Справа № 420/18281/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 березня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вовченко О.А., розглянувши за правилами загального позовного провадження у письмовому провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до товариства з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 98»</a>, про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5863 від 29.10.2013 року, -
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду 01.10.2021 року надійшла позовна заява Державної служби геології та надр України до товариства з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 98»</a>, в якому позивач просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5863 від 29.10.2013 року, наданого відповідачу.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01.10.2021 справу № 420/18281/21 передано на розгляд головуючому судді Цховребовій М.Г.
Ухвалою від 01.11.2021 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та визначено, що справа буде розглядатися в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
20.12.2021 ухвалою суду визначено розгляд справи за позовом Державної служби геології та надр України до товариства з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 98»</a> про припинення права користування проводити в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 11.02.2022 зупинено провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі № 420/442/22.
Відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.09.2023 справу № 420/18281/21 передано на розгляд головуючому судді Вовченко О.А., підстава: перебування судді у відпустці.
Ухвалою суду від 26.09.2023 року прийнято до провадження адміністративну справу № 420/18281/21 за позовом Державної служби геології та надр України до товариства з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 98»</a> про припинення права користування надрами, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження з викликом учасників процесу, поновлено провадження у справі № 420/18281/21.
В обґрунтування позовних вимог в позовній заяві зазначено, що Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.
ТДВ «Пересувна механізована колона № 98» надано спеціальний дозвіл на користування надрами №5863 від 29.10.2013. Між Держгеонадра та Надрокористувачем укладено Угоду № 5863 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 12.04.2016 року. ТДВ «Пересувна механізована колона № 98» не виконує взяті на себе зобов`язання. 02.09.2019 року складено Акт перевірки № 46/5863-О про недопущення посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення заходів державного нагляду (контролю), чим порушено ст. 11 Закону № 877-V; не виконання вимоги ст. 5 Угоди про умови користування надрами № 5863 від 29.10.2013 року, а саме: - допускати представників Держгеонадр для здійснення державного геологічного контролю. На підставі Акту перевірки складено припис від 06.09.2019 року № 277/14-01, яким надано строк відповідачу до 23.09.2021 року усунути порушення. У встановлений строк відповідач не усунув порушення зазначені в приписі. Наказом Держгеонадр від 28.11.2019 року № 440 зупинено дію спеціального дозволу та надано 30 денний термін на усунення порушень, про що повідомлено листом від 04.12.2019 року. Наказом Держгеонадр від 10.03.2020 року № 82 надрокористувачу продовжено термін для усунення порушень законодавства до 01.05.2020 року, про що повідомлено листом від 17.03.2020 року. У встановлений строк відповідач порушення не усунув, зазначені в наказі вимоги не виконав. Відповідач в порушення п.4 Особливих умов спеціального дозволу на користування надрами № 5863 від 29.10.2013 року та ст. 7.2 Угоди про умови користування надрами № 5863 від 12.04.2016 року та ст. 24 Кодексу України про надра не подано до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин за 2019 рік. Наказом Держгеонадр від 09.09.2020 року № 391 внесені зміни до п. 13 додатку 2 до наказу від 28.11.2019 року № 440 в частині підстав зупинення дії дозволу та надано 15 денний термін для усунення порушень. Наказом Держгеонадр від 07.12.2020 року № 559 надрокористувачу продовжено термін для усунення порушень законодавства до 01.02.2021 року. У встановлений строк відповідач порушення не усунув, зазначених в наказі вимог не виконав. Наказом Держгеонадр № 394 від 09.09.2020 року у зв`язку з неподанням суб`єктом господарювання документів обов`язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин Департаменту державного геологічного контролю доручено провести 02.11.2020 року позапланову перевірку відповідача. За результатами позапланової перевірки складено акт перевірки № 27/5863-О від 06.11.2020 року та встановлено порушення: не допуск посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення заходів державного геологічного нагляду. 13.11.2020 року складено Припис №231-14/01 яким відповідачу надано строк до 14.12.2020 для усунення порушень. Наказом Держгеонадр від 28.12.2020 внесено зміни до п. 14 додатку 3 до наказу від 09.09.2020 № 391 в частині доповнення підстав зупинення дії дозволу та надано термін на усунення порушень до 01.03.2021 року. У встановлений строк відповідач порушення не усунув, зазначені в наказі вимоги не виконав. Відповідачем порушено ст. 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», ст.24 Кодексу України про надра, п. 4 Особливих умов спеціального дозволу на користування надрами№ 5863 від 29.10.2013 року та п. 1.1, 5.3, 7.2 Угоди про умови користування надрами № 5863 від 12.04.2016 року.
Ухвалу про прийняття до провадження адміністративної справи від 26.09.2023 року направлена за адресою відповідача, вказаною у позовній заяві, яка збігається з адресою місцезнаходження, що зазначена у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Поштова кореспонденція повернута до суду з відміткою пошти «За закінченням терміну зберігання».
У встановлений судом строк відзив на позовну заяву до суду не надходив.
Відповідно до ч.6 ст.162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Судом проведено підготовче засідання та ухвалою суду від 12 грудня 2023 року закрито підготовче провадження по справі за позовом Державної служби геології та надр України до товариства з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 98»</a> про припинення права користування надрами та призначити справу № 420/18281/21 до судового розгляду по суті.
В судові засідання представник позивача не з`являвся, подав до суду заяву про розгляд справи без участі представника позивача у порядку письмового провадження (а.с. 212).
Представник відповідача в судові засідання: 11 січня 2024 року в 14:10 год, 24 січня 2024 року в 11:00 год, 08 лютого 2024 року в 12:00 год не з`являвся, сповіщений належним чином та завчасно про місце та час розгляду справи (а.с. 181,184, 187, 192, 195, 198, 201, 205, 210, 217зворот, 23зворот).
Вивчивши матеріали справи, ознайомившись з позовною заявою, дослідивши обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги та перевіривши їх наданими доказами, судом встановлено наступне.
Товариству з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 98»</a> надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5863 від 29.10.2013 року з метою видобування пісків, придатних як дрібний заповнювач бетону, для виробництва силікатної цегли і каменю для шляхового будівництва, строком на 20 (двадцять) років до 29.10.2033 року (а.с. 9).
Між Державною службою геології та надр України та Товариством з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 98» укладено Угоду №5863 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 12 квітня 2016 року, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 5863 від 29.10.2013 року (а.с 10-12).
Державною службою геології та надр України 28 листопада 2018 року затверджено наказом № 450 річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2019 рік (а.с. 14). З додатку до наказу № 450 від 28.11.2018 року вбачається, що згідно плану здійснення державного нагляду на 2019 рік зазначено про проведення державного геологічного контролю в ТДВ «Пересувна механізована колона № 98» з 27.08.2019 року терміном 10 днів (а.с. 15). У витягі з переліку надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у серпні 2019 року зазначено: товариство з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 98»</a> (а.с. 17).
01 листопада 2019 року Державною службою геології та надр України прийнято наказ № 211 Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у серпні 2019 (а.с. 16).
02 вересня 2019 року посадовими особами позивача складено Акт № 46/5863-О про недопущення до перевірки в ТДВ «Пересувна механізована колона № 98» (а.с. 20 22).
На підставі акту перевірки 06 вересня 2019 року позивачем видано ТДВ «Пересувна механізована колона № 98» припис №277/14-01 (а.с. 23-29).
У встановлений строк, відповідач порушень не усунув, зазначених в приписі вимог не виконав, та вказаний припис відповідач не оскаржував.
Державною службою геології та надр України 28 листопада 2019 року наказом № 440 зупинено дію дозволу № 586 від 29.10.2013 року виданого ТДВ «Пересувна механізована колона № 98» та надано відповідачу 30 календарних днів на усунення порушень (а.с. 30). Про прийняття наказу надрокористувача повідомлено листом Держгеонадр, який надрокористувач отримав 19 грудня 2019 року відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с. 31).
10 березня 2020 року наказом № 82 продовжено відповідачу термін для усунення порушень законодавства про надра (а.с. 32). Повідомлення про прийняття наказу № 82 відповідач повідомлений 02.04.2020, що підтверджено рекомендованим повідомленям (а.с. 33).
Листом ДНВП «Державний інформаційний геологічний фонд України» від 25.08.2020 року № 03/303-2487 повідомило Державну службу геології та надр України про не подання
ТДВ «Пересувна механізована колона № 98» звітних балансів запасів корисних копалин за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2019 рік у письмовому та електронному вигляді по спеціальним дозволам 2096 від 24.12.1999 року та № 5863 від 29.10.2013 року. (а.с. 34).
Наказом Державної служби геології та надр України № 391 від 09.09.2020 року у зв`язку з порушенням особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами в частині звітних балансів запасів корисних копалин за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2019 рік, зупинено дію спеціального дозволу № 5863 на користування надрами ТДВ «Пересувна механізована колона № 98». Про прийняття наказу відповідач повідомлений листом, що підтверджено рекомендованим повідомленням з відміткою про отримання відповідачем 26.09.2020 року (а.с. 36).
Наказом Держгеонадр №559 від 07 грудня 2020 року продовжено ТДВ «Пересувна механізована колона № 98» термін для усунення порушень законодавства про надра до 01.02.2021 року, про що повідомлявся відповідач листом від 15.12.2020 року № 18583/01/07-20 (а.с. 39-40).
Наказом Держгеонадр № 394 від 09 вересня 2020 року Департаменту державного геологічного контролю було доручено провести позапланову перевірку діяльності ТДВ «Пересувна механізована колона № 98»(а.с. 41-44)
За результатами перевірки складений акт №27/5863-О від 06 листопада 2020 року, яким встановлено порушення надрокористувачем вимог абзацу другого ст. 11 Закону України №877, а саме: суб`єкт господарювання не допустив посадових осіб Держгеонадр до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду (контролю), встановленого законодавством. Пояснень, зауважень чи заперечень надрокористувачем не надавалося (а.с. 47-67).
На підставі акту складений припис від 13 листопада 2020 року №231-14/01, яким відповідачу наданий строк на усунення порушень законодавства у сфері надрокористування до 14 грудня 2020 року (а.с.68-72). У встановлений строк, відповідач не усунув порушення. Зазначених в приписі вимог не виконав. Зазначений припис відповідачем не оскаржувався.
Наказом Держгеонадр № 616 від 28.12.2020 року доповнено перелік порушень та підстав для зупинення дії дозволу № 5863 від 29.10.2013, а саме внесено зміни до п. 14 додатку 3 до наказу від 09.09.2020 року № 391 в частині доповнення підстав зупинення дії дозволу. Та надано термін на усунення порушень до 01.03.2021 року (а.с. 73). Повідомлення про прийняття даного наказу направлено на юридичну адресу відповідача листом №182/01/07-21 від 06 січня 2021 року (а.с 74).
У зв`язку із черговим фактом не усунення порушень вимог законодавства Державною службою геології та надр 06.04.2021 на адресу відповідача направлений лист №5176/01/07-21 щодо надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами.
Доказів усунення порушень та надання відповіді на даний лист до суду не надходило.
Отже товариством з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 98»:
- в порушення ст. 11 Закону №877-V та ст. 5 Угоди про умови користування надрами № 5863 від 29.10.2013 року не допущено посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення заходів державного нагляду контролю, про що складено акти перевірки: № 46/5863-О від 02.09.2019 та №27/5863-О від 06.11.2020;
- порушено п.4 Особливих умов спеціального дозволу на користування надрами № 5863 від 29.10.2013 року та ст. 7.2 Угоди про умови користування надрами № 5863 від 12.04.2016 року та ст. 24 Кодексу України про надра - не подано до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин за 2019 рік.
Товариство з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 98»</a> в судовому порядку (справа № 420/442/22) оскаржувало накази Державної служби геології та надр України: від 28.11.2019 року № 440 (з усіма внесеними до нього змінами) в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5863 від 29 жовтня 2013 року; від 09.09.2020 року № 391 (з усіма внесеними до нього змінами) в частині зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами № 5863 від 29 жовтня 2013 року.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 20 березня 2023 року по справі № 420/442/22 адміністративний позов товариства з додатковою відповідальністю Пересувна механізована колона № 98 до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування наказу Державної служби геології та надр України від 28.11.2019 року № 440 (з усіма внесеними до нього змінами) в частині зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами № 2096 від 24 грудня 1999 року та № 5863 від 29 жовтня 2013 року наданих товариству з додатковою відповідальністю Пересувна механізована колона № 98; визнання протиправним та скасування наказу Державної служби геології та надр України від 09.09.2020 року № 391 (з усіма внесеними до нього змінами) в частині зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами № 2096 від 24 грудня 1999 року та № 5863 від 29 жовтня 2013 року наданих товариству з додатковою відповідальністю Пересувна механізована колона № 98, залишено без розгляду.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2023 року по справі № 420/442/22 апеляційну скаргу ТДВ "Пересувна механізована колона №98" залишити без задоволення, а ухвалу Одеського окружного адміністративного суду 20 березня 2023 року залишено без змін.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд враховує наступне.
Приписами п.1 Положення про Державну службу геології та надр України, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 № 1174 (далі Положення № 1174), визначено, що Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, є уповноваженим органом з питань реалізації угод про розподіл продукції.
Відповідно до п. 4 Положення № 1174, Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) (п.п.9); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення (п.п 10); здійснює внесення змін до спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) та до угоди про умови користування надрами, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) (п.11);
Згідно з п.п. 12 п. 4 Положення № 1174 Держгеонадра здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.
З метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра здійснюють державний геологічний контроль, механізм проведення якого регулюється Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі Закон № 877-V).
Положеннями ст.1 Закону № 877-V встановлено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Відповідно до ст. 7 Закону № 877-V 6. За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт… (п.6). На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (п.7). Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (п.8).
В ст.11 Закону № 877-V вказано, що суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом; не створювати перешкоди органам державного нагляду (контролю) чи їх посадовим особам при здійсненні ними заходів державного нагляду (контролю), за умови що зазначені заходи здійснюються такими особами відповідно до вимог закону; виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства; надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону; одержувати примірник акта та/або припису органу державного нагляду (контролю) за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу.
В період виниклих вище зазначених правовідносин 2019-2020 роки питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедура продовження строку дії, переоформлення, поновлення дії, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін були врегульовані Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 № 615 (втратив чинність 26.07.2023 року).
Положеннями п.10 Порядку визначено, що Невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування ділянкою, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.
В п. 21 Порядку, зазначено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Міндовкілля, Держпраці, МОЗ, Держекоінспекції, органів місцевого самоврядування, ДПС у разі: порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр (п.п. 1); 3) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища (п.п.3).
Відповідно до п.22 Порядку, право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбачених Кодексом України про надра, Законами України Про нафту і газ та Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності.
Згідно з п. 24 Порядку, про надання, продовження строку дії, зупинення дії, поновлення дії, переоформлення, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ.
Предметом Угоди 5863 від 12 04.2016 року укладеної між Державну службу геології та надр України (Держгеонадра) та Товариством з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 98» (Надрокористувач) є право користування ділянкою надр з метою видобування корисних копалин, при цьому Надрокористувач зобов`язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених Дозволом, цією Угодою та нормами діючого законодавства.
Відповідно до п.5.3 Угоди № 5863 при виконанні робіт відповідно до умов угоди Надрокористувач зобов`язаний: проводити та фінансувати роботи у терміни та в межах зазначених у Програмі робіт; дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням надрами; використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; дотримуватися вимог, передбачених Дозволом та цією Угодою; надавати в установленому порядку Держгеонадрам інформацію щодо користування надрами.
В ст. 24 Кодексу України про надра, зазначено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) здійснювати підготовку і розкриття звітів (консолідованих звітів) про платежі на користь держави та інформації про укладені договори (угоди) щодо користування надрами в обсязі та у порядку, встановлених Законом України "Про забезпечення прозорості у видобувних галузях; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Положеннями ст. 26 Кодексу України про надра (редакція чинна на час зазначених в справі правовідносин) визначено, що право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр. Право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, в разі незгоди користувачів - у судовому порядку.
При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку. Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Отже, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.
У разі відсутності спору Державна служба геології та надр України має право самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра, у разі незгоди користувачів, це право припиняється у судовому порядку.
Вище зазначені приписи Кодексу спрямовані на захист інтересів надрокористувачів шляхом надання їм права вимагати (шляхом надання/висловлення письмової незгоди) від уповноваженого органу судової, а не адміністративної процедури припинення права користування надрами.
Отже судовий порядок є додатковою гарантією ефективного захисту прав надрокористувача, що і було забезпечено позивачем у цій справі шляхом звернення до суду.
Орган, який від імені держави надав дозвіл на користування надрами, повноважний припинити право користування надрами у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 статті 26 Кодексу України про надра, за наявності згоди на це користувача надрами.
У той же час, ненадходження будь-якої інформації від надрокористувача з приводу питання анулювання спеціального дозволу не може розцінюватись як відсутність заперечень (незгоди), а тому спір у таких випадках розглядається судом. Зазначена правова позиція неодноразово висловлювалася Верховним Судом, зокрема, у постановах від 26 червня 2018 у справі № 802/923/14-а, від 22 січня 2019 у справі № 810/3865/17, від 19 березня 2019 в справі №П/811/708/16.
Як вбачається зі змісту досліджених доказів, позивач неодноразово вчиняв дії з метою спонукання суб`єкта господарювання виконати вимоги припису та усунути встановлені під час перевірки порушення вимог закону.
Крім того, позивач неодноразово продовжував відповідачу строки виконання вимог припису, що свідчить про добросовісні та послідовні дії, вчинені із врахуванням принципу розсудливості при прийнятті рішень.
У той же час, вжиті позивачем заходи не призвели до виправлення вказаних у приписі порушень законодавства.
Право користування надрами припиняється на підставі п. 5 ст. 26 Кодексу України про надра у зв`язку з порушенням інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Враховуючи вище зазначене, а також досліджені судом докази у справі, суд дійшов висновку, що наявними у справі доказами підтверджено, що товариство з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 98»</a> порушило вимоги, передбачені спеціальним дозволом на користування надрами, що відповідно до п.5 ст. 26 Кодексу України про надра є підставою для припинення права користування надрами.
Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Зважаючи на викладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Керуючись ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України - задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5863 від 29.10.2013 року, наданого товариству з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 98»</a>.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач Державна служба геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03057, ЄДРПОУ 37536031).
Відповідач - Товариство з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 98»</a> (вул. Татарбунарського повстання, 164, м. Вилкове, Кілійський район, Одеська область, 68355, код ЄДРПОУ 01035822).
СуддяO.A. Вовченко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.03.2024 |
Оприлюднено | 25.03.2024 |
Номер документу | 117855875 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Вовченко О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні