Рішення
від 16.02.2024 по справі 320/7354/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26, тел. +380 (044) 207 80 91

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 лютого 2024 року справа № 320/7354/23

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря судового засідання Клименка В.В., розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , Міністерства оборони України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Військова частина НОМЕР_1 , про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,

за участю сторін:

- представника позивача - ОСОБА_2 ,

- представника відповідача-1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) - ОСОБА_3 ,

- представника відповідача-2 - (Міністерства оборони України) - ОСОБА_4 ,

- представника третьої особи - не з`явився,

Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) з адміністративним позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі - відповідач-1), Міністерства оборони України (далі - відповідач-2), у якому позивач з урахуванням уточненого адміністративного позову від 11.04.2023, просить суд:

- встановити факт, що позивач, ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ) та ОСОБА_5 (РНОКПП: НОМЕР_3 ) в період часу з 29.01.2009 по ІНФОРМАЦІЯ_2 (по день смерті яка настала ІНФОРМАЦІЯ_2 ) проживали однією сім`єю;

- визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 (ЄДРПОУ: НОМЕР_4 ) та Міністерства оборони України (ЄДРПОУ: 00034022), яка полягає у відмові про призначення та виплати ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ) одноразової грошової допомоги, яка передбачена пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану»;

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 у двотижневий строк направити заяву ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ) та пакет документів про призначення одноразової грошової допомоги витребуваний у Військовій частині НОМЕР_1 (ЄДРПОУ: НОМЕР_5 ), в якій служив ОСОБА_5 (РНОКПП: НОМЕР_3 ) до Міністерства оборони України (ЄДРПОУ: 00034022);

- зобов`язати Міністерство оборони України (ЄДРПОУ: 00034022) у місячний строк з моменту отримання документів розглянути заяву ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ) та прийняти рішення про призначення і виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю військовослужбовця ОСОБА_5 (РНОКПП: НОМЕР_3 ), яка передбачена пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану»;

- стягнути з відповідача 1 - ІНФОРМАЦІЯ_1 (ЄДРПОУ: НОМЕР_4 ) та Міністерства оборони України (ЄДРПОУ: 00034022) на користь позивача, ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ) понесені витрати на правову допомогу що складають 20 000 грн. (двадцять тисяч гривень) та витрати щодо сплати судового збору;

- встановити судовий контроль за виконанням рішення суду по справі №320/7354/23 в порядку, встановленому статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України та зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 (ЄДРПОУ: НОМЕР_4 ) та Міністерство оборони України (ЄДРПОУ: 00034022) виконати судове рішення та встановити розумний термін для подання звіту про виконання судового рішення по справі №320/7354/23.

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що він є рідним братом військовослужбовця ОСОБА_5 , який загинув під час виконання обов`язків військової служби, пов`язаних із захистом Батьківщини у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.

Позивач указує, що відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року № 975 «Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві» (далі - постанова КМУ № 975) та постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (далі - постанова КМУ №168) у випадку, якщо смерть загиблого військовослужбовця настала під час виконання останнім обов`язків військової служби членам сім`ї загиблого військовослужбовця виплачується одноразова грошова допомога.

Позивач стверджує, що він є єдиним родичем (рідним братом) ОСОБА_5 , з яким позивач, починаючи з дати смерті їхньої матері (29.01.2009) проживав однією сім`єю, був пов`язаний спільним побутом, мав взаємні права і обов`язки. У зв`язку з цим позивач доводить, що він у розумінні статті 3 Сімейного кодексу України є членом сім`ї загиблого ОСОБА_5 , а тому має право на призначення та виплату одноразової грошової допомоги відповідно до положень постанови КМУ № 975 та постанови КМУ № 168.

Позивач вказує, що звернувся до відповідача-1 із заявою про отримання відповідної виплати, проте отримав відмову в її отриманні, що обумовило його звернення до суду з цим позовом.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 16.06.2023 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання у справі на 28.07.2023; задоволено клопотання представника позивача - адвоката Морозова В.Ю. про проведення розгляду справи в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів; призначено проведення судового засідання, призначеного на 28.07.2023, за участю представника відповідача - Морозова В.Ю., в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів з використанням Системи відеоконференцзв`язку; витребувано докази у справі від Військової частини НОМЕР_1 .

28.07.2023 до суду від представника відповідача-2 надійшов відзив на позовну заяву, у якому останній зазначив, що вимоги позивача до Міністерства оборони України не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства.

Зокрема, представник відповідача-2 звертає увагу, що позивач не звертався до Міністерства оборони України стосовно вирішення питання виплати йому одноразової грошової допомоги у зв`язку з загибеллю рідного брата ОСОБА_5 , з огляду на що доводить, що права позивача Міністерством оборони України жодним чином не порушені.

В частині порушеного позивачем питання представник відповідача-2 зазначає, що перелік осіб, які наділені правом на одержання одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» чітко визначено у статті 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей». Як зауважує представник відповідача 2, позивач, як рідний брат загиблого ОСОБА_5 , до вказаного переліку не належить.

На підставі зазначеного, представник відповідача-2 переконує, що вимоги позивача, заявлені до Міністерства оборони України є безпідставними, тому просить відмовити у їх задоволенні.

28.07.2023 до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив, у якій він наполягає на тому, що доводи представника відповідача-2 є необґрунтованими та такими, що не спростовують обставини, наведені у позовній заяві.

У судовому засіданні 28.07.2023 судом задоволено клопотання представника позивача про допит свідків та допитано у якості свідків ОСОБА_6 та ОСОБА_7 .

Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 28.07.2023 відкладено судове засідання в режимі відеоконференції на 15.09.2023.

02.08.2023 до суду від представника відповідача-2 повторно надійшов відзив на позовну заяву.

09.09.2023 до суду від представника відповідача-2 надійшли заперечення на відповідь на відзив, у якому останній підтримав позицію відповідача-2, викладену у відзиві на позовну заяву.

14.09.2023 до суду від представника позивача надійшло клопотання про проведення судового засідання в режимі відеоконференції.

15.09.2023 до суду від позивача надійшла відповідь на заперечення відповідача-2.

У судовому засіданні 15.09.2023 судом задоволено клопотання позивача про допит свідків та допитано у якості свідка позивача - ОСОБА_1 та ОСОБА_8 .

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15.09.2023 витребувано докази у справі від відповідача-1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) та Військової частини НОМЕР_1 . В судовому засіданні оголошено перерву до 20.10.2023 та визнано явку представника відповідача-1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) у судове засідання 20.10.2023 обов`язковою.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 18.09.2023 задоволено клопотання представника позивача - адвоката Морозова В.Ю. від 14.09.2023 про проведення судового засідання в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

10.10.2023 до суду від відповідача-1 на виконання вимог ухвали від 15.09.2023 надійшли витребувані докази.

19.10.2023 суду від позивача надійшло клопотання про проведення судового засідання в режимі відеоконференції.

Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 20.10.2023 судове засідання відкладено у зв`язку із наданням сторонам часу для подачі доказів у справі на 17.11.2023.

17.11.2023 до суду від третьої особи на виконання вимог ухвали суду від 15.09.2023 надійшла копія наказу командира військової частини НОМЕР_1 №2788/НОД від 31.10.2023.

Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17.11.2023 судове засідання відкладено у зв`язку із наданням сторонам часу для подачі доказів у справі на 08.12.2023.

Також ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17.11.2023 задоволено клопотання представника позивача від 17.11.2023 про проведення судового засідання в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

08.12.2023 до суду від відповідача-1 надійшов відзив на позовну заяву, у якому він вказує, що відповідно до вхідної кореспонденції ІНФОРМАЦІЯ_1 позивач особисто не звертався із заявою про виплату одноразової грошової допомоги до моменту відкриття провадження у справі. Враховуючи це, відповідач-1 доводить, що обставини бездіяльності ІНФОРМАЦІЯ_1 стосовно вирішення питання виплати позивачу одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю рідного брата ОСОБА_5 відсутні, а інші вимоги позивача є передчасними.

Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 08.12.2023 судове засідання відкладено у зв`язку із наданням сторонам часу для подачі доказів у справі на 12.01.2024.

Також ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 08.12.2023 задоволено клопотання представника позивача від 08.12.2023 про проведення судового засідання в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

06.01.2024 до суду від представника відповідача-1 повторно надійшов відзив на позовну заяву.

08.01.2024 до суду від позивача надійшов уточнений адміністративний позов, у якому ОСОБА_1 просить:

- встановити факт, що позивач, ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ) та ОСОБА_5 (РНОКПП: НОМЕР_3 ) в період часу з 29 січня 2009 року по ІНФОРМАЦІЯ_2 (по день смерті яка настала ІНФОРМАЦІЯ_2 ) проживали однією сім`єю;

- визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 (ЄДРПОУ: НОМЕР_4 ) та Міністерства оборони України (ЄДРПОУ: 00034022), яка полягає у відмові про призначення та виплати ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ) одноразової грошової допомоги, яка передбачена п. 2 Постанови КМУ від 28 лютого 2022 р. № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» та зобов`язати Міністерство оборони України (ЄДРПОУ: 00034022) нарахувати та виплатити одноразову грошову допомогу ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ) як члену сім`ї загиблого військовослужбовця ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_3 ), яка передбачена п. 2 Постанови КМУ від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану»;

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 у двотижневий строк направити заяву ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ) та пакет документів про призначення одноразової грошової допомоги витребуваний у військовій частині НОМЕР_1 (ЄДРПОУ: НОМЕР_5 ) в якій служив ОСОБА_5 (РНОКПП: НОМЕР_3 ) до Міністерства оборони України (ЄДРПОУ: 00034022);

- зобов`язати Міністерство оборони України (ЄДРПОУ: 00034022) у місячний строк з моменту отримання документів розглянути заяву ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ) та прийняти рішення про призначення і виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю військовослужбовця ОСОБА_5 (РНОКПП: НОМЕР_3 ), яка передбачена п. 2 Постанови КМУ від 28 лютого 2022 р. № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану»;

- стягнути з відповідача 1 - ІНФОРМАЦІЯ_1 (ЄДРПОУ: НОМЕР_4 ) та Міністерства оборони України (ЄДРПОУ: 00034022) на користь позивача, ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ) понесені витрати на правову допомогу що складають 20 000 грн. (двадцять тисяч гривень) та витрати щодо сплати судового збору;

- встановити судовий контроль за виконанням рішення суду по справі №320/7354/23 в порядку, встановленому статті 382 КАС України та зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 (ЄДРПОУ: НОМЕР_4 ) та Міністерство оборони України (ЄДРПОУ: 00034022) виконати судове рішення та встановити розумний термін для подання звіту про виконання судового рішення по справі №320/7354/23.

В адміністративному позові в новій редакції від 08.01.2024 як третю особу позивач зазначив Військову частину НОМЕР_1 .

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 12.01.2024 прийнято до розгляду адміністративний позов в новій редакції від 08.01.2024. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Військову частину НОМЕР_1 (ідентифікаційний код: НОМЕР_5 ; адреса місцезнаходження: АДРЕСА_1 ). Також задоволено клопотання представника позивача від 12.01.2024 про проведення судового засідання в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 12.01.2024 судове засідання відкладено у зв`язку із наданням сторонам часу для подачі пояснень у справі на 16.02.2024.

17.01.2024 до суду від представника відповідача-2 надійшов відзив на уточнену позовну заяву, у якому останній зазначає, що позивачем у позовній заяві не наведено жодної обставини та не надано жодного доказу дій чи бездіяльності Міністерства оборони України стосовно вирішення питання виплати йому одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю рідного брата ОСОБА_5

28.01.2024 до суду від представника відповідача-1 надійшов відзив на уточнену позовну заяву, в якому останній повторно зазначає, що вимоги позивача є безпідставними, оскільки позивач особисто не звертався до ІНФОРМАЦІЯ_1 до моменту відкриття провадження у справі. Звертає увагу, що позивач звернувся із заявою та пакетом передбачених законом документів про виплату одноразової грошової допомоги до ІНФОРМАЦІЯ_1 лише 31.10.2023. З огляду на вказане відповідач-1 доводить, що вимоги позивача є передчасними.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 16.02.2024 закрито провадження в адміністративній справі №320/7354/23 за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , Міністерства оборони України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Військова частина НОМЕР_1 , про встановлення факту проживання однією сім`єю, визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії в частині позовних вимог про встановлення юридичного факту, що позивач, ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ) та ОСОБА_5 (РНОКПП: НОМЕР_3 ) в період часу з 29 січня 2009 року по ІНФОРМАЦІЯ_2 (по день смерті яка настала ІНФОРМАЦІЯ_2 ) проживали однією сім`єю.

У судовому засіданні 16.02.2024 сторони підтримали свої доводи та аргументи, висловлені в заявах по суті справи.

Заслухавши пояснення учасників справи, допитавши свідків, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

в с т а н о в и в:

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , є громадянином України, що підтверджується паспортом громадянина України у формі ID картки № НОМЕР_6 від 03.06.2022, орган що видав 8026 (том 1 а.с.47).

Позивач зареєстрований з 21.11.2007 за адресою: АДРЕСА_2 , про що свідчить довідка про внесення відомостей до Єдиного державного демографічного реєстру (том 1 а.с.41-42).

Згідно зі свідоцтвом про народження позивача серії НОМЕР_7 , його батьком є ОСОБА_9 , а матір`ю є ОСОБА_10 (том 1 а.с.39).

ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , є громадянином України, що підтверджується паспортом серії НОМЕР_8 , виданим Краматорським МВ ГУ ДМС України в Донецькій області 20.03.2015 (том 1 а.с.43-44).

ОСОБА_5 зареєстрований з 04.12.1998 за адресою: АДРЕСА_2 (том 1 а.с.44).

Згідно зі свідоцтвом про народження ОСОБА_5 серії НОМЕР_9 , його батьком є ОСОБА_9 , а матір`ю є ОСОБА_10 (том 1 а.с.40).

За змістом додаткових Свідоцтв про право на спадщину за законом від 13.11.2009 та Витягів про реєстрацію в Спадковому реєстрі від 13.11.2009 № 22108741, № 22109013, № 22108228, ОСОБА_1 та ОСОБА_5 , як сини ОСОБА_10 успадкували квартиру в АДРЕСА_3 (том 1 а.с.51-54; 59-66).

Відповідно до Витягів про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 21.12.2009 № 24862046 та від 21.12.2009 № 24861775, ОСОБА_5 та ОСОБА_1 на праві спільної часткової власності належить квартира за адресою: АДРЕСА_3 (том 1 а.с.48, 49).

Згідно з Витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 21.12.2009 № 24862797 ОСОБА_5 на праві спільної часткової власності належить квартира за адресою: АДРЕСА_4 (том 1 а.с.50).

Змістом довідки Комунального підприємства «Служба єдиного замовника» підтверджується, що ОСОБА_5 дійсно зареєстрований за адресою АДРЕСА_3 та має у складі сім`ї брата ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_4 (без документів) (том 1 а.с.70).

Допитаний у якості свідка позивач ОСОБА_1 (за згодою), який проживає за адресою АДРЕСА_5 , повідомив, що народився у м.Краматорську, батька ніколи не бачив, матір була одиначкою. Жили утрьох, з мамою та братом ОСОБА_5 в АДРЕСА_2 до 29.01.2009, тоді мама померла. Як вказав свідок, на той момент ОСОБА_1 було 17 років, а ОСОБА_5 - 10 років. З родичів у них був лише рідний дядько, на якого оформили опікунство, проте жили вони з братом самі у трьохкімнатній квартирі, де жили раніше з мамою. З цього приводу пояснив, що дядько їх утримував, проте недостатньо. Так тривало два-три роки, допоки ОСОБА_5 не відправили в м.Боярку у військовий ліцей на навчання у 8-9 класах. Свідок зазначив, що після завершення навчання ОСОБА_5 вступив до військового ліцею в м. Києві, який закінчив у 2015 році, а після цього - до Академії сухопутних військ, яку він закінчив у 2020 році. Під час навчання в академії ОСОБА_5 жив на казарменому положенні. Вказав, що по закінченню навчання ОСОБА_5 переїхав до позивача, до Києва, де став на облік в ІНФОРМАЦІЯ_6 . Згодом ОСОБА_5 було направлено на військову службу в м. Новомосковськ Дніпропетровської області. Свідок звертав увагу, що на період відпусток ОСОБА_5 завжди приїжджав до позивача до Києва та жив у нього, оскільки, як зазначив свідок, більше у нього не було житла, придатного для життя, - квартири в м. Краматорськ зачинені, в них ніхто не жив, постачання комунальних послуг було припинено через борги. Свідок вказав, що іноді ОСОБА_5 міг провідати в АДРЕСА_6 свою вчительку, яка сприймала його як свого сина, проте в решту свого вільного часу завжди приїжджав до ОСОБА_1 .

Допитана у якості свідка ОСОБА_8 , яка проживає за адресою АДРЕСА_5 , повідомила, що проживає в цій квартирі з 1986 року, евакуйована з м.Прип`яті. В березні 2019 року вийшла заміж за ОСОБА_1 , який проживав у неї з червня 2018 року. У грудні 2019 року у них народилася донька. Свідок зазначила, що з ОСОБА_5 познайомилась влітку 2018 року, коли поїхала разом з ОСОБА_1 в Затоку і забрали його з Академії сухопутних військ, де він навчався до 2020 року. Свідок пояснила, що ОСОБА_5 жив в м.Одесі, проте постійно приїжджав до Києва у гості до рідного брата, приблизно 1 раз на 2-2,5 місяці. Повідомила, що після завершення навчання ОСОБА_5 перевіз до них свої речі та жив у них десь два місяці. Після вступив на військову службу, яку проходив в Дніпропетровській області. Згодом сповістив, що їде в АТО. Про смерть ОСОБА_5 дізналася від районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

Допитана у якості свідка ОСОБА_6 , яка проживає за адресою: АДРЕСА_7 (зареєстрована у цій квартирі з 2000 року, а проживає з 2003 року), повідомила, що позивач проживає за вказаною адресою та є сусідом останньої з 2019 року. Пояснила, що добре знайома із дружиною позивача ( ОСОБА_11 ), бачилась із позивачем на дитячому майданчику, разом святкували свята (діти-погодки). Зазначила, що була у гостях вдома у позивача. З приводу брата позивача - ОСОБА_5 повідомила, що він проживав у Краматорську, часто приїжджав до брата в Київ. Свідок зазначила, що ОСОБА_5 десь тричі на рік приїздив до позивача, у нього була дівчина, дітей не було, а батьки померли.

Допитана у якості свідка ОСОБА_7 , яка проживає за адресою АДРЕСА_8 , повідомила, що проживає у квартирі понад 20 років, позивач є її сусідом. Зазначила, що у квартирі АДРЕСА_9 разом з позивачем проживають батько дружини позивача (лежачий), дружина позивача ( ОСОБА_11 ), її брат, позивач та дитина ОСОБА_13. Стосовно брата позивача - ОСОБА_5 зазначила, що знає його стільки ж, скільки знайома з позивачем. Він навчався в Одесі, приїжджав на канікули, свята. На уточнення суду, чи відомо свідку місце проживання ОСОБА_5 , свідок повідомила, що їй про це не відомо. Зазначила, що у 2022 році ОСОБА_5 приїжджав не лише на свята, часто просто у гості, пропонував їй свою допомогу.

Як свідчать матеріали справи, 28.12.2019 між ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_5 та Міністерством оборони України в особі начальника Військової академії генерал-майора ОСОБА_12 був укладений контракт про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України на посадах осіб офіцерського складу (том 1 а.с.22-24).

20.06.2020 наказом Міністра оборони України (по особовому складу) № 271, ОСОБА_5 присвоєно військове звання лейтенант та призначено останнього командиром кулеметного взводу роти вогневої підтримки ІНФОРМАЦІЯ_10 (том 1 а.с.25).

ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_5 загинув від ушкодження внаслідок дій, передбачених законом, та воєнних операцій у Донецькій області у зоні бойових дій, що підтверджується лікарським свідоцтвом про смерть від 14.04.2022 № 488/НЕ та свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_11 , виданим 14.04.2022 Київським відділом державної реєстрації смерті Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ). Причиною смерті слугували інші комбінації ушкоджень із залученням декількох ділянок тіла; вибухова травма; ушкодження внаслідок військових дій від інших вибухів та осколків, про що свідчить довідка про причину смерті від 14.04.2022 (том 1 а.с.26-27; 28; 29).

23.09.2022 представник позивача звернувся до Міністерства оборони України, Військової частини НОМЕР_1 та ІНФОРМАЦІЯ_1 із адвокатським запитом, у якому просив пояснити причини невиплати ОСОБА_1 як рідному брату загиблого ОСОБА_5 одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» та здійснити відповідну виплату в розмірі 15000000,00 грн. (том 1 а.с.30-32).

ІНФОРМАЦІЯ_7 за результатами опрацювання запиту адвокатського запиту від 23.09.2022, опрацьованого за належністю, листом від 01.11.2022 № 117/7334 повідомило, що відповідно до телеграми Міністра оборони України від 19.04.2022 № 248/1553 Військовою частиною НОМЕР_1 всі документи, необхідні для оформлення одноразової грошової допомоги, 04.05.2022 надіслані на адресу ІНФОРМАЦІЯ_1 (том 1 а.с.33).

Військова частина НОМЕР_1 листом від 31.10.2022, наданим у відповідь на адвокатський запит від 23.09.2022, підтвердила загибель ІНФОРМАЦІЯ_2 старшого лейтенанта ОСОБА_5 під час виконання обов`язків військової служби, пов`язаних із захистом Батьківщини та повідомила, що особова справа ОСОБА_5 04.05.2022 була направлена до ІНФОРМАЦІЯ_1 , тому для вирішення питання про отримання виплати у розмірі 15000000,00 грн. необхідно звернутися до ІНФОРМАЦІЯ_1 (том 1 а.с.34).

ІНФОРМАЦІЯ_3 листом від 28.09.2022 № 8864 за результатами розгляду запиту від 23.09.2022 повідомив, що ОСОБА_1 не має законних підстав для отримання виплати, передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», оскільки згідно зі статтею 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають лише батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття та утриманці загиблого (померлого).

31.10.2023 позивач особисто звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_1 з пакетом документів для отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану».

ІНФОРМАЦІЯ_3 листом від 31.10.2023 № 8358 направив пакет документів позивача для отримання одноразової грошової допомоги до ІНФОРМАЦІЯ_8 .

ІНФОРМАЦІЯ_9 листом від 12.01.2024 №13/1222 направив до Міністерства оборони України висновок, відповідно до якого не надав в повному обсязі документи, які підтверджують право ОСОБА_1 на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану».

Незгода позивача з відмовою у призначенні та виплаті зазначеної вище виплати обумовила його звернення до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби визначає Закон України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 №2232-XII (далі - Закон України «Про військовий обов`язок і військову службу», в редакції чинній станом на час виникнення спірних правовідносин).

Статтею 41 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» встановлено, що виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та резервістів під час виконання ними обов`язків служби у військовому резерві здійснюється в порядку і на умовах, встановлених Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 № 2011-XII (далі - Закон №2011-XII, в редакції чинній станом на час виникнення спірних правовідносин) дія даного Закону поширюється на військовослужбовців, які стали інвалідами внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням військової служби, чи внаслідок захворювання після звільнення їх з військової служби, пов`язаного з проходженням військової служби, та членів їх сімей, а також членів сімей військовослужбовців, які загинули, померли чи пропали безвісті.

Частиною першою статті 16 Закону № 2011-XII регламентовано, що одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.

За приписами підпункту 1 пункту 2 статті 16 Закону № 2011-XII одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання ним обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, або смерті особи, звільненої з військової служби, протягом року після звільнення її з військової служби, якщо смерть настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби.

Перелік осіб, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги визначено у статті 16-1 Закону № 2011-XII.

Частиною першою статті 16-1 Закону № 2011-XII встановлено, що у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста.

Частиною другою цієї статті обумовлено, що члени сім`ї та батьки загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста визначаються відповідно до Сімейного кодексу України, а утриманці - відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Згідно з частиною першою статті 16-3 Закону № 2011-XII одноразова грошова допомога у випадках, передбачених підпунктами 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою чи заявою їх законних представників. У разі відмови якоїсь з осіб, зазначених у статті 16-1 цього Закону, від призначення та отримання одноразової грошової допомоги, або якщо одна із зазначених осіб у строк, встановлений пунктом 8 цієї статті, не реалізувала своє право на призначення та отримання такої допомоги, її частка розподіляється між іншими особами, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги. Особам, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги, її виплата здійснюється незалежно від реалізації права на призначення та отримання такої допомоги будь-якою з осіб, зазначених у статті 16-1 цього Закону.

Особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цим Законом, можуть реалізувати його протягом трьох років з дня виникнення у них такого права (частина восьма статті 16-3 Закону №2011-XII).

Згідно з частиною дев`ятою статті 16-3 Закону № 2011-ХІІ порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України.

На виконання приписів частини дев`ятої статті 16-3 Закону № 2011-ХІІ Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 25.12.2013 № 975 «Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві», якою затверджено відповідний Порядок (далі - Порядок № 975, у редакції чинній станом на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пункту 3 Порядку № 975 днем виникнення права на отримання одноразової грошової допомоги є у разі загибелі (смерті) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста - дата смерті, що зазначена у свідоцтві про смерть.

Пунктом 10 Порядку № 975 визначено, що члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого), яким призначається та виплачується одноразова грошова допомога, подають за місцем проходження служби (зборів) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста або уповноваженим структурним підрозділам державних органів, на які покладаються функції щодо підготовки необхідних для призначення пенсії документів (далі - уповноважений орган), такі документи: заяву кожного повнолітнього члена сім`ї, батьків та утриманців загиблого (померлого), які мають право на отримання допомоги, а у разі наявності малолітніх та/або неповнолітніх дітей - іншого з батьків або опікунів чи піклувальників дітей про виплату одноразової грошової допомоги; витяг з наказу про виключення загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста із списків особового складу військової частини (підрозділу, органу); витяг з особової справи про склад сім`ї військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста, призваного на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві.

До заяви також додаються інші документи, визначені Порядком № 975.

Пунктами 13-15 Порядку № 975 визначено, що керівник уповноваженого органу подає у 15-денний строк з дня реєстрації всіх документів розпорядникові бюджетних коштів висновок щодо виплати одноразової грошової допомоги, до якого обов`язково додаються документи, зазначені в пунктах 10 та 11 цього Порядку.

Розпорядник бюджетних коштів у місячний строк після надходження всіх зазначених документів приймає рішення про призначення одноразової грошової допомоги або про відмову в її призначенні, або про повернення документів на доопрацювання (у разі, коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) і надсилає зазначене рішення разом з документами уповноваженому органу для видання наказу про виплату такої допомоги особам, які звернулися за нею, а в разі відмови чи повернення документів на доопрацювання - для письмового повідомлення заявника з обґрунтуванням мотивів відмови чи повернення документів на доопрацювання.

Одноразова грошова допомога виплачується особі шляхом перерахування коштів уповноваженим органом на рахунок в установі банку, зазначений одержувачем виплати.

Якщо після призначення одноразової грошової допомоги за її одержанням звертаються інші особи (члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого), питання щодо розподілу суми такої допомоги вирішується за взаємною згодою осіб або в судовому порядку.

Отже, одноразова грошова допомога за своєю правовою природою є гарантованою державою соціальною допомогою, яка виплачується, зокрема у разі, якщо смерть настала під час виконання військовослужбовцем обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби.

Право на отримання одноразової грошової допомоги пов`язується з певною подією, датою загибелі (смерті) військовослужбовця, що вказана у свідоцтві про смерть. Перелік осіб, які наділені правом на призначення та отримання одноразової грошової допомоги є обмеженим, та визначається станом на дату загибелі (смерті) військовослужбовця.

Розмір одноразової грошової допомоги визначається в порядку, встановленому Законом № 2011-XII. Водночас, у випадку загибелі (смерті) військовослужбовця в період дії воєнного стану, розмір такої виплати визначається Кабінетом Міністрів України.

24.02.2022 у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України № 64/202 в Україні був введений воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Строк дії воєнного стану в Україні був продовжений з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб згідно з Указом Президента № 133/2022 від 14.03.2022, надалі іншими Указами цей строк продовжений до сьогоднішнього дня.

Одночасно із введенням воєнного стану, з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до частини другої статті 102, пунктів 1, 17, 20 частини першої статті 106 Конституції України Указом Президента України №69/2022 оголошено та проведено загальну мобілізацію.

На виконання Указів Президента України від 24.02.2022 № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» та від 24.02.2022 № 69 «Про загальну мобілізацію» Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (далі - постанова КМУ № 168).

Пунктом 2 цієї постанови (в редакції, на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що сім`ям загиблих осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 000 000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Наказом від 25.01.2023 № 45 Міністерством оборони України було затверджено Порядок і умови призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану (далі - Порядок №45).

Відповідно до пункту 1.7 Порядку № 45 одноразова грошова допомога призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою чи заявою їх законних представників. Заява (додаток 1) подається до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - ТЦКСП) незалежно від місця реєстрації заявника.

Алгоритм опрацювання документів, які подаються для призначення та виплати одноразової грошової допомоги визначено розділом IV Порядку № 45.

Пунктами 4.1-4.2 Порядку № 45 встановлено, що члени сім`ї звертаються до районного (міського) ТЦКСП незалежно від місця реєстрації та подають документи, зазначені в додатку 2.

Районний (міський) ТЦКСП приймає від заявника (незалежно від місця його реєстрації) документи, завіряє копії цих документів, не пізніше 7 робочих днів після надходження всіх документів (додаток 5) надсилає їх обласному ТЦКСП за підпорядкуванням.

Відповідно до пункту 4.3 Порядку № 45 обласний ТЦКСП перевіряє отримані документи, визначає осіб, які документально підтвердили своє право на одержання одноразової грошової допомоги, а також осіб, які звернулися (можуть звернутися) за її одержанням, але не надали (надали не всі) документи (додаток 2).

На підставі витягів з Державного реєстру актів цивільного стану громадян (далі - ДРАЦСГ) перевіряє документи, що підтверджують родинні зв`язки загиблого (померлого) з заявниками, в тому числі щодо зміни прізвища, імені, по батькові, встановлення батьківства, усиновлення, наявності запису відомостей про батька за вказівкою матері (стаття 135 Сімейного кодексу України).

Результати опрацювання документів обласним ТЦКСП зазначаються у висновку (додаток 4) та доповіді (додаток 3), які разом з іншими документами, зазначеними в додатку 6, надсилаються до Департаменту соціального забезпечення (через Управління соціальної підтримки).

Пунктом 4.4 Порядку № 45 визначено, що Департамент соціального забезпечення після отримання від обласного ТЦКСП документів (додаток 6), надсилає запит до Кадрового центру Збройних Сил України щодо військовослужбовців, які загинули та відповідно до пункту 1 розділу ХIII Інструкції № 280, віднесені до бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану.

Після отримання підтвердження Кадрового центру Збройних Сил України щодо віднесення загиблого військовослужбовця до бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану Департамент соціального забезпечення доводить до обласних ТЦКСП результати попереднього опрацювання документів для їх перевірки щодо відповідності чинному законодавству та впродовж 3-х робочих днів опрацьовує отримані від них пропозиції.

В подальшому документи опрацьовуються структурними підрозділами апарату Міністерства оборони України і Генерального штабу Збройних Сил України відповідно до їх повноважень та подаються на розгляд Комісії Міноборони.

Відповідно до абзацу другого пункту 13 Порядку № 975, розпорядник бюджетних коштів у місячний строк після надходження всіх зазначених документів приймає рішення про призначення одноразової грошової допомоги або про відмову в її призначенні, або про повернення документів на доопрацювання (у разі, коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) і надсилає зазначене рішення разом з документами уповноваженому органу для видання наказу про виплату такої допомоги особам, які звернулися за нею, а в разі відмови чи повернення документів на доопрацювання - для письмового повідомлення заявника з обґрунтуванням мотивів відмови чи повернення документів на доопрацювання.

Після прийняття головним розпорядником бюджетних коштів рішення щодо призначення одноразової грошової допомоги (відмови у призначенні, повернення документів на доопрацювання - у разі коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) Департамент соціального забезпечення не пізніше 3 робочих днів доводить його до фінансово-економічного управління Командування Сухопутних військ Збройних Сил України для інформування обласних ТЦКСП, та, у разі її призначення, - готує проєкти розподілів відкритих асигнувань для виплати допомоги в порядку черговості відповідно до дати надходження документів з обласного ТЦКСП (пункт 4.5 Порядку №45).

Відповідно до пункту 4.6 Порядку №45, районні (міські) ТЦКСП, які здійснювали оформлення документів для призначення одноразової грошової допомоги повідомляють заявників (з дотриманням вимог чинного законодавства щодо захисту персональних даних) про прийняте головним розпорядником коштів рішення щодо призначення одноразової грошової допомоги (відмови у призначенні, повернення документів на доопрацювання).

За змістом наведених положень Порядку №45, районний (міський) ТЦКСП приймає від заявника документи і надсилає їх обласному ТЦКСП за підпорядкуванням. Своєю чергою обласний ТЦКСП перевіряє отримані документи і результати опрацювання документів обласним ТЦКСП зазначаються у висновку, який разом з іншими документами, надсилається до Департаменту соціального забезпечення (через Управління соціальної підтримки).

У подальшому документи опрацьовуються структурними підрозділами апарату Міністерства оборони України і Генерального штабу Збройних Сил України відповідно до їх повноважень та подаються на розгляд Комісії Міноборони. Після прийняття головним розпорядником бюджетних коштів рішення щодо призначення одноразової грошової допомоги (відмови у призначенні, повернення документів на доопрацювання - у разі коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) Департамент соціального забезпечення не пізніше 3 робочих днів доводить його до фінансово-економічного управління Командування Сухопутних військ Збройних Сил України для інформування обласних ТЦКСП.

З матеріалів справи вбачається, що на виконання вимог Порядку № 45 ОСОБА_1 31.10.2023 повторно звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_1 з відповідним пакетом документів, чим підтвердив висловлений раніше намір реалізувати своє право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови КМУ № 168, у зв`язку із загибеллю рідного брата ОСОБА_5

ІНФОРМАЦІЯ_3 листом від 31.10.2023 № 8358 направив пакет документів позивача для отримання одноразової грошової допомоги до ІНФОРМАЦІЯ_8 .

Своєю чергою, ІНФОРМАЦІЯ_9 , перевіривши надані позивачем документи, склав висновок, у якому констатував, що ОСОБА_1 не надав в повному обсязі документи, які підтверджують його право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови КМУ № 168.

Зважаючи на те, що на час вирішення цієї справи заява позивача від 31.10.2023 була розглянута по суті, суд в контексті законодавчо визначених підстав для відмови позивачу у виплаті одноразової грошової допомоги, вважає за належне надати оцінку правомірності дій відповідачів в межах розгляду цієї заяви.

Суд зазначає, що обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги (з урахуванням подання уточненого адміністративного позову від 08.01.2024) та під час судового розгляду цієї справи позивач не наводив будь-яких доводів щодо порушення відповідачами вимог Порядку № 45 під час розгляду його заяви від 31.10.2023.

Позивач, головним чином, посилався суто на те, що він є членом сім`ї загиблого військовослужбовця ОСОБА_5 , а тому має право на призначення та виплату одноразової грошової допомоги відповідно до пункту 2 постанови КМУ № 168.

З метою підтвердження вказаної обставини, позивач в межах цієї справи заявив вимогу про встановлення факту, що він та ОСОБА_5 в період часу з 29.01.2009 по ІНФОРМАЦІЯ_2 (по день смерті, яка настала ІНФОРМАЦІЯ_2 ) проживали однією сім`єю.

При цьому, як прослідковується зі змісту висновку ІНФОРМАЦІЯ_8 , за позивачем не визнано право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови КМУ №168 (у зв`язку із загибеллю його брата військовослужбовця ОСОБА_5 ), з тих підстав, що ним не надано в повному обсязі документи, що підтверджують його статус члена сім`ї загиблого військовослужбовця.

Отже, визначальним у розглядуваному випадку є з`ясування наявності у позивача правового статусу члена сім`ї загиблого військовослужбовця - ОСОБА_5 як необхідної умови для визначення наявності у позивача права на одержання вказаної одноразової грошової допомоги.

Враховуючи те, що позивач, звертаючись з цим позовом заявив вимогу про встановлення факту проживання однією сім`єю із загиблим військовослужбовцем ОСОБА_5 , суд, керуючись висновками Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду, викладеними в постанові від 22.03.2023 у справі №290/289/22-ц, досліджував докази, на підставі яких позивач доводить наявність факту проживання позивача однією сім`єю із загиблим військовослужбовцем з метою підтвердження його права на одержання одноразової грошової допомоги, що зокрема відображено вище серед переліку обставин, встановлених судом в ході розгляду цієї справи.

Однак, на час вирішення цього спору суд не може оминути увагою постанову Великої Палати Верховного Суду від 18.01.2024 у справі №560/17953/21, у якій вона відступила від висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах стосовно юрисдикції спору, які викладено у постанові Великої Палати від 30.01.2020 у справі № 287/167/18-ц (провадження № 14-505цс19), у постанові Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 22.03.2023 у справі №290/289/22-ц (провадження № 61-13369св22).

Велика Палата Верховного Суду зазначила, що чинне цивільне процесуальне законодавство відносить до юрисдикції цивільного суду справи про встановлення фактів, від яких залежить виникнення, зміна або припинення суб`єктивних прав громадян. Вказала, що чинне законодавство не передбачає іншого судового порядку підтвердження факту, що має юридичне значення, окрім як розгляд справ про встановлення факту, що має юридичне значення, в порядку цивільного судочинства.

З огляду на зазначений правовий висновок Великої Палати Верховного Суду, адміністративний суд, розглядаючи цю справу в межах своєї компетенції, позбавлений можливості розглянути вимоги позивача про встановлення факту проживання позивача однією сім`єю із загиблим військовослужбовцем ОСОБА_5 та відповідно з`ясувати наявність у нього правового статусу члена сім`ї загиблого військовослужбовця, оскільки такі вимоги підлягають розгляду в порядку цивільного судочинства.

Повертаючись до предмета спору цієї справи, необхідно зауважити, що відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Зважаючи на те, що позивачем не заперечується, що він під час розгляду заяви від 31.10.2023 не надав документи на підтвердження обставин того, що він є членом сім`ї загиблого військовослужбовця ОСОБА_5 , а також те, що адміністративний суд під час розгляду цієї справи позбавлений можливості встановити такі юридичні обставини, суд зазначає, що ознаки порушень відповідачами вимог Порядку № 45 у межах заявлених позовних вимог відсутні, у зв`язку з чим суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог.

Водночас суд вважає за необхідне звернути увагу, що Міністерство оборони України не відмовляло позивачу в одержанні одноразової грошової допомоги, тому позивач не позбавлений права на повторне звернення до районного ТЦКСП незалежно від його місця реєстрації із відповідною заявою щодо одержання одноразової грошової допомоги відповідно до постанови КМУ №168 у зв`язку із загибеллю військовослужбовця ОСОБА_5 , додавши до неї необхідні документи (зокрема, рішення суду, яким встановлено факт проживання позивача із загиблим військовослужбовцем однією сім`єю, яке набрало законної сили) з метою реалізації свого наміру на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 постанови КМУ № 168.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу наведених положень законодавства та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про необґрунтованість заявленого адміністративного позову та відсутність підстав для його задоволення.

З огляду на результат судового розгляду, суд не вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України. З цих самих підстав, суд не вирішує питання щодо встановлення судового контролю у цій справі.

У судовому засіданні 16.02.2024 проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Повний текст рішення суду складено 22.03.2024.

Керуючись статтями 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Кушнова А.О.

Дата ухвалення рішення16.02.2024
Оприлюднено01.04.2024
Номер документу118012369
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування)

Судовий реєстр по справі —320/7354/23

Ухвала від 16.02.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Рішення від 16.02.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Рішення від 16.02.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 16.02.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 17.11.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 15.09.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 16.06.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні