РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 березня 2024 року справа № 580/12655/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі судді Л.В.Трофімової розглянув у письмовому порядку за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу №580/12655/23 за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління праці та соціального захисту населення Уманської районної державної адміністрації (вул. М. Залізняка 2А, м. Умань, Черкаська область, 20301, ЄДРПОУ 03195903) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, ухвалив рішення.
І ПРОЦЕДУРА
29.12.2023 вх. №59094/23 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, просить: визнати протиправну відмову Управління праці та соціального захисту населення Уманської районної державної адміністрації, викладену у листі від 09.11.2023 №95, у встановленні ОСОБА_1 статусу особи з інвалідністю унаслідок війни та видачі посвідчення; зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Уманської районної державної адміністрації надати ОСОБА_1 статус особи з інвалідністю унаслідок війни та видати відповідне посвідчення згідно із установленим порядком.
17.01.2024 відкрите провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі (ч.1 ст.258 КАС України). Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження) фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА
В обґрунтуванні позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем протиправно відмовлено позивачу у наданні статусу особи з інвалідністю унаслідок війни та видачі посвідчення на підставі оцінки поданих ним документів. Позивач стверджує, що така відмова є необґрунтованою й такою, що порушує право на одержання статусу та пов`язаного соціального захисту.
ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА
Відповідач відзиву на позовну заяву до суду не подав. Згідно ч. 6 статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Суд встановив, що позивач проходив військову службу та має право на пільги встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій, що підтверджується посвідченням від 16.06.2023 серії НОМЕР_2 , видане кадровим центром сухопутних військ Збройних Сил України.
Згідно довідки військово-лікарської комісії від 12.10.2022 №5250 щодо діагнозу та постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва) визначений: захворювання, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби.
Відповідно до довідки до акта огляду МСЕК серії ААГ № 052961 від 06.04.2023 позивачу на строк до 06.04.2025 встановлена ІІ групу інвалідності, причина інвалідності - захворювання, ТАК, пов`язані з проходженням військової служби.
Згідно довідки військової частини НОМЕР_3 від 18.04.2023 №1021 про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, що видана ОСОБА_1 , що він дійсно у період з 06.07.2022 до 08.09.2022 брав участь у заходах необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України. У довідці зазначається, що вона є підставою для надання особі статусу учасника бойових дій.
06.10.2023 позивач звернувся із заявою до Управління праці та соціального захисту населення Уманської районної державної адміністрації, де просив встановити статус особи з інвалідністю унаслідок війни, проте видати відповідне посвідчення у заяві від 06.10.2023 не просив.
Відповідач листом від 09.11.2023 №95 повідомив позивача, що згідно довідки військово-лікарської комісії в\ч НОМЕР_4 , від 12.10.2022 №53350 та довідки до акту огляду МСЕК серії 12ААГ №052961 від 06.04.2023 встановлено ІІ групу інвалідності (причина інвалідності: захворювання, Так, пов`язані з проходженням військової служби). Підстави для встановлення відповідного статусу відсутні. Постанова в такому формулюванні приймається щодо військовослужбовців, які брали участь у бойових діях, зазаначені у підпункті «а» пункту 21.5 Порядку №302.
Вважаючи відмову відповідача протиправною, позивач звернувся до суду за захистом.
Розглянувши подані документи і матеріали, перевіривши аргументи щодо обставин справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів сукупно, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову належить відмовити з огляду на таке.
V. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
Згідно із ч.1 ст.5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Позивач просить визнати протиправною відмову відповідача у встановленні статусу особи з інвалідністю внаслідок війни та зобов`язати відповідача встановити статус особи з інвалідністю унаслідок війни та видати відповідне посвідчення
Згідно з ч.1 ст.7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII (далі - Закон № 3551) до осіб з інвалідністю внаслідок війни належать особи з числа військовослужбовців діючої армії та флоту, партизанів, підпільників, працівників, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, одержаних під час захисту Батьківщини, виконання обов`язків військової служби (службових обов`язків) чи пов`язаних з перебуванням на фронті, у партизанських загонах і з`єднаннях, підпільних організаціях і групах та інших формуваннях, визнаних такими законодавством України, в районі воєнних дій, на прифронтових дільницях залізниць, на спорудженні оборонних рубежів, військово-морських баз та аеродромів у період громадянської та Другої світової воєн або з участю в бойових діях у мирний час.
Правила видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранам війни регулює Положення про порядок видачі посвідчень та нагрудних знаків ветеранів війни, затвердженого постановою КМУ від 12.05.1994 №302 (далі- Положення №302). Пунктом 2 Положення визначено, що посвідчення є документом, що підтверджує статус ветеранів війни та інших осіб, на яких поширюється чинність Закону № 3551. Згідно з п.7, п.10 Положення №302 посвідчення особи з інвалідністю унаслідок війни видаються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у місті (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за місцем реєстрації громадянина. «Посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни» видається на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про групу та причину інвалідності.
Видання посвідчення уповноваженим органом держави є встановлення та визнання державою відповідного статусу особи на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про групу та причину інвалідності.
Обставина, що саме у висновку повинно бути визначено причину отримання травми свідчить Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402 (далі - Положення № 402), де в п. 21.5 глави 21 розділу II вказані формулювання, що повинні бути зазначені в постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв приймаються, зокрема: «Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини»; «Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби»; «Захворювання, поранення (травма, контузія, каліцтво), ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії»; «Поранення (травма, контузія, каліцтво), одержане в результаті нещасного випадку, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби»; «Захворювання, НІ, не пов`язане з проходженням військової служби» та інші.
Від встановлення такої причини залежить застосування ч.1 ст.7 Закону №3551 відповідно до якої до осіб з інвалідністю унаслідок війни належать особи з числа військовослужбовців діючої армії та флоту, партизанів, підпільників, працівників, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, одержаних під час захисту Батьківщини, виконання обов`язків військової служби (службових обов`язків) чи пов`язаних з перебуванням на фронті, у партизанських загонах і з`єднаннях, підпільних організаціях і групах та інших формуваннях, визнаних такими законодавством України, в районі воєнних дій, на прифронтових дільницях залізниць, на спорудженні оборонних рубежів, військово-морських баз та аеродромів у період громадянської та Другої світової воєн або з участю в бойових діях у мирний час.
VІ. ОЦІНКА СУДУ
Підставами позову позивач вказує про його безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення у заходах необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.
06.04.2023 ОСОБА_1 встановлено ІІ групу інвалідності строком до 06.04.2023 причиною якої є захворювання пов`язані з проходженням військової служби. Згідно довідки військово-лікарської комісії від 12.10.2022 №5250 щодо діагнозу та постанови ВЛК про причинний звязок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва): захворювання, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби.
Згідно довідки військової частини НОМЕР_3 від 18.04.2023 №1021 про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, що видана ОСОБА_1 , що він дійсно у період з 06.07.2022 до 08.09.2022 брав участь у заходах необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України. У довідці зазначається, що вона є підставою для надання особі статусу учасника бойових дій.
Позивач має право на пільги встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій, що підтверджується посвідченням від 16.06.2023 серії НОМЕР_2 , виданого кадровим центром сухопутних військ Збройних Сил України.
Досліджені документи свідчать про те, що захворювання та відповідно інвалідність позивача пов`язане з проходженням військової служби, що не є достатнім для визнання його особою з інвалідністю унаслідок війни.
Згідно з частиною 5 ст.242 КАС України встановлено, що під час вибору і застосування норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Верховний Суд у постанові від 02.04.2021 у справі № 0540/9350/18 дійшов висновку, що визначальною ознакою категорії осіб, які відносяться до «осіб з інвалідністю внаслідок війни», є те, що такі особи безпосередньо брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав.
Отримання ушкодження здоров`я під час проходження військової служби та подальше встановлення інвалідності унаслідок такого ушкодження, не є достатньою підставою для надання статусу «особи з інвалідністю унаслідок війни».
Верховний Суд у постанові від 30.09.2019 у справі №824/32/19-а, зважаючи на помилкове присвоєння особі статусу, який не міг бути наданий йому в силу вимог норм Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» дійшов висновку, що неможливо стверджувати, що позбавлення цього права свідчить про втручання у права позивача на певні соціальні гарантії, адже на надання такого права позивач не міг та не повинен був розраховувати, що враховується судом під час розгляду обставин та оцінки доказів даної справи в силу ч.5 ст.242 КАС України.
VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
Відповідно до частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Відповідно до ч.1, ч.2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Інвалідність позивача настала внаслідок «захворювання пов`язаного з проходженням військової служби», тому позивачу кадровим центром Сухопутних військ Збройних Сил України правомірно видане посвідчення від 16.06.2023 серії НОМЕР_2 - має право на пільги встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій.
Варто зазначити, що віднесення особи до особи з інвалідністю внаслідок війни відповідно до ст.7 Закону №3551 безпосередньо пов`язане з визначенням самого поняття «ветеран війни», яке міститься у ст.4 цього Закону, згідно з частиною першою якої ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав.
Визначальною ознакою категорії осіб, які відносяться до «осіб з інвалідністю внаслідок війни», є те, що такі особи безпосередньо брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав.
Аналізуючи встановлені під час розгляду справи обставини та надану їм оцінку, зважаючи на довідцу (є підставою для надання особі статусу учасника бойових дій), суд дійшов висновку про відсутність підстав у суду для самостійного ототожнення різних причин інвалідності, тому доходить висновку про правомірність відмови Управління праці та соціального захисту населення Уманської районної державної адміністрації у встановленні іншого статусу за наявного статусу УБД у позивача та відсутність за наданих документів підстав для оформлення і видачі «посвідчення особи з інвалідністю унаслідок війни».
VІІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
Підстави для розподілу судових витрат відсутні (особа з інвалідністю 2 групи - пенсійне посвідчення серії ААМ від 02.08.2023 № НОМЕР_5 ).
Керуючись ст.2, 5-16, 19, 73-78, 90, 139, 242-246, 255, 258, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, що може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України до Шостого апеляційного адміністративного суду у зв`язку із початком функціонування модулів Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи з урахуванням підпунктів 15.1, 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України відповідно до рішення ВРП від 17.08.2021 №1845/О/15-21 «Про затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи».
Копію рішення направити сторонам справи:
позивач: ОСОБА_1 [ АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ];
відповідач: Управління праці та соціального захисту населення Уманської районної державної адміністрації [вул. М. Залізняка 2А, м. Умань, Черкаська область, 20301, ЄДРПОУ 03195903].
Рішення суду складене 14.03.2024.
Суддя Лариса ТРОФІМОВА
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2024 |
Оприлюднено | 18.03.2024 |
Номер документу | 117696023 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Лариса ТРОФІМОВА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні