Постанова
від 20.03.2024 по справі 925/735/23
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" березня 2024 р. Справа№ 925/735/23

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Тарасенко К.В.

суддів: Гончарова С.А.

Кравчука Г.А.

при секретарі судового засідання: Горді В.В.

за участі представників:

від позивача: Драчевський М.А. (в режимі відеоконференції)

від відповідача: Ладигін С.С. (в режимі відеоконференції)

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Паланської сільської ради

на рішення Господарського суду Черкаської області від 04.10.2023 (повне рішення складене 26.10.2023)

у справі №925/735/23 (суддя - Кучеренко О.І.)

за позовом Паланської сільської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕЛ ВІ ДЖУС КРАФТ-УМАНЬ»

про стягнення 11363,74 грн та розірвання договору оренди землі

ВСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ:

1.1. короткий зміст позовних вимог

Паланська сільська рада звернулась у Господарський суд Черкаської області із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕЛ ВІ ДЖУС КРАФТ-УМАНЬ», у якому просить суд (з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог): стягнути з Товариства відповідача на свою користь заборгованість з орендної плати у розмірі 11363,74 грн та розірвати договір оренди землі від 14.02.2014.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачу на праві комунальної власності належить земельна ділянка із кадастровим номером 7124386200:02:000:1515 площею 1,9601 га, що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах с. Піківець Уманського району Черкаської області. Вказана земельна ділянка використовується відповідачем на підставі договору оренди землі від 14.02.2014, який укладений між відповідачем та Головним управлінням Держземагентства у Черкаській області. Відповідач, незважаючи на фактичне користування земельною ділянкою, що належить позивачу, не сплачує орендні платежі за її використання, внаслідок чого у нього виникла заборгованість за період з 01.05.2020 до 01.05.2023 у сумі 11363,74 грн. За доводами позивача порушення землекористувачем умов договору в частині несплати орендних платежів є підставою для розірвання договору оренди у судовому порядку.

1.2. короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Господарського суду Черкаської області від 04.10.2023 у справі № 925/735/23 у задоволенні позову відмовлено повністю.

Рішення суду мотивовано тим, що позивачем не було надано до суду доказів на підтвердження підстав завдання істотної шкоди діями відповідача, звертаючись з вимогами про стягнення заборгованості з орендної плати позивач не довів належними доказами, що він мав права орендодавця та відповідно право вимагати своєчасного внесення орендної плати відповідачем. З огляду на зазначене, суд вважає, що у цьому випадку відсутня систематична несплата відповідачем орендної плати, що свідчить, про відсутність істотних порушень умов договору зі сторони відповідача.

1.3. короткий зміст вимог апеляційної скарги

Не погоджуючись із вказаним рішенням, Паланська сільська рада звернулася безпосередньо до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, у якій просить суд скасувати рішення Господарського суду Черкаської області від 04.10.2023 у справі №925/735/23 та ухвалити нове рішення, яким заявлені позовні вимоги в частині розірвання договору оренди землі від 14.02.2014 - задовольнити.

2. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ:

2.1. визначення складу суду, заяви, клопотання

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.11.2023 для розгляду даної справи визначено наступний склад колегії суддів: головуючий суддя - Тарасенко К.В., судді: Тищенко О.В., Гончаров С.А.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 21.11.2023 витребувано з Господарського суду Черкаської області матеріали справи №925/735/23.

04.12.2023 матеріали справи надійшли до Північного апеляційного господарського суду.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 04.12.2023 апеляційну скаргу Паланської сільської ради на рішення Господарського суду Черкаської області від 04.10.2023 у справі №925/735/23 - залишено без руху. Надано строк на усунення недоліків.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 29.01.2024, після усунення апелянтом недоліків апеляційної скарги, поновлено Паланській сільській раді строк на апеляційне оскарження рішення Господарського суду Черкаської області від 04.10.2023 у справі №925/735/23, відкрито апеляційне провадження у справі №925/735/23 за апеляційною скаргою Паланської сільської ради на рішення Господарського суду Черкаської області від 04.10.2023 у справі №925/735/23 та призначено до розгляду на 20.03.2024.

29.02.2024 від представника відповідача надійшов відзив на апеляційну скаргу.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 05.03.2024 заяву Паланської сільської ради про участь у судовому засіданні у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду задоволено.

Розпорядженням керівника апарату суду від 19.03.2024 у зв`язку з перебуванням судді Тищенко О.В., яка не є головуючим суддею (суддею-доповідачем), у відпустці, відповідно до підпунктів 2.3.25., 2.3.49. пункту 2.3. Положення про автоматизовану систему документообігу суду, призначено повторний автоматизований розподіл справи.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.03.2024 для розгляду даної справи визначено наступний склад колегії суддів: головуючий суддя - Тарасенко К.В., судді - Гончаров С.А., Кравчук Г.А.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 19.03.2023 відкрито апеляційне провадження у справі №925/735/23 за апеляційною скаргою Паланської сільської ради на рішення Господарського суду Черкаської області від 04.10.2023 у справі №925/735/23 колегією суддів у складі: головуючий суддя - Тарасенко К.В., судді - Гончаров С.А., Кравчук Г.А. Розгляд справи ухвалено здійснювати у раніше визначені дату та час.

2.2. узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу

Апеляційна скарга мотивована тим, що оскаржуване рішення є незаконним та необґрунтованим, прийнятим з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Апелянт стверджує, що фактичне володіння позивача на земельну ділянку виникло на підставі рішення Паланської сільської ради від 30.12.2020 № 1-15/VII, а тому висновки суду не відповідають обставинам справи.

2.3. узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи

У своєму відзиві на апеляційну скаргу відповідач заперечив щодо обґрунтованості позову, просив відмовити у задоволенні апеляційної скарги з підстав необґрунтованості.

2.4. інші процесуальні дії у справі

Представник позивача, який прийняли участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції, надав пояснення по суті апеляційної скарги, підтримав її доводи, просив скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове рішення про задоволення позову.

Представник відповідача, який прийняли участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції, надав пояснення по суті апеляційної скарги, проти її доводів заперечив, просив залишити оскаржуване рішення без змін.

Мотивувальна частина.

3.ПОЗИЦІЯ СУДУ:

3.1. встановлені судом першої інстанції та неоспорені обставини

14.02.2014 між Головним управлінням Держземагенством у Черкаській області (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕЛ ВІ ДЖУС КРАФТ-УМАНЬ» (орендар) було укладено договір оренди землі (далі договір). За умовами цього договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для надання послуг у сільському господарстві, яка знаходиться (розташована) за межами населеного пункту в адміністративних межах Піківецької сільської ради Уманського району Черкаської області (пункт 1 договору).

В оренду передається земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної форми власності з кадастровим номером 7124386200:02:000:1515 площею 1,9601 га, вид угідь землі під господарськими будівлями і дворами, розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Піківецької сільської ради Уманського району Черкаської області (пункт 2 договору).

На земельній ділянці розміщена нежитлова будівля (комора) з цегляними стінами, бутовим фундаментом, дощатим перекриттям, земляною підлогою (пункт 3 договору).

Земельна ділянка передається в оренду разом з нежитловою будівлею (пункт 4 договору).

Договір оренди укладено терміном на 10 років та діє до 14.02.2024. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (пункт 8 договору).

Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 2342,89 грн на рік, що становить 4,5% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок (пункт 9 договору).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (пункт 10 договору).

Орендна плата вноситься у такі строки: щомісячно не пізніше 30 числа наступного місяця (пункт 11 договору).

Передача земельної ділянки в оренду здійснюється відповідно до затвердженого проекту землеустрою за актом приймання-передачі об`єкта оренди (пункт 17 договору).

Орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати з урахуванням змін коефіцієнта індексації (пункт 28 договору).

Орендар земельної ділянки зобов`язаний своєчасно вносити орендну плату з урахуванням змін коефіцієнта індексації (пункт 31 договору).

Дія договору припиняється шляхом його розірвання: за взаємною згодою сторін; за умови неефективного використання земельної ділянки; заборгованості з орендній платі більш ніж за три місяці поспіль; рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків або внаслідок випадкового знищення, пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає її використанню; з інших підстав, визначених законом (пункт 36 договору).

Перехід права власності на орендовану земельну ділянку (ділянку, частину земельної ділянки) до другої особи, не є підставою для зміни умов або розірвання договору (пункт 38 договору).

Цей договір оренди землі набирає чинності після його підписання сторонами та державної реєстрації права оренди. Орендар зобов`язаний передати акт приймання-передачі об`єкта оренди до органу державної реєстрації права оренди у триденний термін з моменту його підписання сторонами договору (пункт 41 договору).

Договір підписаний уповноваженими представниками орендодавця та орендаря та скріплений їх відповідними печатками.

На виконання умов договору, орендодавець передав, а орендар прийняв у своє користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності із кадастровим номером 7124386200:02:000:1515 площею 1,9601 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Піківецької сільської ради Уманського району Черкаської області, що підтверджується актом приймання-передачі об`єкта оренди (додаток до договору), який підписаний уповноваженими представниками орендодавця та орендаря та скріплений їх відповідними печатками.

Право оренди земельної ділянки із кадастровим номером 7124386200:02:000:1515 площею 1,9601 га зареєстровано за Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕЛ ВІ ДЖУС КРАФТ-УМАНЬ» 20.03.2014, що підтверджене витягом з Державного реєстру речових прав №333234397 від 23.05.2023 (а.с.14).

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №728-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Черкаської області» визначено адміністративні центри та затверджені території територіальних громад Черкаської області. Згідно із додатком до цього розпорядження, до Паланської територіальної громади увійшли Паланська територіальна громада, Антонівська територіальна громада, Берестівецька територіальна громада, Городецька територіальна громада, Громівська територіальна громада Іванівська територіальна громада, Кочержинська територіальна громада, Кочубіївська територіальна громада, Краснопільська територіальна громада, Максимівська територіальна громада, Піківецька територіальна громада, Посухівська територіальна громада, Родниківська територіальна громада, Синицька (Христинівський район) територіальна громада, Томашівська територіальна громада, Черповодівська територіальна громада та Юрківська територіальна громада.

Рішенням Паланської сільської ради Уманського району Черкаської області «Про реорганізацію Піківецької сільської ради шляхом приєднання до Паланської сільської ради» №1-15/VIII від 03.12.2020 реорганізовано Піківецьку сільську раду шляхом приєднання її до Паланської сільської ради, яка визначена правонаступником всього майна, прав та обов`язків Піківецької сільської ради.

18.05.2023 за Паланською сільською радою було зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку із кадастровим номером 7124386200:02:000:1515 площею 1,9601 га, що підтверджене витягом з Державного реєстру речових прав №333234281 від 23.05.2023 (а.с.15). Підставою внесення запису зазначено Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», серія та номер 1423-ІХ, виданий Верховною Радою України 28.04.2021. У цьому витязі також зазначено, що датою реєстрації земельної ділянки є 24.01.2014.

3.2. обставини встановлені судом апеляційної інстанції і визначення відповідно до них правовідносин та доводи, за якими суд апеляційної інстанції погодився або не погодився з висновками суду першої інстанції

Предметом спору у цій справі є вимога позивача про стягнення з відповідача, як орендаря, заборгованості з орендної плати та розірвання договору оренди землі, у зв`язку із порушенням відповідачем умов договору у частині несплати орендних платежів.

У статті 4 Закону України «Про оренду землі» визначено, що орендодавцями земельних ділянок є громадяни та юридичні особи, у власності яких перебувають земельні ділянки, або уповноважені ними особи.

Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.

Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у спільній власності територіальних громад, є районні, обласні ради та Верховна Рада Автономної Республіки Крим у межах повноважень, визначених законом.

Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.

Як встановлено судом першої інстанції, Головним управлінням Держкомземагенства у Черкаській області на підставі договору оренди відповідачу було передано у платне користування сформовану земельну ділянку державної форми власності на строк 10 років. Дата державної реєстрації цієї земельної ділянки проведена 24.01.2014.

18.05.2023 позивач здійснив реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку із кадастровим номером 7124386200:02:000:1515, яка є об`єктом оренди за спірним договором на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин».

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» №1423-IX від 28.04.2021, який набрав чинності 27.05.2021, розділ X Перехідні положення Земельного кодексу України доповнено пунктом 24, відповідно до якого з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Водночас, як встановлено судом та не заперечується сторонами у справі, право комунальної власності на земельну ділянку із кадастровим номером 7124386200:02:000:1515 площею 1,9601 га було зареєстровано за позивачем лише 18.05.2023, а отже права орендодавця до позивача перейшли лише з цієї дати. водночас, матеріали справи не містять доказів, що позивач звертався до відповідача з повідомленням про зміну орендодавця, водночас вже у червні 2023 року позивач звернувся з даним позовом.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, про відсутність підстав для задоволення вимог позивача про стягнення орендних платежів у період до набуття позивачем права власності на земельну ділянку.

Крім того, враховуючи, що з моменту набуття позивачем права власності на земельну ділянку і до подання позовної заяви пройшло менше 2 місяців, обґрунтованим є висновок суду першої інстанції, що позивач не довів порушення умов договору у формі систематичної несплати позивачу орендних платежів, що, на думку позивача, було підставою для розірвання договору, атому позовні вимоги в частині розірвання договору не підлягають задоволенню.

3.3. чи були і ким порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси за захистом яких мало місце звернення до суду

Порушенням права є такий стан суб`єктивного права, при якому воно зазнавало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок якого суб`єктивне право уповноваженої особи зазнало зменшення або ліквідації як такого. Порушення права пов`язане з позбавленням його носія можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.

Дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що позивач належними та допустимими доказами не довів наявності порушеного права яке б підлягало захисту у обраний позивачем спосіб.

4. ВИСНОВКИ СУДУ ТА ДЖЕРЕЛА ПРАВА:

4.1. висновки за результатами розгляду матеріалів справи

За результатами розгляду справи колегією суддів встановлено, що позивач не довів обґрунтованість заявленого позову, що є підставою для відмови у задоволенні позову.

4.2. посилання на норми права, якими керувався суд апеляційної інстанції

Відповідно до положень статей 122 - 124 Земельного Кодексу України (в редакції на час укладення договору) центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до статті 13 Закону «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

У статті 4 Закону України «Про оренду землі» визначено, що орендодавцями земельних ділянок є громадяни та юридичні особи, у власності яких перебувають земельні ділянки, або уповноважені ними особи.

Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.

Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у спільній власності територіальних громад, є районні, обласні ради та Верховна Рада Автономної Республіки Крим у межах повноважень, визначених законом.

Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» №1423-IX від 28.04.2021, який набрав чинності 27.05.2021, розділ X Перехідні положення Земельного кодексу України доповнено пунктом 24, відповідно до якого з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Відповідно до статті 79-1 Земельного кодексу України (у редакції Закону на момент укладення договору) формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Згідно з положеннями статті 15 Закону України «Про Державний земельний кадастр» до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування; опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку.

Відомості про земельну ділянку містять інформацію про її власників (користувачів), зазначену в частині другій статті 30 цього Закону, зареєстровані речові права відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

У статті 30 Закону України «Про Державний земельний кадастр» орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки надає органу державної реєстрації прав інформацію про: державну реєстрацію земельної ділянки (дату державної реєстрації, орган, що здійснив таку реєстрацію); кадастровий номер, площу, місце розташування земельної ділянки; кадастровий план зареєстрованої земельної ділянки в електронній (цифровій) формі.

Особи, які отримують земельну ділянку у користування за договором оренди (договором купівлі-продажу права оренди), зобов`язані сплачувати за неї орендну плату. Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено частиною 1 статті 21 Закону України «Про оренду землі».

У статті 24 Закону України «Про оренду землі» визначено, що орендодавець має право вимагати від орендаря: використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил; дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються; своєчасного внесення орендної плати.

Частиною першої статті 32 Закону України «Про оренду землі» визначено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Пунктом «д» частини 1 статті 141 Земельного кодексу України передбачено підставу припинення права користування земельною ділянкою як систематична несплата земельного податку або орендної плати.

Відповідно до частини 2 статті 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених законом або договором. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.

5. ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ:

5.1. мотиви прийняття або відхилення кожного аргументу, викладеного учасниками справи в апеляційній скарзі та відзиві на апеляційну скаргу

Колегія суддів розглянула доводи апелянта та зазначає, що позивач не довів, що з моменту набуття позивачем прав орендодавця, відповідачем було допущено таке порушення договору, яке б могло бути підставою для його розірвання.

Крім того, колегія судів наголошує, що позивачем не надано доказів повідомлення орендаря про зміну орендодавця, а тому нездійснення відповідачем сплати орендної плати саме на рахунок позивача до моменту подання позову не може бути визнано судом як прострочення орендаря та відповідно не може бути підставою для розірвання договору.

6. ВИСНОВКИ ПІВНІЧНОГО АПЕЛЯЦІЙНОГО ГОСПОДАРСЬКОГО СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ:

Колегія суддів Північного апеляційного господарського суду дійшла висновку, що оскаржуване рішення суду прийнято у відповідності з вимогами матеріального та процесуального права, підстав його скасовувати або змінювати не вбачається.

Рішення Господарського суду Черкаської області від 04.10.2023 у справі №925/735/23 підлягає залишенню без змін.

Апеляційна скарга Паланської сільської ради на рішення Господарського суду Черкаської області від 04.10.2023 у справі №925/735/23 задоволенню не підлягає.

7. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ:

7.1. Судові витрати у вигляді судового збору за розгляд апеляційної скарги, згідно ч. 1 ст. 129 ГПК України покласти на скаржника.

Керуючись ст. ст. 129, 269, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд-

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Паланської сільської ради на рішення Господарського суду Черкаської області від 04.10.2023 у справі №925/735/23 залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Черкаської області від 04.10.2023 у справі №925/735/23 залишити без змін.

3. Матеріали справи повернути до суду першої інстанції.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Сторони мають право оскаржити постанову в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 20 днів, відповідно до ст. ст. 286-291 ГПК України.

Повний текст складено та підписано 25.03.2024.

Головуючий суддя К.В. Тарасенко

Судді С.А. Гончаров

Г.А. Кравчук

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення20.03.2024
Оприлюднено27.03.2024
Номер документу117877426
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —925/735/23

Постанова від 20.03.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 19.03.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 05.03.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 29.02.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 29.01.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 04.12.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 21.11.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Рішення від 04.10.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 15.09.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 11.09.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні