Ухвала
від 05.03.2024 по справі 227/622/24
ДОБРОПІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

05.03.2024 227/622/24

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 березня 2024 року м. Добропілля

Суддя Добропільського міськрайонного суду Донецької області Любчик В.М., розглянувши матеріали заяви ОСОБА_1 , в інтересах якої діє адвокат Сєргєєва Рута Альгімантівна, заінтересовані особи: Міністерство оборони України Ізюмського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Харківської області; Міністерство оборони України Маріупольського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Донецької області; Куньєвська сільська військова адміністрація Ізюмського району Харківської області; Виконавчий комітет Добропільської міської ради Покровського району Донецької області; Добропільська міська військова адміністрація Покровського району Донецької області, про встановлення факту, що має юридичне значення, -

в с т а н о в и в:

Заявник ОСОБА_1 , в інтересах якої діє адвокат Сєргєєва Р.А., звернулась до Добропільського міськрайонного суду Донецької області із заявою про встановлення факту, що має юридичне значення, заінтересовані особи: Міністерство оборони України Ізюмського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Харківської області; Міністерство оборони України Маріупольського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Донецької області; Куньєвська сільська військова адміністрація Ізюмського району Харківської області; Виконавчий комітет Добропільської міської ради Покровського району Донецької області; Добропільська міська військова адміністрація Покровського району Донецької області.

ОСОБА_1 просить суд встановити факт спільного проживання однією сім`єю з ОСОБА_2 , який загинув ІНФОРМАЦІЯ_1 , без реєстрації шлюбу у період з 05 січня 2013 року по 27 серпня 2023 року, а також визнати за нею право на отримання одноразової грошової допомоги на підставі статті 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей».

При вирішенні питання про відкриття провадження в даній цивільній справі суддя встановив наступні обставини та визначив відповідно до них правовідносини.

Згідно сповіщення сім`ї №29 від 31.08.2023 року від Міністерства оборони України Ізюмського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Харківської області, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , загинув ІНФОРМАЦІЯ_3 беручи участь в обороні держави та стримуванні збройної агресії рф, внаслідок ворожого мінометного обстрілу поблизу н.п. Клищівка Донецької області.

За таких обставин заявник ОСОБА_1 звернулась до суду в порядку окремого провадження за правилами цивільного судочинства із заявою про встановлення факту спільного проживання однією сім`єю з загиблим ОСОБА_2 без реєстрації шлюбу у період з 05.01.2013 року по 27.08.2023 року, та про визнання за нею права на отримання одноразової грошової допомоги на підставі статті 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей».

Також у своїй заяві ОСОБА_1 вказала, що встановлення факту проживання однією сім`єю з загиблим без реєстрації шлюбу, їй необхідно фактично для отримання одноразової грошової допомоги на підставі постанови КМУ №168 від 28.02.2022 року «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» з врахуванням ст. 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей».

Відповідно до ч. 5 ст. 17 Конституції України, держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Згідно ч. 1 ст. 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно ч. 1 ст. 41 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та резервістів під час виконання ними обов`язків служби у військовому резерві здійснюється в порядку і на умовах, встановлених Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Згідно ч. 1 ст. 1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», соціальний захист військовослужбовців - діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом.

Згідно ч. 1 ст. 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.

Згідно п. 1 ч. 2 ст. 16 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання ним обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, або смерті особи, звільненої з військової служби, протягом року після звільнення її з військової служби, якщо смерть настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби.

Згідно ст. 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття, утриманці загиблого (померлого). Утриманцями вважаються члени сім`ї, які мають право на пенсію у разі втрати годувальника відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» за загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста (особу, звільнену з військової служби, смерть якої настала протягом року після звільнення).

Члени сім`ї та батьки загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста визначаються відповідно до Сімейного кодексу України, а утриманці - відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Механізм призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві визначений Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року № 975 (надалі - Порядок).

Згідно п. 4 Порядку - одноразова грошова допомога призначається у разі: 1) загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання ним обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, або смерті особи, звільненої з військової служби, протягом року після звільнення її з військової служби, якщо смерть настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби; 2) смерті військовослужбовця, що настала в період проходження ним військової служби або внаслідок захворювання чи нещасного випадку, що мали місце в період проходження ним військової служби, або смерті особи, звільненої з військової служби, протягом року після звільнення її з військової служби, якщо смерть настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, нещасного випадку, пов`язаних із проходженням військової служби; 3) загибелі (смерті) військовозобов`язаного або резервіста, якого призвано на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, що настала під час виконання обов`язків військової служби або служби у військовому резерві.

Згідно п. 5 Порядку - одноразова грошова допомога призначається і виплачується рівними частинами членам сім`ї, батькам та утриманцям загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста.

Згідно ч. 1 ст. 16-3 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», одноразова грошова допомога у випадках, передбачених підпунктами 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою чи заявою їх законних представників.

Згідно ч. 6 ст. 16-3 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», одноразова грошова допомога призначається і виплачується Міністерством оборони України, іншими центральними органами виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями та правоохоронними органами, а також органами державної влади, військовими формуваннями та правоохоронними органами, в яких передбачено проходження військової служби військовослужбовцями, навчальних (або перевірочних) та спеціальних зборів - військовозобов`язаними, проходження служби у військовому резерві - резервістами.

Згідно п. 12 Порядку - призначення і виплата одноразової грошової допомоги військовослужбовцям, військовозобов`язаним та резервістам, яких призвано на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, здійснюється Міноборони, іншими центральними органами виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями та правоохоронними органами, та іншими органами державної влади, військовими формуваннями та правоохоронними органами, в яких передбачено проходження військової служби військовослужбовцями, навчальних (або перевірочних) та спеціальних зборів - військовозобов`язаними, проходження служби у військовому резерві - резервістами (далі - розпорядник бюджетних коштів).

Згідно п.13 Порядку - керівник уповноваженого органу подає у 15-денний строк з дня реєстрації всіх документів розпорядникові бюджетних коштів висновок щодо виплати одноразової грошової допомоги, до якого обов`язково додаються документи, зазначені в пунктах 10 та 11 цього Порядку. Розпорядник бюджетних коштів у місячний строк після надходження всіх зазначених документів приймає рішення про призначення одноразової грошової допомоги або про відмову в її призначенні, або про повернення документів на доопрацювання (у разі, коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) і надсилає зазначене рішення разом з документами уповноваженому органу для видання наказу про виплату такої допомоги особам, які звернулися за нею, а в разі відмови чи повернення документів на доопрацювання - для письмового повідомлення заявника з обґрунтуванням мотивів відмови чи повернення документів на доопрацювання.

Згідно ч. 1 ст. 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Згідно п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України, суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Згідно ст. 1 ЦК України, цивільним законодавством регулюються особисті немайнові та майнові відносини (цивільні відносини), засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників. До майнових відносин, заснованих на адміністративному або іншому владному підпорядкуванні однієї сторони другій стороні, а також до податкових, бюджетних відносин цивільне законодавство не застосовується, якщо інше не встановлено законом

Відповідно у порядку цивільного судочинства, за загальним правилом, не підлягають вирішенню спори, що виникають не з цивільних, земельних, трудових, сімейних або житлових правовідносин.

Усі інші спори, що виникають у публічно-правових відносинах за участю осіб, підлягають вирішенню у порядку цивільного судочинства виключно у тих випадках, коли безпосередньою нормою процесуального права визначено, що вирішення такого спору належить здійснювати саме в порядку цивільного судочинства.

Отже звертаючись до Добропільського міськрайонного суду Донецької області ОСОБА_1 фактично заявила дві вимоги:

1) встановлення факту спільного проживання однією сім`єю з ОСОБА_2 , який загинув ІНФОРМАЦІЯ_1 , без реєстрації шлюбу у період з 05 січня 2013 року по 27 серпня 2023 року;

2) визнання права на отримання одноразової грошової допомоги на підставі статті 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей».

Таким чином, суд вбачає спір, який виникає між заявником ОСОБА_1 та Міністерством оборони України, з приводу визнання права на отримання одноразової грошової допомоги пов`язаного зі смертю військового.

Отже, за предметом та можливими правовими наслідками цей спір існує у сфері публічно-правових відносин. Відтак, даний спір не підлягає вирішенню в порядку цивільного судочинства, а має розглядатись в порядку адміністративного судочинства.

Відповідно до ст. 20 ЦПК України, не допускається об`єднання в одне провадження вимог, які підлягають розгляду за правилами різних видів судочинства, якщо інше не встановлено законом.

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 186 ЦПК України, суддя відмовляє у відкритті провадження у справі, якщо заява не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

Згідно ч. 5 ст. 186 ЦПК України, відмовляючи у відкритті провадження з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої цієї статті, суд повинен роз`яснити заявнику, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд справи.

На підставі викладеного вважаю необхідним відмовити у відкритті провадження в даній цивільній справі, в частині заявлених вимог щодо визнання за ОСОБА_1 права на отримання одноразової грошової допомоги на підставі статті 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей», оскільки вказана вимога підлягає розгляду в порядку адміністративного, а не цивільного судочинства.

Керуючисьст.ст. 20, 186, 260 ЦПК України, суддя

у х в а л и в :

Відмовити у відкритті провадження в цивільній справі за заявою ОСОБА_1 , в інтересах якої діє адвокат Сєргєєва Рута Альгімантівна, заінтересовані особи: Міністерство оборони України Ізюмського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Харківської області; Міністерство оборони України Маріупольського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Донецької області; Куньєвська сільська військова адміністрація Ізюмського району Харківської області; Виконавчий комітет Добропільської міської ради Покровського району Донецької області; Добропільська міська військова адміністрація Покровського району Донецької області, про встановлення факту, що має юридичне значення, в частині заявлених вимог про визнання за ОСОБА_1 права на отримання одноразової грошової допомоги на підставі статті 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей», на підставі п. 1 ч. 1 ст. 186 ЦПК України, оскільки заявлена вимога не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

Роз`яснити заявнику ОСОБА_1 право звернутися з відповідним позовом до суду адміністративної юрисдикції.

Копію ухвали надіслати заявнику.

Ухвала суду може бути оскаржена до Дніпровського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.

Учасник справи, якому повну ухвалу суду не було вручено у день її складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.

Ухвала суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги ухвала, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя В.М. Любчик

Дата ухвалення рішення05.03.2024
Оприлюднено07.03.2024
Номер документу117461393
СудочинствоЦивільне
Сутьвстановлення факту, що має юридичне значення

Судовий реєстр по справі —227/622/24

Ухвала від 01.04.2024

Цивільне

Добропільський міськрайонний суд Донецької області

Любчик В. М.

Ухвала від 05.03.2024

Цивільне

Добропільський міськрайонний суд Донецької області

Любчик В. М.

Ухвала від 05.03.2024

Цивільне

Добропільський міськрайонний суд Донецької області

Любчик В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні