РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 березня 2024 року справа № 580/135/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі судді Трофімової Л.В. за участі секретаря Проценко В.С. розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу №580/135/24 за позовом Звенигородської окружної прокуратури (вул. Софії Терещенко 40А, м. Звенигородка, 20202, ЄДРПОУ 02911119) [представник Бутар В.С. - відповідно до розподілу функціональних обов`язків Черкаської обласної прокуратури за посадою прокурор відділу] в інтересах держави до Селищенської сільської ради (вул. Центральна 17, с. Селище, Звенигородський район, Черкаська область, 19443, ЄДРПОУ 34207201) [представник відповідача не прибув], третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Квітчанський ліцей Селищенської сільської ради Черкаської області (ЄДРПОУ 33460645, вул.Стеценка 3, с.Квітки, Звенигородський район, Черкаська область, 19446) [третя особа не прибула] про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, ухвалив рішення.
І. ПРОЦЕДУРА / ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ
03.01.2024 вх.№564/24 перший заступник керівника Звенигородської окружної прокуратури, звернувшись в інтересах держави до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Селищенської сільської ради, просить:
- визнати протиправною бездіяльність Селищенської сільської ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Квітчанського ліцею Селищенської сільської ради Черкаської області орієнтовною площею 2 га за адресом: вул.Стеценка 3, с.Квітки, Звенигородський район, Черкаська область;
- зобов`язати Селищенську сільську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Квітчанського ліцею Селищенської сільської ради Черкаської області орієнтовною площею 2 га за адресом: вул.Стеценка 3, с.Квітки, Звенигородський район, Черкаська область.
Ухвалою суду від 20.11.2024 відкрите провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи, судові засідання призначені на 25.01.2024, 08.03.2024, 06.03.2024.
ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА
В обґрунтуванні позовних вимог зазначено, що у порушення норм законодавства відповідачем не вчинено дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Квітчанського ліцею Селищенської сільської ради орієнтовною площею 2 га за адресом: вул.Стеценка 3, с.Квітки, Звенигородський район, Черкаська область, що створює ризики зловживань у розпорядженні земельною ділянкою для забезпечення функціонування навчального закладу та здійснення навчання дітей. Інтереси держави розуміються у необхідності неухильного та ефективного виконання органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами, як учасниками освітньої діяльності, обов`язків для створення належних та безпечних умов здобуття освіти у територіальній громаді. Рівень реалізації посадовими особами наданих повноважень має забезпечувати досягнення законодавчої мети підтримання таких умов здобуття освіти, що виключають зловживання і настання негативних наслідків.
ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА і ТРЕТЬОЇ ОСОБИ
Відповідач позов визнав, 25.01.2024 вх.№ 4539/24 через офіційну електронну адресу суду від Селищенської сільської ради надійшла заява про визнання позовних вимог за підписом сільського голови Анатолія Пархоменка (13.02.2024 надійшла повторно засобами поштового зв`язку).
Третя особа пояснень по суті спору до суду не надала.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Суд встановив, що за результатами вивчення інформації про оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку закладу освіти виявлено, що земельна ділянка, на якій розташований навчальний заклад Квітчанський ліцей Селищенської сільської ради Черкаської області здійснюється без державної реєстрації права власності та постійного користування землею.
Згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта не рухомого майна (інформаційна довідка від 26.12.2023 №359948041) відсутні відомості про державну реєстрацію права власності на об`єкти нерухомості та земельну ділянку.
Листом від 15.12.2023 № 50/3-3278вих-23 позивач звернувся до відповідача із запитом, де просив повідомити про правовий статус, цільове призначення та площу земельної ділянки під закладом освіти.
18.12.2023 Селищенська сільська рада надала відповідь №1999 на запит Звенигородської окружної прокуратури, де повідомила, що Квітчанський ліцей розміщений на земельній ділянці з орієнтовною площею 2 га, що не сформована (без кадастрового номеру) належить Селищенській сільській раді.
Виявлені порушення зумовили звернення прокурора до суду з цим позовом.
Сільський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села. Сторони визнають і загальновідомо, що сільським головою є Анатолій Пархоменко (https://selyshenska-gromada.gov.ua/).
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши повідомлені учасниками справи аргументи щодо обставин справи, належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів сукупно, суд дійшов висновку, що позов належить задовольнити з огляду на таке.
V. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
До майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 80 Закону України від 05.09.2017 № 2145-VIII «Про освіту» (далі - Закон № 2145) належать нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.
Відповідно до ч. 2 ст. 80 Закону № 2145 порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України від 25.10.2001 № 2768 (далі - ЗК України). Право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку ( ч. 1 ст. 92 ЗК України). Згідно із п. «а» ч. 2 ст. 92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності. Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України від 01.07.2004 № 1952 «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон №1952) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державна реєстрація прав є обов`язковою (п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 1952).
Відповідно до ч.1 ст. 5 Закону № 1952 у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення. Речові права на нерухоме майно вказаного закладу освіти, зокрема, земельну ділянку та будівлі, підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
17.10.2012 Кабінет Міністрів України прийняв розпорядження № 802-р «Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади» - зобов`язав здійснити заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені навчальні заклади.
Згідно із ст. 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.
Юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування (ч. 1 ст. 116 ЗК України). Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин. Відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування (ст.17). З питань, віднесених до відання органів місцевого самоврядування, на їх вимогу підприємства, установи та організації, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, надають відповідну інформацію (ст.18).
VІ. ОЦІНКА СУДУ
Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст. 1 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII «Про прокуратуру» відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України. Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, звертатися до суду з позовом (п. 1 ч. 6 ст. 23 Закону №1697).
Беручи до уваги, що засновником Квітчанського ліцею є Селищенська сільська рада, з огляду на визначену Законом № 1952 обов`язкову реєстрацію речових прав та надані відповідачу Законом № 280/97-ВР повноваження, за відсутності доказів оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що використовується закладом освіти (вул.Стеценка 3, с.Квітки, Звенигородський район, Черкаська область), суд дійшов висновку про бездіяльність відповідача з не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що зважаючи на цільове призначення об`єктів освіти, впливає на права користувачів та на безпечні умови використання приміщень та гармонійному розвитку дітей.
VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
Верховний Суд у справі № 640/16224/19 (провадження № К/9901/22967/20) зауважує, що як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу/його посадової особи.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).
Повноваження сільського голови починаються з моменту оголошення відповідною сільською виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання і закінчуються в момент вступу на цю посаду іншої обраної відповідно до закону особи, крім випадків дострокового припинення його повноважень (ч.1 ст.42 Закону № 280/97-ВР). Сільський голова несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень (ч.4 ст.42 Закону № 280/97-ВР).
Визнання адміністративного позову означає, що відповідач погоджується з вимогами позивача, їхньою законністю та обґрунтованістю. Відповідно до ч.4 ст.47 КАС, крім прав та обов`язків, визначених у ст.44 цього кодексу, відповідач має право визнати позов повністю або частково, подати відзив на позовну заяву. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову (ч.4 ст.159 КАС України).
Враховуючи обгрунтовані доводи прокурора, оцінені докази та визнання позову сільським головою, встановлену судом бездіяльність Селищенської сільської ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що використовуються Квітчанським ліцеєм Селищенської сільської ради Черкаської області, що перебуває у комунальній власності, суд дійшов висновку про наявні підстави для задоволення позовних вимог відповідно до п.4 ч.2 ст.245 КАС України та зобов`язання Селищенської сільської ради вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Квітчанського ліцею Селищенської сільської ради Черкаської області орієнтовною площею 2 га за адресом: вул.Стеценка 3, с.Квітки, Звенигородський район, Черкаська область.
VІІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
Згідно статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Відповідно до частини 2 статті 139 вказаного Кодексу під час задоволення позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Судові витрати пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз у справі відсутні, підстав для розподілу судових витрат суд не встановив.
Керуючись статтями 2, 5-16, 19, 73-78, 90, 139, 242-246, 250, 255, 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Селищенської сільської ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Квітчанського ліцею Селищенської сільської ради Черкаської області орієнтовною площею 2 га за адресом: вул.Стеценка 3, с.Квітки, Звенигородський район, Черкаська область.
Зобов`язати Селищенську сільську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Квітчанського ліцею Селищенської сільської ради Черкаської області орієнтовною площею 2 га за адресом: вул.Стеценка 3, с.Квітки, Звенигородський район, Черкаська область.
Судові витрати не розподіляються.
Рішення набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, що може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо у судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України до Шостого апеляційного адміністративного суду у зв`язку із початком функціонування модулів ЄСІТС з урахуванням підпунктів 15.1, 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України відповідно до рішення ВРП від 17.08.2021 №1845/О/15-21 «Про затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи».
Копію рішення направити учасникам справи:
позивач: Звенигородська окружна прокуратура [вул. Софії Терещенко 40А, м. Звенигородка, 20202, ЄДРПОУ 02911119];
відповідач: Селищенська сільська рада [вул. Центральна 17, с. Селище, Звенигородський район, Черкаська область, 19443, ЄДРПОУ 34207201] ;
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Квітчанський ліцей Селищенської сільської ради Черкаської області [ЄДРПОУ 33460645, вул.Стеценка 3, с.Квітки, Звенигородський район, Черкаська область, 19446].
Рішення суду складене 11.03.2024.
Суддя Лариса ТРОФІМОВА
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2024 |
Оприлюднено | 14.03.2024 |
Номер документу | 117594889 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Лариса ТРОФІМОВА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні