Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 березня 2024 року Справа № 520/9929/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Владислава Єгупенка,
за участю секретаря судового засідання Чорного А.О.,
за участю:
представника заявника - Чернецької В.В.,
представника Харківської окружної прокуратури - Сірик В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду в м. Харкові заяву головного державного виконавця Валківського відділу державної виконавчої служби у Богодухівському районі Харківської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (вул.Харківська, 2, м.Валки, Харківська обл.) про відстрочку виконання рішення суду у справі за адміністративним позовом керівника Богодухівської окружної прокуратури Харківської області (пл. Свято-Духівська, 1, м. Богодухів, Харківська область) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, 8, м. Харків) до Приватного акціонерного товариства "Валківське АТП-16341" (вул. Колгоспна, 2, м. Валки, Харківська область) про зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 23.10.2023 адміністративний позов керівника Богодухівської окружної прокуратури Харківської області (пл. Свято-Духівська, 1, м. Богодухів, Харківська область) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, 8, м. Харків) до Приватного акціонерного товариства "Валківське АТП-16341" (вул. Колгоспна, 2, м. Валки, Харківська область) про зобов`язання вчинити певні дії задоволено.
Зобов`язано Приватне акціонерне товариство "Валківське АТП-16341" привести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту № 76737, яка знаходиться за адресою: м. Валки, вул. Колгоспна, 2, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018, а саме: забезпечити належне утримання та експлуатацію ЗСЦЗ у мирний час та її готовність до укриття працюючого персоналу відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579; забезпечити ведення документації захисної споруди, у якій відображати відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо; формування з обслуговування захисних споруд забезпечити засобами індивідуального захисту, радіаційної та хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку, відповідно до норм оснащення формування з обслуговування захисної споруди; підтримувати належний технічний стан приміщень захисної споруди її ремонт проводити відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від її основного функціонального призначення; захисну споруду забезпечити телефонним i радіозв`язком керівництва та чергової служби суб`єкта господарювання з керівництвом місцевої ланки територіальної підсистеми ЄДС, підрозділами ДСНС, іншими аварійно-рятувальними службами та формуваннями всіх форм власності та відомчої належності, спеціалізованими службами цивільного захисту міста, об`єктовими формуваннями цивільного захисту; місце розташування захисної споруди позначити за допомогою табличок та покажчиків руху; біля вхідних дверей до захисної споруди розмістити табличку розміром 60x50 CM 13 зазначенням номера споруди, балансоутримувача, місць зберігання ключів, особи, відповідальної за утримання та експлуатацію сховища в мирний час, її місцезнаходження i номера телефону. У нічний час таблички позначення захисної споруди i входи мають бути освітленні або дубльовані світловими покажчиками.
Рішення суду набрало законної сили.
На виконання судового рішення Харківським окружним адміністративним судом було видано виконавчий лист.
15.03.2024 до суду надійшла заява головного державного виконавця Валківського відділу державної виконавчої служби у Богодухівському районі Харківської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, в якій заявник просив надати боржнику - Приватне акціонерне товариство «Валківське АТП-16341» відстрочку виконання виконавчого листа №520/9929/23, виданого 15.12.2023 р. Харківським окружним адміністративним судом, про зобов?язання Приватного акціонерного товариства «Валківське АТП-16341» привести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту №76737, яка знаходиться за адресою: м.Валки, вул.Колгоспна, 2, до відновлення роботи підприємства.
В судовому засіданні представник заявника вимоги заяви підтримав, просив задовольнити заяву.
Представник Харківської окружної прокуратури проти задоволення заяви державного виконавця заперечував.
Представник відповідача до судового засіданні не з`явився, про час та місце розгляду заяви повідомлений належним чином.
Суд, дослідивши матеріали справи, доводи заяви, проаналізувавши докази у їх сукупності прийшов до наступного.
Судом встановлено, що рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 23.10.2023 адміністративний позов керівника Богодухівської окружної прокуратури Харківської області (пл. Свято-Духівська, 1, м. Богодухів, Харківська область) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, 8, м. Харків) до Приватного акціонерного товариства "Валківське АТП-16341" (вул. Колгоспна, 2, м. Валки, Харківська область) про зобов`язання вчинити певні дії задоволено.
Зобов`язано Приватне акціонерне товариство "Валківське АТП-16341" привести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту № 76737, яка знаходиться за адресою: м. Валки, вул. Колгоспна, 2, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018, а саме: забезпечити належне утримання та експлуатацію ЗСЦЗ у мирний час та її готовність до укриття працюючого персоналу відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579; забезпечити ведення документації захисної споруди, у якій відображати відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо; формування з обслуговування захисних споруд забезпечити засобами індивідуального захисту, радіаційної та хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку, відповідно до норм оснащення формування з обслуговування захисної споруди; підтримувати належний технічний стан приміщень захисної споруди її ремонт проводити відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від її основного функціонального призначення; захисну споруду забезпечити телефонним i радіозв`язком керівництва та чергової служби суб`єкта господарювання з керівництвом місцевої ланки територіальної підсистеми ЄДС, підрозділами ДСНС, іншими аварійно-рятувальними службами та формуваннями всіх форм власності та відомчої належності, спеціалізованими службами цивільного захисту міста, об`єктовими формуваннями цивільного захисту; місце розташування захисної споруди позначити за допомогою табличок та покажчиків руху; біля вхідних дверей до захисної споруди розмістити табличку розміром 60x50 CM 13 зазначенням номера споруди, балансоутримувача, місць зберігання ключів, особи, відповідальної за утримання та експлуатацію сховища в мирний час, її місцезнаходження i номера телефону. У нічний час таблички позначення захисної споруди i входи мають бути освітленні або дубльовані світловими покажчиками.
Рішення суду набрало законної сили.
У відповідності до частини першої статті 129-1 Конституції України, суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.
З метою забезпечення належного виконання судового рішення в публічно-правових спорах адміністративні суди можуть здійснювати відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, зміну чи встановлення способу та порядку виконання (стаття 378 Кодексу адміністративного судочинства України). Вказані процесуальні засоби адміністративні суди можуть застосовувати у виключних випадках, зокрема, якщо сторона доведе наявність обставин, що суттєво ускладнюють або унеможливлюють виконання судового рішення.
Як зазначив Конституційний Суд України у Рішенні від 26.06.2013 № 5-рп/2013, розстрочення виконання рішення суду означає виконання його частинами, встановленими судом, з визначеним інтервалом у часі; строки виконання рішення частинами (сплата грошових сум частками тощо) визначаються судом.
Конституційний Суд України також зазначив, що розстрочення виконання рішення має базуватися на принципах співмірності та пропорційності з метою забезпечення балансу прав і законних інтересів стягувачів і боржників. При встановленні можливості розстрочення виконання рішення, суд не може змінювати суті винесеного у справі рішення.
Приписами частини першої статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.
Згідно частини третьої статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України, підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Наведена норма не містить конкретного переліку обставин для відстрочення та/або розстрочення виконання судового акта, а лише встановлює критерії для їх визначення, надаючи суду в кожному конкретному випадку вирішувати питання про їх наявність з урахуванням усіх обставин справи. Підставою для застосування правил цієї норми є виняткові обставини, що перешкоджають належному виконанню судового рішення в адміністративній справі, ускладнюють його виконання або роблять неможливим.
Таким чином, підставою для розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Вирішуючи питання про розстрочення виконання рішення, суд повинен враховувати майнові інтереси сторін, їх фінансовий стан.
Відповідно до частини третьої статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує: 1) ступінь вини відповідача у виникненні спору; 2) щодо фізичної особи - тяжке захворювання самої особи або членів її сім`ї, її матеріальне становище; 3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
В обґрунтування заяви про відстрочення виконання рішення суду, державний виконавець посилається на те, що на підставі виконавчого листа та заяви керівника Богодухівської окружної прокуратури постановою Валківського відділу державної виконавчої служби у Богодухівському районі Харківської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції 22.12.2023 відкрите виконавче провадження ВП №73665084.
Боржника зобов`язано виконати рішення суду протягом 10 робочих днів.
Як зазначає заявник, під час перевірки 11.01.2024 державним виконавцем виконання судового рішення, представник боржника пояснив, що з 25.02.2022 підприємство не працює, фінансування та кошти, необхідні для приведення у стан готовності захисної споруди, відсутні. У зв?язку із вказаними обставинами Приватне акціонерне товариство «Валківське АТП-16341» не має можливості виконати судове рішення. Крім того, керівник ПАТ «Валківське АТП-16341» письмово заявив про те, що відповідно до наказу №18 від 25.02.2022 тимчасово зупинено роботу автопідприємства, у зв?язку із введенням в Україні воєнного стану Указом Президента від 24.02.2022 №64/2022. У зв?язку із цим кошти на рахунку підприємства відсутні. Враховуючи викладене, державний виконавець посилався на те, що Приватне акціонерне товариство «Валківське АТП-16341» позбавлено можливості виконати рішення суду. Додатково, 05.02.2024 р. ПАТ «Валківське АТП-16341» звернулося до Валківського відділу державної виконавчої служби у Богодухівському районі із заявою та проханням вирішити питання про відстрочення виконання рішення суду на тій підставі, що тимчасово зупинено роботу автопідприємства, у зв?язку із введенням в Україні воєнного стану Указом Президента від 24.02.2022 №64/2022.
Суд зауважує, що підстави для відстрочення або розстрочення виконання судового рішення, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України, які регулюють загальні підстави відстрочення чи розстрочення грошового зобов`язання чи податкового боргу, не є вичерпними й мають застосовуватись в сукупності з нормами матеріального права.
Зазначене узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 24.01.2019 у справі №813/3195/14, яка враховується судом з огляду на приписи частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України.
Так, питання розстрочення або відстрочення постанови суду знаходяться в площинні процесуального права. Разом з цим, наявність обставин, що ускладнюють виконання судового рішення (відсутність коштів на рахунку, відсутність присудженого майна в натурі, стихійне лихо тощо), залежать від предмету спору, у межах спірних правовідносин від правової природи заборгованості.
Разом з цим, згідно з ч. 1 ст. 96 ЦК України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Суд зазначає, що цивільний захист України - є державною системою органів управління, сил і засобів, що створюється для організації і забезпечення захисту населення від наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, екологічного, природного та воєнного характеру.
Організація цивільного захисту в Україні безпосередньо пов`язана з національною безпекою і обороною держави.
На підставі Женевських конвенцій 1949 року щодо захисту жертв війни, військовополонених і населення на територіях бойових дій, Положення про єдину державну систему цивільного захисту, Кодексу цивільного захисту України створена система цивільної оборони України, яка є важливою складовою системи національної безпеки.
Основною метою функціонування єдиної державної системи цивільного захисту є забезпечення реалізації державної політики у сфері цивільного захисту у мирний час та в особливий період. Основним завданнями єдиної державної системи цивільного захисту є, зокрема, захист населення у разі виникнення надзвичайних ситуацій (техногенного, природного, соціального, воєнного характеру).
Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно ст. 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Належна організація та функціонування цивільного захисту в Україні в умовах зовнішньої агресії та існування реальної загрози життю та здоров`ю мирного населення України є життєво необхідною.
Таким чином, цивільне населення має бути забезпечене місцями укриття від обстрілів, якими, виходячи з положень Кодексу цивільного захисту України, є пристосовані сховища та укриття.
Як убачається з матеріалів справи, згідно інформацій ГУ ДСНС у Харківській області та Харківської міської ради, на території району наявна захисна споруда цивільного захисту ПРУ № 76737, яка є не готовою для використання за призначенням.
Згідно паспорту вказаної захисної споруди, вказана захисна споруда (сховище) розташована за адресою: м. Валки, вул. Колгоспна, 2. Прийнята в експлуатацію 1981 році.
Розрахована на укриття 300 осіб.
Власник захисної споруди Приватне Акціонерне товариство "Валківське АТП-16341".
Під час розгляду справи встановлено, що окружною прокуратурою встановлено факт перебування захисної споруди цивільного захисту у обмежено готовому для використання стані та невжиття уповноваженими органами належних заходів щодо зобов`язання балансоутримувача привести захисну споруду у стан готовності до її використання.
Не готовність до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту - створює очевидну загрозу життю та здоров`ю людей, а сукупність недоліків укриття, місце розташування відповідача до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії вказує на максимальний ступінь такої загрози, що є неприпустимим і вимагає якнайшвидшого приведення укриття в готовність для використання за призначенням.
Стосовно посилання заявника на те, що підприємство не працює, фінансування та кошти, необхідні для приведення у стан готовності захисної споруди, відсутні, суд зазначає, що дані обставини повинні враховуватися відповідачем як додаткові заходи під час виконання судового рішення, але не звільняє відповідача від виконання ним імперативних норм законодавства щодо утримання захисної споруди цивільного захисту у готовності до використання за призначенням.
Чинне законодавство не ставить в залежність необхідність утримання захисних споруд цивільного захисту від наявності чи відсутності бюджетних коштів (фінансової спроможності) відповідача. Посилання відповідача на відсутність коштів не може бути підставою для відкладення вжиття заходів щодо усунення факторів небезпеки життю, здоров`ю громадян.
Не приведення укриття до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
Таким чином, враховуючи не підтвердження заявником належними та достатніми доказами наявності виняткових обставин, які ускладнюють виконання рішення суду по даній справі, а також ту обставину, що право на життя є пріоритетним, на переконання суду, відсутні підстави для задоволення заяви державного виконавця про відстрочення виконання рішення суду у справі.
Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що заява державного виконавця не підлягає задоволенню.
Положеннями частини восьмої статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що ухвалу суду за результатами розгляду питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути оскаржено в порядку, встановленому цим Кодексом.
Керуючись ст. ст. 229, 248, 256, 293-295, 297, 378 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В :
Заяву головного державного виконавця Валківського відділу державної виконавчої служби у Богодухівському районі Харківської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (вул.Харківська, 2, м.Валки, Харківська обл.) про відстрочку виконання рішення суду у справі за адміністративним позовом керівника Богодухівської окружної прокуратури Харківської області (пл. Свято-Духівська, 1, м. Богодухів, Харківська область) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, 8, м. Харків) до Приватного акціонерного товариства "Валківське АТП-16341" (вул. Колгоспна, 2, м. Валки, Харківська область) про зобов`язання вчинити певні дії - залишити без задоволення.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення.
Ухвала може бути оскаржена до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня проголошення ухвали. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст ухвали виготовлено 27.03.2024.
Суддя Владислав ЄГУПЕНКО
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.03.2024 |
Оприлюднено | 01.04.2024 |
Номер документу | 118009517 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Єгупенко В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні