ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 квітня 2024 рокусправа № 380/21512/23
Львівський окружний адміністративний суд у складі
судді Желік О.М.,
за участю секретаря судового засідання Лизак Д.А.,
представника відповідача Павлішевської В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, державного реєстратора Сектору реєстрації відділу адміністративних послуг Бориславської міської ради Поясник Марії Остапівни, Міністерства юстиції України про визнання протиправними і скасування наказів, визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, стягнення моральної шкоди, -
в с т а н о в и в:
на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява позову ОСОБА_1 до Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції із вимогами:
- визнати протиправними та скасувати Накази відповідача Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 26.07.2023 №2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 » та від 01.08.2023 №2833/03 «Про внесення змін до наказу від 26.07.2023 № 2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 »;
- зобов`язати відповідача поновити ОСОБА_1 на посаді начальника Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції;
- стягнути з Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (код ЄДРПОУ 43316386) на мою користь середньомісячну заробітну плату за час вимушеного прогулу;
- допустити негайне виконання рішення суду в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді начальника Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції;
- допустити негайне виконання рішення суду в частині в частині стягнення з Відповідача заробітної плати за час вимушеного прогулу з утриманням з цієї суми передбачених законом податків та обов`язкових платежів при її виплаті.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 01.04.2016 позивача згідно із Наказом Головного територіального управління юстиції у Львівській області від 31.03.2016 №635/К призначено на посаду начальника відділу ДРАЦС Трускавецького міського управління юстиції Львівської області. Надалі, 27.02.2023 Міністерством юстиції України видано Наказ №769/5 «Про відділи державної реєстрації актів цивільного стану у Львівській області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції», яким визначено реорганізувати, зокрема, Трускавецький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції шляхом приєднання до Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Дрогобичі Дрогобицького району Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції з перейменуванням у Дрогобицький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.
За результатом такої реорганізації наказом Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 26.07.2023 № 2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 » 01.08.2023 позивача було звільнено з посади начальника Трускавецького відділу ДРАЦС у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції відповідно до пункту 1 частини першої, абзацу третього частини третьої статті 87 Закону України «Про державну службу» у зв`язку із скороченням посади Начальника Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, з припиненням державної служби. Наказом Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 01.08.2023 № 2833/03 «Про внесення змін до наказу від 26.07.2023 № 2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 » внесено зміни до Наказу Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 26.07.2023 №2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 », а саме: датою звільнення вважати перший робочий день, наступний за днем закінчення тимчасової непрацездатності, зазначеним у документі про тимчасову непрацездатність.
Позивач зазначає, що в порушення вимог ч.3 ст.87 Закону України «Про державну службу» відповідачем не попереджено її про звільнення з займаної посади. Також зазначає, що відповідачем не було запропоновано позивачу рівнозначну посаду, чим допущено грубі порушення вимог Закону України «Про державну службу», та, зокрема, принципів державної служби, а саме: забезпечення рівного доступу до державної служби - заборона всіх форм та проявів дискримінації, відсутність необгрунтованих обмежень або надання необгрунтованих переваг певним категоріям громадян під час вступу на державну службу та її проходження.
Позивач вказує, що повідомлень від про нові, вакантні посади у Дрогобицькому відділі державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (до якого приєднано Відділ) їй також не надходило, що свідчить про умисні дії відповідача, спрямовані на те, щоб обмежити доступ до інформації про усі наявні вакантні робочі місця, які були б рівнозначні займаній мною посаді.
Окрім цього, як зазначила позивач, наказ Міністерства юстиції України № 859/5 від 03.03.2023 «Про затвердження структури та штатної чисельності» та Наказ Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції № 794/03 від 31.03.2023 «Про введення в дію структури та штатної чисельності, штатного розпису Західного міжрегіонального управління юстиції на 2023 рік» не було доведено до відома працівників відділів реєстрації актів цивільного стану.
Позивач додатково вказала, що наказом Міністерства юстиції України від 27.02.2023 № 709/5 «Про відділи державної реєстрації актів цивільного стану у Львівській області Західного Міжрегіонального управління Міністерства юстиції» затверджено склад комісії з реорганізації Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, серед яких є ОСОБА_2 начальник відділу бухгалтерського обліку та звітності Управління бухгалтерського обліку, планово-фінансової діяльності та ресурсного забезпечення Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, яка звільнена у травні 2023 року із займаної посади. Отже, заміна складу комісії можлива, оскільки наказом Міністерства юстиції України № 2823/5 від 07.08.2023 «Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 27 лютого 2023 року № 769/5» внесено зміни до наказу Міністерства юстиції України від 27 лютого 2023 року № 769/5 «Про відділи державної реєстрації актів цивільного стану у Львівській області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції», а саме ОСОБА_1 замінено на ОСОБА_3 , а ОСОБА_2 не замінили. Цей факт свідчить про зумисне відсторонення мене від виконання моїх обов`язків, та призначення потрібних людей з метою швидкого закриття Відділу. Таким чином, позивач вважає дії в.о. начальника Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції ОСОБА_4 стосовно заміни її у складі комісії з реорганізації Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції є незрозумілими і необгрунтованими.
Також позивач наголосила, що в день звільнення (як зазначено у трудовій книжці 19.08.2023) їй не було вручено ні копії наказу про звільнення, ні письмове повідомлення про нараховані та виплачені мені суми. Наказ Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 26.07.2023 № 2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 » та Наказ Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 01.08.2023 № 2833/03 «Про внесення змін до наказу від 26.07.2023 № 2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 »» до мого відома доведені не були. Про своє звільнення позивач дізналась лише 22.08.2023, прийшовши на роботу, вважаючи цей день своїм звичним робочим днем.
22.08.2023 позивач отримала трудову книжку, яка оформлена неналежним чином і їй повідомлено про звільнення. У період з 17.10.2022 по 21.10.2022 позивач закінчила навчальний курс за загальною короткостроковою програмою «Лідерство в органах публічної влади», про що отримала сертифікат про підвищення кваліфікації від 21 жовтня 2022 року № ІНДУ ПК 02071010/1784-22. Проте такий запис у її трудовій книжці відсутній. Також є лише один запис про звільнення 19.08.2023, а запис про звільнення 01.08.2023 відсутній.
Таким чином, позивач підсумовує, наказ Міністерства юстиції України від 27.02.2023 № 769/5 «Про відділи державної реєстрації актів цивільного стану у Львівській області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції», який став наслідком реорганізації відділів державної реєстрації актів цивільного стану, скорочення посади, яку вона займала, на її думку, прийнято необгрунтовано, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, непропорційно, без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для моїх прав, свобод та інтересів, і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.
Позиція відповідача Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції викладена у відзиві на позовну заяву (вх.№81901 від 27.10.2023), у якому представник щодо задоволення позову заперечила та вказала, що Закон України «Про державну службу» та/або Кодекс законів про працю України не містять приписів щодо мінімального/максимального/ орієнтовного тощо строків винесення працівнику попередження про наступне звільнення у зв`язку з реорганізацією після прийняття уповноваженим органом такого рішення. В разі вивільнення працівника (державного службовця) у зв`язку із скороченням чисельності або штату державних службовців, ліквідації державного органу, реорганізації державного органу тощо, роботодавець зобов`язаний запропонувати працівнику іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації. І лише якщо він відмовляється від такого переведення, роботодавець звільняє такого державного службовця. Тобто, виключними та вичерпними підставами звільнення з причин скорочення чисельності або штату державних службовців, ліквідації державного органу, реорганізації державного органу є, в тому числі, відмова від такого переведення
Представник відповідача зазначила, що 16.05.2023 видано попередження (копія додається), у якому позивач повідомлявся про наступне звільнення із займаної посади та одночасно було запропоновано зайняти іншу рівнозначну посаду, а саме, посаду: Начальника Личаківського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції. У випадку відмови від запропонованої посади позивача було попереджено про наступне звільнення на підставі пункту 1 частини першої статті 87 Закону України «Про державну службу» з виплатою вихідної допомоги у розмірі двох середньомісячних заробітних плат.
Зазначає, що ОСОБА_1 відмовилася приймати дане попередження, у зв`язку з чим уповноваженими особами було складено Акт від 16.05.2023 о 14 год. 00 хв., в якому зафіксовано факт оголошення повідомлення ОСОБА_1 , а саме попередження про звільнення, після чого ОСОБА_1 відмовилася поставити відмітки про ознайомлення з попередженням, даний акт засвідчений підписами трьох свідків.
З метою об`єктивного, своєчасного та повного ознайомлення ОСОБА_1 із попередженням про звільнення від 16.05.2023 та пропозицією посади державної служби, у зв`язку з відмовою поставити відмітки про ознайомлення з попередженням, попередження скеровано на електронну адресу та на поштову адресу ОСОБА_1 , яка зазначена в її особовій картці, направлено вказаний документ листом №145-28/657-23 від 16.05.2023 (поштовий конверт повернувся із відміткою «за закінченням терміну зберігання»).
Таким чином, представник відповідача вважає, що позивача була належним чином повідомлена про звільнення усіма можливими способами, їй було запропоновано іншу рівнозначну посаду, яка була вакантна на день попередження про звільнення, однак ОСОБА_1 навмисно уникала відповіді щодо згоди на переведення її на запропоновану посаду.
Щодо надання ОСОБА_1 доступу до інформації про усі наявні вакантні робочі місця, представник відповідача вказала, що 12.07.2023 ОСОБА_1 вручено лист №145-38/865-23 від 11.07.2023 та додаткові пропозиції усіх наявних рівнозначних або, як виняток, нижчих посад державної служби Західного міжрегіонального міністерства юстиції. Про вручення складено Акт від 12.07.2023 о 09 год. 47 хв.
Також звертає увагу суду на те, що відмова від проставлення відмітки про ознайомлення із повідомленням про звільнення та повідомленням про додаткові пропозиції наявних вакантних посад дає підстави вважати, що ОСОБА_1 належно була повідомлена про звільнення, однак навмисно вчиняла усі ці дії.
Щодо тверджень позивача про не доведення до відома трудового колективу Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції штатного розпису на 2023 рік, представник відповідача відмітила, що Міністерством юстиції України видано наказ від 03.03.2023 за №859/5 «Про затвердження структури та штатної чисельності». Окрім цього, Західним міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції 31.03.2023 за №794/03 видано наказ «Про введення в дію структури та штатної чисельності, штатного розпису Західного міжрегіонального управління юстиції на 2023 рік». Відповідно, ці нормативні акти були офіційно опубліковані, перебували і перебувають у відкритому доступі, тому не вбачалося жодних перешкод для ознайомлення позивача із ними, через що, такі твердження безпідставні.
Щодо тверджень ОСОБА_1 про неврахування переважного права на залишення її на посаді, представник відповідача вказала, що відповідно до положень статті 87 Закону України «Про державну службу» визначено, що враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством про працю. В свою чергу, вказане переважне право на залишення на роботі враховується та застосовується у випадку звільнення однієї особи на перевагу іншій та не може бути застосовано при наданні переважного права на зайняття посади при призначенні/переведенні, а тому доводи позивача не заслуговують на увагу. Одночасно з попередженням про звільнення, ОСОБА_1 надано пропозицію на зайняття однієї з вакантних посад Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, також надано пропозиції усіх наявних вакантних посад державної служби, проте, ОСОБА_1 пропозиції щодо переведення на іншу з запропонованих посад свідомо проігнорувала. Таким чином, твердження ОСОБА_1 про порушення частини третьої статті 87 Закону України «Про державну службу» щодо обов`язку суб`єкта призначення при пропонуванні посад для переведення враховувати переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством про працю, не базується на приписах чинного законодавства.
Щодо своєчасного вручення ОСОБА_1 копії наказу про звільнення з дотриманням законодавства та належного заповнення трудової книжки у відповідності до Інструкції ведення трудових книжок працівників представник відповідача вказала, що оскільки позивач станом на момент видання наказу №2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 » перебувала на лікарняному, на підставі листа непрацездатності від 01.08.2023 №8511555-2016070589-1, було прийнято Наказ Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 01.08.2023 №2833/03 «Про внесення змін до наказу від 26.07.2023 №2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 », яким, внесено зміни до Наказу Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 26.07.2023 №2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 » (копія додається), а саме датою звільнення вважати перший робочий день, наступний за днем закінчення тимчасової непрацездатності, зазначеним у документі про тимчасову непрацездатність. Так як тимчасова непрацездатність позивача закінчилась 18.08.2023, 19.08.2023 здійснено запис до трудової книжки, про звільнення із займаної посади відповідно до пункту 1 частини першої, абзацу третього частини третьої, статті 87 Закону України «Про державну службу», у зв`язку із скороченням посади, з припиненням державної служби.
Позивачем подано до суду заяву про зміну предмету позову та залучення до участі в справі другого відповідача (вх.№82705 від 31.10.2023). У вказаній заяві позивач виклала прохальну частину свого позову в наступній редакції:
- визнати протиправними та скасувати Накази відповідача Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 26.07.2023 № 2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 » та від 01.08.2023 № 2833/03 «Про внесення змін до наказу від 26.07.2023 № 2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 »;
- зобов`язати Західне міжрегіональне управління Міністерства юстиції поновити мене, ОСОБА_1 , на посаді Начальника Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції;
- стягнути з Західного міжрегіонального управліїшя Міністерства юстиції (код ЄДРПОУ 43316386) на мою користь середньомісячну заробітну плату за час вимушеного прогулу;
- скасувати Наказ Міністерства юстиції України № 2823/5 від 07.08.2023 «Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 27 лютого 2023 року № 769/5»;
- визнати протиправними дії державного реєстратора Сектору реєстрації відділу надання адміністративних послуг Бориславської міської ради щодо внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запису № 1 004 181 1200 18000282 від 11.08.2023 про припинення Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального4 управління Міністерства юстиції (код ЄДРПОУ 26484745) в результаті реорганізації;
- зобов`язати державного реєстратора Сектору реєстрації відділу надання адміністративних послуг Бориславської міської скасувати в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційний запис про припинення юридичної особи в результаті реорганізації № 1 004 181 1200 18000282 від 11.08.2023;
- стягнути з Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції на користь ОСОБА_1 матеріальну шкоду у розмірі 3251 (три тисячі двісті п`ятдесят одну) грн., та моральну шкоду у розмірі 50000 (п`ятдесят тисяч) грн.;
- допустити негайне виконання рішення суду в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді начальника Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції;
- допустити негайне виконання рішення суду в частині стягнення з відповідача заробітної плати за час вимушеного прогулу з утриманням з цієї суми передбачених законом податків та обов`язкових платежів при її виплаті.
У поданій заяві позивач звертає увагу на незаконність реєстраційної дії державного реєстратора Сектору реєстрації відділу надання адміністративних послуг Бориславської міської ради стосовно припинення Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.
Так, позивач зазначила, що 27.02.2023 Міністерством юстиції України видано Наказ № 769/5 «Про відділи державної реєстрації актів цивільного стану у Львівській області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції», яким визначено реорганізувати Трускавецький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції шляхом приєднання до Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Дрогобичі Дрогобицького району Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції з перейменуванням останнього у Дрогобицький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції. Цим ж Наказом затверджено склад комісії з реорганізації Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції. Наказом Міністерства юстиції України № 2823/5 від 07.08.2023 «Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 27 лютого 2023 року № 769/5» внесено зміни до наказу Міністерства юстиції України від 27 лютого 2023 року № 769/5 «Про відділи державної реєстрації актів цивільного стану у Львівській області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції», виклавши додаток 3 у новій редакції, а саме: змінено склад комісії з реорганізації Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, - ОСОБА_1 замінено на ОСОБА_3 , заступника начальника Дрогобицького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції. Підставою внесення змін до вказаного наказу є лист в.о.начальника Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції ОСОБА_4 від 28 липня 2023 року № 145-4/925-23.
Як зазначила позивач, згідно Наказу Міністерства юстиції України від 27.02.2023 № 769/5 «Про відділи державної реєстрації актів цивільного стану у Львівській області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції» у складі комісії з реорганізації Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції є ОСОБА_2 начальник відділу бухгалтерського обліку та звітності Управління бухгалтерського обліку, планово-фінансової діяльності та ресурсного забезпечення Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, яка звільнилась із займаної посади у травні 2023 року.
Отже, позивач вказала, що оскільки наказом Міністерства юстиції України № 2823/5 від 07.08.2023 «Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 27 лютого 2023 року № 769/5» внесено зміни до наказу Міністерства юстиції України від 27 лютого 2023 року № 769/5 «Про відділи державної реєстрації актів цивільного стану у Львівській області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції» ОСОБА_1 замінили на ОСОБА_3 , значить, заміна складу комісії з реорганізації допустима. Проте ОСОБА_2 не замінили, яка станом на видання Наказу Міністерства юстиції України № 2823/5 від 07.08.2023 «Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 27 лютого 2023 року № 769/5» уже не працювала на посаді начальника відділу бухгалтерського обліку та звітності Управління бухгалтерського обліку, планово-фінансової діяльності та ресурсного забезпечення Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції. Цей факт, на думку позивача, свідчить про зумисне відсторонення її від виконання обов`язків та призначення потрібних людей з метою швидкого закриття відділу.
Також звернула увагу суду, що оскільки ОСОБА_2 є у складі комісії з реорганізації Відділу, відповідно на передавальному акті повинен бути проставлений її підпис. Проте такого підпису немає, оскільки ОСОБА_2 станом на складення і підписання передавального акту майна, матеріальних цінностей та архівних документів Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до правонаступника Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Дрогобичі Дрогобицького району Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 10.08.2023 (надалі передавальний акт) не працювала у Західному міжрегіональному управлінні Міністерства юстиції. Натомість, з копії передавального акту чітко вбачається, що навпроти прізвища ОСОБА_2 і прізвища ОСОБА_5 проставлено один великий підпис, який охоплює два рядки. На думку позивача це зроблено з метою навмисного введення в оману державного реєстратора, щоб той не відмовив у проведені державної реєстрації припинення Відділу.
Як вказала позивач, з 01.08.2023 по 18.08.2023 вона перебувала на лікарняному, що підтверджується медичним висновком № КТ59-ССХА-А6А6-4С64 від 01.08.2023, медичним висновком № КССР-С696-ВН2А-Т734 від 07.08.2023, медичним висновком № 9НЕР-ВСМН-6В7В-ВЕРВ від 14.08.2023, а відділ згідно даних ЄДР було закрито 11.08.2023 року (про, що її як працівника Відділу не було повідомлено). 19.08.2023 вийшовши на роботу нею було оформлено і підписано ряд документів (у межах своєї компетенції), тобто Відділ фактично працював. Отже, на момент внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запису про припинення Відділу трудові відносини зі позивачем не були розірвані, про заміну її у складі комісії з реорганізації не повідомлено.
З огляду на вказане, позивач вважає, що процедура припинення Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (код ЄДРПОУ 26484745) відбулась із порушенням вимог ст.ст. 105, 107 ЦК України, ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань». Державним реєстратором, на думку позивача, при прийнятті документів та їх розгляді згідно зі ст.ст. 6, 28 та 33 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» мало бути перевірено правові підстави для подання заяви про державну реєстрацію припинення юридичної особи, підстави для зупинення їх розгляду або відмови у державній реєстрації, але цього зроблено не було, внаслідок чого в ЄДР внесено незаконний запис про припинення Відділу (номер запису: 1 004 181 1200 18000282 від 11.08.2023 року).
Також у поданій заяві позивач зазначає про завдану їй відповідачем моральну шкоду.
Позиція відповідача 2 державного реєстратора Сектору реєстрації відділу адміністративних послуг Бориславської міської ради Поясник Марії Остапівни викладена у відзиві на позовну заяву (вх.92992 від 01.12.2023), у якому вона зазначила, що її дії, як державного реєстратора, були проведені вже на підставі виданих наказів Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, та перевірка їх правомочності не належить до повноважень державного реєстратора.
Позиція відповідача 3 Міністерства юстиції України викладена у відзиві на позовну заяву (вх.92992 від 01.12.2023), у якому вона щодо задоволення позову заперечила та вказала, що наказом Міністерства юстиції України від 27.02.2023 № 769/5 «Про віділи державної реєстрації актів цивільного стану у Львівській області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції» реорганізовано окремі відділи державної реєстрації актів цивільного стану Львівської області, у тому числі Трускавецький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, та затверджено склади комісій з реорганізації відповідних відділів. Наказ Міністерства юстиції України від 07.08.2023 № 2823/5 «Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 27 лютого 2023 року № 769/5» в частині внесення змін до складу комісії з реорганізації Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції видано відповідно до листа Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 28.07.2023 № 145-4/925-23.
Типовим положенням про відділи державної реєстрації актів цивільного стану міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції України, затвердженим наказом Міністерства юстиції України 11.04.2016 № 1079/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12.04.2016 за № 536/28666 (зі змінами), передбачено, що відділи державної реєстрації актів цивільного стану міжрегіонального управління Міністерства юстиції України є структурними підрозділами міжрегіонального управління Міністерства юстиції України; створюються, реорганізуються та ліквідуються наказом Міністерства юстиції України. Таким чином, на думку відповідача, накази Міністерства юстиції України від 27.02.2023 № 769/5, від 07.08.2023 № 2823/5 видано в межах компетенції та відповідно до дискреційних повноважень, якими наділений Міністр як суб`єкт владних повноважень.
Щодо звільнення ОСОБА_1 , представник відповідача відмітила, що згідно з матеріалами Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції 16.05.2023 ОСОБА_1 попереджено про звільнення у зв`язку з реорганізацією Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції та скороченням посади начальника цього відділу, а також запропоновано зайняти посаду начальника Личаківського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (копія попередження в матеріалах справи). У зв`язку з відмовою ОСОБА_1 від ознайомлення з попередженням та проставлення власного підпису на попередженні про звільнення попередження та пропозицію зайняття іншої посади доведено до її відома шляхом зачитання про що складено відповідний акт, а також додатково направлено попередження на адресу: АДРЕСА_1 .
Після спливу строку попередження наказом Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про звільнення від 26.07.2023 № 2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 » ОСОБА_1 звільнено відповідно до пункту 1 частини першої статті 87 Закону у зв`язку із скороченням посади начальника Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.
Крім того зазначила, що протягом строку попередження державний службовець зобов`язаний виконувати обов`язки визначені, зокрема частиною першою статті 8 Закону України «Про державну службу», а також в положеннях про структурні підрозділи та посадових інструкціях, затверджених керівниками державної служби в цих органах.
Включення ОСОБА_1 до складу комісії з реорганізації не є обов`язковою ознакою трудових відносин з нею. При цьому виключення її зі складу такої комісії не є відстороненням від роботи за посадою начальника Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, оскільки виконання таких обов`язків не є основними обов`язками, передбаченими посадовою інструкцією.
Ухвалою судді від 15.09.2023 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення її недоліків.
Ухвалою судді від 02.10.2023 в справі відрито провадження в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
У підготовчому засіданні, що відбулось 14.11.2023, суд ухвалою без виходу до нарадчої кімнати постановив залучити до участі в справі в якості другого відповідача державного реєстратора Сектору реєстрації відділу адміністративних послуг Бориславської міської ради ОСОБА_6 .
У підготовчому засіданні, що відбулось 19.12.2023, суд ухвалою без виходу до нарадчої кімнати постановив залучити до участі в справі в якості другого відповідача Міністерство юстиції України.
У підготовчому засіданні, що відбулось 16.01.2024, суд ухвалою без виходу до нарадчої кімнати постановив закрити підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті.
Ухвалою суду від 21.02.2024 постановлено викликати та допитати у судовому засіданні, що відбудеться 12.03.2024 о 12:00 год., в якості свідків: начальника відділу організації роботи та розвитку персоналу у Львівській області Управління персоналу Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Наконечну Н.М.; начальника відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Львівській області Управління державної реєстрації Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Оливу І.С.; заступника начальника міжрегіонального управління начальника Управління забезпечення примусового виконання рішень у Львівській області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Бассараба Т.Ю.
У судовому засіданні, що відбулось 12.03.2024, суд допитав в якості свідків начальника відділу організації роботи та розвитку персоналу у Львівській області Управління персоналу Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Наконечну Н.М.; начальника відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Львівській області Управління державної реєстрації Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Оливу І.С.; заступника начальника міжрегіонального управління начальника Управління забезпечення примусового виконання рішень у Львівській області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Бассараба Т.Ю.
У судове засідання, що відбулось, 02.04.2024, з`явилась представник відповідачів, яка щодо задоволення позову знову ж таки заперечила та просила відмовити в його задоволенні. Позивач у судове засідання не з`явилась, проте подала до суду заяву про здійснення розгляду справи без її участі.
Заслухавши пояснення позивача представника відповідачів, розглянувши їхні доводи та заперечення, дослідивши показання свідків та зібрані в справі докази, об`єктивно оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, суд встановив такі фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
ОСОБА_1 відповідно до наказу Міністерства юстиції від 31.03.2016 за №635/к була призначена на посаду начальника відділу державної реєстрації актів цивільного стану Трускавецького міського управління юстиції Львівської області.
Відповідно до Наказу Міністерства юстиції України від 27.02.2023 №769/5 «Про відділи державної реєстрації актів цивільного стану у Львівській області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції» Трускавецький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції було реорганізовано шляхом його приєднання до Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Дрогобичі Дрогобицького району Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції з перейменуванням у Дрогобицький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.
У зв`язку з цим, Міністерством юстиції України видано Наказ від 03.03.2023 за №859/5 «Про затвердження структури та штатної чисельності» та Наказ від 31.03.2023 за №794/03 «Про введення в дію структури та штатної чисельності, штатного розпису Західного міжрегіонального управління юстиції на 2023 рік».
Наказом Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 26.07.2023 № 2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 » 01.08.2023 позивача було звільнено з посади начальника Трускавецького відділу ДРАЦС у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції відповідно до пункту 1 частини першої, абзацу третього частини третьої статті 87 Закону України «Про державну службу» у зв`язку із скороченням посади начальника Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, з припиненням державної служби.
Наказом Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 01.08.2023 № 2833/03 «Про внесення змін до наказу від 26.07.2023 № 2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 » внесено зміни до Наказу Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 26.07.2023 № 2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 », а саме: датою звільнення вирішено вважати перший робочий день, наступний за днем закінчення тимчасової непрацездатності, зазначеним у документі про тимчасову непрацездатність.
Наказом Міністерства юстиції України від 07.08.2023 № 2823/5 «Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 27 лютого 2023 року № 769/5» в частині внесення змін до складу комісії з реорганізації Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції видано відповідно до листа Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 28.07.2023 № 145-4/925-23.
Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Трускавецький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції припинено 11.08.2023 року, номер запису: 1 004 181 1200 18000282.
Позивач, вважаючи протиправними накази Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 26.07.2023 №2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 » та від 01.08.2023 №2833/03 «Про внесення змін до наказу від 26.07.2023 № 2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 , наказ Міністерства юстиції України №2823/5 від 07.08.2023 «Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 27 лютого 2023 року № 769/5», звернулась до суду з метою їх скасування, скасування державної реєстрації Дрогобицького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, зобов`язання відповідача 1 поновити її на посаді та начальника Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, а також стягнення моральної шкоди.
При вирішенні спору суд керувався таким.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною першою статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.
Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях визначено Законом України «Про державну службу» від 10.12.2015 № 889-VIII (далі Закон № 889-VIII; в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Положеннями статті 1 Закону №889-VIII визначено, що державна служба це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави. Державний службовець це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті) (далі державний орган), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов`язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби.
Державний службовець це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті) (далі - державний орган), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов`язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби.
Приписами статті 5 Закону №889-VIII передбачено, що правове регулювання державної служби здійснюється Конституцією України, цим та іншими законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, постановами Верховної Ради України, указами Президента України, актами Кабінету Міністрів України та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби (ч. 1).
Підстави для припинення державної служби встановлені статтею 83 Закону №889-VIII.
Так, пунктом 4 частини першої статті 83 Закону №889-VIII встановлено, що державна служба припиняється за ініціативою суб`єкта призначення (стаття 87 цього Закону).
Згідно частини першої статті 87 Закону №889-VIII підставами для припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення є:
1) скорочення чисельності або штату державних службовців, скорочення посади державної служби внаслідок зміни структури або штатного розпису державного органу без скорочення чисельності або штату державних службовців, реорганізація державного органу;
1-1) ліквідація державного органу;
2) встановлення невідповідності державного службовця займаній посаді протягом строку випробування;
3) отримання державним службовцем негативної оцінки за результатами оцінювання службової діяльності;
4) вчинення державним службовцем дисциплінарного проступку, який передбачає звільнення.
Нормами частини третьої статті 87 Закону №889-VIII передбачено, що суб`єкт призначення або керівник державної служби попереджає державного службовця про наступне звільнення на підставі пунктів 1 та 1-1 частини першої цієї статті у письмовій формі не пізніше ніж за 30 календарних днів.
Одночасно з попередженням про звільнення на підставі пункту 1 частини першої цієї статті суб`єкт призначення або керівник державної служби пропонує державному службовцю іншу рівнозначну посаду державної служби або, як виняток, нижчу посаду державної служби відповідно до професійної підготовки та професійних компетентностей. При цьому враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством про працю.
Державний службовець звільняється на підставі пункту 1 частини першої цієї статті у разі, коли відсутня можливість запропонувати відповідні посади, а також у разі його відмови від переведення на запропоновану посаду.
Насамперед суд враховує те, що після внесення змін Законом України від 19.09.2019 №117-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо перезавантаження влади» до частини третьої статті 87 Закону №889-VIII, законодавцем врегульовано процедуру припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення.
За цих обставин суд наголошує, що з дня набрання чинності вказаними змінами до Закону дія норм законодавства про працю не поширюється на державних службовців у цій частині відносин.
З аналізу вищенаведених норм Закону №889-VIII вбачається, що таким чітко встановлено, що скорочення посади державної служби внаслідок зміни структури або штатного розпису державного органу без скорочення чисельності або штату державних службовців є самостійною визначеною законодавцем підставою для припинення державної служби за ініціативою роботодавця.
Як встановив суд, ОСОБА_1 обіймала посаду начальника відділу державної реєстрації актів цивільного стану Трускавецького міського управління юстиції Львівської області.
Водночас Міністерством юстиції України було прийнято наказ від 27.02.2023 №769/5, про реорганізацію шляхом приєднання відділу державної реєстрації актів цивільного стану Трускавецького міського управління юстиції Львівської області до Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Дрогобичі Дрогобицького району Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції з кінцевим перейменуванням у Дрогобицький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.
Таким чином, внаслідок реалізації Наказу Міністерства юстиції України від 27.02.2023 №769/5 у Трускавецькому відділі державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції відбулося припинення юридичної особи в результаті реорганізації.
Відповідні обставини слугували підставою для скорочення, зокрема, посади начальника відділу державної реєстрації актів цивільного стану Трускавецького міського управління юстиції Львівської області, яку обіймала позивача станом на момент звільнення.
Позивач зазначає те, що Західним міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції не дотримано вимог частини третьої статті 87 Закону №889-VIII, а саме її не попереджено про наступне звільнення та їй не здійснено пропозицію зайняття рівнозначної посади з надання переліку відповідних вакантних посад.
З цього приводу суд зазначає наступне.
Згідно частин 1-4 статті 9-1 Закону №889-VIII доведення інформації або документів до відома державного службовця відповідно до вимог цього Закону здійснюється шляхом її вручення або надсилання поштою, в тому числі з використанням інших засобів телекомунікаційного зв`язку. У разі доведення інформації або документів шляхом використання інших засобів телекомунікаційного зв`язку такий спосіб фіксується протоколом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Інформація або документи надсилаються державному службовцеві за адресою місця проживання/перебування або на його адресу електронної пошти чи з використанням інших засобів телекомунікаційного зв`язку за наявними в особовій справі контактними даними.
Державний службовець при вступі чи проходженні державної служби зобов`язаний повідомити службу управління персоналом про його засоби електронної пошти чи інші засоби телекомунікаційного зв`язку з ним з метою їх використання для доведення до відома державного службовця інформації або документів.
Інформація або документи, надіслані поштою, в тому числі електронною, чи шляхом передачі з використанням інших засобів зв`язку вважаються такими, що доведені до відома державного службовця на п`ятий календарний день з моменту їх відправлення.
Західним міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції 16.05.2023 було видано попередження, у якому позивач повідомлялась про наступне звільнення із займаної посади та одночасно їй було запропоновано зайняти іншу рівнозначну посаду, а саме, посаду: начальника Личаківського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.
Згідно вказаного попередження, у випадку відмови від запропонованої посади позивача було попереджено про наступне звільнення на підставі пункту 1 частини першої статті 87 Закону України «Про державну службу» з виплатою вихідної допомоги у розмірі двох середньомісячних заробітних плат.
Оскільки позивач відмовилася приймати дане попередження, уповноваженими особами відповідача було складено акт від 16.05.2023 о 14 год. 00 хв., в якому зафіксовано факт оголошення повідомлення ОСОБА_1 попередження про звільнення, після чого ОСОБА_1 відмовилася поставити відмітки про ознайомлення з попередженням.
Попередження про звільнення ОСОБА_1 було скеровано на її електронну адресу (що підтверджується знімком екрану) та на поштову адресу ОСОБА_1 , яка зазначена в її особовій картці (лист №145-28/657-23 від 16.05.2023). Вказане поштове відправлення повернулось до відповідача із відміткою «за закінченням терміну зберігання».
Верховний Суд у постанові від 16.03.2023 у справі №640/4907/21 наголосив, що особа уважається такою, що повідомлена про наступне звільнення на п`ятий календарний день з моменту відправлення попередження на її електронну пошту, як-то визначено частиною четвертої статті 9-1 Закону України «Про державну службу».
Зокрема, Верховний Суд дійшов до висновку, що направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника (такий висновок містять постанова Великої Палати Верховного Суду від 25.04.2018 у справі №800/547/17, у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 27.11.2019 у справі №913/879/17, від 21.05.2020 у справі №10/249-10/19, від 15.06.2020 у справі №24/260-23-52-б).
На підставі наведеного суд висновує, що Західним міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції було вжито всіх можливих заходів щодо повідомлення ОСОБА_1 про її наступне звільнення, з одночасною пропозицією рівнозначної посади, яка була вакантна на день попередження про звільнення.
Ба більше, листом Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції №145-38/865-23 від 11.07.2023 здійснено додаткову пропозицію ОСОБА_1 наявних рівнозначних посад або, як виняток, нижчих посад державної служби Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, що відповідають її професійній підготовці та професійним компетентностям.
Вказана пропозиція (на 33 арк.) містила в загальній кількості 409 посад державної служби в Західному міжрегіональному управлінні Міністерства юстиції.
Актом від 12.07.2023, складеного посадовими особами відповідача о 09 год. 47 хв., засвідчено вручення листа та додаткових пропозицій ОСОБА_1 . Відмітки про ознайомлення з додатковими пропозиціями ОСОБА_1 не проставила.
Вказане свідчить про зумисне ухилення позивача від ознайомлення з наявними на день її звільнення вакантними посадами в Західному міжрегіональному управлінні Міністерства юстиції, що, у свою чергу, свідчить про необґрунтованість її доводів у цій частині.
Щодо твердження позивача в частині не ознайомлення її з наказами про звільнення, суд зазначає таке.
Згідно частини п`ятої статті 87 Закону №889-VIII, наказ (розпорядження) про звільнення державного службовця у випадках, передбачених частиною першою цієї статті, може бути виданий суб`єктом призначення або керівником державної служби у період тимчасової непрацездатності державного службовця або його відпустки із зазначенням дати звільнення, яка є першим робочим днем, наступним за днем закінчення тимчасової непрацездатності, зазначеним у документі про тимчасову непрацездатність, або першим робочим днем після закінчення відпустки.
У такому випадку оформлення і видача трудової книжки, а також розрахунок при звільненні проводяться протягом семи днів з дня звільнення.
Як стверджує позивач, в день звільнення їй не було видано копії наказу про звільнення, однак, при звільненні державного службовця у випадках, передбачених частиною першою статті 87 Закону України «Про державну службу», наказ про звільнення може бути виданий суб`єктом призначення або керівником державної служби у період тимчасової непрацездатності державного службовця відповідно до пункту 5 цієї статті, у такому випадку оформлення і видача трудової книжки, а також розрахунок при звільненні проводяться протягом семи днів з дня звільнення, відповідно до абзацу другого, частини 5 статті 87 Закону України «Про державну службу».
26.07.2023 видано наказ Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від №2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 », у якому визначено звільнити ОСОБА_1 , відповідно до пункту 1 частини першої, абзацу третього частини третьої статті 87 Закону України «Про державну службу» у зв`язку із скороченням посади начальника Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, з припиненням державної служби.
У зв`язку із тимчасовою непрацездатністю позивача, на підставі листа непрацездатності від 01.08.2023 №8511555-2016070589-1, було прийнято Наказ Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 01.08.2023 №2833/03 «Про внесення змін до наказу від 26.07.2023 №2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 », яким, внесено зміни до Наказу Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 26.07.2023 №2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 », а саме датою звільнення вважати перший робочий день, наступний за днем закінчення тимчасової непрацездатності, зазначеним у документі про тимчасову непрацездатність.
Згідно з медичним висновком про тимчасову непрацездатність від 14.08.2023 №9НЕР-ВСМН-6В7В-ВЕРВ останнім днем тимчасової непрацездатності ОСОБА_1 було 18.08.2023, на підставі чого 19.08.2023 здійснено запис до трудової книжки, про звільнення із займаної посади відповідно до пункту 1 частини першої, абзацу третього частини третьої, статті 87 Закону України «Про державну службу», у зв`язку із скороченням посади, з припиненням державної служби.
21.08.2023 на поштову адресу ОСОБА_1 рекомендованим листом надіслано копії наказу Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 26.07.2023 №2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 » та Наказу Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 01.08.2023 №2833/03 «Про внесення змін до наказу від 26.07.2023 №2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 » та надіслано лист повідомлення про звільнення під №145-/1005-23 від 21.08.2023.
Окрім цього, уповноваженими особами відповідача було складено акт від 22.08.2023 о 08 год. 59 хв., в якому засвідчено факт зачитування вголос та вручення належним чином завірених копій вище згаданих наказів про звільнення. Відмітки про ознайомлення з наказами ОСОБА_1 поставити відмовилась, після чого було видано трудову книжку з дотриманням семиденного строку, передбаченого абзацом другим, частини 5 статті 87 Закону України «Про державну службу».
Принагідно суд відзначає, що з метою підтвердження обставин зачитування вголос наказів про звільнення позивача, а також вручення їй таких наказів, судом здійснено виклик та допит у судовому засіданні свідків, якими було складено акт від 22.08.2023, а саме: начальника відділу організації роботи та розвитку персоналу у Львівській області Управління персоналу Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Наконечну Н.М.; начальника відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Львівській області Управління державної реєстрації Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Оливу І.С.; заступника начальника міжрегіонального управління начальника Управління забезпечення примусового виконання рішень у Львівській області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Бассараба Т.Ю.
У судовому засіданні свідками було підтверджено факт зачитування вголос ОСОБА_1 наказів про її звільнення, а також вручення їй таких наказів.
З врахуванням викладеного суд доходить висновку, що доводи позовної заяви в цій частині також є безпідставними та такими, що не відповідають фактичним обставинам спірних правовідносин.
Суд не бере до уваги твердження ОСОБА_1 в частині не ознайомлення її з наказом Міністерства юстиції України № 859/5 від 03.03.2023 «Про затвердження структури та штатної чисельності» та наказом Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції № 794/03 від 31.03.2023 «Про введення в дію структури та штатної чисельності, штатного розпису Західного міжрегіонального управління юстиції на 2023 рік» з огляду на те, що такі нормативні акти були офіційно опубліковані, перебували і перебувають у відкритому доступі, а тому суд не вбачає жодних перешкод для ознайомлення позивача із ними.
Щодо зміни позивача у складі комісії з реорганізації Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції суд зазначає наступне.
Відповідно до Наказу Міністерства юстиції України від 27.02.2023 №769/5 «Про відділи державної реєстрації актів цивільного стану у Львівській області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції» Бориславський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, Дрогобицький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, Трускавецький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції було реорганізовано шляхом приєднання до Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Дрогобичі Дрогобицького району Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції з перейменуванням у Дрогобицький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції. У зв`язку з чим, Міністерством юстиції України видано Наказ від 31.03.2023 за №794/03 «Про введення в дію структури та штатної чисельності, штатного розпису Західного міжрегіонального управління юстиції на 2023 рік».
Відповідно до абзацу третього, четвертого пункту 17 «Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади» затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2011 р. №1074 (далі Порядок):
Голова комісії з припинення органу виконавчої влади після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про припинення територіальних органів утворює відповідні комісії, затверджує їх голів та визначає строк проведення реорганізації або ліквідації.
Головою комісії з припинення територіального органу призначається керівник або заступник керівника такого органу, який затверджує її персональний склад.
Відповідно до абзацу п`ятого пункту 17 «Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади»:
У разі звільнення керівника територіального органу, що припиняється, та його заступників головою комісії з припинення такого органу затверджується керівник утвореного територіального органу або територіального органу, до якого переходять права та обов`язки територіального органу, що припиняється, або його заступник.
Відповідно до пункту 19 «Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади»:
Право підписувати документи щодо припинення органу виконавчої влади або територіального органу надається голові комісії з моменту його затвердження до дня внесення запису про державну реєстрацію припинення органу виконавчої влади або територіального органу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
На підставі наказу від 26.07.2023 №2745/03 «Про звільнення ОСОБА_1 », відправлено лист від 28.07.2023 №145-4/925-23, яким визначено внести зміни до складу комісії з реорганізації Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 27.02.2023 №769/5 «Про відділи державної реєстрації актів цивільного стану у Львівській області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції», виключивши з її складу голову комісії ОСОБА_1 , та включити до складу головою комісії ОСОБА_3 , заступника начальника Дрогобицького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, та визначити її головою комісії з реорганізації.
Після чого, 07.08.2023 було видано Наказ під №2823/5, яким внесено зміни до наказу Міністерства юстиції України від 27.02.2023 №769/5 «Про відділи державної реєстрації актів цивільного стану у Львівській області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції», яким було виключено ОСОБА_1 зі складу комісії з реорганізації.
Отже, Західне міжрегіональне управління Міністерства юстиції дотримуючись норм законодавства, відповідно до Порядку затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2011 р. №1074, було внесено зміни до складу реорганізаційної комісії, а саме виключено ОСОБА_1 зі складу комісії на підставі її звільнення та призначено нову голову комісії.
При цьому суд звертає увагу на те, що включення ОСОБА_1 до складу комісії з реорганізації не є обов`язковою ознакою трудових відносин з нею. При цьому виключення її зі складу такої комісії не є відстороненням від роботи за посадою начальника Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, оскільки виконання таких обов`язків не є основними обов`язками за місцем праці.
Щодо вимог позивача в частині визнання протиправності дій державного реєстратора щодо Сектору реєстрації відділу надання адміністративних послуг Бориславської міської ради щодо внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запису №1 004 181 1200 18000282 від 11.08.2023 про припинення Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (код ЄДРПОУ 26484745) в результаті реорганізації, та зобов`язання державного реєстратора Сектору реєстрації відділу надання адміністративних послуг Бориславської міської скасувати в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційний запис про припинення юридичної особи в результаті реорганізації №1 004 181 1200 18000282 від 11.08.2023, суд зазначає таке.
Відповідно до пункту третього частини 14 статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань», для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її реорганізації подаються такі документи: 3) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта - у разі припинення юридичної особи в результаті перетворення, злиття або приєднання.
Відповідно до абзацу другого частини 1 статті 15 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань», рішення уповноваженого органу управління юридичної особи, що подається для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами), якщо інше не передбачено законом.
Справжність підписів на рішенні уповноваженого органу управління юридичної особи нотаріально засвідчується з обов`язковим використанням спеціальних бланків нотаріальних документів, крім рішень, створених на порталі електронних сервісів або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг та підписаних з використанням кваліфікованого електронного підпису, а також інших випадків, передбачених законом.
Згідно з абзацом третім частини 1 статті 15 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань», дія абзацу другого цього пункту в частині нотаріального засвідчення справжності підпису не поширюється на державну реєстрацію змін до відомостей про державний орган, орган місцевого самоврядування, громадське об`єднання чи благодійну організацію, що містяться в Єдиному державному реєстрі, а також на державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що вносяться на підставі розпорядчого акта державного органу, органу місцевого самоврядування.
Внесення державним реєстратором Сектору реєстрації відділу надання адміністративних послуг Бориславської міської ради до Єдиного державного реєстру запису про припинення Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції відбувалося внаслідок реорганізації відділу, шляхом приєднання на підставі Наказу Міністерства юстиції України від 27.02.2023 під №769/5 «Про відділи державної реєстрації актів цивільного стану у Львівській області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції».
Відповідно до пункту 21 «Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади», голова комісії:
7) затверджує передавальний акт чи розподільчий або ліквідаційний баланс;
8) подає державному реєстраторові документи, необхідні для державної реєстрації припинення органу виконавчої влади або територіального органу.
Отже, суд відзначає, що внесення відповідного запису відбулося з дотриманням приписів Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань», передавальний акт майна, матеріальних цінностей та архівних документів Трускавецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до правонаступника Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Дрогобичі Дрогобицького району Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції у відповідності до «Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади» підписаний головою комісії ОСОБА_3 , та членами комісії.
З урахуванням викладеного в сукупності суд доходить висновку про необґрунтованість заявлених ОСОБА_1 позовних вимог.
Як наслідок, не підлягають й задоволенню вимоги позивача в частині стягнення на її користь моральної шкоди в сумі 50000,00 грн.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини третьої статті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) закріплено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Аналогічна позиція стосовно обов`язку доказування була висловлена Європейським судом з прав людини у пункті 36 справи Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland) від 01 липня 2003 року №37801/97, в якому він зазначив, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення).
Суд враховує й позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що у задоволенні адміністративного позову необхідно відмовити повністю.
Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати між сторонами не розподіляються.
Керуючись ст.ст. 2, 9, 14, 73-78, 90, 132, 139, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в:
у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено та підписано 09.04.2024.
Суддя О.М. Желік
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2024 |
Оприлюднено | 11.04.2024 |
Номер документу | 118229454 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Мікула Оксана Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні