Номер провадження 2/754/1535/24
Справа №754/18191/23
РІШЕННЯ
Іменем України
08 березня 2024 року Деснянський районний суд міста Києва
у складі головуючої судді Гринчак О.І.
за участю секретаря судових засідань Чехун Ю.В.,
позивачки ОСОБА_1 ,
представника позивачки ОСОБА_2 ,
представників відповідача Шавло С.М., Кравченко І.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району м. Києва, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Управління освіти Дніпровської районної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування наказів, стягнення недоотриманої заробітної плати - надбавки за престижність праці та надбавки за складність, напруженість роботи,
В С Т А Н О В И В:
Зміст позовних вимог
У грудні 2023 року ОСОБА_1 звернулася до Деснянського районного суду міста Києва з позовом до Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району м. Києва, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Управління освіти Дніпровської районної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування наказів, стягнення недоотриманої заробітної плати - надбавки за престижність праці та надбавки за складність, напруженість роботи.
Згідно з вимогами заяви про збільшення позовних вимог позивачка просить:
1. Визнати протиправним та скасувати наказ Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва № 96-к від 15.06.2023;
2. Визнати протиправним та скасувати наказ Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва № 340 від 07.09.2023;
3. Визнати протиправним та скасувати наказ Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва № 384-к від 31.08.2022;
4. Визнати протиправним та скасувати наказ Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва № 95-к від 15.06.2023;
5. Визнати протиправним та скасувати наказ Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва № 339-к від 07.09.2023;
6. Стягнути з Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва на користь ОСОБА_1 надбавку за престижність праці педагогічного працівника у період з липня 2023 року по грудень 2023 року включно в розмірі 9167,93 грн;
7. Стягнути з Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва на користь ОСОБА_1 надбавку за складність, напруженість у період з червня 2023 року по грудень 2023 року включно в розмірі 6087,55 грн;
8. Стягнути з Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва на користь ОСОБА_1 судові витрати у розмірі 799,00 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що ОСОБА_1 з 2007 року перебуває у трудових відносинах з Центром дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва, працює на посаді методиста туризму та краєзнавства. Її педагогічний стаж складає 42 роки. Вона постійно підвищує свою майстерність, професійний рівень, пише статті. Впродовж цих років вона була відзначена багатьма грамотами, подяками відповідача, районного управління освіти, Київського центру туризму та краєзнавства військово-патріотичного виховання, Департаменту освіти і науки, молоді та спорту КМДА, була переможцем у проекті з методичних рекомендацій туристсько-краєзнавчого напряму, що надало можливість отримати матеріальну базу для розвитку туристсько-краєзнавчих гуртків, гуртків декоративно-прикладного відділу та художньо-естетичного.
04 січня 2022 року на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 373 відповідачем було прийнято наказ № 4, яким з 01 січня 2022 року позивачці встановлено надбавку за престижність праці в розмірі 30 % посадового окладу (ставки заробітної плати).
04 січня 2022 року на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 1298, відповідачем було прийнято наказ № 5, яким з 01 січня 2022 року позивачці встановлено надбавку за складність, напруженість у роботі в розмірі 20 % посадового окладу (ставки заробітної плати, тарифної ставки).
До квітня 2022 року надбавка за престижність праці та надбавка за складність, напруженість виплачувалась позивачці в повному розмірі. Проте, з квітня 2022 року надбавка за престижність праці та надбавка за складність, напруженість виплачуються позивачці у зменшеному розмірі або, взагалі, не виплачуються. Про такі зміни в оплаті надбавок відповідач приймав відповідні накази, які оскаржуються нею в рамках інших судових спорів з відповідачем. Крім того, в рамках іншого судового спору між нею та відповідачем, предметом позову є стягнення відповідних надбавок за період з квітня 2022 року по травень 2023 року.
У період з липня по грудень 2023 року позивачка отримувала зменшену надбавку за престижність праці, а у період з червня по грудень 2023 року позивачка отримувала зменшену надбавку за складність напруженість, порівняно з раніше встановленим рівнем, який діяв до квітня 2022 року.
Позивачка вказує, що надбавки не можуть знижуватися лише за наявності на те бажання роботодавця. Актом, який встановлює надбавку за складність, напруженість у роботі чітко визначено єдині можливі випадки для зменшення чи скасування такої надбавки: несвоєчасне виконання завдань; погіршення якості роботи; порушення трудової дисципліни.
Протягом періоду, за який позивачка просить суд стягнути надбавки (червень - грудень 2023 року), вона не притягалася до дисциплінарної чи будь-якої іншої відповідальності за порушення трудових обов`язків, і, навпаки, сумлінно виконувала свою роботу.
Оскільки постанова Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 року за № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» містить виключний перелік підстав для зменшення/скасування надбавки за складність, напруженість у роботі, то лише за наявності таких підстав відповідач міг зменшити/скасувати таку надбавку.
Водночас, постанова Кабінету Міністрів України № 373 від 23.03.2011 «Про встановлення надбавки педагогічним працівникам закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої освіти, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування» взагалі не передбачає підстав для скасування чи зменшення надбавки за престижність праці.
За таких умов позивачка вважає, що зменшення у період червень 2023 року - грудень 2023 року надбавки за складність, напруженість у роботі є безпідставним та незаконним.
Окрім того, позивачка вказує, що не була заздалегідь попереджена про зменшення надбавок. Про наявність оскаржуваних наказів вона дізналась лише у вересні 2023 року з листа Управління освіти Дніпровської районної в м. Києві державної адміністрації від 19 вересня 2023 року № 103/45-2530.
Також позивачка наголошує, що обсяг фінансування відповідача не може бути чинником, який впливає на нарахування надбавок.
У рамках судових спорів між позивачкою та відповідачем щодо стягнення на її користь надбавок за період з квітня 2022 року по травень 2023 року, відповідач стверджував, що, нібито, на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 01.04.2022 № 401 «Про спрямування коштів до резервного фонду державного бюджету», доручення Київського міського голови від 19.04.2022 № 8600, службової записки департаменту фінансів виконавчого комітету Київської міської ради від 18.04.2022 №054-4-2-07/501, листа Міністерства освіти і науки України від 25.04.2022 № 1/4444-22, листа Міністерства соціальної політики України від 02.03.2016 №203/13/84-16 було зменшено бюджетне фінансування фонду оплати праці та запроваджено зміну в сторону зменшення встановлених раніше надбавок до заробітної плати. На цій підставі відповідач стверджує, що невиплата раніше встановлених позивачці надбавок була здійснена, начебто, правомірно.
Позивачка вказує, що в жодному із зазначених вище документів не встановлюється обов`язку розпорядникам бюджетних коштів (зокрема, роботодавцям) зменшувати розміри заробітних плат, включаючи складову заробітної плати (надбавки), які були раніше встановлені і виплачувались працівникам. Тим більше зменшення бюджетного фінансування для відповідача не було.
Виклад заперечень відповідача
У відзиві на позовну заяву представник відповідача просить суд визнати дії Центру дитячо-юнацької творчості правомірними та такими, що відповідають чинному законодавству; відмовити ОСОБА_1 у задоволені позовних вимог. Представник відповідача вказує, що Центр дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва є комунальним закладом позашкільної освіти, віднесений до сфери управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації. Управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації є структурним підрозділом Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації з правом юридичної особи. Управління здійснює ведення бухгалтерського обліку закладів освіти, віднесених до сферуправління Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації на підставі наказів, наданих до центральної бухгалтерії Управління освіти. Фінансування закладу здійснюється за рахунок бюджетних коштів. Бухгалтерський облік ведеться Управлінням освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації у зв`язку з відсутністю бухгалтера ЦДЮТ.
Представник відповідача зауважує, що у зв`язку із військовою агресією російської федерації фінансовий ресурс закладу був обмеженим, з квітня 2022 року видатки на оплату праці проводились відповідно до отриманих обсягів фінансування та пропозицій, зазначених у службовій записці департаменту фінансів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 18 квітня 2022 року за № 054-4-2-07/501 стосовно фінансового забезпечення закладів, установ та організацій, підприємств соціально-культурної сфери, що фінансуються з бюджету міста Києва в умовах воєнного стану; у сфері освіти виплати здійснювалися в межах розрахунку 60% до помісячного розпису асигнувань, затверджених у бюджеті на 2022 рік.
У зв`язку із впровадженням воєнного стану фінансовий ресурс для виплати заробітної плати, доплат та надбавок педагогічним працівникам ЦДЮТ був обмеженим, що спонукало ухвалити рішення про зменшення розмірів надбавок і доплат. Тому, наказом Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району м. Києва від 08 квітня 2022 року № 53-к «Про зміни до наказу № 5 від 04 січня 2022 року про встановлення надбавки за складність, напруженість» педагогічним працівникам ЦДЮТ, в тому числі і ОСОБА_1 , встановлено надбавку в розмірі 0 % за складність, напруженість в роботі з 01 квітня 2022 року на час воєнного стану. З квітня 2022 року наказом Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва від 27 квітня 2022 року № 56-к «Про зміни до наказу №4 від 04.01.2022 про встановлення надбавки за престижність праці педагогічним працівникам» педагогічним працівникам встановлено 5 % на все педагогічне навантаження, в тому числі методисту ЦДЮТ ОСОБА_1 .
Надбавка за складність і напруженість у роботі одна з виплат стимулюючого характеру, яку виплачують у межах фонду оплати пращ. Рішення про її встановлення (скасування, зменшення розміру) приймає керівник навчального закладу залежно від наявності коштів згідно з наказом Міністерства освіти № 557 від 26.09.2009.
Представник відповідача наголошує, що заробітну плату за 2022 та 2023 рік усі працівники закладу отримали в повному обсязі. А встановлені надбавки за престижність праці згідно з наказами ЦДЮТ відповідають вимогам постанови Кабінету Міністрів України «Про встановлення надбавки педагогічним працівникам закладів» від 23.03.2011 №373, згідно з якою надбавка за престижність праці педагогічних працівників встановлюється в граничному розмірі 30 % посадового окладу (ставки заробітної плати), але не менше 5%, розмір якої встановлюється керівником закладу (установи) у межах фонду оплати праці.
Представник відповідача зауважує, що позивачка навмисно не вказала, що відповідно рішення Дніпровського районного суду міста Києва у задоволенні позову вона двічі отримала відмову: справа № 755/8683/22 від 31.05.2023 про зобов`язання нарахування та виплати грошових коштів у виді надбавки до заробітної плати та справа № 755/9264/23 від 24.10.2023 про визнання незаконними та скасування наказів, визнання незаконними дій, стягнення надбавок, а також відповідно постанови Київського апеляційного суду у справі 755/8683/22 в 05.10.2023 скарга ОСОБА_1 залишилась без задоволення.
У додаткових поясненнях представник відповідача зазначає, що нарахування заробітної плати педагогічним працівникам закладів освіти здійснюється на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки, розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бю джетної сфери» (із змінами і доповненнями), наказу МОН від 26.09.2005 № 557 «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ», Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти затвердженої наказом МОН від 15.04.1993 № 1032 (зі змінами). Складова щомісячної заробітної плати методиста ЦДЮТ ОСОБА_1 становить: ставка - 7701,10 грн; надбавка за вислугу років - 2 310,33 грн.
Представник відповідача стверджує, що вона, як директор, виконувала постанови і накази уряду, тому наказом Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва від 15 червня 2023 року № 96-к «Про встановлення надбавки за престижність праці педагогічним працівникам» на відпускний період у липні і серпні 2023 року методисту ОСОБА_1 встановлено 5% надбавки на весь обсяг педагогічного навантаження, а наказом Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва від 15 червня 2023 року № 95-к «Про встановлення надбавки за складність, напруженість з липня по серпень 2023 року педагогічним працівникам» на відпускний період у липні і серпні 2023 року методисту ОСОБА_1 встановлено 5% надбавки. Відповідно наказу Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва від 31.08.2022 року № 384-к «Про встановлення надбавки за складність, напруженість» 01 вересня 2022 року методисту ОСОБА_1 встановлено 10% надбавки посадового окладу. Згідно з наказом Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва від 07.09.2023 року № 340-к «Про встановлення надбавки за престижність праці педагогічним працівникам» з 01.09.2023 року методисту ОСОБА_1 встановлено 15 % надбавки на весь обсяг навчального навантаження. Відповідно до наказу Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва від 07.09.2023 року № 339-к «Про встановлення надбавки за складність, напруженість» 01 вересня 2023 року методисту ОСОБА_1 встановлено 10 % надбавки посадового окладу з урахуванням фактично відпрацьованого часу за основним місцем роботи.
Представник відповідача звертає увагу суду, що під час воєнного стану та враховуючи безпекові умови здобувачів освіти туристські зльоти і змагання не проводились в 2022-2023 році, нові методичні розробки цього напрямку не надавались, методист ЦДЮТ туристсько-краєзнавчого напрямку Давиденко Н.М. не виконувала свої посадові обов`язки в повному обсязі.
Відповідь на відзив на позовну заяву
Позивачка підтримує заявлені вимоги та вказує, що наказ Міністерства освіти і науки України з наявністю коштів пов`язує лише преміювання керівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ, установлення їм надбавок і доплат до посадових окладів, надання матеріальної допомоги. Щодо решти працівників наказом Міністерства освіти і науки України № 557 від 26 вересня 2005 року виплата їм надбавок (в т.ч., за престижність праці педагогічного працівника та за складність, напруженість у роботі) та їх розмір не пов`язується з наявністю коштів. Відповідачем не надано жодних кошторисів, фінансових планів, бухгалтерських документів тощо, які б свідчили про зменшення фінансування у 2023 році, порівняно з 2021 роком (тобто, з роком, в якому сплачувалась надбавка за престижність праці педагогічного працівника у розмірі 30 % від посадового окладу та за складність, напруженість у роботі у розмірі 20 % посадового окладу).
Позивачка зауважує, що постанова Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 року за № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» не встановлює можливість зменшення надбавки за складність, напруженість у роботі з розміром фінансування коштів роботодавця на оплату праці.
Рух справи
Ухвалою Деснянського районного суду міста Києва від 26 грудня 2023 року відкрито провадження у справі, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Витребувано з Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва належним чином засвідчені копії наказів № 4 від 04 січня 2022 року та № 5 від 04 січня 2022 року.
08 січня 2024 року представником відповідача подано відзив на позовну заяву, до якого додано витребувані судом документи.
02 лютого 2024 року від позивачки надійшла відповідь на відзив.
21 лютого 2024 року позивачкою подано заяву про збільшення позовних вимог.
29 лютого 2024 року представником відповідача подано додаткові пояснення по суті збільшення розміру позовних вимог.
08 березня 2024 року позивачкою подано клопотання про долучення доказів.
У судовому засіданні позивачка та її представник підтримали позовні вимоги, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, та просили суд їх задовольнити. Представники відповідача просили суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
Письмових пояснень від третьої особи до суду не надходило. Управління освіти Дніпровської районної державної адміністрації повідомлялося про розгляд справи належним чином, що підтверджується довідкою про доставку електронного документа до електронного кабінету, яка міститься в матеріалах справи.
Фактичні обставини справи, встановлені судом
Як вбачається з копії трудової книжки серії НОМЕР_1 ОСОБА_1 працює в Центрі дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва (далі - ЦДЮТ) на посаді методиста, наказ № 101-к від 31 серпня 2007 року.
Відповідно до витягу з наказу Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району м. Києва № 384-К від 31 серпня 2022 року «Про встановлення надбавки за складність, напруженість» встановлено з 01.09.2022 надбавку за складність, напруженість в роботі педагогічним працівникам ЦДЮТ, в тому числі ОСОБА_1 , у розмірі 10 відсотків посадового окладу за основною посадою з урахуванням фактично відпрацьованого часу за основним місцем роботи; встановлено виплату здійснювати у межах фонду оплати праці, затвердженого у кошторисі надходжень та видатків на 2022 рік (а.с. 41, 75).
Згідно з витягом з наказу Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району м. Києва № 95-К від 15 червня 2023 року «Про встановлення надбавки за складність, напруженість з липня по серпень 2023 року» встановлено з липня по серпень 2023 року надбавку за складність, напруженість в роботі педагогічним працівникам ЦДЮТ, в тому числі ОСОБА_1 , у розмірі 5 відсотків посадового окладу за основною посадою з урахуванням фактично відпрацьованого часу за основним місцем роботи; встановлено виплату здійснювати у межах фонду оплати праці, затвердженого у кошторисі надходжень та видатків на 2023 рік (а.с. 42, 76).
Відповідно до витягу з наказу Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району м. Києва № 96-К від 15 червня 2023 року «Про встановлення надбавки за престижність праці педагогічним працівникам» встановлено ОСОБА_1 у липні, серпні 2023 року надбавку за престижність праці у розмірі 5 % ставки заробітної плати на весь обсяг навчального навантаження; встановлено виплату здійснювати у межах фонду оплати праці, затвердженого у кошторисі надходжень та видатків на 2023 рік (а.с. 39, 77).
Згідно з витягом з наказу Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району м. Києва № 339-К від 07 вересня 2023 року «Про встановлення надбавки за складність, напруженість» встановлено з 01.09.2023 надбавку за складність, напруженість в роботі педагогічним працівникам ЦДЮТ, в тому числі ОСОБА_1 , у розмірі 10 відсотків посадового окладу за основною посадою з урахуванням фактично відпрацьованого часу за основним місцем роботи; встановлено виплату здійснювати у межах фонду оплати праці, затвердженого у кошторисі надходжень та видатків на 2023 рік (а.с. 43, 78).
Відповідно до витягу з наказу Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району м. Києва № 340 від 07 вересня 2023 року «Про встановлення надбавки за престижність праці педагогічним працівникам» встановлено ОСОБА_1 надбавку за престижність праці з 01.09.2023 у розмірі 15 % ставки заробітної плати на весь обсяг навчального навантаження; встановлено виплату здійснювати у межах фонду оплати праці, затвердженого у кошторисі надходжень та видатків на 2023 рік (а.с. 40, 80).
У листі Управління освіти Дніпровської районної державної адміністрації № 103/45-2530 від 19.09.2023 зазначається, що виплата всіх доплат і надбавок працівників закладів освіти здійснюється в межах затвердженого фонду оплати праці. Заробітна плата виплачується ОСОБА_1 у повному обсязі, згідно з чинним законодавством, з урахуванням всіх надбавок і доплат (а.с. 44, 45).
Щодо позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування наказу Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва № 96-к від 15.06.2023
Як вбачається з рішення Дніпровського районного суду міста Києва від 24 жовтня 2023 року у справі № 755/9264/23 у червні 2023 року ОСОБА_1 звернулася до Дніпровського районного суду міста Києва з позовом до Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району м. Києва, в якому, в тому числі, просила суд визнати недійсним та скасувати наказ Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району м. Києва № 96-к від 15.06.2023 «Про встановлення надбавки за престижність праці педагогічним працівникам» (а.с. 82-84). Вказаним рішенням суду у задоволенні позову ОСОБА_1 до Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва, третя особа: Управління освіти Дніпровської районної у місті Києві державної адміністрації про визнання незаконними та скасування наказів, визнання незаконними дій, стягнення надбавок відмовлено.
З Єдиного державного реєстру судових рішень та сайту Київського апеляційного суду вбачається, що Київським апеляційним судом відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Дніпровського районного суду міста Києва від 24 жовтня 2023 року у справі № 755/9264/23; розгляд справи призначено на 20.03.2024.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 257 ЦПК України суд постановляє ухвалу про залишення позову без розгляду якщо у провадженні цього чи іншого суду є справа із спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав.
Враховуючи те, що на розгляді Київського апеляційного суду є справа із спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав, а саме цивільна справа № 755/9264/23, то провадження у даній справі в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування наказу Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва № 96-к від 15.06.2023 підлягає залишенню без розгляду на підставі п. 4 ч. 1 ст. 257 ЦПК України.
Норми права та мотиви суду
Статтею 43 Конституції України визначено, що кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.
Відповідно до ст. 94 КЗпП України заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу. Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства, установи, організації і максимальним розміром не обмежується. Питання державного і договірного регулювання оплати праці, прав працівників на оплату праці та їх захисту визначається цим Кодексом, Законом України «Про оплату праці» та іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст. 98 КЗпП України оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі законів та інших нормативно-правових актів України, генеральної, галузевих, регіональних угод, колективних договорів, у межах бюджетних асигнувань та позабюджетних доходів.
Згідно зі положеннями статті 2 Закону України «Про оплату праці» заробітна плата складається із основної та додаткової заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат.
Основна заробітна плата це - винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов`язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців.
Додаткова заробітна плата це - винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій.
До інших заохочувальних та компенсаційних виплат належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, виплати в рамках грантів, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.
Відповідно до частин першої, другої статті 8 Закону України «Про оплату праці» держава здійснює регулювання оплати праці працівників підприємств усіх форм власності шляхом встановлення розміру мінімальної заробітної плати та інших державних норм і гарантій, а також шляхом оподаткування доходів працівників. Умови розміру оплати праці працівників установ та організацій, що фінансуються з бюджету, визначаються Кабінетом Міністрів України, крім випадків, передбачених частиною третьою цієї статті, та частиною першою статті 10 цього Закону.
Відповідно до положень частини першої статті 57 «Про освіту» держава забезпечує педагогічним і науково-педагогічним працівникам, зокрема, диференціацію посадових окладів (ставок заробітної плати) відповідно до кваліфікаційних категорій, встановлення підвищених посадових окладів (ставок заробітної плати) за педагогічні звання, надбавок за почесні звання, доплат за наукові ступені та вчені звання.
Згідно з положеннями пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 23 березня 2011 року № 373 «Про встановлення надбавки педагогічним працівникам закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої освіти, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування» з метою підвищення престижності праці педагогічних працівників встановлено надбавку в граничному розмірі 30 відсотків посадового окладу (ставки заробітної плати), але не менше 5 відсотків, педагогічним працівникам закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої освіти, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування. Розмір надбавки встановлюється керівником закладу (установи) у межах фонду оплати праці. Надбавка встановлюється на весь обсяг навчального навантаження, що виконується працівником.
Відповідно до підпунктів 1, 2 пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 року № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки, розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» працівникам установ, закладів та організацій освіти, науки, культури, які мають статус національних може зберігатися при визначенні максимальних розмірів посадових окладів (ставок заробітної плати, тарифних ставок) та ставок погодинної оплати праці додатковий коефіцієнт підвищення посадових окладів, що застосовувався для зазначених працівників до набрання чинності цією постановою. Встановлено надбавки працівникам у розмірі до 50 відсотків посадового окладу (ставки заробітної плати, тарифної ставки): за високі досягнення у праці; за виконання особливо важливої роботи (на строк її виконання); за складність, напруженість у роботі. У разі несвоєчасного виконання завдань, погіршення якості роботи і порушення трудової дисципліни зазначені надбавки скасовуються або зменшуються.
Відповідно п.п. «а» п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 року № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» надано право керівникам місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, при яких створені централізовані бухгалтерії, керівникам бюджетних установ, закладів та організацій в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисах доходів і видатків, установлювати працівникам цих установ, закладів та організацій конкретні розміри посадових окладів та доплат і надбавок до них.
Отже, педагогічним працівникам постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 2011 року № 373 передбачено надбавку за престижність праці в граничному розмірі 30 відсотків посадового окладу, але не менше 5 відсотків, яка встановлюється керівником закладу (установи) у межах фонду оплати праці, а постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 року № 1298 - надбавку за складність, напруженість у роботі у розмірі до 50 відсотків посадового окладу.
Таким чином, надбавка за престижність праці може встановлюватися керівником від 5 до 30 відсотків, а надбавка за престижність - від 0 до 50 відсотків посадового окладу.
Указом Президента України від 24 квітня 2022 № 64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який неодноразово продовжувався та діє на даний час. Згідно з пунктом 3 вказаного Указу у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 - 34, 38, 39, 41 - 44, 53 Конституції України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 01 квітня 2022 року № 401 «Про спрямування коштів до резервного фонду державного бюджету» (розміщеному в Єдиному державному реєстрі нормативно-правових актів) скорочено видатки загального фонду Державного бюджету України на 2022 рік, передбачені головним розпорядникам коштів державного бюджету. Згідно з додатком до постанови скорочено видатки загального фонду Державного бюджету України на 2022 рік, передбачені головним розпорядникам коштів державного бюджету, зокрема, за кодом програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету № 2211190 (Освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам) встановлено скорочення видатків і для Міністерства освіти і науки України.
У листі Міністерства освіти і науки України від 25 квітня 2022 року № 1/4444-2 «Про оплату праці працівників закладів освіти`зазначено, що відповідно постанови Кабінету Міністрів України від 01 квітня 2022 року № 401 «Про спрямування коштів до резервного фонду державного бюджету» видатки загального фонду Державного бюджету України на 2022 рік, передбачені для Міністерства освіти і науки за програмою 2211190 «освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам», скорочено на 10 відсотків. У зв`язку із запровадженням військового стану в Україні фінансовий ресурс у 2022 році для виплати заробітної плати педагогічним працівникам є надто обмеженим, що спонукає місцеві органи виконавчої влади, керівників закладів освіти ухвалювати рішення про зменшення розмірів надбавок і доплат. Вказується, що згідно із помісячним розписом видатків державного бюджету зазначені обсяги освітньої субвенції буде зменшено у червні - грудні поточного року, що призведе до недофінансування видатків на оплату праці педагогічних працівників закладів освіти, які здійснюються за рахунок освітньої субвенції, в середньому на 17 відсотків щомісяця. Керівники закладів освіти мають встановлювати працівникам підвищення посадових окладів (ставок заробітної плати), надбавки і доплати за окремі види діяльності у розмірах, визначених нормативними актами з оплати праці. Керівники закладів освіти мають право зменшувати розміри лише тих доплат і надбавок, які встановлені нормативними актами у граничних розмірах або мають необов`язковий характер (за складність, напруженість, за виконання особливо важливої роботи, за престижність праці тощо) і розмір яких залежить від наявного фонду заробітної плати, затвердженого у кошторисі.
Згідно з наказом № 340 від 07.09.2023 позивачці визначено надбавку з 01.09.2023 у розмірі 15 % посадового окладу, що відповідає межам встановленим постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 2011 року № 373.
Крім того, відповідачем визначено позивачці надбавку за складність та напруженість у роботі згідно з наказами № 384-К від 31.08.2022 - 10 %; № 95-К від 15.06.2023 - 5 % та № 339-К від 07.09.2023 - 10 % посадового окладу. Такі надбавки були встановлені керівником в межах його компетенції та на підставі положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 року № 1298.
У зв`язку з викладеним суд приходить до висновку, що оскаржувані позивачкою накази про встановлення надбавок видані уповноваженою особою в межах розміру надбавок, встановлених законом, а тому є правомірними та підстав для їх скасування немає.
З розрахункових листів за період з червня 2023 року по грудень 2023 року вбачається, що позивачці було нараховано та виплачено на підставі оскаржуваних наказів надбавка за престижність праці та надбавка за складність та напруженість у роботі.
Слід зауважити, що надбавки визначені позивачці в оскаржуваних наказах є стимулюючими виплатами та в розумінні Закону України «Про освіту» додатковою заробітною платою, а визначення розміру таких надбавки покладено на керівника бюджетної установи в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисах доходів і видатків.
Тобто, нарахування надбавок в максимальному граничному розмірі, встановленому постановами Кабінету Міністрів України, як просить про це позивачка, відповідно до наданого нею розрахунку, не ґрунтується на законі, а тому задоволенню не підлягає.
Отже, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району м. Києва, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Управління освіти Дніпровської районної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування наказів № 384-К від 31 серпня 2022 року, № 95-К від 15 червня 2023 року, № 340 від 07 вересня 2023 року № 339-К від 07 вересня 2023 року, стягнення недоотриманої заробітної плати - надбавки за престижність праці та надбавки за складність, напруженість роботи слід відмовити.
Щодо судових витрат
За приписами ч. 2 ст. 141 ЦПК України інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються:
1) у разі задоволення позову - на відповідача;
2) у разі відмови в позові - на позивача;
3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Оскільки суд відмовляє позивачці у задоволенні позовних вимог, то судові витрати позивачки на друк копій документів в сумі 799,00 грн покладаються на позивачку.
Керуючись ст. 2, 7, 10, 12, 19, 81, 83, 141, 257-260, 263-265, 273-279, 352, 354, 355 ЦПК України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов в частині позовної вимоги ОСОБА_1 до Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району м. Києва, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Управління освіти Дніпровської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування наказу Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району міста Києва № 96-к від 15.06.2023 залишити без розгляду.
У задоволенні решти позовних вимог ОСОБА_1 до Центру дитячо-юнацької творчості Дніпровського району м. Києва, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Управління освіти Дніпровської районної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування наказів, стягнення недоотриманої заробітної плати - надбавки за престижність праці та надбавки за складність, напруженість роботи відмовити.
Рішення може бути оскаржено протягом 30 днів з дня його проголошення/складання повного тексту шляхом подання безпосередньо до Київського апеляційного суду апеляційної скарги.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не подано. В разі подання апеляційної скарги рішення набирає законної сили, якщо його не скасовано, після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_1 .
Відповідач - Центр дитячо-юнацької творчості Дніпровського району м. Києва, код ЄДРПОУ 22875153, місцезнаходження: м. Київ, вул. Сірожупанників, 19.
Третя особа - Управління освіти Дніпровської районної державної адміністрації, код ЄДРПОУ 37397216, місцезнаходження: м. Київ, пр. Миру, 6-А.
Повний текст рішення складено та підписано 15.03.2024.
Суддя Деснянського
районного суду м. Києва Оксана ГРИНЧАК
Суд | Деснянський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 08.03.2024 |
Оприлюднено | 19.03.2024 |
Номер документу | 117675389 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них |
Цивільне
Деснянський районний суд міста Києва
Гринчак О. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні