Постанова
від 03.07.2024 по справі 229/6093/23
ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Провадження № 22-ц/803/4953/24 Справа № 229/6093/23 Суддя у 1-й інстанції - Феняк О. Р. Суддя у 2-й інстанції - Бондар Я. М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 липня 2024 року м.Кривий Ріг

Дніпровський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

Головуючого судді БондарЯ.М.

Суддів Зубакової В.П., Тимченко О.О.

сторони

позивач Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради

відповідач - ОСОБА_1

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у порядку ч.13 ст.7, ч.1 ст.369 ЦПК України, без повідомлення учасників справи, за наявними у справі матеріалами, апеляційну скаргу відповідача ОСОБА_1 на рішення Дружківського міськрайонногосуду Донецькоїобласті від 06 березня 2024 року, ухваленого суддеюФеняком О.Р. у м.Дружківка Донецької області, (відомості про дату складення повного тексту судового рішення відсутні),

УСТАНОВИВ

У серпні 2023 року позивач Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради звернулося до Дружківського міського суду Донецької області із позовом до ОСОБА_1 про стягнення надміру перерахованих (виплачених) сум державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Свої вимоги позивач обґрунтував тим, що відповідач перебуває на обліку в управлінні, як одержувач державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 2013 року.

Позивачем на підставі Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року №250(далі - Порядок №250), ОСОБА_1 було призначено державну соціальну допомогу, яку вона отримувала з 01 березня 2013 року по 31 липня 2020 року.

25 березня 2013року ОСОБА_1 звернулась до управління із заявою про призначення державної допомоги при народженні дитини, державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. До заяви доданодекларацію про доходита майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.09.2012 по 28.02.2013 рр. родина отримувала наступні види доходів: допомогу у зв`язку з вагітністю та пологами; допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку; заробітну плату чоловіка. Також надала довідку про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб; витяг з державного реєстру актів цивільного стану громадян про народження для виплати допомоги у зв`язку з народженням дитини; копії свідоцтв про народження дітей.

Сукупний дохід сім`ї відповідача згідно поданої декларації за шість місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а саме за період з 01.09.2012 по 28.02.2013 рр. включно становив 14222,90 грн., середньомісячний дохід сім`ї - 2370,48 грн.(14222,90 грн. /6 місяців) в який враховано: допомога по вагітності та пологах в сумі - 444,00 грн.; допомога по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку в сумі - 4474,55 грн.; заробітна плата чоловіка ОСОБА_2 в сумі 9304,35 грн.

Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям станом на 01.03.2013 року становив - 3083,79 грн. + 180,00 грн. (розмір соціальної допомоги (в тому числі максимальний), визначений відповідно до пунктів 14-16 цього Порядку №250, збільшується на кожну дитину віком від 3 до 13 років у 2011 році на 60 грн., у 2012 році - на 120, у 2013 році - на 180, у 2014 році - на 250 грн., а на кожну дитину віком від 13 до 18 років збільшується у 2011 році на 100 грн., у 2012 році - на 230, у 2013 році - на 360, у 2014 році - на 500 грн відповідно до пункту 16 №250)), (240,87 грн. х 2 особи) + (801,90 грн. х 2 особи) + 998,25 грн. де: для працездатних осіб - 240,87 грн.; для дітей віком до 6 років - 801,90 грн.; для дітей віком від 6 до 18 років - 998,25 грн.

Управлінням 04.04.2013 року прийнято рішення №1309 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу призначено:

з 01.03.2013 по 30.05.2013 рр. у розмірі 4186,50 грн.; з 31.05.2013 по 31.08.2013 у розмірі 1073,31 грн.

12 червня 2014 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. До заяви доданодекларацію про доходита майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.12.2013 по 31.05.2014 рр. родина отримувала наступні види доходів: допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку; допомогу при народженні дитини; заробітну плату чоловіка; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги; довідку про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб; заяву до комісії по розгляду спірних питань, які виникають при призначенні державної соціальної допомоги.

До заяви було додано довідку про доходи ОСОБА_2 та долучено довідки про доходи про отримання грошового еквіваленту пільг як багатодітної родини на житлово- комунальні послуги.

Сукупний дохід сім`ї згідно поданої декларації за шість місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а саме за період з 01.12.2013 по 31.05.2014 рр. включно становив 21036,98 грн., середньомісячний дохід сім`ї - 3506,16 грн.(21036,98 грн. /6 місяців) в який враховано: допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в сумі 2238,48 грн; допомогу при народженні дитини в сумі 8910,00 грн; заробітну плату чоловіка ОСОБА_2 в сумі 8014,00 грн; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги в сумі 1874,50 грн.

Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям станом на 01.06.2014 року становив - 3643,81 грн. + 500,00 грн. (255,78 грн. х 2 особи) + (964,92 грн. х 2 особи) + 1202,41 грн. де: для працездатних осіб - 255,78 грн.; для дітей віком до 6 років - 964,92 грн.; для дітей віком від 6 до 18 років - 1202,41 грн.

Управлінням 03.07.2014 року прийнято рішення №2832 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу призначено: з 01.06.2014 по 30.11.2014 у розмірі 637,65 грн.

15 грудня 2014 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. До заяви додано:декларацію про доходита майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.06.2014 по 30.11.2014 рр. родина отримувала наступні види доходів: допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку; допомогу при народженні дитини; державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги; допомогу по безробіттю; довідку про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб; довідку про перебування на обліку в Дружківському міському центрі зайнятості ОСОБА_2 .

Сукупний дохід сім`ї згідно поданої декларації за шість місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а саме за період з 01.06.2014 по 30.11.2014 рр. включно становив 15893,37 грн., середньомісячний дохід сім`ї - 2648,90 грн. (15893,37 грн. /6 місяців) в який враховано: допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в сумі 591,38 грн; допомогу при народженні дитини в сумі 8910,00 грн; допомогу по безробіттю на чоловіка ОСОБА_2 в сумі 5434,39 грн; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги в сумі 937,60 грн.

Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям станом на 01.12.2014 року становив - 3643,81 грн. + 500,00 грн. (255,78 грн. х 2 особи) + (964,92 грн. х 2 особи) + 1202,41 грн. де: для працездатних осіб - 255,78 грн.; для дітей віком до 6 років - 964,92 грн.; для дітей віком від 6 до 18 років - 1202,41 грн.

14 січня 2015 року управління прийнято рішення №110 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.12.2014 по 31.05.2015 рр. у розмірі 1494,91 грн.

16 червня 2015 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. До заяви додано:декларацію про доходита майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.12.2014 по 31.05.2015 рр. родина отримувала наступні види доходів: допомогу при народженні дитини; державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги; допомогу по безробіттю; довідку про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб. Сукупний дохід сім`ї згідно поданої декларації за шість місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а саме за період з 01.12.2014 по 31.05.2015 рр. включно становив 14310,05 грн., середньомісячний дохід сім`ї - 2385,01 грн. (14310,05 грн. /6 місяців) в який враховано: допомогу при народженні дитини в сумі 8910,00 грн; допомогу по безробіттю на чоловіка ОСОБА_2 в сумі 3143,23 грн; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги в сумі 2256,82 грн.

Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям станом на 01.06.2015 року становив - 3643,81 грн. + 500,00 грн. (255,78 грн. х 2 особи) + (964,92 грн. х 2 особи) + 1202,41 грн. де: для працездатних осіб - 255,78 грн.; для дітей віком до 6 років - 964,92 грн.; для дітей віком від 6 до 18 років - 1202,41 грн.

Управлінням 01 липня 2015 року прийнято рішення №2341 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено:з 01.06.2015 по 30.11.2015 рр. у розмірі 2008,80 грн.

07 грудня 2015 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. До заяви додано:декларацію про доходита майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.06.2015 по 30.11.2015 рр. родина отримувала наступні види доходів: допомогу при народженні дитини; державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги; довідку про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб. Сукупний дохід сім`ї згідно поданої декларації за шість місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а саме за період з 01.06.2015 по 30.11.2015 рр. включно становив 9874,22 грн., середньомісячний дохід сім`ї - 1645,70 грн. (9874,22 грн./6 місяців) в який враховано: допомогу при народженні дитини в сумі 8910,00 грн; допомогу по безробіттю на чоловіка ОСОБА_2 в сумі 0,00 грн; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги в сумі 964,22 грн.

Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям станом на 01.12.2015 року становив - 4121,49грн. + 750,00 грн. (розмір соціальної допомоги з 1 квітня 2015 р. збільшується на кожну дитину віком до 13 років на 250 гривень, а на кожну дитину віком від 13 до 18 років - на 500 гривень відповідно до пункту 16 Порядку №250)), (289,38 грн. х 2 особи) + (1091,15 грн. х 2 особи) + 1360,43 грн. де: для працездатних осіб - 289,38 грн.; для дітей віком до 6 років - 1091,15 грн.; для дітей віком від 6 до 18 років - 1360,43 грн.

22 грудня 2015 року управлінням прийнято рішення №4608 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.12.2015 по 31.05.2016 рр. у розмірі 3225,79 грн.

16 грудня 2016 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. До заяви додано:декларацію про доходита майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.06.2016 по 30.11.2016 рр. родина отримувала наступні види доходів: допомогу при народженні дитини; державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги; довідку про перебування на обліку в Дружківському міському центрі зайнятості ОСОБА_2 .

Сукупний дохід сім`ї згідно поданої декларації за шість місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а саме за період з 01.06.2016 по 30.11.2016 рр. включно становив 8910,00 грн., середньомісячний дохід сім`ї - 1485,00 грн. (8910,00грн./6 місяців) в який враховано: допомогу при народженні дитини в сумі 8910,00 грн; допомогу по безробіттю на чоловіка ОСОБА_2 в сумі 0,00 грн.

Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям станом на 01.12.2016 року становив - 5097,37 грн. + 750,00 грн. (розмір соціальної допомоги з 1 квітня 2015 р. збільшується на кожну дитину віком до 13 років на 250 гривень, а на кожну дитину віком від 13 до 18 років -на 500 гривень відповідно допункту 16 Порядку №250)), (336,00 грн. х 2 особи) + (1579,22 грн. х 2 особи) + 1266,93 грн. де: для працездатних осіб - 336,00 грн.; для дітей віком до 6 років - 1266,93грн.; для дітей віком від 6 до 18 років - 1579,22 грн.

23.12.2016 року управлінням прийнято рішення №5434 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.12.2016 по 17.05.2017 рр. у розмірі 4362,37 грн.; з 18.05.2017 по 31.05.2017 у розмірі 4612,37 грн.

06 грудня 2017 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. До заяви додано:декларацію про доходита майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.06.2017 по 30.11.2017 рр. родина отримувала наступні види доходів: допомогу при народженні дитини; державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги; довідку про перебування на обліку в Дружківському міському центрі зайнятості ОСОБА_2 .

Сукупний дохід сім`ї згідно поданої декларації за шість місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а саме за період з 01.06.2017 по 30.11.2017 рр. включно становив 9911,07 грн., середньомісячний дохід сім`ї - 1651,85 грн. (9911,07 грн./6 місяців) в який враховано: допомогу при народженні дитини в сумі 8910,00 грн; допомогу по безробіттю на чоловіка ОСОБА_2 в сумі 0,00 грн; допомогу по безробіттю на заявника в сумі 0,00 грн; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги в сумі 964,22 грн.

Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям станом на 01.12.2017 року становив - 5613,26 грн. + 1000,00 грн. (370,02 грн. х 2 особи) + (1739,10 грн. х 2 особи) + 1395,02 грн. де: для працездатних осіб - 370,02 грн.; для дітей віком до 6 років - 1395,02 грн.; для дітей віком від 6 до 18 років - 1739,10 грн.

26.12.2017 року управлінням прийнято рішення №5701 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.12.2017 по 31.05.2018 у розмірі 4961,41грн.

03 лютого 2020 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. До заяви заявницею додано:декларацію про доходита майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги в якій зазначено, що за період з 01.08.2019 по 31.01.2020 рр. родина отримувала наступні види доходів: державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям; допомогу по безробіттю ОСОБА_2 ; допомогу по безробіттю ОСОБА_1 ; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги.

Сукупний дохід сім`ї згідно поданої декларації за шість місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а саме за період з 01.08.2019 по 31.01.2020 рр. включно становив 10 381,94 грн., середньомісячний дохід сім`ї - 1730,32 грн. (10381,94 грн./6 місяців) в який враховано: допомогу по безробіттю на чоловіка ОСОБА_2 в сумі 3581,30 грн; допомогу по безробіттю на заявника в сумі 3640,31 грн; грошовий еквівалент пільг на житлово - комунальні послуги в сумі 3160,33 грн.

Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям станом на 01.02.2020 року становив - 7272,49 грн. + 1000,00 грн. (розмір соціальної допомоги з 1 квітня 2015 р. збільшується на кожну дитину віком до 13 років на 250 гривень, а на кожну дитину віком від 13 до 18 років - на 500 гривень відповідно до пункту 16 Порядку №250)), (525,50 грн. х 2 особи) + (2073,83 грн. х 3 особи) де: для працездатних осіб - 525,50 грн.; для дітей віком від 6 до 18 років - 2073,83 грн.

20.02.2020 року управлінням прийнято рішення №635 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.02.2020 по 30.06.2020 у розмірі 6454,37 грн.; з 01.07.2020 по 31.07.2020 у розмірі 8924,67грн.

В листопаді 2021 року державними соціальними інспекторами управління була проведена перевірка правильності та повноти інформації, наданої для призначення соціальної допомоги заявником ОСОБА_1 , про що був складений відповідний акт №3300 від 11.01.2021 р. На підставі висновків проведеної перевірки було виявлено, що відповідачем надано неповну/невірну інформацію про доходи, внаслідок цього були надміру виплачені кошти в сумі 149 259,45 грн. та протягом періоду з 01.03.2013 по 31.07.2020 p.p. не задекларовано наявність більш одного транспортного засобу у чоловіка ОСОБА_2 .

В поданихдеклараціях про доходита майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги відповідач заявляла про відсутність транспортних засобів.

Однак, згідно інформації територіального сервісного центру №1443 Регіонального сервісного центру МВС в Донецькій області від 29.10.2020 року №31/5-1443-1945 на ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , чоловіка відповідача, були зареєстровані:

01.09.2006 року автомобіль марки ВАЗ 201990 20, номерний знак НОМЕР_1 , рік випуску 2006, який перереєстрований на іншого власника 06.06.2015 року;

20.07.2012 року автомобіль марки CHEVROLET ЕРIСА, номерний знак НОМЕР_2 , рік випуску 2009, який перереєстрований на іншого власника 25.08.2016 року, вартість продажу - 49000 грн.

03.11.2016 року автомобіль марки SKODA ОСТАVIA, номерний знак НОМЕР_3 , ріквипуску 2010, вартість ТЗ - 49000 грн., який перереєстрований на іншого власника 27.06.2017 року, вартість продажу -208981,08 грн.

15.11.2017 року автомобіль марки DAEWOO MATIZ, номерний знак НОМЕР_3 , рік випуску 2008, вартість ТЗ - 62530 грн., який перереєстрований на іншого власника 21.12.2019 року, вартість продажу - 50000 грн.

08.09.2020 року автомобіль марки FORD FIESTA, номерний знак НОМЕР_3 , рік випуску 2011, вартість ТЗ - 45000 грн., який перереєстрований на іншого власника 10.10.2020 року, вартість продажу - 45000 грн.

Отже, відповідач вдеклараціях про доходита майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги зазначала недостовірну/неповну інформацію чи приховувала відомості щодо наявності транспортних засобів.

Крім того, в ході проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї управлінням виявлено, що відповідачем не задекларований дохід в сумі 49000, 00 грн., отриманий від продажу рухомого майна в серпні 2016 року; в сумі 208 981,08 грн., отриманий від продажу рухомого майна в червні 2017 року; в сумі 50000,00 грн., отриманий від продажу рухомого майна в грудні 2019 року.

Тобто, на час звернення ОСОБА_1 із заявами про призначення і виплату їй державної соціальної допомоги відповідач також не повідомила управління, про отриманий дохід від продажу транспортних засобів, що є порушеннямст.7 Закону №1768-ІІІта п.10 Порядку №250 (приховування доходів).

Таким чином, під час вибіркової перевірки особової справи було виявлено подання ОСОБА_1 для отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям недостовірної та неповної інформації, а саме не декларування у власності більше одного транспортного засобу та отримання доходів від продажу автомобілів в серпні 2016 року, червні 2017 року та в грудні 2019 року.

Призначення соціальної допомоги, у випадку передбаченому частиною другоюстатгі 7 Закону №1768-ІІІ, є правом, а не обов`язком суб`єкта владних повноважень, і за умови дотримання порядку, передбаченогостаттею 4 Закону №1768-III, зокрема, поданнядекларації про доходита майно осіб, які входять до складу сім`ї.

Отже, якщо б відповідач вдекларації про доходита майно осіб, які входять до складу сім`ї вказала дані про наявність більше одного транспортного засобу та дохід від продажу транспортного засобу під час звернення, то управління могло прийняти рішення про відмову у наданні їй соціальної допомоги.

На підставі вищезазначених обставин управлінням були проведені перерахунки раніше призначеної ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, у зв`язку із тим, що у власності чи володінні малозабезпеченої сім`ї є більше одного автомобіля, транспортного засобу (механізму).

Внаслідок того, що виникла переплата бюджетних коштів за період з 01.03.2013 по 31.07.2020 рр. в розмірі 149 259,45 грн. 11.02.2021 р. ОСОБА_1 особисто отримала повідомлення про погашення надміру виплаченої суми державної соціальної допомоги від 05.02.2021 p., але від підпису про отримання повідомлення відмовилася (про що зроблено відповідний запис спеціалістом управління). На теперішній час кошти відповідачкою управлінню не повернуті.

На підставі вищевикладеного позивач просив стягнути з відповідача на свою користь суму надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 149 259,45 грн., а також судові витрати в розмірі 2684,00 грн.

Рішенням Дружківського міськрайонного суду Донецької області від 06 березня 2024 року позовні вимоги Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру перерахованих (виплачених) сум державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям задоволені.

Стягнуто з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради суму надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 149 259 (сто сорок дев`ять тисяч двісті п`ятдесят дев`ять) грн. 45 коп.

Стягнуто з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради витрати на забезпечення судового процесу, сплачені позивачем при поданні позовної заяви в розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) 00 грн.

Відповідач ОСОБА_3 , будучи незгодною з ухваленим судовим рішенням подала апеляційну скаргу в якій, посилаючись на незаконність судового рішення, ухваленого з порушенням норм матеріального права, що полягає у незастосуванні позовної давності, просить скасувати оскаржуване судове рішення, залишивши без задоволення позовні вимоги Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради, а також стягнути на її користь витрати зі сплати судового збору в розмірі 4026,00 грн.

При цьому, відповідач зазначає, що 04 вересня 2023 року вона звернулася до суду із заявою про застосування позовної давності, яка була проігнорована судом.

Звертає увагу на те, що суд стягнув з неї нараховані виплати за період з 01 березня 2013 року по липень 2020 року (період стягнення становить майже сім років), враховуючи, що позивач звернувся з позовом до суду 30 серпня 2023 року, тобто більше ніж через 10 років.

Вказує, що оскільки позивач розпочав розрахунок позовних вимог з 01 березня 2013 року, такі позовні вимоги не можуть бути враховані та виходять за межі трирічного строку позовної давності заборгованості обрахованої місячними платежами та такий строк мав бути встановлений щодо кожного окремого платежу, так до 02 квітня 2020 року включно не діють і не могли діяти норми перехідних положень щодо продовження строку позовної давності у зв`язку з карантином. Зазначає, що у будь-якому разі в період з 01 березня 2013 року по 01 квітня 2020 року включно позовна давність підлягає застосуванню і суми заборгованості за цей період не могли бути стягнути з відповідача. Вказує, що рішення суду суперечить правовому інституту позовної давності. Також відповідач звертає увагу, що резолютивна частина рішення не містить періоду заборгованості, що також свідчить про помилковість та незаконність судового рішення.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідача, Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги ОСОБА_1 та залишити без змін рішення Дружківського міськрайонного суду Донецької області від 06 березня 2024 року.

Справа розглядається без повідомлення учасників справі, в порядку ч.13 ст.7, ч.1 ст.369 ЦПК України, оскільки ціна позову менше 100 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до вимог ст.367 ЦПК України під час розгляду справи в апеляційному порядку суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявним в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, заявлених позовних вимог, відзиву на апеляційну скаргу, за наявними у справі матеріалами, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга відповідача ОСОБА_1 підлягає частковому задоволенню, з огляду на таке.

Судом встановлено встановлено, що відповідачка ОСОБА_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , з 2013 року перебуває на обліку в управлінні соціального захисту населення Дружківської міської ради (далі -управління) як отримувач державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Склад сім`ї відповідачки: ОСОБА_1 - відповідач, ОСОБА_2 - чоловік відповідачки та їх діти ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .

25 березня 2013 року ОСОБА_1 звернулась до управління із заявою про призначення державної допомоги при народженні дитини, державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, тадекларацією про доходита майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

Управлінням 04.04.2013 року прийнято рішення №1309 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу призначено:

з 01.03.2013 по 30.05.2013 у розмірі 893,31 грн.; з 31.05.2013 по 31.08.2013 у розмірі 1073,31 грн.

12 червня 2014 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, тадекларацією про доходита майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

Управлінням 03.07.2014 року прийнято рішення №2832 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу призначено:

з 01.06.2014 по 30.11.2014 у розмірі 637,65 грн.

15 грудня 2014 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям тадекларацією про доходита майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

14 січня 2015 року управління прийнято рішення №110 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.12.2014 по 31.05.2015 у розмірі 1494,91 грн.

16 червня 2015 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям тадекларацією про доходита майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

Управлінням 01 липня 2015 року прийнято рішення №2341 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.06.2015 по 30.11.2015 рр. у розмірі 2008,80 грн.

07 грудня 2015 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям тадекларацією про доходита майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

22 грудня 2015 року управлінням прийнято рішення №4608 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.12.2015 по 31.05.2016 рр. у розмірі 3225,79 грн.

16 грудня 2016 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям тадекларацією про доходита майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

23.12.2016 року управлінням прийнято рішення №5434 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.12:2016 по 17.05.2017 рр. у розмірі 4362,37 грн.; з 18.05.2017 по 31.05.2017 рр. у розмірі 4612,37 грн.

06 грудня 2017 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям тадекларацією про доходита майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

26.12.2017 року управлінням прийнято рішення №5701 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.12.2017 по 31.05.2018 у розмірі 4961,41грн.

03 лютого 2020 року ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям тадекларацією про доходита майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

20.02.2020 року управлінням прийнято рішення №635 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державну соціальну допомогу було призначено: з 01.02.2020 по 30.06.2020 у розмірі 6454,37 грн.; з 01.07.2020 по 31.07.2020 у розмірі 8924,67грн.

11.01.2021 року державними соціальними інспекторами управління була проведена перевірка правильності та повноти інформації, наданої для призначення соціальної допомоги заявником ОСОБА_1 . На підставі висновків проведеної перевірки було виявлено, що відповідачкою надано неповну/невірну інформацію про доходи внаслідок цього протягом періоду з 01.03.2013 по 31.07.2020 p.p. були надміру виплачені кошти в сумі 149259,45 грн., про що був складений відповідний акт № 3300 від 11.01.2021 р.

Судом встановлено невідповідність інформації, на підставі якої відповідачу було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї з березня 2013 року по 31 липня 2020 року, а саме відповідач при зверненні за призначенням зазначеного виду державної допомоги не задекларувала наявність у володінні її чоловіка більше одного транспортного засобу та доходи від продажу автомобілів в серпні 2016 року, червні 2017 року та в грудні 2019 року.

Згідно з листом Територіального сервісного центру МВС № 1443 в Донецькій області від 29.10.2020 року №31/5-1443-1945 на ім`я ОСОБА_2 були зареєстровані транспортні засоби:

01.09.2006 року автомобіль марки ВАЗ 201990 20, номерний знак НОМЕР_1 , рік випуску 2006, який перереєстрований на іншого власника 06.06.2015 року;

20.07.2012 року автомобіль марки CHEVROLET ЕРIСА, номерний знак НОМЕР_2 , рік випуску 2009, який перереєстрований на іншого власника 25.08.2016 року, вартість продажу - 49000 грн.

03.11.2016 року автомобіль марки SKODA ОСТАVIA, номерний знак НОМЕР_3 , ріквипуску 2010, вартість ТЗ - 49000 грн., який перереєстрований на іншого власника 27.06.2017 року, вартість продажу -208981,08 грн.

15.11.2017 року автомобіль марки DAEWOO MATIZ, номерний знак НОМЕР_3 , рік випуску 2008, вартість ТЗ - 62530 грн., який перереєстрований на іншого власника 21.12.2019 року, вартість продажу - 50000 грн.

08.09.2020 року автомобіль марки FORD FIESTA, номерний знак НОМЕР_3 , рік випуску 2011, вартість ТЗ - 45000 грн., який перереєстрований на іншого власника 10.10.2020 року, вартість продажу - 45000 грн.

Згідно акту №3300 від 11 січня 2021 року під час проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення соціальної допомоги, державними соціальними інспекторами було виявлено, що відповідачкою надана неповна/невірна інформація. Внаслідок цього протягом періоду з 01.03.2013 по 31.07.2020 рр. надмірно виплачені кошти в сумі 149259,45 грн.

Виплата соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям припиняється у разі, коли уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї при зверненні до відповідного державного органу із заявою про надання державної соціальної допомоги навмисно подав недостовірні відомості або приховав відомості при призначенні зазначеної допомоги та виплачені її розміру.

На підставі вищезазначених обставин управлінням від 16 грудня 2020 року №971-978 прийнято розпорядження про припинення (перерахунок) раніше призначеної ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01 березня 2013 року в зв`язку з тим, що заявник не задекларувала наявність більше одного транспортного засобу у її чоловіка ОСОБА_7 та доходи від продажу транспортних засобів в серпні 2016 року, червні 2017 року та в грудні 2019 року.

Управлінням 17 листопада 2020р. прийнято рішення про відмову в призначенні з 01.06.2014 р.соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 на підставі п.10 Порядку №250.

17 листопада 2020 року управлінням на зміну рішень від 04.04.2013 р. №1309, від 03.07.2014 р. №2832, від 14.01.2015 р. №110, від 01.07.2015 р. №2341 було прийнято рішення про відмову в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям згідно п.10 Порядку №250.

17 листопада 2020 року управлінням на зміну рішення від 23.12.2016 р. №5434 здійснено перерахунок державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01.12.2016 року з урахуванням сум отриманих доходів від продажу транспортного засобу чоловіка відповідачки в серпні 2016 року в сумі 49000,00 грн.

17 листопада 2020 року управлінням на зміну рішення від 20.02.2020 р. №635 здійснено перерахунок державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01.02.2020 року з урахуванням сум отриманих доходів від продажу транспортного засобу чоловіка відповідачки в грудні 2019 року в сумі 50000,00 грн.

24 листопада 2020 року управлінням на зміну рішень від 22.12.2015 р. №4608 було прийнято рішення про відмову в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям згідно п.10 Порядку №250.

24 листопада 2020 року управлінням на зміну рішення від 26.12.2017 р. №5701 здійснено перерахунок державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 01.12.2017 року з урахуванням сум отриманих доходів від продажу транспортного засобу чоловіка відповідачки в червні 2017 року в сумі 208981,08 грн.

Загальна сума надміру виплачених коштів відповідачці державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям за період з 01.03.2013 по 31.07.2020 рр. становить 149 259,45 грн., що підтверджується розрахунком надмірно виплачених коштів.

Також судом встановлено, 11.02.2021 року ОСОБА_1 ознайомлена із повідомленням від 05.02.2021 року про необхідність повернення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї у розмірі 149 259,45 грн. Проте відповідач відмовилась від особистого підпису про ознайомлення із повідомленням управління, про що спеціалістом управління зроблено відповідний запис.

На момент звернення позивача з позовом до суду відповідачкою сума соціальної допомоги до державного бюджету не повернута.

Суд першої інстанції, ухвалюючи рішення про повне задоволення позовних вимог, виходив з їх обґрунтованості та доведеності, оскільки факт надмірної переплати державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, внаслідок протиправних дій відповідачки знайшов своє підтвердження під час судового розгляду, так як судом встановлено, що відповідач для отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям свідомо надала недостовірну інформацію, не вказавши наявність у власності її чоловіка транспортних засобів, а також отримання доходів від їх продажу, що підтверджує факт недобросовісності набувача.

Вирішуючи питання про застосування позовної давності про що було заявлено відповідачем, суд пославшись на п.12, п.19Перехідних положень ЦК України, яким визначено (п.12) що під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19), строки, визначені статтями 257, 258, 362, 559, 681, 728, 786, 1293 Цивільного Кодексу, продовжуються на строк дії такого карантину, (п.19), яким визначено, що у період дії в Україні воєнного, надзвичайного стану строки, визначені ст.ст.257-259 (позовна давність) цьогоКодексу, продовжуються на строк його дії, дійшов висновку, що Управлінням позов подано в межах строку позовної давності, встановленоїст .257 ЦК України.

Відповідач, не заперечує факту, що при зверненні за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям вона не задекларувала наявність у володінні її чоловіка більше одного транспортного засобу та доходи від продажу автомобілів в серпні 2016 року, червні 2017 року та в грудні 2019 року, тобто не надала свю необхідну інформацію.

При цьому, відоповідачем рішення суду оскаржується в частині незастосування судом позовної давності, тому рішення апеляційним судом переглядається саме у цій частині.

Відповідно до статті 256 ЦК України позовна давністьце строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові (частина четверта статті 267 ЦК України).

Цивільне законодавство передбачає два види позовної давності: загальну і спеціальну.

Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки(стаття 257 ЦК України).

Для окремих видів вимог законом встановлена спеціальна позовна давність.

Зокрема, частина друга статті 258 ЦК України передбачає, що позовна давність в один рік застосовується до вимог про стягнення неустойки (штрафу, пені).

Відповідно до статті 253 ЦК України перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.

За загальним правилом перебіг загальної і спеціальної позовної давності починається з дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила; за зобов`язаннями з визначеним строком виконання перебіг позовної давності починається зі спливом строку виконання (частини перша та пята статті 261 ЦК України).

Початок перебігу позовної давності співпадає з моментом виникнення у зацікавленої сторони права на позов, тобто можливості реалізувати своє право в примусовому порядку через суд.

Як установлено судом 11.01.2021 року державними соціальними інспекторами управління була проведена перевірка правильності та повноти інформації, наданої для призначення соціальної допомоги заявником ОСОБА_1 .

На підставі висновків проведеної перевірки було виявлено, що відповідачем надано неповну/невірну інформацію про доходи, внаслідок цього протягом періоду з 01.03.2013 по 31.07.2020 p.p. були надміру виплачені кошти в сумі 149 259,45 грн., про що був складений відповідний акт №3300 від 11.01.2021 р.

Як встановлено судом вибіркові перевірки особових справ одержувачів державної соціальної допомоги здійснювалися державними соціальними інспекторами до жовтня 2021 року (постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2001 №1091втратила чинність з 08.10.2021 року).

Отже, періодичність проведення вибіркових перевірок державними соціальними інспекторами особових справ одержувачів державної соціальної допомоги законодавством не визначена.

Таким чином, позивачу про порушення права стало відомо у січні 2021 року після проведення перевірки правильності та повноти інформації, наданої для призначення соціальної допомоги заявником ОСОБА_1 , в суд з позовом Управління звернулося 30.08.2023 року, тобто в межах трирічного строку.

Проте позивачем заявлена вимога про стягнення надміру перерахованих (виплачених) сум державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям за період з 2013 року по 31 липня 2020 року, тобто майже за 7 років.

Колегія суддів вважає, що позовні вимоги у зв`язку з їх доведеністю підлягають задоволенню, проте частковому, а саме в межах трирічного строку, з 2020 року по 2018 рік.

З розрахунку надмірно виплачених коштів, які підлягають відшкодуванню встановлено, що з лютого 2020 року по липень 2020 року відповідачу було виплачено 40 680,69 грн. соціальної допомоги; у 2019 році соціальна допомога не призначалась; у 2018 році з січня по травень відповідач отримала 24807,05 грн. соціальної допомоги.

Всього у цей трирічний період відповідачем отримано 65487,74 грн. соціальних виплат, які і підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.

На підставі наведеного вище, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції неповно з`ясував обставини, що мають значення для справи, що призвело до ухвалення незаконного рішення, яке у відповідності з нормами статті 376 ЦПК України підлягає зміні в частині зменшення суми надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 149 259 (сто сорок дев`ять тисяч двісті п`ятдесят дев`ять) грн. 45 коп. до 65487 (шістдесяти п`яти тисяч чотириста вісімдесяти семи гривернь) 74 грн.

Відповідно до положень ч.13 ст.141 ЦПК України, якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не передаючи справи на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, цей суд відповідно змінює розподіл судових витрат.

Судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог (ч.1 ст.141 ЦПК України).

Позивачем при подачі позову до суду сплачено 2684,00 грн. судового збору (а.с.1).

Ціна позову складала 149259,45 грн., суд апеляційної інстанції задовольнив позовні вимоги частково в розмірі 65487, 74 грн., що складає 44% від заявленої суми позову, відповідно 44% від 2684,00 грн. складає 1180,96 грн., таким чином стягнута судом першої інстанції сума судового збору підлягає зменшенню з 2684,00 грн. до 1180,96 грн.

При подачі апеляційної скарги відповідачем сплачено судовий збір в розмірі 4 026 грн., відповідно 44% від цієї суми складає 1771,44 грн., які залишаються за відповідачем, різниця ж 2254,56 грн. підлягає стягненню з позивача на користь відповідача.

Відповідно до положень ч.10 ст.141 ЦПК України при частковому задоволенні позову, у випадку покладення судових витрат на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, суд може зобов`язати сторону, на яку покладено більшу суму судових витрат, сплатити різницю іншій стороні. У такому випадку сторони звільняються від обов`язку сплачувати одна одній іншу частину судових витрат.

Таким чином, на позивача після перегляду рішення в апеляційному порядку покладено більшу частину судового збору 2254,56 грн., а на відповідача меншу 1180,96 грн., різниця в розмірі 1073,60 грн. (2254,56 1180,96 = 1073,60 грн.) підлягає стягненню з позивача на користь відповідача.

Керуючись ст.ст.367, 374, 376, 381-383 ЦПК України Дніпровський апеляційний суд,

ПОСТАНОВИВ

Апеляційну скаргу відповідача ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Дружківського міськрайонногосуду Донецькоїобласті від 06 березня 2024 року в частині стягнутої з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради суми надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям змінити, зменшивши цю суму з 149 259 (сто сорок дев`ять тисяч двісті п`ятдесят дев`ять) грн. 45 коп. до до 65487 (шістдесяти п`яти тисяч чотириста вісімдесяти семи гривернь) 74 коп.

В задоволенні інших позовних вимог відмовити.

Стягнути з Управління соціального захисту населення Дружківської міської ради на користь ОСОБА_1 різницю судового збору за розгляд справи в судах першої і апеляційної інстанцій в розмірі 1073,60 грн.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Повний текст постанови складено 03 липня 2024 року.

Головуючий:

Судді:

СудДніпровський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення03.07.2024
Оприлюднено08.07.2024
Номер документу120198273
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —229/6093/23

Ухвала від 04.12.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Феняк О. Р.

Ухвала від 27.11.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Феняк О. Р.

Ухвала від 26.08.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Феняк О. Р.

Ухвала від 12.07.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Феняк О. Р.

Постанова від 03.07.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Бондар Я. М.

Ухвала від 13.05.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Бондар Я. М.

Ухвала від 11.04.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Бондар Я. М.

Рішення від 06.03.2024

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Феняк О. Р.

Ухвала від 17.11.2023

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Феняк О. Р.

Ухвала від 11.10.2023

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Феняк О. Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні