Постанова
від 13.03.2024 по справі 924/757/23
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 березня 2024 року Справа № 924/757/23

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Бучинська Г.Б., суддя Філіпова Т.Л. , суддя Василишин А.Р.

при секретарі судового засідання Першко А.А.

за участю представників сторін:

від позивача - Мініх І.М.

від відповідача - Лукіянчук О.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Лукіянчук Оксани Миколаївни на рішення Господарського суду Хмельницької області від 09 листопада 2023 року у справі №924/757/23 (повний текст складено 20 листопада 2023 року, суддя Димбовський В.В.)

за позовом Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області

до ОСОБА_1

про стягнення 39246,66 грн. заборгованості з орендної плати за землю та розірвання договору оренди землі від 05 вересня 2012 року, укладеного між Красилівською районною державною адміністрацією (Щиборівською сільською радою Хмельницького району Хмельницької області за правонаступництвом по договору оренди землі) та ОСОБА_1 про оренду: земельної ділянки № 1 - площею 25,7168 га, кадастровим номером: 6822785500:03:004:0105, земельної ділянки № 3 - площею 12,5524 га, кадастровим номером 6822785500:02:001:1001; земельної ділянки № 4 - площею 21,7779 га, кадастровим номером 6822785500:03:006:1088; земельної ділянки № 5 - площею 20,7331 га, кадастровим номером: 6822785500:03:006:1089, розташованих за межами населеного пункту села Кузьмин Щиборівської сільської ради Хмельницького (до проведення адміністративної реформи - Красилівського) району Хмельницької області (номер запису про інше речове право 40470815)

ВСТАНОВИВ:

Щиборівська сільська рада Хмельницького району Хмельницької області звернулася до Господарського суду Хмельницької області з позовом до ОСОБА_1 про стягнення 39246,66 грн. заборгованості з орендної плати за землю та розірвання договору оренди землі від 05 вересня 2012 року, який укладений між Красилівською районною державною адміністрацією (Щиборівською сільською радою Хмельницького району Хмельницької області за правонаступництвом по договору оренди землі) та ОСОБА_1 про оренду: земельної ділянки № 1 - площею 25,7168 га, кадастровим номером: 6822785500:03:004:0105, земельної ділянки № 3 - площею 12,5524 га, кадастровим номером 6822785500:02:001:1001; земельної ділянки № 4 - площею 21,7779 га, кадастровим номером 6822785500:03:006:1088; земельної ділянки № 5 - площею 20,7331 га, кадастровим номером: 6822785500:03:006:1089, розташованих за межами населеного пункту села Кузьмин Щиборівської сільської ради Хмельницького (до проведення адміністративної реформи - Красилівського) району Хмельницької області (номер запису про інше речове право 40470815).

Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 09 листопада 2023 року у справі №924/757/23 частково задоволено позов Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області до ОСОБА_1 про стягнення 39246,66 грн. заборгованості з орендної плати за землю та розірвання договору оренди землі від 05 вересня 2012 року.

Провадження у справі за позовом Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області до ОСОБА_1 , с. Росолівці Хмельницького району Хмельницької області про стягнення 39246,66 грн. заборгованості з орендної плати за землю закрито.

Розірвано договір оренди землі від 05 вересня 2012 року, укладений між Красилівською районною державною адміністрацією (Щиборівською сільською радою Хмельницького району Хмельницької області за правонаступництвом по договору оренди землі) та ОСОБА_1 про оренду: земельної ділянки №1 - площею 25,7168 га, кадастровим номером: 6822785500:03:004:0105, земельної ділянки №3 - площею 12,5524 га, кадастровим номером 6822785500:02:001:1001; земельної ділянки №4 - площею 21,7779 га, кадастровим номером 6822785500:03:006:1088; земельної ділянки №5 - площею 20,7331 га, кадастровим номером: 6822785500:03:006:1089, розташованих за межами населеного пункту села Кузьмин Щиборівської сільської ради Хмельницького (до проведення адміністративної реформи - Красилівського) району Хмельницької області (номер запису про інше речове право 40470815).

Присуджено до стягнення з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) на користь Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (31071, Хмельницька область, Хмельницький (Красилівський) район, с. Щиборівка, вул. Центральна, 12, код ЄДРПОУ 04404421) 2684,00 грн. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 коп.) витрат зі сплати судового збору.

Господарський суд Хмельницької області прийшов до висновку, що орендна плата за 2023 рік по договорам оренди не сплачувалась більше семи місяців, лише 30 серпня 2023 року здійснено оплату орендної плати. Як було встановлено судом, відповідно до пункту 28 договору оренди, орендодавець має право розірвати договір за рішенням суду достроково у випадках несплати орендної плати більше 6 місяців. Місцевий господарський суд зазначив, що порушення з боку відповідача носило систематичний характер, а отже, призвело до істотного порушення умов оскаржуваного договору. Відповідно, з огляду на встановлену судом обставину несплати орендної плати по оскаржуваному договору оренди понад 6 місяців, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги про розірвання договору оренди є обґрунтованими.

Не погоджуючись з рішенням Господарського суду Хмельницької області від 09 листопада 2023 року у справі №924/757/23 представник ОСОБА_1 - адвокат Лукіянчук О.М. подала апеляційну скаргу на зазначене судове рішення, у якій просить поновити строк для подання апеляційної скарги, скасувати рішення Господарського суду Хмельницької області від 09 листопада 2023 року у справі №924/757/23 повністю і ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Обгрунтовуючи свої вимоги апелянт стверджує, що судом неправомірно здійснено висновок, шо ОСОБА_1 систематично не сплачувалася орендна плата, що у оскаржуваних договорах оренди земельних ділянок визначено розмір та умови внесення щомісячної орендної плати, що заборгованість з орендної плати була ним погашена під час розгляду справи. В оскаржуваному договорі оренди земельних ділянок по даній справі пунктом 9 встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 67 494,04 грн. в рік. Тобто договором визначено конкретний розмір орендної плати в рік, але не вказано щомісячний розмір сплати орендної плати, не вказано, до якої дати необхідно сплатити та порядок здійснення щомісячного розрахунку. Пунктом 10 цього договору визначено, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексу інфляції. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору чи продовження його дії. Формули такого визначення в умовах договору оренди не має. А також не вказано в самому договорі оренди про обрахування орендарем самостійно щорічного або щомісячного розміру орендної плати з урахуванням індексації.

Скаржник вважає, що судом не правомірно не взято до уваги, що враховуючи умови пунктів 10, 13 Договору оренди земельних ділянок, у разі інфляції та або зміни коефіцієнту індексації або ж зміни нормативної грошової оцінки земельних ділянок, сторонами щорічно повинні були вноситися зміни до договору оренди до розмірів орендної плати. Але жодного разу з 2012 року сторонами договору оренди від 05 вересня 2012 року не укладалися додаткові угоди щодо зміни розміру орендної плати. І враховуючи, що визначений в пунктах 9 договору оренди земельних ділянок розмір орендної плати з дня укладення цього договору оренди не змінювався, тому станом на день подання позовної заяви Щиборівською сільською радою заборгованості по орендній платі у ОСОБА_1 не було, а навпаки була переплата.

На переконання апелянта, ОСОБА_1 правомірно при розрахунку орендної плати враховувався розмір орендної плати, визначений в договорі оренди земельних ділянок від 05 вересня 2012 року, оскільки до договору оренди земельних ділянок від 05 вересня 2012 року додаткові угоди про внесення змін до розміру орендної плати за наслідками інфляції та або зміни коефіцієнту індексації не укладалися.

Листом №924/757/23/8413/23 від 21 грудня 2023 року матеріали справи витребувано з Господарського суду Хмельницької області.

28 грудня 2023 року до апеляційного господарського суду надійшли матеріали справи №924/757/23.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 02 січня 2024 року у справі №924/757/23 залишено без руху апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Лукіянчук Оксани Миколаївни на рішення Господарського суду Хмельницької області від 09 листопада 2023 року у справі №924/757/23. Запропоновано скаржнику усунути встановлені при поданні апеляційної скарги недоліки протягом 10 днів з дня вручення даної ухвали та надати належні докази сплати судового збору за подання апеляційної скарги в розмірі 4026 грн., належні докази направлення копії апеляційної скарги позивачу та апеляційну скаргу, власноручно підписану адвокатом Лукіянчук О.М., або письмові пояснення щодо підписання поданої апеляційної скарги.

12 січня 2024 року до суду від представника апелянта надійшла заява про усунення недоліків апеляційної скарги.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 16 січня 2024 року у справі №924/757/23 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Лукіянчук Оксани Миколаївни на рішення Господарського суду Хмельницької області від 09 листопада 2023 року у справі №924/757/23 та призначено розгляд апеляційної скарги на 21 лютого 2024 р. об 10:00год. у приміщенні Північно-західного апеляційного господарського суду за адресою: 33001 м. Рівне вул. Яворницького, 59 у залі судових засідань №2.

30 січня 2024 року через "Електронний суд" до Північно-західного апеляційного господарського суду від представника ОСОБА_1 - адвоката Лукіянчук Оксани Миколаївни надійшло клопотання про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції за допомогою власних технічних засобів.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 31 січня 2024 року у справі №924/757/23 задоволено клопотання представника ОСОБА_1 - адвоката Лукіянчук Оксани Миколаївни надійшло клопотання про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції за допомогою власних технічних засобів.

14 лютого 2024 року через "Електронний суд" до Північно-західного апеляційного господарського суду від представника Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області - адвоката Мініх Ірини Миколаївни надійшло клопотання про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції за допомогою власних технічних засобів.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 15 лютого 2024 року у справі №924/757/23 задоволено клопотання представника Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області - адвоката Мініх Ірини Миколаївни про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції за допомогою власних технічних засобів.

19 лютого 2024 року від Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області надійшов відзив на апеляційну скаргу, відповідно до якого остання вважає оскаржуване рішення законним та обґрунтованим, прийнятим у повній відповідності до норм матеріального та процесуального права, відтак в задоволенні апеляційної скарги просить відмовити, а судове рішення у справі залишити без змін. У відзиві на апеляційну скаргу викладено висновки з оскаржуваного рішення Господарського суду Хмельницької області. Додатково сільська рада звертає увагу на постанову Верховного Суду від 06 червня 2023 року у справі №924/617/22.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 21 лютого 2024 року у справі №924/757/23 розгляд апеляційної скарги відкладено на 13 березня 2024 року об 10:00 год.

В судовому засіданні представники відповідача та позивача повністю підтримали вимоги і доводи, викладені відповідно в апеляційній скарзі та у відзиві на неї.

Колегія суддів, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, розглянувши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, перевіривши надану судом юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційну скаргу слід задовольнити частково, а рішення місцевого господарського суду - скасувати в частині задоволення вимоги про розірвання договору оренди земельної ділянки.

При цьому колегія суддів виходила з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, 05 вересня 2012 року між Красилівською районною державною адміністрацією (орендодавцем) та ОСОБА_1 (орендарем) укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстрований в управлінні Держкомзему у Красилівському районі 14 вересня 2012 року за №682270004005029.

Відповідно до пункту 1 договору орендодавець на підставі розпорядження голови Красилівської районної державної адміністрації від 20 серпня 2012 року №400/2012-р надає, а орендар приймає в довгострокове платне користування земельні ділянки (землі резерву та запасу) для ведення фермерського господарства, які знаходяться за межами, с. Кузьмин Кузьминської сільської ради Красилівського району Хмельницької області.

Згідно з пунктом 2 в оренду передаються земельні ділянки загальною площею 120,7892 га у тому числі рілля: - 25,7168 га; - 40,0091 га; - 12,5524 га; - 21,7779 га; - 20,7331 га;

У відповідності до пункту 2.1 договору земельні ділянки виділені в натурі на місцевості: земельна ділянка №1 - 25,7168 га з кадастровим номером 6822785500:03:004:0105, нормативно-грошовою оцінкою 562814,00 грн.; земельна ділянка №2 - 40,0091 га з кадастровим номером 6822785500:02:003:0013, нормативно-грошовою оцінкою - 432442,71 грн.; земельна ділянка №3 - 12,5524 га з кадастровим номером 6822785500:02:001:1001, нормативно-грошовою оцінкою - 328771,00 грн.; земельна ділянка №4 - 21,7779 га з кадастровим номером 6822785500:03:006:1088, нормативно-грошовою оцінкою - 485646,00 грн.; земельна ділянка №5 - 20,7331 га з кадастровим номером 6822785500:03:006:1089, нормативно-грошовою оцінкою - 440126,56 грн.

Відповідно до пункту 5 договору, нормативно-грошова оцінка земельних ділянок становить 2249802,17 грн.

У відповідності до пункту 8 договору, договір укладено на 49 років.

Відповідно до пункту 9 договору орендна плата вноситься у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 67494,06 грн. в рік.

Пунктом 10 договору передбачено, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Обчислення розміру орендної плати на земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів формами, що заповнюються під час укладання або змін умов договору оренди чи продовження його дії.

Згідно пункту 11 договору орендна плата вноситься у такі строки - щомісячно.

Відповідно до пунктів 15, 16 договору земельні ділянки передаються в оренду для ведення фермерського господарства. Цільове призначення земельних ділянок - землі сільськогосподарського призначення.

Пунктом 28 договору визначено права орендодавця, зокрема, розірвати договір за рішенням суду достроково у випадку несплати орендної плати більше 6 (шести) місяців.

Відповідно до пункту 38 договору дія договору припиняється шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

У відповідності до пункту 40 договору перехід права власності на земельні ділянки до другої особи, а також реорганізація юридичної особи - орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору.

Договір скріплений підписами сторін та печаткою орендодавця.

Згідно з актом приймання-передачі земельних ділянок (Додаток № 2 до договору оренди землі від 05 вересня 2012 року) земельні ділянки передані в користування орендодавцем орендарю.

17 вересня 2012 року ОСОБА_1 було створено Фермерське господарство "Щедра Нива - 2012", яке 02 жовтня 2012 року було зареєстровано Красилівською районною державною адміністрацією.

22 жовтня 2012 року між сторонами укладено додаткову угоду про зміну договору оренди землі від 05 вересня 2012 року, відповідно до якої достроково припинено за згодою сторін договір оренди земельної ділянки в частині земельної ділянки площею 40,0091 га, кадастровим номером: 6822785500:02:003:0013. Інші умови договору оренди земельної ділянки від 05 вересня 2012 року залишено без змін. Дана додаткова угода зареєстрована в Управлінні Держкомзему у Красилівському районі 30 жовтня 2012 року за №682270004006261.

Відповідно до витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05 вересня 2012 року: нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 25,7168 га складає 562814,30 грн., нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 12,5524 га складає 328771,98 грн., нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 21,7779 га складає 485646,62 грн., нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 20,7331 га складає 440126,56 грн.

Відповідно до витягу №НВ-9923644422023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровим номером 6822785500:03:004:0105 на 2023 рік становить 837950,29 грн.; відповідно до витягу №НВ-9923644692023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровим номером 6822785500:02:001:1001 на 2023 рік становить 409974,74 грн.; відповідно до витягу №НВ-9923644922023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровим номером 6822785500:03:006:1088 на 2023 рік становить 690002,95 грн.; відповідно до витягу №НВ-9923645132023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровим номером 6822785500:03:006:1089 на 2023 рік становить 678516,45 грн.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, власником земельної ділянки №1 - площею 25,7168 га, кадастровим номером: 6822785500:03:004:0105, земельної ділянки №3 - площею 12,5524 га, кадастровим номером 6822785500:02:001:1001; земельної ділянки №4 - площею 21,7779 га, кадастровим номером 6822785500:03:006:1088; земельної ділянки №5 - площею 20,7331 га, кадастровим номером: 6822785500:03:006:1089, є Територіальна громада в особі Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 22 грудня 2020 року №34-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність").

Згідно довідки фінансового відділу Щиборівської сільської ради від 04 липня 2023 року №03-23169, фізичною особою ОСОБА_1 (код НОМЕР_2 ) внесено до місцевого бюджету Щиборівської сільської ради орендної плати за землю (ККД 18010900) за 2022 рік 81715,75 грн. (згідно платіжного доручення №1314 від 29 липня 2022 року). Орендна плата за землю з фізичних осіб (ККД 18010900) від ОСОБА_1 , згідно договору оренди від 05 вересня 2012 року, станом на 01 липня 2023 року не надходила.

Згідно квитанції від 21 січня 2013 року ОСОБА_1 на рахунок Кузьминської сільської ради сплачено 17903,03 грн., згідно квитанції від 29 серпня 2013 року ОСОБА_1 на рахунок Кузьминської сільської ради сплачено 39520,78 грн., згідно квитанції від 31 липня 2013 року ОСОБА_1 на рахунок Кузьминської сільської ради сплачено 15000,00 грн., згідно квитанції від 21 серпня 2014 року ОСОБА_1 на рахунок Кузьминської сільської ради сплачено 31350,78 грн., згідно квитанції від 13 травня 2014 року ОСОБА_1 на рахунок Кузьминської сільської ради сплачено 23170,00 грн. Призначення платежів "орендна плата за землю".

Згідно платіжного доручення від 19 серпня 2019 року ФГ "Щедра Нива-2012" на рахунок УК у Красил. р-н. /с.Кузьмин/18010900 сплачено 81715,75 грн.; згідно платіжного доручення від 25 серпня 2020 року ФГ "Щедра Нива-2012" на рахунок УК у Красил. р-н. /с.Кузьмин/18010900 сплачено 81715,75 грн.; згідно платіжного доручення від 27 серпня 2021 року ФГ "Щедра Нива-2012" на рахунок ГУК у Хмельн. обл. /18010900 сплачено 81715,75 грн.; згідно платіжного доручення від 29 липня 2022 року ФГ "Щедра Нива-2012" на рахунок ГУК у Хмельн. обл. /18010900 сплачено 81715,75 грн. Призначення платежів "орендна плата за землю, за відповідний рік".

Згідно відповіді ДПС України від 18.08.2023 за 2015 рік ОСОБА_1 сплачено орендну плату всього у розмірі 69887,45 грн - 06.08.2015 -68096,78 грн та 23.11.2015-1791 грн;

- за 2016 рік всього 81 715,75 грн - 29.07.2016 - 65781,17 грн та 03.08.2016 -15934,58 грн;

- за 2017 рік всього 81 715,75 грн - 08.08.2017;

- за 2018 рік всього 81 715,75 грн - 22.08.2018;

- за 2019 рік всього 81 715,75 грн - 19.08.2019;

- за 2020 рік всього 83506,05 грн - 25.08.2020- 81715,75 грн та 23.11.2020- 1790,30 грн;

- за 2021 рік всього 81 715,75 грн - 27.08.2021;

- за 2022 рік всього 81715,75 грн - 29.07.2022.

У листі від 18 серпня 2023 року Головне управління Державної податкової служби у Хмельницькій області, адресованому адвокату Лукіянчук О., зазначило, що нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 ПКУ, до 01 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку, за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 ПКУ, разом із детальним розрахунком суми у відповідності до абзацу першого пункту 286.5 статті 286 ПКУ. За податкові періоди 2012 - 2022 років ГУ ДПС у Хмельницькій області Миколайчуку Л.П. було визначено податкові зобов`язання та сформовані податкові повідомлення - рішення. Загальні суми податкового боргу, які обліковувались в інтегрованих картках платника податків ОСОБА_1 по орендній платі з фізичних осіб (за кодом бюджетної класифікації 18010900 для відповідних територіальних утворень згідно з укладеними договорами оренди) становили на 01.01.2023р. - 0 гривень. За податковий період 2023 роду сформовані ППР на загальну суму 86342,67 грн., які направлені на податкову адресу платника та станом на 17 серпня 2023 року мають статус не вручених. Відповідно до пункту 287.5 статті 287 ПКУ податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.

Також у матеріалах справи наявні податкові повідомлення - рішення від 13 червня 2023 року, виставлені ОСОБА_1 : на суму 27652,36 грн., 22391,04 грн., 13529,17 грн., 22770,10 грн.

Згідно платіжного доручення №1514 від 30 серпня 2023 року ФГ "Щедра Нива-2012" на рахунок ГУК у Хмельн. обл. /18010900 сплачено 86342,67 грн. з призначенням платежу "орендна плата з фіз. осіб; с. Кузьмин 2023 рік від ОСОБА_1 згідно ППР №423552-2411-2225, №423550-2411-2225, №423553-2411-2225, №423551-2411-2225 від 13 червня 2023 року Перерахована повністю".

Враховуючи викладені обставини справи, місцевий господарський суд прийшов до висновку, що орендна плата за 2023 рік по договорам оренди не сплачувалась більше семи місяців, лише 30 серпня 2023 року здійснено оплату орендної плати. Місцевий господарський суд зазначив, що порушення з боку відповідача носило систематичний характер, а отже, призвело до істотного порушення умов оскаржуваного договору. Відповідно, з огляду на встановлену судом обставину несплати орендної плати по оскаржуваному договору оренди понад 6 місяців, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги про розірвання договору оренди є обґрунтованими.

Однак, колегія суддів Північно-західного апеляційного господарського суду не може погодитись з такими висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Відповідно до частини 1 статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Під порушенням слід розуміти такий стан суб`єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб`єктивне право особи зменшилося або зникло як таке, порушення права пов`язано з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.

В розумінні закону, суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.

Відповідно до частини першої статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Під захистом права розуміється державна примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин та забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути виражений як концентрований вираз змісту (суті) державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату. Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинене порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в іншій спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.

Згідно з частиною 2 статті 16 Закону України "Про оренду землі" від 06 жовтня 1998 року №161-XIV (в редакції на час укладення спірних договорів оренди землі) укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Частинами 1, 2 статті 21 цього Закону встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності сплачується орендарем з дня виникнення права користування земельною ділянкою, тобто з дня державної реєстрації права оренди відповідно до договору оренди земельної ділянки. Сплата орендної плати є обов`язком орендаря, яке кореспондується з його правом користування земельною ділянкою.

Водночас умови, порядок та строки сплати плати за землю в формі орендної плати врегульовано також Податковим кодексом України.

Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками плати за землю є платники земельного податку: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування; платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.

Пунктом 270.1 статті 270 ПК України передбачено, що об`єктами оподаткування платою за землю є: об`єкти оподаткування земельним податком; земельні ділянки державної та комунальної власності, які перебувають у володінні на праві постійного користування; об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.

Відповідно до статті 271 ПК України базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої не проведено.

Згідно із абзацом першим пункту 284.1 статті 284 ПК України, пунктом 35 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях місцевої ради вирішуються питання затвердження ставок земельного податку відповідно до ПК України.

Базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (стаття 285 ПК України).

Нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку (пункт 286.5 статті 286 ПК України).

Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році (пункт 287.1 статті 287 ПК України).

Облік фізичних осіб - платників податку і нарахування відповідних сум проводяться контролюючими органами за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), щороку до 01 травня (пункт 287.2 статті 287 ПК України).

Податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення (пункт 287.5 статті 287 ПК України).

У разі якщо контролюючий орган не надіслав (не вручив) податкове (податкові) повідомлення-рішення у строки, встановлені статтею 286 цього Кодексу, фізичні особи звільняються від відповідальності, передбаченої цим Кодексом за несвоєчасну сплату податкового зобов`язання (пункт 287.9 статті 287 ПК України).

Відповідно до абзацу першого пункту 288.1 статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Як вбачається з матеріалів справи земельні ділянки за спірним договором перебували у фактичному користуванні Фермерського господарства "Щедра Нива - 2012", однак ОСОБА_1 не оформив належним чином передачу земельної ділянки цьому фермерському господарству як землекористувачу (не змінений орендар в договорі; не внесені дані про зміну орендаря до Реєстру речових прав на нерухоме майно).

Таким чином, оскільки орендарем земельної ділянки є фізична особа ОСОБА_1 , то саме на нього відповідно до пункту 288.2 статті 288 ПК покладено обов`язок щодо сплати орендної плати згідно з договором оренди землі.

Згідно квитанції від 21 січня 2013 року ОСОБА_1 на рахунок Кузьминської сільської ради сплачено 17903,03 грн.; згідно квитанції від 29 серпня 2013 року ОСОБА_1 на рахунок Кузьминської сільської ради сплачено 39520,78 грн.; згідно квитанції від 31 липня 2013 року ОСОБА_1 на рахунок Кузьминської сільської ради сплачено 15000,00 грн.; згідно квитанції від 21 серпня 2014 року ОСОБА_1 на рахунок Кузьминської сільської ради сплачено 31350,78 грн.; згідно квитанції від 13 травня 2014 року ОСОБА_1 на рахунок Кузьминської сільської ради сплачено 23170,00 грн. Призначення платежів "орендна плата за землю".

Матеріали справи не містять платіжних доручень про сплату ОСОБА_1 орендної плати за період 2015-2019 роки, водночас згідно листа-відповіді ДПС України від 18.08.2023 року /а.с. 90-93/ за 2015 рік ОСОБА_1 сплачено орендну плату всього у розмірі 69887,45 грн - 06.08.2015 -68096,78 грн та 23.11.2015-1791 грн;

- за 2016 рік всього 81 715,75 грн - 29.07.2016 - 65781,17 грн та 03.08.2016 -15934,58 грн;

- за 2017 рік всього 81 715,75 грн - 08.08.2017;

- за 2018 рік всього 81 715,75 грн - 22.08.2018;

- за 2019 рік всього 81 715,75 грн - 19.08.2019;

Згідно платіжного доручення від 19 серпня 2019 року ФГ "Щедра Нива-2012" на рахунок УК у Красил. р-н. /с.Кузьмин/18010900 сплачено 81715,75 грн.; згідно платіжного доручення від 25 серпня 2020 року ФГ "Щедра Нива-2012" на рахунок УК у Красил. р-н. /с.Кузьмин/18010900 сплачено 81715,75 грн.; згідно платіжного доручення від 27 серпня 2021 року ФГ "Щедра Нива-2012" на рахунок ГУК у Хмельн. обл. /18010900 сплачено 81715,75 грн.; згідно платіжного доручення від 29 липня 2022 року ФГ "Щедра Нива-2012" на рахунок ГУК у Хмельн. обл. /18010900 сплачено 81715,75 грн. Призначення платежів "орендна плата за землю, за відповідний рік".

Той факт, що Фермерське господарство "Щедра Нива - 2012" сплатило орендну плату і фактичне використання земельних ділянок здійснювалось через фермерське господарство, не змінює статус відповідача ОСОБА_1 як орендаря земельних ділянок.

Колегією суддів враховується, що у платіжних дорученнях (в призначенні платежів) зазначено, що орендна плата за землю сплачується від імені ОСОБА_1 .

У постанові Верховного Суду від 18 червня 2021 року у справі № 400/1730/19 викладено висновок, що застосування норм підпунктів 288.1, 288.2 статті 288 ПК України, статей 125 Земельного кодексу України, частини другої статті 16, частин першої, другої статті 21 Закону України "Про оренду землі", статті 12 Закону України "Про фермерське господарство" у правовідносинах з орендної плати за землі державної та комунальної власності, які були надані фізичній особі для створення фермерського господарства. Верховний Суд зазначив, що податковий обов`язок щодо сплати орендної плати у таких правовідносинах лежить на орендарі земельної ділянки, який визначений в договорі оренди земельної ділянки і право користування земельною ділянкою якого зареєстровано в державному реєстрі речових прав. Податковий обов`язок щодо сплати орендної плати за землі державної та комунальної власності виникає у фермерського господарства, для створення якого фізичній особі була надана земельна ділянка, після переходу до нього прав орендаря в установленому законом порядку.

Верховний Суд у постанові від 27 січня 2022 року у справі № 808/2838/17 дійшов висновку, що хоча земельні ділянки станом на 2017 рік перебували у фактичному користуванні Фермерського господарства, проте позивач не оформив належним чином передачу земельних ділянок цьому фермерському господарству як землекористувачу. Таким чином, оскільки орендарем земельної ділянки є фізична особа, то саме на нього відповідно до пункту 288.2 статті 288 Податкового кодексу України покладено обов`язок щодо сплати орендної плати згідно з договорами оренди землі. Той факт, що використання земельних ділянок відбувається через створене позивачем Фермерського господарства не змінює статусу позивача як орендаря земельної ділянки та не звільняє його від визначеного чинним законодавством обов`язку сплачувати орендну плату. Не звільняє його від цього обов`язку і фактична сплата Фермерського господарства орендної плати за землю. Платник податку, як це встановлено підпунктом 7.1.1 пункту 7.1 статті 7 ПК України, є обов`язковим елементом податку, який визначається виключно нормами ПК України.

Аналогічна позиція викладена в Постанові Верховного Суду від 12 травня 2022 року у справі 120/2868/19-а.

Пунктом 288.4 статті 288 ПК України передбачено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Місцевий господарський суд звернув увагу на узгоджені сторонами умови договору, а саме пункт 11 договору оренди, яким визначено, що орендна плата вноситься щомісячно.

Однак, судом не враховано того, що вказаний пункт договору є не інформативним, сторонами не узгоджено розмір щомісячних платежів (договором передбачено обчислення розміру орендної плати з урахуванням індексів інфляції), строку та порядку їх внесення.

Колегія суддів зауважує, що Господарський суд Хмельницької області викладаючи описову частину рішення, а саме зазначаючи умови договору, зокрема, пункт 11 самостійно доповнив його, зазначивши розмір орендної плати в місяць "по 5624,51 грн. з урахуванням індексів інфляції". В той час, як в договорі міститься лише "11. Орендна плата вноситься у такі строки - щомісячно."

Крім того, достроково припинивши договір оренди від 05 вересня 2012 року в частині земельної ділянки загальною площею 40,0091 га, кадастровий номер 6822785500:02:003:0013 згідно з додатковою угодою від 22 жовтня 2012 року, сторонами не було внесено змін до розміру орендної плати, яка вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативно грошової оцінки землі в сумі 67494,06 грн. в рік, хоча договором передбачено визначення орендної плати саме у відсотках від нормативно грошової оцінки.

Згідно з статтями 525, 526 Цивільного кодексу України, статтею 193 Господарського кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших правових актів, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Враховуючи той факт, що договором оренди земельної ділянки від 05 вересня 2012 року неналежним чином не врегульовано питання сплати орендної плати ОСОБА_1 / в частині розміру та строків сплати/, колегія суддів вважає, що сплата орендарем орендної плати з початку існування орендних правовідносин, тобто з 2012 року, у відповідності до умов та порядку, визначеному Податковим кодексом України, не може вважатися порушенням з боку орендаря.

Колегія суддів звертає увагу позивача, що пунктом 286.2 статті 286 ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

Тобто, обов`язок із самостійного обчислення суми плати за землю покладено виключно на юридичних осіб.

Пунктом 289.1 статті 289 ПК України встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до пункту 289.2 статті 289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:

Кi = І:100,

де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку (пункт 286.5 статті 286 ПК України).

Колегія суддів звертає увагу, що пунктом 288.7 статті 288 ПК України передбачено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.

Таким чином, безпідставними є доводи позивача щодо неможливості застосування до спірних правовідносин статей 285-287 з посиланням на те, що вони регулюють питання "плати за землю", а не "орендної плати за землю". Стаття 288 ПК України "Орендна плата" містить відсильну норму - пункт 288.7.

Колегія суддів не бере до уваги посилання Щиборівської сільської ради на висновки Верховного Суду викладені у постанові від 06 червня 2023 року у справі № 924/617/22, оскільки у справі №924/617/22 пунктом 9 договору оренди землі від 21 лютого 2005 року, зі змінами до цього договору від 04 жовтня 2011 року, передбачено, що орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі у розмірі 6 102,10 грн на рік; пунктом 11 зазначеного договору визначено, що орендна плата за договором вноситься у грошовій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного місяця.

Тобто, сторонами у справі № 924/617/22 було визначено, як розмір щомісячного платежу так і строк внесення такої плати. Вказані положення договору у справі №924/617/22 свідчать про неподібність зазначеної справи зі справою № 924/757/23.

Крім того, Верховний Суд у справі №924/617/22 зазначив про помилковість застосування статті 286 і 287 ПК України, якими врегульований порядок обчислення та строк сплати плати за землю (земельного податку), а не орендної плати. Колегія суддів апеляційного суду вважає, що такий висновок касаційної інстанції зроблений з огляду на те, що у справі №924/617/22 сторонами було передбачено розмір і строк сплати орендної плати, а тому виконанню підлягали саме положення укладеного договору. Водночас, у справі № 924/757/23 умови договору не містять ані розміру орендної плати, що має вноситися щомісяця, ані строків її внесення, а тому застосування норм ПК України, зокрема, пункту 288.7 статті 288 ПК України, який у визначенні порядку обчислення орендної плати та строку її сплати відсилає до статей 285-287 цього розділу, не може суперечити умовам договору.

Даний висновок не суперечить і Закону України "Про оренду землі", у відповідності до частини 2 статті 21 якого розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

У відповідності до пункту 287.5 статті 287 ПК України податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення рішення.

Враховуючи викладене, колегія суддів зазначає, що строк сплати орендної плати за спірними земельними ділянками за 2023 рік настає після спливу 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення, які були складені ГУ ДПС у Хмельницькій області 13 червня 2023 року /а.с.96-98/.

Згідно платіжного доручення №1514 від 30 серпня 2023 року ФГ "Щедра Нива-2012" на рахунок ГУК у Хмельн. обл. /18010900 сплачено 86342,67 грн. з призначенням платежу "орендна плата з фіз. осіб; с. Кузьмин 2023 рік від ОСОБА_1 згідно ППР №423552-2411-2225, №423550-2411-2225, №423553-2411-2225, №423551-2411-2225 від 13 червня 2023 року Перерахована повністю.".

Відсутність податкового боргу за ОСОБА_1 по орендній платі з фізичних осіб також вбачається із листа ГУ ДПС у Хмельницькій області від 18 серпня 2023 року №10001/6/22-01-24-11-18.

Помилковим є висновок Господарського суду Хмельницької області про те, що сплата орендної плати згідно платіжного доручення №1514 від 30 серпня 2023 року свідчить про заборгованість більше, ніж за сім місяців, що вбачається із самої дати такої оплати, оскільки судом не враховано, що строки, порядок та розмір внесення орендної плати не визначено умовами договору. Окрім того, судом зазначено умову пункту 11 договору у редакції, яка не відповідає редакції договору, укладеного між сторонами, зазначивши розмір орендної плати в місяць "по 5624,51 грн. з урахуванням індексів інфляції". В той час, як в договорі міститься лише "11. Орендна плата вноситься у такі строки - щомісячно."

Відповідно до пункту 28 договору оренди, орендодавець має право розірвати договір за рішенням суду достроково у випадках несплати орендної плати більше 6 місяців.

З дослідженого судом апеляційної інстанції вбачається, що позовна заява Щиборівською сільською радою була здана до АТ "Укрпошта" 07 липня 2023 року, що вбачається із відбитку поштового штемпеля на конверті. Однак, таке звернення до суду у будь-якому випадку є передчасним, оскільки для того, щоб існував борг більше, ніж 6 місяців, потрібно, щоб строк оплати за червень місяць був пропущений. Позовна заява сільської ради не містить пояснень щодо строків виконання зобов`язання, які не вказані і в оскаржуваному договорі, а тому є незрозумілою позиція позивача, яка стала підставою для звернення з позовом до суду.

В судовому засіданні апеляційного суду представник Щиборівської сільської ради зазначила, що строк сплати орендної плати за спірним договором наступає у тому місяці, у якому здійснюється користування. Тобто, за доводами сільської ради оплата за червень 2023 року повинна була бути здійснена до 30 червня 2023 року. При цьому щодо розміру такої оплати пояснила, що ним може вважатися і 1 грн.

З даних пояснень колегією суддів вбачається, що Щиборівська сільська рада здійснює довільне трактування умов договору, яке не відповідає положенням Податкового кодексу України та нормам цивільного законодавства щодо строків виконання зобов`язань.

З матеріалів справи вбачається, що з моменту укладення договору у 2012 році ОСОБА_1 систематично сплачував орендну плату разовим платежем за поточний рік згідно податкових-повідомлень рішень у порядку передбаченому ПК України. У зв`язку з чим, якщо враховувати тлумачення умов договору позивачем в частині внесення щомісячних платежів, то за період з серпня по грудень поточного року у відповідача була переплата з орендної плати.

Водночас визначальним для суду є те, що можливість сплати орендної плати фізичними особами за користування земельними ділянками на праві оренди на умовах і в порядку, визначеному ПК України, врегульовано Законом України "Про оренду землі", саме такий порядок внесення орендної плати сформувався між сторонами договору оренди з початку існування орендних відносин за договором, тобто з 2012 року, що свідчить про сталість таких відносин та погодження орендодавця на отримання орендної плати в серпні поточного року за весь рік.

Також судом враховано, що проект договору оренди земельних ділянок виготовлявся Красилівською районної адміністрацією, а тому умови такої угоди трактуються на користь орендаря. Наявність в договорі умови щодо щомісячної сплати орендної плати та водночас відсутність розміру та строків її внесення свідчить про неузгодженість умов договору в цій частині, а звідси і неможливість визначити порядок виконання зобов`язань.

Суд також звертає увагу на те, що загальний розмір орендної плати також не може вважатися узгодженим, оскільки відмова орендаря від земельної ділянки площею 40,0091 га призвела до припинення договору в цій частині /додаткова угода від 22.10.2012/, водночас у зв`язку з цим не було внесено змін до п. 9 договору /розмір орендної плати в рік/, яка розрахована як 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Суд констатує наявність нормативно правового акта - Податкового кодексу України, нормами якого визначено порядок, розмір та строки виконання зобов`язань в частині плати за землю у формі орендної плати для фізичних осіб, право на застосування якого визначено Законом України "Про оренду землі".

Наявність судової практики Верховного Суду з висновками, що створення фізичною особою на орендованій земельній ділянці Фермерського господарства не змінює статусу фізичної особи, як орендаря земельної ділянки, допоки не буде переоформлено передачу земельних ділянок такому господарству /внесено зміни в умови договору оренди щодо орендаря/, а відтак і обов`язок сплати орендної плати за такі земельні ділянки покладено на фізичних осіб у відповідності до п. 288.2 статті 288 ПК України.

Суд враховує, що п. 288.1, п. 288.4 статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати є договір оренди земельної ділянки, розмір умови внесення орендної плати встановлюється в договорі оренди між орендодавцем та орендарем.

Водночас п. 288.7 статті 288 ПК України визначено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.

Відсутність у поданому суду договорі узгоджених умов щодо розміру та строків внесення орендної плати, на переконання суду, надає право орендарю здійснювати сплату орендної плати в порядку, встановленому податковим органом у відповідності до вимог ПК України.

За наявності доказів своєчасної та повної сплати орендної плати в порядку визначеному податковим органом, територіальна громада не позбавляється того, на що розраховувала, укладаючи такий договір, а тому її права не можуть вважатися порушеними.

Відсутність узгоджених умов у договорі оренди щодо розміру, порядку та строків внесення орендної плати, не дає можливості зробити висновок про наявність заборгованості станом на дату звернення до суду /07.07.2023/ по сплаті оренди більше, ніж 6 місяців, враховуючи її відсутність станом на 01.01.2023 року.

Зміна орендодавця за договором у зв`язку з проведенням адмінреформи не може погіршувати становище орендаря та зобов`язувати його діяти в інший, ніж усталений спосіб, який склався впродовж 11 років, без зміни та узгодження невизначених умов договору та без приведення його у відповідность в порядку, визначеному законом.

Колегія суддів зауважує, що відповідно до пункту 41.4 ПК України контроль за сплатою усіх податків, у тому числі й місцевих (до яких відноситься плата за землю у формі орендної плати) покладено виключно на податкові органи, інші органи не мають права проводити перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів, у тому числі на запит правоохоронних органів.

Як позивач, так і відповідач звертався до ГУ ДПС у Хмельницькій області із запитами, однак матеріали справи не містять жодних доказів щодо наявності заборгованості.

Таким чином апеляційний господарський суд приходить до висновку, що позовні вимоги в частині розірвання договору оренди земельної ділянки у зв`язку з несвоєчасної сплатою орендної плати відповідачем не підлягають до задоволення.

Крім того, при розгляді даної справи колегія суддів вважає за необхідне застосувати практику ЄСПЛ.

Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права. При цьому практикою ЄСПЛ розроблено концепцію "легітимних (обґрунтованих) очікувань" у світлі статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (пункт 43 рішення у справі "Пономарьов проти України"). Доктринально характеристика очікувань як легітимних поєднує у собі: 1) їх законність, яка зумовлена реалізацією особою належного їй суб`єктивного права, 2) їх обґрунтованість, тобто зумовлену законом раціональність сподівань учасників суспільних відносин.

Легітимні очікування безпосередньо випливають із конституційної норми - частини 2 статті 19 Конституції України, за якою органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як встановлено колегією суддів, в даному випадку ОСОБА_1 сумлінно та добросовісно виконував умови договору оренди земельних ділянок від 05 вересня 2012 року, починаючи з 2012 року по 2023 рік сплачував орендну плату згідно податкових-повідомлень рішень та мав легітимні очікування на користування земельними ділянками.

Підхід "легітимних очікувань" ґрунтується на принципі верховенства права, закріпленому у статті 129 Конституції України, відповідає засадам справедливого суду, закріпленим у статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, та відображає реалізацію принципу необхідності дотримання належного балансу інтересів всіх зацікавлених осіб, суспільства, до яких у даному випадку, безумовно, належить відповідач.

При розгляді даної справи враховується рішення ЄСПЛ від 24 червня 2003 року у справі "Стретч проти Сполученого Королівства" та рішення ЄСПЛ від 20 жовтня 2011 року в справі "Рисовський проти України" щодо принципів застосування статті 1 Першого протоколу до Конвенції, зокрема щодо необхідності додержання принципу "належного урядування" при втручанні держави у право особи на мирне володіння своїм майном.

Крім того, з пояснень представника Щиборівської сільської ради наданих у суді апеляційної інстанції вбачається, що однією із передумов звернення з позовом про розірвання договору оренди стала незгода орендаря із підвищенням розміру орендної плати.

Суд зауважує, що приватно-правовий інструментарій (зокрема, ініціювання спору про розірвання договору) не повинен використовуватися учасниками цивільного обороту для досягнення інших цілей ніж ті, що зазначені у позовній заяві. Вказана поведінка Щиборівської сільської ради не відповідає критеріям добросовісності.

Колегія суддів зазначає, що ОСОБА_1 у апеляційній скарзі просить суд скасувати рішення Господарського суду Хмельницької області від 09 листопада 2023 року у справі №924/757/23 повністю. Однак, апеляційна скарга не містить жодних доводів щодо незгоди з оскаржуваним рішенням в частині, якою було закрито провадження у справі про стягнення 39246,66 грн. орендної плати. Таким чином, оскаржуване рішення в цій частині не переглядаєт

За таких обставин, колегія суддів вважає доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі підставними та обгрунтованими, а тому рішення Господарського суду Хмельницької області від 09 листопада 2023 року у справі №924/757/23 в частині задоволених позовних вимог підлягає скасуванню.

На підставі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати у справі покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 269, 270, 273, 275, 277, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Лукіянчук Оксани Миколаївни на рішення Господарського суду Хмельницької області від 09 листопада 2023 року у справі №924/757/23 задовольнити частково.

Рішення Господарського суду Хмельницької області від 09 листопада 2023 року у справі №924/757/23 скасувати в частині задоволення позовних вимог щодо розірвання договору оренди. В цій частині прийняти нове рішення. В позові відмовити.

В решті рішення залишити без змін.

Стягнути з Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (31071, Хмельницька область, Хмельницький (Красилівський) район, с. Щиборівка, вул. Центральна, 12, код ЄДРПОУ 04404421) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) 4026 грн. судового збору за розгляд апеляційної скарги.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції у строк та в порядку, встановленому статтями 287-289 ГПК України.

Справу №924/757/23 повернути до Господарського суду Хмельницької області.

Повний текст постанови складений "29" березня 2024 р.

Головуючий суддя Бучинська Г.Б.

Суддя Філіпова Т.Л.

Суддя Василишин А.Р.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення13.03.2024
Оприлюднено02.04.2024
Номер документу118000841
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою щодо припинення права оренди

Судовий реєстр по справі —924/757/23

Постанова від 04.06.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 22.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 06.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Постанова від 13.03.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 21.02.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 15.02.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 31.01.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 16.01.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 02.01.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Рішення від 09.11.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні