Постанова
від 12.03.2024 по справі 580/10036/23
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/10036/23 Суддя (судді) першої інстанції: Віталіна ГАЙДАШ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 березня 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Собківа Я.М.,

суддів: Сорочка Є.О., Чаку Є.В.,

за участю секретаря: Керімова К.Е.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Головного управління ДПС у Черкаській області, Товариства з обмеженою відповідальністю «Картонно-паперова фабрика «Папір-Мал» на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Картонно-паперова фабрика «Папір-Мал» до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Картонно-паперова фабрика «Папір-Мал» звернулось до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 09.10.2023 №00944704703.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2023 року адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправними та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 09.10.2023 №00944704703 в частині застосування до товариства з обмеженою відповідальністю "Картонно-паперова фабрика "Папір-Мал" штрафних санкцій у сумі 59448 (п`ятдесят дев`ять тисяч чотириста сорок вісім) грн 60 коп.

У задоволенні інших позовних вимог відмовлено.

Не погодившись із вказаним рішенням суду, відповідачем та позивачем подано апеляційні скарги.

Головне управління ДПС у Черкаській області просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2023 року в частині задоволення позовних вимог та прийняти в цій частині нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.

В свою чергу Товариства з обмеженою відповідальністю «Картонно-паперова фабрика «Папір-Мал» просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2023 року в частині відмови у задоволенні позовних вимог та прийняти в цій частині нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Заслухавши у відкритому судовому засіданні, суддю-доповідача, представника позивача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, колегія суддів зазначає наступне.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції Головним управлінням ДПС у Черкаській області проведено камеральну перевірку товариства з обмеженою відповідальністю "Картонно-паперова фабрика "Папір-Мал" щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН).

За результатами перевірки складено акт від 14.09.2023 №9322/23-00-04-03-04/43915095, яким встановлено порушення термінів реєстрації товариством з обмеженою відповідальністю "Омега Три" 179 (сто сімдесят дев`ять) податкових накладних.

На підставі акта перевірки від 14.09.2023 №9322/23-00-04-03-04/43915095 Головним управлінням ДПС у Черкаській області винесено податкове повідомлення-рішення від 09.10.2023 №00944704703 про нарахування штрафних санкцій на загальну суму 1284188,67 грн, застосованих відповідно до ст. 120-1 ПК України.

Вважаючи оскаржуване податкове повідомлення-рішення відповідача протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з позовом за захистом своїх охоронюваних законом прав та інтересів.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, висновкам суду першої інстанції та доводам апелянта, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) здійснюється відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок № 1246).

Відповідно до підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно пункту 187.1 ст.187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1. ст.188 Податкового кодексу України).

Відповідно до норм пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема, для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

З матеріалів справи вбачається, що на підставі акта перевірки від 14.09.2023 №9322/23-00-04-03-04/43915095 Головним управлінням ДПС у Черкаській області винесено податкове повідомлення-рішення від 09.10.2023 №00944704703 про нарахування штрафних санкцій на загальну суму 1284188,67 грн, застосованих відповідно до ст. 120-1 ПК України за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань до податкових накладних.

Щодо посилань Товариства з обмеженою відповідальністю «Картонно-паперова фабрика «Папір-Мал» на пункти 89, 90 підрозділу 2 розділу XX ПК, колегія суддів зазначає таке.

Законом України «Про внесення змін до розділу ХХ "Прикінцеві положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» від 12.01.2023 № 2876-IX (далі - Закон № 2876-IX), який набрав чинності 08.02.2023 підрозділ 2 розділу XX ПК доповнено пунктами 89, 90 такого змісту:

« 89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів».

Буквальне тлумачення наведених норм, які набрали чинності 08.02.2023, свідчить, що відповідальність, яка визначена у пункті 90 підрозділу 2 розділу XX ПК стосується виключно порушень строків, визначених у пункті 89 підрозділу 2 розділу XX ПК. Пункт 90 підрозділу 2 розділу XX ПК не встановлює відповідальності за порушення будь-яких інших норм податкового законодавства, у тому числі і за порушення строків, визначених у пункті 201.10 статті 201 та пункті 69.1 підрозділу 10 розділу XX ПК.

У свою чергу, положення пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК, які визначають строки реєстрації податкових накладних протягом дії воєнного стану та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, можуть бути застосовані виключно з дня набрання цими нормами чинності. Це випливає із загальновизнаного принципу права, який закріплений частині першій статті 58 Конституції України та визначає, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Офіційне тлумачення частини першої статті 58 Конституції України надане Конституційним Судом України у Рішенні від 09.02.1999 № 1-рп/99, який вказав, що в регулюванні суспільних відносин застосовуються різні способи дії в часі нормативно-правових актів. Перехід від однієї форми регулювання суспільних відносин до іншої може здійснюватися, зокрема, негайно (безпосередня дія), шляхом перехідного періоду (ультраактивна форма) і шляхом зворотної дії (ретроактивна форма).

Зважаючи на те, що пункт 89 підрозділу 2 розділу XX ПК містить норми, які встановлюють правила поведінки (а не відповідальність за їх порушення), то їх зворотна дія є неможливою. Загальнообов`язкові правила поведінки не можуть встановлюватися на минуле.

Тому, зважаючи на відсутність встановленого перехідного періоду, регулювання пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК застосовується на раніше набрання ним чинності, тобто з 08.02.2023 та продовжує дію у подальшому протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано.

Оскільки спірні податкові накладні, за порушення строків реєстрації яких до позивача оскаржуваним рішенням застосовані штрафні санкції, складені до набрання чинності Законом № 2876-IX 08.02.2023, то пункти 89, 90 підрозділу 2 розділу XX ПК не підлягають застосуванню до спірних правовідносин.

З аналізу вищенаведених законодавчих приписів вбачається, що штрафи у розмірах, встановлених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення" ПКУ, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення" ПКУ граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН із датою складання починаючи з 16 січня 2023 року.

Як вбачається з розрахунку штрафних санкцій до оскарженого податкового повідомлення-рішення від 09.10.2023 №00944704703, до позивача застосовувалась відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, датою їх складання до 16.01.2023, тому відповідачем правомірно оскаржуваним рішенням застосовано до позивача штрафні санкції за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних саме згідно ст. 120-1 ПК України, а не відповідно до пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України.

При цьому, колегія суддів відхиляє посилання позивача на зворотну дію в часі пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України на період з 24.02.2022, оскільки Законом України від 12 січня 2023 року №2876-ІХ чітко визначено, що він застосовується до податкових накладних/розрахунків коригування граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Законом №2876-ІХ, складених після 16.01.2023.

Також твердження позивача про те, що штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у період з 01.03.2020 і до останнього календарного дня місяця, в якому завершується дія карантину не застосовується - є необґрунтованим та не приймається до уваги, з огляду на наступне.

Відповідно до п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються.

Разом з тим, Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану", який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Відповідно до пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року; реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року; подання звітності, у тому числі передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 1 червня 2022 року, I квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітності за лютий - травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20 липня 2022 року; строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31 грудня 2022 року); строків сплати грошових зобов`язань, визначених контролюючими органами, граничний строк сплати яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 1 червня 2022 року, за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року.

Таким чином, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, пп. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Крім того, Законом України від 13.12.2022 № 836-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України" внесено зміни до пп. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПК України, якими платників податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільнили від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, зокрема, щодо:

- реєстрації в ЄРПН такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;

- реєстрації в ЄРПН зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними п. 198.5 ст. 198 та п. 199.1 ст. 199 ПКУ, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.

Таким чином, платники податків мали право сформувати податковий кредит за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року за операціями з придбання товарів/послуг. за якими в ЄРПН постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, платники податку на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, за умови приведення у відповідність податковий кредит, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в ЄРПН - не пізніше 15 липня 2022 року.

З матеріалів справи встановлено, що позивачем здійснено реєстрацію частини податкових накладних в ЄРПН (дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року) після 15.07.2022, що є порушенням пунктів 201.10 статті 201, статті 187 розділу ПК України.

На підставі вищевикладених обставин, колегія суддів підтримує висновок Черкаського окружного адміністративного суду, що оскаржуване податкове-повідомлення рішення від 09.10.2023 №00944704703 є правомірним та скасуванню не підлягає в частині щодо несвоєчасної реєстрації 166-ти податкових накладних, а саме: від 14.03.2022 №2985, від 01.05.2022 №2, від 01.05.2022 №1, від 03.05.2022 №4, від 03.05.2022 №6, від 04.05.2022 №14, від 05.05.2022 № 24, від 25.05.2022 №138, від 29.05.2022 №164, від 30.05.2022 №169, від 01.06.2022 №1, від 02.06.2022 №6, від 03.06.2022 №7, від 03.06.2022 №10, від 06.06.2022 №569, від 08.09.2022 №619, від 16.06.2022 №84, від 16.06.2022 №85, від 16.06.2022 №83, від 16.06.2022 №87, від 16.06.2022 №86, від 17.06.2022 №96, від 17.06.2022 №94, від 17.06.2022 №93, від 17.06.2022 № 95, від 19.06.2022 № 112, від 20.06.2022 №116, від 21.06.2022 №123, від 21.06.2022 №124, від 21.06.2022 №125, від 22.06.2022 № 128, від 23.06.2022 №136, від 23.06.2022 №137, від 24.06.2022 №143, від 25.06.2022 №151, від 25.06.2022 №152, від 26.06.2022 №156, від 26.06.2022 №155, від 26.06.2022 №157, від 28.06.2022 №153, від 28.06.2022 №165, від 28.06.2022 № 166, від 30.06.2022 №167, від 30.06.2022 № 184, від 30.06.2022 №181, від 01.07.2022 №2, від 01.07.2022 №2, від 01.07.2022 №1, від 02.07.2022 №11, від 02.07.2022 №14, від 02.07.2022 №12, від 04.07.2022 №28, від 08.07.2022 №65, від 08.07.2022 №63, від 08.07.2022 №64, від 09.07.2022 №69, від 09.07.2022 №68, від 09.07.2022 №70, від 10.07.2022 №75, від 11.07.2022 №79, від 11.07.2022 №81, від 11.07.2022 №82, від 12.07.2022 №85, від 13.07.2022 №99, від 13.07.2022 №90, від 13.07.2022 №94, від 13.07.2022 №93, від 13.07.2022 №92, від 13.07.2022 №91, від 13.07.2022 № 89, від 14.07.2022 №114, від 14.07.2022 №115, від 14.07.2022, №113, від 14.07.2022 № 108, від 14.07.2022 №109, від 15.07.2022 №121, від 02.08.2022 №15, від 03.08.2022 №24, від 04.08.2022 №30, від 05.08.2022 №38, від 05.08.2022 №37, від 05.08.2022 №40, від 05.08.2022 №36, від 05.08.2022 №39, від 06.08.2022 №45, від 06.08.2022 №48, від 06.08.2022 №46, від 06.08.2022 №47, від 06.08.2022 №49, від 06.08.2022 №42, від 06.08.2022 №43, від 07.08.2022 №52, від 07.08.2022 №50, від 07.08.2022 №51, від 07.08.2022 №53, від 08.08.2022 №57, від 08.08.2022 №56, від 09.08.2022 №68, від 09.08.2022 №69, від 09.08.2022 №73, від 10.08.2022 №78, від 10.08.2022 №82, від 11.08.2022 №87, від 11.08.2022 №84, від 11.08.2022 №90, від 11.08.2022 №86, від 11.08.2022 №89, від 11.08.2022 №88, від 11.08.2022 №85, від 12.08.2022 №94, від 12.08.2022 №96, від 13.08.2022 №101, від 13.08.2022 №99, від 14.08.2022 №103, від 14.08.2022 №102, від 16.08.2022 №113, від 17.08.2022 №121, від 17.08.2022 №120, від 25.08.2022 №165, від 25.08.2022 №166, від 26.08.2022 №170, від 28.08.2022 №177, від 28.08.2022 №176, від 29.08.2022 №182, від 29.08.2022 №183, від 29.08.2022 №184, від 30.08.2022 №188, від 30.08.2022 №187, від 28.10.2022 №251, від 11.11.2022 №115, від 11.11.2022 №116, від 13.11.2022 №135, від 13.11.2022 №136, від 14.11.2022 №139, від 14.11.2022 №140, від 12.01.2023 №165, від 12.01.2022 №159, від 12.01.2022 №161, від 12.01.2022 №162, від 12.01.2023 №167, від 12.01.2023 №163, від 12.01.2023 №164, від 12.01.2023 №160, від 12.01.2023 №166, від 12.01.2023 №158, від 12.01.2023 №168, від 13.01.2023 №179, від 13.01.2023 №177, від 13.01.2023 №185, від 13.01.2023 №180, від 13.01.2023 №178, від 13.01.2023 №186, від 13.01.2023 №182, від 13.01.2023 №187, від 13.01.2023 №184, від 13.01.2023 №183, від 13.01.2023 №188, від 14.01.2023 №203, від 14.01.2023 №194, від 14.01.2023 №193, від 14.01.2023 №191, від 14.01.2023 №192, від 15.01.2023 №200, від 15.01.2023 №199, від 15.01.2023 №198, від 15.01.2023 №201, від 19.01.2023 №17, від 01.02.2023 №1, від 16.03.2023 №8, від 20.03.2023 №14, від 02.05.2023 №9, від 22.05.2023 №37, від 17.07.2023 №34, від 20.07.2023 №501061, від 30.07.2023 №1.

Стосовно несвоєчасної реєстрації 13-ти податкових накладних, зокрема, від 08.06.2022 №40, від 08.06.2022 №39, від 08.06.2022 №35, від 14.06.2022 №76, від 08.06.2022 №38, від 08.06.2022 №37, від 09.06.2022 №41, від 15.06.2022 №80, від 30.06.2022 №182, від 23.06.2022 №141, від 27.06.2022 №159, від 28.10.2022 №250, від 28.10.2022 №249, колегія суддів зазначає наступне.

Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

В обґрунтування позовної заяви позивач зазначає що у зв`язку з незалежних від нього причин, фактично було порушено терміни реєстрації 13-ти ПН/PK, передбачені п. 201.10 ст. 201 ПК України, з незалежних від нього причин, оскільки їх своєчасно було подану на реєстрацію.

Так, постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок №1246), який визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до ЄРПН.

Згідно п. 5 Порядку № 1246 Податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до п.п. 11-15 Порядку після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки податкової накладної.

За результатами перевірок, визначених п. 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

При цьому, за п. 3 Порядку операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Таким чином, як ПК України, так і Порядком передбачено, що у разі отримання контролюючим органом податкової накладної від платника податку, за результатами проведення їх перевірки платнику податку надсилається квитанція про прийняття, неприйняття або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування протягом операційного дня.

Враховуючи вищевикладені норми Податкового кодексу України та Порядку №1246, квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, в усіх без виключення випадках, при направленні платником податків податкових накладних/розрахунків коригування для реєстрації має бути надіслана платнику податків до 20 години того ж дня.

Матеріали справі підтверджують, що уповноваженою особою товариства з обмеженою відповідальністю "Картонно-паперова фабрика "Папір-Мал" з дотримання граничних строків реєстрації в межах операційного дня направило в електронному форматі до Державної податкової служби (ДПС) для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: від 08.06.2022 №40, від 08.06.2022 №39, від 08.06.2022 №35, від 14.06.2022 №76, від 08.06.2022 №38, від 08.06.2022 №37, від 09.06.2022 №41, від 15.06.2022 №80, від 30.06.2022 №182, від 23.06.2022 №141, від 27.06.2022 №159, від 28.10.2022 №250, від 28.10.2022 №249.

Отже, порушення строків надсилання платнику податків квитанції про прийняття податкових накладних призвело до порушення строків реєстрації відповідних податкових накладних, оскільки станом на кінець операційного дня позивач не отримав інформації про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації накладних.

В свою чергу, пунктом 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Тобто, якщо до 20 години операційного дня, в який платником податків було направлено податкові накладні для їх реєстрації, йому не було надіслано квитанцію, відповідні податкові накладні вважаються зареєстрованими у цей день.

Аналогічну правову позицію було викладено Верховним Судом у постановах від 22.11.2018 у справі №813/815/18, від 23.01.2018 у справі №806/832/17, від 10.06.2019 у справі №802/1825/16-а.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що направлення товариством з обмеженою відповідальністю "Картонно-паперова фабрика "Папір-Мал" на реєстрацію вищенаведених 13-ти податкових накладних відбулось у межах операційного дня з дотриманням граничних строків їх реєстрації та свідчить про своєчасність виконання своїх зобов`язань, передбачених податковим законодавством з реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а тому оскаржуване рішення від 09.10.2023 №00944704703 в частині застосування до позивача штрафних санкцій у сумі 59448 грн 60 коп. (згідно розрахунку штрафних санкцій щодо вищенаведених 13-ти податкових накладних) є протиправним та підлягає до скасування, а позовні вимоги в цій частині задоволенню.

Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.

При цьому, колегія суддів зазначає, що згідно з п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .

Однак, згідно з п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Ruiz Torija v. Spain" від 9 грудня 1994 р., статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

Аналізуючи обставини справи та норми чинного законодавства, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про часткову необґрунтованість позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Картонно-паперова фабрика «Папір-Мал».

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).

При цьому, доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Відповідно до ч. 3 ст. 242 КАС України, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

З підстав вищенаведеного, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому підстав для його скасування не вбачається.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Головного управління ДПС у Черкаській області, Товариства з обмеженою відповідальністю «Картонно-паперова фабрика «Папір-Мал» - залишити без задоволення.

Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2023 року залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Собків Я.М.

Суддя Сорочко Є.О.

Суддя Чаку Є.В.

Повний текст постанови виготовлено - 18 березня 2024 року.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.03.2024
Оприлюднено21.03.2024
Номер документу117797650
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —580/10036/23

Ухвала від 23.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 24.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 04.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 26.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 12.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Постанова від 12.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 25.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні