Постанова
від 07.03.2024 по справі 200/3970/23
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 березня 2024 року справа №200/3970/23

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Гаврищук Т.Г. суддів Блохіна А.А., Сіваченка І.В., розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 10 жовтня 2023 р. у справі №200/3970/23 (головуючий І інстанції Крилова М.М.) за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-

УСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області (далі - відповідач), в якому просив:

- скасувати рішення Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області №1 від 22.06.2023 року, щодо скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 №1427-5002679416 (отримана згідно чинного законодавства 30.03.2023 року) як незаконне;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області видати ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) довідку внутрішньо переміщеної особи відповідно до постанови КМУ №509 від 01.10.2014 року.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 10 жовтня 2023 року позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області №1 від 22.06.2023 року, щодо скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 №1427-5002679416 від 30.03.2023 року. Зобов`язано Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області повторно розглянути питання про видачу довідки внутрішньо переміщеної особи малолітній дитині ОСОБА_1 ОСОБА_2 , з урахуванням положень Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» №1706-VII від 20.10.2014 року та постанови Кабінету Міністрів України «Про облік внутрішньо переміщених осіб» від 01.10.2014 року №509. В решті позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з таким судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просив скасувати рішення місцевого суду, прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

В обґрунтування доводів зазначає, що 07.06.2023 року УСЗН за вх. №П 01-05-1171 від 07.06.2023 було отримано листа від Служби у справах дітей Покровської міської ради Донецької області, в якому було зазначено, що відповідно до довідки від 01.06.2023 року №01/02/3528/2/2023 виданої Маріупольським РУП ГУНП України в Донецькій області на ім`я ОСОБА_1 , його малолітня донька ОСОБА_2 перебуває в активному розшуку за Маріупольським РУП ГУНП України в Донецькій області, як особа яка зникла без вісти. Відомості внесені до ЄРДР №12023052770000220 від 15.03.2023 ОРС №17-840 від 16.03.2023р.

09.11.2023 року УСЗН за №П 01-10-0182 було отримано листа від Національної поліції ГУНП України в Донецькій області Покровське районне управління поліції в я кому було зазначено, що згідно відомостей викладених у інформаційній телекомунікаційній системі «Інформаційний портал Національної поліції» ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 перебуває в розшуку як безвісно зникла особа.

Враховуючи цей факт, а саме те, що під час оформлення довідки ВПО на ім`я ОСОБА_2 від 30.03.2023р. остання перебувала в розшуку як особа яка зникла без вісти з 15.03.2023р., згідно довідки Маріупольського РУП від 01.06.2023 року, УСЗН дійшло висновку, що гр. ОСОБА_1 під час оформлення довідки ВПО для своєї малолітньої доньки подав завідомо недостовірні відомості.

Тому, згідно до вимог п.5 ст.12 ЗУ «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» рішенням УСЗН від 22.06.2023 року №1 довідку ВПО ОСОБА_2 за №1427-5002679416 від 30.03.2023р. було скасовано.

Крім того, 17.07.2023р. за вих. №16502/301 на офіційну електрону адресу УСЗН від Покровського РУП ГУНП України в Донецькій області надійшов лист в якому зазначено, що на 17.07.2023 року гр. ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 знаходиться в державному розшуку, як безвісно зникла особа та за даним фактом заведена оперативно-розшукова справа категорії «Розшук» №17-840 від 16.03.2023 року, яка знаходиться в проваджені Маріупольського районного управління поліції ГУНП в Донецькій області. Крім цього за фактом безвісного зникнення гр. ОСОБА_2 відомості внесені до ЄРДР за №12023052770000220 від 15.03.2023, які також знаходяться в провадженні Маріупольського районного управління поліції ГУНП в Донецькій області. На теперішній час місцезнаходження гр. ОСОБА_2 не встановлено.

Справа розглянута у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами відповідно до ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.

Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційну скаргу в межах викладених доводів, встановив наступне.

Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , громадянин України, що підтверджується паспортом громадянина України (ID-картки) № НОМЕР_1 від 03.10.2022 року. Зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується довідкою про внесення відомостей до Єдиного державного демографічного реєстру.

ОСОБА_1 має статус внутрішньо переміщеної особи, фактичне місце проживання: АДРЕСА_2 (довідка від 30.03.2023 року №1427-5002679373).

ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , є донькою ОСОБА_1 , що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_2 від 27.02.2023 року.

30.03.2023 року ОСОБА_2 видана довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи №1427-5002679416, фактичне місце проживання: АДРЕСА_2 .

07.06.2023 року Служба у справах дітей Покровської міської ради Донецької області направила лист №14-31/640 начальнику Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області у якому вказала, що ОСОБА_2 має статус та перебуває на обліку як внутрішньо переміщена особа, а згідно довідки Національної поліції України від 01.06.2023 року №101/02/3528/2-2023 вказана дитина перебуває у активному розшуку за Маріупольським РУП ГУНП в Донецькій області, як особа, яка зникла безвісти, відомості внесені до ЄРДР №12023052770000220 від 15.03.2023 року. Відповідно до акту обстеження умов проживання від 25.05.2023 року, довідки ККСН №01-09/2580 від 16.05.2023 року, висновку оцінки потреб сім`ї №731(1518) Покровського міського центру соціальних служб, зазначено, що на даний час дитина з матір`ю знаходиться за межами України.

Рішенням Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області від 22.06.2023 року №1 скасовано дію довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_3 від 30.03.2023 року №1427-5002679416 на підставі пункту 7(1) Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2104 року №509 «Про облік внутрішньо переміщених осіб» та п. 5 ст. 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».

При вирішенні справи суд виходить з наступного.

Закон України від 20.10.2014 № 1706-VII "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" (далі - Закон №1706-VII) відповідно до Конституції та законів України, міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, встановлює гарантії дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб.

Статтею 1 цього Закону визначено, що внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Положеннями статті 4 Закону № 1706-VII визначалося, що факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.

Підставами для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.

Для отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи така особа звертається із заявою до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Форма заяви затверджується центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сферах соціального захисту, соціального обслуговування населення, волонтерської діяльності, з питань сім`ї та дітей, оздоровлення та відпочинку дітей, а також захисту прав депортованих за національною ознакою осіб, які повернулися в Україну.

Заява подається внутрішньо переміщеною особою, у тому числі неповнолітніми дітьми, особисто, а малолітніми дітьми, недієздатними особами або особами, дієздатність яких обмежено, - через законного представника (далі - заявник).

Від імені малолітньої дитини, яка прибула без супроводження законних представників, таку заяву може подати її родич (баба, дід, прабаба, прадід, повнолітні брат або сестра, тітка, дядько) або вітчим, мачуха, у яких проживає (перебуває) дитина.

Від імені малолітньої дитини, яка прибула без супроводження законних представників або осіб, зазначених в абзаці другому цієї частини, таку заяву подає представник органу опіки та піклування за місцем перебування такої дитини.

Від імені дитини, влаштованої до дитячого закладу, закладу охорони здоров`я або закладу соціального захисту дітей на повне державне забезпечення, таку заяву подає керівник відповідного закладу.

Заява підписується заявником або особою, зазначеною в абзацах другому - четвертому цієї частини, яка дає згоду на обробку, використання, зберігання його персональних даних та персональних даних особи, від імені якої подається заява.

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 12 Закону №1706-VII підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа:

1) подала заяву про відмову від довідки;

2) скоїла кримінальне правопорушення: дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади; посягання на територіальну цілісність і недоторканність України; терористичний акт; втягнення у вчинення терористичного акту; публічні заклики до вчинення терористичного акту; створення терористичної групи чи терористичної організації; сприяння вчиненню терористичного акту; фінансування тероризму; вчинення кримінального правопорушення проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку або військового кримінального правопорушення;

3) повернулася до покинутого місця постійного проживання;

4) виїхала на постійне місце проживання за кордон;

5) подала завідомо недостовірні відомості.

Рішення про скасування дії довідки приймається керівником структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання особи та надається внутрішньо переміщеній особі протягом трьох днів з дня прийняття такого рішення (абз. 7 частини першої статті 12 Закону N 1706-VII).

Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509 (далі - Порядок № 509).

Пунктом 3 Порядку № 509 визначено, взяття на облік заявника у разі зміни фактичного місця проживання/перебування здійснюється відповідно до пунктів 9 і 9-1 цього Порядку.

Відповідно до п. 9 Порядку №509 у разі зміни фактичного місця проживання/перебування заявник або особа, зазначена в абзацах сьомому - десятому пункту 2 цього Порядку, звертається за видачею довідки до уповноваженого органу за місцем фактичного проживання/перебування, а раніше видана йому довідка вилучається, про що вносяться відповідні зміни до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Взяття на облік заявника у разі зміни фактичного місця проживання/перебування здійснюється без додаткового подання заяви про взяття на облік і документів, зазначених в пунктах 3 і 4 цього Порядку.

Отримання уповноваженим органом документів та/або інформації, що необхідні для взяття заявника на облік за новим фактичним місцем проживання/перебування, здійснюється без участі заявника шляхом доступу уповноваженого органу до відповідних інформаційно-комунікаційних систем або в автоматичному режимі шляхом електронної інформаційної взаємодії інформаційно-комунікаційних систем через систему електронної взаємодії таких систем.

У разі коли документи та/або інформація, що необхідні для взяття заявника на облік за новим фактичним місцем проживання/перебування, не містяться в інформаційно-комунікаційних системах, такі документи та/або інформація отримуються уповноваженим органом без участі заявника шляхом здійснення інформаційного запиту.

Пунктом 7-1 Порядку № 509 визначено, що у разі наявності підстав, передбачених статтею 12 Закону, МВС, Національна поліція, ДМС, СБУ, Адміністрація Держприкордонслужби, Мінфін подають уповноваженому органу відповідну інформацію для прийняття рішення щодо зняття з обліку внутрішньо переміщених осіб.

Щодо доводів апелянта, що 07.06.2023 року було отримано листа від Служби у справах дітей Покровської міської ради Донецької області, в якому було зазначено, що відповідно до довідки від 01.06.2023 року №01/02/3528/2/2023 виданої Маріупольським РУП ГУНП України в Донецькій області на ім`я ОСОБА_1 , його малолітня донька ОСОБА_2 перебуває в активному розшуку за Маріупольським РУП ГУНП України в Донецькій області, як особа яка зникла без вісти, суд зазначає наступне.

Рішенням Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області від 22.06.2023 року №1 скасовано дію довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 від 30.03.2023 року №1427-5002679416 на підставі пункту 7(1) Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2104 року №509 «Про облік внутрішньо переміщених осіб» та п. 5 ст. 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».

В рішенні від 22.06.2023 №1 зазначено, що до УСЗН надійшла інформація від Служби у справах дітей Покровської міської ради Донецької області на підставі листа Національної поліції України щодо відсутності на території Покровської територіальної громади ОСОБА_2 , як такої, що знаходиться в активному розшуку та вважається зниклою безвісті.

Разом з тим, п. 7(1) Порядку №509 має вичерпний перелік органів, які мають право подати відповідну інформацію для прийняття рішення щодо зняття з обліку внутрішньо переміщених осіб.

В той же час, Служба у справах дітей Покровської міської ради Донецької області не відноситься до органу, який має право подавати до відповідача інформацію, щодо прийняття рішення про зняття з обліку внутрішньо переміщених осіб, а отже в розумінні п. 7(1) Порядку №509 інформація отримана від Служби у справах дітей Покровської міської ради Донецької області не може вважатись такою на підставі якої Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області може приймати рішення, щодо зняття з обліку внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 .

Також, зі змісту рішення відповідача №1 від 22.06.2023 року судом встановлено, що довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 30.03.2023 року №1427-5002679416 скасовано на підставі п. 5 ст. 12 Закону №1706-VII.

Суд звертає увагу на те, що у п. 5 ч. 1 ст. 12 Закону № 1706-VII визначено, що підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа, зокрема, подала завідомо недостовірні відомості.

Однак, в оскаржуваному рішенні відсутні посилання на те, які саме недостовірні дані надав позивач для отримання довідки внутрішньо переміщеної особи.

Крім того, згідно ч. 10 ст. 4 Закону № 1706-VII заявнику може бути відмовлено у видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, якщо: відсутні обставини, що спричинили внутрішнє переміщення, визначені у статті 1 цього Закону; у державних органів наявні відомості про подання завідомо неправдивих відомостей для отримання довідки; заявник втратив документи, що посвідчують його особу, до їх відновлення; у заявника немає відмітки про реєстрацію місця проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, та відсутні докази, що підтверджують факт проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, визначені частиною сьомою цієї статті; докази, надані заявником для підтвердження факту проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення у зв`язку з обставинами, визначеними у статті 1 цього Закону, не доводять факту проживання заявника на території зазначеної адміністративно-територіальної одиниці.

Разом з цим, суд звертає увагу, що зі змісту ст. 4 Закону №1706 довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи підтверджується саме факт внутрішнього переміщення такої особи.

Судом встановлено, що при отриманні довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи малолітня донька ОСОБА_1 перебувала у активному розшуку, як особа яка зникла безвісти про що Маріупольским РУП ГУНП в Донецькій області внесені відомості до ЄРДР №12023052770000220 від 15.03.2022 року, ОРС №17-840 від 16.03.2023 року.

Такі відомості не заперечуються позивачем та підтверджуються довідкою Головного управління Національної поліції у Донецькій області від 01.06.2023 року №101/02/3528/2-2023, яка надана позивачем разом з позовною заявою.

Отже, на момент отримання довідки внутрішньо переміщеної особи від 30.03.2023 року №1427-5002679416 донька ОСОБА_1 ОСОБА_2 не була переміщена до Покровської територіальної громади, оскільки фактично не знаходиться на території України, а отже не змінювала місце проживання/перебування в межах території України в розумінні Закону №1706.

Доводи апелянта, що відповідно до листа від 09.11.2023 року Національної поліції ГУНП України в Донецькій області Покровське районне управління поліції та листа від 17.07.2023р. Покровського РУП ГУНП України в Донецькій області ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 перебуває в розшуку як безвісно зникла особа, колегія суддів не приймає, оскільки оскаржуване рішенні від 22.06.2023 №1 прийнято на підставі інформації від Служби у справах дітей Покровської міської ради Донецької області. До того ж, зазначені листи складені вже після прийняття рішення від 22.06.2023 року.

На підставі наведеного, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення про скасування довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи малолітньої дитини позивача є протиправним та підлягає скасуванню.

За наслідками судового розгляду, місцевий суд дійшов вірного висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків місцевого суду.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Отже, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду не вбачається.

Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Покровської міської ради Донецької області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 10 жовтня 2023 р. у справі №200/3970/23 - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 10 жовтня 2023 р. у справі №200/3970/23 - залишити без змін.

Повне судове рішення складено 07 березня 2024 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя Т.Г. Гаврищук

Судді А.А. Блохін

І.В. Сіваченко

Дата ухвалення рішення07.03.2024
Оприлюднено11.03.2024
Номер документу117511824
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/3970/23

Ухвала від 03.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Крилова М.М.

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Крилова М.М.

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Крилова М.М.

Постанова від 07.03.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 10.10.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Крилова М.М.

Рішення від 10.10.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Крилова М.М.

Ухвала від 31.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Крилова М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні