Постанова
від 19.02.2024 по справі 911/1238/23
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" лютого 2024 р. Справа№ 911/1238/23

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Пономаренка Є.Ю.

суддів: Барсук М.А.

Сітайло Л.Г.

при секретарі судового засідання Гуменюк І.О.,

за участю представників:

від позивача - Сімчук І.А.,

від відповідача - Отцевич Є.Ю.,

розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Елеватор "Успіх Рокитне" на рішення Господарського суду Київської області від 27.09.2023 у справі №911/1238/23 (суддя Колесник Р.М., повний текст складено - 01.12.2023) за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південно-Західна залізниця" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Елеватор "Успіх Рокитне" про стягнення 470975, 88 гривень.

ВСТАНОВИВ наступне.

До Господарського суду Київської області надійшла позовна заява Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південно-Західна залізниця" (надалі по тексту - позивач/Залізниця) про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Елеватор "Успіх Рокитне" (надалі по тексту - відповідач/Товариство) заборгованості у загальному розмірі 470975,88 гривень, з яких: 420043,08 гривень плата за користування вагонами, 50932,80 гривень збір за зберігання.

В обґрунтування позову позивач посилається на те, що стягувана сума заборгованості сформувалася внаслідок неналежного виконання відповідачем зобов`язань за договором про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020 та укладеного на його підставі договору про експлуатацію залізничної під`їзної колії від 15.02.2021 № 3674.

Рішенням Господарського суду Київської області від 27.09.2023 у справі №911/1238/23 позов задоволено повністю; вирішено стягнути з відповідача на користь позивача 470975,88 гривень заборгованості та 7064,64 гривень судового збору.

При прийнятті вказаного рішення суд першої інстанції виходив з доведеності позивачем факту затримки вагонів на станції призначення з вини відповідача.

Не погодившись з прийнятим рішенням, відповідач звернувся до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати вказане рішення суду та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

В апеляційній скарзі апелянт посилається на відсутність вини відповідача у затримці вагонів на станції призначення.

В судовому засіданні представник апелянта - відповідача у справі підтримав вимоги апеляційної скарги та просив їх задовольнити.

Представник позивача в судовому засіданні проти апеляційної скарги заперечив та просив залишити рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Згідно з ч. 1 ст. 270 Господарського процесуального кодексу України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у Главі 1 Розділу ІV.

Частинами 1 та 2 ст. 269 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Колегія суддів, беручи до уваги межі перегляду справи у апеляційній інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваного рішення, дійшла до висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а оскаржуване рішення місцевого господарського суду не підлягає зміні або скасуванню з наступних підстав.

Повідомленням про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 01.04.2020 № 99-38486411/2020-002, Залізниця засвідчила прийняття від Товариства заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом та повідомило, що замовнику присвоєні коди, а саме: відправника/одержувача: 3775; платника: 8217155 та відкрито особовий рахунок з ідентичним номером. Код платника використовується для ідентифікації договірних відносин як номер договору.

Таким чином, 01.04.2020 між Залізницею (перевізник) та Товариством (замовник) було укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, що знаходиться у публічному доступі (далі - договір-1).

Відповідно до пункту 1.1. договору-1 предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.

У розумінні договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за використання (користування) власного вагона перевізника не є орендною платою.

Надання послуг за договором може підтверджуватись одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами (п. 1.4. договору-1).

Договір, з урахуванням змін до нього, оприлюднюється перевізником як публічна пропозиція для укладення на веб-сайті http://uz-cargo.com/, з накладенням кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП) (п. 1.6. договору-1).

Договір укладається шляхом надання перевізником пропозиції укласти договір (оферти) і прийняття в цілому пропозиції (акцепту) другою стороною. Приймаючи пропозицію укласти договір друга сторона засвідчує, що ознайомилась та згодна з усіма умовами договору (пункт 1.7. договору-1).

Згідно п. 1.8. договору-1 умови договору, що потребують визначення окремих параметрів їх надання (окрему станцію надання послуг, ін.) набувають сили і застосовуються у відносинах сторін шляхом надання перевізником пропозиції укласти такі додаткові умови до договору (оферти), прийняття пропозиції (акцепту) замовником та підтвердження її прийняття перевізником з підтвердженням таких умов надання послуг. Приймаючи пропозицію отримання послуг на умовах, що потребують визначення окремих параметрів їх надання, замовник засвідчує, що ознайомився та згоден з такими умовами.

Договір є укладеним з дня надання замовнику перевізником інформаційного повідомлення про укладення договору, але не раніше дня введення його в дію відповідно до п. 12.1. договору (пункт 1.10. договору-1).

За умовами підпунктів 2.1.4., 2.1.5., 2.1.10., 2.1.14 пункту 2.1. договору-1 замовник зобов`язаний:

- сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника. Самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообіг, строк перебування вагону за межами України та інших послуг перевізника;

- відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника;

- приймати подані за заявкою замовника власні вагони перевізника. Відмова замовника від прийняття власних вагонів перевізника допускається лише у випадках, якщо виключається можливість використання замовником таких вагонів для перевезення вантажу внаслідок їх технічної або комерційної непридатності, на підставі відповідних документів (форм ГУ-23, ВУ-23). Якщо подання Замовнику на його замовлення порожніх власних вагонів Перевізника затримується з його вини, з нього стягується встановлена в п. 3.4. договору плата за користування власними вагонами перевізника за весь час затримки вагонів на станції призначення. Якщо замовник заявить про відмову від цих вагонів, плата за час затримки нараховується до моменту одержання відмови. У випадку відмови замовника від замовлених власних вагонів перевізника, що подані замовнику, замовник зобов`язаний письмово повідомити станцію навантаження та філію "Центр транспортної логістики" AT "Укрзалізниця" про таку відмову та сплатити плату за пробіг цих вагонів від станції, з якої вони були відправлені, до станції навантаження. Така плата стягується за накопичувальною карткою форми ФДУ-92 на підставі акту загальної форми ГУ-23 та перевізного документа, за яким прибули вагони на станцію призначення за тарифною схемою 14 Збірника тарифів. Плата за пробіг вагонів не нараховується у випадку, якщо виключається можливість використання замовником вагонів під перевезення вантажу внаслідок їх технічної та комерційної непридатності, що підтверджується відповідним документом (акт форми ГУ-23, ВУ-23);

- самостійно та регулярно ознайомлюватись з змінами до договору, направленими перевізником документами та повідомленнями, іншою інформацією щодо надання послуг, розміщеними в інформаційних системах перевізника.

Згідно пункту 3.1. договору-1 розмір провізних платежів за перевезення вантажу у вагонах замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками й тарифами, які визначаються відповідно до умов Збірника Тарифів.

Пунктом 3.4 договору-1 встановлено, що замовник зобов`язаний сплачувати у визначеному договором розмірі плату за користування власними вагонами перевізника: під час виконання вантажних операцій на місцях загального користування; переданих замовнику на місцях незагального користування; затриманих на станціях в очікуванні подавання під вантажні або інші операції, з причин, які залежать від замовника; затриманих під час перевезення з інших причин, що не залежать від перевізника (далі - плата за користування власними вагонами перевізника).

Підпунктом 3.4.1. пункту 3.4. договору-1 визначено, що розмір плати за користування власними вагонами перевізника встановлюється відповідно до п. 3.4.2. договору, яким передбачено, що плата за користування власними вагонами перевізника визначається за кожен вагон відповідного типу за формулою:

Пвик = (Спл /24) * tгод * kм, де:

Пвик - плата за користування власними вагонами перевізника для відповідного типу вагонів;

Спл - ставка плати за використання власних вагонів перевізника для відповідного типу власних вагонів перевізника, грн/вагон за добу визначена в додатку 1-2 до договору;

24 - кількість годин у добі;

tгод - кількість годин користування власним вагоном перевізника для відповідного типу вагонів;

kм - коригуючий коефіцієнт, що застосовуються до Пвик для вагонів, які приймаються до перевезення у складі маршрутного поїзда або контейнерного поїзда. Коефіцієнт встановлюються перевізником та зазначається в додатку 1-2 договору.

Згідно підпункту 3.4.3. договору-1 моментом початку відліку часу для нарахування плати за користування власними вагонами перевізника, визначеної в п. 3.4. договору-1, є момент передачі замовнику власних вагонів перевізника або початку затримки відповідно до Правил користування вагонами.

Облік часу користування, з метою визначення розміру плати за користування власними вагонами перевізника у випадках вказаних в п. 3.4. договору, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Застосування плати за користування власними вагонами перевізника в частині, що не визначена договором, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами.

Загальний час, за який нараховується та сплачується замовником плата за користування власними вагонами перевізника, включає час перебування вагонів у безпосередньому розпорядженні замовника та час затримки вагонів з його вини в очікуванні подавання під вантажні або інші операції на станціях призначення і на підходах до них.

У відповідності до пп. 3.4.4. договору-1 також плата за користування власними вагонами перевізника нараховується та сплачується Замовником у випадку їх затримки під час перевезення з причин, що не залежать від перевізника. В таких випадках кількість годин затримки обліковується окремо по кожній станції затримки на підставі актів загальної форми ГУ-23.

За умовами пункту 4.2. договору-1 оплата послуг відповідно до договору здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання перевізника, вказаний в розд. 15 договору. Датою надходження платежів вважається дата зарахування коштів обслуговуючим банком на поточний рахунок перевізника зі спеціальним режимом використання. Одержані на поточний рахунок з спеціальним режимом використання кошти перевізник зараховує на особовий рахунок Замовника, а також веде облік надходження коштів і використання їх замовником для оплати перевезень та інших послуг за умовами цього договору.

Розділом 8 договору-1 сторони погодили між собою порядок організації електронного документообігу.

Так, згідно п. 8.1., 8.2. договору-1 для організації електронного документообігу використовуються виключно власні інформаційні системи перевізника.

Електронний документообіг між перевізником та замовником передбачає оформлення документів з накладанням КЕП, якщо їх оформлення в електронній формі реалізовано в інформаційних системах перевізника та нормативно-правовими актами не встановлено обов`язковість паперового оформлення, зокрема, комерційний акт форми ГУ-22, акт загальної форми ГУ-23, акт про затримку вагонів форми ГУ-23а, пам`ятка про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, відомість плати за користування вагонами форми ГУ-46, відомість плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу форми ГУ-46а, накопичувальна картка зборів за роботи (послуги) та штрафів форми ФДУ-92.

Згідно з п. 9.4. договору-1 зміни (доповнення) до договору перевізник здійснює шляхом викладення в новій редакції договору в цілому або окремих його частин та їх оприлюднення на веб-сайті http://uz-cargo.com/, з накладенням КЕП.

Між Залізницею та Товариством (власник колії) 15.02.2021 укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії № 3674 (далі - договір-2), відповідно до пункту 1 якого, згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику колії, яка примикає до колії № 51 станції Рокитне через стрілки № 18 та № 20 і обслуговується власним локомотивом. Межею під`їзної колії є знаки "Межа під`їзної колії", які встановлені навпроти граничних стовпчиків стрілочних переводів № 18 та № 20.

Розгорнута довжина під`їзної колії складає 1203,1 погонних метра, з яких на балансі Залізниці знаходиться 103,7 пог.м. та на балансі Власника колії знаходиться 1099,4 пог.м. (пункт 2 договору-2).

Пунктом 4 договору-2 визначено, що рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції з руху поїздів та сигналізації.

Згідно п. 5 договору-2 вагони на під`їзну колію подаються після повідомлення, яке передається по телефону не пізніше, ніж за дві години до подачі вагонів.

Пунктом 6 договору-2 встановлено, що вагони для під`їзної колії подаються локомотивом залізниці на виставочну колію № 1 або № 3 власника колії. Здавання вагонів проводиться на: виставочній колії № 1 або № 3 власника колії. Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії.

За умовами пункту 7 договору-2 максимальна кількість вагонів у кожній партії, що передається власнику колії, становить 14 вагонів.

Про готовність вагонів до забирання власник колії повідомляє залізницю по телефону з послідуючим письмовим повідомленням за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами (пункт 8 договору-2).

Згідно п. 9 договору-2 з під`їзної колії вагони повертаються всією партією, одночасно переданою, меншими партіями за погодженням відповідального працівника станції. Партії вагонів, що повертаються з під`їзної колії, формуються згідно ПТЕ і доставляються локомотивом власника колії на виставочну колію № 1 або № 3 власника колії. Приймання вагонів залізницею здійснюється на виставочній колії № 1 або № 3 власника колії.

Максимальна переробна спроможність вантажних пунктів: колія № 2, фронт № 1, навантаження - різні зернові вантажі, розмір максимальної подачі на фронт - 7 вагонів, фронт одночасного навантаження, вивантаження - 1 вагон, термін вантажних операцій - 0,67 год. Або в рахунок фронту № 1 вивантаження на фронті № 2: колія № 2, фронт № 2, навантаження - різні зернові вантажі, розмір максимальної подачі на фронт - 6 вагонів, фронт одночасного навантаження, вивантаження - 1 вагон, термін вантажних операцій - 0,64 год. Час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів залізницею власнику колії до моменту закінчення цих операцій… (пункт 11 договору-2).

Для під`їзної колії встановлюються такі терміни перебування на ній вагонів: 7,6 год. (пункт 12 договору-2).

Відповідно до п. 15 договору-2 відстань для нарахування збору за подачу та забирання вагонів приймається за: на колію №1 - 0,6км обидва кінці, з них 0,1км на балансі Залізниці та 0,5км на балансі Власника колії; на колію №3 - 0,8км обидва кінці, з них 0,1 км на балансі Залізниці та 0,7км на балансі Власника колії.

Пунктом 16 договору-2 передбачено, що власник колії сплачує залізниці плату: за подачу, забирання вагонів - згідно Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги (Тарифне керівництво № 1) - далі Тарифне керівництво №1; за користування загонами (контейнерами) - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами; за складування вантажів або примиканні під`їзних колій у смузі відведення; за маневрову роботу - згідно Тарифного керівництва № 1; інші збори і плати - згідно Тарифного керівництва № 1.

Згідно з протоколом електронного аукціону № RСЕ001-UА-20220113-60811, проведеного 17/01.2022, Товариство стало переможцем аукціону з продажу послуг з використання вагонів власності Залізниці у кількості 50 вагонів-зерновозів у складі одного маршрутного поїзда на станціях регіональної філії "Південно-Західна залізниця".

У період з лютого по квітень 2022 року на під`їзну колію Товариства подавались та забирались вагони.

15.02.2022 на станцію Рокитне зі станції Миколаїв-Вантажний Од. на адресу Товариства (код 3775) під навантаження вантажу прибуло 50 вагонів власності Філіал "ЦТЛ" АТ "Укрзалізниця", в тому числі вагони №№ 95691028, 95792115, 95392841, 95538484, 95335402, 95396040, 95346110, 95618237, 95757274, 58568650, 95516944, 95758538, 95388054, 95343141, 95454658, 95318358, 95760252, 95455481, 95829883, 59597245, 95620431, 53202651, 95653960, 95621215, 95526976, 95641932, 95636163, 95372967, 95531703, 95757712, 95524153, 58567785, 95389227, 95360681, 95452868, 95635827, 95455168, 95798104, 58568445, 95758249, 95386702, 95493060, 58563099, 95622460, 95327920, 95395836, 95453759, 95832267, 95646204, 953902217.

Згідно залізничної накладної від 16.02.2022 № 34489765 вказані вище вагони було прийнято до перевезення за напрямом руху Рокитне - Миколаїв-вантажний (експ.) Од., одержувач ТОВ "Грінтур-Екс" (код 0581).

За словами позивача, вагони відправлені зі станції Рокитне 22.02.2022 о 05 год. 38 хв. поїздом № 3504 (інд.3441 019 3444). На станцію Миколаїв-Вантажний Од. вагони прибули 24.02.2022 поїздом № 2821 (інд. 3444 726 4156) та 25.02.2022 о 12 год. 45 хв. були розкредитовані.

Листом від 21.04.2022 № 21/04/2022-1 Товариство звернулось до філії ЦТЛ АТ "Укрзалізниця", в якому просило вагони власності філії ЦТЛ АТ "Укрзалізниця" у кількості 50 одиниць відправник: ТОВ "Елеватор "Успіх Рокитне" код 3775, станція відправлення Рокитне (344105) Півд.Зах.зал., платник ТОВ "Елеватор "Успіх Рокитне" код: 8217155, станція призначення: Миколаїв-Вантажний експ. (415601), отримувач: ООО "Грінтур-Екс", Миколаївський МТП парк "Рудний", код отримувача: 0581, вантаж - зерно кукурудзи код 015006, переадресувати по станції Миколаїв-Вантажний Од. залізниці (415207) за старими документами на станцію Рокитне (344105) Півд.Зах. залізниці, одержувач: ТОВ "Елеватор "Успіх Рокитне", код (3775), платник по прибуттю ТОВ "Елеватор "Успіх Рокитне" код 8217155.

Як зазначив позивач та не заперечував відповідач 21.04.2022 згідно наказу №6646 ст. Миколаїв-Вантажний Од. вказані вище вагони були переадресовані за первинним перевізним документом на ст. Рокитне, одержувач - ТОВ "Елеватор "Успіх Рокитне". Одержувач повідомлений 23.04.2022 о 04:45. Вказані вагони з вантажем - кукурудза прибули на станцію Рокитне 23.04.2022 о 04:41.

Як стверджує позивач, на станції 344105 Рокитне Південно-Західна на партію з 50 вагонів відбулась затримка вагонів, по причині очікування розкредитування перевізного документа, тому 23.04.2022 о 04:50 на вказану партію вагонів складені акти загальної форми ГУ-23 № 288 на початок затримки, а згідно акту загальної форми ГУ-23 № 289 зняті з затримки цього ж дня о 09:54.

Згідно опису обставин, що викликали складання актів зазначено затримка вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта. Вагони простоюють на коліях станції в очікуванні розкредитування перевізних документів.

Водночас вказані акти з боку відповідача підписані представником із зауваженнями наступного змісту: затримка вагонів сталася не з вини клієнта (код: 38486411), оскільки нормативно-правовими актами з 24.02.2022 введено воєнний стан, встановлено комендантську годину та запроваджено режим світломаскування.

Так, відповідно до Пам`ятки про подавання вагонів № 36 (форми ГУ-45) 23.04.2022 о 09:54 на станцію 344105 Рокитне Південно-Західна на під`їзну колію 3775 3674 Товариства залізницею на адресу відповідача (вантажовласника) було подано вагони №№ 95360681, 95452868, 95635827, 95524153, 58567785, 95389227, 95455168, 95798104, 58568445, 95758249, 95386702, 95493060, 58563099, 59597245.

Вказані вагони відповідно до Пам`ятки про забирання вагонів № 41 (форми ГУ-45) було передано 25.04.2022 о 15:15 та фактично забрано 25.04.2022 о 15:20.

Відповідно до Пам`ятки про подавання вагонів № 37 (форми ГУ-45) 25.04.2022 о 15:20 на станцію 344105 Рокитне Південно-Західна на під`їзну колію 3775 3674 Товариства залізницею на адресу відповідача (вантажовласника) було подано вагони №№ 53202651, 58568650, 95318358, 95327920, 95335402, 95343141, 95346110, 95372967, 95388054, 95390217, 95392841, 95395836, 95396040, 95453759.

Вказані вагони відповідно до Пам`ятки про забирання вагонів № 42 (форми ГУ-45) було передано 26.04.2022 о 16:15 та фактично забрано 26.04.2022 о 16:30.

Відповідно до Пам`ятки про подавання вагонів № 38 (форми ГУ-45) 26.04.2022 о 16:30 на станцію 344105 Рокитне Південно-Західна на під`їзну колію 3775 3674 Товариства залізницею на адресу відповідача (вантажовласника) було подано вагони №№ 95620431, 95653960, 95621215, 95526976, 95641932, 95636163, 95646204, 95832267, 95622460, 95760252, 95454658, 95758538, 95757274, 95618237.

Вказані вагони відповідно до Пам`ятки про забирання вагонів № 43 (форми ГУ-45) було передано 28.04.2022 о 08:00 та фактично забрано 28.04.2022 о 11:55.

Відповідно до Пам`ятки про подавання вагонів № 39 (форми ГУ-45) 28.04.2022 о 11:55 на станцію 344105 Рокитне Південно-Західна на під`їзну колію 3775 3674 Товариства залізницею на адресу відповідача (вантажовласника) було подано вагони №№ 95455481, 95516944, 95531703, 95538484, 95691028, 95757712, 95792115, 95829883.

Вказані вагони відповідно до Пам`ятки про забирання вагонів № 44 (форми ГУ-45) було передано 28.04.2022 о 18:20 та фактично забрано 28.04.2022 о 18:40.

Також, згідно акту загальної форми ГУ-23 № 290 від 23.04.2022 засвідчено факт затримки вагонів №№ 53202651, 58568650, 95318358, 95327920, 95335402, 95343141, 95346110, 95372967, 95388054, 95390217, 95392841, 95395836, 95396040, 95453759, 95454658, 95455481, 95516944, 95526976, 95531703, 95538484, 95618237, 95620431, 95621215, 95622460, 95636163, 95641932, 95646204, 95653960, 95691028, 95757274, 95757712, 95758538, 95760252, 95792115, 95829883, 95832267, які знаходяться на станції 344105 Рокитне Південно-Західна. Опис обставин, що викликали складання акта: затримка вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта. Вагони простоюють на коліях станції в очікуванні звільнення вантажного фронту.

Час початку затримки вагонів: 23.04.2022 о 09:54.

Згідно акту загальної форми ГУ-23 № 293 від 25.04.2022 засвідчено факт затримки вагонів №№ 53202651, 58568650, 95318358, 95327920, 95335402, 95343141, 95346110, 95372967, 95388054, 95390217, 95392841, 95395836, 95396040, 95453759, які знаходяться на станції 344105 Рокитне Південно-Західна. Опис обставин, що викликали складання акта: затримка вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта. Вагони простоюють на коліях станції в очікуванні звільнення вантажного фронту.

Час початку затримки вагонів: 23.04.2022 о 09:54 (акт № 290 від 23.04.2022).

Час закінчення затримки вагонів: 25.04.2022 о 15:20.

Згідно акту загальної форми ГУ-23 № 296 від 26.04.2022 засвідчено факт затримки вагонів №№ 95620431, 95653960, 95621215, 95526976, 95641932, 95636163, 95646204, 95832267, 95622460, 95760252, 95454658, 95758538, 95757274, 95618237, які знаходяться на станції 344105 Рокитне Південно-Західна. Опис обставин, що викликали складання акта: затримка вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта. Вагони простоюють на коліях станції в очікуванні звільнення вантажного фронту.

Час початку затримки вагонів: 23.04.2022 о 09:54 (акт № 290 від 23.04.2022).

Час закінчення затримки вагонів: 26.04.2022 о 16:30.

Згідно акту загальної форми ГУ-23 № 298 від 28.04.2022 засвідчено факт затримки вагонів №№ 95455481, 95516944, 95531703, 95538484, 95691028, 95757712, 95792115, 95829883, які знаходяться на станції 344105 Рокитне Південно-Західна. Опис обставин, що викликали складання акта: затримка вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини клієнта. Вагони простоюють на коліях станції в очікуванні звільнення вантажного фронту.

Час початку затримки вагонів: 23.04.2022 о 09:54 (акт № 290 від 23.04.2022).

Час закінчення затримки вагонів: 28.04.2022 о 11:55.

Вказані вище акти загальної форми з боку відповідача підписані представником із зауваженнями наступного змісту: затримка вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження сталася не з вини клієнта (код: 38486411), оскільки нормативно-правовими актами з 24.02.2022 на території України введено воєнний стан, встановлено комендантську годину та запроваджено режим світломаскування на території Київської області.

За весь час затримки вагонів з вини вантажовласника позивачем нараховано плату за користування спірними вагонами за відомостями плати форми ГУ-46 №№ 26040036, 28040037 на загальну суму 417200,00 гривень та збір за зберігання вантажу за накопичувальними картками форми ФДУ-92 №№ 26040115, 28040117 на загальну суму 76639,13 гривень, всього на суму 493839,13 гривень.

Відомості плати за користування вагонами форми ГУ-46 та накопичувальні картки форми ФДУ-92 були підписані відповідачем із запереченнями з посиланням на дію форс-мажорних обставин, а саме військові дії на території України, у зв`язку з чим Товариство було позбавлено можливості вплинути на вивантаження товару або повернення вагонів; Товариство зазнало збитків та вважає недоцільним здійснювати нарахування за користування та збір за зберігання; до відомостей додано лист від 28.04.2022 № 28-1.

За доводами позивача, вагони, що прибували на адресу відповідача, згідно актів загальної форми, віднесено на відповідальність вантажовласника з вини клієнта по фронту зайнятості під`їзної колії, що призвело до нарахування плати за користування вагонами у розмірі 350035,90 гривень та плати за зберігання вагонів у розмірі 42444,00 гривень, що разом з ПДВ становить 470975,88 гривень, однак відповідач всупереч умовам договору не розрахувався за наданні послуги, внаслідок чого за відповідачем утворилася заборгованість у розмірі 470975,88 гривень, що стало підставою звернення до суду із даним позовом.

Статтею 908 ЦК передбачено, що перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Згідно з частиною п`ятою статті 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту та відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами (статутами) та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

Статтею 8 Закону України "Про залізничний транспорт" визначено, що перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах. Умови та порядок організації перевезень, у тому числі в прямому змішаному сполученні за участю залізничного та інших видів транспорту, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень, схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457 затверджено Статут залізниць України, положення якого згідно з пунктом 2 Статуту визначають обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Пунктом 3 Статуту залізниць передбачено, що його дія поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування.

Статтею 71 Статуту залізниць визначено, що взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

Умови укладеного сторонами договору визначають, що замовник зобов`язаний сплачувати у визначеному договором розмірі плату за користування власними вагонами перевізника: під час виконання вантажних операцій на місцях загального користування; переданих замовнику на місцях незагального користування; затриманих на станціях в очікуванні подавання під вантажні або інші операції, з причин, які залежать від замовника; затриманих під час перевезення з інших причин, що не залежать від перевізника.

Відповідно до статті 119 Статуту залізниць за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

Пунктом 3 Правил користування вагонами і контейнерами передбачено, що облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), пам`яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6).

За договором між вантажовласником і залізницею всі ці документи можуть оформлюватися і надаватися в електронному вигляді. Порядок здійснення електронного документообігу під час перевезення вантажів залізничним транспортом у внутрішньому сполученні регламентується додатком до договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізничні послуги.

Відповідно пункту 4 Правил користування вагонами і контейнерами відомості плати за користування вагонами складаються на вагони, що подаються під навантаження та вивантаження, і є документами обліку часу перебування вагонів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами.

Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника. Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у пам`ятці про подання/забирання вагонів, яка оформлюється після закінчення приймально-здавальних операцій.

Відповідно до пунктів 6, 8 Правил користування вагонами і контейнерами усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника. У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

Про затримку вагонів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією. Усі дані в цьому акті, передаються станцією у повідомленні про затримку вагонів на станцію призначення. Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв`язком, через посильних, факсом або іншим способом) (пункти 9, 10 Правил користування вагонами і контейнерами).

На адресу відповідача на станцію Рокитне Південно-Західна прибували вагони з вантажем.

З огляду на те, що вагони, які прибули на адресу Товариства своєчасно не забирались відповідачем на під`їзну колію, у відповідності з п. 8 Правил № 113, позивачем на підтвердження затримки вагонів на станції Рокитне Південно-Західна в очікуванні подачі під вантажні операції з вини відповідача, складено акти загальної форми ГУ-23 на початок затримки/на кінець затримки, копії яких наявні в матеріалах справи: від 23.04.2022 № 288-№ 289, від 23.04.2022 № 290-від 25.04.2022 № 293, від 26.04.2022 № 296, від 28.04.2022 № 298.

На підставі вказаних актів Залізницею було складено відомості плати за користування вагонами форми ГУ-46 на загальну суму 417200,00 гривень та збір за зберігання вантажу за накопичувальними картками форми ФДУ-92 на загальну суму 76639,13 гривень.

Апелянт вказує, що у зв`язку з виникненням об`єктивних та незалежних від відповідача обставин, останній не мав можливості оперативно прийняти та розвантажити вагони.

Так, скаржник посилається на такі обставини:

1) встановлення на території Київської області комендантської години з 23 год. 00 хв. до 05 год. 00 хв. з 23.04.2022 до 24.04.2022 та з 22 год. 00 хв. до 05 год. 00 хв. з 24.04.2022 до 30.04.2022, під час якої було заборонено перебувати на вулиці та пересуватися на автотранспорті, на підтвердження вказаної обставини відповідачем до матеріалів справи надано копії листа та інформаційної довідки Рокитнянської селищної ради Київської області від 25.04.2022 № 03-04-823 та від 17.05.2022 № 03-04-942 відповідно;

2) встановлення на території Київської області режиму світломаскування з 11.04.2022, під час якого категорично заборонялось проведення робіт із використанням освітлюючих приладів в темну пору доби (з 20 год. 00 хв. до 06 год. 00 хв.), на підтвердження вказаної обставини відповідачем до матеріалів справи надано копію листа Добровольчого формування Рокитнянської територіальної громади від 26.04.2022 № 2604/01;

3) оголошення у період з 23.04.2022 по 28.04.2022 на території Київської області 14-ти повітряних тривог, загальною тривалістю 15,5 годин, під час яких категорично заборонялось перебування поряд з об?єктом критичної інфраструктури - ж/д вузлом, на підтвердження вказаної обставини відповідачем до матеріалів справи надано роздруківку статистики повітряних тривог в Україні на Київщині;

4) пошкодження частини вантажу кукурудзи (10280 кг), яка за 2 місяці перебування у вагонах перевізника змокла, почала пліснявіти та зіпсувалась, що призвело до необхідності розвантаження вагонів у ручному режимі та збільшило час перебування вагонів на коліях, на підтвердження вказаної обставини відповідачем до матеріалів справи надано копії актів пошкодження зерна від 25.04.2022, 26.04.2022, від 27.04.2022, від 28.04.2022, від 29.04.2022 складених відповідачем.

Стосовно вказаних доводів колегія суддів зазначає наступне.

Обставини, за якими вантажовласник звільняється від плати за користування вагонами і контейнерами передбачені статтею 121 Статуту залізниць, відповідно до якої вантажовідправник, вантажоодержувач, порт звільняються від плати за користування вагонами і контейнерами:

а) якщо затримка вагонів або контейнерів виникла через стихійне лихо, що спричинило припинення руху на залізничних під`їзних коліях, а також через стихійне лихо або аварію на підприємстві, внаслідок яких згідно з чинним положеннями заборонено виконувати вантажні роботи;

б) у разі подання залізницею вагонів (контейнерів) у кількості, що перевищує максимальну переробну спроможність навантажувальних і розвантажувальних пунктів відправника і одержувача;

в) у інших випадках, передбачених Правилами.

Пунктом 16 розділу ІІ Правил, визначено такі умови звільнення від плати за користування вагонами і контейнерами, а саме:

а) якщо затримка вагонів або контейнерів виникла через стихійне лихо, що спричинило припинення руху на залізничних під`їзних коліях, а також через стихійне лихо або аварію на підприємстві, внаслідок яких згідно з чинними положеннями заборонено виконувати вантажні роботи;

б) у разі подання локомотивом залізниці вагонів і контейнерів на фронти навантаження (вивантаження) у кількості, що перевищує їх максимальну переробну спроможність; вказана максимальна переробна спроможність визначається за договором між залізницею і вантажовласником;

в) у разі затримки прийняття залізницею вагонів, які пред`явлено їй до здачі, з причин, що залежать від залізниці; час такої затримки зазначається у графі "Примітки" Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, цей час виключається із загального часу користування вагонами (контейнерами).

Апелянтом не доведено наявності жодної із наведених підстав для звільнення відповідача від плати за користування вагонами.

Також, не наведено умов договору, які б звільняли відповідача від необхідності внесення плати у спірний період.

Щодо посилань скаржника на дію комендантської години, встановлення на території Київської області режиму світломаскування та оголошення повітряних тривог, слід зазначити наступне.

Правове регулювання впровадження комендантської години здійснюється на підставі Закону України "Про правовий режим воєнного стану", постанов Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 №573 "Питання запровадження та здійснення деяких заходів правового режиму воєнного стану", від 29.12.2021 №1455 "Про затвердження порядку встановлення особливого режиму в`їзду і виїзду, обмеженні свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан".

Під час комендантської години запроваджуються певні заборони та обмеження, зокрема, перебування на вулицях та в інших громадських місцях осіб без виданих перепусток, пересування на транспортних засобах тощо.

Однак, скаржник не довів, а суд не встановив, що (1) під час дії комендантської години виробничі підрозділи позивача і відповідача не працюють у нічну зміну (під час комендантської години), як і до початку повномасштабної воєнної агресії російської федерації, і який вплив на виробничий процес сторін має комендантська година, якщо це не пов`язано з перебуванням працівників підприємства на вулицях і в громадських місцях; (2) у спірний період робота залізничних станцій та під`їзних колій відповідача, що примикають до цих станцій, припинялась на період дії комендантської години; (3) направлення на адресу позивача будь-яких повідомлень про те, що Товариство не здійснює свою роботу в нічний час (під час комендантської години), що в свою чергу унеможливлювало своєчасне забирання вагонів; (4) направлення позивачу пропозицій щодо внесення змін до договору в частині подавання/забирання вагонів в нічний час (під час комендантської години).

При цьому, колегія суддів враховує, що правомірність стягнення плати за користування вагонами після введення воєнного стану, у тому числі й у період комендантської години, підтверджується висновками Верховного Суду викладеними у постановах від 23.06.2023 у справі №904/3141/22, від 20.06.2023 у справі №904/2442/22, від 17.05.2023 у справі №904/2252/22.

З урахуванням всіх обставин справи в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку про те, що в оскаржуваній частині рішення місцевого господарського суду прийнято з повним, всебічним та об`єктивним з`ясуванням обставин, які мають значення для справи, а також з дотриманням норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим, правові підстави для задоволення апеляційної скарги відсутні.

Оскільки, у задоволенні апеляційної скарги відмовлено, відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору за її подання покладаються на відповідача (апелянта).

Керуючись ст.ст. 240, 269, 275, 281 - 284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Елеватор "Успіх Рокитне" залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Київської області від 27.09.2023 у справі №911/1238/23 - без змін.

2. Судові витрати зі сплати судового збору за подачу апеляційної скарги покласти на її заявника - відповідача у справі.

3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складання її повного тексту.

Повний текст постанови складено: 07.03.2024 року.

Головуючий суддя Є.Ю. Пономаренко

Судді М.А. Барсук

Л.Г. Сітайло

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення19.02.2024
Оприлюднено11.03.2024
Номер документу117525409
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —911/1238/23

Постанова від 19.02.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Ухвала від 15.01.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Ухвала від 20.12.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Рішення від 27.09.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Колесник Р.М.

Ухвала від 20.06.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Колесник Р.М.

Ухвала від 01.06.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Колесник Р.М.

Ухвала від 08.05.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Колесник Р.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні