Рішення
від 01.04.2024 по справі 560/18563/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/18563/23

РІШЕННЯ

іменем України

01 квітня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючої-судді Ковальчук О.К. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області , Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області "Луцький ліцей №14 імені Василя Сухомлинського Луцької міської ради" про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася в суд із позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, в якому просить визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області щодо виплати грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій станом на день її призначення відповідно до пункту 7-1 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області зарахувати страховий стаж на посаді педагога-куратора Луцького ліцею № 14 з 02.09.1997 по 01.09.2007 та виплатити грошову допомогу у розмірі десяти місячних пенсій, передбаченої пунктом 7-1 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

В обґрунтування позову вказує, що звернулася до територіального пенсійного органу із заявою про призначення грошової допомоги, яка не підлягає оподаткуванню, у розмірі десяти місячних пенсій станом на день звернення. Рішенням від 18.08.2023 Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області відмовило у призначенні грошової допомоги, у зв`язку із відсутність 30 років спеціального страхового стажу роботи в закладах та установах державної або комунальної форми власності. Спеціальний таж становить 24 роки 07 місяців 16 днів. Вважає протиправною відмову пенсійного органу щодо зарахування періоду роботи з 02.09.1997 по 01.09.2007 на посаді педагога-куратора Луцького ліцею №. Просить задовольнити позовні вимоги.

Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження у цій адміністративний справі за правилами спрощеного позовного провадження.

До суду надійшов відзив, в якому Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області просить відмовити в задоволенні позовної заяви. Зазначає, що позивачка перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Волинській області та з 19.05.2023 отримує пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV. Період роботи з 02.09.1997 по 31.08.2007 на посаді педагога-куратора у комунальному закладі загальної середньої освіти "Луцький ліцей № 14 імені Василя Сухомлинського Луцької міської ради" не підлягає до зарахування спеціального роботи, що дає право на призначення грошової допомоги, оскільки дана посада не передбачена Переліком закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.1993 № 909. Враховуючи відсутність необхідного спеціального стажу, підстави для призначення та виплати грошової допомоги у розмірі 10-ти місячних пенсій відсутні.

Ухвалами від 26.01.2024 Хмельницький окружний адміністративний суд залучив до участі у справі як співвідповідача Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області та відмовив у задоволенні клопотання Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін.

Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області подало до суду відзив у якому зазначає, що 10.08.2023 позивачка звернулася до головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області із заявою про призначення грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій станом на день призначення пенсії. Рішенням від 18.08.2023 Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області відмовило позивачці у призначенні грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій згідно заяви від 10.08.2023 у зв`язку з відсутністю 30 років необхідного спеціального страхового стажу роботи в закладах та установах державної або комунальної форми власності. Спірний період не підлягає до зарахування спеціального стажу, оскільки посада педагога-куратора не передбачена Переліком закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.1993 № 909. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Ухвалою від 19.02.2024 Хмельницький окружний адміністративний суд витребував у Департаменту освіти Луцької міської ради копію листа Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 06.10.2011 №10/2-724.

На виконання ухвали суду від 19.02.2024 Департамент освіти Луцької міської ради повідомив, що строк зберігання листів становить 5 років, тому немає можливості надати витребуваний документ.

Ухвалою від 27.02.2024 Хмельницький окружний адміністративний суд витребував у комунального закладу загальної середньої освіти "Луцький ліцей № 14 імені Василя Сухомлинського Луцької міської ради" посадові інструкції педагога-куратора та педагога-організатора.

На виконання ухвали суду від 27.02.2024 комунальний заклад загальної середньої освіти "Луцький ліцей № 14 імені Василя Сухомлинського Луцької міської ради" надіслав посадову інструкцію педагога-куратора та вказав, що посадова інструкція педагога-організатора така ж сама, проте змінилась лише назва посади: педагог-куратор на педагог-організатор-класний керівник.

Ухвалами від 06.03.2024 Хмельницький окружний адміністративний суд залучив третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, комунальний заклад загальної середньої освіти "Луцький ліцей № 14 імені Василя Сухомлинського Луцької міської ради" та повторно витребував у комунального закладу загальної середньої освіти "Луцький ліцей № 14 імені Василя Сухомлинського Луцької міської ради" посадову інструкцію педагога-організатора.

19.03.2024 комунальний заклад загальної середньої освіти "Луцький ліцей № 14 імені Василя Сухомлинського Луцької міської ради" надіслав до суду посадову інструкцію педагога-організатора.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв`язку та сукупності, суд встановив таке.

Позивачка - ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Волинській області та з 19.05.2023 отримує пенсію за віком згідно із Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV.

10.08.2023 позивачка звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області із заявою про призначення грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій станом на день призначення пенсії.

Рішенням від 18.08.2023 Головне управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області відмовило в призначенні грошової допомоги у розмірі 10 місячних пенсій у зв`язку з відсутністю 30 років необхідного спеціального страхового стажу роботи в закладах та установах державної або комунальної форми власності. До спеціального стажу роботи, що дає право на призначення грошової допомоги не зараховані періоди роботи: з 01.09.1981 по 29.08.1983 на посаді викладача в Ківерцівській дитячій музичній школі, оскільки відсутні будь-які статутні документи, які б підтверджували належність музичної школи до загальноосвітніх чи позашкільних навчальних закладів, а також до середніх чи початкових музичних шкіл; з 02.09.1997 по 31.08.2007 на посаді педагога-куратора у комунальному закладі загальної середньої освіти "Луцький ліцей № 14 імені Василя Сухомлинського Луцької міської ради", оскільки дана посада не передбачена Переліком закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.1993 № 909; з 01.04.2023 по 31.07.2023, оскільки відсутня сплата внесків згідно з індивідуальними відомостями про застраховану особу Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Вважаючи протиправною відмову відповідача-1 щодо зарахування періоду роботи з 02.09.1997 по 31.08.2007 до спеціального страхового стажу та надання грошової допомоги, позивачка звернулася з позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Відповідно до пункту 7-1 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV, особам, які на день досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, працювали в закладах та установах державної або комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів "е" - "ж" - статті 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення" і мають страховий стаж (для чоловіків - 35 років, для жінок - 30 років) на таких посадах, а також якщо вони до цього не отримували будь-яку пенсію, при призначенні пенсії за віком виплачується грошова допомога, яка не підлягає оподаткуванню, у в розмірі їх десяти місячних пенсій станом на день її призначення.

Виплата зазначеної грошової допомоги здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України. Порядок обчислення стажу, який дає право на призначення грошової допомоги, та механізм виплати цієї допомоги встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1191 затверджений Порядок обчислення страхового стажу, що дає право на призначення грошової допомоги, та її виплати, який визначає умови обчислення страхового стажу, що дає право на призначення грошової допомоги відповідно до пункту 7-1 "Прикінцевих положень" Закону №1058-IV (далі - Порядок №1191).

Відповідно до пункту 2 Порядку №1191 до страхового стажу, що визначає право на виплату грошової допомоги, зараховуються періоди роботи в закладах та установах державної та комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів "е" і "ж" статті 55 Закону №1788-ХІІ, що передбачені, зокрема, Переліком закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.1993 №909.

Пунктом 5 Порядку №1191 встановлено, що грошова допомога надається особам, яким, починаючи з 01.10.2011 призначається пенсія за віком відповідно до Закону №1058-IV та які на день досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 зазначеного Закону, працювали в закладах та установах державної або комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів "е" - "ж" статті 55 Закону №1788-XII, і мають страховий стаж (для чоловіків - 35 років, для жінок - 30 років) на таких посадах, а також якщо вони до цього не отримували будь-яку пенсію.

За змістом пункту 7 Порядку №1191 виплата грошової допомоги здійснюється органами Пенсійного фонду України одноразово у розмірі десяти місячних пенсій за рахунок коштів Державного бюджету України одночасно з першою виплатою пенсії, яка призначена до виплати.

Отже, право особи на отримання грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій виникає за наявності одночасно таких умов: 1) наявність необхідного спеціального страхового стажу роботи на певних визначених законодавством посадах; 2) вихід на пенсію саме з цих посад в закладах та установах державної та комунальної форми власності; 3) неотримання такою особою до моменту виходу на пенсію за віком відповідно до Закону №1058-IV будь-якого іншого виду пенсії.

Відповідно до записів трудової книжки НОМЕР_1 позивачка з 02.09.1997 до 01.09.2007 працювала на посаді педагога-куратора з неповним навантаженням у комунальному закладі загальної середньої освіти " Луцький ліцей № 14 імені Василя Сухомлинського Луцької міської ради ".

Зазначена посада не передбачена Переліком №909.

Тому, відповідач правомірно прийняв рішення про відмову позивачці щодо призначення грошової допомоги у розмірі 10 місячних пенсій.

Посилання позивачки на постанову Кабінету Міністрів України "Про затвердження переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників" від 14.06.2000 № 963 суд вважає безпідставним, оскільки зазначений перелік не регулює правовідносини щодо обчислення спеціального стажу. Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає умови обчислення страхового стажу, що дає право на призначення грошової допомоги відповідно до пункту 7-1 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" є Перелік №909.

Надані позивачкою довідки Департаменту освіти Луцької міської ради від 17.07.2023 №Щ-65/16.3-10 та комунального закладу загальної середньої освіти "Луцький ліцей № 14 імені Василя Сухомлинського Луцької міської ради" від 07.09.2023 №01/22/132 не можуть слугувати підставою для включення до спеціального стажу, який дає право на отримання грошової допомоги, передбаченої пунктом 7-1 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", стажу роботи позивачки на посаді педагога-куратора з неповним навантаженням у комунальному закладі загальної середньої освіти "Луцький ліцей № 14 імені Василя Сухомлинського Луцької міської ради" в період з 02.09.1997 до 01.09.2007 у зв`язку з таким.

Відповідно до довідки Департаменту освіти Луцької міської ради від 17.07.2023 №Щ-65/16.3-10 період роботи на посаді педагога-організатора, передбаченій Переліком закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.1993 № 909, зараховується до спеціального стажу роботи, який дає право на пенсію за вислугу років. Посадові обов`язки педагога-куратора ідентичні із посадовими обов`язками і характером роботи посади педагога-організатора. У листі від 06.10.2011 №10/2-724 Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України зазначило про рівнозначність посадових обов`язків, за вказаними посадами та вказало, що період роботи на посаді педагога-куратора зараховується до спеціального стажу роботи, який дає право на призначення пенсії за вислугу років.

Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 06.10.2011 №10/2-724 позивачкою не наданий. На ухвалу суду про його витребування Департамент освіти Луцької міської ради повідомив на неможливість його надання.

У довідці від 07.09.2023 №01/22/132 комунальний заклад загальної середньої освіти "Луцький ліцей № 14 імені Василя Сухомлинського Луцької міської ради" зазначив, що педагог-куратор (класний керівник) - це педагогічний працівник, який здійснює педагогічну діяльність з колективом учнів класу, окремими учнями, їх батьками, організацію і проведення позаурочної і культурно масової роботи. Зазначено, що позивачка проходила курси підвищення кваліфікація як класний керівник та атестувалася на відповідність займаній посаді.

Разом з тим, правовий аналіз положень пункту 2 Порядку №1191 свідчить, що право на отримання грошової допомоги, передбаченої пунктом 7-1 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", виникає у разі, коли посада педагогічних та науково-педагогічних працівників, робота на якій дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів "е" і "ж" статті 55 Закону №1788-ХІІ, включена до Переліку №909.

При цьому, ані Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", ані Порядком №1191, який є спеціальним нормативно правовим актом, що регулює правовідносини з призначення грошової допомоги, передбаченої пунктом 7-1 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", не передбачені повноваження Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України (чи будь яких інших суб`єктів) щодо надання роз`яснень з питань застосування Переліку №909, в тому числі в частині надання висновків про ідентичність (аналогічність) посад працівників освіти.

Отже, позивачка не довела, що посада педагога-куратора з неповним навантаженням у комунальному закладі загальної середньої освіти "Луцький ліцей № 14 імені Василя Сухомлинського Луцької міської ради", яку вона займала з 02.09.1997 до 01.09.2007, є ідентичною посаді педагога-організатора, передбаченої Розділом 1 "Освіта" Переліку №909, та дає їй право на отримання грошової допомоги, передбаченої пунктом 7-1 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Суд також враховує, що Переліком №909 в редакції, чинній станом на 02.09.1997 (дату призначення позивачки на посаду педагога - куратора), не була передбачена посада педагога-організатора. Посада педагога-організатора включена до розділу 1 "Освіта" Переліку №909 постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2002 №1436, яка набрала чинності з 02.10.2002.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Під час судового розгляду відповідачі довели правомірність дій щодо не зарахування періоду роботи з 02.09.1997 до 01.09.2007 до спеціального стажу, який дає право на виплату грошової допомоги, передбаченої пунктом 7-1 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Тому, підстави для задоволення позову відсутні.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позову, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області "Луцький ліцей №14 імені Василя Сухомлинського Луцької міської ради" про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_2 ) Відповідач:Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (вул. Гната Чекірди, 10,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29013 , код ЄДРПОУ - 21318350) Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області (вул. Кравчука, 22В,м. Луцьк,Волинська обл., Луцький р-н,43026 , код ЄДРПОУ - 13358826) Третя особа:"Луцький ліцей №14 імені Василя Сухомлинського Луцької міської ради" (вул. гімназійна, 8, м. Луцьк,Волинська обл., Луцький р-н,430003 , код ЄДРПОУ - 13369190)

Головуючий суддя О.К. Ковальчук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.04.2024
Оприлюднено03.04.2024
Номер документу118043079
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —560/18563/23

Рішення від 01.04.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 26.01.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 26.01.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 20.10.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні