Рішення
від 06.03.2024 по справі 160/1026/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 березня 2024 рокуСправа №160/1026/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Рябчук О.С.

розглянувши у м. Дніпрі в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ШОП» до Запорізької митниці Державної митної служби України, Державної митної служби України, Адміністрації державної прикордонної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

УСТАНОВИВ:

10.01.2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ШОП» (даліпозивач) до Запорізької митниці Державної митної служби України (далівідповідач-1), Державної митної служби України (далівідповідач-2), Адміністрації державної прикордонної служби України (далі відповідач-3), в якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Запорізької митниці Державної митної служби України (вул. Синенка Сергія, б. 12, м. Запоріжжя, 69041, код ЄДРПОУ 44005647) щодо відмови Товариству з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ШОП» (вул. Мечникова, б. 10 Б, оф. 302/2, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 37987502) у припиненні митного режиму безмитної торгівлі, викладене у формі листа від 07.11.2023 № 7.20-4/7.20-17-02/14/3278.

- зобов`язати Запорізьку митницю Державної митної служби України (вул. Синенка Сергія, б. 12, м. Запоріжжя, 69041, код ЄДРПОУ 44005647) припинити митний режим безмитної торгівлі товарів, які перебували у магазині безмитної торгівлі, утримувачем якого є Товариство з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ШОП» (код ЄДРПОУ 37987502) на території міжнародного пункту пропуску для повітряного сполучення «Запоріжжя-аеропорт», який розташований за адресою: Україна, 69013, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Блакитна, 45, у зв`язку з повною втратою товарів унаслідок дії обставин непереборної сили;

- визнати протиправним та скасувати спільний Наказ Державної митної служби України та Адміністрації Державної прикордонної служби України № 939/1067АГ від 13.12.2023 року.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено наступне. Товариство з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ШОП», код ЄДРПОУ 37987502 на території міжнародного пункту пропуску для повітряного сполучення «Запоріжжя-аеропорт», який розташований за адресою: Україна, 69013, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Блакитна, б. 4, на підставі витягу з реєстру магазинів безмитної торгівлі (номер в реєстрі D/0079/01) здійснювало господарську діяльність з продажу товарів в магазині безмитної торгівлі. У період часу з 24 лютого 2022 року по 13 липня 2022 року невстановлені військовослужбовці НОМЕР_1 прикордонного загону Південного регіонального управління Державної прикордонної служби України, діючи умисно, з корисливих мотивів здійснили таємне викрадення матеріальних цінностей, належних ТОВ «СКАЙ ШОП», які розташовані на території КП «Міжнородний аеропорт Запоріжжя», за адресою: м. Запоріжжя, вул. Блакитна, б. 4. У зв`язку з цим, Товариство звернулось із заявою про злочин на адресу Державного бюро розслідувань (ДБР). зазначену заяву про злочин було розглянуто та за результатами розгляду, вказану заяву долучено до матеріалів кримінального провадження № 42022081370000121, відомості щодо якого внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 11.04.2022 за попередньою правовою кваліфікацією за ч. 3 ст. 185 КК України (таємне викрадення чужого майна (крадіжка). Внесення відомостей про цей злочин до ЄРДР підтверджується також витягом з ЄРДР (номер кримінального провадження 42022081370000121), копія якого додається до цієї позовної заяви.

Таким чином, Товариство змушене ініціювати процедуру припинення режиму безмитної торгівлі внаслідок повної втрати товарів через дію обставин непереборної сили. З цією метою Товариство з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ШОП» звернулося до Запорізької митниці із заявою від 31.10.2023 № 23, в якій просило припинити митний режим безмитної торгівлі товарів, які перебували у магазині безмитної торгівлі, утримувачем якого є Товариство з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ШОП».

У відповідь на заяву Товариства від 31.10.2023 № 23 Запорізька митниця у своєму листі від 07.11.2023 № 7.20-4/7.20-17-02/14/3278 повідомила про відмову у вжитті заходів, передбачених пунктом 5 розділу VIII Порядку виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму в зв`язку з відсутністю документального підтвердження факту повної втрати товарів внаслідок аварії або дії обставин непереборної сили.

В подальшому, відповідачем-2 та відповідачем-3 було прийнято спільний Наказ № 939/1067АГ від 13.12.2023 року, яким було зупинено на строк 30 днів дію дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі № D/0079/01, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ШОП».

Позивачем на виконання вимог положень п. 5 розділу VIII Порядку виконання митних формальностей надано було до Запорізької митниці копії необхідних документів.

Таким чином, позивачем було надано всі необхідні та достатні документи, які підтверджують наявність підстав, з якими ч. 4 ст. 146 Митного кодексу України та розділ VIII Порядку виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.05.2012 № 657 пов`язує прийняття митницею рішення про припинення (завершення) митного режиму безмитної торгівлі, а відмова відповідача, викладена у формі листа від 07.11.2023 № 7.20-4/7.20-17-02/14/3278, порушує право позивача на припинення митного режиму безмитної торгівлі у встановленому законом порядку.

07 вересня 2023 року позивачем було отримано лист Держмитслужби України від 06.09.2023 р. № 17-1/17-01-03/14/2419, в якому було зазначено, що згідно з листом Державної податкової служби України від 08.06.2023 р. № 08-1/17-01/8.16/3799, у 2695 копіях чеків продажу товарів у магазині безмитної торгівлі, утримувачем якого є позивач, відсутні відомості про номер рейсу та реквізити документу, який посвідчує особу покупця. Товариство своїм листом від 29.09.2023 р. № 18 надало на адресу Держмитслужби України надало пояснення. Однак, вказані пояснення, як і документальне підтвердження відсутності товару внаслідок злочинних дій третіх осіб, були проігноровані відповідачем, що мало наслідком прийняття оскаржуваного наказу.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.01.2024 р. відкрито провадження у адміністративній справі; справу №160/1026/24 призначено до розгляду за правилами спрощеного провадження без повідомлення сторін.

Цією ж ухвалою відповідачам було надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідачів.

30.01.2024 року вАдміністрація державної прикордонної служби України надала відзив на позов, в якому позовні вимоги не визнала, просила в задоволенні позову відмовити в повному обсязі. В обґрунтування своєї позиції зазначила наступне. Зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю «Скай Шоп» відбулося спільним наказом Державної митної служби України та Адміністрації Державної прикордонної служби України від 13.12.2023 № 939/1067А, яким було зупинено дію дозволу, виданого ТОВ «Скай Шоп» (реєстраційний номер D/0079/01) з 14.12.2023 року строком на 30 днів у зв`язку із:

- невиконанням підприємством утримувачем магазину безмитної торгівлі вимог абзацу другого підпункту 1 пункту 930 розділу ХХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України, які полягають у непоміщенні протягом 30 днів у інший митний режим товарів (з дня набрання чинності Законом України від 10 серпня 2023 року №3326-ІХ «Про внесення змін до Митного кодексу України та інших законів України щодо протидії незаконному обігу тютюнових виробів»), які вироблені в Україні та класифікуються за товарними позиціями 2401-2404 згідно з УКТ ЗЕД;

- недотриманням вимог частини першої статті 146 Митного кодексу України в частині незавершення або неприпинення митного режиму безмитної торгівлі щодо товарів, поміщених у митний режим безмитної торгівлі.

Підставою для видання вищезазначеного наказу був лист Держмитслужби від 06.09.2023 №17-1/17-01-03/14/2419, листи Запорізької митниці від 01.11.2023 №7.20- 4/7.20-17-02/18/4/3163, від 16.11.2023 №7.20-4/7.20-17-02/18/4/3444, лист ТОВ «Скай Шоп» від 29.09.2023 №18, протокол спільної робочої групи №5/2023/МБТ від 17.11.2023.

Отже, рішення про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі, наданого товариству з обмеженою відповідальністю «Скай Шоп» (реєстраційний номер D/0079/01) терміном до 30 днів було прийнято законно у відповідності до п. п. 12-15 Порядку № 692.

31.01.2024 р. Державною митною службою України надано відзив на адміністративний позов, в якому відповідач проти позову заперечував. В обґрунтування заперечень зазначено про таке. Виданню оскаржуваного наказу передував здійснений Держмитслужбою із залученням Запорізької митниці в межах, визначених повноважень моніторинг відповідності щодо дозволу позивача під час проведених якого: досліджувалося питання наявності необхідних відомостей у копіях електронних касових чеків продажу товарів; проведена інвентаризація, в ході якої встановлено нестачу товарів, які перебувають під митним контролем, на суму 138 521,24 євро., невідповідність фактичної кількості рекламних/презентаційних товарів відомостям, зазначеним у документах бухгалтерського обліку.

Встановлені факти недотримання ТОВ «СКАЙ ШОП» вимог законодавства України з

питань митної справи стали підставою для направлення позивачу листа Держмитслужби від 06.09.2023 № 17-1/17-01-03/14/2419 повідомлення про намір прийняття несприятливого рішення у вигляді зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію МБТ.

У відповідь на цей лист ТОВ «СКАЙ ШОП» повідомлено Держмитслужбу про причини наявних розбіжностей у фіскальних касових чеках, а також зазначило, що ним здійснюються всі передбачені чинним законодавством заходи з метою декларування товарів, щодо яких встановлено факт нестачі, а також декларування інших товарів (витратних/рекламних/ презентаційних) (лист від 29.09.2023 № 18).

Крім цього, у зв`язку з прийняттям Закону №3326-ІХ, з метою встановлення обсягів товарів, поміщених у митний режим безмитної торгівлі, а також розміщених у МБТ товарів, вироблених в Україні, що класифікуються за товарними позиціями 2401 - 2404 згідно з УКТ ЗЕД Держмитслужбою всім митницям направлено лист від 17.08.2023 № 17-2/17-01-03/7/2318, з проханням надати інформацію за встановленою формою.

Інформацію щодо обсягів поміщених у митний режим безмитної торгівлі, а також розміщених у ТОВ «СКАЙ ШОП» товарів вироблених в Україні, що класифікуються у товарних позиціях 2401 2404 згідно з УКТ ЗЕД Запорізькою митницею надано листом від 24.08.2023 № 7.20-4/7.20-17-02/17/4/2457.

Запорізька митниця листом № 7.20-4/7.20-17-02/14/4/3163 від 01.11.2023 повідомила Держмитслужбу про не сплачене ТОВ «СКАЙ ШОП» грошовезобов`язання та отриманий від ТОВ «СКАЙ ШОП» лист від 31.10.2023 № 23, яким товариство звернулось з проханням припинити митний режим безмитної торгівлі відносно товарів, які повністю втрачено внаслідок протиправних дій.

Спільною робочою групою Держмитслужби, АДПСУ прийнято рішення зупинити дію

дозволу на відкриття та експлуатацію МБТ, утримувачем якого є ТОВ «СКАЙ ШОП».

В подальшому листом від 16.11.2023 № 7.20-4/7.20-17-02/18/4/3444 Запорізька митниця повідомила Держмитслужбу про результати розгляду заяви ТОВ «СКАЙ ШОП» від 31.10.2023 № 23 та прийняте рішення про відмову у припиненні митного режиму безмитної торгівлі, обґрунтоване невідповідністю заяви встановленим вимогам та не підтвердженням у встановленому порядку дії обставин непереборної сили.

13 грудня 2023 року Держмитслужбою та АДПСУ видано № 939/1067/АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі», яким зупинено на строк 30 днів дію дозволу на відкриття та експлуатацію МБТ, утримувачем якого є ТОВ «СКАЙ ШОП».

На підтвердження наявності факту дії обставин непереборної сили позивачем до Запорізької митниці надано лист Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованим у місті Мелітополі від 04.08.2022 № 17-02-5782 та витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо кримінального провадження №42022081370000121, як доказ існування обставин непереборної сили (злочинних дій третіх осіб), що слугували причиною знищення товарів.

В Держмитслужбі відсутня інформація про звернення позивача до уповноваженого органу з метою засвідчення факту дії обставин непереборної сили. Отже, сам лист Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованим у місті Мелітополі від 04.08.2022 № 17-02-5782 та витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо кримінального провадження №42022081370000121 без дослідження уповноваженим органом причинно-наслідкового зв`язку між невиконаним обов`язком позивач та, як він зазначає, знищення товарів, не є доказом існування обставин непереборної сили.

17 січня 2024 року Держмитслужбою видано наказ від 17.01.2024 № 67 «Про оцінку вжитих заходів ТОВ «Скай ШОП» для забезпечення дотримання підприємством умов надання рішення (дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі.

Оцінка вжитих заходів проводиться протягом 30 днів з дня прийняття митним органом рішення про оцінку вжитих заходів. За результатами оцінки вжитих заходів митний орган приймає одне з таких рішень: про поновлення рішення; про скасування рішення; про внесення змін до рішення; про анулювання рішення. Отже, остаточне рішення щодо дозволу позивача на відкриття та експлуатацію МБТ буде прийнято за результатами оцінки вжитих заходів для забезпечення дотримання підприємством умов надання рішення.

31.01.2024 р. від Запорізької митниці надійшов відзив на адміністративний позов. Відповідач проти позовних вимог заперечував в повному обсязі, навівши такі доводи. З метою забезпечення схоронності товарів, що знаходяться під митним контролем у митному режимі безмитної торгівлі, шляхом переміщення товарів із торгівельного залу до складу МБТ та підготовки товарів до переміщення в митному режимі транзит в інший МБТ або повернення попередньому власнику, ТОВ «Скай Шоп» звернулось до Запорізької митниці листом від 27.06.2022 № 21. Запорізькою митницею у присутності утримувача МБТ здійснено огляд приміщення МБТ. За результатами огляду складено Акти огляду № UA112020/2022/001 від 13.07.2022 № UA112020/2022/002 від 10.08.2022.

В ході оглядів встановлено, що пожежна та охоронна сигналізації в МБТ не працюють, на місцях доступу до МБТ відсутнє митне забезпечення, наявні зовнішні місця доступу до МБТ, на яких відсутнє забезпечення утримувача МБТ, пошкоджені металеві вхідні ролети до МБТ. З метою визначення обсягу нестачі товарів утримувачем МБТ у присутності співробітників національної поліції та посадових осіб Запорізької митниці здійснена інвентаризація товарів у приміщенні МБТ. За результатами проведеної інвентаризації посадовими особами Запорізької митниці складено Акти проведення огляду № UA112020/2022/003 від 12.08.2022 та № UA112020/2022/004 від 18.08.2022. В ході інвентаризації встановлено нестачу товарів, які перебувають під митним контролем, на суму 138501,66 євро.

За фактом крадіжки товарів з магазину безмитної торгівлі зареєстровано два кримінальних провадження. У Запорізької митниці, станом на 29.01.2024 (на час підготовки та подання до суду відзиву на позовну заяву), відсутня інформація щодо результатів досудових розслідувань по вищезазначеним кримінальним провадженням.

Відповідно до листа ТУ ДБР у м. Мелітополі від 09.03.2023 № 17-02-2392/2023, митницю проінформовано про вилучення та встановлено належність до ТОВ «Скай Шоп» частини товарів, що перебували під митним контролем у приміщеннях складу та МБТ. Отже, частина товару була знайдена.

Тобто, до завершення процесуальних дій в рамках кримінального провадження та винесення по ньому в установленому порядку рішення за результатами такого провадження неможливо вважати товари повністю та безповоротно втраченими. До завершення кримінальних проваджень (порушених Національною поліцією та ТУ ДБР у м. Мелітополі), встановлення усіх обставин справи, винесення по кримінальним провадженням в установленому порядку рішень неможливо встановити та підтвердити факт втрати товарів, як такий що стався внаслідок злочинних дій третіх осіб.

Крім того, сертифікат ТПП - єдиний регламентований законодавством і загальноприйнятий документ, який підтверджує факт настання форс-мажорних обставин, який може підтверджувати факт настання обставин непереборної сили та містити висновок щодо впливу цієї події на можливість виконання заявником своїх конкретних зобов`язань. Водночас, сертифікату, виданого ТПП, під час розгляду митницею заяви позивачем

не надавалось.

09.02.2024 р. від Запорізької митниці надійшли письмові пояснення, в яких зазначено наступне. Остаточного рішення по кримінальному провадженню ТУ ДБР у місті Мелітополі немає (кваліфікація може бути змінена, справа може бути закрита за відсутністю подій чи в діянні складу кримінального правопорушення або не доведення винуватості третіх осіб тощо). Митниця врахувала факт наявності кримінальних проваджень та не розглядала питання заведення справи про порушення митних правил у зв`язку із виявленою нестачею товару під час інвентаризації. Інформація зазначена у наданому митниці витягу з ЄРДР не містить жодних конкретних ідентифікаційних ознак викрадених матеріальних цінностей, за якими можна встановити викрадені товари, їх обсяги та належність до товарів, що знаходились під митним контролем в митному режимі безмитної торгівлі.

Також, сам по собі факт існування форс-мажорної обставини (обставини непереборної сили) не звільняє автоматично від відповідальності за невиконання зобов`язань передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами. Тобто, сторона (суб`єкт господарської діяльності та/або фізична особа), яка порушила зобов`язання за умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів, повинна довести, що це порушення сталося внаслідок форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

У відповідності до положень ч.6ст.162 Кодексу адміністративного судочинства Україниу разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно до ч.5 ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Частиною 4 статті 243 Кодексу адміністративного Українивстановлено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Згідно з ч.5 ст.250 Кодексу адміністративного судочинства Українидатою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Відповідно до ч. 8ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства Українипри розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.

Товариство з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ШОП» (код ЄДРПОУ 37987502) здійснювало господарську діяльність з продажу товарів в магазині безмитної торгівлі (дозвіл на відкриття та експлуатацію МБТ D/0079/01 від 22.06.2021; місцезнаходження приміщень МБТ 69013, м. Запоріжжя, вул. Блакитна, буд. 4; міжнародний пункт пропуску через державний кордон для повітряного сполучення «Запоріжжя»).

Відповідно до витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань Територіальним управлінням ДБР, розташованим у місті Мелітополі (з дислокацією у м. Запоріжжі) 11.04.2022 р. внесено відомості про кримінальне провадження № 42022081370000121 та зазначено, що період часу з 24 лютого 2022 року по 13 липня 2022 року невстановлені військовослужбовці НОМЕР_1 прикордонного загону Південного регіонального управління Державної прикордонної служби України, діючи умисно, з корисливих мотивів здійснили таємне викрадення матеріальних цінностей, належних ТОВ «Ідеаліст» та ТОВ «СКАЙ ШОП», які розташовані на території КП «Міжнородний аеропорт Запоріжжя», за адресою: м. Запоріжжя, вул. Блакитна, 4, чим спричинили останнім майнову шкоду, розмір якої встановлюється (Т. 1 а.с. 20).

Запорізька митниця листом від 23.06.2022 р. №7.20-4/17-02/13/1483 звернулось до ТОВ «СКАЙ ШОП», в якому з метою забезпечення схоронності товарів, що знаходяться під митним контролем у митному режимі безмитної торгівлі просило в найкоротший строк забезпечити вжиття заходів щодо переміщення товарів із торгівельного залу до складу магазину безмитної торгівлі ПП «СКАЙ ШОП» (Т. 1 а.с. 197).

ТОВ «Скай Шоп» звернулось до Запорізької митниці листом від 27.06.2022 № 21 з метою забезпечення схоронності товарів, що знаходяться під митним контролем у митному режимі безмитної торгівлі, шляхом переміщення товарів із торгівельного залу до складу МБТ та підготовки товарів до переміщення в митному режимі транзит в інший МБТ або повернення попередньому власнику (Т. 1 а.с. 198).

Листом Запорізької митниці від 28.06.202 р. №7.20-4/17-01/13/1525 та резолюцією начальника митного поста «Запоріжжя-аеропорт» підприємству надано доступ до приміщення магазину безмитної торгівлі (Т. 1 а.с. 199-201).

Запорізькою митницею у присутності утримувача МБТ здійснено огляд приміщення МБТ.

За результатами огляду складено Акт огляду № UA112020/2022/001 від 13.07.2022 р., № UA112020/2022/002 від 10.08.2022 р.

Відповідно до вказаних актів правила провадження підприємством діяльності, контроль за якою покладено на митні органи, порушується. Митне забезпечення власника МБТ, митне забезпечення митниці відсутні. Встановлено пошкодження металевих ролетів, безлад в складському приміщенні, пошкодження пакування товару, нестача товару, що може свідчити про несанкціонований доступ до приміщення невстановлених осіб, пожежна та охоронна сигналізації, відеоспостереження не працюють (Т.1 а.с. 220-228).

Акти підписані працівниками ТОВ «СКАЙ ШОП» без зауважень.

Відповідно до витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань Національною поліцією розпочато досудове розслідування кримінального провадження № 12022082080001071, відомості про яке внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань від 20.07.2022 р., за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 185 Кримінального кодексу України (Т. 2 а.с. 75).

Відповідно до листа Другого слідчого відділу Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Мелітополі (з дислокацією у м. Запоріжжя) від 04.08.2022 № 17-02-5782, заяву ТОВ «СКАЙ ШОП» від 27.07.2022 р. про таємне викрадення майна було розглянуто та за результатами розгляду, вказану заяву долучено до матеріалів кримінального провадження № 42022081370000121, відомості щодо якого внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 11.04.2022 за попередньою правовою кваліфікацією за ч. 3 ст. 185 КК України, досудове розслідування в якому на теперішній час триває (Т. 1 а.с. 19).

З метою визначення обсягу нестачі товарів утримувачем МБТ у присутності співробітників національної поліції та посадових осіб Запорізької митниці здійснена інвентаризація товарів у приміщенні МБТ. За результатами проведеної інвентаризації посадовими особами Запорізької митниці складено Акти проведення огляду № UA112020/2022/003 від 12.08.2022 р. та № UA112020/2022/004 від 18.08.2022 р. В ході інвентаризації встановлено нестачу товарів, які перебувають під митним контролем, на суму 138501,66 євро (Т. 1 а.с. 232-243, 250, Т.2 а.с. 1-16).

Акти підписані працівниками ТОВ «СКАЙ ШОП» без зауважень.

Згідно вказаних актів правила провадження підприємством діяльності, контроль за якою покладено на митні органи, порушується. Митне забезпечення власника МБТ, митне забезпечення митниці відсутні. Встановлено пошкодження металевих ролетів, безлад в складському приміщенні, пошкодження пакування товару, нестача товару, що може свідчити про несанкціонований доступ до приміщення невстановлених осіб, пожежна та охоронна сигналізації, відеоспостереження не працюють.

У зв`язку з прийняттям Закону №3326-ІХ, з метою встановлення обсягів товарів, поміщених у митний режим безмитної торгівлі, а також розміщених у МБТ товарів, вироблених в Україні, що класифікуються за товарними позиціями 2401 - 2404 згідно з УКТ ЗЕД Держмитслужбою всім митницям направлено лист від 17.08.2023 № 17-2/17-01-03/7/2318, з проханням надати інформацію за встановленою формою.

Інформацію щодо обсягів поміщених у митний режим безмитної торгівлі, а також розміщених у ТОВ «СКАЙ ШОП» товарів вироблених в Україні, що класифікуються у товарних позиціях 2401 2404 згідно з УКТ ЗЕД, Запорізькою митницею надано листом від 24.08.2023 р. № 7.20-4/7.20-17-02/17/4/2457.

Державною митною службою України направлено ТОВ «СКАЙ ШОП» від 06.09.2023 № 17-1/17-01-03/14/2419 повідомлення про намір прийняття несприятливого рішення у вигляді зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію МБТ від 06.09.2023 № 17-1/17-01-03/14/2419 (Т. 1 а.с. 132-134).

В повідомленні, зокрема, зазначено, що згідно з листом Державної податкової служби України від 08.06.2023 № 08-1/17-01/8.16/3799 у 2695 копіях чеків продажу товарів у магазині безмитної торгівлі, утримувачем якого є ТОВ «СКАЙ ШОП», відсутні відомості про номер рейсу або реквізити документа, який посвідчує особу покупця.

ТОВ «СКАЙ ШОП» листом від 29.09.2023 р. № 18 надало на адресу Держмитслужби України пояснення, в яких зазначило наступне: відповідно до відповіді ДПС, надісланої листом від 15.09.2023 р. № 27382/5/99-00-20-01-04-06:

- номер рейсу або реквізити документа, який посвідчує особу покупця, не є обов`язковими реквізитами фіскального чеку;

- у XML-документі, яким здійснюється передача даних РРО до серверу обробки інформації, відсутній спеціально визначений розділ (графа, колонка, стрічка тощо) для відображення відомостей про номер рейсу або реквізитів документа, який посвідчує особу покупця;

- програмним забезпеченням Фіскального серверу контролюючого органу не передбачено збереження даних про номер рейсу або реквізитів документа, який посвідчує особу покупця, як окремого реквізиту в складі відомостей щодо проведеної розрахункової операції у системі;

- система обліку даних РРО не передбачає можливість зберігання даних про номер рейсу або реквізити документа, який посвідчує особу покупця, як окремого реквізиту фіскального чека обліку даних реєстраторів розрахункових операцій.

Також в листі вказано, що програмне забезпечення, яке використовується Товариством для роботи реєстратору розрахункових операцій, має відповідне налаштування для забезпечення безумовного виконання вимог, які містяться в пункті 6 Правила продажу товарів магазинами безмитної торгівлі, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1089, а саме: без введення оператором РРО відомостей про реквізити документу, який посвідчує особу покупця, неможливо завершення розрахункової операції та передача копії фіскального чеку до органів Державної податкової служби України (Т. 1 а.с. 135-140).

Запорізькою митницею направлено ТОВ «Скай Шоп» лист від 13.10.2023 № 7.20-1/7.20-17-02/13/2997 з посиланням на положення Закону № 3326-ІХ, яким надіслано розрахунок розміру грошового зобов`язання (на суму 199219,72 грн.) щодо товарів, які вироблені в Україні та класифікуються за товарними позиціями 2401-2404 згідно з УКТ ЗЕД, що поміщені в митний режим безмитної торгівлі ТОВ «СКАЙ ШОП» і повністю втрачено внаслідок протиправних дій та митний режим безмитної торгівлі яких не припинено та не звершено, наголошено на необхідності сплатити суму зазначеного грошового зобов`язання до 31.10.2023 р. (Т. 1 а.с. 247-248).

Товариство з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ШОП» звернулося до Запорізької митниці із заявою від 31.10.2023 № 23, в якій просило:

- здійснити заходи, передбачені пунктом 5 розділу VIII Порядку виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.05.2012 № 657;

- припинити митний режим безмитної торгівлі товарів, які перебували у магазині безмитної торгівлі, утримувачем якого є Товариство з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ШОП» (код ЄДРПОУ 37987502) на території міжнародного пункту пропуску для повітряного сполучення «Запоріжжя-аеропорт», який розташований за адресою: Україна, 69013, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Блакитна, б. 45, у зв`язку із повною втратою товарів унаслідок дії обставин непереборної сили, підтверджених листом Другого слідчого відділу (з дислокацією у м. Запоріжжя) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Мелітополі від 04.08.2022 №17-02-5782 та витягом з ЄРДР (номер кримінального провадження 42022081370000121).

До заяви позивачем були додані:

- копія листа Другого слідчого відділу (з дислокацією у м. Запоріжжя) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Мелітополі від 04.08.2022 №17-02-5782;

- копія витягу з ЄРДР (номер кримінального провадження 42022081370000121);

- бухгалтерська довідка від 30.10.2023 р. №22.

Запорізька митниця листом від 07.11.2023 № 7.20-4/7.20-17-02/14/3278 повідомила ТОВ «СКАЙ ШОП» про наступне.

Форма Заяви № 23 не відповідає формі наведеній в додатку 1 Порядку № 657.

ТОВ «Скай Шоп» для підтвердження дії обставин непереборної сили надано копію листа ТУ ДБР у м. Мелітополі, від 04.08.2022 № 17-02-5782 та копію витягу з ЄРДР (номер кримінального провадження 42022081370000121). При цьому, в наданих документах зазначено, що розслідування у кримінальному провадженні на теперішній час триває.

За фактом крадіжки товарів з магазину безмитної торгівлі Національною поліцією України також розпочато досудове розслідування кримінального провадження № 12022082080001071, відомості про яке внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань від 20.07.2022 р., за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 185 Кримінального кодексу України.

У Запорізької митниці, станом на 06.11.2023 р., відсутня інформація щодо результатів досудових розслідувань по вищезазначеним кримінальним провадженням.

Митницею в листі від 07.11.2023 р. № 7.20-4/7.20-17-02/14/3278 запропоновано ТОВ «Скай Шоп»:

- подати заяву за формою, наведеною у додатку 1 до Порядку № 657;

- надати відповідний експертний висновок Торгово-промислової палати щодо оцінки зазначеної події, з врахуванням того, що відповідно до статті 14 Закону України від 02 грудня 1997 року № 671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні», ТПП засвідчує обставини форс-мажору відповідно до умов зовнішньоторговельних угод та міжнародних договорів України;

- надати відповідну інформацію щодо результатів досудового розслідування по кримінальним провадженням розпочатим Національною поліцією України та ТУ ДБР у місті Мелітополі.

Також в листі зазначено, що відповідно до ч. 4 ст. 75 МКУ у разі втрати товарів після ввезення їх на митну територію України внаслідок протиправних дій третіх осіб митні платежі, встановлені на імпорт таких товарів, підлягають сплаті в повному обсязі у порядку, встановленому цим Кодексом. Згідно із п. 2 ч. 3 ст. 293 МКУ у разі вилучення товарів, що тимчасово зберігаються під митним контролем, з порушенням вимог цього Кодексу та інших нормативно-правових актів - особа, яка відповідає за забезпечення схоронності зазначених товарів, є особою на яку покладається обов`язок із сплати митних платежів.

Запорізька митниця листом № 7.20-4/7.20-17-02/14/4/3163 від 01.11.2023 р. повідомила Держмитслужбу про не сплачене ТОВ «СКАЙ ШОП» грошове зобов`язання та отриманий від ТОВ «СКАЙ ШОП» лист від 31.10.2023 № 23, яким товариство звернулось з проханням припинити митний режим безмитної торгівлі відносно товарів, які повністю втрачено внаслідок протиправних дій, посилаючись на кримінальне провадження №42022081370000121, розпочате Територіальним управлінням Державного бюро розслідувань, розташованим у місті Мелітополі, відомості щодо якого внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 11.04.2022 р. з попередньою правовою кваліфікацією за частино третьою статті 185 Кримінального Кодексу України (Т. 1 а.с. 142-144).

Відповідно до витягу з протоколу №5/2023/МБТ засідання спільної робочої групи Державної митної служби України Адміністрації Державної прикордонної служби України з розгляду заяв, документів та/або інформації для прийняття рішень про надання дозволів щодо діяльності з відкриття та експлуатації магазинів безмитної торгівлі, а також про внесення змін до зазначених рішень, про їх перегляд, зупинення чи скасування, а також прийняття рішень щодо поновлення рішень про надання таких дозволів (у разі їх зупинення) або їх анулювання, а також розгляду висновків територіальних органів про можливість розміщення підприємств у пунктах пропуску через державний кордон України, що здійснюють господарську або іншу діяльність, пов`язану із забезпеченням діяльності пунктів пропуску, і підприємств (установ) сфери обслуговування і прийняття відповідних рішень прийнято рішення зупинити дію дозволу на відкриття та експлуатацію МБТ, утримувачем якого є ТОВ «СКАЙ ШОП» у зв`язку із:

- невиконанням підприємством-утримувачем МБТ у встановлений Законом № 3326-IX строк вимог, визначених пунктом 9-30 розділу ХХІ «Прикінцеві та перехідні положення» МК України, які полягають у не поміщенні протягом 30 днів у інший митний режим товарів (з дня набрання чинності законом), які вироблені в Україні та класифікуються за товарними позиціями 2401 2404 згідно з УКТ ЗЕД, що знаходяться в МБТ та перебувають в митному режимі безмитної торгівлі;

- не дотриманням вимог частини першої статті 146 МК України в частині не завершення або не припинення митного режиму безмитної торгівлі щодо товарів, поміщених у митний режим безмитної торгівлі (Т. 1 а.с. 54-60).

Листом від 16.11.2023 № 7.20-4/7.20-17-02/18/4/3444 Запорізька митниця повідомила Держмитслужбу про результати розгляду заяви ТОВ «СКАЙ ШОП» від 31.10.2023 № 23 та прийняте рішення про відмову у припиненні митного режиму безмитної торгівлі, обґрунтоване невідповідністю заяви встановленим вимогам та не підтвердженням у встановленому порядку дії обставин непереборної сили (Т. 1 а.с. 145-146).

13 грудня 2023 р. Державною митною службою України, Адміністрацією Державної прикордонної служби України видано наказ № 939/1067/АГ «Про зупинення дії дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі», яким зупинено на строк 30 днів дію дозволу на відкриття та експлуатацію МБТ, утримувачем якого є ТОВ «СКАЙ ШОП», копія якого позивачу надіслано листом Держмитслужби від 15.12.2023 № 18-1/18-05/13/396 (Т. 1 а.с. 61, 62).

Відповідно до вказаного наказу підставою для зупинення дії дозволу стало:

- невиконанням підприємством-утримувачем магазину безмитної торгівлі вимог абз. 2 п. 1 пп. 9-30 розділу ХХІ «Прикінцеві та перехідні положення» МК України, які полягають у не поміщенні протягом 30 днів у інший митний режим товарів (з дня набрання чинності Законом України №3326-ІХ), які вироблені в Україні та класифікуються за товарними позиціями 2401 2404 згідно з УКТ ЗЕД;

- не дотриманням вимог частини першої статті 146 МК України в частині не завершення або не припинення митного режиму безмитної торгівлі щодо товарів, поміщених у митний режим безмитної торгівлі.

Листом від 12.01.2024 № 5 позивач знову проінформував Держмитслужбу про причини відсутності необхідних відомостей у копіях електронних касових чеків продажу товарів, які він надавав у відповідь на лист Держмитслужби від 06.09.2023 р. №17-1/17-01-03/14/2419 повідомлення про намір прийняття несприятливого рішення.

Відносно порушень, які стали підставою для зупинення йому дозволу, позивач зазначив, що невиконання позивачем вимог законодавства є наслідком протиправної відмови Запорізької митниці припинити режим безмитної торгівлі (Т. 1 а.с. 150-151).

17 січня 2024 року Держмитслужбою видано наказ від 17.01.2024 р. № 67 «Про оцінку

вжитих заходів ТОВ «Скай ШОП» для забезпечення дотримання підприємством умов надання рішення (дозволу на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі)», копію якого надіслано позивачу листом від 18.01.2024 № 18/18-05/13/95 (Т. 1 а.с. 155-157).

Листом ТУ ДБР у м. Мелітополі від 09.03.2023 р. № 17-02-2392/2023 Запорізьку митницю проінформовано про вилучення та встановлення належності ТОВ «Скай Шоп» частини товарів, що перебували під митним контролем у приміщеннях складу та МБТ (Т. 1 а.с. 216-217).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 140 Митного кодексу України безмитна торгівля - це митний режим, відповідно до якого товари, не призначені для вільного обігу на митній території України, знаходяться та реалізуються для вивезення за межі митної території України під митним контролем у пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон України, відкритих для міжнародного сполучення, та на повітряних, водних або залізничних транспортних засобах комерційного призначення, що виконують міжнародні рейси, з умовним звільненням від оподаткування митними платежами, установленими на імпорт та експорт таких товарів, та без застосування до них заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, а також без проведення заходів офіційного контролю.

Згідно до ч.ч. 1, 6 ст. 141 Митного кодексу України у митний режим безмитної торгівлі поміщуються іноземні та українські товари, які ввозяться з-за меж митної території України або вивозяться з митної території України.

Поміщення товарів у митний режим безмитної торгівлі, а також зміна цього митного режиму здійснюється митним органом, у зоні діяльності якого розташований відповідний магазин безмитної торгівлі.

Відповідно до ч. 4 ст. 146 Митного кодексу України Митний режим безмитної торгівлі припиняється митним органом у разі:

1) конфіскації товарів;

2) повної втрати товарів унаслідок аварії або дії обставин непереборної сили, за умови підтвердження факту аварії або дії обставин непереборної сили у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;

3) списання товарів (крім підакцизних), що використовуються магазином безмитної торгівлі виключно в рекламних та/або презентаційних цілях і не призначені для реалізації, на підставі документів бухгалтерського обліку. Граничні обсяги товарів, щодо яких митний режим безмитної торгівлі може бути припинений митним органом, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;

4) примусового відчуження або вилучення товарів відповідно до законів України"Про правовий режим воєнного стану"та"Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану";

5) реалізації товарів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у тому числі тих, які відповідно до кримінального процесуального законодавства України передані Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для реалізації у порядку та на умовах, визначенихЗаконом України"Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів", та після надходження на рахунки, відкриті для зарахування надходжень державного бюджету, контроль за справлянням яких покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, коштів у сумі митних платежів, що підлягали б сплаті при випуску таких товарів у вільний обіг на митній території України.

Згідно п. 2 розділу VІІІ Порядку виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.05.2012 р. №657 У цьому розділі терміни вживаються в такому значенні:

аварія - небезпечна подія техногенного характеру, у зв`язку з якою товари, транспортні засоби, що перебувають під митним контролем, були пошкоджені (зіпсовані, знищені, втрачені тощо) або потребували певного часу для відновлення можливості їх переміщення з метою забезпечення виконання вимог законодавства України з питань державної митної справи;

документальне підтвердження - надання митному органу відповідних документів, що підтверджують факт аварії чи дії обставин непереборної сили;

обставини непереборної сили - надзвичайні та невідворотні події, що виникли незалежно від волі особи, зокрема стихійне лихо (землетрус, пожежа, повінь, зсув тощо), сезонне природне явище (замерзання моря, проток, портів, ожеледиця тощо), введення воєнного чи надзвичайного стану, страйк, громадянські безпорядки, злочинні дії третіх осіб, прийняття рішень законодавчого або нормативно-правового характеру, обов`язкових для особи, закриття шляхів, проток, каналів, перевалів та інші надзвичайні та невідворотні за таких умов події;

факт аварії чи дії обставин непереборної сили - часткове чи повне пошкодження (зіпсуття, знищення, втрата тощо) товарів чи транспортних засобів, що перебувають під митним контролем, або позбавлення можливості виконання відповідною особою передбачених законодавством України з питань державної митної справи або встановлених відповідним митним органом України вимог щодо вчинення відповідних дій з товарами, транспортними засобами, що перебувають під митним контролем.

Згідно п. 3 розділу VІІІ Порядку №657 залежно від характеру аварії чи обставин непереборної сили документи, що підтверджують їх наявність і тривалість дії, можуть видаватися державними органами, місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, іншими спеціально вповноваженими на це державними органами, а також уповноваженими на це підприємствами, установами та організаціями відповідно до їх компетенції.

Відповідно до п. 5 розділу VІІІ Порядку №657 якщо факт аварії чи дії обставин непереборної сили має місце на митній території України, особа, відповідальна за виконання вимог законодавства України з питань державної митної справи щодо товарів чи транспортних засобів, що перебувають під митним контролем (власник товару або уповноважена ним особа, перевізник чи особа, відповідальна за дотримання митного режиму), повинна звернутись до митного органу, в зоні діяльності якого перебувають ці товари, транспортні засоби, із письмовою заявою, яка повинна містити відомості, що надають можливість ідентифікувати товари, транспортні засоби як такі, що перебувають під митним контролем, а також інформацію про час, місце, обставини та наслідки аварії чи дії обставин непереборної сили.

Керівник митного органу, в зоні діяльності якого перебувають товари, транспортні засоби, що потрапили в аварію або під дію обставин непереборної сили, або особа, що виконує його обов`язки, після отримання заяви невідкладно організовує проведення огляду території чи іншого місця, де знаходяться, знаходились або можуть знаходитися товари і транспортні засоби, що перебувають під митним контролем, за винятком випадків, коли такий огляд проводити недоцільно з урахуванням характеру аварії чи обставин непереборної сили та їх наслідків. Огляд території чи іншого місця, де знаходяться, знаходились або можуть знаходитися товари і транспортні засоби, що перебувають під митним контролем, також не проводиться у разі відсутності протягом тривалого часу внаслідок аварії або дії обставин непереборної сили можливості дістатися до місця пригоди.

За результатами огляду складається акт встановленої форми у трьох примірниках. Один примірник акта вручається особі, відповідальній за виконання вимог законодавства України з питань державної митної справи щодо товарів чи транспортних засобів, що перебувають під митним контролем, другий - невідкладно надсилається митному органу, під контролем якого перебувають товари, транспортні засоби, що потрапили в аварію або під дію обставин непереборної сили, а третій - залишається у справах митного органу, посадовими особами якого він був складений.

Згідно до п. 6 розділу VІІІ Порядку №657 у випадку, якщо факт аварії чи дії обставин непереборної сили має місце, особа, відповідальна за виконання вимог законодавства України з питань державної митної справи щодо товарів чи транспортних засобів, що перебувають під митним контролем (власник товару або уповноважена ним особа, перевізник чи особа, відповідальна за дотримання митного режиму), повинна звернутись до митного органу, яким здійснюється контроль за цими товарами, транспортними засобами, з письмовою заявою, яка повинна містити відомості, що надають можливість ідентифікувати товари, транспортні засоби як такі, що перебувають під митним контролем, а також інформацію про час, місце, обставини та наслідки аварії чи дії обставин непереборної сили.

Разом із заявою подаються:

документи, що підтверджують факт аварії чи дії обставин непереборної сили, видані компетентними органами (установами) та засвідчені в установленому порядку;

примірник акта про проведення огляду територій та приміщень складів тимчасового зберігання, митних складів, магазинів безмитної торгівлі, територій вільних митних зон та інших місць, де знаходяться товари, транспортні засоби комерційного призначення, що підлягають митному контролю, чи провадиться діяльність, контроль за якою покладено на митні органи, якщо аварія чи обставини непереборної сили мали місце на митній території України у зоні діяльності іншого митного органу та таким іншим митним органом проводився огляд;

письмове підтвердження митного органу, якщо аварія чи обставини непереборної сили мали місце на митній території України у зоні діяльності іншого митного органу і таким іншим митним органом огляд не проводився згідно забзацом четвертим пункту 5цього розділу.

Заява розглядається митним органом, під контролем якого перебувають товари, транспортні засоби, що потрапили в аварію або під дію обставин непереборної сили, протягом п`яти робочих днів з дати її подання.

Якщо товари, транспортні засоби, що потрапили в аварію або під дію обставин непереборної сили, перебувають у зоні діяльності цього самого митного органу, керівником такого органу або особою, що виконує його обов`язки, невідкладно після отримання заяви здійснюються заходи, передбаченіпунктом 5цього розділу.

Розгляд заяви проводиться з урахуванням характеру аварії чи обставин непереборної сили та їх наслідків, документів, наданих заявником та отриманих від іншого митного органу (якщо аварія чи обставини непереборної сили мали місце на митній території України у зоні діяльності іншого митного органу), та результатів проведення огляду території чи іншого місця, де знаходяться, знаходились або можуть знаходитися товари і транспортні засоби, що перебувають під митним контролем, безпосередньо митним органом, під контролем якого перебувають ці товари, транспортні засоби. Під час розгляду заяви митним органом враховується інформація (за наявності), надана іншими державними органами, митними або правоохоронними органами іноземних держав.

За результатами розгляду заяви щодо факту аварії чи дії обставин непереборної сили керівник митного органу, під контролем якого перебувають товари, транспортні засоби, що потрапили в аварію або під дію обставин непереборної сили, або особа, що виконує його обов`язки, виносить відповідне рішення згідно зКодексом.

Відповідно до ч. 4 ст. 75 Митного кодексу України якщо іноземні товари після ввезення їх на митну територію України були пошкоджені або втрачені внаслідок аварії чи дії обставин непереборної сили або внаслідок протиправних дій третіх осіб, що підтверджується документально, за рішенням декларанта вони можуть бути заявлені митному органу у митний режим імпорту в пошкодженому стані чи у фактичній кількості з додержанням щодо них встановлених відповідно до закону заходів тарифного та нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності. У разі втрати товарів після ввезення їх на митну територію України внаслідок протиправних дій третіх осіб митні платежі, встановлені на імпорт таких товарів, підлягають сплаті в повному обсязі у порядку, встановленому цим Кодексом. За рішенням декларанта або уповноваженої ним особи допускається поміщення пошкоджених товарів в інші митні режими.

Згідно до п. 2 ч. 3 ст. 293 Митного кодексу України особами, на яких покладається обов`язок із сплати митних платежів, є: у разі вилучення товарів, що тимчасово зберігаються під митним контролем, з порушенням вимог цього Кодексу та інших нормативно-правових актів - особа, яка незаконно вилучила такі товари, а також особи, які брали участь у незаконному вилученні таких товарів, зберігали та придбали такі товари, або особа, яка відповідає за забезпечення схоронності зазначених товарів.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 422 Митного кодексу України утримувач магазину безмитної торгівлі зобов`язаний: своєчасно декларувати митному органу, в зоні діяльності якого знаходиться магазин, товари, що надходять до магазину чи вибувають з магазину, у тому числі товарні нестачі, що виникли не внаслідок умисних дій утримувача магазину, та подавати всі документи, необхідні для здійснення митного контролю та митного оформлення цих товарів.

Згідно до п. 2 ч. 1 ст. 290 Митного кодексу України якщо товари до їх випуску виявилися знищеними або безповоротно втраченими внаслідок аварії або дії обставин непереборної сили за нормальних умов транспортування, зберігання або використання (експлуатації) та за відсутності порушень вимог та умов, установлених цим Кодексом, а також внаслідок природних втрат, які підтверджуються відповідними актами.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 404 Митного кодексу України до видів діяльності, контроль за провадженням яких здійснюється митними органами, належать: відкриття та експлуатація магазину безмитної торгівлі.

Згідно до ч. 1 ст. 405 Митного кодексу України на провадження видів діяльності, зазначених устатті 404цього Кодексу, надаються дозволи. Підприємства, які отримали такі дозволи, включаються до відповідних реєстрів, які ведуться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, відповідно достатті 415цього Кодексу. Таким підприємствам видаються витяги із зазначених реєстрів.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 407 Митного кодексу України порядок надання, перегляду, зупинення, поновлення, внесення змін, скасування та анулювання дозволів на провадження видів діяльності, зазначених устатті 404цього Кодексу, встановлюється цим Кодексом.

Порядок розгляду, перелік та вимоги до документів та/або інформації, необхідних для прийняття рішення митного органу щодо надання дозволу на провадження видів діяльності, визначенихстаттею 404цього Кодексу, а також правила провадження зазначених видів діяльності та порядок контролю за їх провадженням затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, якщо інше не передбачено цим Кодексом.

Згідно до п. 2 ч. 1 ст. 19-15 Митного кодексу України митний орган приймає рішення про зупинення рішення у таких випадках: у разі якщо за результатами моніторингу відповідності виявлено невідповідність підприємства критеріям та/або умовам надання рішення, крім випадків наявності підстав для прийняття митним органом рішення про скасування або анулювання рішення.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 19-16 Митного кодексу України рішення митного органу зупиняється: у випадках, визначенихпунктами 2і3частини першої статті 19-15цього Кодексу - на 30 днів.

Згідно до ч. 3 ст. 19-15 Митного кодексу України протягом строку зупинення рішення підприємство має право вжити заходів для забезпечення дотримання підприємством умов, визначених рішенням, забезпечення відповідності підприємства критеріям та/або умовам надання рішення та письмово повідомити про вжиті заходи митний орган, який прийняв рішення про зупинення рішення.

Митний орган протягом семи робочих днів з дня отримання повідомлення, передбаченогоабзацом першимцієї частини, приймає рішення про оцінку вжитих заходів для забезпечення дотримання підприємством умов, визначених рішенням, відповідності підприємства критеріям та/або умовам надання рішення.

Відповідно до ч.ч. 6, 7 ст. 19-15 Митного кодексу України За результатами оцінки вжитих заходів митний орган приймає одне з таких рішень:

1) про поновлення рішення - у разі якщо митним органом підтверджено дотримання підприємством умов, визначених рішенням, та відповідність підприємства критеріям та/або умовам надання рішення;

2) про скасування рішення - у разі якщо митним органом підтверджено недотримання підприємством умов, визначених рішенням, та/або невідповідність підприємства критеріям та/або умовам надання рішення, крім випадків наявності підстав для прийняття митним органом рішення про анулювання рішення;

3) про внесення змін до рішення - у разі якщо митним органом підтверджено недотримання підприємством умов, визначених рішенням, і дотримання таких умов може бути забезпечено шляхом внесення змін до рішення;

4) про анулювання рішення - у разі якщо митним органом встановлено підстави для прийняття такого рішення відповідно достатті 19-18цього Кодексу.

У разі якщо до завершення строку зупинення рішення митним органом не отримано від підприємства повідомлення про заходи, вжиті для забезпечення дотримання підприємством умов, визначених рішенням, забезпечення відповідності підприємства критеріям та/або умовам надання рішення, митний орган приймає рішення про скасування рішення відповідно достатті 19-17цього Кодексу.

Згідно до пп. 1 п. 9-30 Розділу ХХІ Прикінцевих та перехідних положень Митного кодексу України до припинення чи скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року№ 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року№ 2102-IX, забороняються: поміщення у митний режим безмитної торгівлі та продаж (постачання) магазинами безмитної торгівлі, а також розміщення у них вироблених в Україні товарів, що класифікуються у товарних позиціях2401-2404згідно з УКТ ЗЕД.

Протягом 30 днів з дня набрання чинностіЗаконом України"Про внесення змін до Митного кодексу України та інших законів України щодо протидії незаконному обігу тютюнових виробів" товари, які вироблені в Україні та класифікуються за товарними позиціями2401-2404згідно з УКТ ЗЕД, що знаходяться в магазинах безмитної торгівлі та перебувають в митному режимі безмитної торгівлі, підлягають декларуванню утримувачем відповідного магазину безмитної торгівлі до іншого митного режиму відповідно дочастини першоїстатті 146 цього Кодексу.

У разі невиконання у встановлений строк вимог, визначених цим пунктом, дозвіл на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі підлягає зупиненню, при цьому положеннястатей 19-9та19-10цього Кодексу не застосовуються.

Відповідно до п. 7 Порядку подання та розгляду заяв, надання, зупинення дії, анулювання дозволів на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі та форми Заяви на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.08.2012 р. №692 подані до Державної фіскальної служби України та Адміністрації Держприкордонслужби України документи розглядаються спільною робочою групою, створеною відповідно до наказу Державної фіскальної служби України та Адміністрації Держприкордонслужби України. Якщо документи відповідають вимогам, установленимМитним кодексом Українита законодавством України з питань охорони державного кордону, наказом Державної фіскальної служби України й Адміністрації Держприкордонслужби України протягом 15 робочих днів після надходження документів до Державної фіскальної служби України заявнику надається дозвіл на відкриття та експлуатацію МБТ (далі - дозвіл).

Згідно до п. 12 Порядку №692 дозвіл може бути переоформлений, анульований або його дія може зупинятись на строк до 30 днів органами, уповноваженими надавати ці дозволи.

Відповідно до п. 14 Порядку №692 Про зупинення дії або анулювання дозволу органами, зазначеними упункті 7цього Порядку, видається наказ.

Відповідно до п.п. 1, 3 ч. 2ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства Україниу справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Відповідно до частини 1статті 77Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (частина 2статті 77Кодексу адміністративного судочинства України).

Оцінюючи усі докази по справ у їх сукупності, суд приходить до наступного висновку.

З матеріалів справи вбачається та сторонами не заперечується, що підставою для винесення спірних рішень стало те, що на думку відповідачів, ТОВ «СКАЙ ШОП» не підтверджено факт повної втрати товарів унаслідок дії обставин непереборної сили.

Позивачем в позовній заяві та документах, наданих до митних органів зазначено, що товари, які знаходились в магазині безмитної торгівлі, були втрачені внаслідок вчинення невстановленими особами крадіжки, тобто, незалежно від волі підприємства в зв`язку зі злочинними діями третіх осіб.

На підтвердження наявності обставин непереборної сили позивачем надано відповідачу-1 та до суду витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань Територіальним управлінням ДБР, розташованим у місті Мелітополі (з дислокацією у м. Запоріжжі) 11.04.2022 р. внесено відомості про кримінальне провадження № 42022081370000121 та зазначено, що період часу з 24 лютого 2022 року по 13 липня 2022 року невстановлені військовослужбовці НОМЕР_1 прикордонного загону Південного регіонального управління Державної прикордонної служби України, діючи умисно, з корисливих мотивів здійснили таємне викрадення матеріальних цінностей, належних ТОВ «Ідеаліст» та ТОВ «СКАЙ ШОП», які розташовані на території КП «Міжнородний аеропорт Запоріжжя», за адресою: м. Запоріжжя, вул. Блакитна, 4, чим спричинили останнім майнову шкоду, розмір якої встановлюється (Т. 1 а.с. 20).

Відповідачем-1 надано витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, відповідно до якого Національною поліцією розпочато досудове розслідування кримінального провадження № 12022082080001071, відомості про яке внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань від 20.07.2022 р., за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 185 Кримінального кодексу України (Т. 2 а.с. 75).

Запорізькою митницею направлено до Територіального управління ДБР, розташованим у місті Мелітополі (з дислокацією у м. Запоріжжі), Національної поліції України низку запитів, з відповідей на які встановлено що розслідування в кримінальних провадженнях не завершене (Т. 1 а.с. 211-214, Т. 2 а.с. 74, 76).

Листом ТУ ДБР у м. Мелітополі від 09.03.2023 р. № 17-02-2392/2023 Запорізьку митницю проінформовано про вилучення та встановлення належності ТОВ «Скай Шоп» частини товарів, що перебували під митним контролем у приміщеннях складу та МБТ (Т. 1 а.с. 216-217).

В листі Запорізької митниці від 07.11.2023 р. № 7.20-4/7.20-17-02/14/3278 відмовлено ТОВ «СКАЙ ШОП» в здійсненні припинення митного режиму безмитної торгівлі товарів та зазначено, що форма заяви підприємства не відповідає формі, наведеній в додатку 1 Порядку № 657 та про відсутність рішень за результатами досудових розслідувань.

Вказані доводи відповідача, вказані у спірному рішенні, суд вважає необґрунтованими в зв`язку з наступним.

В заяві підприємства №23 від 31.10.2023 р. чітко викладено прохання до митного органу здійснити припинення митного режиму безмитної торгівлі товарів в належному ТОВ «СКАЙ ШОП» магазині безмитної торгівлі. Тобто, з поданої заяви митному органу цілком можливо встановити, про що саме просить позивач, підстави звернення та обставини в обґрунтування заяви.

Стосовно висновку митного органу щодо необхідності надання висновку Торгово-промислової палати щодо оцінки події, суд зазначає наступне.

Згідно п. 3 розділу VІІІ Порядку №657 залежно від характеру аварії чи обставин непереборної сили документи, що підтверджують їх наявність і тривалість дії, можуть видаватися державними органами, місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, іншими спеціально вповноваженими на це державними органами, а також уповноваженими на це підприємствами, установами та організаціями відповідно до їх компетенції.

Таким чином, перелік документів на підтвердження обставин непереборної сили та суб`єктів владних повноважень, які мають надавати такі документи не є вичерпним та чітко визначеним. Положення Порядку №657 не містять імперативної норми щодо необхідності надання саме висновку ТПП.

Системний аналіз положень Порядку №657 дає підстави вважати, що відбулися події, які знаходяться за межами впливу позивача, наслідком яких є втрата товарів.

Вказане підтверджується витягами з Єдиного реєстру досудових розслідувань та актами, складеними за результатами огляду приміщення магазину.

Щодо посилання відповідача-1 на те, що частина товару була знайдена, суд зазначає, що вказані товари є доказами по кримінальному провадженню та вибули з володіння позивача на момент розгляду кримінального провадження. Крім того, перелік товарів міститься в актах огляду та може бути співставлений з інформацією, вказаною в листі ТУ ДБР у м. Мелітополі від 09.03.2023 р. № 17-02-2392/2023, з виокремленням товарів, наведених в листі.

Таким чином, рішення Запорізької митниці від 07.11.2023 р. № 7.20-4/7.20-17-02/14/3278, викладене у формі листа, не відповідає вимогам п.п. 1, 3 ч. 2ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки винесено відповідачемна підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені законодавством, але не обґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Лист Запорізької митниці від 07.11.2023 р. № 7.20-4/7.20-17-02/14/3278, яким відмовлено ТОВ «СКАЙ ШОП» в здійсненні припинення митного режиму безмитної торгівлі товарів, став підставою для винесення оскаржуваного спільного наказу Державної митної служби України та Адміністрації Державної прикордонної служби України № 939/1067АГ від 13.12.2023 року про зупинення дії дозволу, наданого ТОВ «СКАЙ ШОП» на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі.

В зв`язку з наведеним, спільний наказ Державної митної служби України та Адміністрації Державної прикордонної служби України № 939/1067АГ від 13.12.2023 року не відповідає вимогам п.п. 1, 3 ч. 2ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки винесений відповідачамина підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені законодавством, але не обґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Європейський суд з прав людини вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (PRONINA v. UKRAINE, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).

Суд враховує й те, що згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Враховуючи викладене, позовні вимоги ТОВ «СКАЙ ШОП» є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на викладене, сплачений позивачем судовий збір за подачу даного позову до суду в сумі 4844,80 грн. підлягає стягненню з відповідачів за рахунок їх бюджетних асигнувань.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 9, 73-78, 90, 139, 241 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ШОП» до Запорізької митниці Державної митної служби України, Державної митної служби України, Адміністрації державної прикордонної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати рішення Запорізької митниці Державної митної служби України (вул. Синенка Сергія, б. 12, м. Запоріжжя, 69041, код ЄДРПОУ 44005647) щодо відмови Товариству з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ШОП» (вул. Мечникова, б. 10 Б, оф. 302/2, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 37987502) у припиненні митного режиму безмитної торгівлі, викладене у формі листа від 07.11.2023 р. № 7.20-4/7.20-17-02/14/3278.

Зобов`язати Запорізьку митницю Державної митної служби України (вул. Синенка Сергія, б. 12, м. Запоріжжя, 69041, код ЄДРПОУ 44005647) припинити митний режим безмитної торгівлі товарів, які перебували у магазині безмитної торгівлі, утримувачем якого є Товариство з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ШОП» (код ЄДРПОУ 37987502) на території міжнародного пункту пропуску для повітряного сполучення «Запоріжжя-аеропорт», який розташований за адресою: Україна, 69013, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Блакитна, 45, у зв`язку з повною втратою товарів унаслідок дії обставин непереборної сили.

Визнати протиправним та скасувати спільний Наказ Державної митної служби України та Адміністрації Державної прикордонної служби України № 939/1067АГ від 13.12.2023 р.

Судові витрати в розмірі 1614,93 стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Запорізької митниці Державної митної служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ШОП».

Судові витрати в розмірі 1614,93 стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної митної служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ШОП».

Судові витрати в розмірі 1614,93 стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Адміністрації державної прикордонної служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СКАЙ ШОП».

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.С. Рябчук

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.03.2024
Оприлюднено11.03.2024
Номер документу117509016
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо

Судовий реєстр по справі —160/1026/24

Ухвала від 09.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 09.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 05.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 05.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 06.03.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рябчук Олена Сергіївна

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рябчук Олена Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні