Постанова
від 11.03.2024 по справі 902/489/23
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 березня 2024 року Справа № 902/489/23

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Крейбух О.Г., суддя Василишин А.Р. , суддя Розізнана І.В.

секретар судового засідання Кравчук О.В.

за участю представників:

позивача - Шмирова О.М. (в режимі відеоконференції)

відповідача - Коваленко Я.А. (в режимі відеоконференції)

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного підприємства "Конекс" на рішення Господарського суду Вінницької області, ухвалене 30.11.2023, повне рішення складено 11.12.2023, у справі № 902/489/23

за позовом: Квартирно-експлуатаційний відділ м. Вінниця (вул. Стрілецька, 87, м. Вінниця, 21015)

до: Приватного підприємства "Конекс" (вул. Київська, 136-Г, м. Вінниця, 21022)

про усунення перешкод в користуванні приміщенням

В квітні 2023 року Квартирно-експлуатаційний відділ м. Вінниця звернувся до Господарського суду Вінницької області з позовом (з урахуванням заяви № 573/2088 від 14.07.2023 про зміну предмету позову) до Приватного підприємства "Конекс" про усунення перешкод в користуванні Квартирно-експлуатаційному відділу м. Вінниця державним майном шляхом звільнення приміщення № 7 площею 33,6 м2, що знаходиться на 1 поверсі будівлі поліклініки (літ. Ж) за адресою: вул. Пирогова, буд. 109-А, м. Вінинця.

Рішенням Господарського суду Вінницької області від 30.11.2023 у справі № 902/489/23 позов Квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниця до Приватного підприємства "Конекс" про усунення перешкод в користуванні приміщенням задоволено.

Зобов`язано Приватне підприємство "Конекс" усунути перешкоди в користуванні Квартирно-експлуатаційному відділу м. Вінниця державним майно шляхом звільнення приміщення № 7 площею 33,6 кв.м, що знаходиться на 1 поверсі будівлі поліклініки (літ. Ж) за адресою: вул. Пирогова, буд. 109-А, м. Вінниця.

Стягнуто з Приватного підприємства "Конекс" на користь Квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниця 2 684,00 грн витрат на сплату судового збору.

Відповідач Приватне підприємство "Конекс", не погоджуючись з ухваленим рішенням, звернувся до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Вінницької області від 30.11.2023 у справі № 902/489/23 скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити /т. 2 а.с. 1-7/.

В обгрунтування апеляційної скарги апелянт зазначає:

- при поданні позовної заяви про усунення перешкод у користуванні приміщенням позивач зазначає основну підставу для задоволення його позовних вимог - порушення відповідачем його прав у зв`язку з припиненням дії договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого та іншого) майна, що є об`єктом права спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст Вінницької області, № 8 від 04 липня 2019 року (надалі Договір);

- разом з тим згідно з п. 11.1 Договору цей Договір укладено строком на 2 роки, що діє з 1 червня 2019 року до 31 травня 2021 року включно. Положеннями п. 11.7 Договору визначено, що дія Договору оренди припиняється внаслідок: 1) закінчення строку, на який його було укладено; 2) приватизації об`єкта оренди; 3) загибелі об`єкта оренди; 4) дострокового за згодою сторін або за рішенням господарського суду; 5) ліквідації орендаря чи орендодавця; 6) у разі смерті орендаря (якщо орендарем є фізична особа);

- крім цього пунктом 11.5 Договору передбачено, що договір може бути продовжений в порядку визначеному органом управління майном;

- термін дії договору оренди закінчувався 31.05.2021, оскільки продовження Договору відбувалося вперше та можливе без проведення аукціону, відповідач 25.02.2021, тобто більш ніж за три місяці до закінчення Договору, подав письмову заяву орендодавцю (станом на 25.02.2021 орендодавцем було КНП "Вінницький обласний госпіталь ветеранів війни Вінницької обласної ради") та балансоутримувачу (Управлінню спільної комунальної власності територіальних громад Вінницької області), до якої додано Рецензію на звіт про оцінку та Звіт про оцінку об`єкта оренди, про що ні орендодавцем, ні позивачем не заперечувалось;

- результатів розгляду листа № 02-072 від 25.02.2021 матеріали справи не містять, оскільки орендодавець та балансоутримувач не надали відповідь у визначений законодавством термін;

- у разі коли орендодавцем протягом строку, встановленого частиною п`ятою статті 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", не отримано погодження уповноваженого органу управління, до сфери управління якого належить балансоутримувач такого майна (якщо погодження передбачене відповідно до законодавства, статуту або положення балансоутримувача), рішення про продовження договору оренди вважається погодженим;

- у Законі України "Про оренду державного та комунального майна" та у Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 483 від 03.06.2020, передбачено норми, згідно з якими орендодавець має право вирішувати питання щодо продовження дії договорів оренди, строк дії яких закінчується в період дії цього Закону, та встановлено терміни, протягом яких орендодавець зобов`язаний приймати відповідні рішення з цього питання;

- суд першої інстанції взагалі не досліджував зазначені норми та пояснення відповідача, не надав їм належної оцінки та помилково зробив висновок, що норми Закону "Про оренду державного та комунального майна" не містять підстав для автоматичної пролонгації договорів оренди;

- також суд не надав належної оцінки відповіді управління спільної комунальної власності територіальних громад Вінницької області від 03.07.2023, в якій зазначено, що на момент затвердження рішення 33 сесії обласної Ради 8 скликання № 459 від 25.11.2022 управління, як виконавчий орган обласної ради з питань ефективного використання майна, володіло інформацією щодо наявності орендаря ПП "Конекс";

- ні Управління, ні Вінницька обласна рада не вказала на порушення подання документів ПП "Конекс" щодо продовження договору оренди, натомість Вінницька обласна рада послалась на підстави для залишення документів без розгляду несвоєчасну реакцію Управління як органу, уповноваженого ефективно використовувати майно. Тобто Вінницька обласна рада як орган управління визначила Управління органом, через якого направляються документи до Вінницької обласної ради, однак, Управління несвоєчасно звернулось до обласної ради для прийняття рішення, чим спричинило порушення строків, визначених у ЗУ "Про оренду державного та комунального майна";

- суд першої інстанції не дослідив коли було включено в перелік першого чи другого типу об`єкт, що перебуває в оренді ПП "Конекс" та чи була оприлюднена інформація про цей об`єкт в електронній торговій системі;

- відповідач не мав технічної можливості станом на лютий 2021 року подати заяву на продовження договору через електронну торгову систему, оскільки об`єкт оренди був розміщений в електронній торговій системі лише 24.05.2021;

- договір оренди № 8 від 04.07.2019, укладений між орендодавцем та орендарем (ПП "Конекс") не є припиненим, оскільки в силу приписів норм ЦК України, ГК України, Закону України "Про оренду державного та комунального майна", Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби Covid-19", Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 483 від 03.06.2020, постанови Кабінету Міністрів України "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану" від 27.05.2022 № 634, є продовженим та діє не лише до 31.05.2023, але й до закінчення періоду дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати припинення чи скасування воєнного стану, чи закінчення періоду карантину та обмежувальних заходів протягом одного місяця з дня його/їх закінчення, враховуючи ту обставину, яка наступить пізніше.

Отже, на думку скаржника, судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції, не відповідають встановленим обставинам справи, тому рішення Господарського суду Вінницької області від 30.11.2023 у справі № 902/489/23 підлягає скасуванню з ухваленням нового судового рішення про відмову у позові.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 17.01.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Приватного підприємства "Конекс" на рішення Господарського суду Вінницької області від 30.11.2023 у справі № 902/489/23, розгляд апеляційної скарги призначено на "26" лютого 2024 року об 11:00 год. /т. 2 а.с. 39-40/.

22.01.2024 (вх. № 712/24) від Квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниця надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому просить рішення Господарського суду Вінницької області від 30.11.2023 у справі № 902/489/23 залишити без змін, а апеляційну скаргу ПП "Конекс" - без задоволення /т. 2 а.с. 43-48/.

Ухвалою суду від 13.02.2024 задоволено заяву (вх.№ 666/24) Квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниця про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції у приміщенні Господарського суду Вінницької області /т. 2 а.с. 54/.

20.02.2024 (вх. № 1601/24) від представника ПП "Конекс" Коваленко Я.А. надійшла заява про відкладення розгляду справи на іншу дату у зв`язку із її участю 26.02.2024 об 11:00 год. в судовому засіданні у справі № 127/22585/22 /т. 2 а.с. 57-58/.

26.02.2024 (вх. № 806/24) від представника ПП "Конекс" Коваленко Я.А. надійшла заява про участь у наступному та у всіх інших судових засіданнях в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду за допомогою системи "EаsyCon" /т. 2 а.с. 67/.

Ухвалою суду від 26.02.2024 розгляд справи відкладено на 11.03.2024 о 12:00 год. /т. 2 а.с. 76/.

В судовому засіданні 11.03.2024 представник відповідача підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги, просив оскаржуване рішення суду скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Представник позивача заперечив проти доводів та вимог апеляційної скарги, надавши суду свої пояснення, просив рішення Господарського суду Вінницької області від 30.11.2023 у справі № 902/489/23 залишити без змін, а скаргу без задоволення.

Відповідно до ч.1 ст.269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній та додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, апеляційний господарський суд

ВСТАНОВИВ:

04.07.2019 між Вінницьким обласним клінічним госпіталем ветеранів війни (орендодавець) та Приватним підприємством Конекс (орендар) укладено Договір оренди індивідуально визначеного (нерухомого та іншого) майна, що є об`єктом права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Вінницької області № 8 (надалі Договір), відповідно до п. 1.1 якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування (оперативну оренду) майно (надалі - об`єкт оренди) вбудоване приміщення загальною площею 33,6 м2, розташоване за адресою: м. Вінниця, вул. Пирогова, 109-А, згідно з викопіювання з поповерхового плану, що складає невід`ємну частину цього Договору (додаток № 1), для розміщення аптечного кіоску/т. 1 а.с. 39-44/.

Згідно з п. 1.2 Договору вартість об`єкта визначена згідно зі звітом про оцінку /актом оцінки на 25 травня 2019 р. і становить за незалежною оцінкою 331 900 грн.

Об`єкт оренди є спільною власністю територіальних громад області і знаходиться на балансі Вінницького обласного клінічного госпіталю ветеранів війни (п. 1.4 Договору).

За змістом п. 2.1 Договору вступ орендаря у володіння та користування об`єктом оренди настає одночасно із підписанням сторонами акта приймання-передачі вказаного об`єкта, який складається протягом десяти днів з моменту підписання сторонами цього Договору.

Згідно з п. 2.2 Договору передача об`єкта в оренду не спричиняє передачу прав власності на нього. Об`єкт залишається спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст Вінницької області, а орендар володіє і користується ним протягом строку оренди.

У разі припинення цього Договору об`єкт оренди повертається орендодавцю в належному стані, не гіршому, ніж на момент передач його в оренду, з урахуванням нормального фізичного зносу, відповідно до порядку, встановленого п. 2.1 Договору. Об`єкт оренди вважається поверненим з моменту підписання сторонами акта приймання-передачі (п. 2.3 Договору).

Обов`язок по складанню акта приймання-передачі покладається на сторону, яка передає об`єкт оренди іншій стороні за Договором (п. 2.4 Договору).

Відповідно до п. 3.1 Договору за користування об`єктом оренди орендар сплачує орендну плату, яка визначається на підставі Методики розрахунку орендної плати, затвердженої рішенням 16 сесії Вінницької обласної Ради 3 скликання від 15 вересня 2000 року № 241, зі змінами та доповненнями, або за результатами конкурсу на право оренди і становить без ПДВ за базовий місяць розрахунку (останній місяць за який є інформація про індекс інфляції) травень 2019 року 8 216,90 грн. Орендна плата за перший місяць оренди червень 2019 року визначається шляхом коригування орендної плати за базовий місяць на індекс інфляції за червень 2019 року.

Розмір орендної плати за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за наступний місяць (п. 3.2 Договору).

За змістом п. 3.6 Договору визначена орендна плата (відшкодування за комунальні послуги та експлуатаційні витрати) перераховується орендарем орендодавцю у повному обсязі щомісячно не пізніше 30 числа місяця, наступного за звітним. Необхідні платежі нараховуються з моменту підписання акту приймання-передачі.

Пунктом 3.8 Договору визначено, що орендодавець до 15 числа кожного місяця підготовлює рахунки по орендній платі (відшкодуванню за комунальні послуги та експлуатаційні витрати), а орендар зобов`язаний протягом двох робочих днів отримати зазначені рахунки, розписавшись про їх отримання в відомості на отримання рахунків.

Згідно п. 3.9 Договору рендар має право протягом трьох днів з моменту отримання рахунку, в разі непогодження з сумою, виставленою в рахунку, надати орендодавцю свої обґрунтовані письмові заперечення. Орендодавець розглядає заперечення орендаря протягом трьох робочих днів та в разі погодження змінює суму, виставлену в рахунку.

Відповідно до п. 3.10 Договору, в разі якщо орендар в термін, передбачений п.3.8 Договору, не з`явився для отримання рахунку або своєчасно не надав свої письмові заперечення щодо загальної суми виставленої в рахунку - загальна сума виставлена в рахунку до сплати є безспірною.

За змістом п. 3.12 Договору, у разі припинення дії даного Договору орендна плата (відшкодування за комунальні послуги та експлуатаційні витрати) сплачується орендарем по день фактичної передачі приміщення орендодавцю.

Цей Договір укладено строком на 2 роки, що діє з 1 червня 2019 року до 31 травня 2021 року включно (п. 11.1 Договору).

За змістом п. 11.5 Договір може бути продовжений в порядку, визначеному органом управління майном.

Згідно з п. 11.7 дія Договору оренди припиняється внаслідок:

- закінчення строку, на який його було укладено;

- приватизації об`єкта оренди;

- загибелі об`єкта оренди;

- дострокового за згодою сторін або за рішенням господарського суду;

- ліквідації орендаря або орендодавця;

- у разі смерті орендаря (якщо орендарем є фізична особа).

04.07.2019 між Вінницьким обласним клінічним госпіталем ветеранів війни (орендодавець) та Приватним підприємством Конекс (орендар) підписано Акт прийому-передачі до Договору оренди № 8 від 04.07.2019, за умовами якого орендодавець передав, а орендар прийняв у відповідності з умовами Договору оренди нежитлове приміщення 1 поверху стаціонарного корпусу (літ. Ж) загальною площею 33,6 м2, розташоване за адресою: вул. Пирогова, 109-А, м. Вінниця. Сторони засвідчують, що об`єкт оренди знаходиться в технічно-справному стані /т. 1 а.с. 45/.

Як слідує з матеріалів справи, зокрема листа № 02-002 від 03.01.2022 та листа № 01-07-02/954 від 29.06.2023, Приватне підприємство Конекс зверталось до Управління спільної комунальної власності територіальних громад Вінницької області з листом № 02-072 від 25.02.2021 про продовження строку Договору оренди № 8 від 04.07.2019 /т. 1 а.с. 51, 52, 148, 149/.

Матеріали справи не містять копії листа № 02-072 від 25.02.2021 про продовження строку Договору оренди № 8 від 04.07.2019, доказів його направлення (вручення) адресатам - Вінницькому обласному клінічному госпіталю ветеранів війни та Управлінню спільної комунальної власності територіальних громад Вінницької області та результатів розгляду листа № 02-072 від 25.02.2021.

Вінницькою обласною радою відповідно до рішення 30 сесії 8 скликання № 425 від 30.09.2022 передано безоплатно зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Вінницької області у державну власність Міністерства оборони України цілісний (єдиний) майновий комплекс комунального некомерційного підприємства Вінницький обласний клінічний госпіталь ветеранів війни Вінницької обласної ради (код ЄДРПОУ 05484439, місцезнаходження Вінницька область, місто Вінниця, вулиця Пирогова, будинок 109 а), у тому числі нерухоме і рухоме майно, інші необоротні матеріальні активи, а також земельні ділянки (площею 0,2292 га, кадастровий номер 0510136600:02:084:003; площею 2,1526 га, кадастровий номер 0510100000:02:084:0035) /т. 1 а.с. 19-21/.

Вінницькою обласною радою згідно з рішенням 31 сесії 8 скликання № 426 від 28.10.2022 внесено зміни до рішення 30 сесії обласної Ради 8 скликання від 30.09.2022 № 425 та передано безоплатно зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Вінницької області у державну власність Міністерства оборони України в особі Квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниця нерухоме майно (комплекс, реєстраційний номер майна 34838373) і рухоме майно (крім медичного і медичного і продовольчого), інші необоротні матеріальні активи, а також земельні ділянки (площею 0,2292 га, кадастровий номер 0510136600:02:084:003; площею 2,1526 га, кадастровий номер 0510100000:02:084:0035) комунального некомерційного підприємства Вінницький обласний клінічний госпіталь ветеранів війни Вінницької обласної ради (код ЄДРПОУ 05484439, місцезнаходження Вінницька область, місто Вінниця, вулиця Пирогова, будинок 109 а) /т. 1 а.с. 22, 23/.

На виконання зазначеного рішення обласної Ради здійснено приймання-передачу вказаного майна для задоволення потреб держави в умовах правового режиму воєнного стану, за результатом чого 25.11.2022 складено Акт приймання-передачі майна (далі - Акт) /т. 1 а.с. 25-35/.

Відповідно до пункту 2 Акту до складу нерухомого майна, яке передано на облік КЕВ м. Вінниця належить майновий комплекс, а саме госпіталь з прибудовами літ. А, А1-А5-А7; харчоблок з прибудовами літ. Б, Б1-Б2; киснева станція літ. В, дизельна літ. Г, г, поліклініка літ. Ж, Ж1-Ж4, гаражі, пральня літ. З, 31-35, лікувальна піраміда літ, Т, підвальне приміщення житлового будинку 12 ти кв. літ. п/Д, підвальне приміщення житлового будинку 17 ти кв. літ. п/Е, будинок бджолотерапїї літ.У.

У пункті 4 Акту приймання-передачі майна від 25.11.2022 комісією по прийманню комплексу зазначено інформацію КНП Вінницький обласний клінічний госпіталь ветеранів війни Вінницької обласної ради про 2 договори оренди, орендодавцем за якими виступав останній, зокрема, договір оренди індивідуально визначеного (нерухомого та іншого) майна, що є об`єктом права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Вінницької області № 8 від 04.07.2019, відповідно до якого Приватному підприємству Конекс передано в оренду нежитлове приміщення першого поверху стаціонарного корпусу (літ. Ж) загальною площею 33,6 м2, з метою розміщення аптечного кіоску. Термін дії договору встановлено по 31.05.2021 включно та продовжено не було. Проте орендоване майно використовується орендарем і на даний час.

Згідно з п. 5 Акту, комісія дійшла висновку про приведення використання нерухомого майна до вимог чинного законодавства на об`єктах оренди, терміни дії договорів яких закінчилися та продовжені не були шляхом звільнення орендованих приміщень.

Акт приймання-передачі майна від 25.11.2022 підписано усіма членами комісії, зокрема, представниками КНП Вінницький обласний клінічний госпіталь ветеранів війни та Управління спільної комунальної власності територіальних громад Вінницької області та затверджено рішенням 33 сесії 8 скликання Вінницької обласної Ради № 459 від 25.11.2022 /т. 1 а.с. 24/.

Наказом начальника КЕВ м. Вінниця від 02.12.2022 № 213 Про присвоєння номера військового містечка та номерів по генеральному плану для нерухомого майна прийнятого від Вінницької міської ради у місті Вінниця присвоєно номер військового містечка № 129 для зарахованого на балансовий облік КЕВ м. Вінниця нерухомого майна розміщеного за адресою: м. Вінниця, вул. Пирогова, 109-А /т. 1 а.с. 37, 38/.

08.12.2022 Квартирно-експлуатаційний відділ м. Вінниця звернувся до Управління спільної комунальної власності територіальних громад Вінницької області з листом № 573/3387 від 08.12.2022 щодо надання на адресу КЕВ м. Вінниця усіх документів для уточнення інформації з приводу продовження або припинення Договору /т. 1 а.с. 49/.

22.12.2022 Управління спільної комунальної власності територіальних громад Вінницької області надало відповідь від 22.12.2022, в якій повідомлено про закінчення строку дії Договору оренди № 8 від 04.07.2019, тому з 31.05.2021 орендовані приміщення фактично використовуються орендарем, акт приймання-передачі орендованого майна Управлінню не надано /т. 1 а.с. 50/.

03.01.2023 Приватне підприємство Конекс листом № 02-002 від 03.01.2023 звернулось до КЕВ м. Вінниця, в якому повідомило про подання до КНП Вінницький обласний госпіталь ветеранів війни Вінницької обласної ради та до Управління спільної комунальної власності територіальних громад Вінницької області клопотання про продовження дії Договору на той самий строк на тих самих умовах за 3 місяці до закінчення договору за вихідним номером № 02-072 від 25.02.2021, проте відповіді на заяву отримано не було. Також ПП Конекс клопотало про укладення додаткового договору оренди об`єкта /т. 1 а.с. 51, 52/.

20.01.2023 у відповідь на зазначений лист КЕВ м. Вінниця листом № 573/236 від 20.01.2023 повідомив ПП Конекс про обов`язок звільнити приміщення у триденний строк з моменту отримання даного листа та обов`язок компенсувати витрати за фактично спожиті комунальні послуги, а також попереджено про нарахування неустойки у розмірі подвійної плати за користування майном за час прострочення зобов`язання /т. 1 а.с. 53/.

23.02.2023 КЕВ м. Вінниця повторно направив лист ПП Конекс № 573/626 від 23.02.2023 з вимогою про звільнення вбудованого приміщення та надав рахунки з актами надання послуг про сплату неустойки у розмірі подвійної плати за користування майном за січень 2023 року та компенсацію витрат за холодну воду та стоки за період з 25 листопада 2022 року.

КЕВ м. Вінниця, посилаючись на відмову ПП Конекс у добровільному порядку звільнити орендоване приміщення, звернулося до Господарського суду Вінницької області з позовом до Приватного підприємства "Конекс" про усунення перешкод у користуванні нерухомим майном шляхом звільнення вбудованого приміщення, загальною площею 33,6 м2, розташованого за адресою: м. Вінниця, вул. Пирогова, 109-А, згідно викопіювання з поповерхового плану, що складає невід`ємну частину Договору, для розміщення аптечного пункту.

Ухвалою Господарського суду Вінницької області від 14.04.2023 за вказаним позовом відкрив провадження у справі № 902/489/23 за правилами загального позовного провадження.

18.07.2023 до Господарського суду Вінницької області надійшла заява № 573/2088 від 14.07.2023 позивача про зміну предмету позову, за змістом прохальної частини якої позивач просить суд зобов`язати Приватне підприємство "Конекс" усунути перешкоди в користуванні Квартирно-експлуатаційному відділу м. Вінниця державним майном шляхом звільнення приміщення № 7 площею 33,6 м2, що знаходиться на 1 поверсі будівлі поліклініки (літ. Ж) за адресою: вул. Пирогова, буд. 109-А, м. Вінинця /т. 1 а.с. 171-172/.

Господарський суд Вінницької області ухвалою від 20.07.2023 заяву № 573/2088 від 14.07.2023 позивача про зміну предмету позову прийняв до розгляду /т. 1 а.с. 178-179/.

За результатами розгляду справи № 902/489/23 Господарським судом Вінницької області позов задоволено, зобов`язано Приватне підприємство "Конекс" усунути перешкоди в користуванні Квартирно-експлуатаційному відділу м. Вінниця (вул. Стрілецька, 87, м. Вінниця, 21015; код ЄДРПОУ 08320218) державним майно шляхом звільнення приміщення № 7 площею 33,6 м2, що знаходиться на 1 поверсі будівлі поліклініки (літ. Ж) за адресою: вул. Пирогова, буд. 109-А, м. Вінниця.

Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом при винесенні рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що в задоволенні апеляційної скарги слід відмовити, а оскаржуване рішення залишити без змін, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Положеннями ст. 16 ЦК України передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, та встановлено перелік способів захисту цивільних прав та інтересів.

Згідно з ч. 1 ст. 316 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Згідно ч. 1 ст. 317 ЦК України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. При здійсненні своїх прав та виконанні обов`язків власник зобов`язаний додержуватися моральних засад суспільства.

Відповідно до ч. 1 ст. 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Положеннями ч. 1, 2 ст. 386 ЦК України передбачено, що держава забезпечує рівний захист прав усіх суб`єктів права власності. Власник, який має підстави передбачати можливість порушення свого права власності іншою особою, може звернутися до суду з вимогою про заборону вчинення нею дій, які можуть порушити його право, або з вимогою про вчинення певних дій для запобігання такому порушенню.

Відповідно до ст. 387 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Згідно з ст. 391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Судовий захист права власності та майнових прав власників здійснюється шляхом розгляду справ за позовами щодо речових прав на майно, а саме: віндикаційний - про витребування власником свого майна від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (стаття 387 ЦК України), негаторний - про усунення перешкод у здійсненні власником права користування та розпорядження своїм майном (стаття 391 ЦК України), про визнання права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою (стаття 392 ЦК України).

Квартирно-експлуатаційний відділ м. Вінниця є державною установою, яка створена з метою організації виконання завдань з питань інженерно-інфраструктурного (квартирно-експлуатаційного) забезпечення військових частин, закладів, установ та організації Збройних сил України у Вінницькій області, що зафіксовано у Положенні про Квартирно-експлуатаційний відділ м. Вінниця, затвердженого наказом командувача Сил логістики Збройних Сил України від 30.06.2021 № 254 (зі змінами, внесеними наказом командувача Сил логістики Збройних Сил України від 09.09.2022 № 242) (Положення).

Відповідно до пункту 4 Положення КЕВ м. Вінниця відповідно до покладених на нього завдань, серед іншого, здійснює: ведення обліку та аналіз наявності, стану, ефективного та раціонального використання земель, казармено-житлового фонду, комунальних споруд і обладнання; здійснення заходів з передачі нерухомого військового майна в оренду, яке перебуває на балансі в КЕВ м. Вінниця, за погодженням уповноваженого органу управління, до сфери якого належить балансоутримувач /т. 1 а.с. 9-16/.

Судом встановлено, що власником спірного об`єкту державної власності - вбудоване приміщення загальною площею 33,6 м2, що розташоване за адресою: м. Вінниця, вул. Пирогова, 109-А, є Міністерство оборони України в особі Квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниця.

Згідно з ст. 509 ЦК України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Відповідно до ст. 11 ЦК України, однією з підстав виникнення зобов`язань, є зокрема, договори та інші правочини.

Відповідно до частини 1 ст. 626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Статтею 627 ЦК України встановлено, що сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору, з урахуванням вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Договір є обов`язковим для виконання сторонами (ст. 629 ЦК України).

За договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк (частина 1 ст. 759 ЦК України). Аналогічні положення закріплені у частині 1 статті 283 Господарського кодексу України.

Згідно з ч. 1, 5 ст. 762 ЦК України, за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Плата за користування майном вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором.

Договір найму укладається на строк, встановлений договором (ч. 1 ст. 763 ЦК України).

Так підставою виникнення правовідносин між сторонами є Договір оренди № 8 від 04.07.2019, який є договором оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності, і до регулювання правовідносин за яким застосовуються положення Закону України Про оренду державного та комунального майна.

Строк дії Договору оренди № 8 від 04.07.2019 сторонами узгоджено з 01.06.2019 до 31.05.2021.

Судом першої інстанції вірно встановлено, що до спірних правовідносин оренди державного майна підлягають застосуванню норми Закону України Про оренду державного та комунального майна від 03.10.2019 № 157-ІХ, введеного в дію з 01.02.2020, у силу вимог абзацу 3 пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень названого Закону, оскільки строк дії Договору № 8 від 04.07.2019 закінчився 31.05.2021, тобто після 01.07.2020.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України Про оренду державного та комунального майна етапність передачі в оренду державного та комунального майна передбачає: прийняття рішення щодо наміру передачі майна в оренду; внесення інформації про потенційний об`єкт оренди до ЕТС; прийняття рішення про включення потенційного об`єкта оренди до одного із Переліків; опублікування інформації про потенційний об`єкт оренди, щодо якого прийнято рішення про включення до одного з Переліків, в ЕТС; розміщення в ЕТС оголошення про передачу майна в оренду; проведення аукціону на право оренди майна або передача об`єкта в оренду без проведення аукціону, укладення та публікація в ЕТС договору оренди.

Згідно з ч. 1 ст. 13 Закону України Про оренду державного та комунального майна об`єкти державної та комунальної власності передаються в оренду за результатами проведення аукціону виключно в ЕТС, у тому числі аукціону, предметом якого є право на продовження договору оренди об`єкта згідно із статтею 18 цього Закону.

Порядок продовження договору оренди врегульовано приписами статті 18 Закону України Про оренду державного та комунального майна та Порядком передачі в оренду державного та комунального майна (далі - Порядок), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України Деякі питання оренди державного та комунального майна від 03.06.2020 № 483.

Відповідно до частини 1 статті 18 Закону України Про оренду державного та комунального майна продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті.

Частиною 2 статті 18 Закону України Про оренду державного та комунального майна передбачено, що без проведення аукціону можуть бути продовжені договори, які:

- укладені та продовжуються вперше, за умови, якщо строк оренди за такими договорами становить п`ять років або менше;

- укладені без проведення аукціону з установами, організаціями, передбаченими частиною першою статті 15 цього Закону;

- укладені без проведення аукціону з підприємствами, установами, організаціями, передбаченими частиною другою статті 15 цього Закону відповідно до вимог статті 15 цього Закону, крім випадків, передбачених абзацами одинадцятим та дванадцятим частини другої статті 15 цього Закону;

- укладені з підприємствами, установами, організаціями, що надають соціально важливі послуги населенню, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, додатковий перелік яких може бути визначений представницькими органами місцевого самоврядування згідно із законодавством.

Договір оренди № 8 від 04.07.2019 укладено вперше зі строком оренди менше п`яти років, тому підлягав продовженню без проведення аукціону відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 18 цього Закону.

Частиною 3 статті 18 Закону України Про оренду державного та комунального майна визначено, що договори оренди можуть бути продовжені на той самий строк, на який вони були укладені, на підставі заяви орендаря про продовження договору, поданої орендодавцю не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди.

Пунктом 134 Порядку встановлено, що продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону або без проведення аукціону в передбачених випадках.

Згідно з п. 135 Порядку орендар, що має право продовжити договір оренди без проведення аукціону, звертається до орендодавця із заявою про продовження договору оренди не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди.

Відповідно до п. 136 Порядку заява подається шляхом заповнення електронної форми через особистий кабінет в електронній торговій системі.

У пункті 1 розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України Про оренду державного та комунального майна передбачено, що цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з 1 лютого 2020 року, крім:

положень статей 5, 6, 11, 14, частини восьмої статті 15, частини шостої статті 16 цього Закону (в частині роботи ЕТС), які стосуються внесення (включення) та опублікування інформації в ЕТС, подання заяв, у тому числі заяв на оренду, в ЕТС, опублікування в ЕТС Переліків, договорів оренди, укладених без проведення аукціону, змін і доповнень до договорів оренди, які вводяться в дію з 1 жовтня 2020 року.

Внесення (включення) та опублікування інформації, оприлюднення Переліків, договорів оренди, укладених без проведення аукціону, змін і доповнень до договорів оренди, що передбачені статтями 5, 6, 14, частиною восьмою статті 15, частиною шостою статті 16 цього Закону, здійснюються на офіційних вебсайтах орендодавців, а також у друкованих засобах масової інформації, якщо це передбачено рішенням представницького органу місцевого самоврядування, до моменту введення в дію положень, передбачених цим підпунктом.

Подання заяв, у тому числі заяв на оренду, передбачених статтями 6, 11, 14 цього Закону, здійснюється в паперовій або в електронній формі (без використання ЕТС) до моменту введення в дію положень, передбачених цим підпунктом пункту 1 Прикінцевих та перехідних положень.

Положеннями пункту 6 частини 3 постанови Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483 Деякі питання оренди державного та комунального майна визначено, що до початку роботи електронної торгової системи Порядок у частині внесення (включення) та оприлюднення інформації в електронній торговій системі, надсилання інформації про потенційний об`єкт оренди, подання заяв, у тому числі заяв на оренду, в електронній торговій системі, оприлюднення в електронній торговій системі Переліків, договорів оренди, укладених без проведення аукціону, змін і доповнень до договорів оренди, що передбачені статтями 5, 6, 11, 14, частиною восьмою статті 15, частиною шостою статті 16 Закону (в частині роботи електронної торгової системи), застосовується у такий спосіб:

- шляхом оприлюднення на офіційних веб-сайтах орендодавців, а також у друкованих засобах масової інформації, якщо це передбачено рішенням представницького органу місцевого самоврядування або уповноваженого ним органу;

- шляхом внесення, подання, надсилання в паперовій або в електронній формі (без використання електронної торгової системи).

Надсилання інформації про потенційний об`єкт оренди до початку роботи електронної торгової системи може здійснюватися через електронну торгову систему в разі наявності такої технічної можливості.

Адміністратор повідомляє про появу технічної можливості шляхом оприлюднення відповідної інформації на власному веб-сайті.

Відповідальним за забезпечення функціонування електронної торгової системи - адміністратором електронної торгової системи згідно частини 2 цієї Постанови визначено державне підприємство "Прозорро.Продажі", що належить до сфери управління Міністерства економіки.

З наведених норм вбачається, що з 01.10.2020 заява про продовження договору оренди державного чи комунального майна подається шляхом заповнення електронної форми через особистий кабінет в електронній торговій системі.

На сайті Прозорро.Продажі за посиланням https://prozorro.sale/news/deyaki-majdanchiki-vzhe-vidkrili-dostup-do-publikaciyi-perelikiv-obyektiv-orendi-erzhavnogo-ta-komunalnogo-majna-v-ets-prozorroprodazh 08.10.2020 оприлюднено інформацію, що Прозорро.Продажі розробило функціонал електронної торгової системи, відповідно до перехідних положень Закону України "Про оренду державного та комунального майна", зокрема публікацію переліків першого та другого типу в процедурі. Електронні майданчики, в свою чергу, розробили функціонал користувачів для роботи з переліками.

З викладеного вбачається, що для продовження договору оренди державного чи комунального майна орендар зобов`язаний подати орендодавцю в установлений строк (не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди) відповідну заяву, яка починаючи з 01.10.2020 подається шляхом заповнення електронної форми через особистий кабінет в електронній торговій системі.

Отже оскільки спірний Договір оренди мав продовжуватися у порядку, передбаченому ст. 18 Закону України Про оренду державного та комунального майна орендар повинен був не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії Договору оренди подати заяву шляхом заповнення електронної форми через особистий кабінет в електронній торговій системі про продовження договору оренди.

Одночасно із матеріалів справи слідує, що ПП Конекс зверталось до Комунального некомерційного підприємства Вінницький обласний клінічний госпіталь ветеранів війни Вінницької обласної ради та Управління спільної комунальної власності територіальних громад Вінницької області про продовження Договору оренди із клопотанням № 02-072 від 25.02.2021 у паперовій формі.

Відповідач не надав суду такого клопотання № 02-072 від 25.02.2021, доказів його направлення/вручення КНП Вінницький обласний клінічний госпіталь ветеранів війни Вінницької обласної ради та Управлінню спільної комунальної власності територіальних громад Вінницької області безпосередньо за три місяці до закінчення дії договору 31.05.2021.

Проте зазначене клопотання не відповідає вимогам до заяви про продовження договору оренди у розумінні частини третьої статті 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та пункту 136 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, оскільки його подано після 01.10.2020 без використання електронної торгової системи.

Тобто орендарем не дотримано встановленого законодавством порядку продовження строку дії Договору оренди на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені Договором, а саме: не подано у встановлені строки відповідної заяви про продовження Договору оренди шляхом заповнення електронної форми через особистий кабінет в електронній торговій системі, що відповідно до положень статті 18 Закону України Про оренду державного та комунального майна №157-IX від 03.10.2019 унеможливлює продовження строку його дії на той самий термін і на тих самих умовах (подібний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 13.12.2022 у справі № 916/4073/21).

Разом з тим відповідно до даних сайту Прозоро.Продажі, за посиланням https://prozorro.sale/planning/RGL001-UA-20210524-03156. ID об`єкта: RGL001-UA-20210524-03156 знаходиться об`єкт, що орендувався ПП «Конекс» за договором № 8 від 04.07.2019, що вказує на дату його реєстрації в системі - 24.05.2021.

Відповідач зазначає про відсутність у нього технічної можливості подати заяву на продовження строку договору оренди в лютому 2021 року через ЕТС, оскільки об`єкт оренди був розміщений в ЕТС лише 24.05.2021, тобто тоді, коли строк на подання заяви на продовження строку дії договору вже сплив.

Проте жодних доказів неможливості подання такої заяви через ЕТС на дату подання заяви (25.02.2021) та доказів звернення до орендодавця із заявою щодо наявності технічних перешкод, що унеможливлюють подання такої заяви у спосіб передбачений Законом та порядком, відповідач не надав.

Також відповідач вказує, що можливість подати заяву через ЕТС у нього виникла лише після травня 2021 року. Однак з травня 2021 року відповідач не вчиняв жодних дій, спрямованих на дотримання процедури подання заяви в установленому порядку та формі.

Відповідно до ч. 4 ст. 18 Закону України Про оренду державного та комунального майна рішення про продовження договору оренди комунального майна, передбаченого частиною другою цієї статті, та рішення про відмову у продовженні договору оренди комунального майна приймаються орендодавцем або представницьким органом місцевого самоврядування чи визначеними ним органами у випадках, встановлених рішенням представницького органу місцевого самоврядування.

Згідно з ч. 4 ст. 18 Закону України Про оренду державного та комунального майна граничний строк прийняття рішень, передбачених частиною четвертою цієї статті, за умови їх прийняття орендодавцем, становить 30 календарних днів з дати отримання заяви і документів від орендаря.

Граничний строк прийняття рішень, передбачених частиною четвертою цієї статті, за умови їх прийняття або погодження представницьким органом самоврядування чи визначеними ним органами, становить 60 календарних днів з дати отримання заяви і документів від орендаря.

Натомість відсутність відповіді від орендодавця та Управління спільної комунальної власності територіальних громад Вінницької області протягом 60 календарних днів від дати клопотання № 02-072 від 25.02.2021, дату отримання якого зазначеними особами встановити неможливо, не спонукало орендаря ПП "Конекс" до вчинення будь-яких дій з метою з`ясування прийнятих рішень щодо продовження Договору оренди № 8 від 04.07.2019.

Водночас відповідач стверджує, що оскільки орендодавцем у строк визначений законом не було прийнято рішення про продовження Договору оренди, ні рішення про відмову у продовженні Договору оренди і орендодавець протягом одного місяця після закінчення терміну дії Договору не звертався до орендаря про припинення або зміну умов Договору оренди, Договір оренди на підставі статті 764 ЦК України, частини 4 статті 284 ГК України є продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, що були передбачені договором.

Твердження відповідача про поширення на спірні правовідносини положень статті 764 ЦК України та ч. 4 ст. 284 ГК України колегія суддів вважає помилковими з огляду на наступне.

Згідно з п. 11.1 Договору сторони погодили, що цей Договір укладено строком на 2 роки, що діє з 01.06.2019 до 31.05.2021 включно.

Відповідно до п. 11.7 дія Договору оренди припиняється внаслідок: закінчення строку, на який його було укладено; приватизації об`єкта оренди; загибелі об`єкта оренди; дострокового за згодою сторін або за рішенням господарського суду; ліквідації орендаря або орендодавця; у разі смерті орендаря (якщо орендарем є фізична особа).

За умовами пункту 11.9 Договору взаємовідносини сторін не врегульовані цим Договором, регламентуються чинним законодавством України.

Згідно з ст. 764 ЦК України, якщо наймач продовжує користуватися майном після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором.

Аналогічні приписи містить частина 4 ст. 284 ГК України, відповідно до якої строк договору оренди визначається за погодженням сторін. У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення строку дії договору він вважається продовженим на такий самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Частиною 3 статті 5 ГК України унормовано, що суб`єкти господарювання та інші учасники відносин у сфері господарювання здійснюють свою діяльність у межах встановленого правового господарського порядку, додержуючись вимог законодавства.

Згідно з ст. 7 ГК України відносини у сфері господарювання регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України, нормативно-правовими актами Президента України та Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також іншими нормативними актами.

Положеннями частини 2 ст. 4 ЦК України визначено, що актами цивільного законодавства є також інші закони України, які приймаються відповідно до Конституції України та цього Кодексу (далі - закон).

Згідно з частиною 2 ст. 9 ЦК України законом можуть бути передбачені особливості регулювання майнових відносин у сфері господарювання.

Положеннями частини 2 ст. 759 ЦК України визначено, що законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).

Частиною 1 статті 2 Закону, статті 18 Закону України Про оренду державного та комунального майна передбачено, що законодавство України про оренду державного та комунального майна, майна, що належить Автономній Республіці Крим, складається з цього Закону, інших законодавчих актів. Передача в оренду майна, що перебуває у комунальній власності, здійснюється органами місцевого самоврядування відповідно до вимог цього Закону.

У рішенні Конституційного Суду України від 18.06.2020 № 5-р (II)/2020 зазначено, що принцип верховенства права (правовладдя) вимагає суддівської дії у ситуаціях, коли співіснують суперечливі норми одного ієрархічного рівня. У таких ситуаціях до судів різних видів юрисдикції висунуто вимогу застосовувати класичні для юридичної практики формули (принципи): закон пізніший має перевагу над давнішим (lex posterior derogat priori); закон спеціальний має перевагу над загальним (lex specialis derogat generali); закон загальний пізніший не має переваги над спеціальним давнішим (lex posterior generalis non derogat priori speciali). Якщо суд не застосовує цих формул (принципів) за обставин, що вимагають від нього їх застосування, то принцип верховенства права (правовладдя) втрачає свою дієвість.

Із аналізу частини 2 статті 9 ЦК України, частини 1 статті 2 Закону України Про оренду державного та комунального майна слідує, що цей закон є спеціальним, який при регулюванні спірних правовідносин має перевагу над загальними нормами визначеним у статті 764 ЦК України та ч. 4 статті 284 ГК України.

Враховуючи, що у спірних правовідносинах у співвідношенні із загальним законом (стаття 764 ЦК України та частина четверта статті 284 ГК України) спеціальним законом є Закон України Про оренду державного та комунального майна, пункт 2 Прикінцевих та перехідних положень якого підлягає пріоритетному застосуванню до спірних орендних правовідносин, твердження відповідача про необхідність застосування до правовідносин продовження договору оренди комунального майна загальних норм статті 764 ЦК України та частини 4 статті 284 ГК України, а не положень статті 18 названого Закону, як спеціального закону, є безпідставними.

Подібний правовий висновок викладено у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 27.12.2022 у справі № 910/21725/21, від 28.02.2023 у справі № 910/13661/21.

Отже з 01 липня 2020 року укладений сторонами у справі договір мав продовжуватися виключно у порядку, визначеному Законом України Про оренду державного та комунального майна, а визначеним у цьому Законі спеціальним порядком продовження договорів оренди державного та комунального майна не передбачено можливості автоматичної пролонгації договору оренди на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором, у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення терміну дії договору, як це було врегульовано частиною 2 статті 17 Закону України Про оренду державного та комунального майна № 2269-XII, який втратив чинність.

За наведених обставин колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що продовження Договору № 8 від 04.07.2019 повинно відбуватися згідно з процедурою, передбаченою Законом України Про оренду державного та комунального майна від 03.10.2019 № 157-ІХ, яка орендарем не була дотримана, тому відсутні підстави вважати продовженим Договір № 8 від 04.07.2019 на той самий строк та на тих самих умовах.

Разом з тим суд першої інстанції вірно встановив, що відповідач не відноситься до суб`єктів господарювання, діяльність яких була заборонена чи обмежена в період дії карантину, відповідно Договір оренди № 8 від 04.07.2019 не є продовженим в силу п. 2 розділу II "Прикінцеві положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби Соvid-19".

У зв`язку з тим, що строк дії договору завершився до початку введення в Україні воєнного стану 24.02.2022, тому до спірних правовідносин не підлягають застосуванню положення пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану від 27 травня 2022 року № 634, за яким договори оренди державного та комунального майна, строк дії яких завершується у період воєнного стану, вважаються продовженими на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати припинення чи скасування воєнного стану, Відповідно до п. 11.7 Договору, його дія припиняється внаслідок закінчення строку, на який його було укладено.

Згідно з п. 2.3 Договору № 8 від 04.07.2019 у разі припинення цього Договору об`єкт оренди повертається орендодавцю в належному стані, не гіршому, ніж на момент передач його в оренду, з урахуванням нормального фізичного зносу, відповідно до порядку, встановленого п. 2.1 Договору. Об`єкт оренди вважається поверненим з моменту підписання сторонами акта приймання-передачі.

За приписами ч. 1 ст. 785 ЦК України у разі припинення договору найму наймач зобов`язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.

Відповідно до ч. 2 ст. 795 ЦК України повернення наймачем предмета договору найму оформляється відповідним документом (актом), який підписується сторонами договору.

Пунктом 2.4 Договору сторони обумовили, що обов`язок по складанню акта приймання-передачі покладається на сторону, яка передає об`єкт оренди іншій стороні за Договором.

За таких обставин у зв`язку із закінченням 31.05.2021 строку дії Договору № 8 від 04.07.2019, у відповідача відсутні правові підстави для користування орендованим майном, і таке майно підлягає поверненню власнику державі Україна - Міністерству оборони України в особі Квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниця.

З наведеного колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог про усунення перешкод у користуванні Квартирно-експлуатаційному відділу м. Вінниця державним майном шляхом звільнення Приватним підприємством Конекс приміщення № 7 площею 33,6 м2, що знаходиться на 1 поверсі будівлі поліклініки (літ. Ж) за адресою: вул. Пирогова, буд. 109-А, м. Вінниця.

Відповідно до ст. 74, 76 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 275 ГПК України, суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.

Згідно з ст. 276 ГПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що скаржник не довів тих обставин, на які він посилався як на підставу своїх вимог та заперечень. Рішення Господарського суду Вінницької області від 30.11.2023 у справі № 902/489/23 ґрунтується на матеріалах і обставинах справи, відповідає нормам матеріального та процесуального права, а тому відсутні правові підстави для його скасування.

На підставі ст. 129 ГПК України судовий збір за подання апеляційної скарги покладається на апелянта.

Керуючись ст. 269, 270, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства "Конекс" - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Вінницької області від 30.11.2023 у справі № 902/489/23 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції у строк та в порядку, встановленому статтями 287-289 ГПК України.

Справу № 902/489/23 повернути Господарському суду Вінницької області.

Повний текст постанови складений "14" березня 2024 р.

Головуючий суддя Крейбух О.Г.

Суддя Василишин А.Р.

Суддя Розізнана І.В.

Дата ухвалення рішення11.03.2024
Оприлюднено18.03.2024
Номер документу117655756
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —902/489/23

Ухвала від 16.04.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Рогач Л.І.

Судовий наказ від 22.03.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Судовий наказ від 22.03.2024

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Постанова від 11.03.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 26.02.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 13.02.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 17.01.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 11.01.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Рішення від 30.11.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 03.10.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні