Ухвала
від 19.03.2024 по справі 442/1002/24
ДРОГОБИЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 442/1002/24

Провадження № 2-о/442/143/2024

У Х В А Л А

судового засідання

"19" березня 2024 р. Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

в складі:

головуючої - судді Курус Р.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку окремого провадження цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , від імені та інтересах якої діє адвокат Попів-Кішко Роксолана Йосипівна, про встановлення факту перебування на утриманні, за участю заінтересованих осіб - Меденицької селищної об`єднаної територіальної громади, Дрогобицького районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Міністерства оборони України,

з участю секретаря судового засіданняФедишина Б.І.,

заявника ОСОБА_1 , її представника адвоката Попів-Кішко Р.Й.,

представників заінтересованих осіб:

від - Меденицької селищної об`єднаної територіальної громади не з`явився;

від Дрогобицького районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки не з`явився,

від Міністерства оборони України Лесик-Гошко О.Є.,

в с т а н о в и в :

05.02.2023 представник заявниці ОСОБА_1 адвокат Попів-Кішко Р.Й. звернулась до суду через систему "Електронний суд" із заявою, в якій просить встановити факт перебування заявниці на утриманні у загиблого військовослужбовця ОСОБА_2 , що загинув ІНФОРМАЦІЯ_1 у повномасштабній війні з російською федерацією, у період з травня 2019 року по час його смерті.

Ухвалою від 06.02.2024 заяву було залишено без руху з підстав незазначення мети встановлення даного факту та несплати судового збору.

08.02.2024 заявником подано заяву на усунення недоліків, в якій метою встановлення факту перебування заявниці на утриманні свого загиблого брата є отримання соціальних гарантій, пільг та компенсацій, передбачених ст. 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей». Просила залучити в якості заінтересованої особи ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Ухвалою судді від 12.02.2024 провадження у справі відкрито, призначено розгляд справи на 27.02.2024. Залучено до участі в даній справі в якості заінтересованих осіб ІНФОРМАЦІЯ_2 , Міністерство оборони України. Надіслано копію заяви для заінтересованих осіб з додатками та запропоновано подати письмові пояснення з приводу заяви і посилання на докази, якими вони обґрунтовуються.

27.02.2024 розгляд справи було відкладено у зв`язку з клопотанням представника Міноборони на 19.03.2024.

27.02.2024, після відкладення розгляду справи, через систему "Електронний суд" від представника Міноборони надійшло письмове клопотання, в якому вона посилається на наявність спору про право за даними вимогами, зокрема, право на отримання виплат, передбачених Постановою КМУ від 28.02.2022 №168, а відтак не може розглядатися в порядку окремого провадження.

Просить залучити до участі в даній справі в якості заінтересованих осіб ІНФОРМАЦІЯ_3 , оскільки документи на призначення допомоги подаватимуться до вказаного центру як до уповноваженого органу в розумінні вимог Порядку умов призначення та виплат одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану, затверджених Наказом Міністерства оборони України від 25.01.2023 №45. За результатами опрацювання у вигляді висновку та доповіді, ІНФОРМАЦІЯ_4 направляє необхідні документи на розгляд уповноваженим особам Міністерства оборони України. Таким чином, саме ІНФОРМАЦІЯ_4 здійснює опрацювання документів на призначення одноразової грошової допомоги та формує відповідні висновки за результатами такого опрацювання.

Крім цього, просить залучити в якості заінтересованих осіб Управління праці та соціального захисту населення у Львівській області та Головне управління Пенсійного Фонду України у Львівській області, оскільки рішення в справі може вплинути на отримання заявником у майбутньому пільг, субсидій, соціальних та інших виплат, що відносяться до їх повноважень та обов`язків.

18.03.2024 від представника заявника через систему "Електронний суд" подано клопотання про виклик свідків, яке протокольною ухвалою суду від 19.03.2024 залишено без розгляду у зв`язку з невідповідністю вимог ч. 2 ст. 91 ЦПК України. Крім цього, подано заяву про уточнення заявлених вимог, відповідно до якої ОСОБА_1 просить встановити факт спільного проживання однією сім"єю ОСОБА_1 у будинку в АДРЕСА_1 з її братом ОСОБА_2 , починаючи з 2012 року і до дня його смерті, яка сталася ІНФОРМАЦІЯ_1 . Крім цього, просить встановити факт перебування заявниці на утриманні у загиблого військовослужбовця ОСОБА_2 , що загинув ІНФОРМАЦІЯ_1 у повномасштабній війні з російською федерацією, у період з травня 2019 року по час його смерті.

Заявниця та її представник в судовому засіданні заяву підтримали, зазначили, що у них з братом була ще одна сестра, яка не претендує на виплати після його загибелі. Заперечують з приводу залишення заяви без розгляду, оскільки в даному випадку спір про право відсутній. Щодо залучення заінтересованих осіб згідно письмового клопотання представника Міноборони, покладаються на думку суду.

Представник Меденицької селищної об`єднаної територіальної громади та представник Дрогобицького районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки в судове засідання не з`явились, причин неявки не повідомили, хоча належним чином були повідомлені.

Представник Міністерства оборони України просить залишити заяву без розгляду у зв`язку з наявністю спору про право. Також просить задоволити клопотання щодо залучення заінтересованих осіб.

Вислухавши учасників справи, перевіривши матеріали справи, суд доходить наступних висновків.

Що стосується доводів представника Міноборони про те, що за даними вимогами вбачається спір про право, а тому заява ОСОБА_1 підлягає залишенню без розгляду суд виходить з того, що згідно з п. 2 ч. 1 ст. 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту перебування на утриманні.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 18 січня 2024 року у cправі № 560/17953/21 звернула увагу, що існує два порядки встановлення фактів, що мають юридичне значення: позасудовий і судовий.

Справи про встановлення фактів, від яких залежить виникнення, зміна або припинення суб`єктивних прав громадян, належать до юрисдикції цивільного суду. Чинне законодавство не передбачає іншого судового порядку підтвердження факту, що має юридичне значення, окрім як розгляд відповідних справ за правилами цивільного судочинства.

У разі оскарження до суду відмови відповідного органу в установленні юридичного факту, який підлягає встановленню в позасудовому порядку, такий спір підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства. Справи про встановлення юридичних фактів у судовому порядку вирішуються судами цивільної юрисдикції за правилами ЦПК України.

Таким чином, справи про встановлення факту, зокрема, перебування на утриманні, підлягають розгляду в порядку цивільного судочинства незалежно від мети звернення до суду (зокрема, підтвердження соціального статусу для призначення та виплати одноразової грошової допомоги сім`ї військовослужбовця) і наявності в заявника певних цивільних прав та обов`язків чи виникнення публічно-правових спорів із суб`єктами владних повноважень.

Отже, судом, який розглядає справи про встановлення факту, що має юридичне значення, зокрема факту перебування на утриманні, є суд цивільної юрисдикції відповідно до ст. 19 ЦПК України та п. 2 ч. 1 ст. 315 ЦПК України.

В даному ж випадку ОСОБА_1 , з уточненням заявлених вимог, просить встановити факт її проживання із загиблим братом однією сімєю та її перебування на утриманні загиблого брата, а не оскаржує до суду відмови відповідного органу в установленні юридичного факту, який підлягає встановленню в позасудовому порядку.

За таких обставин, суд не знаходить підстав для залишення заяви ОСОБА_1 без розгляду.

Що стосується клопотання про залучення заінтересованих осіб - Львівського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Управління праці та соціального захисту населення у Львівській області та Головного управління Пенсійного Фонду України у Львівській області, суд виходить з того, що згідно ч. 3 ст. 294 ЦПК України, справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених цим Кодексом, за винятком положень щодо змагальності та меж судового розгляду.

Відповідно до ч. 4 даної статті, справи окремого провадження суд розглядає за участю заявника і заінтересованих осіб.

Згідно ч.9 ст.10 ЦПК України, якщо спірні відносини не врегульовані законом, суд застосовує закон, що регулює подібні за змістом відносини (аналогія закону), а за відсутності такого - суд виходить із загальних засад законодавства (аналогія права).

Оскільки положення ст. 294 ЦПК України не регулюють порядок залучення заінтересованих осіб, виникла необхідність в застосуванні принципу аналогії закону, а тому при вирішенні питання про залучення заінтересованих осіб слід керуватися ст. 53 ЦПК України.

У відповідності до ч. 1 ст. 53 ЦПК України треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов`язки щодо однієї зі сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за заявою учасників справи.

Як вбачається з матеріалів справи, звертаючись до суду з даною заявою заявником в якості заінтересованої особи зазначено Меденицьку селищну об`єднану територіальну громаду. В подальшому судом залучено до участі в даній справі Дрогобицький районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки та Міністерство оборони України,

Відповідно до п.п. 1-3 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 154, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.

Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки утворюються в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, інших містах, районах, районах у містах.

Залежно від обсягів облікової, призовної та мобілізаційної роботи утворюються районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (далі районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки).

Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки утворюються, ліквідуються, реорганізовуються Міноборони.

Районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки як структурні підрозділи територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя підпорядковуються відповідному територіальному центру комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, області, мм. Києва та Севастополя, на території відповідальності якого вони перебувають згідно з адміністративно-територіальним устроєм України.

Отже, в даній справі судом залучено в якості заінтересованої особи Дрогобицький районний територіальний центр комплектації та соціальної підтримки, який є структурним підрозділом та підпорядковується ІНФОРМАЦІЯ_5 , які утворюються, ліквідуються, реорганізовуються Міноборони, яке також залучено до участі в даній справі.

За таких обставин, підстав для залучення до участі в справі ще і обласного територіального центру комплектування, яким є ІНФОРМАЦІЯ_4 , суд не вбачає.

Разом з тим, заінтересованими особами вважаються такі учасники справи, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов`язки.

В даному ж випадку, як зазначає заявник, встановлення факту проживання однією сім"єю та перебування на утриманні брата, їй необхідно для отримання соціальних гарантій, пільг та компенсацій, передбачених ст. 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», зокрема, для отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю брата-військовослужбовця.

Таким чином, підстав для залучення Управління праці та соціального захисту нанесення у Львівській області не встановлено.

Разом з тим, відповідно до частини першої статті 37 Закону України "Про пенсійне забезпечення" право на пенсію в разі втрати годувальника мають непрацездатні члени сім`ї померлого годувальника, які були на його утриманні.

Оскільки заявниця просить встановити факт перебування на утриманні, а відтак, може звертатись в майбутньому з метою отримання пенсійної допомоги у зв`язку з втратою годувальника.

За таких обставин, в порядку ст. 53 ЦПК України до участі у справі в якості заінтересованої особи слід залучити Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області, оскільки можливе рішення суду може вплинути на права та законні інтереси даного органу.

Разом з тим, оскільки до участі в даній справі залучено заінтересовану особу, а відтак, у відповідності до вимог ст. 240 ЦПК України, в судовому засіданні необхідно оголосили перерву для її виклику та надіслання заяви з додатками.

Керуючись ст. ст. 53, 240 294 ЦПК України, суд

у х в а л и в :

В задоволенні клопотання представника Міністерства оборони України про залишення заяви без розгляду відмовити.

Залучити до участі у справі заінтересованих осіб: Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області (вулиця Митрополита Андрея, 10, м. Львів, Львівська область, 79000).

В задоволенні клопотання в частині залучення Львівського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки та Управління праці та соціального захисту нанесення у Львівській області - відмовити.

В судовому засіданні оголосити перерву до 18.04.2024 о 10:30., викликати в судове засідання заявника та заінтересовані особи.

Запропонувати заявнику надати всі наявні докази, що підтверджують кожну обставину, наявність підстав для звільнення від доказування, клопотання щодо витребування доказів, залучення заінтересованих осіб, тощо.

Запропонувати заінтересованій особі - Головному управлінню Пенсійного фонду України у Львівській області надати суду до 18.04.2024 письмові пояснення по суті вимог заяви.

Роз`яснити, що з метою ідентифікації учасника справи для проведення канцелярією суду реєстрації вхідної кореспонденції по справі, направленні до суду за допомогою електронної пошти, заяви, клопотання, тощо мають бути підписані кваліфікованим цифровим підписом.

Копії ухвали та заяви направити залученій заінтересованій особі, іншим учасника - копію ухвали.

Учасники справи можуть отримати інформацію щодо даної справи в мережі Інтернет за веб-адресою сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України - https://dgm.lv.court.gov.ua/sud1306/.

Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення та оскарженню не підлягає.

Суддя Курус Р.І.

СудДрогобицький міськрайонний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення19.03.2024
Оприлюднено20.03.2024
Номер документу117733892
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:.

Судовий реєстр по справі —442/1002/24

Постанова від 20.01.2025

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шеремета Н. О.

Постанова від 20.01.2025

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шеремета Н. О.

Ухвала від 15.11.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шеремета Н. О.

Ухвала від 04.11.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шеремета Н. О.

Рішення від 11.09.2024

Цивільне

Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

Курус Р. І.

Рішення від 11.09.2024

Цивільне

Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

Курус Р. І.

Ухвала від 28.08.2024

Цивільне

Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

Курус Р. І.

Ухвала від 11.06.2024

Цивільне

Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

Курус Р. І.

Ухвала від 19.03.2024

Цивільне

Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

Курус Р. І.

Ухвала від 12.02.2024

Цивільне

Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області

Курус Р. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні