13 га, яка розташована за адресою: Кам`янець-Подільський район, Староушицька селищна рада.

Додаткові відомості: усі учасники повідомлені про необхідність внесення змін, усі межі перевірено і відновлено згідно акта один в один».

Об`єктом інвентаризації, згідно пояснювальної записки, є земельні ділянки природно-заповідного фонду Національний природний парк «Подільські товтри», які розташовані за межами населених пунктів на території Староушицької селищної ради, Слобідсько-Кульчієвецької та Жванецької сільських рад Кам`янець-Подільського району Хмельницької області (передбачено сформувати 6 земельних ділянок). Права на зазначені земельні ділянки посвідчено Державними актами, копії яких додано розробником в документацію із землеустрою.

Зазначеною документацією із землеустрою передбачено здійснення заходів із державної інвентаризації земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення та внесення відомостей до Державного земельного кадастру, окрім іншого, про земельну ділянку площею 391.1300 га, категорія земель - Землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, цільове призначення - 04.03 Для збереження та використання національних природних парків, право на яку посвідчено Державним актом на право постійного користування землею, бланк серія ІІ-ХМ 002535 за №1 від 06.05.2003 року, видано Національному природному парку «Подільські Товтри».

Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № HB-1200644532023 сформованого 28.08.2023 на запит ДП «Вінницький інститут землеустрою» діл. 1, земельна ділянка: кадастровий номер 6822455800:05:007:0041; Місце розташування: Хмельницька область, Кам`янець-Подільський район, Староушицька селищна рада; Категорія земель: землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; Вид цільового призначення: 04.03 Для збереження та використання національних природних парків; Форма власності: Державна власність; Площа земельної ділянки, гектарів: 391,1300; Інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки: Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель, 08.08.2023 ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», ОСОБА_3 ; Орган, який зареєстрував земельну ділянку: Відділ №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області; Дата державної реєстрації: 28.08.2023.

Відповідно до інформаційної довідки № 346732021 від 15.09.2023 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, земельна ділянка кадастровий номер: 6822455800:05:007:0041, за вказаними параметрами запиту (права власності, інші речові права, іпотеки, обтяження) відомості відсутні.

Вважаючи рішення про реєстрацію земельної ділянки протиправним, позивач звернулась з цим позовом до суду.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що земельна ділянка площею 391,1300 га з кадастровим номером 6822455800:05:007:0041, не може накладатись на межі інших ділянок так як була сформована 06 травня 2003, відповідно державним реєстратором Кучинською Ларисою Олександрівною лише прийнято рішення про реєстрацію вказаної земельної ділянки та присвоєно кадастровий номер.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.

Згідно з ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 2 ст. 4 Земельного кодексу України, завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до п. 8 ст. 13 Земельного кодексу України, до повноважень Кабінету Міністрів України в галузі земельних відносин належить організація ведення державного земельного кадастру, державного контролю за використанням і охороною земель та здійснення землеустрою.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, що затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 15 (далі Положення № 15), Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.

Відповідно до п. 8 Положення № 15 Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 5 «Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру» Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області є територіальним органом Держгеокадастру.

Відповідно до статті 14 Закону України «Про землеустрій» до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у сфері землеустрою, належать:

а) внесення пропозицій про формування державної політики у сфері землеустрою і забезпечення її реалізації;

б) участь у розробленні та реалізації загальнодержавних і регіональних програм використання та охорони земель;

в) здійснення землеустрою, у тому числі забезпечення проведення державної інвентаризації земель та земельних ділянок усіх форм власності;

г) здійснення сертифікації інженерів-землевпорядників, утворення Кваліфікаційної комісії та ведення Державних реєстрів сертифікованих інженерів-землевпорядників та інженерів - геодезистів;

ґ) розроблення в установленому законодавством порядку нормативно-правових актів, норм і правил;

д) створення інформаційної бази даних з питань землеустрою;

є) організація, у тому числі за участю іноземних наукових установ та організацій, наукових досліджень з питань землеустрою;

ж) забезпечення створення, формування і ведення Державного фонду документації із землеустрою;

ж-1) здійснення державного нагляду у сфері землеустрою;

з) вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.

Згідно з п. 4 Постанови Кабінету Міністрів Україні від 17.10.2012 №1051 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру», держателем Державного земельного кадастру є Держгеокадастр.

Відповідно до п. 6 Постанови Кабінету Міністрів Україні від 17.10.2012 №1051 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру», визначення державного кадастрового реєстратора для здійснення повноважень, зазначених упідпунктах 1,2-1,3-6цього пункту, здійснюється в день подання заяви за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру за принципом випадковості.

Державний кадастровий реєстратор територіального органу Держгеокадастру, вибраний за принципом випадковості програмним забезпеченням Державного земельного кадастру, відповідно до пунктів 73, 75, 77, 87 і 111 Порядку ведення Державного земельного кадастру здійснює: відповідні дії та формує витяг або рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки за формою згідно з додатком в електронній формі та накладає на них кваліфікований електронний підпис.

Як свідчать матеріали справи, державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 6822455800:05:007:0041, яка знаходиться на території Хмельницької області, була здійснена Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області за принципом випадковості, що підтверджується Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №HB-1200644532023 від 28.08.2023 та підтверджується відповідачами.

Згідно ч. 2 ст. 20 Закону України «Про Державний земельний кадастр» (далі Закон 3616-VI), внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим.

Приписами частини першої статті двадцять першої Закону 3616-VI, зазначено, що відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру:

- на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначенихстаттею 79-1Земельного кодексу України, при їх формуванні;

- на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно достатті 107Земельного кодексу України та у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками;

- на підставі технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель - за результатами інвентаризації земель;

- на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) - у разі виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв).

Відповідно до ст. 26 Закону України «Про землеустрій» (далі Закон 858-IV), замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі, а також інші юридичні та фізичні особи.

Розробниками документації із землеустрою є:

- юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи сертифікований інженер-землевпорядник, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою;

- фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.

Розробником комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту, детального плану території є суб`єкт господарювання, що відповідає критеріям, визначеним частиною другою цієї статті, та відповідно до закону може розробляти містобудівну документацію.

Взаємовідносини замовників і розробників документації із землеустрою регулюються законодавством України і договором.

Подання документації із землеустрою до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, для внесення відомостей до Державного земельного кадастру від імені замовника документації здійснюється її розробником, якщо інше не встановлено договором.

Згідно з пунктом «б» ст.22 Закону 858-IV встановлено, що землеустрій здійснюється на підставі укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою.

Судом встановлено, що відповідно до договору на виконання робіт із землеустрою №1-Г від 20.03.2023, замовником є Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, а виконавцем ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою».

Відповідно до ст. 28 Закону 858-IV, розробники документації із землеустрою мають право: а) виконувати роботи із складання документації із землеустрою; б) погоджувати із замовником наукові, технічні, економічні та інші вимоги до документації із землеустрою, строк виконання робіт, їх вартість та порядок оплати; в) безперешкодного доступу до об`єктів землеустрою; д) вимагати зупинення робіт, що виконуються з порушенням документації із землеустрою і призводять до нецільового використання земель та їх псування; е) вносити пропозиції щодо оновлення застарілої або розробки нової документації із землеустрою; є) у процесі розробки документації із землеустрою, на підставі якої формуються відомості про об`єкти Державного земельного кадастру (у тому числі документації із землеустрою, яка одночасно є містобудівною документацією), одержувати від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб інформацію про місце розташування таких об`єктів та їх характеристики (з урахуванням законодавства про користування інформацією, що становить державну таємницю).

Розробники документації із землеустрою зобов`язані: а) дотримуватися законодавства України, що регулює земельні відносини, відносини у сфері охорони навколишнього природного середовища, оцінки впливу на довкілля, а також норм і правил при здійсненні землеустрою; б) інформувати зацікавлених осіб про здійснення землеустрою; в) виконувати всі умови договору; г) виконувати роботи із складання документації із землеустрою у строк, передбачений договором. Максимальний строк складання документації із землеустрою, крім документації із землеустрою, яка одночасно є містобудівною документацією, не повинен перевищувати шести місяців з моменту укладення договору; ґ) страхувати свою професійну відповідальність перед замовниками документації із землеустрою та третіми особами.

Розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією.

Як вже встановлено судом, з листів адміністрації національного природного парку «Подільські Товтри» 05.07.2023 та 24.07.2023, в яких повідомлялось про ряд розбіжностей проходження меж земельних ділянок зазначених у графічних матеріалах та межах державних актів на право постійного користування землею НПП «Подільські Товтри» та погоджено відповідні матеріали.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 24 Закону 3616-VI, державна реєстрація земельних ділянок здійснюється державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з ч. 5 ст. 24 Закону 3616-VI, державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

Відповідно до ч. 6 ст. 24 Закону 3616-VI, підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Зміна найменування акціонерного товариства у зв`язку із зміною типу акціонерного товариства або перетворенням акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у державній реєстрації земельної ділянки.

Відмова в державній реєстрації земельної ділянки з підстав, не передбачених цією частиною, заборонена.

Державний кадастровий реєстратор зазначає вичерпний перелік підстав для відмови у державній реєстрації земельної ділянки.

Відповідно до п. 111 Постанови Кабінету Міністрів Україні від 17.10.2012 №1051 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру», Державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє:

1) відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку;

2) електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку;

3) наявність документа, що підтверджує згоду органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, фізичної чи юридичної особи про поділ, об`єднання земельних ділянок, з нотаріально засвідченою справжністю підпису на такому документі - у разі, коли відповідно до закону поділ, об`єднання земельних ділянок здійснюються за погодженням з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, фізичними чи юридичними особами.

За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій:

здійснює державну реєстрацію земельної ділянки:

- за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру присвоює кадастровий номер земельній ділянці;

- відкриває Поземельну книгу та вносить відомості до неї (крім відомостей про затвердження документації із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також про власників, користувачів земельної ділянки);

- засвідчує документацію із землеустрою, технічну документацію з оцінки земель в електронній формі відповідно до підпункту 2 пункту 75 цього Порядку;

- надає за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру відомості, зазначені у підпункті 1 пункту 197 цього Порядку, відповідним органам державної влади, органам місцевого самоврядування;

приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77-85 цього Порядку в разі:

- невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам, зазначеним у підпунктах 1-3 цього пункту;

- розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини;

- подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.

Як вже встановлено судом, державному кадастровому реєстратору відділу №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Кучинській Ларисі Олександрівні надійшла на опрацювання в електронному вигляді за допомогою програмного забезпечення автоматизованої системи Державного земельного кадастру заява з додатками Державного підприємства «Вінницький інститут землеустрою» про державну реєстрацію земельної ділянки від 16.08.2023 № ЗВ-9705180342023 між іншим вказано, що є перетин на 8 ділянок. Усі учасники повідомлені про необхідність внесення змін, усі межі перевірено і відновлено згідно акта один в один.

На підставі вищезазначеного державним реєстратором було прийнято рішення про реєстрацію земельної ділянки площею 391.1300 га та присвоєно кадастровий номер 6822455800:05:007:0041.

Водночас, під час судового засідання, колегією суддів встановлено, що координати меж земельної ділянки площею 391,1300 га з кадастровим номером 6822455800:05:007:0041 накладаються також на координати меж наступних земельних ділянок: з кадастровим номер 6822455800:05:007:0004; з кадастровим номер 6822455800:05:002:0069; з кадастровим номер 6822455800:05:002:0068; з кадастровим номер 6822455800:05:007:0031; з кадастровим номер 6822455800:05:007:0001.

Таким чином, координати меж земельної ділянки площею 391,1300 га накладаються на координати меж 6 земельних ділянок.

Вказані вище обставини підтверджуються письмовими доказами, які додані позивачем до матеріалів даної адміністративної справи, зокрема: повідомленнями Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, якими зазначено про те, що координати меж земельної ділянки площею 391,1300 га з кадастровим номером 6822455800:05:007:0041 накладаються на координати меж 6 земельних ділянок; повідомленням землевпорядної організації (ТОВ «Кайлас-К»), яким визначено те, що координати меж земельної ділянки площею 391,1300 га з кадастровим номером 6822455800:05:007:0041 накладаються на координати меж 6 земельних ділянок; заявою Староушицької селищної ради, якою зазначено про факт накладання координат меж земельної ділянки площею 391,1300 га з кадастровим номером 6822455800:05:007:0041 на координати меж земельної ділянки площею 0,1742 га з кадастровим номером 6822455800:04:005:0218.

Під час судового засідання державний реєстратор Кучинська Лариса Олександрівна не заперечувала, що при здійсненні державної реєстрації земельної ділянки знала про накладання декількох земельних ділянок, однак вважала, що на місцевості таке накладання відсутнє. Це також підтверджується у відзиві Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області. Зазначені твердження відповідачів, на думку суду є намаганням виправдати протиправність оскаржуваного рішення, оскільки жодного доказу на спростування доводів позивачки ними не надано. Колегія суддів вважає, що належним та допустимим доказом відсутності накладання меж земельних ділянок є акти погодження меж земельних ділянок суміжними землекористувачами, які в матеріалах справи відсутні. Пояснити їх відсутність відповідачка ОСОБА_2 не змогла.

Таким чином, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що за наявності факту реєстрації та знаходження в межах земельної ділянки площею 391,1300 га з кадастровим номером 6822455800:05:007:0041, яку передбачалось зареєструвати, частин інших земельних ділянок (з кадастровими номерами: 6822455800:04:005:0218, 76822455800:05:007:0004, 6822455800:05:002:0069, 6822455800:05:002:0068, 6822455800:05:007:0031, 6822455800:05:007:0001), вказане визначало для Державного кадастрового реєстратора обов`язок щодо відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки (к.н. 6822455800:05:007:0041) на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, розробленої Державним підприємством «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою».

Відтак, зазначене свідчить про протиправність рішення Державного кадастрового реєстратора відділу № 4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Кучинської Лариси Олександрівни про державну реєстрацію земельної ділянки площею 391,1300 га, кадастровий номер 6822455800:05:007:0041, для збереження та використання національних природних парків (04.03), яка знаходиться за адресою: Хмельницька обл., Кам`янець-Подільський р-н, Староушицька селищна рада. А тому, вказане рішення необхідно скасувати.

Судом першої інстанції безпідставно не взято уваги факт порушення державним кадастровим реєстратором вимог ч. 6 ст. 24 Закону 2698-IX та п. 111 Порядку № 1051, що об`єктивно свідчить про незаконність оскаржуваного судового рішення.

Стосовно позовної вимоги про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області скасувати державну реєстрацію земельної ділянки, судова колегія зазначає наступне.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження. При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Відповідно до ч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Згідно із ч. 6 ст. 16 Закону України «Про Державний земельний кадастр» кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.

З огляду на зазначене вище, колегія суддів погоджується з доводами апелянта, що скасування державної реєстрації відомостей про земельну ділянку площею 391,1300 га, кадастровий номер 6822455800:05:007:0041, для збереження та використання національних природних парків (04.03), яка знаходиться за адресою: Хмельницька обл., Кам`янець-Подільський р-н, Староушицька селищна рада, є належним та ефективними способом захисту прав позивача, за результатами якого буде виключено накладення координат меж земельної ділянки площею 391,1300 га з кадастровим номером 6822455800:05:007:0041 на координати меж земельної ділянки площею 0,1742 га з кадастровим номером 6822455800:04:005:0218. Відтак, вказана позовна вимога також підлягає задоволенню.

Суд першої інстанції не дав належної оцінки вказаним обставинам та прийшов до помилкового висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:

1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи;

2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;

3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;

4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

З огляду на викладені обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції ухвалено рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям нової постанови про задоволення позову.

Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, понесені скаржником судові витрати в сумі 2688 грн. 00 коп. підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити повністю.

Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 09 листопада 2023 року скасувати.

Прийняти нову постанову. Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Державного кадастрового реєстратора відділу №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Кучинської Лариси Олександрівни про державну реєстрацію земельної ділянки площею 391,1300 га, кадастровий номер 6822455800:05:007:0041, для збереження та використання національних природних парків (04.03), яка знаходиться за адресою: Хмельницька обл., Кам`янець-Подільський р-н, Староушицька селищна рада.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 391,1300 га, кадастровий номер 6822455800:05:007:0041, для збереження та використання національних природних парків (04.03), яка знаходиться за адресою: Хмельницька обл., Кам`янець-Подільський р-н, Староушицька селищна рада.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір у розмірі 4 723,84 грн.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 04 березня 2024 року.

Головуючий Курко О. П. Судді Шидловський В.Б. Боровицький О. А.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.02.2024
Оприлюднено07.03.2024
Номер документу117450381
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —560/16785/23

Ухвала від 11.06.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 30.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 30.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні