Ухвала
від 27.03.2024 по справі 308/12642/23
УЖГОРОДСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 308/12642/23

1-кс/308/1843/24

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 березня 2024 року м. Ужгород

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області в складі :

слідчого судді ОСОБА_1 ,

секретар судового засідання ОСОБА_2

у складі учасників справи:

прокурора ОСОБА_3 ,

захисника ОСОБА_4

підозрюваного ОСОБА_5

розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання начальника відділу розслідування особливо тяжких злочинів СУ ГУНП в Закарпатській області підполковника поліції ОСОБА_6 погоджене прокурором відділу Закарпатської обласної прокуратури ОСОБА_7 , в межах кримінального провадження № 12023070000000029 відомості про яке 01 лютого 2023 року внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 КК України, про відсторонення від посади відносно підозрюваного:

ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, українця, уродженця м. Мукачево, Закарпатської області, громадянина України, українця, зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , одруженого, на утриманні двоє неповнолітніх дітей, директора комунального підприємства «Міськводоканал» Мукачівської міської ради, раніше не судимого,

у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 Кримінального кодексу України, -

встановив:

До Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області надійшло вищевказане клопотання, в якому слідчий просить відсторонити підозрюваного ОСОБА_5 від займаної ним посади директора комунального підприємства «Міськводоканал» Мукачівської міської ради, строком на 2 місяці.

Своє клопотання слідчий обґрунтовує тим, що відповідно до розпорядження Мукачівського міського голови від 02.11.2021 № 390/35-21 ОСОБА_5 призначено з 03.11.2021 на посаду директора комунального підприємства «Міськводоканал» Мукачівської міської ради (ЄДРПОУ 41536514) юридична адреса Закарпатська область, м. Мукачево, пл. Духновича, 2.

Комунальне підприємство «Міськводоканал» Мукачівської міської ради (скорочене найменування КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради) засноване на комунальній власності Мукачівської територіальної громади, засновником якого є Мукачівська міська рада, у своїй діяльності керується Конституцією України, Цивільним та Господарським кодексами України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», іншими законодавчими актами, указами Президента України, постановами та розпорядженнями Кабінету Міністрів України, актами Мукачівської міської ради, її виконавчих органів, розпорядженнями Мукачівського міського голови та Статутом комунального підприємства.

Згідно із Статутом КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради, затвердженого рішенням 27 сесії Мукачівської міської ради 8-го скликання 28.04.2022 №790/36-22, дане комунальне підприємство створене з метою задоволення потреб споживачів у наданні якісних послуг з водопостачання і водовідведення, є юридичною особою, яка здійснює свою діяльність на засадах господарської самостійності і комерційного розрахунку.

Відповідно до ч. 3 ст. 65 Господарського кодексу України керівник підприємства, головний бухгалтер, члени наглядової ради (у разі її утворення), виконавчого органу та інших органів управління підприємства відповідно до статуту є посадовими особами цього підприємства.

Так, директор КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради ОСОБА_5 є службовою особою, яку відповідно до положень ч. 3 ст. 18 КК України визначено як особу, яка постійно обіймає на підприємствах посаду, пов`язану з виконанням організаційно - розпорядчих та адміністративно-господарських функцій.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції», директор КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради ОСОБА_5 є суб`єктом, на який поширюється дія даного Закону.

У зв`язку із зазначеним на нього, за ст. ст. 22, 41 та 42 цього Закону, поширюються такі вимоги та обмеження:

- забороняється використовувати свої службові повноваження або своє становище та пов`язані з цим можливості з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб, у тому числі використовувати будь-яке державне чи комунальне майно або кошти в приватних інтересах;

- діяти неупереджено, незважаючи на приватні інтереси, особисте ставлення до будь-яких осіб, на свої політичні погляди, ідеологічні, релігійні, або інші особисті погляди чи переконання;

- сумлінно, компетентно, вчасно, результативно і відповідально виконувати службові повноваження та професійні обов`язки, не допускати зловживань та неефективного використання державної і комунальної власності.

Відповідно до указу Президента України, який затверджений Законом України №2102-IX від 24.02.2022, на території України у зв`язку із військовою агресією російської федерації проти України, відповідно до пункту 20 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», в Україні введено воєнний стан із 05:30 год. 24.02.2022, строком на 30 діб, який надалі неодноразово продовжувався та діяв на час вчинення кримінального правопорушення.

ОСОБА_5 , обіймаючи з 03.11.2021 посаду директора КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради, будучи службовою особою, яка відповідно до п. 7 розділу VII Статуту даного комунального підприємства: несе повну відповідальність за стан та діяльність даного комунального підприємства, дотримання фінансової, договірної та трудової дисципліни згідно колективного договору та чинного законодавства; розпоряджається коштами та майном Підприємства відповідно до чинного законодавства та з урахуванням обмежень, встановлених цим Статутом; здійснює переговори та укладає договори, контракти, видає довіреності, відкриває в установах банків розрахункові та інші рахунки; видає накази, затверджує локальні акти Підприємства, видає обов`язкові для всіх працівників розпорядження, а також вирішує інші питання, пов`язані з діяльністю Підприємства, на якого покладено обов`язок з виконання адміністративно - господарських функцій, в порушення вимог чинного законодавства, шляхом зловживання службовим становищем, в період з 23.12.2022 по 03.05.2023 вчинив розтрату чужого майна, у великих розмірах та в умовах воєнного стану при таких обставинах.

20.04.2022 рішенням виконавчого комітету Мукачівської міської ради №157 затверджено Програму реформування та підтримки водопровідного та каналізаційного господарств на території Мукачівської міської територіальної громади на 2022-2024 роки в новій редакції, яка розроблена з метою забезпечити належне функціонування водопровідного та каналізаційного господарств на території Мукачівської територіальної громади, що обслуговується підприємствами Комунальним підприємством «Міськводоканал» Мукачівської міської ради та Мукачівським міським комунальним підприємством «Мукачівводоканал».

Згідно даної Програми, фінансування напрямків робіт здійснюється в порядку, визначеному нормативно-правовими актами, на підставі наданих комунальним підприємством клопотань з наведеним обґрунтуванням щодо необхідності відповідної фінансової підтримки за рахунок коштів місцевого бюджету. Видатки на виконання напрямків робіт щороку передбачатимуться при формуванні показників місцевого бюджету на підставі наданих розрахунків витрат.

28.04.2022 рішенням 27 сесії Мукачівської міської ради 8-го скликання №790/36-22 на виконання вказаної вище Програми змінено розмір статутного капіталу КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради з 10000 гривень на 61 169 200 гривень та зобов`язано управління міського господарства здійснити внесок до статутного капіталу КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради в сумі 61 159 200 гривень шляхом перерахування бюджетних коштів на поточний рахунок даного комунального підприємства НОМЕР_1 , відкритого в АТ «Укрексімбанк.

На виконання протокольних доручень Закарпатської обласної військової адміністрації та за результатами наради, яка відбулась 19.10.2022 щодо дій в кризових ситуаціях, зумовлених наслідками ракетних ударів, оперативного відновлення пошкодженої інфраструктури, забезпечення безперебійної подачі електроенергії, альтернативного електропостачання, газо- та водопостачання до об`єктів життєзабезпечення та населення, 25.10.2022 директором комунального підприємства «Міськводоканал» Мукачівської міської ради ОСОБА_5 видано наказ №297/1 «Про створення комісії для визначення необхідних заходів для усунення наслідків в кризових ситуаціях», а саме для забезпечення життєво важливих функцій населенню м. Мукачево та уникнення кризової ситуації, а саме забезпечення водопостачанням та водовідведенням.

На виконання вищевказаного наказу, членами комісії надано інформацію щодо технічних, якісних та кількісних характеристик джерел резервного живлення та місць їх розміщення.

Згідно наданої інформації уповноваженою особою юристом КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради ОСОБА_8 розроблено технічну специфікацію до генераторів та підготовлено узагальнюючу інформацію у вигляді таблиці, згідно із якою визначено необхідність придбання дизельних генераторів в кількості 24 штук, а саме: 1 (один) шт. дизельний генератор 36 (29) кВт, 4 (чотири) шт. дизельних генераторів 40 (32) кВт, 8 (вісім) шт. дизельних генераторів 67 (54) кВт, 1 (один) шт. дизельний генератор 90 (72) кВт, 1 (один) шт. дизельний генератор 110 (88) кВт, 8 (вісім) шт. дизельний генератор 150 (120) кВт, 1 (один) шт. дизельний генератор ТМ NEP 300 (240) кВт.

Скориставшись цим, на початку листопада 2022 року, більш точної дати у ході досудового розслідування не встановлено, у ОСОБА_5 , виник протиправний умисел на розтрату коштів комунального підприємства.

Для реалізації вказаного наміру, ОСОБА_5 діючи умисно, з корисливих мотивів, всупереч інтересам комунального підприємства та Мукачівської міської територіальної громади, переслідуючи мету особистої вигоди, яка полягала у імітації перед Мукачівською міською радою та її виконавчими органами ефективного управління комунальним підприємством в умовах воєнного стану, без проведення моніторингу ринкових цін на дизельні генератори, при невстановлених досудовим розслідуванням обставинах, але не пізніше 08.11.2022, надав до виконавчого комітету Мукачівської міської ради, а також бюджетної комісії даної ради, підписані ним особисто, пропозиції реформування та підтримки водопровідного та каналізаційного господарства на території Мукачівської міської територіальної громади на 2022-2024 роки в новій редакції, в п.4.33 яких зазначив потребу у виділенні КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради бюджетних коштів в сумі 25 000 000 гривень для закупки 24 генераторів.

24.11.2022 рішенням 29 сесії Мукачівської міської ради 8-го скликання №855/36-22, на підставі, підписаних та поданих директором КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради ОСОБА_5 , пропозицій змінено розмір статутного капіталу КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради з 61 169 200 гривень на 101 649 200 гривень та зобов`язано управління міського господарства здійснити внесок до статутного капіталу КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради в сумі 40 480 000 гривень, шляхом перерахування бюджетних коштів на поточний рахунок даного комунального підприємства НОМЕР_1 , відкритого в АТ «Укрексімбанк, в тому числі кошти в сумі 25 000 000 гривень для закупівлі 24 генераторів.

Після надходження із управління міського господарства Мукачівської міської ради на розрахунковий рахунок КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради НОМЕР_1 , відкритий в АТ «Укрексімбанк коштів місцевого бюджету в сумі 40 480 000 гривень, в тому числі 25 000 000 гривень для закупівлі 24 генераторів, ОСОБА_5 , як директор даного комунального підприємства, маючи згідно Статуту одноосібне право на розпорядження коштами, які знаходяться на розрахунковому рахунку даного підприємства, діючи умисно, з корисливих мотивів, реалізуючи свій протиправний намір, спрямований на розтрату таких коштів та переслідуючи мету особистої вигоди, яка полягала у імітації перед Мукачівською міською радою та її виконавчими органами ефективного управління комунальним підприємством в умовах воєнного стану, а також удаване покращення показників господарської діяльності, шляхом їх повного освоєння у 2022 році, при невстановлених досудовим розслідуванням обставинах, але не пізніше 07.12.2022, всупереч інтересам комунального підприємства та Мукачівської міської територіальної громади надав вказівку юристу КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради ОСОБА_8 підготувати тендерні документи для закупівлі 24 дизельних генераторів, без належного дослідження та опрацювання ринку цін на такі генератори.

В подальшому, 07.12.2022 юрист КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради ОСОБА_8 , не усвідомлюючи справжніх протиправних намірів ОСОБА_5 , виконуючи його вказівку, опублікувала та оприлюднила оголошення на Prozorro.gov.ua на проведення торгів щодо предмета закупівлі UA-2022-12-07-016502-a «Джерела резервного живлення, показник національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - ДК 021:2015 31120000-3 Генератори із очікуваною вартістю 19 457 000, 00 грн.

17.12.2022 протокольним рішенням № 410 від 17.12.2022 згідно поданої під час проведення процедури закупівлі UA-2022-12-07-016502-a на відповідність вимогам тендерної документації, відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» визначено учасника Товариство з обмеженою відповідальністю «НасосЕлПром» переможцем щодо закупівлі та прийнято рішення про намір укласти договір про закупівлю із переможцем щодо закупівлі.

Надалі, 23.12.2022 у невстановлений досудовим розслідуванням час, між КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради» в особі директора ОСОБА_5 та ТОВ «НасосЕлПром» в особі директора ОСОБА_9 , укладено договір поставки №469 від 23.12.2022 на поставку товарів у погоджені строки: «Джерела резервного живлення, показник національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - ДК 021:2015 31120000-3 Генератори, в кількості 24 штук дизельних генераторів марки «NEP» на загальну суму 19 456 500,00 грн. (дев`ятнадцять мільйонів чотириста п`ятдесят шість тисяч п`ятсот грн. 00 коп).

При цьому, директор КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради ОСОБА_5 , достовірно знаючи, що юристом комунального підприємства «Міськводоканал» Мукачівської міської ради ОСОБА_8 , ринок цін на дизельні генератори не досліджено, відповідних письмових запитів до виробників чи постачальників не надсилала, а під час самої процедури закупівлі надійшла лише одна тендерна пропозиція, будучи обізнаним з тим, що у листопаді 2022 року комунальними підприємствами Закарпатської області, в тому числі КП «Водоканал м.Ужгорода» проведені закупівлі аналогічних дизельних генераторів за значно нижчими цінами, усвідомлюючи суспільно-небезпечний характер своїх дій, передбачаючи їх суспільно-небезпечні наслідки і бажаючи їх настання, 23.12.2022 у невстановлений досудовим розслідуванні час, знаходячись в приміщенні КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради, що за адресою Закарпатська область, м.Мукачево, пл. О.Духновича, 2, під час укладання договору поставки №469 від 23.12.2022, умисно підписав додаток №1 до даного договору «Специфікація», де було зазначено кількість та ціну на дизельні генератори всього на загальну суму 19 456 500 гривень, тоді як загальна ринкова вартість таких товарів на ринку України згідно висновку експерта №2212/1 від 08.01.2024 становила 18 918 576,8 гривень, зокрема:

- один дизельний генератор ТМ NEP 28 кВт, ціна за одиницю вказана 553500 гривень без ПДВ, тоді як фактична ринкова вартість такого дизельного генератора станом на 23.12.2022, згідно висновку експерта № 2212/1 від 08.01.2024 становила 551593,33 гривень, завищення вартості склало 1906,67 гривень;

- чотири дизельних генераторів ТМ NEP 33 кВт, ціна за одиницю вказана 568 500 гривень без ПДВ, на загальну суму 2 274 000 гривень без ПДВ, тоді як фактична ринкова вартість такого одного дизельного генератора станом на 23.12.2022, згідно висновку експерта №2212/1 від 08.01.2024 становила 522 734,66 гривень, завищення вартості за одиницю склало 45765,34 гривень, а всього по даному виду генераторів завищено ринкову вартість на суму 183061,36 гривень;

- вісім дизельних генераторів ТМ NEP 56 кВт, ціна за одиницю вказана 653 500 гривень без ПДВ, на загальну суму 5 228 000 гривень без ПДВ, тоді як фактична ринкова вартість такого одного дизельного генератора станом на 23.12.2022, згідно висновку експерта №2212/1 від 08.01.2024 становила 646 902,33 гривень, завищення ринкової вартості за одиницю склало 6597,67 гривень, а всього по даному виду генераторів завищено ринкову вартість на суму 52 781,36 гривень;

- один дизельний генератор ТМ NEP 72 кВт, ціна за одиницю вказана 709 000 гривень без ПДВ, тоді як фактична ринкова вартість такого дизельного генератора станом на 23.12.2022, згідно висновку експерта №2212/1 від 08.01.2024 становила 694 041,3 гривень, завищення вартості склало 14 958,7 гривень;

- один дизельний генератор ТМ NEP 88 кВт, ціна за одиницю вказана 888 500 гривень без ПДВ, тоді як фактична ринкова вартість такого дизельного генератора станом на 23.12.2022, згідно висновку експерта №2212/1 від 08.01.2024 становила 866 841,66 гривень, завищення вартості склало 21 658,34 гривень;

- вісім дизельних генераторів ТМ NEP 120 кВт, ціна за одиницю вказана 1 018 500 гривень без ПДВ, на загальну суму 7 940 149,28 гривень без ПДВ, тоді як фактична ринкова вартість такого одного дизельного генератора станом на 23.12.2022, згідно висновку експерта №2212/1 від 08.01.2024 становила 992 518,66 гривень, завищення ринкової вартості за одиницю склало 25 981,34 гривень, а всього по даному виду генераторів завищено ринкову вартість на суму 207 850,72 гривень;

- один дизельний генератор ТМ NEP 240 кВт, ціна за одиницю вказана 1 655 500 гривень без ПДВ, тоді як фактична ринкова вартість такого дизельного генератора станом на 23.12.2022, згідно висновку експерта №2212/1 від 08.01.2024 становила 1 599 794 гривень, завищення вартості склало 55706 гривень;

Отже, факт підписання ОСОБА_5 зі сторони КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради вказаного додатку №1 (специфікації) до договору поставки № 469 від 23.12.2022 із цінами на товар, які перевищували ринкові, в загальній сумі 537 923,15 гривень, зобов`язало дане комунальне підприємство, як покупця після поставки товару протягом 180 днів провести оплату вартості такого товару, без зміни його ціни.

В період з 03.01.2023 по 28.04.2023, Товариство з обмеженою відповідальністю «НасосЕлПром», в рамках виконання договору поставки № 469 від 23.12.2022, на підставі видаткових накладних передало Комунальному підприємству «Міськводоканал» Мукачівської міської ради» 24 (двадцять чотири) дизельних генератори загальною вартістю 19 456 500,00 грн. (дев`ятнадцять мільйонів чотириста п`ятдесят шість тисяч п`ятсот грн. 00 коп), без ПДВ, зокрема:

- на підставі видаткової накладної № РН-0000220 від 03.01.2023 передано 1 (один) дизельний генератор ТМ NEP 28 кВт та 4 (чотири) дизельних генераторів ТМ NEP 28 кВт, загальною вартістю 2 827 500 грн.;

- на підставі видаткової накладної № РН-0000220 від 01.02.2023 передано 4 (чотири) дизельних генераторів ТМ NEP 56 кВт та 1 (один) дизельний генератор ТМ NEP 72 кВт, загальною вартістю 3 323 000 грн.;

- на підставі видаткової накладної № 220 від 14.02.2023 передано 1 (один) дизельний генератор ТМ NEP 120 кВт, вартістю 1 018 500 грн.;

- на підставі видаткової накладної № 220/1 від 16.02.2023, передано 3 (три) дизельних генератори ТМ NEP 56 кВт, загальною вартістю 1 960 500 грн.;

- на підставі видаткової накладної № 221 від 23.02.2023, передано 1 (один) дизельний генератор ТМ NEP 56 кВт, 1 (один) дизельний генератор ТМ NEP 88 кВт, 1 (один) дизельний генератор ТМ NEP 120 кВт, загальною вартістю 2 560 500 грн.;

- на підставі видаткової накладної № 222 від 10.03.2023, передано 2 (два) дизельних генератори ТМ NEP 120 кВт, загальною вартістю 2 037 000 грн.;

- на підставі видаткової накладної № ВН - 223 від 24.03.2023 передано 2 (два) дизельних генератори ТМ NEP 120 кВт, загальною вартістю 2 037 000 грн.;

- на підставі видаткової накладної № ВН - 0224 від 17.04.2023 передано 2 (два) дизельних генератори ТМ NEP 120 кВт, загальною вартістю 2 037 000 грн.;

- на підставі видаткової накладної № ВН - 0225 від 17.04.2023 передано 1 (один) дизельний генератор ТМ NEP 240 кВт, вартістю 1 655 500 грн.

У свою чергу, в період з 23.12.2022 по 29.05.2023, на підставі виставлених ТОВ «НасосЕлПром» рахунків на оплату, з розрахункового рахунку КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради з банківського рахунку № НОМЕР_1 , відкритого в АТ «Укрексімбанк», в декілька етапів, перераховано на розрахунковий рахунок ТОВ «НасосЕлПром» № НОМЕР_2 , відкритого в АТ КБ «ПриватБанк» грошові кошти в сумі 19 457 000, 00 грн., як оплату за дизельні генератори, а саме: платіжним дорученням № 185 від 23.12.2022 в сумі 12 500 000,00.(як авансова платіж); платіжним дорученням № 204 від 31.03.2023 в сумі 1 227 000,00 грн; платіжним дорученням № 205 від 31.03.2023 в сумі 2 037 000,00 грн.; платіжним дорученням № 208 від 28.04.2023 в сумі 2 037 000,00 грн.; платіжним дорученням № 214 від 29.05.2023 в сумі 1 655 500,00 грн.

Таким чином, внаслідок зловживання своїм службовим становищем ОСОБА_5 , за період з 23.12.2022 по 29.05.2023, із власності комунального підприємства «Міськводоканал» Мукачівської міської ради незаконно вибули грошові кошти на загальну суму 537 923,15 гривень, як оплата завищеної ринкової вартості дизельних генераторів, придбаних за договором поставки № 469 від 23.12.2022, чим самим завдано даному комунальному підприємству матеріальної шкоди у великих розмірах.

14 березня 2024 року стороною обвинувачення, відповідно до ст.278 КПК України повідомлено про підозру ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Мукачево, Закарпатської області, зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , громадянина України, українця, директора комунального підприємства «Міськводоканал» Мукачівської міської ради, у вчиненні кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України, а саме розтрата чужого майна, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчинена у великих розмірах, в умовах воєнного стану.

Обґрунтованість підозри ОСОБА_5 у інкримінованованому йому злочині підтверджується:

- повідомленням з УСР в Закарпатській області щодо вирішення питання внесення відомостей до ЄРДР, в порядку ст.214 КПК України з додатками;

- протоколом огляду з додатками;

- договором поставки № 469 від 23.12.2022 з додатками;

- відповіддю на запит з КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради з додатками;

- статутом КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради;

- протоколом огляду інформації з відкритих джерел;

- протоколами оглядів Дизельних генераторів разом з додатками до них фото таблицями;

- висновок аналітичного дослідження від 30.06.2023 №16/07-16-08-00-11/41536514 «Про результати дослідження фінансово-господарської діяльності КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради (код ЄДРПОУ 41536514) щодо наявності ознак правопорушень, пов`язаних з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму та/або інших правопорушень за період з 01.01.2022 по 15.05.2023»;

- протоколом допиту свідка ОСОБА_5 ;

- протоколом допиту свідка ОСОБА_8 ;

- протоколом допиту свідка ОСОБА_10 ;

- протоколом допиту свідка ОСОБА_9 ;

- висновками судових експертів за результатами судової економічної експертизи, товарознавчої експертизи та комплексної судової товарознавчої та економічної експертизи;

- та іншими зібраними доказами у їх сукупності.

У ході провадження досудового розслідування встановлено, що відповідно до розпорядження Мукачівського міського голови від 02.11.2021 № 390/35-21 ОСОБА_5 з 03.11.2021 працює на посаді директора комунального підприємства «Міськводоканал» Мукачівської міської ради (ЄДРПОУ 41536514) юридична адреса АДРЕСА_2 .

Перебування ОСОБА_5 на посаді директора КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради безпосередньо сприяло та стало основною передумовою вчинення ним кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України, а корисливий мотив дає підстави вважати, що, перебуваючи на посаді, він може продовжити протиправну діяльність.

Враховуючи наведене, потреби досудового розслідування щодо повного, всебічного і неупередженого досудового розслідування та прийняття законних та справедливих процесуальних рішень, виправдовують такий ступінь втручання у права та законні інтереси підозрюваного як застосування заходу забезпечення кримінального провадження відсторонення ОСОБА_5 від посади, який є обгрунтовано необхідним та в повній мірі відповідає меті його застосування та завданням кримінального провадення.

Сторона обвинувачення зазначає, що незастосування такого заходу забезпечення досудового розслідування як відсторонення ОСОБА_5 від посади, враховуючи наявні ризики його неналежної процесуальної поведінки та виконання процесуальних обов`язків, може негативно вплинути бути виконання завдання досудового розслідування щодо швидкого, повного та неупередженого розслідування та судового розгляду.

Прокурор в судовому засіданні підтримав зазначене клопотання та просив його задовольнити.

Захисник - адвокат ОСОБА_4 заперечував проти задоволення вказаного клопотання, послаючись на недоведення наявних ризиків у справі.

Підозрюваний підтримав думку захисника, зазначив, що своєї вини не визнає, підозра є необгрунтованою, що він вподальшому буде доволити. Крім того просив звернути увагу, що стратегічно важливе підприємство залишиться без керівника, оскільки він не має заступника, через перебування останнього в ЗСУ.

Дослідивши матеріали клопотання, заслухавши доводи учасників кримінального провадження, слідчий суддя дійшла наступного висновку.

У відповідності до підпункту 4 ч.2 ст.131 КПК України одним із заходів забезпечення кримінального провадження, які згідно із ст.131 КПК України застосовуються з метою досягнення його дієвості, є відсторонення від посади.

Статтею 132 КПК України встановлені загальні правила застосування заходів забезпечення кримінального провадження - вони не допускаються, якщо слідчий, прокурор не доведе, що:

- існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження;

- потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про який ідеться в клопотанні слідчого, прокурора;

- може бути виконане завдання, для виконання якого слідчий, прокурор звертається із клопотанням.

Разом з тим, у ч.1, 2 ст.157 КПК України зазначено, що при вирішенні питання про відсторонення від посади слідчий суддя зобов`язаний врахувати такі обставини:

1) правову підставу для відсторонення від посади;

2) достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінального правопорушення;

3) наслідки відсторонення від посади для інших осіб.

Слідчий суддя відмовляє у задоволенні клопотання про відсторонення від посади, якщо слідчий, прокурор не доведе наявність достатніх підстав вважати, що такий захід необхідний для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.

Нормативна регламентація пункту 1 ч.3 ст.132 КПК України свідчить, що дослідженню підлягає наявність обґрунтованої підозри щодо вчинення кримінального правопорушення відповідного ступеню тяжкості, а не стосовно його вчинення певною особою. А п. 2 ч.2 ст.157 КПК України зобов`язує слідчого суддю дослідити достатність доказів, які вказують на вчинення кримінального правопорушення певною особою (підозрюваним).

За змістом клопотання, витягу з ЄРДР та повідомлення про підозру, органом досудового розслідування встановлюються обставини вчинення ОСОБА_5 кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 КК України.

Описана у клопотанні фабула кримінального правопорушення у сукупності з наданими до клопотання матеріалами кримінального провадження формує у слідчого судді внутрішнє переконання про наявність ознак складу кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 КК України.

Зазначені відомості у сукупності з інформацією, викладеною у дослідженому під час судового засідання повідомленні про підозру, переконали слідчого суддю в тому, що відповідне правопорушення могло бути вчинено, а надані слідчим до клопотання докази в достатній мірі вказують на можливість вчинення кримінального правопорушення підозрюваною. Отже, слідчим дотримані стандарти п.1 ч.3 ст.132 та п.2 ч.2 ст.157 КПК України.

Відповідно до ч.3 ст.156 КПК України за клопотанням сторін або за власною ініціативою слідчий суддя має право за клопотанням сторін кримінального провадження або за власною ініціативою заслухати будь-якого свідка чи дослідити будь-які матеріали, що мають значення для вирішення питання про відсторонення від посади.

В межах даного клопотання, слідчим суддею розглянуто питання про відсторонення від посади, та наявність обґрунтованої підозри ОСОБА_5 , що може бути умовою для застосування заходу забезпечення кримінального провадження у виді відсторонення від посади. При цьому на даному етапі досудового розслідування слідчий суддя не може вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд при розгляді кримінального провадження по суті, тобто не вправі встановлювати наявність в діях осіб складу злочину та ступінь вини.

Слідчий суддя на підставі розумної оцінки сукупності отриманих доказів визначає, що причетність тієї чи іншої особи є вірогідною та достатньою для застосування щодо неї заходів забезпечення кримінального провадження, одним із яких є відсторонення від посади.

Правові підстави для відсторонення від посади передбачені ст.154 КПК України. Згідно із цією нормою відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину.

У відповідності до ч.1 ст.42 КПК України підозрюваним є, зокрема, особа, якій у порядку, передбаченому статтями 276-279 цього Кодексу, оголошено про підозру.

Як встановлено з матеріалів клопотання 14 березня 2024 року стороною обвинувачення, відповідно до ст.278 КПК України повідомлено про підозру ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 у вчиненні кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч.4 ст.191 КК України, а саме розтрата чужого майна, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчинена у великих розмірах, в умовах воєнного стану.

Отже, у відповідності до вимог ст. 42 КПК України ОСОБА_5 має статус підозрюваного у цьому кримінальному провадженні.

Як встановлено з матеріалів клопотання, відповідно до розпорядження Мукачівського міського голови від 02.11.2021 № 390/35-21 ОСОБА_5 з 03.11.2021 працює на посаді директора комунального підприємства «Міськводоканал» Мукачівської міської ради.

Крім того відповідно до частини 5 ст. 65 Закону України «Про запобігання корупції», відповідно до якої, особа, якій повідомлено про підозру у вчиненні нею злочину в сфері службової діяльності, підлягає відстороненню від виконання повноважень на посаді в порядку, визначеному законом.

Таким чином, наявні правові підстави для відсторонення від посади, які передбачені ч.1 ст.156 КПК України.

В світлі встановлених юридичних підстав для застосування щодо ОСОБА_5 відсторонення від посади, слідчому судді належить з`ясувати фактичні підстави цього заходу забезпечення кримінального провадження, тобто чи наявні в цій справі реальні конкретні умови і обставини, які зумовлюють його застосування. Для цього слідчий суддя виходить із формулювань, закріплених у ч.1 ст.157 КПК України, в контексті необхідності такого заходу.

Оскільки досудове розслідування кримінального правопорушення не завершене, слідчий суддя оцінює висловлені сторонами аргументи з точки зору необхідності цього заходу для запобігання протиправній поведінці підозрюваного, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.

За своєю сутністю можливість вчинення зазначених дій є відповідним ризиком кримінального провадження. Ризиком у контексті кримінального провадження є певна ступінь можливості, що особа вдасться до вчинків, які будуть перешкоджати досудовому розслідуванню та судовому розгляду або ж створять загрозу суспільству.

Слідчий суддя, оцінюючи вірогідність такої поведінки підозрюваного, має дійти обґрунтованого висновку про високу ступінь ймовірності поза процесуальних дій зазначеної особи. Разом з тим, зазначені в ст.157 КПК України ризики не є тотожними тим, що визначені в ст.177 КПК України, що мають враховуватись під час застосування запобіжного заходу та обставини дослідження яких є значно ширшими.

Розглядаючи клопотання про відсторонення від посади, наявність відповідних ризиків має досліджуватися слідчим суддею саме у зв`язку із перебуванням підозрюваного на відповідній посаді. Тому слідчий суддя має встановити, чи пов`язане перебування ОСОБА_5 на посаді директора комунального підприємства «Міськводоканал» Мукачівської міської ради з тими ризиками, які заявлені в клопотанні.

Питання про відсторонення від посади має розглядатися крізь призму об`єктивних факторів, актуальних на час відповідного звернення. Отже слідчий суддя має визначити:

1) чи може підозрюваний, перебуваючи на посаді, знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином;

2) чи є відсторонення від посади необхідним заходом для припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного.

Згідно п. 4 ч.2 ст.131 КПК України відсторонення від посади є одним із заходів забезпечення кримінального провадження, та згідно п. 2 ч.3 ст.132 КПК України застосування такого заходу забезпечення не допускається, якщо слідчий, прокурор не доведе, зокрема, що потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про який ідеться в клопотанні слідчого, прокурора. Відповідно до п.3 ч.2 ст.157 КПК України слідчий суддя під час розгляду клопотання має встановити наявність/відсутність наслідків відсторонення від посади для інших осіб.

Слідчий суддя зауважує, що інкриміноване підозрюваному правопорушення вчинено у період його перебування на вказаній посаді та безпосередньо сприяло, та стало основною передумовою вчинення ним вказаного вище кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст.191 КК України, а його корисливий мотив дає підстави вважати, що перебуваючи на цій посаді в подальшому, він може продовжити свою протиправну діяльність.

Також, слідчий суддя зазначає, що ще не встановлені всі та не допитані як свідки всі працівники КП «Міськводоканал» Мукачівської міської ради, та інші особи щодо обставин, що мають доказове значення у даному провадженні, а також вирішується питання щодо призначення та проведення судових експертиз, стороною обвинувачення витребовуються документи, що можуть мати доказове значення, а тому сторона обвинувачення, враховуючи службове становище відповідно до займаної посади підозрюваного ОСОБА_5 не виключає можливості вчинення ним безпосередньо чи за посередництва інших осіб з метою уникнення кримінальної відповідальності спроб незаконного впливу на вказаних осіб, та інших учасників кримінального провадження, з метою переконати їх не надавати відносно нього викривальні покази, а також може вчинити спроби знищення, спотворення чи підроблення документів, що можуть мати доказове значення. ОСОБА_5 може вживати заходів до знищення чи спотворення вже існуючих документів, які можуть бути доказами вчинення кримінального правопорушення, що розслідується у провадженні.

Із урахуванням викладеного слідчий суддя доходить до переконання про те, що стороною кримінального провадження доведено наявність підстави для відсторонення підозрюваного від займаної посади, а також те, що потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи ОСОБА_5 ..

Разом з тим, слідчий суддя зазначає, що відсторонення від посади строком на один місяць, цілком може забезпечити потреби досудового розслідування щодо повного, всебічного і неупередженого досудового розслідування та прийняття законних та справедливих процесуальних рішень.

На підставі викладеного, керуючись ст.131,132, 154, 156, 157, 309, 376 КПК України, слідчий суддя,-

постановив:

Клопотання задовольнити частково.

Відсторонити підозрюваного ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від займаної ним посади директора комунального підприємства «Міськводоканал» Мукачівської міської ради, строком на один місяць до 27 квітня 2024 року.

Ухвала підлягає до негайного виконання після її оголошення.

На ухвалу може бути подана апеляційна скарга до Закарпатського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.

Повний текст ухвали було виготовлено та проголошено 01 квітня 2024 року о 16 год. 50 хв..

Слідчий суддя ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення27.03.2024
Оприлюднено03.04.2024
Номер документу118030119
СудочинствоКримінальне
Сутьвідсторонення від посади відносно підозрюваного: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, українця, уродженця м. Мукачево, Закарпатської області, громадянина України, українця, зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , одруженого, на утриманні двоє неповнолітніх дітей, директора комунального підприємства «Міськводоканал» Мукачівської міської ради, раніше не судимого, у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 Кримінального кодексу України

Судовий реєстр по справі —308/12642/23

Ухвала від 27.03.2024

Кримінальне

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області

Дегтяренко К. С.

Ухвала від 27.03.2024

Кримінальне

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області

Дегтяренко К. С.

Ухвала від 27.03.2024

Кримінальне

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області

Дегтяренко К. С.

Ухвала від 27.03.2024

Кримінальне

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області

Дегтяренко К. С.

Ухвала від 14.08.2023

Кримінальне

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області

Дегтяренко К. С.

Ухвала від 28.07.2023

Кримінальне

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області

Дегтяренко К. С.

Ухвала від 28.07.2023

Кримінальне

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області

Дегтяренко К. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні