Ухвала
від 25.03.2024 по справі 913/329/23
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

УХВАЛА

25 березня 2024 року м. Харків Справа № 913/329/23

Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючий суддя Мартюхіна Н.О., суддя Слободін М.М., суддя Склярук О.І.,

за участю секретаря судового засідання: Соляник Н.В.,

за участю представників сторін:

прокурор: Хряк О.О., посвідчення № 072721 від 01.03.2023;

від позивачів: не з`яивлися;

від відповідачів: не з`яивлися;

розглянувши апеляційну скаргу Харківської обласної прокуратури, м.Харків (вх.№405 Л/1),

на рішення Господарського суду Луганської області від 09.01.2024 (повний текст складено 18.01.2024) у справі № 913/329/23 (суддя Секірський А.В.),

за позовом заступника керівника Луганської обласної прокуратури, м.Сєвєродонецьк Луганської області,

в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах:

1) Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, м. Кремінна Луганської області,

2) Північно-східного офісу Держаудислужби, м. Харків,

до відповідачів:

1) Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської міської ради", м. Кремінна Луганської області,

2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Стефанотрейд", с. Мила Київської області,

про визнання недійсними рішення тендерного комітету, договору про закупівлю за бюджетні кошти та застосування наслідків відповідної недійсності,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Луганської обласної прокуратури звернувся до Господарського суду Луганської області з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області та Північно-східного офісу Держаудитслужби до відповідачів: Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської міської ради" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Стефанотрейд" з позовними вимогами про:

- визнання недійсним рішення тендерного комітету Комунальної установи "Кремінський районний центр первинної медико-санітарної допомоги", оформлене протоколом його засідання від 17.10.2018 №269, про визначення ТОВ "Східекобуд" переможцем відкритих торгів по предмету закупівлі ДК 021:2015:45000000-7 "Будівельні роботи на поточний ремонт" роботи з реконструкції Кремінської міської лікарської амбулаторії загальної практики сімейної медицини за адресою: Луганська область, м. Кремінна, вул. Побєди, 1а" в рамках проекту "Покращення умов надання первинної медичної допомоги мешканцям Кремінського району";

- визнання недійсним договору підряду від 29.10.2018 № 122/2018, укладений між Комунальною установою "Кремінський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" та ТОВ "Східекобуд";

- стягнення з ТОВ "Стефанотрейд" на користь Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської міської ради" 3063312,11грн, а з Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської міської ради" одержані ним за рішенням суду грошові кошти 3063312,11грн стягнути в дохід держави.

Позовні вимоги обґрунтовані порушенням ТОВ "Стефанотрейд" законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів проведеного КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської міської ради" тендера, що не сумісне з основними засадами цивільного законодавства.

За твердженнями прокурора, у діях ТОВ "Стефанотрейд" вбачається наявність умислу на вчинення правочину, який завідомо суперечить інтересам держави та суспільства.

Метою вказаних дій є усунення конкуренції під час проведення тендера та недобросовісне отримання права на укладення договору. Завідомо суперечлива мета дій відповідача-2 полягала в тому, щоб уникнути встановлених Законом України "Про публічні закупівлі" обмежень, протиправно усунути конкуренцію під час проведення публічної закупівлі, нівелювати ефективність її результатів, у незаконний спосіб одержати право на укладення спірного договору не на конкурентних засадах.

У зв`язку з цим, прокурор вважає, що рішення, оформлене протоколом від 17.10.2018 № 269 тендерного комітету відповідача-1, підлягає визнанню недійсним на підставі статей 203, 215, 228 Цивільного кодексу України.

Тендер відбувся за участю в ньому двох учасників - ТОВ "Стефанотрейд" та ТОВ "Трест Рубіжанськхімбуд", які вчинили порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених між собою дій, що стосуються спотворення результатів цього тендера, що підтверджено рішенням Адміністративної колегії Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 17.09.2020 №70/101-р/к у справі №6/01-99-20.

Отже, набуття ТОВ "Стефанотрейд" права на укладення договору підряду від 29.10.2018 №122/2018, проведено за відсутності конкуренції та при формальному створенні учасниками цього тендера її видимості. Тому договір, укладений за підсумками тендера, результати якого спотворено антиконкурентними узгодженими діями його учасників, підлягає визнанню недійсним як такий, що завідомо суперечить інтересам держави та суспільства з умислу ТОВ "Стефанотрейд", на підставі статей 203, 215, 228 Цивільного кодексу України.

Щодо позовної вимоги про стягнення грошових коштів, прокурор зазначає про те, що за результатами виконання договору підряду ТОВ "Стефанотрейд" одержало 3063312,11грн. Враховуючи наявність умислу лише у ТОВ "Стефанотрейд", як сторони оспорюваного договору, одержані ним за спірним правочином кошти повинні бути повернуті іншій стороні договору, а отримані іншою стороною договору за рішенням суду кошти мають бути стягнуті в дохід держави.

Рішенням Господарського суду Луганської області від 09.01.2024 у справі №913/329/23 у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що сам лише факт вчинення вказаними учасниками торгів порушення у вигляді антиконкурентних узгоджених дій під час участі у спірній закупівлі, встановлений рішенням Адміністративної колегії, не є підставою для визнання оспорюваного правочину недійсним як такого, що вчинений з метою, що суперечить інтересам держави і суспільства. Разом з цим, суд зауважив, що не будь-які порушення актів цивільного законодавства, вчинені під час укладення договору, мають своїм наслідком невідповідність правочину інтересам держави і суспільства. Для визнання недійсним правочину на підставі ч. 1 ст. 203, ч. 1 ст. 215, ч. 3 ст. 228 ЦК України має бути доведено, що зміст правочину та мета його вчинення завідомо суперечать інтересам держави і суспільства.

Також, суд першої інстанції зазначив, що позовна вимога прокурора про визнання недійсним рішення тендерного комітету задоволенню не підлягає, оскільки відкриті торги завершилися укладенням між відповідачами відповідного договору, а тому оскарження рішення тендерного комітету не є ефективним способом захисту, адже є таким, що вичерпало дію фактом його виконання (укладенням договору).

Не погодившись з ухваленим рішенням, Харківська обласна прокуратура 07.02.2024 звернулася до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Луганської області від 09.01.2024 у справі №913/329/23 та ухвалити нове рішенням, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі; судові витрати стягнути з відповідачів на користь Харківської обласної прокуратури; справу розглянути за участі представника Харківської обласної прокуратури.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги прокурор вказує про наступне:

- висновки суду про відсутність завідомо суперечної інтересам держави та суспільства мети вчиненого правочину не відповідають обставинам справи, оскільки у даному випадку замовник був змушений обрати запропоновану цінову пропозицію, яка склалася не завдяки економічній конкуренції, а в результаті узгодженої неконкурентної поведінки; завідомо суперечлива мета дій ТОВ "Східекобуд" полягала в тому, щоб уникнути встановлених Законом України "Про публічні закупівлі" обмежень, протиправно усунути конкуренцію під час проведення публічної закупівлі, нівелювати ефективність її результатів, у незаконний спосіб одержати право на укладення спірного договору та, як наслідок, отримати прибуток у спосіб, що суперечить закону;

- застосовуючи до спірних правовідносин положення ст.ст. 238, 250 Господарського кодексу України судом безпідставно та необґрунтовано ототожнено поняття адміністративно-господарських санкцій та наслідків недійсності правочину;

- правові наслідки визнання недійсним правочину, вчиненого з метою, що суперечить інтересам держави і суспільства, не є адміністративно-господарськими санкціями, які згідно з ч. 1 ст. 238 Господарського кодексу України застосовуються за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, та до них не може бути застосовано положення ч. 1 ст. 250 Господарського кодексу України щодо річного строку застосування адміністративно-господарських санкцій.

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.02.2024 для розгляду справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Мартюхіна Н.О., суддя Слободін М.М., суддя Склярук О.І.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 19.02.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Харківської обласної прокуратури на рішення Господарського суду Луганської області від 09.01.2024 у справі №913/329/23; встановлено строк для подання відзиву на апеляційну скаргу протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі; призначено розгляд апеляційної скарги у справі №913/329/23 на 25.03.2024 о 10:00 год у приміщенні Східного апеляційного господарського суду за адресою: 61058, м.Харків, просп. Незалежності, 13, 1-й поверх, в залі засідань №132.

06.03.2024 до Східного апеляційного господарського суду від Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач-1 посилається на те, що торги було проведено з порушенням законодавства, а також зазначає про відсутність заперечень проти апеляційних вимог прокурора та просить розглянути справу без участі представника Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.

21.03.2024 до Східного апеляційного господарського суду від КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської міської ради" надійшло клопотання про розгляд справи №913/329/23 без участі представника відповідача-1, за наявними в матеріалах справи документами.

У судовому засіданні апеляційної інстанції 25.03.2024 приймав участь прокурор (апелянт), який підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги та надав пояснення по суті справи.

Уповноважені представники позивачів та відповідачів у судове засідання 25.03.2024 не з`явилися; про дату, час та місце розгляду справи всі сторони повідомлялись належним чином.

Під час підготовки справи до апеляційного перегляду колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для зупинення апеляційного провадження у даній справі, виходячи з наступного.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 13.06.2023 у справі №918/1043/21 вказану справу разом із касаційною скаргою ПП "Фірма "ДАН"" на рішення Господарського суду Рівненської області від 26.04.2022 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 25.08.2022 передано на розгляд Великої Палати Верховного Суду.

Обґрунтовуючи підстави для передачі вказаної справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду Касаційний господарський суд вказав на наявність виключної правової проблеми у застосуванні ч. 3 ст. 228 ЦК України з урахуванням ст.ст. 203, 216 цього Кодексу та ст. 208 ГК України, вирішення якої необхідне для забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовної практики. На думку колегії суддів КГС ВС, у цій справі існує виключна правова проблема, пов`язана із застосуванням ст. 216 і ч. 3 ст. 228 ЦК України, які містять різні наслідки недійсності договору. Колегія суддів КГС ВС здійснила аналіз ст.ст. 216, 228 ЦК України та дійшла висновку про те, що ст. 203 цього Кодексу встановлює загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, зокрема, що зміст правочину не може суперечити інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Водночас приписами ст. 228 ЦК України визначено цивільно-правові наслідки вчинення правочину, який порушує публічний порядок, вчинений з метою, що суперечить інтересам держави і суспільства, а не підстави недійсності оспорюваного договору. З буквального тлумачення ч. 3 ст. 228 ЦК України вбачається, що такий критерій як "умисел" в однієї зі сторін чи в обох на вчинення правочину, який суперечить інтересам держави і суспільства (встановивши наявність умислу лише у відповідача суди у цій справі визнали оспорюваний договір недійсним) має значення не для підстав визнання договору недійсним, а є критерієм який застосовується для визначення наслідків недійсності правочину, який вчинений з метою, що суперечить інтересам держави і суспільства. Крім того, КГС ВС зазначив, що існує необхідність у викладенні однозначного висновку Великою Палатою Верховного Суду щодо того, хто може звертатись з позовом про визнання правочину недійсним, якщо підставою його недійсності зазначається - порушення інтересів держави і суспільства - органи державної влади, місцевого самоврядування, інші суб`єкти владних повноважень до компетенції яких віднесені відповідні повноваження, а у разі відсутності такого органу - прокурор чи таке право мають і інші суб`єкти цивільних правовідносин, якщо, зокрема обґрунтують наявність порушених прав/інтересів шляхом вчинення правочину, який порушує інтереси держави і суспільства. Також КГС ВС вказав на необхідність відступити від висновку Великої Палати Верховного Суду, викладеного у постанові від 20.07.2022 у справі №923/196/20, щодо застосування односторонньої реституції замість двосторонньої (ч. 3 ст. 216 ЦК України). Обґрунтовуючи необхідність відступлення від висновків Великої Палати Верховного Суду, викладених у постанові від 20.07.2022 у справі №923/196/20, щодо можливості застосування односторонньої реституції замість двосторонньої у випадку визнання договору недійсним або якщо він є нікчемним, колегія суддів КГС ВС виходила з того, що у постанові Велика Палата Верховного Суду, дійшовши висновку про нікчемність відповідного договору, замість двосторонньої реституції, тобто приведення обох сторін у попередній стан, задовольнила вимогу про повернення спірних земельних ділянок до комунальної власності, обґрунтувавши своє рішення тим, що вимогу про повернення коштів, сплачених за спірним договором купівлі-продажу позивачеві, відповідач не заявив. На думку колегії суддів КГС ВС, як у справі №923/196/20, так і у цій справі, спірним є питання про застосування наслідків недійсності / нікчемності договору.

Ухвалою Великої Палати Верховного Суду від 02.08.2023 у справі №918/1043/21 прийнято до розгляду справу № 918/1043/21.

Наразі текст постанови Великої Палати Верховного Суду у справі №918/1043/21 в Єдиному державному реєстрі судових рішень не оприлюднено.

Враховуючи підстави даного позову, судова колегія Східного апеляційного господарського суду дійшла висновку, що висновок Великої Палати Верховного Суду у справі №918/1043/21 має суттєве значення для вирішення спору в цій справі та для єдності судової практики у спорах з подібними правовідносинами.

Колегія суддів Східного апеляційного господарського суду зазначає, що відповідно до ч. 4 ст. 17 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" єдність системи судоустрою забезпечується, зокрема єдністю судової практики.

Статтею 36 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" також передбачено, що Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України, який забезпечує сталість та єдність судової практики у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом.

Верховний Суд, серед іншого забезпечує однакове застосування норм права судами різних спеціалізацій у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом.

Згідно з ч. 4 ст. 236 ГПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 228 ГПК України суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадках перегляду судового рішення у подібних правовідносинах (в іншій справі) у касаційному порядку палатою, об`єднаною палатою, Великою Палатою Верховного Суду

Згідно з приписами п. 11 ч. 1 ст. 229 ГПК України провадження у справі зупиняється до закінчення перегляду в касаційному порядку.

Оскільки результат перегляду судового рішення у справі №913/329/23 апеляційним господарським судом безпосередньо пов`язаний із результатом касаційного перегляду судових рішень у подібних правовідносинах у справі №918/1043/21 Великою Палатою Верховного Суду, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для зупинення провадження у даній справі до розгляду Великою Палатою Верховного Суду справи №918/1043/21.

Аналогічних висновків щодо зупинення провадження у справі у подібних правовідносинах дійшов і Касаційний господарський суд Верховного Суду у справі №910/7318/23 за позовом першого заступника керівника Василівської окружної прокуратури Запорізької області в інтересах держави в особі Східного офісу Держаудитслужби в особі Управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області до ДП "НАЕК "Енергоатом" в особі відокремленого підрозділу "Запорізька атомна електрична станція" ДП "НАЕК "Енергоатом" (нова назва - АТ "НАЕК "Енергоатом" в особі відокремленого підрозділу "Запорізька атомна електрична станція" АТ "НАЕК "Енергоатом") та ТОВ "ВКП "Сіал Джет Україна" про визнання недійсними рішення тендерного комітету, договору поставки товару, оскільки вказаний правочин суперечить інтересам держави та суспільства у зв`язку з вчиненням відповідачем-2 антиконкурентних узгоджених дій, що призвело до спотворення результатів торгів, та застосування наслідків недійсності.

Керуючись ст.ст. 234, 228-229 ГПК України, Східний апеляційний господарський суд

УХВАЛИВ:

1. Зупинити провадження за апеляційною скаргою Харківської обласної прокуратури на рішення Господарського суду Луганської області від 09.01.2024 у справі № 913/329/23 до закінчення перегляду Великою Палатою Верховного Суду справи №918/1043/21 та оприлюднення повного тексту постанови.

2. Зобов`язати сторін повідомити Східний апеляційний господарський суд про усунення обставин, що спричинили зупинення провадження у справі.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддями. Порядок та строки оскарження ухвали передбачені ст.ст. 287-289 ГПК України.

Головуючий суддя Н.О. Мартюхіна

Суддя М.М. Слободін

Суддя О.І. Склярук

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення25.03.2024
Оприлюднено28.03.2024
Номер документу117909548
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними підряду

Судовий реєстр по справі —913/329/23

Ухвала від 06.01.2025

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Мартюхіна Наталя Олександрівна

Постанова від 18.11.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Мартюхіна Наталя Олександрівна

Ухвала від 06.11.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Мартюхіна Наталя Олександрівна

Ухвала від 07.10.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Мартюхіна Наталя Олександрівна

Ухвала від 25.03.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Мартюхіна Наталя Олександрівна

Ухвала від 19.02.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Мартюхіна Наталя Олександрівна

Рішення від 09.01.2024

Господарське

Господарський суд Луганської області

Секірський А.В.

Ухвала від 12.12.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Секірський А.В.

Ухвала від 28.11.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Секірський А.В.

Ухвала від 24.10.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Секірський А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні