Рішення
від 27.03.2024 по справі 440/16144/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 березня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/16144/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Сич С.С.,

за участю:

секретаря судового засідання Литвин М.О.,

представника позивача Франсевич Ю.І.,

представників відповідачів Деркача А.С., Кобеляцької М.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Полтавській області про визнання бездіяльності протиправною та стягнення коштів,

В С Т А Н О В И В:

30 жовтня 2023 року до Полтавського окружного адміністративного суду через систему "Електронний суд" надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" (надалі - позивач; ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР") до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі також ГУ ДПС у Полтавській області), Головного управління Державної казначейської служби України у Полтавській області (надалі також ГУ ДКСУ у Полтавській області), у якій позивач, з урахуванням уточненої позовної заяви /том 1 а.с. 100-104/ та заяви про зменшення/збільшення розміру позовних вимог /том 2 а.с. 33-34/, просить: визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Полтавській області та Головного управління ДКС у Полтавській області щодо не вжиття належних заходів для опрацювання та повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «ТОРГОПТ ЦЕНТР» суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість у розмірі 4674013,00 грн., узгодженої за наслідками судового оскарження; стягнути з Державного бюджету України через ГУ ДКС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТОРГОПТ ЦЕНТР» пеню у розмірі 591614,79 грн., нараховану на суму заборгованості з бюджетного відшкодування за період з 20 червня 2023 року по 20 листопада 2023 року.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР", не погоджуючись з висновками ГУ ДПС у Полтавській області, викладеними в акті перевірки № 7573 від 29.09.2021, звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень ГУ ДПС у Полтавській області від 19.10.2021 №00075300701, № 00075320701 та № 00075330701. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 17.08.2022 у справі №440/14199/21 частково задоволено адміністративний позов ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР", визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Полтавській області від 19.10.2021 № 00075300701 та №00075330701. У задоволені іншої частини позовних вимог, зокрема, в частині скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Полтавській області № 00075320701 від 19.10.2021, яким зменшено розмір бюджетного відшкодування податку на додану вартість в розмірі 4674013 грн. та застосовані штрафні (фінансові) санкції у розмірі 1168503,25 грн., - відмовлено. У подальшому, постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 20.06.2023, яка прийнята за розглядом апеляційних скарг ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" та ГУ ДПС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.08.2022 у справі № 440/14199/21, апеляційну скаргу ГУ ДПС у Полтавській області залишено без задоволення; апеляційну скаргу ТОВ «ТОРГОПТ ЦЕНТР» задоволено частково; рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.08.2022 по справі №440/14199/21 скасовано в частині відмови в задоволенні позову ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" до ГУ ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 19.10.2021 №00075320701 про зменшення розміру бюджетного відшкодування податку на додану вартість; прийнято в цій частині нове рішення, яким вказану частину позовних вимог ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 19.10.2021 № 00075320701. Разом з тим, лише 20.11.2023 сума бюджетної заборгованості із відшкодування податку на додану вартість у розмірі 4674013 грн. була повернута та надійшла на розрахунковий рахунок ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" у фактичному розмірі 4672313,00 грн. (з урахуванням погашення поточної заборгованості Товариства у розмірі 1700,00 гривень). Вказує, що пунктом 200.23 статті 200 Податкового кодексу України визначено, що суми податку, не відшкодовані платникам протягом визначеного цією статтею строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування податку на додану вартість. На суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення. У зв`язку з чим, зазначаючи про узгодженість з 20.06.2023 суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість для ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" у розмірі 4674013,00 грн. та враховуючи фактичне погашення (повернення на рахунок Позивача) вказаної бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість 20.11.2023, вважає, що в силу приписів п.200.23 ст. 200 Податкового кодексу України на суму такої заборгованості підлягає нарахуванню та стягненню пеня (за весь період існування такої заборгованості) у розмірі 591614,79 грн. = (4674013,00 грн. * 25 % (облікова ставка Національного банку України станом на 20.06.2023) * 120 % * 154 (кількість днів прострочення) / 365 днів).

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2023 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/16144/23. Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання на 10:00 год. 05 грудня 2023 року /том 1 а.с. 107-108/.

04 грудня 2023 року до суду надійшов відзив відповідача Головного управління Державної казначейської служби України у Полтавській області на позовну заяву /том 1 а.с. 122-124/, у якому представник ГУ ДКСУ у Полтавській області просить у задоволенні позовних вимог до ГУ ДКСУ у Полтавській області відмовити у повному обсязі, посилаючись на те, що відповідно до приписів Порядку ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 січня 2017 р. № 26, обов`язок внесення інформації про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму до відповідного Реєстру покладено на органи ДПС на наступний робочий день після виникнення такого випадку, а в разі оскарження - на наступний робочий день після отримання відповідного рішення за результатами оскарження, прийнятого на користь платника податків. Узгоджена сума бюджетного відшкодування стає доступною органу Казначейства для виконання на наступний операційний день за днем її відображення в Реєстрі та перераховується органом Казначейства у строки, передбачені пунктом 200.13 статті 200 Податкового кодексу України (далі по тексту - ПК України). Вказує, що оскільки ГУ ДКСУ у Полтавській області не отримувало інформації з Реєстру стосовно бюджетного відшкодування ПДВ на користь позивача на заявлену в позові суму відшкодування, тому вина ГУ ДКСУ у Полтавській області відсутня, у разі отримання інформації з Реєстру щодо відшкодування ПДВ ГУ ДКСУ у Полтавській області будуть здійснені відповідні дії.

04 грудня 2023 року до суду надійшов відзив відповідача Головного управління ДПС у Полтавській області на позовну заяву /том 1 а.с. 128-130/, у якому представник ГУ ДПС в Полтавській області просить у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі, посилаючись на те, що згідно індивідуальної картки платника (ІКП) по коду платежу 14010200 Бюджетне відшкодування ПДВ грошовими коштами платнику відшкодовано на розрахунковий рахунок платника в повній мірі. Зазначає, що контролюючий орган керувався Порядком ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 січня 2017 р. № 26.

Ухвалами суду від 05 грудня 2023 року витребувано від відповідача Головного управління ДПС в Полтавській області докази та встановлено строк для надання їх до суду до 21 грудня 2023 року, продовжено строк підготовчого провадження на тридцять календарних днів, клопотання відповідачів про оголошення перерви у підготовчому засіданні задоволено та оголошено перерву у підготовчому засіданні до 11:30 04 січня 2024 року.

27 грудня 2023 року до суду надійшла заява позивача про зменшення/збільшення розміру позовних вимог /том 2 а.с. 33-34/.

04 січня 2024 року до суду надійшли заперечення Головного управління Державної казначейської служби України у Полтавській області на заяву про зменшення/збільшення розміру позовних вимог /том 2 а.с. 37-39/, у якій зазначено, що за інформацією Реєстру стосовно бюджетного відшкодування ПДВ на користь позивача ГУ ДКСУ у Полтавській області отримало від Казначейства у вигляді платіжної інструкції №128199956 від 13.11.2023 на суму 4672313,00 грн. - 20.11.2023 о 12:40. Цього ж операційного дня зазначений платіжний документ ГУ ДКСУ у Полтавській області було виконано о 13:50 шляхом перерахування вищевказаної суми бюджетного відшкодування ПДВ у строки, передбачені пунктом 200.13 статті 200 ПК України, на рахунок ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР". Вважає, що вини ГУ ДКСУ у Полтавській області у не вжитті належних заходів для опрацювання та повернення позивачу буми бюджетного відшкодування ПДВ, яка була узгоджена та відображена в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, немає.

Ухвалою суду від 04 січня 2024 року прийнято до розгляду та приєднано до матеріалів справи заяву позивача від 27 грудня 2023 року про зменшення/збільшення розміру позовних вимог.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 04 січня 2024 року витребувано докази та встановлено строк для надання зазначених документів до суду до 16 січня 2024 року.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25 січня 2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Представник позивача у судових засіданнях позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі.

Представники відповідачів у судових засіданнях проти позову заперечували, просили відмовити у задоволенні позовних вимог.

Суд, заслухавши вступне слово представників сторін, дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" (ідентифікаційний код 42669139) зареєстроване як юридична особа 04.12.2018, основним видом економічної діяльності позивача є 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /том 2 а.с. 103-106/.

ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" подало до контролюючого органу податкову декларацію за липень 2021 року, у якій задекларувало суму від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200 розділу V Податкового кодексу України на момент подання податкової декларації, яка підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку в розмірі 4674013,00 грн. /том 1 а.с. 17, 20, 21/.

У подальшому ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" подало до контролюючого органу уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за липень 2021 року, у якому позивачем задекларовано суму від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200 розділу V Податкового кодексу України на момент подання податкової декларації, яка підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку в розмірі 4674013,00 грн. /том 1 а.с. 22/.

Головним управлінням ДПС у Полтавській області проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" з питань законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та від`ємного значення з податку на додану вартість за липень 2021 року.

За результатами перевірки ГУ ДПС у Полтавській області складено акт про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за липень 2021 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, від 29.09.2021 № 7573/16-31-07-01-10 /том 1 а.с. 212-250, том 2 а.с. 1-8/

19.10.2021 на підставі акту перевірки від 29.09.2021 №7573/16-31-07-01-10 ГУ ДПС у Полтавській області прийняті такі податкові повідомлення - рішення:

- № 00075330701, яким ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 668447,00 грн. /том 2 а.с. 10/;

- № 00075320701, яким ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" встановлено суму завищення бюджетного відшкодування в розмірі 4674013,00 грн. та до ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" застосовано штрафні санкції у розмірі 1163503,25 грн. /том 2 а.с. 11/;

- № 00075300701, яким ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість на загальну сумц 5356987,50 грн., у тому числі: за податковими зобов`язаннями на 4285590,00 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) у розмірі 1071397,50 грн. /том 2 а.с. 12/.

Не погодившись з вказаними податковими повідомленнями - рішеннями, позивач звернувся до суду з позовом.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 17.08.2022 у справі №440/14199/21 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" (вул. Половки, 64, м. Полтава, Полтавська область, 36034, код ЄДРПОУ 42669139) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ ВП 44057192) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задоволено частково. Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області №00075300701 від 19.10.2021, № 00075330701 від 19.10.2021. У задоволені іншої частини позовних вимог відмовлено. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ ВП 44057192) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" (вул. Половки, 64, м. Полтава, Полтавська область, 36034, код ЄДРПОУ 42669139) витрати зі сплати судового збору у розмірі 8268,50 (вісім тисяч двісті шістдесят вісім) гривень 50 копійок. /том 1 а.с. 163-181/.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 20.06.2023 у справі №440/14199/21, яка набрала законної сили 20.06.2023, апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області - залишено без задоволення. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" - задоволено частково. Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.08.2022 по справі № 440/14199/21 скасовано в частині відмови в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 19.10.2021 № 00075320701. Прийнято в цій частині нове рішення, яким вказану частину позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" - задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 19.10.2021 №00075320701. В іншій частині рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.08.2022 по справі №440/14199/21 - залишено без змін /том 1 а.с. 182-196/.

Копія постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 20.06.2023 у справі №440/14199/21, яка набрала законної сили 20.06.2023, що у повному обсязі складена 30.06.2023, була направлена Другим апеляційним адміністративним судом на офіційну електронну адресу особи Головного управління ДПС у Полтавській області та 30.06.2023 о 16:24 судом отримано повідомлення про доставлення копії цього судового рішення на офіційну електронну адресу особи Головного управління ДПС у Полтавській області, що підтверджується відомостями, що містяться у системі діловодства спеціалізованого суду.

13.11.2023 Головним управлінням ДПС у Полтавській області складена довідка про підтвердження суми бюджетного відшкодування ПДВ за результатами документальної позапланової виїзної перевірки №584/16-31-07-01-02, у якій вказана невірна дата ухвалення постанови Другого апеляційного адміністративного суду у справі №440/14199/21 (вказано "від 20.10.2023" замість "від 20.06.2023") та зафіксовано, що за результатами перевірки підтверджена сума бюджетного відшкодування ПДВ на поточний рахунок позивача становить податку на додану вартість 4674013 грн. /том 2 а.с. 76/.

13.11.2023 Головним управлінням ДПС у Полтавській області внесено до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" в розмірі 4672313,00 грн. /том 2 а.с. 70/.

Сума бюджетного відшкодування ПДВ 4674013 грн. була зменшена на загальну суму 1700,00 грн. у зв`язку тим, що в інтегрованій картці платника ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" зменшено переплату, що виникла у зв`язку з заявленням до відшкодування ПДВ у декларації за липень 2021 (№924062159 від 20.08.2021) згідно судового рішення по справі №440/14199/21 у хронологічному порядку по даті здійснення нарахувань в ІКП. Зокрема, в інтегрованій картці 11.01.2022 зменшено переплату, що виникла на підставі декларації за липень 2021 (№ 924062159 від 20.08.2021) у зв`язку з нарахуванням узгоджених зобов`язань по податковому повідомленню-рішенню форми «ПС» №00096281806 від 10.12.2021 у розмірі 680,00 грн. /том 2 а.с. 150/ (акт камеральної перевірки від 10.11.2021 № 9049/16- 31- 18-06-11/42669139 /том 2 а.с. 146-148/), а також в інтегрованій картці 17.12.2022 зменшено переплату, що виникла на підставі декларації за липень 2021 року (№924062159 від 20.08.2021) у зв`язку з нарахуванням узгоджених зобов`язань по податковому повідомленню-рішенню форми «ПС» №00004911806 від 20.01.2022 у розмірі 1020,00 грн. /том 2 а.с. 151/ (акт камеральної перевірки від 17.12.2021 № 11229/16- 31-18-06-11/42669139 /а.с. 148-149/).

Доказів оскарження цих податкових повідомлень-рішень та їх скасування до суду не надано.

Витягом з інтегрованої картки платника податків ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" з податку на додану вартість підтверджено, що 13.11.2023 до ІКП внесено відомості про узгодження суми бюджетного відшкодування на рахунок платника в розмірі 4672313,00 грн. /том 2 а.с.152-156/.

20.11.2023 сума бюджетного відшкодування ПДВ в розмірі 4672313,00 грн. перерахована ГУ ДКСУ у Полтавській області на рахунок ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР", що підтверджується платіжною інструкцією №128199956 (#581213032) від 13.11.2023 /том 1 а.с. 218/.

Вважаючи, що обома відповідачами допущено бездіяльність щодо не вжиття належних заходів для опрацювання та повернення Товариству з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість у розмірі 4674013,00 грн., узгодженої за наслідками судового оскарження, позивач звернувся до суду з позовом у цій справі, у якій також просить стягнути з Державного бюджету України через ГУ ДКС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" пеню у розмірі 591614,79 грн., нараховану на суму заборгованості з бюджетного відшкодування за період з 20 червня 2023 року по 20 листопада 2023 року.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам та відповідним доводам сторін, суд дійшов таких висновків.

За визначенням, наведеним у підпунктах 14.1.18 та 14.1.162 пункту 14.1 статті 14 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), бюджетне відшкодування - відшкодування від`ємного значення податку на додану вартість на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника; пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків встановлені статтею 200 Податкового кодексу України.

За правилами пункту 200.7 статті 200 ПК України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Відповідно до п.п. 200.1.7 пункту 200.7 статті 200 ПК України формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування здійснюється на підставі баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує податкову політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

До такого Реєстру вносяться такі дані: 1) найменування платника податку та його індивідуальний податковий номер; 2) дата подання заяви про повернення суми бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку/небанківському надавачу платіжних послуг, поданої у складі податкової декларації або уточнюючого розрахунку (в разі їх подання); 3) сума податку, заявленого до бюджетного відшкодування, зазначена у кожній заяві, поданій у складі податкової декларації або уточнюючого розрахунку (в разі їх подання), у тому числі окремо, яка підлягає перерахуванню на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг та/або в рахунок сплати грошових зобов`язань, та/або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету; 4) сума податку, заявленого до бюджетного відшкодування, зменшена на суму податкового боргу; 5) реквізити рахунку платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг для перерахування бюджетного відшкодування; 6) реквізити бюджетних рахунків для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету; 7) реквізити бюджетного рахунка, з якого здійснюється бюджетне відшкодування податку; 8) дата початку та закінчення проведення перевірки даних, зазначених у податковій декларації або уточнюючому розрахунку (в разі їх подання), в складі яких подана заява про повернення суми бюджетного відшкодування, з обов`язковою відміткою щодо виду перевірки (камеральна, документальна); 9) сума податку, заявленого до бюджетного відшкодування, та дата поданої до контролюючого органу заяви в разі виникнення у платника податку необхідності змінити напрям узгодженого бюджетного відшкодування; 10) дата складення та вручення платнику податків акта перевірки; 11) дата та номер податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування за кожною заявою з урахуванням (у разі подання) уточнюючого розрахунку, неузгоджена контролюючим органом; 12) дата початку оскарження податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування, що оскаржується; 13) дата закінчення оскарження податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування, узгоджена за результатами оскарження; 14) сума узгодженого контролюючим органом бюджетного відшкодування за кожною заявою та дата її узгодження; 15) дата та сума повернення бюджетного відшкодування на рахунок платника в банку/небанківському надавачу платіжних послуг; 16) дата та сума зарахування (перерахування) в рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.

Внесення даних до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування посадовими особами відповідних органів здійснюється з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

Порядок ведення та форма Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктами 200.10, 200.11 статті 200 ПК України у строк, передбачений абзацом першим пункту 76.3 статті 76 цього Кодексу, контролюючий орган проводить камеральну перевірку даних податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання).

Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 цієї статті, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до цього Кодексу.

Контролюючий орган має право протягом 60 календарних днів, що настають за граничним строком подання податкової декларації, а в разі якщо така податкова декларація надана після закінчення граничного строку - за днем її фактичного подання, провести документальну перевірку платника податку у порядку, передбаченому підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу.

Рішення про проведення документальної перевірки має бути прийнято не пізніше закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки.

За приписами пункту 200.12 статті 200 ПК України зазначена у заяві сума бюджетного відшкодування вважається узгодженою в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування з однієї із таких дат:

а) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення перевірки, в разі, якщо контролюючим органом внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про відсутність порушень під час такої перевірки;

б) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату початку та закінчення проведення перевірки даних, зазначених у податковій декларації або уточнюючому розрахунку, з обов`язковою відміткою щодо виду перевірки (камеральна, документальна);

в) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку, передбаченого цим Кодексом для складення акта перевірки, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату складення акта перевірки;

г) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку, передбаченого цим Кодексом для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату та номер податкового повідомлення-рішення;

ґ) з дня визнання протиправним та/або скасування податкового повідомлення-рішення.

У випадках, передбачених підпунктами "б" і "в" цього пункту, інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування в автоматичному режимі на наступний робочий день після виникнення такого випадку.

У випадках, передбачених підпунктами "а", "г" і "ґ" цього пункту, інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування контролюючим органом на наступний робочий день після виникнення такого випадку.

Узгоджена сума бюджетного відшкодування стає доступною органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання на наступний операційний день за днем її відображення в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та перераховується органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, у строки, передбачені пунктом 200.13 цієї статті, на рахунок платника податку в обслуговуючому банку/небанківському надавачу платіжних послуг та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України.

У разі наявності у платника податку податкового боргу бюджетному відшкодуванню підлягає заявлена сума податку, зменшена на суму такого податкового боргу.

Згідно з пунктом 200.13 статті 200 ПК України на підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, після дня набуття статусу узгодженої суми бюджетного відшкодування перераховує таку суму з бюджетного рахунка на рахунок платника податку в обслуговуючому банку/небанківському надавачу платіжних послуг та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, протягом п`яти операційних днів.

Пунктом 200.15 статті 200 ПК України встановлено, що у разі коли за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний внести відповідні дані до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Після закінчення процедури адміністративного оскарження або набрання законної сили рішенням суду контролюючий орган на наступний робочий день після отримання відповідного рішення зобов`язаний внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника.

У разі неузгодження контролюючим органом суми податку, заявленої до відшкодування, або її частини зобов`язання з бюджетного відшкодування податку в частині неузгодженої суми виникає з дня закінчення процедури адміністративного або судового оскарження, за результатами якої прийнято рішення на користь платника податків.

Згідно з пунктом 1 Порядку ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 січня 2017 р. № 26 (далі по тексту - Порядок №26, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає механізм ведення Мінфіном інформаційного ресурсу Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість (далі - Реєстр) за формою згідно з додатком.

Пунктом 4 цього Порядку №26 передбачено, що орган ДПС вносить до Реєстру такі дані:

найменування платника податку на додану вартість (далі - платник податку) та його індивідуальний податковий номер;

дату подання заяви про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість (далі - заява) на рахунок платника податку у банку або небанківському надавачу платіжних послуг, поданої у складі податкової декларації з податку на додану вартість (далі - податкова декларація) або уточнюючого розрахунку з податку на додану вартість (далі - уточнюючий розрахунок) (в разі їх подання);

дату надсилання платнику податку органом ДПС повідомлення про відмову у прийнятті податкової декларації або уточнюючого розрахунку (в разі їх подання);

суму податку, заявленого до бюджетного відшкодування, зазначену в кожній заяві, поданій у складі податкової декларації або уточнюючого розрахунку (в разі їх подання), у тому числі окремо, яка підлягає перерахуванню на рахунок платника податку у банку або небанківському надавачу платіжних послуг та/або в рахунок сплати грошових зобов`язань, та/або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

суму податку, заявленого до бюджетного відшкодування, зменшену на суму податкового боргу;

реквізити рахунка платника податку у банку або небанківському надавачу платіжних послуг для перерахування бюджетного відшкодування;

реквізити бюджетних рахунків для перерахування бюджетного відшкодування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

реквізити бюджетного рахунка, з якого здійснюється бюджетне відшкодування;

дату початку та закінчення проведення перевірки даних податкової декларації або уточнюючого розрахунку (в разі їх подання), в складі яких подана заява, з обов`язковою відміткою щодо виду перевірки (камеральна, документальна);

суму податку, заявленого до бюджетного відшкодування, та дату поданої до органу ДПС заяви у разі виникнення у платника податку необхідності змінити напрям узгодженого бюджетного відшкодування;

дату складення та вручення платнику податку акта перевірки;

дату та номер податкового повідомлення-рішення та суму бюджетного відшкодування за кожною заявою з урахуванням уточнюючого розрахунку (у разі їх подання), не узгоджену органом ДПС;

дату початку оскарження податкового повідомлення-рішення та суму бюджетного відшкодування, що оскаржується;

дату закінчення оскарження податкового повідомлення-рішення та суму бюджетного відшкодування, узгоджену за результатами оскарження;

суму узгодженого органом ДПС бюджетного відшкодування за кожною заявою та дату її узгодження.

Заяви виключаються з Реєстру згідно з пунктом 48.7 статті 48, пунктом 49.11 статті 49 і пунктом 50.1 статті 50 Податкового кодексу України.

В силу пунктів 6, 7 Порядку №26 інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі органом ДПС на наступний робочий день після виникнення такого випадку.

У разі коли за результатами перевірки даних податкової декларації або уточнюючого розрахунку платник податку розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, орган ДПС не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника податку або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний внести відповідні дані до Реєстру.

Після закінчення процедури адміністративного оскарження або набрання законної сили рішенням суду орган ДПС на наступний робочий день після отримання відповідного рішення зобов`язаний внести до Реєстру дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника податку.

Пунктом 8 Порядку №26 встановлено, що казначейство вносить до Реєстру такі дані:

дату та суму повернення бюджетного відшкодування на рахунок платника податку у банку або небанківському надавачу платіжних послуг;

дату та суму зарахування (перерахування) в рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.

Відповідно до пунктів 12, 14 Порядку №26 узгоджена сума бюджетного відшкодування стає доступною органу Казначейства для виконання на наступний операційний день за днем її відображення в Реєстрі та перераховується органом Казначейства у строки, передбачені пунктом 200.13 статті 200 Податкового кодексу України, на рахунок платника податку в обслуговуючому банку або небанківському надавачу платіжних послуг та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.

При цьому органу Казначейства стають доступними для виконання узгоджені суми бюджетного відшкодування, зазначені в Реєстрі, які підлягають поверненню.

Матеріалами справи підтверджено, що постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 20.06.2023 у справі №440/14199/21, яка набрала законної сили 20.06.2023, апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області - залишено без задоволення. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" - задоволено частково. Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.08.2022 по справі № 440/14199/21 скасовано в частині відмови в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 19.10.2021 № 00075320701. Прийнято в цій частині нове рішення, яким вказану частину позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" - задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 19.10.2021 №00075320701. В іншій частині рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.08.2022 по справі №440/14199/21 - залишено без змін /том 1 а.с. 182-196/.

Частиною 7 статті 18 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції, що діяла станом на 30.06.2023) особам, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, суд вручає будь-які документи у справах, в яких такі особи беруть участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення на офіційні електронні адреси таких осіб, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.

Відповідно до пункту 2 частини 6 статті 251 Кодексу адміністративного судочинства України днем вручення судового рішення є день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення на офіційну електронну адресу особи.

Копія постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 20.06.2023 у справі №440/14199/21, що набрала законної сили 20.06.2023, повний текст якої складено 30.06.2023, направлена Другим апеляційним адміністративним судом на офіційну електронну адресу Головного управління ДПС у Полтавській області 30.06.2023 та 30.06.2023 о 16:24 судом отримано повідомлення про доставлення копії цього судового рішення на офіційну електронну адресу Головного управління ДПС у Полтавській області, що підтверджується відомостями, що містяться у системі діловодства спеціалізованого суду.

Отже, днем вручення Головному управлінню ДПС у Полтавській області копії постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 20.06.2023 у справі №440/14199/21, яка набрала законної сили 20.06.2023, є 30 червня 2023 року.

13 листопада 2023 року Головним управлінням ДПС у Полтавській області внесено до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" в розмірі 4672313,00 грн. /том 2 а.с. 70/.

Таким чином, Головним управлінням ДПС у Полтавській області на наступний робочий день після отримання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 20.06.2023 у справі №440/14199/21, що набрала законної сили 20.06.2023 та отримана ГУ ДПС в Полтавській області 30 червня 2023 року, - тобто 03 липня 2023 року, оскільки 01.07.2023 та 02.07.2023 - є вихідними неробочими днями, не внесено до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування даних щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" в розмірі 4672313 грн. (суми, що підлягає бюджетному відшкодуванню, зменшена на суму податкового боргу позивача 1700,00 грн.), чим порушено вимоги пункту 200.15 статті 200 ПК України та пункту 7Порядку ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 січня 2017 р. № 26,

Отже, бездіяльність Головного управління ДПС у Полтавській області щодо не вжиття належних заходів для опрацювання та повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість у розмірі 4672313 грн., узгодженої за наслідками судового оскарження та зменшеної на суму податкового боргу позивача 1700,00 грн., виразилася у несвоєчасному внесенні до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування даних щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" в розмірі 4672313 грн., тому суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Полтавській області щодо своєчасного внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування даних щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" в розмірі 4672313 грн. Іншої бездіяльності відповідача ГУ ДПС в Полтавській області у спірних правовідносинах, якою б порушувалися права позивача, судом не встановлено.

Оскільки 13 листопада 2023 року Головним управлінням ДПС у Полтавській області внесено до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" в розмірі 4672313,00 грн., в силу пункту 200.12 статті 200 ПК України узгоджена сума бюджетного відшкодування мала стати доступною органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання на наступний операційний день за днем її відображення в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування - 14 листопада 2023 року та згідно пункту 200.13 статті 200 ПК України на підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ця сума підлягала перерахуванню з бюджетного рахунка на рахунок платника податку в обслуговуючому банку/небанківському надавачу платіжних послуг протягом п`яти операційних днів.

Організацію роботи Державної казначейської служби України (далі - Казначейство) та головних управлінь Державної казначейської служби України (далі - головні управління Казначейства) у процесі здійснення бюджетного відшкодування податку на додану вартість (далі - ПДВ) на підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування (далі - Реєстр) регламентує Порядок здійснення органами Державної казначейської служби України бюджетного відшкодування податку на додану вартість на підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, затверджений наказом Державної казначейської служби України 31.03.2017 № 103 (із змінами, внесеними наказом Державної казначейської служби України 07.12.2017 № 396) (у редакції наказу Державної казначейської служби України 06.07.2018 № 232) (далі по тексту - Порядок здійснення органами Державної казначейської служби України бюджетного відшкодування).

Згідно з пунктом 2.2 Порядку здійснення органами Державної казначейської служби України бюджетного відшкодування Управління бюджетних надходжень та електронного адміністрування податків: кожного операційного дня після 13 год. 00 хв. здійснює моніторинг та опрацювання інформації, отриманої з Реєстру; у терміни, визначені у пункті 200.13 статті 200 Податкового Кодексу України, з урахуванням черговості отримання інформації з Реєстру від Міністерства фінансів України: готує Розпорядження про перерахування коштів із рахунка Державної казначейської служби України № 31120000000001 на рахунок № 311292 із подальшим перерахуванням на рахунки головних управлінь Державної казначейської служби України для здійснення бюджетного відшкодування ПДВ (далі - Розпорядження), за формою згідно з додатком до цього Порядку; передає на виконання до Департаменту бухгалтерського обліку операцій державного бюджету Розпорядження, підписане керівниками Управління бюджетних надходжень та електронного адміністрування податків, Управління ліквідності та казначейських операцій (у частині погодження наявності коштів на єдиному казначейському рахунку), та затверджене керівництвом Казначейства; направляє на виконання до головних управлінь Казначейства інформацію з Реєстру; здійснює моніторинг виконання головними управліннями Казначейства інформації з Реєстру; повідомляє Управлінню ліквідності та казначейських операцій суму, на яку було здійснено бюджетне відшкодування ПДВ; у разі невиконання певним головним управлінням Казначейства інформації з Реєстру, отримує пояснення керівництва відповідного головного управління Казначейства та невідкладно інформує про це керівництво Казначейства.

Організація роботи головних управлінь Казначейства в процесі здійснення бюджетного відшкодування ПДВ визначена розділом ІІІ Порядку здійснення органами Державної казначейської служби України бюджетного відшкодування, відповідно до пункту 3.2 якого Управління/Відділ бюджетних надходжень та казначейських операцій:

здійснює моніторинг надходження від Казначейства інформації з Реєстру та коштів для здійснення бюджетного відшкодування ПДВ;

у день отримання від Казначейства інформації з Реєстру, забезпечує її виконання у повному обсязі.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 20.11.2023, тобто у строк, встановлений пунктом 200.13 статті 200 ПК України, узгоджена сума бюджетного відшкодування ПДВ в розмірі 4672313,00 грн. була перерахована ГУ ДКСУ у Полтавській області на рахунок ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР", що підтверджується платіжною інструкцією №128199956 (#581213032) від 13.11.2023 /том 1 а.с. 218/.

Отже, Головним управлінням ДКСУ у Полтавській області при здійсненні своїх повноважень та обов`язків у спірних правовідносинах не допущено порушення вимог Податкового кодексу України та приписів Порядку ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 січня 2017 р. № 26.

Зважаючи на викладене вище, позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності Головного управління ДКС у Полтавській області щодо не вжиття належних заходів для опрацювання та повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «ТОРГОПТ ЦЕНТР» суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість у розмірі 4674013,00 грн., узгодженої за наслідками судового оскарження, - необґрунтовані та задоволенню не підлягають.

Пунктом 200.23 статті 200 ПК України передбачено, що суми податку, не відшкодовані платникам протягом визначеного цією статтею строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування податку на додану вартість. На суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення.

Положення другого речення абзацу першого цього пункту не застосовується у разі, якщо така заборгованість зумовлена виникненням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у зв`язку із введенням воєнного, надзвичайного стану.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Ухвалою суду від 05.12.2023 суд витребував від відповідача ГУ ДПС у Полтавській області докази на підтвердження виникнення форс-мажорних обставин у зв`язку із введенням воєнного стану, що зумовили виникнення заборгованості в сумі 4674013 грн. /том 1 а.с. 205/.

Відповідачем ГУ ДПС у Полтавській області не надано до суду жодних доказів на підтвердження виникнення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у зв`язку із введенням воєнного стану, що зумовили виникнення заборгованості з бюджетного відшкодування 4672313 грн.

У постанові Верховного Суду від 17.10.2023 у справі № 821/1115/16 викладено такі висновки щодо застосування наведених вище норм права: "Системний аналіз змісту наведених норм свідчить про те, що держава в особі відповідних державних органів, виконуючи певний комплекс дій, зобов`язана повернути платнику суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість протягом законодавчо встановленого строку після дня набуття відповідною сумою статусу узгодженої.

Якщо ж протягом згаданого строку необхідних дій для відшкодування податку здійснено не було, невідшкодовані суми перетворюються на бюджетну заборгованість, на яку в силу положень пункту 200.23 статті 200 Податкового кодексу України нараховується пеня. Податковим кодексом України встановлено обов`язкове нарахування пені на суму бюджетної заборгованості, яка не виплачена у строк, визначений в статті 200 Податкового кодексу України, безвідносно до того, чи така бюджетна заборгованість була виплачена, чи ні.

При цьому, непогашення заборгованості бюджету з податку на додану вартість у визначений законодавцем строк є підставою для виникнення у платника податку права вимоги щодо виплати пені за прострочення бюджетного відшкодування. Таким чином, після спливу законодавчо визначеного строку для проведення зарахування грошових коштів на розрахунковий рахунок позивача, відповідна сума відшкодування податку на додану вартість набула статусу заборгованості, що є підставою для нарахування пені".

При самостійному нарахуванні заявленої до стягнення суми пені позивачем було застосовано облікову ставку Національного банку України, встановлену відповідним рішенням правління Національного банку України станом на 20.06.2023 у розмірі 25 %, та обраховано пеню у розмірі 591614,79 грн. у такий спосіб: 4674013,00 грн. *25%*120%*154 (кількість днів прострочення)/365.

Однак, відповідно до правових позицій, викладених у постановах Верховного Суду від 20.06.2019 по справі №820/1750/18, від 25.03.2020 по справі №808/481/16, від 02.02.2021 по справі №810/1506/17, від 02.06.2021 по справі №1.380.2019.004395, від 29.11.2021 по справі № 420/4252/19, від 12.07.2023 по справі № 640/14076/21, пеня розраховується виходячи із облікової ставки НБУ протягом строку її дії, тобто із урахуванням зміни облікової ставки Національного банку України за відповідний період.

Поряд із цим, суд зважає на правовий висновок Великої Палати Верховного Суду, викладений у постанові від 30.01.2019 у справі № 755/10947/17, відповідно до якого, під час вирішення тотожних спорів суди мають враховувати саме останню правову позицію.

Протягом періоду 11.07.2023 - 27.07.2023 діяла облікова ставка Національного банку України 25%.

Протягом періоду 28.07.2023 - 14.09.2023 діяла облікова ставка Національного банку України 22%.

Протягом періоду 15.09.2023 - 26.10.2023 діяла облікова ставка Національного банку України 20%.

Протягом періоду 27.10.2023 - 20.11.2023 діяла облікова ставка Національного банку України 16%.

Суд також враховує, що Головним управлінням ДПС у Полтавській області на наступний робочий день після отримання 30 червня 2023 року постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 20.06.2023 у справі №440/14199/21, що набрала законної сили, - тобто 03 липня 2023 року, оскільки 01.07.2023 та 02.07.2023 - є вихідними неробочими днями, до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування мала бути внесена узгоджена сума бюджетного відшкодування платника ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" в розмірі 4672313 грн. та протягом п`яти операційних днів ця сума мала бути перерахувана позивачу з бюджетного рахунка на рахунок платника податку в обслуговуючому банку/небанківському надавачу платіжних послуг, - тобто до 10 липня 2023 року включно, проте не була відшкодована позивачу.

Таким чином, на суму заборгованості в розмірі 4672313 грн. (суми, що підлягає бюджетному відшкодуванню, зменшена на суму податкового боргу позивача 1700,00 грн.) підлягає нарахуванню пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення згідно пункту 200.23 статті 200 ПК України (за період 11.07.2023-20.11.2023 включно), у розмірі 421353 грн. 02 коп., що розрахована так:

1) 4672313 грн.*25%*120%*17/365=65284,37 грн. (розмір пені за період 11.07.2023 - 27.07.2023).

2) 4672313 грн.*22%*120%*49/365=165591,89 грн. (розмір пені за період 28.07.2023 - 14.09.2023).

3) 4672313 грн.*20%*120%*42/365=129032,64 грн. (розмір пені за період 15.09.2023 - 26.10.2023).

4) 4672313 грн.*16%*120%*25/365=61444,12 грн. (27.10.2023 - 20.11.2023).

5) 65284,37 грн.+165591,89 грн.+129032,64 грн.+61444,12 грн.= 421353,02 грн.

Підсумовуючи викладене вище, зважаючи на встановлені обставини та наведені вище норми права, якими врегульовані спірні правовідносини, суд вважає за необхідне стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" пеню у розмірі 421353 грн. 02 коп., а не 591614,79 грн., як просить позивач, зважаючи на те, що розрахунок позивача містить помилки, про які зазначено вище.

Таким чином, адміністративний позов ТОВ "ТОРГОПТ ЦЕНТР" підлягає задоволенню частково.

Частиною 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до приписів пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" за подання суб`єктом владних повноважень, юридичною особою до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру, встановлюється ставка судового збору в розмірі 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 10 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік" установлено у 2023 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для основних соціальних і демографічних груп населення, зокрема, працездатних осіб: з 1 січня - 2684 гривні.

Зважаючи на викладене вище, за подання даної позовної заяви майнового характеру, з урахуванням заяви позивача про зменшення/збільшення розміру позовних вимог, розмір судового збору у цій справі становить 8874,22 грн. (591614,79 грн.*1,5%).

При зверненні до суду з позовом у цій справі позивачем сплачено судовий збір у сумі 26840 грн., що підтверджується копією платіжної інструкції кредитового переказу коштів №89 від 25.10.2023 /том 1 а.с. 19-20/ та випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України /том 1 а.с. 92/.

Частинами 1, 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Таким чином, при частковому задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" витрати зі сплати судового збору в сумі 6320 грн. 29 коп. ((8874,22 грн.*421353,02)/591614,79 грн.).

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 139, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" (ідентифікаційний код 42669139, вул. Сучкова, 66, м. Новомосковськ, Дніпропетровська область, 51200) до Головного управління ДПС у Полтавській області (ідентифікаційний код 44057192, вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000), Головного управління Державної казначейської служби України у Полтавській області (ідентифікаційний код 37959255, вул. Шевченка, 1, м. Полтава, 36011) про визнання бездіяльності протиправною та стягнення коштів задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Полтавській області щодо своєчасного внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування даних щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" в розмірі 4672313 грн.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" пеню у розмірі 421353 грн. 02 коп. (чотириста двадцять одна тисяча триста п`ятдесят три гривні дві копійки).

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГОПТ ЦЕНТР" витрати зі сплати судового збору в сумі 6320 грн. 29 коп. (шість тисяч триста двадцять гривень двадцять дев`ять копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 08 квітня 2024 року.

СуддяС.С. Сич

Дата ухвалення рішення27.03.2024
Оприлюднено11.04.2024
Номер документу118230099
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною та стягнення коштів

Судовий реєстр по справі —440/16144/23

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Рішення від 27.03.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Рішення від 27.03.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 08.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 25.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 26.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 25.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 05.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 04.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні