Рішення
від 04.04.2024 по справі 629/1243/24
ЛОЗІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 629/1243/24

Номер провадження 2/629/509/24

РIШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04.04.2024 року Лозівський міськрайонний суд Харківської області в складі:

головуючого - судді Попова О.Г.,

за участі секретаря судових засідань - Саченко К.М.,

представника позивачів - ОСОБА_1 ,

представника відповідача - ОСОБА_2 ,

розглянувши увідкритому судовому засіданнів залісуду містаЛозова Харківськоїобласті впорядку спрощеногопозовного провадженняцивільну справуза позовом ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ,до Дочірньогопідприємства «Лозоваводосервіс»комунального підприємства«Теплоенерго» Лозівськоїміської радиХарківської області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на стороні позивачів Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «М. Грушевського-11», третя особа, що не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача: Комунальне підприємство «Житлова управляюча компанія» Лозівської міської ради Харківської області про визнання дій неправомірними, зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

Представник позивачів звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати неправомірними дії Дочірнього Підприємства «Лозоваводосервіс» комунального підприємства «Теплоенерго» Лозівської міської ради Харківської області щодо поставлення на абонентський облік загальнобудинкового лічильника води, встановленого 16.02.2021 року за адресою: АДРЕСА_1 ; визнати дії відповідача з нарахування за послугу з централізованого постачання води з урахуванням показників загальнобудинкового лічильника води, встановленого 16.02.2021 року такими, що порушують права ОСОБА_3 , ОСОБА_4 як споживачів комунальних послуг; скасувати нарахування Дочірнього Підприємства «Лозоваводосервіс» комунального підприємства «Теплоенерго» Лозівської міської ради Харківської області за послугу з централізованого постачання води з урахуванням показників загальнобудинкового лічильника води, встановленого 16.02.2021 року; зобов`язати відповідача провести перерахунок нарахувань за послугу з централізованого постачання води без урахування показників загальнобудинкового лічильника води, встановленого 16.02.2021 року; стягнути з відповідача на користь позивачів витрати на професійну правничу допомогу. Зазначає, що порушуються права позивачів, як споживачів з боку відповідача, в частині незаконного встановлення загальнобудинкового вузлу обліку води, з порушенням процедури його встановлення, а тому його односторонні дії зі встановлення загальнобудинкового вузлу обліку води, призводять до незаконного нарахування.

Позивачі у судове засідання не з`явились, їх представник ОСОБА_1 позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позові.

Представник відповідача ОСОБА_2 у судовому засіданні позов не визнала з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву.

Представники третіх осіб у судове засідання не з`явились, про час та місце розгляду справи повідомлені своєчасно та належним чином, причину неявки суду не повідомили.

Суд, вислухавши думку представників сторін, дослідивши надані докази, встановив наступні обставини і відповідні їм правовідносини.

Як зазначають позивачі ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , вони є власниками квартир, які знаходяться за адресою АДРЕСА_1 .

Відповідно до п.п. 2.2.7 п. 2.2 "Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення", затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг від 10.08.2012 року № 279 (що діяли в період з 17.09.2012 року до 19.05.2017 року), однією з вимог провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення було наявність приладів обліку в кожній точці розподілу послуг із застосуванням приладів обліку. На виконання вимог нормативно - правових актів КП "Лозоваводоканал" Лозівської міської ради Харківської області поступово встановлювало загальнобудинкові засоби обліку води.

07.08.2014 року представниками КП «Лозоваводоканал» у підвальному приміщені встановлено та взято на абонентський облік водомірний вузол за адресою: АДРЕСА_2 , що підтверджується актом раціонального використання та охорони води.

31.08.2018 року Комунальне підприємство «Лозоваводоканал» (код ЄДРПОУ 37048692) припинило свою діяльність. На підставі, рішення XXXIII сесії VII скликання Лозівської міської ради Харківської області про безоплатну передачу майна, яке знаходиться на праві господарського відання на балансі КП «Лозоваводоканал» Лозівської міської ради, в межах міської комунальної власності від 21 липня 2017 року № 674 передано безоплатно майно (в тому числі лічильники), яке знаходиться на праві господарського відання на балансі комунального підприємства «Лозоваводоканал» Лозівської міської ради, на баланс Дочірнього підприємства «Лозоваводосервіс» Комунального підприємства "Теплоенерго" Лозівської міської ради Харківської області на праві господарського відання, згідно з додатком до рішення міської ради від 21.07.2017 р. № 674 (перелік майна, яке перебуває на обліку господарського відання на балансі КП «Лозоваводоканал» Лозівської міської ради, і передається в межах міської комунальної власності).

ДП «Лозоваводосервіс» КП «Теплоенерго» Лозівської місіької ради Харківської області є суб`єктом господарювання та надає послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення відповідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги". Договірні відносини між виконавцем послуги з централізованого водопостачання/ централізованого водовідведення та споживачем здійснюються виключно на договірних засадах відповідно до Законів України «Про питну воду та питне водопостачання», «Про водовідведення та очищення стічних вод», «Про житлово - комунальні послуги» та «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання».

Статтею 11 ЦК України встановлено, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Згідно Правил користування системами комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України від 27.06.2008 № 190, ДП «Лозоваводосервіс» КП «Теплоенерго» Лозівської міської ради, як виконавець послуги з централізованого водопостачання/централізованого водовідведення обслуговує вуличні, квартальні та дворові мережі водопостачання та водовідведення, споруди і обладнання, а також технологічні прилади й пристрої на них які перебувають у нього на балансі або на які є відповідний договір на обслуговування зі споживачем.

02 серпня 2017 року набув чинності Закон України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання». Вказаним Законом введено поняття комерційних вузлів обліку та розподільних вузлів обліку. Вузол комерційного обліку - вузол обліку, що забезпечує загальний облік споживання відповідної комунальної послуги в будівлі, її частині (під`їзді), обладнаній окремим інженерним вводом. Вузол розподільного обліку - вузол обліку, що забезпечує індивідуальний облік споживання відповідної комунальної послуги в будівлях, де налічуються два та більше споживачів. Крім того, введено поняття комерційний облік комунальних послуг. Таким обліком є визначення саме за допомогою вузла комерційного обліку кількісних та якісних показників комунальної послуги на підставі яких проводяться розрахунки за спожиті комунальні послуги.

Встановлення комерційних вузлів обліку в багатоповерхових будинках передбачено статтею 3 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» від 22 червня 2017 № 2119-VIII, який набрав чинності 02 серпня 2017 року та Порядком оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 09 серпня 2018 року № 206, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31 серпня 2018 року № 990/32442.

У зв`язку з тим, що у багатоповерховому будинку за вищевказаною адресою був встановлений та перебував на абонентському обліку водомірний вузол, ДП «Лозоваводосервіс» КП «Теплоенерго» 16.02.2021 було проведено заміну лічильника на новий. Лічильник води був опломбований (випуск травень 2019 р., заводський номер 1934005912) в підвальному (нежитловому) приміщенні за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується актом перевірки технічного стану водопровідних (каналізаційних мереж) від 16.02.2021 р. та паспортом на лічильники води серії DS TRP.

Відповідно до частини 1 статті 9 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» комерційний облік здійснюється вузлом комерційного обліку відповідної комунальної послуги, що забезпечує загальний облік її споживання, згідно з показниками його засобів вимірювальної техніки.

Згідно з пунктом 2 частини 3 статті 10 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» у разі, якщо приміщення всіх споживачів у будівлі оснащені вузлами розподільного обліку гарячої, питної води, загальний обсяг спожитої у будівлі відповідно гарячої, питної води (крім обсягу, витраченого на загально будинкові потреби) розподіляється між споживачами відповідно до обсягу споживання за показниками вузлів розподільного обліку. Якщо виникає різниця між показниками вузла комерційного обліку та обсягом гарячої, питної води, визначеним як сума показань вузлів розподільного обліку, така різниця розподіляється відповідно до методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої центральним органом виконавчої влади.

Плата за послуги централізованого водопостачання та водовідведення нараховується відповідно до Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22 листопада 2018 року № 315.

Перерозподіл обсягу спожитих послуг у будинку та перерахунок із споживачем проводиться у тому розрахунковому періоді, в якому отримано у встановленому порядку інформацію про невідповідність обсягу розподіленої питної води окремим споживачам обсягу, необхідному для розподілу, але не більше ніж за 12 розрахункових періодів.

Статтею 22 Закону України «Про питну воду та питне водопостачання» визначено зобов`язання споживачів щодо своєчасного внесення плати за використану питну воду відповідно до встановлених тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення.

Голова правління ОСББ зверталась з листом від 26.04.2023 № 2 щодо демонтажу з підвального приміщення за вищевказаною адресою незаконно встановленого будинкового лічильника води з припиненням нарахування співвласникам будинку небалансу.

Листом від 05.05.2023 № 722 ДП «Лозоваводосервіс» КП «Теплоенерго» було відмовлено у зв`язку з тим, що чинним законодавством України не передбачено здійснення будь-яких дій, що стосуються повторного встановлення та повторного прийняття на абонентський облік будинкових лічильників, які були встановлені та прийняті на абонентський облік до набрання чинності Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» від 22 червня 2017 року № 2119-VIII (надалі Закон).

Відповідно пункту 3 розділу І «Порядку прийняття приладу обліку на абонентський облік», затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 12 жовтня 2018 року № 270 (надалі Порядок) дія цього Порядку поширюється на відносини між операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг, визначеними власниками (співвласниками) будівлі іншими особами, що здійснюють розподіл між споживачами обсягів комунальної послуги, власниками (співвласниками) будівель та окремих приміщень у будівлі, що є самостійними об`єктами нерухомого майна, щодо прийняття на абонентський облік приладів обліку, що встановлюються після набрання чинності Законом, а також тих, що були встановлені до набрання чинності Законом, але не були взяті на абонентський облік. Виходячи з вищевикладеного, дія Порядку не поширюється на будинкові засоби обліку води, які були встановлені та прийняті на абонентський облік до набрання чинності Законом.

Таким чином, будинковий засіб обліку води, який встановлений у підвальному приміщені багатоповерхового будинку за адресою: АДРЕСА_1 , є вузлом комерційного обліку води, що забезпечує загальний облік споживання комунальної послуги в будівлі, обладнаній окремим інженерним вводом.

Щодо питання розпломбування лічильника за вищевказаною адресою для проведення повірки лічильника, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 6 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» обслуговування та заміна вузлів комерційного обліку здійснюються оператором зовнішніх інженерних мереж відповідно до цього Закону.

ДП «Лозоваводосервіс» КП «Теплоенерго» є оператором зовнішніх інженерних мереж відповідно до норм вищевказаного закону, а тому огляд опломбування/розпломбування, періодичну повірку вузла комерційного обліку має право проводити лише ДП «Лозоваводосервіс» КП «Теплоенерго».

Крім того, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки в умовах воєнного та надзвичайного стану» від 07.04.2023 № 440, повірки засобів вимірювальної техніки строк дії яких закінчився у період воєнного і надзвичайного стану, чинні на період воєнного і надзвичайного стану та протягом шести місяців після його припинення чи скасування на всій території України або в окремих її місцевостях.

Так як встановлений лічильник є власністю відповідача та знаходиться на його балансі, то і рішення про зняття на повірку приймає власник.

Крім того, на звернення Голови правління ОСББ від 20.11.2023 № 17 ДП «Лозоваводосервіс» КП «Теплоенерго» було направлено лист від 28.11.2023 щодо забезпечення доступу представника суб`єкта господарювання на 29.11.2023 о 10-00 год. до засобу вимірювальної техніки для розпломбування/опломбування лічильника та його демонтажу, але 29.11.2023 представниками складено Акти про демонтаж засобу вимірювальної техніки та про монтаж засобу вимірювальної техніки, в яких зазначено, що лічильник не демонтований та не встановлений у зв`язку з тим, що споживач ( ОСОБА_5 голова правління ОСББ) не надав змоги провести демонтаж лічильника без його заміни.

Згідно ч. 3 ст. 6 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», забороняється демонтаж вузла обліку, в тому числі комерційного, для обслуговування без його заміни на вузол обліку, укомплектований засобами вимірювальної техніки такого самого або вищого класу точності, крім випадків, коли такий демонтаж здійснюється у зв`язку з відмовою споживача в установленому законом порядку від надання відповідної комунальної послуги або проведення повірки (ремонту).

Щодо посилань позивачів на Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», суд зазначає, що даний закон визначає особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулює правові, організаційні та економічні відносини, пов`язані з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління, а отже не регулює спірні правовідносини по даній справі.

Щодо встановлення «контрольного лічильника», суд зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», обслуговування та заміна вузлів комерційного обліку здійснюються оператором зовнішніх інженерних мереж відповідно до цього Закону, якщо інше не передбачено договорами про надання комунальних послуг, укладеними відповідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги", з урахуванням вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність". Тобто встановлення вказаного лічильника позивачі здійснили без дозволу ДП «Лозоваводосервіс» КП «Теплоенерго». Крім того, до позовної заяви позивачами не надана документація, яка б підтвердила відповідність технічних вимог встановлення вищевказаного лічильника. Також, після встановлення вищевказаного лічильника, Головою правління ОСББ не запрошувалися представники підприємства для зняття показників лічильника та його опломбування.

Відповідно до ч. 3 ст 12 ЦПК Україникожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно ст. 81 ЦПК Українидокази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Загальними засадами диспозитивності цивільного судочинства, встановленими ст. 13 ЦПК України, передбачено, що суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до ст. 89 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, обєктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групі доказів).

На підставі викладеного, дослідивши всебічно, повно, безпосередньо та об`єктивно наявні у справі докази, оцінивши їх належність, допустимість, достовірність, достатність і взаємний зв`язок у їх сукупності, з`ясувавши усі обставини справи, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.

Враховуючи вимоги ст. 141 ЦПК України, оскільки позивачі звільнені від сплати судового збору, а у задоволенні позову відмовлено, судові витрати компенсуються за рахунок держави.

Не підлягає задоволенню клопотання представника позивача про стягнення витрат на правничу допомогу, оскільки у задоволенні позовних вимог відмовлено у повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 13,81,141,259,263-264, 280-282 ЦПК України, суд, -

в и р і ш и в:

У задоволенніпозову ОСОБА_3 , ОСОБА_4 доДочірнього підприємства«Лозоваводосервіс» комунальногопідприємства «Теплоенерго»Лозівської міськоїради Харківськоїобласті, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на стороні позивачів Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «М. Грушевського-11», третя особа, що не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача: Комунальне підприємство «Житлова управляюча компанія» Лозівської міської ради Харківської області про визнання дій неправомірними, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Харківського апеляційного суду через Лозівський міськрайонний суд Харківської області шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач - ОСОБА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_3 .

Позивач - ОСОБА_4 , РНОКПП НОМЕР_2 , адреса: АДРЕСА_4 .

Представник позивачів - ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , адреса: АДРЕСА_5 .

Відповідач - Дочірнє підприємство «Лозоваводосервіс» комунального підприємства «Теплоенерго» Лозівської міської ради Харківської області, фактична адреса: Харківська область, м. Лозова, вул. Степова, 3, код ЄДРПОУ 41451855.

Третя особа - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «М. Грушевського-11», адреса: Харківська область, м. Лозова, вул. Михайла Грушевського, будинок № 11, адреса для листування: 64602, Харківська область, м. Лозова, вул. Михайла Грушевського, будинок № 11 кв. 68, код ЄДРПОУ 44452034.

Третя особа - Комунальне підприємство «Житлова управляюча компанія» Лозівської міської ради Харківської області, адреса: Харківська область, м. Лозова, м-н 1, буд. 17, код ЄДРПОУ 37556917.

Суддя Олексій ПОПОВ

Повний текст рішення виготовлено 09.04.2024

Дата ухвалення рішення04.04.2024
Оприлюднено10.04.2024
Номер документу118213547
СудочинствоЦивільне
Сутьвизнання дій неправомірними, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —629/1243/24

Рішення від 04.04.2024

Цивільне

Лозівський міськрайонний суд Харківської області

ПОПОВ О. Г.

Рішення від 04.04.2024

Цивільне

Лозівський міськрайонний суд Харківської області

ПОПОВ О. Г.

Ухвала від 01.03.2024

Цивільне

Лозівський міськрайонний суд Харківської області

ПОПОВ О. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні