Справа № 560/1962/24
РІШЕННЯ
іменем України
08 квітня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Драновського Я.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Красилівської міської ради Хмельницької області , начальника сектору - державного реєстратора державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та права власності на нерухоме майно міської ради Красилівської міської ради Хмельницької області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Красилівської міської ради Хмельницької області та начальника сектору - державного реєстратора державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та права власності на нерухоме майно міської ради Красилівської міської ради Хмельницької області, в якому просить:
- визнати дії керівника Красилівської міської ради ОСОБА_2 , та державного реєстратора Красилівської міської ради в особі керівника, протиправними та такими, які мають ознаки бездіяльності щодо не законної реєстрації земельної ділянкиводного фонду за кадастровими номерами 6822782200:04:003:0001, за територіальною громадою в особі Красилівської міської ради;
- зобов`язати державного реєстратора Красилівської міської ради відомості про державну реєстрацію земельної ділянки водного фонду за кадастровими номерами 6822782200:04:003:0001, за територіальною громадою в особі Красилівської міської ради скасувати;
- визнати незаконним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 61940933 від 30.11.2021 року про реєстрацію земельної ділянки водного фонду за кадастровими номерами 6822782200:04:003:0001, за територіальною громадою в особі Красилівської міської ради.
- зобов`язати Красилівську міську раду та державного реєстратора Красилівської міської ради подати звіт про виконання судового рішення.
В обґрунтування позовних вимог зазначає про те, що на виконання рішення суду Красилівська міська рада не надала йому пакет документів, необхідних для реєстрації земельної ділянки, що є порушенням Закону України "Про реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Вказує, що відповідачами вчинено дії з метою незаконної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6822782200:04:003:0001, зареєструвавши її, на думку позивача, без законних на те підстав.
На підставі викладеного, позивач вважає, що позовні вимоги необхідно задовольнити.
Ухвалою суду від 14.02.2024 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 16.02.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою суду від 05.03.2024 клопотання ОСОБА_1 повернено заявнику без розгляду.
Красилівська міська рада Хмельницької області подала відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнає та просить відмовити у їх задоволенні із врахуванням наступного. Вказує, що Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28 квітня 2021 року №1423-IX, який набрав чинності 27.05.2021, внесено зміни та доповнення до Земельного кодексу України, в тому числі розділ X "Перехідні положення" доповнено пунктом 24 такого змісту: з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель, за переліком, встановленим цим пунктом.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Крім того, відповідно до пункту 81-9 розділу "Особливості державної реєстрації прав на земельні ділянки" "Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127, державна реєстрація права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що розташовані за межами населених пунктів і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі прав, у випадках, передбачених пунктом 24 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України, проводиться на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28 квітня 2021 року №1423-IX.
В зв`язку із викладеним відповідач вважає, що будь - яких порушень вимог чинного законодавства ним порушено не було, тому у задоволенні позовних вимог необхідно відмовити.
Начальник сектору - державний реєстратор державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та права власності на нерухоме майно міської ради Красилівської міської ради Хмельницької області не скористався правом на подачу відзиву на позов, про розгляд справи повідомлений належним чином.
А відтак, відповідно до частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Суд, дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, встановив наступне.
22.10.2021 державний реєстратор сектору державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та права власності на нерухоме майно Красилівської міської ради Хмельницької області за заявою голови міської ради як уповноваженої особи від 22.10.2021, реєстраційний номер заяви 48603409, прийняла рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 61940933, відносно земельної ділянки з кадастровим номером 6822782200:04:003:0001, площею 8,5309 га для рибогосподарських потреб, яка розташована на території Воскодавинської сільської ради Красилівського району Хмельницької області, зареєструвавши форму власності земельної ділянки як комунальну.
Власником земельної ділянки за таким рішенням державного реєстратора стала територіальна громада в особі Красилівської міської ради Хмельницької області.
Підставою для державної реєстрації в рішенні державного реєстратора вказаний Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28.04.2021 №1423-IX.
До прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 61940933, відносно земельної ділянки з кадастровим номером 6822782200:04:003:0001, за інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, форма власності такої земельної ділянки вказана як державна.
В подальшому, позивач надіслав до Красилівської міської ради Хмельницької області 27.08.2023 депутатське звернення, адресоване голові міської ради, у якому просив надати копію заяви з усіма необхідними документами, які слугували для реєстрації права власності на земельну ділянку водного фонду загальною площею 8,5309 га за кадастровим номером 6822782200:04:003:0001, за територіальною громадою в особі Красилівської міської ради.
06.09.2023 відповідач надав відповідь на звернення позивача, де повідомив його, що відповідно до ч. 6 ст. 17 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" витребування (вилучення) реєстраційних справ або документів із них здійснюється виключно за судовим рішенням.
Не погоджуючись із зазначеною відповіддю, позивач звернувся до суду.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 31.10.2023 у справі № 560/16975/23, яке набрало законної сили, зобов`язано Красилівську міську раду Хмельницької області надати ОСОБА_1 належним чином засвідчені копії документів зазначені в запиті від 27.08.2023.
На виконання рішення суду, 07.12.2023 Красилівська міська рада надала позивачу заяву від 22.10.2021 року про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Позивач вважає, що Красилівська міська рада мала надати йому повний пакет документів, необхідних для реєстрації земельної ділянки, що є порушенням Закону України "Про реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Враховуючи те, що після отримання листа відповідача від 07.12.2023 позивачу стало відомо, що реєстрація земельної ділянки здійснена з порушенням, на його думку, вимог чинного законодавства, останній звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд звертає увагу на таке.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частинами 1 та 2 статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
При вирішенні даного спору, суд звертає увагу на те, що 27.05.2021 набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28.04.2021 року № 1423-IX (далі Закон № 1423-IX), яким розділ Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України доповнено пунктом 24, яким визначено, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:
а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);
б) оборони;
в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;
г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;
д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;
е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.
З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними. Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.
Рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади про викуп для суспільних потреб земельних ділянок приватної власності, прийняті до дня набрання чинності цим пунктом, є чинними, а заходи щодо відчуження таких земельних ділянок здійснюються органами, визначеними статтями 8 і 9 Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності".
Особи, які отримали дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, зазначені у підпункті "е" цього пункту, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. До 1 січня 2023 року зазначені землі та земельні ділянки не можуть бути передані у власність та користування будь-яким іншим особам, крім тих, яким надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою (крім передачі їх для розміщення об`єктів, передбачених статтею 15 Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності"). У разі якщо до 1 січня 2023 року такі земельні ділянки не передані у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, такі земельні ділянки переходять у комунальну власність територіальної громади села, селища, міста, на території якої вони розташовані.
До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
З аналізу наведених норм слідує, що починаючи з 27.05.2021 (дня набрання чинності вказаним пунктом 24 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України) землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, в тому числі і землі не сформовані у земельні ділянки, крім земель, які зазначені у п. 24 розділі Х Земельного Кодексу України, отже, з вказаної дати органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними, що в свою чергу свідчить про те, що такі повноваження з вказаної дати перейшли до відповідних органів місцевого самоврядування, як власників вказаних земельних ділянок.
Судом встановлено, що Красилівською міською радою Хмельницької області здійснюються заходи щодо проведення інвентаризації земель всіх категорій, в тому числі земель водного фонду, розташованих на території Красилівської міської територіальної громади, з метою подальшого проведення державної реєстрації права власності.
Внаслідок інвентаризації було встановлено, що значна кількість земельних ділянок, розташованих на території Красилівської міської територіальної громади в тому числі земельна ділянка з кадастровим номером 6822782200:04:003:0001 перебуває у державній власності.
У зв`язку з цим, керуючись змінами до Земельного кодексу України було прийнято рішення про звернення до державного реєстратора для здійснення державної реєстрації комунальної форми власності на вказану земельну ділянку.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №61940933 від 22.10.2021, підставою для державної реєстрації комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6822782200:04:003:0001, проведеної державним реєстратором, є Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28.04.2021 №1423-ІХ.
Вказані обставини встановлені рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 14.11.2022 у справі №560/9925/22, яке набрало законної сили.
Як зазначає позивач у своєму позові, крім заяви заявника, для державної реєстрації права власності на земельні ділянки, права на які набуваються шляхом передачі земельних ділянок у власність із земель державної власності до земель комунальної власності, до державного реєстратора заявником необхідно подати також ряд інших документів, передбачених Законом України "Про реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
В даному випадку, суд зазначає про те, що вищевказаний механізм застосовується до інших земель, які передаються з державної в комунальну чи навпаки та не застосовується до земельних ділянок, які знаходяться за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, які переходять у комунальну власність відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28.04.2021 №1423-ІХ.
Вказаним законом передбачено, що земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом, а земельні ділянки, право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. При цьому немає ніяких посилань про необхідність прийняття рішень та актів щодо їх передачі.
Поряд з цим, вказаною нормою чітко визначено, що органи виконавчої влади не можуть приймати рішення щодо розпорядження земельними ділянками з 27.05.2021 (дата набрання законної сили змін), оскільки рішення про передачу земельних ділянок в комунальну власність є цими рішення щодо розпорядження.
Слід також зазначити, що відповідно до пункту 81-9 розділу "Особливості державної реєстрації прав на земельні ділянки" "Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року №1127, державна реєстрація права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що розташовані за межами населених пунктів і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі прав, у випадках, передбачених пунктом 24 розділу X Перехідні положення Земельного кодексу України, проводиться на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28.04.2021 року №1423-IX.
З урахуванням вищевказаного, суд вважає, що відповідачами не порушено порядок подання заяви та документів для здійснення державної реєстрації права комунальної власності земельну ділянку державної форми власності із кадастровим номером 6822782200:04:003:0001, розташованими на території Воскодавинської сільської ради Красилівського району Хмельницької області.
Таким чином, державний реєстратор правомірно здійснила 22.10.2021 державну реєстрацію права комунальної власності на вищевказану земельну ділянку державної форми власності, а не як помилково зазначає позивач 30.11.2021.
Зважаючи на це, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.
Враховуючи відмову у задоволенні позовних вимог, клопотання позивача про зобов`язання подати звіт про виконання рішення суду задоволенню не підлягає.
Враховуючи положення статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, а також звільнення позивача від сплати судового збору відповідно до вимог пункту 9 частини 1 статті 5 Закону України "Про судовий збір", підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Красилівської міської ради Хмельницької області, начальника сектору - державного реєстратора державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та права власності на нерухоме майно міської ради Красилівської міської ради Хмельницької області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Красилівська міська рада Хмельницької області (пл. Незалежності, 2, м.Красилів, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 31000 , код ЄДРПОУ - 04060737) Начальник сектору - державного реєстратора державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців на права власності на нерухоме майно міської ради Красилівської міської ради Хмельницької (пл.Незалежності, 2, м. Красилів, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 31000 , код ЄДРПОУ - 04060737)
Головуючий суддя Я.В. Драновський
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.04.2024 |
Оприлюднено | 11.04.2024 |
Номер документу | 118233826 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Драновський Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні