Ухвала
від 26.02.2024 по справі 333/7185/23
КОМУНАРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЗАПОРІЖЖЯ

Справа № 333/7185/23

Провадження №1-кс/333/724/24

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 лютого 2024 року м. Запоріжжя

Слідча суддя Комунарського районного суду м. Запоріжжя ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , прокурорів ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , підозрюваного: ОСОБА_5 , захисника підозрюваного: ОСОБА_6 , розглянувши у відкритому судовому засіданні, у залі суду,

клопотання прокурора групи прокурорів у кримінальному провадженні - прокурора першого відділу процесуального керівництва управління процесуального керівництва у кримінальних провадженнях слідчих територіального управління Державного бюро розслідувань Запорізької обласної прокуратури ОСОБА_7 , заявлене у кримінальному провадженні № 62022000000000721 від 14.09.2022, про відсторонення від посади,

ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Запоріжжя, громадянина України, який обіймає посаду головного спеціаліста сектору реєстрації сільськогосподарської техніки Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області, зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого,

підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України

В С Т А Н О В И В:

В провадження слідчого судді Комунарського районного суду м. Запоріжжя ОСОБА_1 надійшло вищевказане клопотання прокурора про відсторонення підозрюваного від займаної посади, строком до 26.03.2024 р., яка обґрунтована наступним.

Запорізькою обласною прокуратурою здійснюється нагляд за додержанням законів під час проведення досудового розслідування у формі процесуального керівництва досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 62022000000000721 від 14.09.2022, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.

Досудовим розслідуванням встановлено, що що наказом начальника Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області № 85-к від 03.11.2021 ОСОБА_8 з 03.11.2021 переведено з посади начальника відділу реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області на рівнозначну посаду завідувача сектору нагляду і реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області.

Згідно п. 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі - Положення) -Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який реалізує державну політику у галузі реєстрації та обліку машин в агропромисловому комплексі, державного нагляду (контролю) у сфері агропромислового комплексу.

Згідно п. 2 Положення, Держпродспоживслужба у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Згідно п. 3 Положення, основними завданнями Держпродспоживслужби, зокрема, є реалізація державної політики у галузі реєстрації та обліку машин в агропромисловому комплексі

Згідно п. 4 Положення, Держпродспоживслужба відповідно до покладених на неї завдань:

- п.п. 11-1 - проводить експертну оцінку сільськогосподарської техніки під час її відчуження на вторинному ринку; здійснює реєстрацію та облік тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів, видачу номерних знаків та відповідних реєстраційних документів на них, ведення автоматизованого обліку зареєстрованих тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів та систематизацію відомостей про їх власників з використанням Єдиного реєстру, держателем якого вона є; проводить перевірку технічного стану і експлуатації машин, які підлягають перевірці на підтвердження відповідності вимогам законодавства; видає в установленому порядку висновки щодо технічного стану проданих або відремонтованих машин, які підлягають перевірці на підтвердження відповідності вимогам законодавства; проводить технічну експертизу та експертну оцінку технічних засобів, що стали непридатними внаслідок аварії чи стихійного лиха, та видає відповідні документи про доцільність їх подальшої експлуатації; перевіряє відповідність матеріально-технічної бази та методичного забезпечення навчальних закладів з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації трактористів-машиністів у встановленому законодавством порядку, надає висновки про відповідність матеріально-технічної бази, методичного забезпечення та оснащеності навчального процесу для розгляду відповідними органами питання про акредитацію та видачу їм ліцензій на право підготовки трактористів-машиністів самохідних машин, приймає теоретичні і практичні іспити для отримання права на керування машинами та видає за їх результатами посвідчень тракториста-машиніста; проводить державний нагляд за дотриманням правил технічного та сервісного обслуговування машин, реалізації повнокомплектних машин, номерних вузлів і агрегатів;

- п.п. 11-2 - організовує та здійснює державний нагляд (контроль) в частині експлуатації та технічного стану машин за дотриманням вимог законодавства акредитованими суб`єктами господарювання, які проводять перевірку технічного стану та ідентифікацію машин; виконанням законодавства у сфері захисту прав споживачів на придбану чи відремонтовану сільськогосподарську техніку і комплектувальні вузли та агрегати до неї; дотриманням правил технічного та сервісного обслуговування машин; технічним станом і експлуатацією машин, які підлягають перевірці на підтвердження відповідності вимогам законодавства;

Згідно із п.п. 1 п. 5 Положення, Держпродспоживслужба з метою організації своєї діяльності забезпечує у межах повноважень, передбачених законом, здійснення заходів щодо запобігання і протидії корупції і контроль за їх реалізацією в апараті Держпродспоживслужби, її територіальних органах, на підприємствах, в установах та організаціях, що належать до сфери її управління.

Згідно із п. 6 Держпродспоживслужба для виконання покладених на неї завдань має право:

п.п. 8 - здійснювати заходи державного нагляду (контролю) відповідно до закону;

п.п. 10 - вживати у межах повноважень, передбачених законом, заходів до усунення порушень вимог закону і притягнення винних у таких порушеннях осіб до відповідальності відповідно до закону;

п.п. 11 - забороняти експлуатацію машин та інших технічних засобів для агропромислового комплексу, якщо їх технічний стан не відповідає вимогам нормативних документів щодо показників якості, технологічності та безпечності, охорони праці та охорони навколишнього природного середовища та якщо вони загрожують життю і здоров`ю працівників чи створюють можливість виникнення аварії;

п.п. 12 - зупиняти машини для перевірки технічного стану в разі наявності ознак, що свідчать про їх технічну несправність;

п.п. 13 - одержувати від посадових осіб та громадян, які мають у власності машини та інші технічні засоби для агропромислового комплексу, документи, необхідні для вирішення питань, що належать до їх компетенції;

п.п. 16 - вимагати припинення дій, що перешкоджають здійсненню державного технічного нагляду;

п.п. 17 - складати в установлених законом випадках протоколи про адміністративні правопорушення, розглядати відповідно до закону справи про адміністративні правопорушення і приймати за результатами розгляду рішення про накладення штрафів та застосовування інших санкцій, передбачених законом;

п.п. 18 - викликати громадян для одержання усних або письмових пояснень у зв`язку з порушенням ними вимог законодавства у сфері експлуатації машин та інших технічних засобів для агропромислового комплексу.

Відповідно до п. 7 Положення, Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.

Згідно п. 1 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області (далі - Положення) - Головне управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області є територіальним органом Держпродспоживслужби та їй підпорядковане. Повноваження Головного управління поширюються на територію Запорізької області.

Відповідно до структури Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області, затвердженої 31.10.2022 т.в.о. Голови Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, та погодженої 18.11.2022 Міністром Кабінету Міністрів України, встановлено, що у складі ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області функціонує структурний підрозділ - сектор реєстрації сільськогосподарської техніки.

Згідно Положення про сектор реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області, затвердженого наказом ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області від 02.02.2023 № 17, серед іншого встановлено:

- п. 1.1. - сектор реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області (далі - Сектор) є самостійним структурним підрозділом апарату ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області (далі - Головне управління);

- п. 1.2. - у своїй діяльності Сектор керується Конституцією України, Кодексом законів про працю України, Законом України «Про державну службу», іншими законами України, указами Президента України, постановами Верховної Ради України, актами Кабінету Міністрів України та Національного агентства України з питань державної служби, актами Міністерства аграрної політики та продовольства України, Положенням про Головне управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області, наказами Держпродспоживслужби, наказами Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області, іншими нормативно - правовими актами та цим Положенням.

- п. 1.3. - Сектор підпорядковується начальнику Головного управління;

- п. 1.7. - всі працівники Сектору за посадою є державними інспекторами;

- п. 1.8. - Сектор має свою печатку та відповідні штампи, необхідні для здійснення основної діяльності;

- п. 2. - Основними завданнями Сектору є:

- п. 2.1. - здійснення нагляду (контролю) у системі інженерно - технічного забезпечення агропромислового комплексу;

- п. 2.2. - здійснення державного нагляду (контролю) в частині експлуатації та технічного стану машин;

- п. 2.3. - забезпечення додержання законодавства з питань експлуатації та вимог до технічного стану машин особами, незалежно від форм власності, які володіють, користуються чи розпоряджаються на законних підставах цими машинами або діяльність яких пов`язана із виготовленням, реалізацією;

- п. 5.1. - Сектор очолює начальник завідувач Сектору, який призначається на посаду та звільняється з посади в порядку, передбаченому законодавством про державну службу за погодженням з Держпродспоживслужбою;

п. 5.9. - Завідувач Сектору забезпечує планування роботи Сектору, організацію та контроль за виконанням поставлених завдань, звітує перед начальником Головного управління про виконання планів роботи та завдань;

п. 5. 11. - Завідувач Сектору забезпечує дотримання працівниками Сектору вимог законодавства України з питань державної служби, правил етичної поведінки, запобігання корупції, вживає заходів щодо недопущення та врегулювання конфлікту інтересів у разі його виникнення.

Відповідно до посадової інструкції завідувача сектору реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області, затвердженої начальником ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області від 02.02.2023 встановлено, що на ОСОБА_8 , посада якого, відповідно до ст. 6 Закону України «Про державну службу» відноситься до категорії «Б» посад державної служби, покладено виконання посадових обов`язків, у тому числі:

- організація здійснення реєстрації та обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо - будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів, видачи на них номерні знаки та відповідних реєстраційних документів, ведення автоматизованого обліку зареєстрованих машин та систематизації відомостей про їх власників з використанням Єдиного реєстру, держателем якого є Держпродспоживслужба;

- забезпечення ведення автоматизованого обліку зареєстрованих тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо - будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів та систематизації відомостей про їх власників з використанням Єдиного реєстру;

- здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства акредитованими суб`єктами господарювання, які проводять ідентифікацію машин.

Згідно положенням ст. 2 Закону України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів» правоохоронні органи - органи прокуратури, Національної поліції, служби безпеки, Військової служби правопорядку в Збройних Силах України, Національне антикорупційне бюро України, органи охорони державного кордону, органи доходів і зборів, органи і установи виконання покарань, слідчі ізолятори, органи державного фінансового контролю, рибоохорони, державної лісової охорони, інші органи, які здійснюють правозастосовні або правоохоронні функції.

Пунктом 1 Примітки до ст. 364 КК України визначено, що службовими особами у ст.ст. 364, 368, 368-2, 369 цього Кодексу є особи, які постійно, тимчасово чи за спеціальним повноваженням здійснюють функції представників влади чи місцевого самоврядування, а також обіймають постійно чи тимчасово в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на державних чи комунальних підприємствах, в установах чи організаціях посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій, або виконують такі функції за спеціальним повноваженням, яким особа наділяється повноважним органом державної влади, органом місцевого самоврядування, центральним органом державного управління із спеціальним статусом, повноважним органом чи повноважною особою підприємства, установи, організації, судом або законом.

Відповідно до п. 2 Примітки до ст. 368 КК України, службовими особами, які займають відповідальне становище, у ст.ст. 368, 368-2, 369 та 382 цього Кодексу є особи, зазначені у пункті 1 Примітки до ст. 364 КК України, посади яких згідно із статтею 6 Закону України «Про державну службу» належать до категорії «Б», судді, прокурори і слідчі, а також інші, крім зазначених у пункті 3 примітки до цієї статті, керівники і заступники керівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх структурних підрозділів та одиниць.

Таким чином, ОСОБА_8 , обіймаючи посаду завідувача сектору реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області, яка відноситься до посад державної служби категорії «Б», згідно ст. 6 Закону України «Про державну службу», ст. 2 Закону України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів», п. 1 Примітки до ст. 364 та п. 2 Примітки до ст. 368 Кримінального кодексу України, є службовою особою, яка постійно обіймає в органах державної влади посаду, пов`язану з виконанням організаційно - розпорядчих функцій, займає відповідальне становище та є працівником правоохоронного органу.

Крім того, наказом начальника Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області № 45-к від 27.07.2022 р. ОСОБА_5 з 01.08.2022 переведено з посади головного спеціаліста сектору державних закупівель ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області на рівнозначну посаду головного спеціаліста сектору нагляду і реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області.

Відповідно до посадової інструкції головного спеціаліста сектору реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області, затвердженої начальником ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області від 02.02.2023 встановлено, що на ОСОБА_5 посада якого, відповідно до ст. 6 Закону України «Про державну службу» відноситься до категорії «В» посад державної служби, покладено виконання посадових обов`язків, у тому числі:

- здійснення реєстрації та обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо - будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів, видачі на них номерних знаків та відповідних реєстраційних документів, ведення автоматизованого обліку зареєстрованих машин та систематизації відомостей про їх власників з використанням Єдиного реєстру, держателем якого є Держпродспоживслужба;

- ведення автоматизованого обліку зареєстрованих тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів та систематизації відомостей про їх власників з використанням Єдиного реєстру;

- здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства акредитованими суб`єктами господарювання, які проводять ідентифікацію машин.

Таким чином, ОСОБА_5 , обіймаючи посаду головного спеціаліста сектору реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області, яка відноситься до посад державної служби категорії «В»,

Згідно ст. 6 Закону України «Про державну службу», п. 1 Примітки до ст. 364 Кримінального кодексу України, є службовою особою, яка постійно виконує функції представника влади.

У відповідності до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.ст. 8, 19, 68 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Відповідно до п.п. «в» п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції», дія даного Закону поширюється, з-поміж іншого, на державних службовців.

Так, згідно ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції», корупція - це використання особою, зазначеною у частині першій ст. 3 цього Закону, наданих їй службових повноважень чи пов`язаних з ними можливостей з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття такої вигоди чи прийняття обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка/пропозиція чи надання неправомірної вигоди особі, зазначеній у частині першій ст. 3 цього Закону, або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень чи пов`язаних з ними можливостей.

Також, відповідно до ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції», неправомірна вигода - це грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, будь-які інші вигоди нематеріального чи негрошового характеру, які обіцяють, пропонують, надають або одержують без законних на те підстав.

Статтею 22 Закону України «Про запобігання корупції» особам, зазначеним у частині першій ст. 3 цього Закону, забороняється використовувати свої службові повноваження або своє становище та пов`язані з цим можливості з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб, у тому числі використовувати будь-яке державне чи комунальне майно або кошти в приватних інтересах.

Згідно п. 9 ст. 8 Закону України «Про державну службу» Державний службовець зобов`язаний додержуватися вимог законодавства у сфері запобігання і протидії корупції.

Незважаючи на необхідність дотримання вищевказаних норм чинного законодавства, ОСОБА_8 , являючись службовою особою, яка займає відповідальне становище, за попередньою змовою з ОСОБА_9 та ОСОБА_5 , вчинив тяжке корупційне кримінальне правопорушення за наступних обставин.

У період часу з 12 квітня 2022 року по серпень 2022 року (більш точні дата та час в ході досудового розслідування не встановлені), у зв`язку з внесенням змін до Порядку відомчої реєстрації та зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо - будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 694 від 08.07.2009, у ОСОБА_8 , який мав достатній рівень знань у галузі реєстрації сільськогосподарської техніки та досвід роботи у вказаній сфері, виник злочинний умисел, направлений на незаконне збагачення шляхом вимагання та систематичного одержання неправомірної вигоди від громадян, суб`єктів господарської діяльності та/або їх представників, які звертаються до Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області із заявами з метою реєстрації (перереєстрації, зняття з обліку) сільськогосподарської техніки, шляхом створення їм штучних перешкод під час виконання покладених на службових осіб Держпродспоживслужби обов`язків з реєстрації (перереєстрації, зняття з обліку) сільськогосподарської техніки, та подальшого вчинення в інтересах осіб дій з використанням свого службового становища.

При цьому ОСОБА_8 достеменно розумів, що Держпродспоживслужба є суб`єктом природної монополії щодо проведення дій з реєстрації (перереєстрації, зняття з обліку) сільськогосподарської техніки, та що фізичні та юридичні особи без звернення до сектору реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області та без відповідного рішення службових осіб вказаного сектору не зможуть законно зареєструвати, перереєструвати, зняти з обліку сільськогосподарську техніку.

Крім того, ОСОБА_8 , маючи достатній рівень освіти та досвід керівної роботи, розумів, що безпосереднє отримання ним, як службовою особою ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області неправомірної вигоди може призвести до викриття злочинної діяльності та схеми незаконного отримання грошових коштів.

У зв`язку з цим, з метою маскування своєї злочинної діяльності та надання їй виду легальної, ОСОБА_8 вирішив здійснювати приховане вимагання та отримання неправомірної вигоди, а також залучитися підтримкою інших осіб, у тому числі з числа близьких осіб та посадових осіб ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області, які б розділяли його погляди на незаконне збагачення, з метою підбурювання фізичних осіб, суб`єктів господарської діяльності та їх представників на території Запорізької області до надання неправомірної вигоди, посередництва й подальшого отримання грошових коштів, та таким чином вчинити кримінальне правопорушення за попередньою змовою групою осіб.

Так, з метою реалізації свого злочинного умислу, ОСОБА_8 запропонував своїй дружині ОСОБА_9 та своєму підлеглому - головному спеціалісту сектору реєстрації сільськогосподарської техніки Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області ОСОБА_5 прийняти участь у злочинній діяльності з вимагання та отримання неправомірної вигоди, обумовивши при цьому між собою всі обставини та деталі схеми незаконного збагачення та суми неправомірної вигоди, на що останні надали свою добровільну згоду, тим самим погодились вчинити кримінальне правопорушення групою осіб.

При цьому, на виконання злочинного умислу, ОСОБА_8 та за його вказівкою ОСОБА_5 , використовуючи своє службове становище, мали створювати штучні перешкоди у вигляді тривалого розгляду заяв фізичних та юридичних осіб, з подальшою відмовою в їх задоволенні з надуманих та/або формальних причин або видачі талонів тимчасового обліку машин замість свідоцтв про реєстрацію машин, що у подальшому створює незручності для фізичних та юридичних осіб, оскільки вони фактично залишаються обмеженими у праві розпорядження власним майном - сільськогосподарською технікою (машинами), та створюючи при цьому, тим самим, передумови для пропозицій з надання неправомірної вигоди з боку зазначених осіб за виконання покладених на службових осіб ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області обов`язків, та подальшого їх звернення за заздалегідь визначеним номером мобільного телефону, який належить вітчиму ОСОБА_8 - фізичній особі - підприємцю ОСОБА_10 та яким фактично користується ОСОБА_9 .

За результатами звернення фізичних осіб, суб`єктів господарської діяльності та їх представників за визначеним номером мобільного телефону, з метою реалізації злочинного умислу, ОСОБА_9 , діючи умисно, з корисливих мотивів, відповідно до заздалегідь розробленої злочинної схеми, мала отримувати неправомірну вигоду для ОСОБА_8 , під виглядом оплати грошових коштів за нібито надання інформаційних та консультаційних послуг щодо підготовки та оформлення документів вказаним особам в процесі здійснення послуг з реєстрації (перереєстрації, зняття з обліку) сільськогосподарської техніки, а також отримання свідоцтв про реєстрацію машин замість талонів тимчасового обліку машин. При цьому, особи були змушені сплачувати на контрольований злочинній групі банківський рахунок ФОП ОСОБА_10 грошові кошти у вигляді незаконної винагороди в розмірі від 2200 грн. до 6600 грн. в залежності від виду послуг з реєстрації (перереєстрації, зняття з обліку) однієї одиниці сільськогосподарської техніки, які фактично і є предметом неправомірної вигоди, для подальшої їх передачі ОСОБА_8 та розподілу між усіма учасниками в обумовлених долях.

Постановою Кабінету Міністрів України № 694 від 08.07.2009 затверджено Порядок відомчої реєстрації та зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо - будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів (далі - Порядок).

Відповідно до п. 2 Порядку, реєстрація та зняття з обліку машин проводяться територіальними органами Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі - територіальні органи Держпродспоживслужби).

До проведення реєстрації, тимчасової реєстрації (крім реєстрації, тимчасової реєстрації нових машин, які не були зареєстровані територіальними органами Держпродспоживслужби), перереєстрації, зняття з обліку (крім зняття з обліку машини у зв`язку з вибракуванням), оформлення акта про присвоєння ідентифікаційного номера машини та видачі власнику машини або іншій особі, яка використовує її на законних підставах (далі - власник), дублікатів реєстраційних документів або номерних знаків спеціалістами з проведення обстеження машини на відповідність її ідентифікаційних номерів і супровідних документів на предмет фальсифікації, які пройшли підготовку для провадження такого виду діяльності, проводиться дослідження таких машин.

Нові машини, які не зареєстровані територіальними органами Держпродспоживслужби, реєструються (тимчасово реєструються) після їх огляду державними інспекторами за місцем їх реєстрації. Місце огляду власник узгоджує з державним інспектором в Автономній Республіці Крим, області,

м. Києві, Севастополі або в районі.

Реєстрація та зняття з обліку машин здійснюються після отримання власником відповідного висновку спеціаліста з проведення обстеження машини на відповідність ідентифікаційних номерів і супровідних документів на предмет фальсифікації (далі - висновок спеціаліста) за встановленою Мінагрополітики України формою.

Відповідно до п. 4 вказаного Порядку, машина реєструється протягом семи днів на підставі зареєстрованої в установленому порядку державним інспектором заяви власника або уповноваженої ним особи у разі, коли документи, що додаються до заяви, подані у повному обсязі.

До заяви додаються:

1) документи, що підтверджують право власності або правомірність використання машини;

2) документи, що підтверджують сплату передбачених законодавством податків, а також зборів за послуги, що надаються територіальним органом Держпродспоживслужби;

4) копії паспорта та картки фізичної особи - платника податків про присвоєння ідентифікаційного номера Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платників (для фізичної особи);

5) документ, що посвідчує особу представника власника та його повноваження (у разі потреби);

6) свідоцтво про реєстрацію машини з відміткою про її зняття з обліку попереднім власником (якщо машина перебувала в експлуатації та була зареєстрована в територіальному органі Держпродспоживслужби чи іншому державному органі);

7) митна декларація на паперовому носії або її копія, засвідчена в установленому порядку, або електронна митна декларація, або уніфікована митна квитанція МД-1 - для машин, що ввезені на митну територію України та реєструються вперше;

8) акт про присвоєння ідентифікаційного номера (у разі реєстрації машини, якій ідентифікаційний номер присвоєно відповідно до пункту 14 цього Порядку);

8-1) висновок спеціаліста;

8-2) для машин, які реєструються вперше:

- декларація про відповідність, оформлена виробником або його уповноваженим представником, для машин, на які поширюється дія Технічного регламенту безпеки машин затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.01.2013 № 62;

- сертифікат відповідності затвердженому типу, оформлений виробником або його уповноваженим представником на підставі сертифіката затвердженого типу, - для машин, на які поширюється дія Технічного регламенту затвердження типу сільськогосподарських та лісогосподарських тракторів, їх причепів і змінних причіпних машин, систем, складових частин та окремих технічних вузлів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2011 № 1367, або сертифікат затвердження типу, виданий на одиничні зразки машин органом з оцінки відповідності, призначеним в установленому порядку на провадження діяльності щодо затвердження типу;

9) інші документи у випадках, визначених цим Порядком.

Відповідно до п. 5 вказаного Порядку, на кожну зареєстровану машину видається свідоцтво про реєстрацію машини або талон тимчасового обліку машини (далі - реєстраційний документ), зразки яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 31.12.1992 № 47, та номерний знак, що виготовляється згідно з державними стандартами. На причіпне, навісне обладнання (кім тракторних причепів і прирівняних до них машин) та інвентар номерні знаки не видаються.

Відповідно до п. 6 Порядку, машина реєструється за її власником як за юридичною або фізичною особою.

Згідно п. 7. Порядку, відомості про машину, власника, номерний знак, серію і номер реєстраційного документа та ніші дані у випадках, визначених цим Порядком заносяться до книги реєстрації машин або книги тимчасової реєстрації машин, зразки яких затверджуються Мінекономіки (далі - книга реєстрації), та до уніфікованої автоматизованої електронно - облікової системи, створеної Держпродспоживслужбою.

Відповідно до п. 8 Порядку установлюються такі особливості реєстрації:

1) машина, що перебуває у власності кількох осіб (співвласників), реєструється за одним із співвласників, визначеним за їх згодою, яка засвідчується в установленому порядку. В книзі реєстрації, у графі "Особливі відмітки" реєстраційного документа та в уніфікованій автоматизованій електронно-обліковій системі робиться запис "Без права відчуження";

2) машина, що належить до пайового фонду майна колективного сільськогосподарського підприємства, реєструється за одним із співвласників підприємства на підставі договору про спільне володіння, користування і розпорядження майном, яке перебуває у спільній частковій власності, згоди співвласників, яка засвідчується в установленому порядку, рішення загальних зборів підприємства про затвердження переліку майна пайового фонду, яке використовується власниками майна, та акта прийняття-передачі машини. В книзі реєстрації, у графі "Особливі відмітки" реєстраційного документа та в уніфікованій автоматизованій електронно-обліковій системі робиться запис "Без права відчуження";

3) машина, що повернута особі у зв`язку з її виходом з господарського товариства, реєструється за цією особою на підставі рішення товариства про таке повернення, яке засвідчується в установленому порядку;

4) машина, що належить неповнолітній особі, а у разі успадкування за законом - малолітній особі, реєструється за такою особою за наявності згоди батьків (усиновлювачів, опікуна, піклувальника), яка засвідчується нотаріально. В книзі реєстрації, у графі "Особливі відмітки" реєстраційного документа та в уніфікованій автоматизованій електронно-обліковій системі робиться запис про заборону зняття з обліку машин без дозволу батьків (усиновлювачів, опікуна, піклувальника). У разі досягнення особою 18-річного віку або повної цивільної дієздатності всі обмеження щодо реєстрації та зняття з обліку машини, запроваджені щодо неповнолітніх осіб, скасовуються;

5) суб`єкт господарювання, який здійснює оптову та роздрібну торгівлю машинами, що включений до електронного реєстру суб`єктів господарювання, які здійснюють оптову та роздрібну торгівлю тракторами, самохідними шасі, самохідними сільськогосподарськими, дорожньо-будівельними і меліоративними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами вітчизняного та іноземного виробництва та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, держателем якого є Держпродспоживслужба, може їх не реєструвати за умови оформлення в установленому порядку актів прийняття-передачі (додаток 1) (якщо це стосується підприємства-виробника) або договорів купівлі-продажу (якщо це стосується іншого суб`єкта господарювання). Такі суб`єкти під час продажу машин видають власникові номерний знак "Транзит" (додаток 3), строк дії якого становить 10 діб.

Власник машини, що придбана у зазначених суб`єктів, подає для реєстрації оригінал акта прийняття-передачі машини та/або договору купівлі-продажу і номерний знак "Транзит";

6) машина, що переобладнана або самостійно складена, реєструється на підставі документів, що підтверджують правомірність придбання основних складових частин (вузлів і агрегатів), необхідних для складення машини, акта про присвоєння ідентифікаційного номера.

Роком виготовлення самостійно складеної машини вважається дата видачі висновку про відповідність машини вимогам конструкції, безпеки дорожнього руху, виданого суб`єктом господарювання, уповноваженим проводити таку перевірку.

Відповідність машини, що переобладнана або самостійно складена, вимогам правил, нормативів і стандартів України щодо технічного стану, конструкції, безпеки дорожнього руху, безпеки праці та охорони навколишнього природного середовища підтверджується висновками суб`єктів господарювання, уповноважених проводити таку перевірку у порядку, визначеному законодавством.

Переобладнання машини, що призводить до зміни повної маси та її розподілу по осях, розміщення центру ваги, типу двигуна, його ваги і потужності, колісної бази чи колісної формули, системи гальмового і рульового керування та трансмісії, її складових частин проводиться за погодженням з підприємством - виробником машини або з державним підприємством "Науково-дослідницький інститут - полігон мобільної техніки" (м. Одеса), або з Державною науковою установою "Український науково-дослідний інститут прогнозування та випробування техніки і технологій для сільськогосподарського виробництва імені Леоніда Погорілого";

7) за бажанням власника - фізичної особи на підставі його заяви про передачу права на керування машиною іншій фізичній особі (або двом особам) у графі "Особливі відмітки" реєстраційних документів робиться запис "Має право керувати


" із зазначенням прізвища, імені та по батькові.

Відповідно до п. 10 Порядку встановлено, що у реєстрації машини може бути відмовлено:

1) якщо машина: не знята з обліку попереднім власником в територіальному органі Держпродспоживслужби чи іншому державному органі, за винятком випадків, передбачених законодавством; не має ідентифікаційного номера;

2) у разі коли документи: подано не в повному обсязі; викладено іноземною мовою без додатка засвідченого в установленому порядку перекладу на державну мову; копії яких не засвідчені в установленому порядку; оформлено з іншими порушеннями закону;

2-1) якщо: у висновку спеціаліста зазначено, що на машині знищені або підроблені, або сфальсифіковані ідентифікаційні номери складових

частин (вузлів і агрегатів); машини ввезені на територію України без відповідного їх митного оформлення або із сфальсифікованими документами митного оформлення, про що зазначено у висновку спеціаліста;

3) в інших випадках, передбачених законом.

Згідно п. 15. Порядку, тимчасова реєстрація проводиться у разі:

1) тимчасового ввезення машини на територію України - на період більш як два місяці під зобов`язання про зворотне вивезення. Для тимчасової реєстрації до територіального органу Держпродспоживслужби юридична або фізична особа здає номерний знак і реєстраційний документ машини, зареєстрованої за межами України (у разі наявності), що повертаються власникові після закінчення строку тимчасової реєстрації;

2) тимчасового використання тракторів, демонтованих із самохідних машин;

3) реєстрації машин в інших органах - на період до одержання територіальним органом Держпродспоживслужби інформації про їх реєстрацію та зняття з обліку в таких органах. Після надходження такої інформації талон тимчасового обліку повертається до територіального органу Держпродспоживслужби, а власникові видається свідоцтво про реєстрацію машини;

4) коли машини передаються в оренду, фінансовий лізинг тощо відповідно до укладених договорів;

6) проведення перевірки машини на предмет законності її ввезення на митну територію України та завершення митного оформлення.

Строк дії тимчасової реєстрації визначається територіальним органом Держпродспоживслужби згідно із заявою власника або уповноваженої ним особи, договором фінансового лізингу, договором оренди, кредитним договором тощо. По закінченні такого строку машина вважається незареєстрованою, а талон тимчасового обліку машини і номерний знак власник зобов`язаний здати до територіального органу Держпродспоживслужби протягом 10 діб;

7) введення воєнного чи надзвичайного стану (за згодою сторін може проводитися реєстрація на загальних умовах). Відповідно до п. 15-1 Порядку, для тимчасової реєстрації машини у період дії воєнного чи надзвичайного стану до заяви власника додаються:

1) копія документа, що підтверджує право власності;

2) документ, що посвідчує особу представника власника машини та його повноваження (у разі потреби);

3) копія документа, що посвідчує особу власника машини. На машини, щодо яких було здійснено процедуру тимчасової реєстрації у період дії воєнного чи надзвичайного стану, видаються талони тимчасового обліку машини, що є дійсними в період дії воєнного чи надзвичайного стану та протягом шести місяців після його припинення або скасування, та закріплюються нові номерні знаки або номерні знаки, які були в користуванні та на даний час не закріплені за іншими машинами.

Огляд машин, щодо яких реєстрація здійснюється за процедурою тимчасової реєстрації у період дії воєнного чи надзвичайного стану, державними інспекторами та спеціалістами з проведення обстеження машини на відповідність ідентифікаційних номерів і супровідних документів на предмет фальсифікації проводиться за можливості.

Тимчасова реєстрація машин у період дії воєнного чи надзвичайного стану здійснюється державними інспекторами за місцем подання заяви власником машини (без урахування місцезнаходження юридичної особи або місця проживання (перебування) фізичної особи) протягом трьох робочих днів.

Згідно положенням п. 17 Порядку, з обліку машина знімається у зв`язку з її відчуженням чи вибракуванням протягом семи днів на підставі заяви власника або уповноваженої ним особи, до якої додаються:

2) документ, що посвідчує особу представника власника машини та його повноваження (у разі потреби);

3) свідоцтво про реєстрацію;

4) рішення власника про зняття машини з обліку (для юридичної особи);

5) копія згоди або дозволу на зняття машини з обліку відповідного суб`єкта управління майном (для державних та комунальних підприємств);

6) письмова згода співвласників на зняття машини з обліку, що засвідчується в установленому порядку (для зняття з обліку машини, зареєстрованої з урахуванням підпункту 1 пункту 8 цього Порядку);

7) рішення загальних зборів колективного сільськогосподарського підприємства про зняття машини з обліку (для зняття з обліку машини, зареєстрованої з урахуванням підпункту 2 пункту 8 цього Порядку);

8) засвідчене в установленому порядку рішення власника або суду про ліквідацію юридичної особи (для зняття з обліку машини у зв`язку з ліквідацією юридичної особи);

9) інші документи у випадках, визначених цим Порядком.

Відповідно п. 18 Порядку, у разі зняття з обліку машини у зв`язку з відчуженням номерний знак власник здає до територіального органу Держпродспоживслужби. У свідоцтві про реєстрацію машини робиться запис "Знято з обліку для реалізації".

Згідно п. 22 Порядку, про зняття з обліку машин, здачу номерних знаків, обліково-ідентифікаційних табличок і реєстраційних документів у книзі реєстрації та в уніфікованій автоматизованій електронно-обліковій системі робиться відповідний запис. Номерні знаки, обліково-ідентифікаційні таблички і реєстраційні документи, здані до територіального органу Держпродспоживслужби, підлягають знищенню із складенням відповідного акта.

Відповідно до п. 26 вказаного Порядку, реєстрація або зняття з обліку машин проводяться за умови попередньої сплати їх власниками передбачених законодавством податків.

Так, указом Президента України та Верховного головнокомандувача Збройних сил України ОСОБА_11 № 64/2022 від 24.02.2022, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено воєнний стан на всій території України, який в подальшому неодноразово було продовжено та діє по теперішній час.

Згідно з вимогами ст. 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Так, 09 січня 2023 року, у денний час доби, до ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області звернувся представник ТОВ «Валена» ОСОБА_12 з метою постановлення на облік обприскувача причіпного «JOHN DEERE M732», 2021 р.в., та сівалки точного висіву «VADERSTAD TEMPO TPF 8», 2021 р.в., отримання реєстраційних документів та державних номерних знаків, з метою можливості подальшого зняття їх з обліку.

Далі ОСОБА_8 , діючи умисно, з корисливих мотивів, з метою реалізації свого злочинного умислу, за попередньою змовою з ОСОБА_9 та ОСОБА_5 , прийняв рішення, шляхом вимагання, отримати неправомірну вигоду від ОСОБА_12 за вчинення дій в інтересах третьої особи.

Так, діючи з метою створення штучних перешкод та подальшого обмеження ТОВ «Валена» у праві розпорядження власним майном - вищевказаною сільськогосподарською технікою (машинами), за результатами розгляду поданих документів, ОСОБА_8 , як начальник сектору реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області, діючи за попередньою змовою з іншими співучасниками, відповідно до заздалегідь розробленої злочинної схеми, повідомив підпорядкованому йому головному спеціалісту зазначеного сектору ОСОБА_5 , з урахуванням положення п.п. 7 п. 15 Порядку відомчої реєстрації та зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо - будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 694 від 08.07.2009, про необхідність видачі талонів тимчасового обліку машин (на сівалку точного висіву - ІМ № 002586 від 12.01.2023, на обприскувач причіпний - ІМ № 002587 від 12.01.2023, номерний знак - НОМЕР_1 ) замість свідоцтв про реєстрацію машин, що останній і зробив, створивши при цьому, тим самим, з корисливих мотивів, передумови для пропозиції з надання неправомірної вигоди за виконання покладених на службових осіб ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області обов`язків.

Після цього, 02.02.2023 знаходячись у приміщенні ГУ Держпродспожислужби в Запорізькій області за адресою: м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 105-А, за результатом отримання талонів тимчасового обліку машин та номерного знаку, на звернення представника ТОВ «Валена» ОСОБА_12 до ОСОБА_8 , у присутності ОСОБА_5 , щодо причин та підстав видачі талонів тимчасового обліку машин, а також можливості отримання свідоцтв про реєстрацію машин, ОСОБА_8 , діючи узгоджено та за попередньою змовою з іншими співучасниками, повідомив, що на період дії воєнного стану на території України посадові особи ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області видають лише талони тимчасового обліку машин, а також не надають згоди на видачу свідоцтв про реєстрацію машин.

У зв`язку з цим, 22.08.2023 представник ТОВ «Валена» ОСОБА_12 вимушений був звернутись за номером телефону НОМЕР_2 , за яким, з метою нібито отримання допомоги, йому, діючи за попередньою змовою з іншими співучасниками, раніше порадив звернутись головний спеціаліст сектору сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області ОСОБА_5 .

При цьому вказаний номер мобільного телефону належить вітчиму ОСОБА_8 - фізичній особі - підприємцю ОСОБА_10 , та ним фактично користується ОСОБА_9 .

В ході телефонної розмови, ОСОБА_9 , діючи умисно, з корисливих мотивів, за попередньою змовою з ОСОБА_8 та ОСОБА_5 , з метою реалізації єдиного злочинного умислу, направленого на отримання неправомірної вигоди, повідомила ОСОБА_12 про можливість отримання в ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області свідоцтв про реєстрацію машин замість наявних талонів тимчасового обліку машин, а також подальшого зняття з обліку вищевказаної сільськогосподарської техніки, висунувши при цьому вимогу про необхідність надання неправомірної вигоди шляхом перерахування на банківський рахунок ФОП ОСОБА_10 грошових коштів в якості нібито оплати інформаційних та консультаційних послуг, розмір якої складав 6600 грн. за отримання свідоцтв про реєстрацію машин та 2200 грн. за зняття вказаної техніки з обліку, з розрахунку за одну одиницю сільськогосподарської техніки.

Так, усвідомлюючи, що іншим чином неможливо отримати свідоцтва про реєстрацію машин та здійснити подальше їх зняття з обліку, ОСОБА_12 погодився на вищевказану вимогу ОСОБА_9 , після чого, на підставі отриманих від ОСОБА_9 документів, директором ТОВ «Валена» було укладено договір № 22.08-10 від 22.08.2023 з ФОП ОСОБА_10 (ІПН - НОМЕР_3 ) про нібито надання інформаційних та консультаційних послуг, та в подальшому, того ж дня, ОСОБА_12 в інтересах ТОВ «Валена» у приміщенні АТ «ТАСКОМБАНК» за адресою: м. Запоріжжя, пр. Соборний, 144, здійснено перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок НОМЕР_4 , відкритий в АТ КБ «ПриватБанк» (МФО - 313399), який належить ФОП ОСОБА_10 (ІПН - НОМЕР_3 ), у загальній сумі 24640 грн., з яких 17600 грн. і є предметом неправомірної вигоди співучасників.

Після цього ОСОБА_12 повторно звернувся до ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області в інтересах ТОВ «Валена» з пакетом документів, з метою отримання свідоцтв про реєстрацію машин на обприскувач причіпний «JOHN DEERE M732», 2021 р.в., та сівалку точного висіву «VADERSTAD TEMPO TPF 8», 2021 р.в., а також подальшого зняття їх з обліку.

Далі, 22.08.2023, за результатами розгляду поданих документів, головний спеціаліст сектору реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області ОСОБА_5 , виконуючи свою заздалегідь визначену злочинну роль, діючи з корисливих мотивів, здійснив дії з виготовлення свідоцтв про реєстрації машин (на сівалку точного висіву - ОМ № 180948 від 22.08.2023, на обприскувач причіпний - ОМ № 180946 від 22.08.2023, номерний знак - НОМЕР_1 ), а також зі зняття вказаної сільськогосподарської техніки з обліку.

Після цього, 23.08.2023, у денний час доби, представник ТОВ «Валена» ОСОБА_12 , знаходячись у приміщенні ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області за адресою: м. Запоріжжя, пр. Маяковського, 20-А, отримав від ОСОБА_5 вищевказані свідоцтва про реєстрації машин (на сівалку точного висіву - НОМЕР_5 від 22.08.2023, на обприскувач причіпний - ОМ № 180946 від 22.08.2023, номерний знак - НОМЕР_1 ) з відміткою про зняття їх з обліку 22.08.2023.

Таким чином, ОСОБА_8 , діючи умисно, з корисливих мотивів, за попередньою змовою з ОСОБА_9 та ОСОБА_5 , шляхом вимагання отримав від ОСОБА_12 в інтересах ТОВ «Валена» неправомірну вигоду у сумі 17600 грн., за вчинення дій з проведення реєстрації (отримання свідоцтв про реєстрацію машин) та зняття з обліку сільськогосподарської техніки, а саме обприскувача причіпного «JOHN DEERE M732», 2021 р.в., та сівалки точного висіву «VADERSTAD TEMPO TPF 8», 2021 р.в.

Крім того, 11 липня 2023 року, у денний час доби, до ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області звернувся представник ТОВ «Промтехкапітал» ОСОБА_13 з метою постановлення на облік навантажувача фронтального «LGZT T939L», 2020 р.в., отримання реєстраційних документів та державного номерного знака.

При цьому, продовжуючи свою злочинну діяльність, ОСОБА_8 , діючи умисно, з корисливих мотивів, з метою реалізації єдиного злочинного умислу, за попередньою змовою з ОСОБА_9 та ОСОБА_5 , прийняв рішення, шляхом вимагання, отримати неправомірну вигоду від ОСОБА_13 за вчинення дій в інтересах третьої особи.

Так, діючи з метою створення штучних перешкод та подальшого обмеження ТОВ «Промтехкапітал» у праві розпорядження власним майном - вищевказаною сільськогосподарською технікою (машиною), за результатами розгляду поданих документів, ОСОБА_8 , як начальник сектору реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області, діючи відповідно до заздалегідь розробленої з іншими співучасниками злочинної схеми, повідомив підпорядкованому йому головному спеціалісту зазначеного сектору ОСОБА_5 , з урахуванням положення п.п. 7 п. 15 Порядку відомчої реєстрації та зняття з обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо - будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 694 від 08.07.2009, про необхідність видачі талону тимчасового обліку машини на навантажувач фронтальний «LGZT T939L», 2020 р.в. - ІМ № 002679 від 13.07.2023 та номерного знака - НОМЕР_6 , замість свідоцтва про реєстрацію машини, що останній, діючи з корисливих мотивів, і зробив, створивши при цьому, тим самим, передумови для пропозиції з надання неправомірної вигоди на його користь за виконання покладених на службових осіб ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області обов`язків.

Після цього, 27.07.2023 знаходячись у приміщенні ГУ Держпродспожислужби в Запорізькій області за адресою: м. Запоріжжя, пр. Маяковського, 20-А, за результатом отримання талону тимчасового обліку машини та номерного знака, на звернення представника ТОВ «Промтехкапітал» ОСОБА_13 до ОСОБА_5 щодо причин та підстав видачі талону тимчасового обліку машини, а також можливості отримання свідоцтва про реєстрацію машини, останній, діючи відповідно до заздалегідь розробленої злочинної схеми, повідомив, що на період дії воєнного стану на території України посадові особи ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області видають лише талон тимчасового обліку машини.

Далі, знаходячись біля приміщення ГУ Держпродспожислужби в Запорізькій області, в ході розмови з невстановленим в ході досудового розслідування чоловіком, останній повідомив ОСОБА_13 , що без звернення за номером телефону НОМЕР_2 , за яким радять звернутися посадові особи сектору реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області з метою нібито отримання допомоги, він, як і всі інші особи, фактично не зможе отримати свідоцтво про реєстрацію машини взамін на талон тимчасового обліку машини.

При цьому вказаний номер мобільного телефону належить вітчиму ОСОБА_8 - фізичній особі - підприємцю ОСОБА_10 , та ним фактично користується ОСОБА_9 .

Так, 01.08.2023, в ході телефонної розмови, ОСОБА_9 , діючи умисно, з корисливих мотивів, за попередньою змовою з ОСОБА_8 та ОСОБА_5 , з метою реалізації єдиного злочинного умислу, направленого на отримання неправомірної вигоди, повідомила ОСОБА_13 про можливість отримання в ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області свідоцтва про реєстрацію машини замість наявного талону тимчасового обліку машини, висунувши при цьому вимогу про необхідність надання неправомірної вигоди шляхом перерахування на банківський рахунок ФОП ОСОБА_10 грошових коштів в якості нібито оплати інформаційних та консультаційних послуг, розмір якої складав 6600 грн. за отримання свідоцтва про реєстрацію машини.

Так, усвідомлюючи, що іншим чином неможливо отримати свідоцтво про реєстрацію машини, ОСОБА_13 погодився на вищевказану вимогу ОСОБА_9 , після чого, на підставі отриманих від ОСОБА_9 документів, директором ТОВ «Промтехкапітал» було укладено договір № 10.08-02 від 10.08.2023 з ФОП ОСОБА_10 (ІПН - НОМЕР_3 ) про нібито надання інформаційних та консультаційних послуг, та в подальшому, того ж дня, ОСОБА_13 в інтересах ТОВ «Промтехкапітал» у приміщенні АТ КБ «ПриватБанк» за адресою: м. Запоріжжя, пр. Соборний, 144, здійснено перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок НОМЕР_4 , відкритий в АТ КБ «ПриватБанк» (МФО - 313399), який належить ФОП ОСОБА_10 (ІПН - НОМЕР_3 ), у загальній сумі 8360 грн., з яких 6600 грн. і є предметом неправомірної вигоди співучасників.

Після цього ОСОБА_13 повторно звернувся до ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області в інтересах ТОВ «Промтехкапітал» з пакетом документів, з метою отримання свідоцтва про реєстрацію машини на навантажувач фронтальний «LGZT T939L», 2020 р.в.

Того ж дня, а саме 10.08.2023, за результатами розгляду поданих документів, ОСОБА_8 , як начальник сектору реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області та державний інспектор, діючи відповідно до єдиного злочинного умислу, з корисливих мотивів, здійснив дії з виготовлення свідоцтва про реєстрацію машини на навантажувач фронтальний «LGZT T939L», 2020 р.в. - НОМЕР_7 від 10.08.2023, номерний знак - НОМЕР_6 , а також надав вказівку підпорядкованому йому головному спеціалісту зазначеного сектору ОСОБА_5 , видати вказане свідоцтво представнику ТОВ «Промтехкапітал».

Після цього, 10.08.2023, у денний час доби, представник ТОВ «Промтехкапітал» ОСОБА_13 , знаходячись у приміщенні ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області за адресою: м. Запоріжжя, пр. Маяковського, 20-А, отримав від головного спеціаліста сектору реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області ОСОБА_5 вищевказане свідоцтво про реєстрацію машини на навантажувач фронтальний «LGZT T939L», 2020 р.в. - НОМЕР_7 від 10.08.2023, номерний знак - НОМЕР_6 .

Таким чином, ОСОБА_8 , діючи умисно, з корисливих мотивів, за попередньою змовою з ОСОБА_9 та ОСОБА_5 , шляхом вимагання отримав від ОСОБА_13 в інтересах ТОВ «Промтехкапітал» неправомірну вигоду у сумі 6600 грн., за вчинення дій з проведення реєстрації (отримання свідоцтва про реєстрацію машини) навантажувача фронтального «LGZT T939L», 2020 р.в.

В подальшому, одержані від ОСОБА_12 в інтересах ТОВ «Валена» та від ОСОБА_13 в інтересах ТОВ «Промтехкапітал» грошові кошти у вигляді неправомірної вигоди, відповідно до заздалегідь розробленої злочинної схеми, через банкомати та каси банку були виведені з банківського рахунку ФОП ОСОБА_10 у готівкову форму та розподілені між співучасниками в обумовлених долях.

22.02.2024 ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України, яке кваліфікується як: одержання службовою особою, яка займає відповідальне становище, неправомірної вигоди для себе за вчинення такою службовою особою в інтересах третьої особи будь-якої дії з використанням службового становища, вчинене за попередньою змовою групою осіб, поєднане з вимаганням неправомірної вигоди.

Обґрунтованість повідомленої ОСОБА_5 підозри у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України, в повному обсязі підтверджується зібраними у кримінальному провадженні доказами.

Встановлено, що наказом начальника Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області № 45-к від 27.07.2022 ОСОБА_5 з 01.08.2022 переведено з посади головного спеціаліста сектору державних закупівель ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області на рівнозначну посаду головного спеціаліста сектору нагляду і реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області.

Таким чином, ОСОБА_5 обіймає посаду головного спеціаліста сектору реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області, яка відноситься до посад державної служби категорії «В».

Згідно ст. 6 Закону України «Про державну службу», п. 1 Примітки до ст. 364 Кримінального кодексу України, ОСОБА_5 є службовою особою, яка постійно виконує функції представника влади.

Сторона обвинувачення вважає, що його перебування саме на зазначеній посаді фактично і сприяло вчиненню ним кримінального правопорушення, про що безпосередньо свідчать обставини, встановлені в ході досудового розслідування у кримінальному провадженні. Також досудовим розслідуванням встановлені факти, які дають підстави вважати, що перебуваючи на посаді головного спеціаліста сектору реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області, підозрюваний ОСОБА_5 може підробити речі і документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, а також незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження. Крім того, на теперішній час у ході проведення досудового розслідування ще не встановлені та не допитані усі особи, які можуть повідомити важливу інформацію для досудового розслідування та з`ясування і встановлення усіх обставин вчинення кримінального правопорушення, у тому числі з числа осіб, які на постійній основі звертаються до сектору реєстрації сільськогосподарської техніки Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області з метою реєстрації (перереєстрації, зняття з обліку) сільськогосподарської техніки. При цьому, перебуваючи на вищевказаній посаді, підозрюваний ОСОБА_5 , як головний спеціаліст зазначеного сектору, зможе створювати вказаним особам штучні перешкоди у процесі реєстрації (перереєстрації, зняття з обліку) сільськогосподарської техніки, що дасть йому реальну змогу здійснювати тиск на свідків у даному кримінальному провадженні, показання яких мають доказове значення для підтвердження вини останнього, а також провокувати у них бажання відмовитися від наданих свідчень, що викривають його у вчиненні інкримінованого йому злочину.

На підставі вищевикладеного, прокурор просить слідчого суддю відсторонити підозрюваного ОСОБА_5 , від займаної ним посади головного спеціаліста сектору реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області, строком до 26.03.2024 р.

У судовому засіданні процесуальні прокурори ОСОБА_3 , ОСОБА_4 наполягали на задоволенні цього клопотання з підстав, зазначених в клопотанні.

Сторона захисту: підозрюваний та його захисник просили відмовити в задоволенні цього клопотання. Підозрюваний послався не те, що в їх управлінні немає наразі іншої особи, яка б змогла виконувати його службові обов`язки, що негативно вплине на роботу ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області. Захисник підозрюваного підтримав позицію свого підзахисного та просив врахувати, що стороною обвинувачення не доведено існування ризиків знищення, підроблення доказів підозрюваним, а також незаконного впливу на потенційних свідків.

Вислухавши пояснення прокурорів, підозрюваного та його захисника, дослідивши матеріали справи в їх сукупності, слідчий суддя приходить до наступних висновків.

Відповідно до ч. 1 ст. 154 КПК України, відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину.

Першим слідчим відділом (з дислокацією у м. Мелітополі та м. Запоріжжі) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Мелітополі, здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 62022000000000721, відомості щодо якого внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 14.09.2022, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.

Ухвалою слідчого судді Комунарського районного суду м. Запоріжжя від 20.12.2023 р. строк досудового розслідування у цьому кримінальному провадження продовжено до 6 місяців, до 26.03.2023 р.

В межах цього кримінального провадження, 22.02.2024 ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України, яке кваліфікується як: одержання службовою особою, яка займає відповідальне становище, неправомірної вигоди для себе за вчинення такою службовою особою в інтересах третьої особи будь-якої дії з використанням службового становища, вчинене за попередньою змовою групою осіб, поєднане з вимаганням неправомірної вигоди.

На підтвердження обґрунтованої підозри у вчиненні ОСОБА_5 інкримінованого йому кримінального правопорушення, слідчим надано копії матеріалів кримінального провадження, в тому числі письмових доказів, здобутими під час розслідування цього кримінального провадження.

Слідчий суддя на даному етапі провадження не вправі вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд під час розгляду кримінального провадження по суті, зокрема, оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для визнання особи винною чи невинною у вчиненні злочину. Слідчий суддя на підставі розумної оцінки сукупності отриманих доказів повинен визначити лише чи є причетність особи до вчинення злочину вірогідною та достатньою для застосування щодо особи обмежувальних заходів.

Дослідивши матеріали клопотання в межах своєї компетенції, слідчий суддя у висновках, які зробив орган досудового слідства відносно ОСОБА_5 чогось очевидно необґрунтованого чи недопустимого не встановив. На думку слідчого судді, слідчим надані вагомі докази на підтвердження наявності обґрунтованої підозри у вчиненні ОСОБА_5 інкримінованого злочину.

Підозрюваний ОСОБА_5 обіймає посаду головного спеціаліста сектору реєстрації сільськогосподарської техніки ГУ Держпродспоживслужби в Запорізькій області, яка відноситься до посад державної служби категорії «В».

Відповідно до ч. 1 ст. 157 КПК України, слідчий суддя, суд відмовляє у задоволенні клопотання про відсторонення від посади, якщо слідчий, прокурор не доведе наявність достатніх підстав вважати, що такий захід необхідний для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного чи обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.

В статті 155 КПК України, визначені вимоги до оформлення клопотання про відсторонення від посади.

Дослідивши клопотання та додані до нього матеріали, слідча суддя приходить до висновку, що воно відповідає вимогам ст. 155 КПК України.

З пояснень прокурорів вбачається, що в межах свої посадових обов`язків підозрюваний має доступ до державних реєстрів. Відповідно до обставин інкримінованого злочину, викладених в повідомленні по підозру, перебування ОСОБА_5 на зазначеній посаді сприяло вчиненню цього злочину. Наразі досудове розслідування у цьому кримінальному провадженні ще здійснюється, потенційні свідки ще не всі допитані, проводяться слідчі дії в тому числі з тимчасового доступу до документів та інформації. Письмові та речові докази, які були вилучені слідчими частково передані на зберігання їх власникам, яким також вирішується питання про скасування накладених слідчим суддею арештів.

З огляду на вищевказане, враховуючи суть та характер інкримінованого злочину, роль підозрюваного у його вчиненні, слідча суддя погоджується, що існують ризики приховування, спотворення або знищення підозрюваним доказів з використанням свого службового становища, або незаконного впливу на свідків у цьому кримінальному провадженні що створить не відворотні перешкоди у встановлені істини у даному кримінальному провадженні.

Посилання сторони захисту про неможливість тимчасово покласти посадові обов`язки підозрюваного на іншу особу голослівні, і на думку слідчого судді навіть наявність цієї обставини не може знівелювати вищевказані вагомі ризики перешкоджання кримінальному провадженню.

Враховуючи вищенаведене, слідча суддя приходить до висновку, що клопотання прокурора про відсторонення підозрюваного від займаної посади обґрунтоване та підлягає задоволенню.

Керуючись ст. 376 КПК України, слідчий суддя -

ПОСТАНОВИВ:

Клопотання процесуального прокурора у кримінальному провадженні - прокурора першого відділу процесуального керівництва управління процесуального керівництва у кримінальних провадженнях слідчих територіального управління Державного бюро розслідувань Запорізької обласної прокуратури ОСОБА_7 , заявлене у кримінальному провадженні № 62022000000000721 від 14.09.2022, про відсторонення від посади ОСОБА_5 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України, - задовольнити.

Відсторонити підозрюваного ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від посади головного спеціаліста сектору реєстрації сільськогосподарської техніки Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області, строком на 30 днів, починаючи з 26.02.2024 р. і до 26 березня 2024 року включно.

Ухвала слідчого судді підлягає негайному виконанню після її оголошення.

Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Запорізького апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.

Слідчий суддя Комунарського районного суду

м.Запоріжжя ОСОБА_1

СудКомунарський районний суд м.Запоріжжя
Дата ухвалення рішення26.02.2024
Оприлюднено07.03.2024
Номер документу117454683
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади

Судовий реєстр по справі —333/7185/23

Ухвала від 20.03.2024

Кримінальне

Комунарський районний суд м.Запоріжжя

Наумова І. Й.

Ухвала від 20.03.2024

Кримінальне

Комунарський районний суд м.Запоріжжя

Наумова І. Й.

Ухвала від 26.02.2024

Кримінальне

Комунарський районний суд м.Запоріжжя

Наумова І. Й.

Ухвала від 26.02.2024

Кримінальне

Комунарський районний суд м.Запоріжжя

Наумова І. Й.

Ухвала від 22.02.2024

Кримінальне

Комунарський районний суд м.Запоріжжя

Наумова І. Й.

Ухвала від 22.02.2024

Кримінальне

Комунарський районний суд м.Запоріжжя

Наумова І. Й.

Ухвала від 13.02.2024

Кримінальне

Запорізький апеляційний суд

Гончар О. С.

Ухвала від 25.01.2024

Кримінальне

Комунарський районний суд м.Запоріжжя

Наумова І. Й.

Ухвала від 25.01.2024

Кримінальне

Комунарський районний суд м.Запоріжжя

Наумова І. Й.

Ухвала від 25.01.2024

Кримінальне

Комунарський районний суд м.Запоріжжя

Наумова І. Й.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні