Рішення
від 11.03.2024 по справі 280/273/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

11 березня 2024 року Справа № 280/273/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чернової Ж.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Комунального підприємства «Московський сількомунгосп» до Головного управління ДПС у Львівській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Головне управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Комунального підприємства «Московський сількомунгосп» (далі-позивач) до Головного управління ДПС у Львівській області (далі відповідач), в якій позивач просить суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 22.09.2022 № 7226/13-01-07-04, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на загальну суму 674 140,00 гривень, в тому числі 539 312,00 гривень за податковими зобов`язаннями, 134 828,00 гривень за штрафними (фінансовими) санкціями; №7247/13-01-07-04, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на загальну суму 139 535,85 гривень за штрафними (фінансовими) санкціями; №7242/13-01-07-04, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на загальну суму 6 120,00 гривень за штрафними (фінансовими) санкціями, прийняті на підставі акту перевірки від 01.09.2022 №2472/08-01-07-18/33286628, як такі, що не відповідають чинному законодавству України, а також порушують права та охоронювані законом інтереси позивача.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що 22.09.2022 на підставі акту перевірки від 01.09.2022 №2472/08-01-07-18/33286628 ГУ ДПС у Львівській області прийнято податкові повідомлення-рішення №7226/13-01-07-04, №7247/13-01-07-04, №7242/13-01-07-04. Згідно розділу 3.1.2 акту перевірки в період з 01.01.2017 по 23.08.2022 позивач не був платником податку на додану вартість. Основним видом діяльності суб`єкта господарювання є: збір, очищення та постачання води. Під час проведення перевірки встановлено порушення п. 181.1 ст. 181, п. 183.2 ст. 183 Податкового кодексу України в частині не реєстрації платником ПДВ. За доводами акту від 22.09.2022 перевіркою встановлено, що позивачем за перевіряємий період було отримано доходи від надання послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників на загальну суму 4 291 469,65 грн (за даними головної книги, реєстру документів на реалізацію, довідок - розшифровок розподілу води). Таким чином, встановлено що в квітні 2020 року в позивача загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг за останні 12 календарних місяців (березень 2019 - квітень 2020) перевищила 1 000 000 гривень. Позивач повинен був до 10 травня 2020 року подати до контролюючого органу реєстраційну заяву за формою № 1-ПДВ (наказ Міністерства фінансів України від 14.11.2014 №1130 «Про затвердження Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість» (зі змінами та доповненнями), за реєстровано в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2014 року за №1456/26233). Відповідно вимог п. 183.10 ст. 183 ПК України у позивача виникає обов`язок нарахування та сплати податкових зобов`язань з податку на додану вартість. Позивач зазначає, що згідно даних бухгалтерського обліку та первинних документів у квітні 2020 року позивач не перевищив загальну суму від здійснення операцій з постачання товарів/послуг за останні 12 календарних місяців (травень 2019 квітень 2020) 1000000 гривень, тому не повинен нести відповідальність на підставі п. 183.10 ст. 183 Податкового кодексу України. Вказує, що при визначенні суми отриманого доходу в перевіряємому періоді від надання послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників, в акті перевірки не були враховані втрати і необліковані витрати питної води позивача, як підприємства, яке надавало послуги з централізованого водопостачання та водовідведення. Розмір доходів позивача від надання послуг з установки та монтажу лічильників у період з травня 2019 по квітень 2020 року підтверджується даними головної книги по рахункам 361 «Розрахунки з покупцями та замовниками», 704 «Вирахування з доходу», актами виробничих втрат та бухгалтерськими довідниками позивача. Відповідно, позивач вважає, що відповідачем протиправно донараховані позивачу грошові зобов`язання з податку на додану вартість в розмірі 539312 гривень з визначенням штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 134828, 00 гривень та застосовані штрафні (фінансові) санкції в розмірі 139535,85 грн за не реєстрацію податкових накладних в ЄРПН і в розмірі 6120,00 гривень за неподання податкових декларацій з податку на додану вартість. Просить задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 15 січня 2024 року відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику учасників справи.

Ухвалою суду від 08 лютого 2024 року у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Львівській області про залучення співвідповідача -відмовлено.

Ухвалою суду від 08 лютого 2024 року залучено до участі у справі №280/273/24 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Головне управління ДПС у Запорізькій області.

Ухвалою суду від 08 лютого 2024 року у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Львівській області про розгляд справи в порядку загального позовного провадження - відмовлено.

Ухвалою суду від 08 лютого 2024 року заяву Головного управління ДПС у Львівській області про залишення позову без розгляду задоволено частково. Залишено без руху позовну заяву Комунального підприємства «Московський сількомунгосп» до Головного управління ДПС у Львівській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Головне управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень. Надано строк для усунення недоліків позовної заяви протягом п`яти днів від дня одержання копії даної ухвали суду, шляхом звернення до суду з обгрунтованою заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду із наданням доказів поважності причин пропуску такого строку. В іншій частині в задоволенні заяви Головного управління ДПС у Львівській області про залишення позову без розгляду - відмовлено.

Ухвалою суду від 19 лютого 2024 року задоволено заяву Комунального підприємства «Московський сількомунгосп» про поновлення строку звернення до адміністративного суду. Визнано поважними причини пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду. Поновлено позивачу строк звернення з позовом до адміністративного суду. Продовжено розгляд справи №280/273/24 в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечив. В обґрунтування заперечень зазначено, що під час проведення перевірки встановлено порушення вимог п.181.1 ст.181, п.183.2. ст.183 ПК України в частині не реєстрації платником податку на додану вартість. КП «Московський сількомунгосп» за період, що перевірявся було отримано доходи від надання послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників на загальну суму 4 291 469,65 грн (за даними головної книги, реєстру документів на реалізацію, довідок-розшифровок розподілу води). У зв`язку з цим, у квітні 2020 року в КП «Московський сількомунгосп» загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг за останні 12 календарних місяців (березень 2019 - квітень 2020 роки) перевищила 1 000 000 гривень. У позивача з 11.05.2020 виникає обов`язок нарахування та сплати податкових зобов`язань із податку на додану вартість. Перевіркою повноти визначення податкових зобов`язань за період з 11.05.2020 по 23.08.2022 встановлено їх заниження всього на суму 539 312 гривень. Встановлено, що протягом періоду з 11.05.2020 (дата обов`язкової реєстрації платником ПДВ) по 23.08.2022 КП «Московський сількомунгосп» отримав на банківські рахунки відкриті в банківських установах, грошові кошти від абонентів на загальну суму 1 334 214,08 грн від юридичних осіб (в т.ч. неприбуткових установ) та фізичних осіб (банківський рахунок №ІІА863133990000026008055885071 КБ «Приватбанк», код 14360570). Крім того, відповідно Постанови КМУ від 21 жовтня 1995 року № 848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житловокомунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» позивач отримував від Міністерства соціальної політики України компенсацію за субсидії та пільги за оплату послуг водопостачання. За період з 11.05.2020 (дата обов`язкової реєстрації платником ПДВ) по 23.08.2022 КП позивач отримав компенсацію в сумі 27143,40 грн (банківський рахунок № НОМЕР_1 філія Запорізьке ОУ АТ «Ощадбанк», МФО313957). Таким чином, позивачем за період з 11 травня 2020 (дата обов`язкової реєстрації платником ПДВ) по 23.08.2022 отримав грошові кошти від абонентів та компенсацій за субсидії на загальну суму 1 361 357,48 грн, в т.ч.: від фізичних осіб 864 768,08 грн; від бюджетних установ, незареєстрованих платниками ПДВ, - 56 280,00грн (Московський НВК, Московська сільська рада); компенсаційні виплати 27143,40 грн; інші суб`єкти господарювання 413 166,00 гривень. Отже, позивачза фактом отримання коштів від фізичних осіб, юридичних осіб, та компенсаційних виплат за послуги з водопостачання та послуг установки лічильників, визначає податкові зобов`язання за касовим методом відповідно п.187.10 ст.187, п.44. підрозд. 2 розд. ХХ ПК України. А тому, позивачем в порушення п.185.1 ст.185, ст.186, п.187.10 ст.187, п.44. підрозд. 2 роз. XX ПК України занижено суму податкового зобов`язання з податку на додану вартість за період з 11.05.2020 по 23.08.2022 за касовим методом на 272 271,50 гривень. Зазначено, що дебіторська заборгованість по рахунку 361 «Розрахунки з вітчизняними з покупцями» (населення, підприємства, бюджетні установи) в сумі 1 335 201,32 грн не передавалася до КП «Михайло-Лукашівський сількомунгосп», як до правонаступника. Таким чином, за рішенням КП «Московський сількомунгосп» дебіторська заборгованість в сумі 1 335 201,32 грн списано з балансу підприємства. Крім цього, у ході проведення позапланової виїзної перевірки встановлено порушення в частині відсутності реєстрації податкових накладних в ЄРПН за надані послуги водопостачання та списання заборгованості, чим порушено п.201.1, п.201.10 ст. 201 ПК України, на загальну суму 539 311,7 гривень. Також, позивачем в порушення пп.16.1.3 п.16.1 ст.16, п.49.2, пп.49.18.1 п.49.18 ст.49, п.203.1 ст.203 ПК України не подано протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця податкові декларації з податку на додану вартість за червень-грудень 2020 року, січень-листопад 2021 року у зв`язку із наявністю об`єкта оподаткуванням податку на додану вартість. Виходячи з вищенаведеного, перевіркою встановлено, що позивачем порушені вимоги пп.134.1.1 п.134.1 ст.134, п.135.1 ст.135 розд. III з врахуванням вимог п.44.1, п.44.2 ст.44 ПК України, ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 №996-XIY, п.5 НП(С)БО 15 «Дохід», п.5, п.6, п.7 НП(С)БО 16 «Витрати», в результаті чого занижено фінансовий результат до оподаткування (збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності за період з 01.01.2017 по 23.08.2022 на загальну суму 910 883 грн та завищено фінансовий результат до оподаткування (збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності за період з 01.01.2017 по 23.08.2021 на загальну суму 790 600 грн, в тому числі по періодах: за 2017 рік у сумі 30 372 грн., за 2021 рік у сумі 786 088 гривень. Крім цього, перевіркою було встановлено порушення позивачем вимог п.46.1, п.46.2 ст.46, п.49.19 ст.49 ПК України в частині неподання розрахунку частки чистого прибутку за 1 квартал 2022, за 1 півріччя 2022. Таким чином, зазначені доводи позивача не містять в собі обставин чи підстав, які б дали змогу визнати податкові повідомлення-рішення від 22.09.2022 № 7226/13-01-07-04, № 7247/13-01-07-04, №7242/13-01-07-04 протиправними чи призвести до їх скасування. З урахуванням викладеного у відзиві на позовну заяву, представник відповідача просив відмов.ити у задоволенні позовних вимог.

Від третьої особи до суду надійшли письмові пояснення, в яких зазначено, що контролюючим органом, відповідно до пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, пп.78.1.7 п.78.1 ст.78, пункту 522, пункту 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового Кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VІ (зі змінами та доповненнями) (надалі ПК України), п.2 ч.1 ст.13 ЗУ Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 08.07.2010 №2464-VІ (зі змінами та доповненнями), на підставі наказів ГУ ДПС у Запорізькій області від 16.08.2022 №881-п, від 22.08.2022 №889-п,проведено документальну позапланову виїзну перевірку КП «Московський сількомунгосп» з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2017 по 23.08.2022, валютного законодавства за період з 01.01.2017 по 23.08.2022, з питань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період 01.01.2011 по 23.08.2022, іншого законодавства за період з 01.01.2017 по 23.08.2022. На підставі акту від 01.09.2022 №2472/08-01-07-18/33286628, керуючись вимогами ПК України та на виконання наказу ДПС України від 28.03.2022 №173 «Про забезпечення безперебійної роботи територіальних органів ДПС», ГУ ДПС у Львівській області прийнято податкові повідомлення-рішення:№7226/13-01-07-04 від 22.09.2022, яким збільшено грошове зобов`язання з ПДВ на суму 674140,00 грн, в т.ч. основний платіж 539312 грн, штрафна санкція 134828 грн; №7247/13-01-07-04 від 22.09.2022, яким застосовано штрафну санкцію за не реєстрацію податкових накладних в розмірі 139535,85 грн; №7242/13-01-07-04 від 22.09.2022, яким застосовано штрафну санкцію за неподання податкової звітності з ПДВ на суму 6120 грн. Зазначено, що перевіркою встановлено, що позивачем було отримано доходи від надання послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників на загальну суму 4 291 469,65 грн (за даними головної книги, реєстру документів на реалізацію, довідок-розшифровок розподілу води). Аналізом бухгалтерського обліку операції з нарахування доходів (кореспонденція рахунків Дт 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями» (населення), Дт 361.1 «Розрахунки з вітчизняними покупцями» (бюджетні установи), Дт 361.2 «Розрахунки з вітчизняними покупцями» (підприємства), Дт 361.3 «Розрахунки з вітчизняними покупцями» (послуги установки лічильника), Кт 702 «Дохід від реалізації товарів»), встановлено що у квітні 2020 року в КП "Московський сількомунгосп" загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг за останні 12 календарних місяців (березень 2019 - квітень 2020) перевищила 1 000 000 грн. Таким чином, позивач повинен був до 10 травня 2020 року подати до контролюючого органу реєстраційну заяву форми № 1-ПДВ (наказ Міністерства фінансів України від 14.11.2014 №1130 «Про затвердження Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість» (із змінами та доповненнями), Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2014 р. за № 1456/26233). Таким чином, позивачем порушено вимоги п.181.1 ст.181, п.183.2 ст.183 Податкового кодексу України в частині нереєстрації платником ПДВ, у звязку із перевищенням 1 000 000 гривень загальної суми від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню. Відповідно вимог п.183.10 ст.183 ПК України, у позивача з 11.05.2020 виникає обов`язок нарахування та сплати податкових зобов`язань із податку на додану вартість. У зв`язку з тим, що у позивача з 11.05.2020 виникає обов`язок нарахування та сплати податкових зобов`язань із податку на додану вартість, перевіркою повноти визначення податкових зобов`язань за період з 11.05.2020 по 23.08.2022 встановлено їх заниження всього на суму 539 312 грн, в т.ч. за травень 2020 13229грн, за червень 2020 22257 грн, за липень 2020 37893 грн, за серпень 2020 15651 грн, за вересень 2020 14343 грн, за жовтень 2020 10709 грн, за листопад 2020 10109 грн, за грудень 2020 16297 грн, за січень 2021 9367 грн, за лютий 2021 9505 грн, за березень 2021 23094 грн, за квітень 2021 10190 грн, за травень 2021 7724 грн, за червень 2021 18512 грн, за липень 2021 10231 грн, за серпень 2021 9127 грн, за вересень 2021 13855 грн, за жовтень 2021 11418 грн, за листопад 2021 275 801грн. Крім того, позивач при наданні послуги із водопостачання, зокрема, фізичним особам, бюджетним установам, не зареєстрованим як платники податку, та іншим особам, визначеним пунктом 187.10 статті 187 розділу V, п.44 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу, повинен був визначити податкові зобов`язання з ПДВ на дату зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок (у касу) підприємства або дату отримання інших видів компенсацій, за касовим методом. Крім того, в порушення п.185.1 ст.185, ст.186 ПК України позивачем занижено податкові зобов`язання з ПДВ, у зв`язку із не визначенням податкового зобов`язання на дату списання дебіторської заборгованості за поставлені товари/послуги на суму 267 040,26 грн за листопад 2021 року. (1 335 201,32 *20%). Також в ході проведення перевірки контролюючим органом встановлено порушення в частині відсутності реєстрації податкових накладних в ЄРПН, чим порушено п. 201.1, п. 201.10 ст. 201 ПК України, на загальну суму 539 311,7 грн. Також за результатом перевірки позивача контролюючим органом встановлено порушення вимог пп.16.1.3 п.16.1 ст.16, п.49.2, пп.49.18.1 п.49.18 ст.49, пункту 203.1 статті 203 ПК України, а саме позивачем не подано протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця податкові декларації з ПДВ за червень грудень 2020, січень - листопад 2021 у зв`язку із наявністю об`єкта оподаткуванням ПДВ. Просить суд у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Суд, всебічно та повно встановивши обставини справи, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності, установив наступне.

З матеріалів справи судом установлено, що відповідно до пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, пп.78.1.7 п.78.1 ст.78, пункту 522, пункту 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового Кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VІ (зі змінами та доповненнями), п.2 ч.1 ст.13 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 №2464-VІ (зі змінами та доповненнями), на підставі наказів ГУ ДПС у Запорізькій області від 16.08.2022 №881-п, від 22.08.2022 №889-п, проведено документальну позапланову виїзну перевірку КП «Московський сількомунгосп» з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2017 по 23.08.2022, валютного законодавства за період з 01.01.2017 по 23.08.2022, з питань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період 01.01.2011 по 23.08.2022, іншого законодавства за період з 01.01.2017 по 23.08.2022.

За результатами проведеної документальної позапланової виїзної перевірки складено акт від 01.09.2022 №2472/08-01-07-18/33286628, яким встановлено порушення, зокрема:

пп.134.1.1п.134.1 ст.134, п.135.1 ст.135 ПК України, в результаті чого занижено податок на прибуток за період, що перевірявся, на загальну суму 158 492 грн;

пп.134.1.1п.134.1 ст.134, п.135.1 ст.135 ПК України, в результаті чого занижено від`ємне значення об`єкта оподаткування податком на прибуток в періоді, що перевірявся, на загальну суму 786 088 грн за 2022 рік;

п.181.1 ст.181, п.183.2 ст.183 ПК України в частині не реєстрації платником податку на додану вартість, у зв`язку із перевищенням 1 000 000 гривень (без урахування податку на додану вартість) загальної суми від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню;

п.185.1 ст.185, ст.186, п.187.10 ст.187 ПК України,в результаті чого завищено податок на додану вартість в періоді, що перевірявся, на загальну суму 539 312 грн;

п.201.1, п.201.10 ст.201 ПК України в частині не реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну 539 311,7 грн;

пп.16.1.3 п.16.1 ст.16, п.49.2, п.п.49.18.1 п.49.18 ст.49, п. 203.1 ст. 203 ПК України, в частині неподання податкової декларації з податку на додану вартість за червень 2020 року, липень 2020 року, серпень 2020 року, вересень 2020 року, жовтень 2020 року, листопад 2020 року, грудень 2020 року, січень 2021 року, лютий 2021 року, березень 2021 року, квітень 2021 року, травень 2021 року, червень 2021 року, липень 2021 року, серпень 2021 року, вересень 2021 року, жовтень 2021 року, листопад 2021 року;

пп.134.1.1п.134.1 ст.134, п.135.1 ст.135 ПК України, в результаті чого занижено показник у р.07 Декларацій «Частина чистого прибутку (доходу), що відраховується до державного бюджету» за період з 01.01.2017 по 23.08.2022 на суму 5718 грн;

п.46.1, п.46.2 ст.46, п.49.19 ст.49 ПК України в частині неподання розрахунку частки чистого прибутку за 1 квартал 2022, за 1 півріччя 2022 року;

пп.168.1.5 п.168.1, ст.168, п.171.1, ст.171 та пп. «а» п.176.2 ст.176 ПК України, у результати несвоєчасного перерахування до бюджету податку на доходи фізичних осіб з заробітної плати у сумі 70349,28 грн;

п.1.3 п.16-1 підроз.10 роз. XX, пп.168.1.5 п.168.1, ст.168, п.171.1, ст.171 та пп. «а» п.176.2 ст.176 ПК України, у результаті несвоєчасного перерахування до бюджету військового збору у періоді з 01.01.2017 по 23.08.2022 у розмірі 5355,90 гривень;

п.63.3 ст.63 ПК України в результаті неподання у строки, передбачених ПК України повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою №20-ОПП, по автомобілю, який було отримано в оренду;

п.66.4 ст.64 ПК України в результаті не подання повідомлення про зміну відомостей про осіб відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку, а саме, на головного бухгалтера ОСОБА_1 (дата призначення - 16.03.2017, наказ про звільнення 29.10.2021).

На підставі встановлених порушень, керуючись вимогами ПК України та на виконання наказу ДПС України від 28.03.2022 №173 «Про забезпечення безперебійної роботи територіальних органів ДПС», ГУ ДПС у Львівській області прийнято податкові повідомлення-рішення:

№7233/13-01-07-04 від 22.09.2022 про збільшення суми грошового зобов`язання з податку на прибуток на 158 492 грн та застосування 39 623 грн штрафної санкції;

№7234/13-01-07-04 від 22.09.2022 про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем частина чистого прибутку (доходу) комунальних унітарних підприємств, що вилучається до бюджету на 6 886,25 грн, в тому на 5 718,00 грн за податковими зобов`язаннями та на 1 168,25 грн за штрафними (фінансовими) санкціями;

№7246/13-01-07-04 від 22.09.2022 застосування 680 грн за штрафними (фінансовими) санкціями за не подання розрахунку частки частини чистого прибутку у законодавчо встановлені строки;

№7226/13-01-07-04 від 22.09.2022, яким збільшено грошове зобов`язання з ПДВ на суму 674140,00 грн, в т.ч. основний платіж 539312 грн, штрафна санкція 134828 грн;

№7247/13-01-07-04 від 22.09.2022, яким застосовано штрафну санкцію за нереєстрацію податкових накладних в розмірі 139535,85 грн;

№7242/13-01-07-04 від 22.09.2022, яким застосовано штрафну санкцію за неподання податкової звітності з ПДВ на суму 6120 грн.

Рішенням ДПС від 10.11.2023 №33811/6/99-00-06-01-02-06 про результати розгляду скарги, скаргу задоволено частково, скасовано: податкове повідомлення-рішення від 22.09.2022 №7233/13-01-07-04 у частині застосованої штрафної санкції у сумі 168716, 25 грн, в іншій частині зазначене ППР залишено без змін; податкове повідомлення-рішення від 22.09.2022 №7234/13-01-07-04 у частині застосованої штрафної санкції у сумі 5 841, 25 грн, в іншій частині зазначене ППР залишено без змін. Податкові повідомлення-рішення від 22.09.2022 №7242/13-01-07-04, №7226/13-01-07-04, №7247/13-01-07-04, №7246/13-01-07-04, №7239/13-01-07-04, №7074/13-01-24-10, №7066/13-01-24-10 залишено без змін.

Не погодившись з податковими повідомленнями рішеннями від 22.09.2022 №7226/13-01-07-04, №7247/13-01-07-04, №7242/13-01-07-04, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Підстави та порядок проведення перевірки позивачем під сумнів не ставились та не є предметом спору у справі, що розглядається.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі ПК України).

Відповідно до розділу 3.1.2 акту перевірки в період з 01.01.2017 по 23.08.2022 КП «Московський сількомунгосп» не було платником податку на додану вартість. Основним видом діяльності суб`єкта господарювання є: збір, очищення та постачання води. Під час проведення перевірки встановлено порушення п. 181.1 ст. 181, п. 183.2 ст. 183 Податкового кодексу України в частині не реєстрації платником ПДВ.

Перевіркою встановлено, що позивачем за перевіряємий період було отримано доходи від надання послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників на загальну суму 4 291 469,65 грн (за даними головної книги, реєстру документів на реалізацію, довідок - розшифровок розподілу води). Таким чином, встановлено що у квітні 2020 року в КП «Московський сількомунгосп» загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг за останні 12 календарних місяців (березень 2019 - квітень 2020) перевищила 1 000 000 гривень. Позивач повинен був до 10 травня 2020 року подати до контролюючого органу реєстраційну заяву за формою № 1- ПДВ (наказ Міністерства фінансів України від 14.11.2014 №1130 «Про затвердження Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість» (зі змінами та доповненнями). Відповідно вимог п. 183.10 ст. 183 Податкового кодексу України у КП «Московський сількомунгосп» з 11.05.2020 виникає обов`язок нарахування та сплати податкових зобов`язань з податку на додану вартість.

Відповідно до пп. 2 п. 180.1 ст. 180 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платником податку є будь-яка особа, яка зареєстрована або підлягає реєстрації як платник податку.

Згідно з п. 181.1 ст. 181 ПК України у разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з цим розділом, у тому числі операцій з постачання товарів/послуг з використанням локальної або глобальної комп`ютерної мережі (зокрема, але не виключно шляхом встановления спеціального застосунку або додатку на смартфонах, планшетах чи інших цифрових пристроях), нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1000000 гривень (без урахування податку на додану вартість), така особа зобов`язана зареєструватися як платник податку у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених статтею 183 цього Кодексу, крім особи, яка є платником єдиного податку першої - третьої групи.

Відповідно до п. 183.1 ст. 183 ПК України будь-яка особа, яка підлягає обов`язковій реєстрації як платник податку, подає до контролюючого органу за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) реєстраційну заяву.

У разі обов`язкової ресстрації особи як платника податку реєстраційна заява подається до контролюючого органу не пізніше 10 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому вперше досягнуто обсягу оподатковуваних операцій, визначеного у статті 181 цього Кодексу (п. 183.2 ст. 183 ПК України).

Пунктом 183.10 ст. 183 ПК України визначено, що будь-яка особа, яка підлягає обов`язковій реєстрації як платник податку, і у випадках та в порядку, передбачених цією статтею, не подала до контролюючого органу реєстраційну заяву, несе відповідальність за ненарахування або несплату цього податку на рівні зареєстрованого платника без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування.

В акті від 01.09.2022 №2472/08-01-07-18/33286628 зазначено, що КП «Московський сількомунгосп» за перевіряємий період було отримано доходи від надання послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників на загальну суму 4 291 469,65 грн і у квітні 2020 року у позивача загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг за останні 12 календарних місяців (березень 2019 - квітень 2020) перевищила 1 000 000 гривень. В таблиці на аркушах 18-19 акту перевірки податковий орган вказує розрахунок суми доходу за місяць та суми доходу наростаючим підсумком (протягом останніх 12 календарних місяців) за період з січня 2017 року по грудень 2021 року з посиланням на дані головної книги, реєстру документів на реалізацію, довідок - розшифровок розподілу води.

Натомість, згідно даних бухгалтерського обліку та первинних документів КП «Московський сількомунгосп» у квітні 2020 року позивач не перевищив загальну суму від здійснення операцій з постачання товарів/послуг за останні 12 календарних місяців (травень 2019 - квітень 2020) 1 000 000 гривень, а тому не повинен нести відповідальність на підставі п. 183.10 ст. 183 ПК України.

Позивач до проведення реорганізації згідно рішення Михайло-Лукашівської сільської ради від 29.07.2021 №5 здійснював діяльність із забору, очищення та постачання води (код за КВЕД 36.00).

Закон України «Про питну воду та питне водопостачання» від 10.01.2002 №2918-III (зі змінами та доповненнями) визначає підприємство питного водопостачання як суб`єкт господарювання, що здійснює експлуатацію об`єктів централізованого питного водопостачання, забезпечує населення питною водою за допомогою пунктів розливу (в тому числі пересувних), застосування установок (пристроїв) підготовки питної води та/або виробництво фасованої питної води.

Діяльність з постачання води (водопостачання, водовідведення) передбачає великі втрати, а також витрати води на технологічні і технічні потреби, а саме: промивка міських водопровідних мереж, промивка резервуарів на станціях другого підйому, промивка та знезараження свердловин, промивка фільтрів на станціях знезалізнення, витрати на пожежогасіння міста, знезараження мереж після ліквідації аварій, господарчо-побутові потреби на об`єктах водопостачання і водовідведення.

Втрати питної води підприємства включають: витоки питної води з мереж; втрати при підйомі і очищенні; витоки і втрати води з трубопроводів при аваріях; приховані витоки води з трубопроводів (невидимі на поверхні); витоки води з ємнісних споруд: витоки води через нещільності арматури; втрати води вуличних водорозбірних колонок.

Необліковані втрати питної води: втрати води, які не зареєстровані засобами вимірювальної техніки (похибка згідно з технічним паспортом); втрати, зумовлені невідповідністю норм водоспоживання фактичній кількості спожитої води (для населених пунктів з великим сезонним коливанням чисельності населення); втрати, пов`язані з відбором води з мережі без відповідного дозволу; витрати води на протипожежні цілі. навчання тощо; втрати води в результаті незаконного впливу на роботу вузлів розподільчого обліку населенням (магніти).

Основна причина таких втрат в Україні - зношені основні системи централізованого водопостачання тa водовідведення: в аварійному стані системи 35 % водопровідних мереж, 38 % мереж водовідведення та майже 30 % насосних агрегатів на насосних станціях. Через це спостерігається високий рівень втрат питної води.

За інформацією НКРЕКП зношеність мереж і обладнання українських підприємств водопровідного та каналізаційного господарства досить значна. Багато мереж вже відпрацювали не один нормативний строк. Коштів, які підприємства виділяють на відновлення бази, не вистачає навіть на те, щоб покрити фізичне зношення цих мереж. Через це втрати води досягають до 40-45 % у мережах окремих підприємств по Україні.

Норматив таких втрат розраховується відповідно до Методики розрахунку втрат і необлікованих витрат питної води підприємствами, які надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, затвердженої наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 25.06.2014 №180, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 03.09.2014 № 1063/25840.

Так, технологічний норматив втрат і необлікованих витрат питної води на КП «Московський сількомунгосп» за перевіряємий період складав від 3 до 48 %. Вказаний норматив пояснюється зношеністю і аварійністю мереж.

При визначенні суми отриманого доходу в перевіряємому періоді від надання послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників, в акті перевірки не були враховані втрати і необліковані витрати питної води позивача, як підприємства, яке надавало послуги з централізованого водопостачання та водовідведення.

Так, в період з травня 2019 року по квітень 2020 року позивач отримав наступні доходи від надання послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників:

- за травень 2019 року: надано послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників (Дт 361 Кт 70) 44347,5 грн; втрати води (Дт 704 Кт361) 4986,54 грн; дохід 39361 грн;

- за червень 2019 року: надано послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників (Дт 361 Кт 70) 117060 грн; втрати води (Дт 704 Кт361) 18014,94 грн; дохід 99045,1 грн;

- за липень 2019 року: надано послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників (Дт 361 Кт 70) 53475 грн; втрати води (Дт 704 Кт361) 9475,47 грн; дохід 43999,5 грн;

- за серпень 2019 року: надано послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників (Дт 361 Кт 70) 41340 грн; втрати води (Дт 704 Кт361) 9076,5 грн; дохід 32263,5 грн;

- за вересень 2019 року: надано послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників (Дт 361 Кт 70) 75285,2 грн; втрати води (Дт 704 Кт361) 19630,93 грн; дохід 55654,3 грн;

- за жовтень 2019 року: надано послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників (Дт 361 Кт 70) 86156,3 грн; втрати води (Дт 704 Кт361) 25063,7 грн; дохід 61092,6 грн;

- за листопад 2019 року: надано послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників (Дт 361 Кт 70) 80160,2 грн; втрати води (Дт 704 Кт361) 26959,11 грн; дохід 53201 грн;

- за грудень 2019 року: надано послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників (Дт 361 Кт 70) 78075 грн; втрати води (Дт 704 Кт361) 29180,26 грн; дохід 48894,7 грн;

- за січень 2020 року: надано послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників (Дт 361 Кт 70) 63135,1 грн; втрати води (Дт 704 Кт361) 25654,07 грн; дохід 37481 грн;

- за лютий 2020 року: надано послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників (Дт 361 Кт 70) 57532,5 грн; втрати води (Дт 704 Кт361) 24435,77 грн; дохід 33096,7 грн;

- за березень 2020 року: надано послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників (Дт 361 Кт 70) 111495 грн; втрати води (Дт 704 Кт361) 48865,54 грн; дохід 62629,5 грн;

- за квітень 2020 року: надано послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників (Дт 361 Кт 70) 255330 грн; втрати води (Дт 704 Кт361) 112553,62 грн; дохід 142776 грн;

наростаючим підсумком за останні 12 місяців: надано послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників (Дт 361 Кт 70) 1063392 грн; втрати води (Дт 704 Кт361) 353896,45 грн; дохід 709495 грн.

Розмір доходів позивача від надання послуг з водопостачання та послуг з установки та монтажу лічильників в період з травня 2019 року по квітень 2020 року підтверджується даними головної книги по рахункам 361 «Розрахунки з покупцями та замовниками», 704 «Вирахування з доходу», актами виробничих втрат та бухгалтерскими довідками КП «Московський сількомунгосп».

Відповідно до вказаного, в період з травня 2019 року по квітень 2020 року, тобто за 12 останніх календарних місяців, як визначено в п. 181.1 ст. 181 ПК України, позивач не перевищував загальну суму від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню, розміру 1 000 000 гривень (без урахування податку на додану вартість).

За таких обставин, суд вважає необґрунтованим висновок акту перевірки, що в порушення п. 181.1 ст. 181, п. 183.2 ст. 183 Податкового кодексу України КП «Московський сількомунгосп» не здійснено реєстрацію платником ПДВ. Відповідно, контролюючим органом протиправно донараховані позивачу грошові зобов`язання з податку на додану вартість в розмірі 539 312,00 гривень з визначенням штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 134 828,00 гривень та застосовані штрафні (фінансові) санкції в розмірі 139 535,85 гривень за нереєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних і в розмірі 6 120,00 гривень за неподання податкових декларацій з податку на додану вартість.

Отже, враховуючи вищевикладене у сукупності, у повній мірі оцінивши доводи та дослідивши надані докази, які стали підставою для винесення податкових повідомлень-рішень від 22.09.2022 № 7226/13-01-07-04, №7247/13-01-07-04, №7242/13-01-07-04, суд дійшов висновку, що відповідачем не доведений факт наявності вказаного порушення, встановленого в ході перевірки, через що оскаржувані податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню.

Щодо інших посилань учасників справи, суд зазначає, що вони не впливають на правильність вирішення спору по суті.

У рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява №30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, Суд зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.

Згідно із пунктом 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Відповідно до частини 1статті 9 КАС Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною 1статті 77 КАС Українивстановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (частина 2статті 77 КАС України).

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до частини 1статті 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст.2,5,72,77,139,241,243-246,255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Комунального підприємства «Московський сількомунгосп» (70044, Запорізька область, Вільнянський район,с.Московка,вул.Українська,буд.32, код ЄДРПОУ 33286628) до Головного управління ДПС у Львівській області (79003, Львівська область,м.Львів,вул.Стрийська,буд.35, код ЄДРПОУ 43968090), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Головне управління ДПС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, буд.166, код ЄДРПОУ ВП 44118663) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати прийняті Головним управлінням ДПС у Львівській області податкові повідомлення-рішення від 22.09.2022 № 7226/13-01-07-04, яким КП «Московський сількомунгосп» збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на загальну суму 674 140,00 гривень, в тому числі 539 312,00 гривень за податковими зобов`язаннями, 134 828,00 гривень за штрафними (фінансовими) санкціями; №7247/13-01-07-04, яким КП «Московський сількомунгосп» збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на загальну суму 139 535,85 гривень за штрафними (фінансовими) санкціями; №7242/13-01-07-04, яким КП «Московський сількомунгосп» збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на загальну суму 6 120,00 гривень за штрафними (фінансовими) санкціями.

Стягнути на користь Комунального підприємства «Московський сількомунгосп» судовий збір в розмірі 12296,94 грн (дванадцять тисяч двісті дев`яносто шість гривень 94 копійки) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Суддя Ж.М. Чернова

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.03.2024
Оприлюднено14.03.2024
Номер документу117591745
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —280/273/24

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 17.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 17.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 12.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Рішення від 11.03.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

Ухвала від 08.02.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

Ухвала від 08.02.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні