Справа № 229/6093/23
Провадження № 2/229/482/2024
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 березня 2024 р. м.Дружківка,Донецької областіДружківський міськрайонний суд Донецької області в складі:
головуючого - судді Феняка О.Р.,
за участю секретаря судового засідання Бровченко Д.Л.,
розглянувши цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру перерахованих (виплачених) сум державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям,
ВСТАНОВИВ:
Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради звернулося до Дружківського міського суду Донецької області із позовом до ОСОБА_1 про стягнення надміру перерахованих (виплачених) сум державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Свої вимоги позивач обґрунтував тим, що відповідачка перебуває на обліку в управлінні, як одержувач державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 2013 року.
Позивачем на підставі Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року №250 (далі - Порядок №250), ОСОБА_1 було призначено державну соціальну допомогу, яку вона отримувала з 01 березня 2013 року по 31 липня 2020 року.
25березня 2013рокуОСОБА_1 звернулась до управління із заявою про призначення державної допомоги при народженні дитини, державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. До заяви додано декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.09.2012 по 28.02.2013 рр. родина отримувала наступні види доходів: допомогу у зв`язку з вагітністю та пологами; допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку; заробітну плату чоловіка. Також надала довідку про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб; витяг з державного реєстру актів цивільного стану громадян про народження для виплати допомоги у зв`язку з народженням дитини; копії свідоцтв про народження дітей.
Сукупний дохід сім`ї відповідачки згідно поданої декларації за шість місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а саме за період з 01.09.2012 по 28.02.2013 рр. включно становив 14222,90 грн., середньомісячний дохід сім`ї - 2370,48 грн.(14222,90 грн. /6 місяців) в який враховано: допомога по вагітності та пологах в сумі - 444,00 грн.; допомога по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку в сумі - 4474,55 грн.; заробітна плата чоловіка ОСОБА_2 в сумі 9304,35 грн.
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям станом на 01.03.2013 року становив - 3083,79 грн. + 180,00 грн. (розмір соціальної допомоги (в тому числі максимальний), визначений відповідно до пунктів 14-16 цього Порядку №250, збільшується на кожну дитину віком від 3 до 13 років у 2011 році на 60 грн., у 2012 році - на 120, у 2013 році - на 180, у 2014 році - на 250 грн., а на кожну дитину віком від 13 до 18 років збільшується у 2011 році на 100 грн., у 2012 році - на 230, у 2013 році - на 360, у 2014 році - на 500 грн відповідно до пункту 16 №250)), (240,87 грн. х 2 особи) + (801,90 грн. х 2 особи) + 998,25 грн. де: для працездатних осіб - 240,87 грн.; для дітей віком до 6 років - 801,90 грн.; для дітей віком від 6 до 18 років - 998,25 грн.
Управлінням 04.04.2013 року прийнято рішення № 1309 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу призначено:
з 01.03.2013 по 30.05.2013 рр. у розмірі 4186,50 грн.; з 31.05.2013 по 31.08.2013 у розмірі 1073,31 грн.
12 червня 2014 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. До заяви додано декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.12.2013 по 31.05.2014 рр. родина отримувала наступні види доходів: допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку; допомогу при народженні дитини; заробітну плату чоловіка; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги; довідку про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб; заяву до комісії по розгляду спірних питань, які виникають при призначенні державної соціальної допомоги.
До заяви було додано довідку про доходи ОСОБА_2 та долучено довідки про доходи про отримання грошового еквіваленту пільг як багатодітної родини на житлово- комунальні послуги.
Сукупний дохід сім`ї згідно поданої декларації за шість місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а саме за період з 01.12.2013 по 31.05.2014 рр. включно становив 21036,98 грн., середньомісячний дохід сім`ї - 3506,16 грн.(21036,98 грн. /6 місяців) в який враховано: допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в сумі 2238,48 грн; допомогу при народженні дитини в сумі 8910,00 грн; заробітну плату чоловіка ОСОБА_2 в сумі 8014,00 грн; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги в сумі 1874,50 грн.
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям станом на 01.06.2014 року становив - 3643,81 грн. + 500,00 грн. (255,78 грн. х 2 особи) + (964,92 грн. х 2 особи) + 1202,41 грн. де: для працездатних осіб - 255,78 грн.; для дітей віком до 6 років - 964,92 грн.; для дітей віком від 6 до 18 років - 1202,41 грн.
Управлінням 03.07.2014 року прийнято рішення № 2832 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу призначено:
з 01.06.2014 по 30.11.2014 у розмірі 637,65 грн.
15 грудня 2014 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. До заяви додано: декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.06.2014 по 30.11.2014 рр. родина отримувала наступні види доходів: допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку; допомогу при народженні дитини; державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги; допомогу по безробіттю; довідку про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб; довідку про перебування на обліку в Дружківському міському центрі зайнятості ОСОБА_2 .
Сукупний дохід сім`ї згідно поданої декларації за шість місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а саме за період з 01.06.2014 по 30.11.2014 рр. включно становив 15893,37 грн., середньомісячний дохід сім`ї - 2648,90 грн. (15893,37 грн. /6 місяців) в який враховано: допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в сумі 591,38 грн; допомогу при народженні дитини в сумі 8910,00 грн; допомогу по безробіттю на чоловіка ОСОБА_2 в сумі 5434,39 грн; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги в сумі 937,60 грн.
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям станом на 01.12.2014 року становив - 3643,81 грн. + 500,00 грн. (255,78 грн. х 2 особи) + (964,92 грн. х 2 особи) + 1202,41 грн. де: для працездатних осіб - 255,78 грн.; для дітей віком до 6 років - 964,92 грн.; для дітей віком від 6 до 18 років - 1202,41 грн.
14 січня 2015 року управління прийнято рішення № 110 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.12.2014 по 31.05.2015 рр. у розмірі 1494,91 грн.
16 червня 2015 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. До заяви додано: декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.12.2014 по 31.05.2015 рр. родина отримувала наступні види доходів: допомогу при народженні дитини; державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги; допомогу по безробіттю; довідку про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб. Сукупний дохід сім`ї згідно поданої декларації за шість місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а саме за період з 01.12.2014 по 31.05.2015 рр. включно становив 14310,05 грн., середньомісячний дохід сім`ї - 2385,01 грн. (14310,05 грн. /6 місяців) в який враховано: допомогу при народженні дитини в сумі 8910,00 грн; допомогу по безробіттю на чоловіка ОСОБА_2 в сумі 3143,23 грн; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги в сумі 2256,82 грн.
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям станом на 01.06.2015 року становив - 3643,81 грн. + 500,00 грн. (255,78 грн. х 2 особи) + (964,92 грн. х 2 особи) + 1202,41 грн. де: для працездатних осіб - 255,78 грн.; для дітей віком до 6 років - 964,92 грн.; для дітей віком від 6 до 18 років - 1202,41 грн.
Управлінням 01 липня 2015 року прийнято рішення № 2341 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено:з 01.06.2015 по 30.11.2015 рр. у розмірі 2008,80 грн.
07 грудня 2015 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. До заяви додано: декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.06.2015 по 30.11.2015 рр. родина отримувала наступні види доходів: допомогу при народженні дитини; державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги; довідку про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб. Сукупний дохід сім`ї згідно поданої декларації за шість місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а саме за період з 01.06.2015 по 30.11.2015 рр. включно становив 9874,22 грн., середньомісячний дохід сім`ї - 1645,70 грн. (9874,22 грн./6 місяців) в який враховано: допомогу при народженні дитини в сумі 8910,00 грн; допомогу по безробіттю на чоловіка ОСОБА_2 в сумі 0,00 грн; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги в сумі 964,22 грн.
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям станом на 01.12.2015 року становив - 4121,49 грн. + 750,00 грн. (розмір соціальної допомоги з 1 квітня 2015 р. збільшується на кожну дитину віком до 13 років на 250 гривень, а на кожну дитину віком від 13 до 18 років - на 500 гривень відповідно до пункту 16 Порядку №250)), (289,38 грн. х 2 особи) + (1091,15 грн. х 2 особи) + 1360,43 грн. де: для працездатних осіб - 289,38 грн.; для дітей віком до 6 років - 1091,15 грн.; для дітей віком від 6 до 18 років - 1360,43 грн.
22 грудня 2015 року управлінням прийнято рішення № 4608 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.12.2015 по 31.05.2016 рр. у розмірі 3225,79 грн.
16 грудня 2016 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. До заяви додано: декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.06.2016 по 30.11.2016 рр. родина отримувала наступні види доходів: допомогу при народженні дитини; державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги; довідку про перебування на обліку в Дружківському міському центрі зайнятості ОСОБА_2 .
Сукупний дохід сім`ї згідно поданої декларації за шість місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а саме за період з 01.06.2016 по 30.11.2016 рр. включно становив 8910,00 грн., середньомісячний дохід сім`ї - 1485,00 грн. (8910,00грн./6 місяців) в який враховано: допомогу при народженні дитини в сумі 8910,00 грн; допомогу по безробіттю на чоловіка ОСОБА_2 в сумі 0,00 грн.
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям станом на 01.12.2016 року становив - 5097,37 грн. + 750,00 грн. (розмір соціальної допомоги з 1 квітня 2015 р. збільшується на кожну дитину віком до 13 років на 250 гривень, а на кожну дитину віком від 13 до 18 років - на 500 гривень відповідно до пункту 16 Порядку №250)), (336,00 грн. х 2 особи) + (1579,22 грн. х 2 особи) + 1266,93 грн. де: для працездатних осіб - 336,00 грн.; для дітей віком до 6 років - 1266,93грн.; для дітей віком від 6 до 18 років - 1579,22 грн.
23.12.2016 року управлінням прийнято рішення № 5434 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.12.2016 по 17.05.2017 рр. у розмірі 4362,37 грн.; з 18.05.2017 по 31.05.2017 у розмірі 4612,37 грн.
06 грудня 2017 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. До заяви додано: декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.06.2017 по 30.11.2017 рр. родина отримувала наступні види доходів: допомогу при народженні дитини; державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги; довідку про перебування на обліку в Дружківському міському центрі зайнятості ОСОБА_2 .
Сукупний дохід сім`ї згідно поданої декларації за шість місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а саме за період з 01.06.2017 по 30.11.2017 рр. включно становив 9911,07 грн., середньомісячний дохід сім`ї - 1651,85 грн. (9911,07 грн./6 місяців) в який враховано: допомогу при народженні дитини в сумі 8910,00 грн; допомогу по безробіттю на чоловіка ОСОБА_2 в сумі 0,00 грн; допомогу по безробіттю на заявника в сумі 0,00 грн; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги в сумі 964,22 грн.
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям станом на 01.12.2017 року становив - 5613,26 грн. + 1000,00 грн. (370,02 грн. х 2 особи) + (1739,10 грн. х 2 особи) + 1395,02 грн. де: для працездатних осіб - 370,02 грн.; для дітей віком до 6 років - 1395,02 грн.; для дітей віком від 6 до 18 років - 1739,10 грн.
26.12.2017 року управлінням прийнято рішення № 5701 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.12.2017 по 31.05.2018 у розмірі 4961,41грн.
03 лютого 2020 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. До заяви заявницею додано: декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.08.2019 по 31.01.2020 рр. родина отримувала наступні види доходів: державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям; допомогу по безробіттю ОСОБА_2 ; допомогу по безробіттю ОСОБА_1 ; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги.
Сукупний дохід сім`ї згідно поданої декларації за шість місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а саме за період з 01.08.2019 по 31.01.2020 рр. включно становив 10 381,94 грн., середньомісячний дохід сім`ї - 1730,32 грн. (10381,94 грн./6 місяців) в який враховано: допомогу по безробіттю на чоловіка ОСОБА_2 в сумі 3581,30 грн; допомогу по безробіттю на заявника в сумі 3640,31 грн; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги в сумі 3160,33 грн.
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям станом на 01.02.2020 року становив - 7272,49 грн. + 1000,00 грн. (розмір соціальної допомоги з 1 квітня 2015 р. збільшується на кожну дитину віком до 13 років на 250 гривень, а на кожну дитину віком від 13 до 18 років - на 500 гривень відповідно до пункту 16 Порядку №250)), (525,50 грн. х 2 особи) + (2073,83 грн. х 3 особи) де: для працездатних осіб - 525,50 грн.; для дітей віком від 6 до 18 років - 2073,83 грн.
20.02.2020 року управлінням прийнято рішення № 635 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.02.2020 по 30.06.2020 у розмірі 6454,37 грн.; з 01.07.2020 по 31.07.2020 у розмірі 8924,67грн.
В листопаді 2021 року державними соціальними інспекторами управління була проведена перевірка правильності та повноти інформації, наданої для призначення соціальної допомоги заявником ОСОБА_1 , про що був складений відповідний акт № 3300 від 11.01.2021 р. На підставі висновків проведеної перевірки було виявлено, що відповідачем надано неповну/невірну інформацію про доходи, внаслідок цього були надміру виплачені кошти в сумі 149 259,45 грн. та протягом періоду з 01.03.2013 по 31.07.2020 p.p. не задекларовано наявність більш одного транспортного засобу у чоловіка - ОСОБА_2 .
В поданих деклараціях про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги відповідач заявляла про відсутність транспортних засобів.
Однак, згідно інформації територіального сервісного центру №1443 Регіонального сервісного центру МВС в Донецькій області від 29.10.2020 року №31/5-1443-1945 на ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , чоловіка відповідача, були зареєстровані:
01.09.2006 року автомобіль марки ВАЗ 201990 20, номерний знак НОМЕР_1 , рік випуску 2006, який перереєстрований на іншого власника 06.06.2015 року;
20.07.2012 року автомобіль марки CHEVROLET ЕРIСА, номерний знак НОМЕР_2 , рік випуску 2009, який перереєстрований на іншого власника 25.08.2016 року, вартість продажу - 49000 грн.
03.11.2016 року автомобіль марки SKODA ОСТАVIA, номерний знак НОМЕР_3 , рік випуску 2010, вартість ТЗ - 49000 грн., який перереєстрований на іншого власника 27.06.2017 року, вартість продажу -208981,08 грн.
15.11.2017 року автомобіль марки DAEWOO MATIZ, номерний знак НОМЕР_3 , рік випуску 2008, вартість ТЗ - 62530 грн., який перереєстрований на іншого власника 21.12.2019 року, вартість продажу - 50000 грн.
08.09.2020 року автомобіль марки FORD FIESTA, номерний знак НОМЕР_3 , рік випуску 2011, вартість ТЗ - 45000 грн., який перереєстрований на іншого власника 10.10.2020 року, вартість продажу - 45000 грн.
Отже, відповідачка в деклараціях про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги зазначала недостовірну/неповну інформацію чи приховувала відомості щодо наявності транспортних засобів.
Крім того, в ході проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї управлінням виявлено, що відповідачем не задекларований дохід в сумі 49000, 00 грн., отриманий від продажу рухомого майна в серпні 2016 року; в сумі 208 981,08 грн., отриманий від продажу рухомого майна в червні 2017 року; в сумі 50000,00 грн., отриманий від продажу рухомого майна в грудні 2019 року.
Тобто, на час звернення ОСОБА_1 із заявами про призначення і виплату їй державної соціальної допомоги відповідачка також не повідомила управління, про отриманий дохід від продажу транспортних засобів, що є порушенням ст. 7 Закону № 1768-ІІІ та п. 10 Порядку № 250 (приховування доходів).
Таким чином, під час вибіркової перевірки особової справи було виявлено подання ОСОБА_1 для отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям недостовірної та неповної інформації, а саме не декларування у власності більше одного транспортного засобу та отримання доходів від продажу автомобілів в серпні 2016 року, червні 2017 року та в грудні 2019 року.
Призначення соціальної допомоги, у випадку передбаченому частиною другою статгі 7 Закону № 1768-ІІІ, є правом, а не обов`язком суб`єкта владних повноважень, і за умови дотримання порядку, передбаченого статтею 4 Закону № 1768-III, зокрема, подання декларації про доходи та майно осіб, які входять до складу сім`ї.
Отже, якщо б відповідачка в декларації про доходи та майно осіб, які входять до складу сім`ї вказала дані про наявність більше одного транспортного засобу та дохід від продажу транспортного засобу під час звернення, то управління могло прийняти рішення про відмову у наданні їй соціальної допомоги.
На підставі вищезазначених обставин управлінням були проведені перерахунки раніше призначеної ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, у зв`язку із тим, що у власності чи володінні малозабезпеченої сім`ї є більше одного автомобіля, транспортного засобу (механізму).
Внаслідок того, що виникла переплата бюджетних коштів за період з 01.03.2013 по 31.07.2020 рр. в розмірі 149259,45 грн. 11.02.2021 р. ОСОБА_1 особисто отримала повідомлення про погашення надміру виплаченої суми державної соціальної допомоги від 05.02.2021 p., але від підпису про отримання повідомлення відмовилася (про що зроблено відповідний запис спеціалістом управління). На теперішній час кошти відповідачкою управлінню не повернуті.
На підставі вищевикладеного позивач просить стягнути з відповідачки на свою користь суму надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 149 259,45 грн., а також судові витрати в розмірі 2684,00 грн.
Ухвалою суду від 31 серпня 2023 року відкрите загальне позовне провадження у справі, призначено підготовче судове засідання.
Відповідачка у визначений судом строк відзиву на позов не подала, однак 08.09.2023 року на адресу суду надійшла заява, в якій відповідачка просила суд застосувати наслідки пропущення строків позовної давності, а також просила суд відмовити в повному обсязі в задоволенні позову.
Представник позивача ОСОБА_3 подала до суду заперечення на заяву про застосування строку позовної давності.
18 вересня 2023 року від ОСОБА_1 надійшло доповнення до заяви про застосування позовної давності, в якому також просила суд відмовити в повному обсязі в задоволенні позову з підстав пропуску строку позовної давності.
11 жовтня 2023 року ОСОБА_1 надала до суду заяву, в якій просила відкласти розгляд справи на інший день у зв`язку з неможливістю прийняти участь в судовому засіданні.
Ухвалою суду від 11 жовтня 2023 року відкладено підготовче засідання у справі.
Ухвалою суду від 17 листопада 2023 року підготовче провадження у справі закрито справу призначено до судового розгляду по суті.
15 лютого 2023 року від представника позивача надійшли пояснення по суті справи.
В судове засідання представник позивача не з`явилась, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялась належним чином, проте надала суду заяву про розгляд справи у її відсутності, в якій на заявлених вимогах наполягала, просила їх задовольнити у повному обсязі.
Відповідачка ОСОБА_1 , будучи належним чином повідомленою про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не з`явилась.
На підставі ч.2 ст.247 Цивільного процесуального кодексу України, в разі неявки всіх осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, розглянувши подані документи та матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення справи по суті, приходить до висновку, що позовні вимоги Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради до ОСОБА_1 про повернення незаконно отриманої державної соціальної допомогу малозабезпеченим сім`ям, підлягають задоволенню, з наступних підстав.
Так, згідно з вимогами ст. 55 Конституції України права та свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожна особа має право в порядку, встановленому законом звернутися за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод, інтересів.
У відповідності до п. п. 10,11 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 9 від 1 листопада 1996 року «Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя» «Конституційні положення про законність судочинства та рівність усіх учасників процесу перед законом і судом (ст. 129 Конституції) зобов`язують суд забезпечити всім їм рівні можливості щодо надання та дослідження доказів, заявлення клопотань та здійснення інших процесуальних прав. При вирішенні цивільних справ суд має виходити з поданих сторонами доказів.
Гарантоване право кожного подати будь-який позов до суду, що стосується його цивільних прав і обов`язків, передбачений пунктом 1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Проте право на суд не є абсолютним і воно може бути піддане обмеженням, дозволеним за змістом, тому що право на доступ до суду за своєю природою потребує регулювання з боку Держави.
Відповідно до ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Стаття 12 ЦПК України передбачає, що цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, мають рівні права щодо подання доказів, їх дослідження та доведення перед судом їх переконливості.
Суд на підставі ст. ст. 12, 13, 43, 81 ЦПК України розглядає справу у межах заявлених позовних вимог та на підставі доказів, наданих сторонами. Особа, яка бере участь у справі, зобов`язана надати усі наявні у неї докази та довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Доказуванню підлягають обставини, що мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких виник спір.
Статтею 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Поряд з цим, відповідно до пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються, зокрема, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.
Норми матеріального права в цій справі застосовуються в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин. Реалізація конституційних гарантій права громадян на соціальний захист - забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним сім`ям врегульована Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» від 01 червня 2000 року № 1768-III.
Надання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям регулюється Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям». Відповідно до ст. 1 зазначеного Закону державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - це щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї.
Умови призначення і виплати малозабезпеченим сім`ям державної соціальної допомоги передбаченої Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» визначає Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250.
Згідно з пунктами 2,3 Порядку № 250 державна соціальна допомога призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.
Призначення і виплата соціальної допомоги здійснюється управліннями праці та соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, структурними підрозділами з питань праці та соціального захисту населення виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - органи праці та соціального захисту населення) за місцем реєстрації уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.
Згідно із частинами першою-третьою статті 4 Закону № 1768-III та п. 6 Порядку № 250, для призначення соціальної допомоги уповноважений представник сім`ї подає органу праці та соціального захисту населення такі документи: заяву; документ, що посвідчує особу уповноваженого представника сім`ї; довідка про склад сім`ї; декларація продоходи та майно (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї); довідка про наявність та розмір земельної частки (паю).
Форми заяви, довідки про склад сім`ї, декларації про доходи та майно затверджуються Мінсоцполітики.
У судовому засіданні встановлено, що відповідачка ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , з 2013 року перебуває на обліку в управлінні соціального захисту населення Дружківської міської ради (далі -управління) як отримувач державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
Склад сім`ї відповідачки: ОСОБА_1 . - відповідачка, ОСОБА_2 - чоловік відповідачки та їх діти ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ; ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_5 .
25березня 2013рокуОСОБА_1 звернулась до управління із заявою про призначення державної допомоги при народженні дитини, державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, та декларацією про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги.
Управлінням 04.04.2013 року прийнято рішення № 1309 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу призначено:
з 01.03.2013 по 30.05.2013 у розмірі 893,31 грн.; з 31.05.2013 по 31.08.2013 у розмірі 1073,31 грн.
12 червня 2014 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, та декларацією про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги.
Управлінням 03.07.2014 року прийнято рішення № 2832 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу призначено:
з 01.06.2014 по 30.11.2014 у розмірі 637,65 грн.
15 грудня 2014 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та декларацією про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги.
14 січня 2015 року управління прийнято рішення № 110 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.12.2014 по 31.05.2015 у розмірі 1494,91 грн.
16 червня 2015 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та декларацією про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги.
Управлінням 01 липня 2015 року прийнято рішення № 2341 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.06.2015 по 30.11.2015 рр. у розмірі 2008,80 грн.
07 грудня 2015 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та декларацією про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги.
22 грудня 2015 року управлінням прийнято рішення № 4608 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.12.2015 по 31.05.2016 рр. у розмірі 3225,79 грн.
16 грудня 2016 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та декларацією про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги.
23.12.2016 року управлінням прийнято рішення № 5434 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.12:2016 по 17.05.2017 рр. у розмірі 4362,37 грн.; з 18.05.2017 по 31.05.2017 рр. у розмірі 4612,37 грн.
06 грудня 2017 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та декларацією про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги.
26.12.2017 року управлінням прийнято рішення № 5701 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.12.2017 по 31.05.2018 у розмірі 4961,41грн.
03 лютого 2020 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та декларацією про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги.
20.02.2020 року управлінням прийнято рішення № 635 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.02.2020 по 30.06.2020 у розмірі 6454,37 грн.; з 01.07.2020 по 31.07.2020 у розмірі 8924,67грн.
Суд зазначає, що з матеріалів справи вбачається невідповідність інформації, на підставі якої відповідачці було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї з березня 2013 року по 31 липня 2020 року, а саме відповідачка при зверненні за призначенням зазначеного виду державної допомоги не задекларувала наявність у володінні її чоловіка більше одного транспортного засобу та доходи від продажу автомобілів в серпні 2016 року, червні 2017 року та в грудні 2019 року.
Згідно з листом Територіального сервісного центру МВС № 1443 в Донецькій області від 29.10.2020 року № 31/5-1443-1945 на ім`я ОСОБА_2 були зареєстровані транспортні засоби:
01.09.2006 року автомобіль марки ВАЗ 201990 20, номерний знак НОМЕР_1 , рік випуску 2006, який перереєстрований на іншого власника 06.06.2015 року;
20.07.2012 року автомобіль марки CHEVROLET ЕРIСА, номерний знак НОМЕР_2 , рік випуску 2009, який перереєстрований на іншого власника 25.08.2016 року, вартість продажу - 49000 грн.
03.11.2016 року автомобіль марки SKODA ОСТАVIA, номерний знак НОМЕР_3 , рік випуску 2010, вартість ТЗ - 49000 грн., який перереєстрований на іншого власника 27.06.2017 року, вартість продажу -208981,08 грн.
15.11.2017 року автомобіль марки DAEWOO MATIZ, номерний знак НОМЕР_3 , рік випуску 2008, вартість ТЗ - 62530 грн., який перереєстрований на іншого власника 21.12.2019 року, вартість продажу - 50000 грн.
08.09.2020 року автомобіль марки FORD FIESTA, номерний знак НОМЕР_3 , рік випуску 2011, вартість ТЗ - 45000 грн., який перереєстрований на іншого власника 10.10.2020 року, вартість продажу - 45000 грн.
Згідно акту №3300 від 11 січня 2021 року під час проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення соціальної допомоги, державними соціальними інспекторами було виявлено, що відповідачкою надана неповна/невірна інформація. Внаслідок цього протягом періоду з 01.03.2013 по 31.07.2020 рр. надмірно виплачені кошти в сумі 149259,45 грн.
Виплата соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям припиняється у разі, коли уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї при зверненні до відповідного державного органу із заявою про надання державної соціальної допомоги навмисно подав недостовірні відомості або приховав відомості при призначенні зазначеної допомоги та виплачені її розміру.
На підставі вищезазначених обставин управлінням від 16 грудня 2020 року № 971-978 прийнято розпорядження про припинення (перерахунок) раніше призначеної ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01 березня 2013 року в зв`язку з тим, що заявник не задекларувала наявність більше одного транспортного засобу у її чоловіка ОСОБА_2 та доходи від продажу транспортних засобів в серпні 2016 року, червні 2017 року та в грудні 2019 року.
Управлінням 17 листопада 2020р. прийнято рішення про відмову в призначенні з 01.06.2014 р.соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 на підставі п.10 Порядку №250.
17 листопада 2020 року управлінням на зміну рішень від 04.04.2013 р. № 1309, від 03.07.2014 р. №2832, від 14.01.2015 р. №110, від 01.07.2015 р. №2341 було прийнято рішення про відмову в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям згідно п.10 Порядку №250.
17 листопада 2020 року управлінням на зміну рішення від 23.12.2016 р. № 5434 здійснено перерахунок державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01.12.2016 року з урахуванням сум отриманих доходів від продажу транспортного засобу чоловіка відповідачки в серпні 2016 року в сумі 49000,00 грн.
17 листопада 2020 року управлінням на зміну рішення від 20.02.2020 р. №635 здійснено перерахунок державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01.02.2020 року з урахуванням сум отриманих доходів від продажу транспортного засобу чоловіка відповідачки в грудні 2019 року в сумі 50000,00 грн.
24 листопада 2020 року управлінням на зміну рішень від 22.12.2015 р. № 4608 було прийнято рішення про відмову в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям згідно п.10 Порядку №250.
24 листопада 2020 року управлінням на зміну рішення від 26.12.2017 р. №5701 здійснено перерахунок державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01.12.2017 року з урахуванням сум отриманих доходів від продажу транспортного засобу чоловіка відповідачки в червні 2017 року в сумі 208981,08 грн.
Загальна сума надміру виплачених коштів відповідачці державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям за період з 01.03.2013 по 31.07.2020 рр. становить 149 259,45 грн., що підтверджується розрахунком надмірно виплачених коштів, які підлягають відшкодуванню, з яким погоджується суд.
Відповідно до статті 7 Закону № 1768-ІІІ та п. 10 Порядку № 250 державна соціальна допомога не призначається у випадках, коли: працездатні члени малозабезпеченої сім`ї не працюють, не служать, не вчаться за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої і вищої освіти протягом трьох місяців, що передують місяцю зернення за призначенням державної соціальної допомоги (крім осіб, які в установленому порядку визнані безробітними та за інформацією центрів зайнятості не порушують законодавство про зайнятість щодо сприяння своєму працевлаштуванню; осіб, які доглядають за дітьми до досягнення ними трирічного віку або за дітьми, які потребують догляду протягом часу, визначеного у медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більше ніж до досягнення ними шестирічного віку; осіб, які доглядають за особами з інвалідністю І групи або дітьми з інвалідністю віком до 18 років, за особами з інвалідністю II групи внаслідок психічного розладу, а також за особами, які досягли 80-річного віку; фізичних осіб, які надають соціальні послуги);
з`ясовано, що малозабезпечена сім`я має додаткові джерела для існування, а також хто-небудь із її складу протягом 12 місяців перед зверненням за наданням державної соціальної допомоги здійснив покупку або оплатив послуги на суму, яка на час звернення перевищує 10-кратну величину прожиткового мінімуму для сім`ї;
у власності чи володінні малозабезпеченої сім`ї є друга квартира (будинок) за умови, шо загальна площа житла перевищує 21 квадратний метр на одного члена сім`ї та додатково 10, 5 квадратного метра на сім`ю, чи більше одного автомобіля, транспортного засобу механізму).
Пунктом 12 Порядку № 250 передбачено, що у разі коли особами, які входять до складу сім`ї, навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, виплата соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.
Згідно з пунктом 25 цього Порядку виплата раніше призначеної допомоги припиняється, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надмірно виплачені кошти, - з місяця, в якому виявлено порушення.
Відповідно до пункту 28 Порядку №250 якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи праці та соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.
Також судом встановлено, 11.02.2021 року ОСОБА_1 ознайомлено із повідомленням від 05.02.2021 року про необхідність повернення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї у розмірі 149 259,45 грн. Проте відповідачка відмовилась від особистого підпису про ознайомлення із повідомленням управління, про що спеціалістом управління зроблено відповідний запис.
На момент звернення позивача з позовом до суду відповідачкою сума соціальної допомоги до державного бюджету не повернута.
Відповідно до ч.1 та ч.2 ст. 1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Відповідно до ч. 1 ст. 1214 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна. Особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, має право вимагати відшкодування зроблених нею необхідних витрат на майно від часу, з якого вона зобов`язана повернути доходи.
Статтею 1215 ЦК України встановлено, що не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.
Отже, закон встановлює два виключення із цього правила: по-перше, якщо виплата вказаних платежів не є результатом рахункової помилки з боку особи, яка проводила цю виплату; по-друге, у разі відсутності недобросовісності з боку набувача.
Правильність виконаних розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються.
Такий висновок міститься у рішенні Верховного Суду справа № 298/1396/16-ц 10 квітня 2019 року.
Зважаючи на те, що відповідачка для отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям свідомо надала недостовірну інформацію, не вказавши наявність у власності її чоловіка транспортних засобів, а також отримання доходів від їх продажу, факт недобросовісності набувача суд вважає доведеним, а тому кошти, виплачені їй як державна соціальна допомога підлягають поверненню.
На адресу суду ОСОБА_1 подала заяву, в якій просила суд застосувати наслідки пропущення строків позовної давності, а також просила суд відмовити в повному обсязі в задоволенні позову.
Суд, дослідивши заяву ОСОБА_1 , заперечення Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради проти заяви відповідачки щодо застосування наслідків пропущення строків позовної давності та додані докази по даній справі, дійшов до наступного висновку.
Відповідно до статті 256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Статтею 257 ЦК України встановлено загальну позовну давність тривалістю у три роки.
Згідно ст. 253 ЦК України перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.
Згідно ч.1 ст. 261 ЦК України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Вибіркові перевірки особових справ одержувачів державної соціальної допомоги здійснювалися державними соціальними інспекторами до жовтня 2021 року (постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2001 № 1091 втратила чинність з 08.10.2021 року).
Отже, періодичність проведення вибіркових перевірок державними соціальними інспекторами особових справ одержувачів державної соціальної допомоги законодавством не визначена.
Водночас відповідно до п. 19 Порядку № 250 органи соціального захисту населення мають право робити запити та безоплатно отримувати у строк до 10 календарних днів від підприємств, установ, організацій інформацію, необхідну для призначення державної соціальної допомоги та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за її призначенням.
11.01.2021 року державними соціальними інспекторами управління була проведена перевірка правильності та повноти інформації, наданої для призначення соціальної допомоги заявником ОСОБА_1 . На підставі висновків проведеної перевірки було виявлено, що відповідачкою надано неповну/невірну інформацію про доходи внаслідок цього протягом періоду з 01.03.2013 по 31.07.2020 p.p. були надміру виплачені кошти в сумі 149259,45 грн., про що був складений відповідний акт № 3300 від 11.01.2021 р.
Позивач звернувся до суду з позовною заявою про стягнення з відповідача ОСОБА_1 надміру виплаченої суми державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям 30.08.2023 року.
Крім того, відповідно до п. 12 Перехідних положень ЦК України визначено, що під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19), строки, визначені статтями 257, 258, 362, 559, 681, 728, 786, 1293 Цивільного Кодексу, продовжуються на строк дії такого карантину.
Крім того, з початком повномасштабного вторгнення 24.02.2022 року законодавець вніс до Прикінцевих та перехідних положень ЦК України п. 19, яким у період дії в Україні воєнного, надзвичайного стану строки, визначені ст.ст. 257-259 (позовна давність) цього Кодексу, продовжуються на строк його дії.
Враховуючи всі зазначені обставини, управлінням пред`явлено позов про стягнення з ОСОБА_1 надміру перерахованих (виплачених) сум державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 149 259,45 грн. в межах строку позовної давності, встановленої ст .257 ЦК України.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з того, що завданням цивільного судочинства, визначеним у частині 1 статті 2 ЦПК України, є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
За викладених обставин, слід зробити висновок, що заявлені позивачем вимоги є обґрунтованими, оскільки факт надмірної переплати державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, внаслідок протиправних дій відповідачки знайшов своє підтвердження під час судового розгляду.
Тому, суд вважає за належне задовольнити позовні вимоги Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради у повному обсязі.
Крім того, суд вважає за необхідне стягнути з відповідача на підставі ст. 141 ЦПК України на користь позивача судовий збір в сумі 2684,00 грн.
Керуючись статтями 12, 13, 76-81, 141, 142, 259, 263-265, 273, 354 Цивільного процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру перерахованих (виплачених) сум державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_4 , яка зареєстрована та мешкає за адресою: АДРЕСА_1 , на користь Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради (ЄДРПОУ 26010987) суму надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 149 259 (сто сорок дев`ять тисяч двісті п`ятдесят дев`ять) грн. 45 коп.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_4 , яка зареєстрована та мешкає за адресою: АДРЕСА_1 , на користь Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради (ЄДРПОУ 26010987) витрати на забезпечення судового процесу, сплачені позивачем при поданні позовної заяви в розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) 00 грн.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відомості про учасників справи:
Позивач Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради, ЄДРПОУ 26010987, адреса знаходження: Донецька область м. Дружківка, вул. Машинобудівників, 64;
Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_4 , адреса реєстрації та проживання: АДРЕСА_1 .
Суддя Олександр ФЕНЯК
Суд | Дружківський міський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2024 |
Оприлюднено | 20.03.2024 |
Номер документу | 117746670 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Дружківський міський суд Донецької області
Феняк О. Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні