Рішення
від 12.03.2024 по справі 200/63/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 березня 2024 року Справа№200/63/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді КошкошО.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом керівника Костянтинівської окружної прокуратури в інтересах держави до Управління культури, молоді та спорту Костянтинівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління культури та туризму Донецької обласної державної адміністрації про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити дії

У С Т А Н О В И В:

Керівник Костянтинівської окружної прокуратури (85114, Донецька область, м.Костянтинівка, вул.Олекси Тихого, 260; код ЄДРПОУ 2570700223) в інтересах держави звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Управління культури, молоді та спорту Костянтинівської міської ради (код ЄДРПОУ 00183816, 85110, Донецька область, Краматорський район, м. Костянтинівна, площа Перемоги, буд. 6) третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління культури та туризму Донецької обласної державної адміністрації 4 (код ЄДРПОУ 33966850, 84301, Донецька область, м.Краматорськ, вул.Двірцева, 37). Просив визнати протиправною бездіяльність Управління культури, молоді та спорту Костянтинівської міської ради щодо невиконання вимог розділу III Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11.03.2013 № 158 (зі змінами), та п. 2 ч.2 ст.6 Закону України Про охорону культурної спадщини у вигляді не вжиття заходів щодо виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини місцевого значення - Будинок культури Хімік, розташований за адресою: Донецька область, м. Костянтинівка, вул.Шмідта,1, та не подання пропозицій до органу охорони культурної спадщини вищого рівня - управління культури і туризму Донецької обласної державної адміністрації про занесення даного об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України; зобов`язати Управління культури, молоді та спорту Костянтинівської міської ради виконати вимоги розділу III Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11.03.2013 № 158 (із змінами), п. 2 ч.2 ст.6 Закону України Про охорону культурної спадщини шляхом вжиття заходів щодо виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини місцевого значення -Будинок культури Хімік, розташований за адресою: Донецька область, м.Костянтинівка, вул. Шмідта,1, та подання пропозицій до органу охорони культурної спадщини вищого рівня управління культури і туризму Донецької обласної державної адміністрації про занесення даного об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України. В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Костянтинівською окружною прокуратурою під час виконання повноважень, передбачених статтею 131-1 Конституції України, статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", за результатами вивчення стану додержання вимог законодавства України у сфері обліку, державної реєстрації та охорони об`єктів культурної спадщини встановлено порушення вимог Закону України Про охорону культурної спадщини встановлено, що Будинок культури «Хімік» за адресою Донецька область, м.Костянтинівка, вул.Шмідта, 1 у 2019 році включено до Переліку об`єктів культурної спадщини (архітектури, містобудування та науки і техніки) Донецької області відповідно до вимог Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11.03.2013 №158. Вказаний об`єкт культурної спадщини в розумінні Закону України «Про охорону культурної спадщини» вважається пам`яткою культурної спадщини та щодо нього має бути вирішене питання про його державну реєстрацію шляхом включення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

На підтвердження сплати судового збору у розмірі 2684 грн надана платіжна інструкція від 13.12.2023 №2592.

18 січня 2024 року ухвалою суду відкрито провадження у справі і призначено розгляд справи в порядку спрощеного провадження.

Управлінням культури, молоді та спорту Костянтинівської міської ради Краматорського району Донецької області надано відзив, в якому зазначено, що виконанню підлягає розпорядження голови Донецької обласної державної адміністрації прийняте на підставі протоколу колегії, а не рішення колегії Управління культури і туризму Донецької облдержадміністрації від 12.09.2019. Разом з цим, відповідне розпорядження позивачем не надано. Зазначає, що відповідно до Порядку № 158 Управління культури, молоді та спорту Костянтинівської міської ради не має повноважень щодо виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини. Натомість, з огляду на вимоги п. 10 розділу ІІ Порядку № 158 та пп. 41 п. 4 Положення № 490/5-21 обов`язок щодо забезпечення складання облікової документації покладено на уповноважений орган, тобто на орган виконавчої влади обласної державної адміністрації, яким є Управління. Повідомляє, що для виконання норм статті 6 Закону України "Про охорону культурної спадщини" Управлінням культури, молоді та спорту Костянтинівської міської ради направлено листа на Управління культури і туризму Донецької облдержадміністрації від 12.01.2021 № 19 щодо виключення з Переліку об`єктів культурної спадщини (архітектури, містобудування, науки і техніки) Донецької області по місту Костянтинівка Будинку культури «Хімік» за адресою: Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Шмідта, 1, як такий що не відповідає ознакам відповідності об`єкта культурної спадщини. Просив відмовити у задоволені позовних вимог.

Позивачем надана відповідь на відзив, в якій зазначено, що процедурі включення будинку культури «Хімік» до Переліку об`єктів культурної спадщини (архітектури, містобудування та науки і техніки) Донецької області, затвердженого рішенням колегії Управління культури і туризму Донецької облдержадміністрації від 12.09.2019, передувало рішення голови Донецької обласної державної адміністрації від 11.05.1999 № 256 «Про затвердження переліку виявлених пам`яток архітектури та містобудування місцевого значення», відповідно до якого 9 об`єктів культурної спадщини Костянтинівської міської ради (в т.ч. БК «Хімік») взято на державний облік. Посилання відповідача на те, що уповноваженим органом щодо складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини є тільки орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, є помилковим та штучно звужує повноваження уповноваженого органу охорони культурної спадщини Управління культури молоді та спорту Костянтинівської міської ради, передбачені нормами Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про охорону культурної спадщини», Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затверджений Наказом Міністерства культури України 11.03.2013 № 158 та закріплені в Положенні про управління культури, молоді та спорту Костянтинівської міської ради, затвердженого рішенням міської ради від 26.03.2020 №6/100-1982. Будинок культури «Хімік» взято на облік та у 2019 році та включено до Переліку об`єктів культурної спадщини (архітектури, містобудування та науки і техніки) Донецької області відповідно до вимог Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11.03.2013 № 158. Відтак даний об`єкт культурної спадщини в розумінні Закону України «Про охорону культурної спадщини» вважається пам`яткою культурної спадщини, при цьому щодо нього має бути вирішене питання про його державну реєстрацію шляхом включення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України. Зауважив, що Будинок культури «Хімік» занесено до Переліку об`єктів культурної спадщини (архітектури, містобудування та науки і техніки) Донецької області рішенням колегії управління культури і туризму Донецької облдержадміністрації від 12.09.2019. Відтак, облікова документація на даний об`єкт мала бути виготовлена у строк не пізніше 12.09.2022, що свідчить про бездіяльність відповідача. Просив позовні вимоги задовольнити.

Управлінням культури, молоді та спорту Костянтинівської міської ради Краматорського району Донецької області надано заперечення, в якому зазначено, що враховуючи те, що позивачем повідомлено про те, що Будинок культури «Хімік» вже взято на державний облік, тобто йому надано статус виявлених пам`яток архітектури та містобудування на підставі рішення голови Донецької обласної державної адміністрації від 11.05.1999 № 256 «Про затвердження переліку виявлених пам`яток архітектури та містобудування місцевого значення», фотокопію примірника якого знайдено працівниками Управління культури та туризму Донецької ОДА, а дата прийняття вищевказаного розпорядження підпадає під дію Закону Української РСР «Про охорону і використання пам`яток історії та культури», який 12.07.2000 втратив чинність, то згідно із пунктами 3, 4 розділу ІХ Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11.03.2013 №158 (далі Порядок № 158), у разі відсутності облікової документації на об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом, його включення до Реєстру здійснюється без облікової документації та передбачені відомості про пам`ятку визначаються в рішенні на підставі облікової документації, а у разі її відсутності - на підставі рішення про взяття на державний облік такого об`єкта відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом. Таким чином, об`єкт культурної спадщини набуває статусу пам`ятки культурного значення після занесення його до Державного реєстру нерухомих пам`яток України або після взяття його на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом України «Про охорону культурної спадщини» (далі-Закон №1805-III), до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України. Отже, у будь-якому випадку об`єкт культурної спадщини підлягає занесенню до Державного реєстру нерухомих пам`яток України. Наголосив, що до компетенції виконавчого органу сільської, селищної, міської ради належить обов`язок подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України. Просив відмовити у задоволені позовних вимог.

Управлінням культури та туризму Донецької обласної державної адміністрації надані пояснення в яких зазначено, що пунктом 3 наказу Міністерства культури України від 27 травня 2019 року № 501 «Про внесення змін до Порядку обліку об`єктів культурної спадщини», визначено, що облікова документація на щойно виявлені об`єкти, розроблена до набрання чинності цим наказом, не потребує приведенню у відповідність до Порядку обліку об`єктів культурної спадщини якщо подання про занесення об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України подано на розгляд Міністерства культури України до 1 грудня 2020 року. Звертає увагу, що в листах від 12.01.2021 № 19, від 20.07.2023 № 250, від 13.12.2023 № 377 відповідачем не було здійснено подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - управлінню культури і туризму Донецької обласної державної адміністрації про занесення Пам`ятки до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, а лише пропозиція щодо не включення Пам`ятки до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та виключення її з Переліку культурної спадщини Донецької області без зазначення на то правових підстав, передбачених ст.15 Закону України «Про охорону культурної спадщини». Відповідно до пункту 2 частини 2 Закону подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України належить до повноважень виконавчого комітету Костянтинівської міської ради. Звертає увагу на те, що розпорядженням голови Донецької обласної державної адміністрації від 11 травня 1999 року № 256 «Про затвердження переліку виявлених пам`яток архітектури та містобудування місцевого значення» об`єктам культурної спадщини було надано статус виявлених пам`яток архітектури та містобудування місцевого значення. У зв`язку з тим, що дата прийняття вищевказаного розпорядження підпадає під дію Закону Української РСР «Про охорону і використання пам`яток історії та культури», який 12 липня 2000 року втратив чинність, то в свою чергу відповідно до статті 1 Закону України «Про охорону культурної спадщини» об`єкти культурної спадщини набули статусу пам`яток культурної спадщини (об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (стаття 1 Закону України «Про охорону культурної спадщини»).

Відповідачем надані додаткові пояснення, в яких наголошено, що будівлю «Хімік» взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом №1805- III, обов`язковим є вирішення питання про включення зазначеного об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України. Визначення поняття «пам`ятка культурної спадщини», наведене у статті 1 Закону №1805-ІІІ, а також положення пункту 3 розділу IХ Порядку №158, яким передбачено, що у разі відсутності облікової документації на об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом, його включення до Реєстру здійснюється без облікової документації. Просив відмовити у задоволені позовних вимог.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, судом встановлено наступне.

До державного реєстру речових прав внесено об`єкт: будівля палац культури «Хімік», загальною площею 6051,9 кв.м, що знаходиться за адресою: Донецька область, м.Костянтинівка, вул.Шмідта, будинок 1.

12 вересня 2019 року Колегією управління культури і туризму Донецької обласної державної адміністрації прийнято рішення, яким у пункті 5 вирішено затвердити перелік архітектурних об`єктів культурної спадщини Донецької області. До Переліку об`єктів культурної спадщини (архітектури, містобудування, науки та техніки у Донецькій області входить (позиція 2) Будинок культури «Хімік», що знаходиться за адресою: Костянтинівка, вул.Шмідта, 1; пропонована категорія об`єкта культурної спадщини «місцевого значення».

В листі від 11.06.2021 №1578/26 виконавчим комітетом Костянтинівської міської ради на запит Костянтинівської окружної прокуратури щодо наявності у бюджеті громади коштів на складання облікової документації на об`єкти культурної та археологічної спадщини повідомлено про те, що у пп.52 та 102 розділу 2 «Культура і туризм» Програми економічного розвитку Костянтинівської міської територіальної громади на 2021 рік, що затверджена рішенням Костянтинівської міської ради від 27.05.2021 №7/10-155 передбачена сума коштів у розмірі 150 тис.грн на послуги зі складання науково-дослідницької документації.

В листі від 16.10.2023 №01-14-593/0/191-23 Управлінням культури і туризму Донецької обласної державної адміністрації на запит Костянтинівської окружної прокуратури повідомлено про те, що станом на 16.10.2023 облікова документація на таку пам`ятку архітектури, як будинок культури «Хімік» з метою занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, в управління не надходила.

В листі від 31.10.2023 №2376/26 Костянтинівською військовою адміністрацією Краматорського району Донецької області на запит Костянтинівської окружної прокуратури щодо наявності у бюджеті громади коштів на складання облікової документації на об`єкти культурної та археологічної спадщини повідомлено про те, що в програмі економічного та соціального розвитку Костянтинівської міської територіальної громади на 2023 рік, затвердженої розпорядженням начальника військової адміністрації Костянтинівської міської територіальної громади від 01.02.2023 №50-р, передбачені видатки на виконання заходів, пов`язаних з питанням охорони культурної спадщини.

В листі від 22.12.2023 №01-14-817/0/191-23 Управлінням культури і туризму Донецької обласної державної адміністрації на запит Костянтинівської окружної прокуратури повідомлено про те, що під час проведенням на території Донецької області у 2014 році антитерористичної операції, відбулося захоплення приміщень Донецької обласної державної адміністрації у зв`язку з чим більшість документів втрачено. Наявна лише фотокопія примірника рішення голови Донецької обласної державної адміністрації від 11.05.1999 №256 «Про затвердження переліку виявлених пам`яток архітектури та містобудування місцевого значення» відповідно до якого 9 об`єктів взято на державний облік. У зв`язку з чим, відповідно до ст.1 Закону України «Про охорону культурної спадщини» всі 9 об`єктів взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим законом, до вирішення питання про включення (не включення) цих об`єктів до Державного реєстру нерухомих пам`яток України. Повідомлено, що з метою встановлення наявності/відсутності ціннісних критеріїв для включення/ не включення вищезазначених пам`яток до Реєстру управлінню культури молоді та спорту Костянтинівської міської ради необхідно розробити облікову документацію визначену розділом ІІІ Наказу Міністерства культури України від 11.03.2013 №153 «Про затвердження Порядку обліку об`єктів культурної спадщини» та подати її на розгляд Консультативної ради Управлінню культури і туризму Донецької обласної державної адміністрації, з метою направлення до Експертної комісії з питань обліку об`єктів культурної спадщини МКІП, яка уповноважена на розгляд питань щодо включення/не включення об`єктів культурної спадщини до Реєстру.

Предметом розгляду у цій справі є бездіяльність відповідача щодо виконання вимог чинного законодавства України, а саме щодо вжиття заходів для виготовлення облікової документації на об`єкти культурної спадщини та подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Згідно з пунктом 3 частини першої статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь врегульовано Законом України Про охорону культурної спадщини від 08.06.2000 № 1805-ІІІ.

Відповідно до статті 1 вказаного Закону:

культурна спадщина - сукупність успадкованих людством від попередніх поколінь об`єктів культурної спадщини;

об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність;

пам`ятка культурної спадщини (далі - пам`ятка) - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;

охорона культурної спадщини - система правових, організаційних, фінансових, матеріально-технічних, містобудівних, інформаційних та інших заходів з обліку (виявлення, наукове вивчення, класифікація, державна реєстрація), запобігання руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпечення захисту, збереження, утримання, відповідного використання, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосування та музеєфікації об`єктів культурної спадщини.

Згідно із пунктами 1, 2 частини другої статті 6 Закону України Про охорону культурної спадщини до повноважень районних державних адміністрацій, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини належить, зокрема, забезпечення виконання цього Закону, інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини на відповідній території; подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, внесення змін до нього та про занесення відповідної території до Списку історичних населених місць України.

Частиною першою статті 13 Закону України Про охорону культурної спадщини передбачено, що об`єкти культурної спадщини незалежно від форм власності відповідно до їхньої археологічної, естетичної, етнологічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності підлягають реєстрації шляхом занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (далі - Реєстр) за категоріями національного та місцевого значення пам`ятки.

Згідно із статтею 14 Закону України Про охорону культурної спадщини занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру та внесення змін до нього (вилучення з Реєстру, зміна категорії пам`ятки) провадяться відповідно до категорії пам`ятки:

а) пам`ятки національного значення - постановою Кабінету Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини протягом одного року з дня одержання подання;

б) пам`ятки місцевого значення - рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини за поданням відповідних органів охорони культурної спадщини або за поданням Українського товариства охорони пам`яток історії та культури, інших громадських організацій, до статутних завдань яких належать питання охорони культурної спадщини, протягом одного місяця з дня одержання подання.

Об`єкт культурної спадщини до вирішення питання про його реєстрацію як пам`ятки вноситься до Переліку об`єктів культурної спадщини і набуває правового статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини, про що відповідний орган охорони культурної спадщини в письмовій формі повідомляє власника цього об`єкта або уповноважений ним орган (особу).

Переліки об`єктів культурної спадщини затверджуються рішеннями відповідних органів охорони культурної спадщини.

Порядок обліку об`єктів культурної спадщини визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини видає власнику пам`ятки або уповноваженому ним органу свідоцтво про реєстрацію об`єкта культурної спадщини як пам`ятки.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини надає органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органам охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, відповідним виконавчим органам сільської, селищної, міської ради витяги з Реєстру щодо пам`яток, які розташовані на їхніх територіях.

Статтею 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.

Згідно із частинами першою, третьою статті 51 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень.

Виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб.

Відповідно до частин першої, другої статті 54 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення) рада у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад. Організаційні засади реалізації повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо здійснення державної регуляторної політики визначаються Законом України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності.

Відділи, управління та інші виконавчі органи ради є підзвітними і підконтрольними раді, яка їх утворила, підпорядкованими її виконавчому комітету, сільському, селищному, міському голові, голові районної у місті ради.

Згідно підпункту 5 пункту б частини першої статті 31 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження: організація охорони, реставрації та використання пам`яток історії і культури, архітектури та містобудування, палацово-паркових, паркових і садибних комплексів, природних заповідників.

Підпунктом 10 пункту б частини першої статті 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження щодо забезпечення охорони пам`яток історії та культури, збереження та використання культурного надбання.

Згідно п.1.1 Положення про управління культури, молоді та спорту Костянтинівської міської ради, що затверджено Рішенням міської ради від 26.03.2020 №6/100-1982 (далі - Положення) Управління культури, молоді та спорту Костянтинівської міської ради є виконавчим органом міської ради, підзвітний у своїй діяльності міській раді, її виконавчому комітету. Управління є юридичною особою, має самостійний баланс. Повне найменування Управління культури, молоді та спорту Костянтинівської міської ради. Основним завданням діяльності управління є забезпечення охорони пам`яток історії та культури, збереження та використання культурного надбання. (п.2.1 Положення) Управління виконує, зокрема такі функції: бере участь у підготовці пропозицій до проектів програм економічного і соціального розвитку міста, розроблення проектів цільових і комплексних програм розвитку культури та мистецтва, готує пропозиції до проектів міських програм щодо охорони культурної спадщини; розробляє і подає на розгляд виконавчого комітету міської ради пропозиції до проектів фінансування та матеріально-технічного забезпечення виконання програм і здійснення заходів, спрямованих на розвиток охорони культурної спадщини (п.3.1 Положення). Управління є органом охорони культурної спадщини, в рамках делегованих повноважень забезпечує виконання нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини на території міста, надає пропозиції органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення або вилучення об`єктів культурної спадщини з Державного реєстру нерухомих пам`яток України. (п.3.2 Порядку)

Отже, до компетенції управління культури, молоді та спорту Костянтинівської міської ради належить обов`язок виконання нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини на території міста.

Частиною першоюстатті 13 Закону України "Про охорону культурної спадщини"передбачено, що об`єкти культурної спадщини незалежно від форм власності відповідно до їхньої археологічної, естетичної, етнологічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності підлягають реєстрації шляхом занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (далі - Реєстр) за категоріями національного та місцевого значення пам`ятки.

Статтею 14 Закону України Про охорону культурної спадщини визначено порядок занесення об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та внесення змін до нього.

Об`єкт культурної спадщини до вирішення питання про його реєстрацію як пам`ятки вноситься до Переліку об`єктів культурної спадщини і набуває правового статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини, про що відповідний орган охорони культурної спадщини в письмовій формі повідомляє власника цього об`єкта або уповноважений ним орган (особу).

Переліки об`єктів культурної спадщини затверджуються рішеннями відповідних органів охорони культурної спадщини.

Порядок обліку об`єктів культурної спадщини визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини.

Порядком обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженимнаказом Міністерства культури України від 11 березня 2013 року № 158(далі - Порядок №158), врегульовано систему обліку об`єктів культурної спадщини незалежно від їх видів та типів.

Відповідно до п. 2 Порядку № 158 Державний реєстр нерухомих пам`яток України - банк даних, сформованих за єдиними ознаками та принципами, що містить відомості про пам`ятки культурної спадщини (далі - Реєстр).

Згідно із пунктом 4 розділу І Порядку № 158 ініціаторами розгляду питань занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру, внесення змін до відомостей Реєстру, передбачених абзацами другим - п`ятим пункту 1 розділу V цього Порядку, та внесення змін до Реєстру (далі - Ініціатор) є:

уповноважений орган - за категорією пам`ятки національного значення;

уповноважений орган, Українське товариство охорони пам`яток історії та культури, інші громадські організації, до статутних завдань яких належать питання охорони культурної спадщини - за категорією пам`ятки місцевого значення.

Водночас, визначення поняття уповноважений органнаведене в п. 2 Порядку №158, згідно якого це орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Відповідно до пунктів 1-3 Розділу ІІІ Порядку № 158 облікова документація складається на об`єкт культурної спадщини та містить дані щодо його цінності, характерних властивостей, що становлять його історико-культурну цінність, етапів розвитку, просторових, функціональних характеристик, стану збереження, а також дані проведених досліджень (далі - облікова документація).

Розробником облікової документації є наукові установи, в тому числі заклади культури, одним із основних видів діяльності яких є проведення наукових досліджень у сфері охорони культурної спадщини, та які мають у своєму складі чи залучають для проведення досліджень особу, що має науковий ступінь доктора філософії (кандидата наук або доктора наук) за спеціальністю «музеєзнавство, пам`яткознавство» або таких наук:

мистецтвознавство, культурологія, архітектура - для об`єктів монументального мистецтва;

архітектури - для об`єктів архітектури, містобудування, садово-паркового мистецтва, а також ландшафтних;

історії - для археологічних, історичних об`єктів та об`єктів науки і техніки (пункт 2 розділу ІІІ Порядку № 158)

Облікова документація складається з:

облікової картки за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку;

історичної довідки;

матеріалів фотофіксації сучасного стану об`єкта: фото загального вигляду, фото об`єкта в контексті (навколишньому середовищі), фото найбільш цінних (характерних) елементів об`єкта, фото рухомих об`єктів (деталей), фото інтер`єрів, фото загроз (дії негативних чинників);

акта стану збереження за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку (пункт 3 розділу ІІІ Порядку № 158).

Відтак занесення об`єкта культурної спадщини національного значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України є комплексом заходів, що включає в себе, зокрема: подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, розроблення облікової документації, експертизу останньої та ухвалення відповідного рішення, за кожен з яких відповідає певний спеціально уповноважений орган охорони культурної спадщини.

Згідно з копією розпорядження голови Донецької обласної державної адміністрації від 11.05.1999 № 256 «Про затвердження переліку виявлених пам`яток архітектури та містобудування місцевого значення» об`єкт культурної спадщини Костянтинівської міської ради БК «Хімік» взято на державний облік.

Відомості з Державного реєстру нерухомих пам`яток України, що є у відкритому доступі в системі інтернет (витяг додано до позову) свідчать про те, що в ньому відсутня інформація про такий об`єкт культурної спадщини місцевого значення, як БК «Хімік» за адресою: Донецька область, м. Костянтинівка, вул.Шмідта,1. Зазначений факт визнають і сторони цієї справи.

Отже, зазначений об`єкт культурної спадщини виявлено та взято на державний облік згідно розпорядження голови Донецької обласної державної адміністрації від 11.05.1999 № 256 «Про затвердження переліку виявлених пам`яток архітектури та містобудування місцевого значення» до набрання чинності Законом України «Про охорону культурної спадщини» № 1805-ІІІ від 05 червня 2000 року.

Згідно пункту 3 розділу IХ Порядку №158 у разі відсутності облікової документації на об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинностіЗаконом України «Про охорону культурної спадщини» № 1805-ІІІ від 05 червня 2000 року, його включення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України здійснюється без облікової документації.

Тобто, в силу вимог статті 1 розділу І та пункту 3 розділу Х Прикінцеві положення Закону № 1805-III зазначений об`єкт є пам`яткою культурної спадщини, яка не включена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, однак перебуває на державному обліку і може бути включена до реєстру і за відсутності облікової документації.

З огляду на викладене, у суду відсутні підстави вважати, що Управлінням культури, молоді та спорту Костянтинівської міської ради допущена протиправна бездіяльність щодо не вжиття заходів з виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини місцевого значення - Будинок культури Хімік, розташований за адресою: Донецька область, м. Костянтинівка, вул.Шмідта,1 та, як, наслідок, щодо не подання пропозицій до органу охорони культурної спадщини вищого рівня - управління культури і туризму Донецької обласної державної адміністрації про занесення даного об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України. Отже, із зазначених підстав суд відмовляє в задоволенні позовних вимог.

Керуючись статтями 2-10, 47, 72-77, 94, 122, 132, 139, 193, 241-246, 257-262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволені позовних вимог керівника Костянтинівської окружної прокуратури в інтересах держави до Управління культури, молоді та спорту Костянтинівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління культури та туризму Донецької обласної державної адміністрації про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги усіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.О. Кошкош

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.03.2024
Оприлюднено14.03.2024
Номер документу117591174
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —200/63/24

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 23.05.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Рішення від 12.03.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кошкош О.О.

Ухвала від 18.01.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кошкош О.О.

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кошкош О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні