Рішення
від 27.03.2024 по справі 537/1376/23
КРЮКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КРЕМЕНЧУКА

Провадження № 2/537/48/2024

Справа № 537/1376/23

РІШЕННЯ

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27.03.2024 року м. Кременчук

Крюківський районний суд м. Кременчука Полтавської області в складі:

головуючої судді - Мурашової Н.В.,

за участю секретарів - Должаніци В.С., Дьяченко В.Ю., Кірєєвої А.А.,

позивача - ОСОБА_1 ,

представника позивача - адвоката Таранкової О.О.,

представника відповідача - Ланг О.О. ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань в приміщенні суду в м.Кременчук Полтавської області в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Акціонерного товариства «Полтаваобленерго» в особі Кременчуцької об`єднаної філії про визнання недійсним та скасування рішення з розгляду акту про порушення споживачем ПРРЕЕ, оформлене протоколом комісії,

у с т а н о в и в :

Короткий виклад позову.

11.04.2023 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, поданим адвокатом Таранковою О.О., до АТ «Полтаваобленерго» в особі Кременчуцької об`єднаної філії, в якому просила визнати незаконним та скасувати рішення комісії відповідача про розгляд акту про порушення споживачем ПРРЕЕ, оформлене протоколом №56 від 13.07.2022 року.

В обґрунтування позову зазначено, що 10.06.2022 року працівники Кременчуцької об`єднаної філії АТ «Полтаваобленерго» склали акт про порушення №00006762, яким установили порушення п.2.3.4., п. 5.5.5.8, п.5.5.5.9., п.5.5.5.19, п.5.5.5.25, п.8.2.4 ПРРЕЕ, п.11.9.1., п.11.9.2. КСР за адресою: АДРЕСА_1 , а саме пошкодження лічильника електричної енергії - зміщення лічильного механізму. Під час контрольного огляду виявити дане порушення була можливість. Відповідно до протоколу №56 від 13.07.2022 року засідання комісії з розгляду Акту про порушення споживачем ПРРЕЕ, розмір вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачем ПРРЕЕ згідно Акту №00006762 від 10.06.2022 року складає 2628 кВт.год. на суму 13209,75 грн., виконання позачергової перевірки 589,82 грн., за заміну та експертизу лічильника - 2018,52 грн. Проте позивач ОСОБА_1 вважала таке рішення відповідача незаконним, оскільки вона не порушувала ПРРЕЕ, не причетна до зміщення механізму електричного лічильника, не укладала договір про постачання електричної енергії з відповідачем, не є власницею будинку, в якому проводилася технічна перевірка, за адресою: АДРЕСА_1 , на неї не відкривався особовий рахунок на оплату комунальних послуг за вказаною адресою. Також позивач звертала увагу, що має зареєстроване місце проживання за іншою адресою, ніж проводилася технічна перевірка, а саме: АДРЕСА_2 .

За таких обставин, позивач ОСОБА_1 звернулася до суду за захистом своїх прав, просила визнати незаконним та скасувати рішення комісії відповідача про розгляд акту про порушення споживачем ПРРЕЕ, оформлене протоколом №56 від 13.07.2022 року, яким вирішено, що вона порушила ПРРЕЕ при споживанні електричної енергії за адресою: АДРЕСА_1 , покладено обов`язок відшкодувати вартість електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення ПРРЕЕ.

Короткий зміст відзиву на позов відповідача АТ «Полтаваобленерго» в особі Кременчуцької об`єднаної філії.

17.05.2023 року відповідач АТ «Полтаваобленерго» подав суду відзив на позов ОСОБА_1 в якому просив відмовити в його задоволенні.

В обґрунтування відзиву на позов зазначено, що АТ «Полтаваобленерго» надавав послуги з постачання електричної енергії до 01.01.2019 року, а з 01.01.2019 року є оператором системи розподілу (далі - ОСР) електричної енергії для споживача ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 , на підставі Договору про користування електричною енергією від 20.12.2011 року та Публічного Договору про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії від 01.01.2019 року, який є загальнодоступним. ОСОБА_1 має за вкзаною адресою зареєстроване місце проживання, під час проведення технічної перевірки була присутня, відчинила двері контролерам, дала доступ у житлове приміщення, де розташований лічильник електричної енергії. За адресою: АДРЕСА_1 , установлений один лічнильник електричної енергії на будинок в цілому. 10.06.2022 року уповноваженими представниками Кременчуцької об`єднаної філії АТ «Полтаваобленерго» у вказаному приміщенні було виявлено порушення п.2.3.4., п. 5.5.5.8, п.5.5.5.9., п.5.5.5.19, п.5.5.5.25, п.8.2.4 ПРРЕЕ, п.11.9.1., п.11.9.2. КСР, а саме пошкодження лічильника електричної енергії - зміщено лічильний механізм електролічильника. Вказаний факт порушення зафіксовано Актом №00006762 від 10.06.2022 року, який був складений у присутності споживача ОСОБА_1 та нею підписаний без зауважень. Внаслідок виявленого порушення у споживача ОСОБА_1 був знятий прилад обліку електричної енергії №0578428, запакований у пакет та опломбований. А на його місце був установлений інший засіб обліку. Відповідно до п.8.4.4. ПРРЕЕ, при виявленні порушення знятий засіб обліку №0578428 було направлено на експертизу (обстеження), в ході якої його визнано не придатним для подальшої експлуатації, виявлені ознаки втручання в роботу лічильника. Порушено міжповірочний інтервал. Виявлені ознаки втручання в роботу лічильника, рівень залишкової намагніченості металевого екрану приводу лічильного механізму становить 0,9 мТл, тоді як природний рівень - 0,07-0,1 мТл. За проханням споживача ОСОБА_1 експертиза проводилася без її участі. В подальшому 13.07.2022 року комісія АТ «Полтаваобленерго» провела засідання з розгляду Акту №00006762 від 10.06.2022 року, в якому приймала участь споживач ОСОБА_1 . На засіданні комісії АТ «Полтаваобленерго» розглянуто Акт №00006762 від 10.06.2022 року про допущені порушення, відповідно до п.8.4. ПРРЕЕ виконано розрахунок обсягу та вартості не облікованої електричної енергії, яка склала 2628 кВт/год. на суму 13209,75 грн., що було зафіксовано у протоколі засідання №56 від 13.07.2022 року. Відповідно до п.5.5.2, п.5.8.3., п.п.2 п.6.5.16 Кодексу комерційного обліку електричної енергії, відповідальність за збереження і цілісність ЗКО, пломб та індикаторів на ЗКО, установлених у квартирі (будинку) або на об`єкті індивідуального побутового споживача в межах території домогосподарства покладається на цього побутового споживача. Заміна пошкоджених ЗКО здійснюється за рахунок сторони, відповідальної за його збереження та цілісність. У разі виявлення у споживача порушення схеми комерційного обліку електричної енергії, умисного пошкодження або викрадення ЗКО, вартість робіт за проведення експертизи та заміни ЗКО оплачується власником ЗКО чи стороною, що відповідає за технічний стан та/або його збереження. Таким чином споживач ОСОБА_1 має оплатити проведення позачергової технічної перевірки ЗКО вартістю 589,82 грн., заміна лічильника електричної енергії та експертизу лічильника вартістю 2018,52 грн. Копія розрахунку обсягу та вартості не облікованої електричної енергії та протокол засідання були вручені споживачу ОСОБА_1 для відому після засідання. Проте споживач ОСОБА_1 в добровільному порядку не відшкодувала вартість необлікованої електроенергії, не оплатила проведення технічної перевірки ЗКО, проведення експертизи ЗКО та його заміну. Тому АТ «Полтаваобленерго» звернулося до суду за захистом своїх майнових прав з позовом до ОСОБА_1 , в якому просили стягнути з відповідача на їх користь вартість електричної енергії, не облікованої в наслідок порушення споживачем правил користування електричною енергією, за її адресою, вартість виконаних робіт (заміна лічильника, проведення позачергової технічної перевірки та проведення експертизи). Рішенням Крюківського районного суду м. Кременчука від 17.05.2023 року у справі 537/3779/22 цей позов АТ «Полтаваобленерго» було задоволено, на теперішній час переглядається в апеляційній інстанції за скаргою ОСОБА_1 . Тому ОСОБА_1 звернулася до суду з цим безпідставним позовом про визнання недійсним та скасування рішення АТ «Полтаваобленерго», оформлене протоколом, з розгляду акту про порушення споживачем ПРРЕЕ. Отже просили відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 .

Короткий зміст відповіді на відзив позивача ОСОБА_1 , поданої її представником адвокатом Таранковою О.О.

У відповіді на відзив представник позивача адвокат Таранкова О.О. зазначила, що ОСОБА_1 не є споживачем електричної енергії за адресою: АДРЕСА_1 . Так, ОСОБА_1 не є власником вказаного будинку, має зареєстроване місце проживання за іншою адресою: АДРЕСА_2 . Тому позивач ОСОБА_1 не має обов`язку зберігати лічильник електроенергії, в ході перевірки якого працівники АТ «Полтаваобленерго» виявили порушення ПРРЕЕ, а тому не має нести відповідальнсіть за не забезпечення збереження вказаного лічильника електричної енергії. (а.с.50-53).

Короткий зміст заперечень на відповідь на відзив, поданих відповідачем АТ «Полтаваобленерго».

Представником відповідача АТ «Полтаваобленерго» у запереченнях на відповідь на відзив зазначено, що відповідно до п.8.2.5. ПРРЕЕ у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач отримує електричну енергію, порушень цих Правил, оформлюється Акт про порушення на місці його виявлення у присутності споживача або його представника, або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).

Споживач електричної енергії - фізична особа, у тому числі фізична особа-підприємець, або юридична особа, що купує електричну енергію для власного споживання. Термін «Споживач електричної енергії» необхідно застосовувати в дещо ширшому значенні, зокрема як такий, що поширюється на осіб, які використовують електричну енергію без укладення договору на електропостачання.

Так, саме ОСОБА_1 надала доступ працівникам АТ «Полтаваобленерго» у житлове приміщення, де установлений лічильни електричної енергії на весь будинок, саме в її присутності було виявлено при зберіганні лічильника електричної енергії порушення ПРРЕЕ, в її присутності було складено Акт про порушення ПРРЕЕ, який нею був підписаний без зауважень. ОСОБА_1 зазначала, що 15 років проживає за адресою: АДРЕСА_1 , сплачує вартість електричної енергії по особовому рахунку № НОМЕР_1 , що підтверджено даними з Єдиної Автоматизованої Системи Оплати Комунальних послуг, отже вказує на її приєднання до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії. В присутності споживача ОСОБА_1 виявлено порушення ПРРЕЕ, знято лічильник, його опечатано та упаковано, направлено на експертизу, установлено новий. Споживач ОСОБА_1 письмово висловила бажання проводити експертизу вилученого лічильника без її участі. Отже доводи ОСОБА_1 про недійсність рішення АТ «Полтаваобленерго» по факту виявлення порушення ПРРЕЕ - не відповідають вимогам законодавства. А тому просили відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 (а.с. 58-59).

Рух справи.

Ухвалою Крюківського районного суду м. Кременчука Полтавської області від 13.04.2023 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. (а.с. 33).

Ухвалою Крюківського районного суду м. Кременчука Полтавської області від 22.08.2023 року відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідача АТ «Полтаваобленерго» про зупинення провадження у справі. Закрито підготовче провадження, а справу призначено до судового розгляду по суті. (а.с.90-91).

Позиції учасників процесу в судовому засіданні.

У судовому засіданні позивач ОСОБА_1 та її представник адвокат Таранкова О.О. підтримали позов, просили його задовольнити з наведених підстав. Також позивач ОСОБА_1 повідомила, що є дружиною ОСОБА_3 , з яким проживає однією сім`єю близько 15 років (спочатку без реєстрації шлюбу, а з 13.01.2018 року у зареєстрованому шлюбі). ОСОБА_1 з чоловіком ОСОБА_3 проживає у домоволодінні за адресою: АДРЕСА_1 . Цей будинок належав її свекру ОСОБА_4 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 . Спадщину померлого ОСОБА_4 прийняли його син ОСОБА_3 (чоловік ОСОБА_1 ) та донька ОСОБА_5 , проте свідоцтво про право власності на спадщину, яка складається з житлового будинку, - не видавалося. Таким чином на теперішній час ОСОБА_1 не є власником вказаного будинку. В цьому будинку ОСОБА_5 фактично не проживає з 1995-1996 року. Також у будинку жив син ОСОБА_1 . У будинку АДРЕСА_1 , установлений лише один лічильник електричної енергії саме в частині, де проживає вона з чоловіком, сторонні особи не мають доступу до лічильника. ОСОБА_1 користується електричною енергією у вказаному будинку та оплачує її. Вона надала доступ працівникам АТ «Полтаваобленерго» у житловий будинок провести перевірку лічильника, в її присутності був складений акт про порушення ПРРЕЕ, замінений лічильник. Вона підписала Акт про порушення ПРРЕЕ. ОСОБА_1 письмово надала дозвіл проводити експертизу знятого лічильника електричної енергії без її присутності. Але вона не згодна з результатом проведеної експертизи.

Представник відповідача АТ «Полтаваобленерго» Ланг О.О. в судовому засіданні просила відмовити в задоволенні позовних вимог з підстав, наведених у відзиві (поясненнях).

Встановлені судом обставини та правові висновки.

Заслухавши представника позивача, відповідача та її представника, дослідивши матеріали справи, об`єктивно оцінивши наявні докази, які мають юридичне значення для розгляду і вирішення заяви по суті, суд установив наступне.

Згідно зі свідоцтвом про право на спадщину за законом, посвідченим 03.10.2018 року приватним нотаріусом Кременчуцького міського нотаріального округу Григоренко Г.І., спадкоємцями майна ОСОБА_4 , 1946 р.н., який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , є: 1) його син ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстрований: АДРЕСА_1 ; 2) його донька ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП НОМЕР_3 , зареєстрована: АДРЕСА_1 , - по частці кожному. Спадщина, указана у свідоцтві складається із земельної ділянки площею 0,0471 га, яка знаходиться по АДРЕСА_1 , цільове призначення для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), кадастровий номер 5310436500:09:001:0148. (а.с.17-18).

Згідно з витягом про реєстрацію у Спадковому реєстрі №53533320 від 03.10.2018 року спадкодавець ОСОБА_4 , померлий ІНФОРМАЦІЯ_1 , приватним нотаріусом Кременчуцького міського нотаріального округу Григоренко Г.І. видане свідоцтво про право на спадщину батька 03.10.2018 року ОСОБА_3 , який проживає у АДРЕСА_1 , на частку земельної ділянки для будивництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд площею 0,0471 га у АДРЕСА_1 . (а.с.19).

Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №14003804 від 03.10.201 року, частини земельної ділянки площею 0,0471 га, яка знаходиться по АДРЕСА_1 , - належить ОСОБА_3 . (а.с.20).

Згідно з домовою книгою для прописки громадян, які проживають у буд. АДРЕСА_2 , зокрема ОСОБА_1 . (а.с.21-23).

Згідно з довідкою Управління соціального захисту населення Крюківського району Департамент соціального захисту населення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області №03/1623 від 21.09.2022 року, видана ОСОБА_1 , АДРЕСА_2 , про те, що вона не перебуває на обліку в управлінні, не отримує допомогу та компенсацій. ( а.с.16).

Згідно з відповіддю з Єдиного державного демографічного реєстру №33325 від 17.04.2023 року, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , з 24.05.2016 року зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 . (а.с.32).

ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_4 , помер ІНФОРМАЦІЯ_1 у м. Кременчук, що підтверджено свідоцтвом про смерть серія НОМЕР_4 , виданим 21.02.2018 року Кременчуцьким міським відділом ДРАЦС ГТУЮ у Полтавській області. (а.с.18).

Згідно з актом про порушення №00006762 від 10.06.2022 року, контролери Кременчуцької об`єднаної філії АТ «Полтаваобленерго» ОСОБА_6 та ОСОБА_2. , за участі споживача ОСОБА_1 , за адресою: АДРЕСА_1 , установили порушення п.2.3.4., п.5.5.5.8, п.5.5.5.9., п.5.5.5.19, п.5.5.5.25, п.8.2.4. ПРРЕЕ, п.11.9.1., п.11.9.2 КСР, а саме пошкодження лічильника електричної енергії №0578428, який має зміщення лічильного механізму. Під час проведення контрольного огляду контролер мав можливість виявити дане порушення. Даний лічильник №0578428 та пломба ОСР ПЛ2438 були вилучені, упаковані у пакети та опечатані пломбами №С72539417, С72539416. Споживач ОСОБА_1 підписала цей акт без зауважень. (а.с.10).

Згідно з актом-повідомленням про направлення на експертизу засобу обліку електроенергії від 10.06.2022 року, представник АТ «Полтаваобленерго» висловив сумнів у правильній роботі встановленого за адресою: АДРЕСА_3 , засобу обліку №0518428 з причини зміщення лічильного механізму, тому направив на експертизу в комісію з проведення експертизи засобів обліку з метою перевірки правильності його роботи, акт про порушення ПРРЕЕ №00006762 від 10.06.2022 року. Для захисту засобу обліку від зовнішнього втручання до проведення експертизи представник ОСР додатково опломбував пакет пломбою підвищеної надійності №С72539417. Місце проведення експертизи: АДРЕСА_4 . Підписано акт споживачем ОСОБА_1 , яка зазначила, що «не заперечує провести експертизу без моєї участі».(а.с.11).

Споживач ОСОБА_1 подала квитанцію про оплату комунальних послуг №572250982027 від 01.09.2022 року. П.І.Б. ОСОБА_4 Особовий рахунок: НОМЕР_1 SCR=НОМЕР_8. Адреса: АДРЕСА_1 . Мешшканців - 7. Часткова оплата боргу 1256 грн. Залишок боргу - 17002,20 грн. (а.с.12).

Згідно з актом виконаних робіт з технічної перевірки, заміни, збереження пломб розрахункового засобу обліку від 10.06.2022 року, представник Кременчуцької об`єднаної філії АТ «Полтаваобленерго» на об`єкті споживача ОСОБА_1 , розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , особовий рахунок НОМЕР_5 , зняли лічильник №0578428, 2005 року, та установили лічильник №5312179, 2012 року з підстав складення акту про порушення ПРЕЕ №00006762 від 10.06.2022 року (а.с. 13-14).

В судовому засіданні допитані свідки ОСОБА_2. та ОСОБА_6 пояснили, що працюють контролером групи технічного аудіту Кременчуцької об`єднаної філії АТ "Полтаваобленерго". 10.06.2022 року проводили перевірку наявності чи відсутності порушень ПРРЕЕ по всім будинкам на АДРЕСА_1 . Коли постукали у хвіртку будинку АДРЕСА_1 , то відкрила ОСОБА_1 , яка впустила їх у житловий будинок, де установлений лічильник електричної енергії. В ході огляду лічильника вони виявили змішення лічильного механізму, тому склали належні документи про виявлене порушення споживачем ПРРЕЕ, вилучили пошкоджений лічильник, опечатали його, замінили на новий, направили вилучений лічильник на експертизу. При складанні документів вони установили особу споживача, що допустила їх у приміщення, як ОСОБА_1 по наданому нею паспорту. Перевірили по базі АТ "Полтаваобленерго" на кого оформлений особовий рахунок, скільки лічильників установлено в будинку. Було установлено, що в будинку установлений лише один лічильник, особовий рахунок оформлений на чоловіка, як пояснила ОСОБА_1 - її свекра. ОСОБА_1 їм повідомила, що проживає в цьому будинку, користується електричною енергією та оплачує її. Тому вони вважали, що сааме ОСОБА_8 є споживачем електричної енергії в цьому будинку, склали на неї Акт про порушення споживачем ПРРЕЕ.

Згідно з даними бази АТ "Полтаваобленерго" станом на червень 2023 року, за адресою: АДРЕСА_1 , установлений 1 лічильник, який був замінений 10.06.2022 року . Особовий рахунок оформлювався на " ОСОБА_9 ", а також на ОСОБА_3 . (а.с. 70-72).

Згідно з актом проведення експертизи лічильника електроенергії №6159 від 22.06.2023 року, комісія у складі голови ст. майстра ЦРЕЛ СЗО Мацегор О., членів майстра ЦРЕЛ СЗО Чубенко В. , інженера з метрології І-ї категорії ДП "Полтавастандартметрологія" Небожай А., без присутності споживача ОСОБА_1 провела технічний огляд лічильника №0578428, вилученого за адресою: АДРЕСА_1 , Упаковка лічильника та пломба №С72539417 не пошкоджені, пломба Держповірника не пошкоджена. Зовнішній огляд електролічильника: лічильний механізм перекошений відносно оглядового вікна. На кожусі на кришці у верхньому правому куті лічильника - потертості. Метрологічні характеристики: самохід відсутній, поріг чутливості відповідає, лічильний механізм працює правильно. Результати внутрішнього огляду: рівень залишкової намагніченості металевого екрану приводу лічильного механізму становить 0,9 мТл, тоді як природний рівень - 0,07-0,1 мТл. Висновок: за результатами технічного огляду лічильник №0578428 визнаний непридатним для подальшої експлуатації, виявлено ознаки втручання в роботу лічильника. Порушено міжповірочний інтервал. (а.с.14).

Згідно з протоколом про розгляд акту про порушення споживачем ПРРЕЕ №56 від 13.07.2022 року, розрахунку обсягу та вартості електроенергії, необлікованої внаслідок порушення споживачем ПРРЕЕ до акту №00006762 від 10.06.2022 року, комісія Кременчуцької об`єданої філії АТ «Полтаваобленерго» за участі споживача ОСОБА_1 , розглянула акт №00006762 від 10.06.2022 року з метою визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачем ПРРЕЕ, яка підлягає оплаті споживачем. Встановлено, що споживач на об`єкті: АДРЕСА_1 , порушив п.2.3.4., п.5.5.5.8, п.5.5.5.9., п.5.5.5.19., п.5.5.5.25, п.8.2.4. ПРРЕЕ, п.11.9.1., п.11.9.2. КСР - пошкодження лічильника електричної енергії (зміщення лічильного механізму). Під час проведення контрольного огляду контролер мав можливість виявити дане порушення. Лічильник №0578428 установлений у будинку. Прийнято рішення: нарахувати за період 182 дні з 10.12.2021 року по 10.06.2022 року згідно з п.8.4. ПРРЕЕ за необліковану електроенергію 2628 кВт/год. 13209,75 грн., виконання позачергової техперевірки 589,82 грн., заміна, експертиза лічильника 2018,52 грн., що споживач має оплатити протягом 30 календарних днів х дня отримання рахунку. Протокол та розрахунок підписані споживачем ОСОБА_1 із зауваженням про незгоду з висновком експертизи та тарифами. (а.с.4, 8).

АТ «Полтаваобленерго» Листом №02-12/15693 від 18.08.2022 року зверталося до ОСОБА_1 з проханням оплатити борг за рішенням, оформлених протоколом про розгляд акту про порушення споживачем ПРРЕЕ №56 від 13.07.2022 року. (а.с. 26).

Згідно зі статтею 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно до змісту статей 11, 15 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства. Кожна особа має право на судовий захист.

У постанові від 14.01.2020 року по справі № 910/17955/17, провадження № 12-137гс19, Велика Палата Верховного Суду висловила правову позицію, що вимога про скасування рішення комісії електропередавальної організації про визначення обсягу недоврахованої електричної енергії та її вартості є способом захисту прав та інтересів, установленим законом, оскільки таке рішення комісії, оформлене протоколом з розгляду акта про порушення ПКЕЕ, безпосередньо впливає на права та обов`язки відповідного суб`єкта господарювання в контексті його відносин з електропередавальною організацією, встановлює обсяг і вартість недоврахованої електроенергії та створює загрозу припинення електропостачання відповідного споживача.

Частиною першою статті 509 ЦК України передбачено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

У частині першій статті 526 ЦК України передбачено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (стаття 525 ЦК України).

Відносини з приводу постачання фізичним особам електричної енергії регулюються статтею 714 ЦК України, положеннями Закону України від 13 квітня 2017 року № 2019-VIII «Про ринок електричної енергії», ПРРЕЕ.

Відповідно до статті 714 ЦК України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання. До договору постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, положення про договір поставки, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин сторін. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору постачання енергетичними та іншими ресурсами.

Відповідно до пункту 84 статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії», споживач - фізична особа, у тому числі фізична особа - підприємець, або юридична особа, що купує електричну енергію для власного споживання.

Відповідно до пункту 62 статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії», побутовий споживач - індивідуальний побутовий споживач (фізична особа, яка використовує електричну енергію для забезпечення власних побутових потреб, що не включають професійну та/або господарську діяльність) або колективний побутовий споживач (юридична особа, створена шляхом об`єднання фізичних осіб - побутових споживачів, яка розраховується за електричну енергію за показами загального розрахункового засобу обліку в обсязі електричної енергії, спожитої для забезпечення власних побутових потреб таких фізичних осіб, що не включають професійну та/або господарську діяльність).

Згідно з частиною третьою статті 49 Закону України «Про ринок електричної енергії» основний споживач зобов`язаний укласти з оператором системи розподілу, на території здійснення ліцензованої діяльності з розподілу якого розташовані його мережі, договір про спільне використання електричних мереж за типовою формою, затвердженою регулятором.

Відповідно до частини третьої статті 58 Закону України «Про ринок електричної енергії» споживач зобов`язаний: 1) сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів; 2) надавати постачальникам послуг комерційного обліку, з якими він уклав договір, доступ до своїх електроустановок для здійснення монтажу, технічного обслуговування та зняття показників з приладів обліку споживання електричної енергії; 3) дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів; 4) врегулювати у порядку, визначеному кодексом систем розподілу, відносини щодо технічного забезпечення розподілу електричної енергії з оператором системи розподілу.

Враховуючи, що домоволодіння за адресою: АДРЕСА_1 , належало ОСОБА_4 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 . Спадщину ОСОБА_4 прийняли його син ОСОБА_3 та донька ОСОБА_5 , але не оформили свідоцтво про право на спадщину, яка складається з житлового будинку та господарських будівель за адресою: АДРЕСА_1 . Разом з тим, ОСОБА_1 є дружиною спадкоємця ОСОБА_3 , проживає (має зареєстроване право проживання) разом з чоловіком в цьому будинку близько 15 років, користується електричною енергією та оплачує її. Саме ОСОБА_1 має вільний доступ до будинку та надала доступ працівникам АТ «Полтаваобленерго» для проведення контрольного огляду єдиного лічильника електричної енергії, установленного в житловому приміщенні, куди немає доступу для сторонніх осіб. А інший спадкоємець ОСОБА_5 не проживає в цьому будинку з 1995-1996 року. ОСОБА_1 стверджувала, що на весь будинок установлений один лічильник електричної енергії, і це підтверджено відповідачем АТ "Полтаваобленерго" та його працівниками. ОСОБА_1 визнала, що єдиний лічильник електричної енергії на весь будинок установлений в житловому приміщенні, де вона проживає, а інші особи не мають до нього доступу.

За таких обставин суд вважає, що ОСОБА_1 безумовно є споживачем електричної енергії за адресою: АДРЕСА_1 , а тому є особою, відповідальною за збереження установленного лічильника.

Доводи ОСОБА_1 про те, що вона не є споживачем електричної енергії за адресою: АДРЕСА_1 , оскільки зареєстрована у квартирі АДРЕСА_5 вказаного будинку, де установлений єдиний лічильник на весь будинок, - суд оцінює як намагання уникнути відповідальності за вчинене порушення ПРРЕЕ.

Відсутність договору про надання житлово-комунальних послуг сама по собі не може бути підставою для звільнення споживача від оплати послуг у повному обсязі.

Зазначене узгоджується з висновком, викладеним у постановах Верховного Суду України від 30 жовтня 2013 року у справі № 6-59цс13 та від 20 квітня 2016 року у справі № 6-2951цс15.

Згідно зі частиною першою статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. До правопорушень на ринку електричної енергії, зокрема відносяться крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку.

Правила роздрібного ринку електричної енергії, затверджені Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 року №312, які набрали чинності 19.04.2018 року (далі ПРРЕЕ), регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами , які є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку.

Відповідно до п.8.2.4. ПРРЕЕ ( в редакції на момент виникнення спірних правовідносин), у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.

Відповідно до п.8.2.5. ПРРЕЕ (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин), у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 9 до цих Правил.

Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень.

В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням.

Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.

Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).

До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті.

Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.

Відповідно до п.8.2.6. ПРРЕЕ (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин), на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.

Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи.

Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.

Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання.

Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з дати їх отримання оператором системи від експертної установи.

Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.

У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.

Відповідно до 8.2.7. ПРРЕЕ (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин), кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи.

Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).

У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.

Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення та/або визначенні обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, вирішуються Регулятором, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики відповідно до компетенції, енергетичним омбудсменом та/або судом.

Якщо судом прийнято рішення, яким спростовано факт безоблікового споживання електричної енергії споживачем та/або відмовлено оператору системи в задоволенні позову щодо стягнення зі споживача вартості необлікованої електричної енергії, розрахованої на підставі акта про порушення, та за умови набрання рішенням суду законної сили оператор системи скасовує відповідний акт про порушення.

Положення про проведення експертизи приладів обліку електричної енергії у побутових споживачів, затверджене Наказом Міністерства палива та енергетики України N 322 від 21.06.2003 року, зареєстроване в Міністерстві юстиції України за N565/7886 07.07.2003 року (далі Положення), визначає порядок проведення експертизи розрахункових одно- та трифазних індукційних і електронних лічильників електричної енергії (далі - лічильники), які встановлені у побутових споживачів (громадян).

Застосування цього Положення є обов`язковим для енергопостачальних організацій усіх форм власності та громадян (далі - споживач).

У п.1.3. Положення встановлено, що експертиза лічильників проводиться у разі, зокрема наявності ознак пошкодження пломб, втручання в лічильний механізм, зовнішнього пошкодження корпусу лічильника, тріщин скла чи наявності щілин між склом і кожухом, сумніву представника енергопостачальника або споживача (за його заявою) у правильності роботи лічильника.

Відповідно до п.1.5. Положення, проведення експертизи лічильників електричної енергії здійснюється комісією у складі представників енергопостачальника та територіального органу Держспоживстандарту.

Відповідно до п.2.2. Положення, у разі виявлення представником енергопостачальника ознак порушень, наведених у пунктах 1.3.1-1.3.3 Положення, або його сумніву в правильній роботі лічильника такий лічильник також у зазначені терміни підлягає зняттю, опломбуванню і направленню на експертизу.

Зняття та опломбування лічильника, що підлягає експертизі, проводиться у присутності споживача або представника організації, у віданні якої перебуває будинок (у разі встановлення лічильника на сходовій клітці).

Експертиза лічильника, який належить споживачу або за збереження якого він відповідає, здійснюється у присутності споживача (за його бажанням).

Відповідно до п.2.3. Положення, Лічильники, що підлягають експертизі, повинні пломбуватися з використанням пломби, логотип якої містить індивідуальний номер та назву енергопостачальника.

У п.2.4. Положення встановлено, що після зняття і опломбування лічильника електричної енергії представник енергопостачальника складає акт-повідомлення про направлення на експертизу лічильника електроенергії (далі - Акт-повідомлення) у двох примірниках відповідно до форми, наведеної у додатку 1 (по одному для споживача; організації, у віданні якої перебуває будинок, і енергопостачальника). В Акті-повідомленні вказуються мета експертизи лічильника та причини, що викликали необхідність її проведення, спосіб пломбування, тип пломби та її номер на лічильнику чи пакеті.

Відповідно до п.2.5. Положення, залежно від місця встановлення лічильника, що підлягає експертизі, Акт-повідомлення підписується представником енергопостачальника та, зокрема зі споживачем, якщо лічильник розміщено в квартирі або на іншому об`єкті споживача .

Відповідно до п.2.6. Положення, лічильник, що підлягає експертизі, разом з пристосуваннями для заниження показань лічильника (при їх наявності) доставляється на місце її проведення представником енергопостачальника або споживачем за усною домовленістю сторін.

Згідно з п.2.7. Положення, протягом трьох робочих днів у містах від дати запису заяви споживача в журналі на його місце встановлюється інший, повірений та опломбований Держспоживстандартом, з аналогічними або кращими технічними характеристиками, що документально оформляється енергопостачальником для подальшого проведення розрахунків із споживачем.

Відповідно до п.2.8. Положення, експертиза лічильника за умови цілісності пломби проводиться комісією протягом 20 днів з дати зняття лічильника.

Акт експертизи підписується всіма членами комісії, а також споживачем (за його присутності). У разі відмови від підпису будь-якого з членів комісії чи споживача в Акті експертизи про це робиться відповідний запис.

З огляду на наведе, відповідає вимогам законодавства рішення комісії АТ «Полтаваобленерго» від 13.07.2022 року у формі протоколу про розгляд акту про порушення споживачем ПРРЕЕ №00006762 за адресою: АДРЕСА_1 .

У ст. 204 ЦК України встановлено, що правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Відповідно до ст.215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.

У випадках, встановлених цим Кодексом, нікчемний правочин може бути визнаний судом дійсним.

Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

У ст. 203 ЦК України установлені загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину:

1. Зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

2. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності.

3. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі.

4. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом.

5. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

6. Правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.

Оскільки рішення комісіі АТ «Полтаваобленерго» у формі протоколу від 13.07.2023 року про розгляд акту про порушення споживачем ПРРЕЕ № 00006762 від 100.06.2022 року за адресою: АДРЕСА_1 , відповідає вимогам Закону, тому у суду відсутні підстави, визначені у ст.215 ЦК України для визнання недійсним оскарженого акту.

Отже позов ОСОБА_1 до АТ «Полтаваобленерго» про визнання недійсним та скасування рішення, оформленого протоколом комісії з розгляду акту про порушення ПРРЕЕ - не підлягає задоволенню.

Відповідно до ст.141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі відмови в позові - на позивача.

Як неодноразово вказував Європейський суд з прав людини, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого в Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони (рішення у справі «Руїз Торія проти Іспанії», §§ 29-30). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною (§ 2 рішення у справі «Хірвісаарі проти Фінляндії»).

Керуючись статтями 5, 10, 13, 19, 76, 77, 81, 133, 141, 263-265 ЦПК України, суддя

у х в а л и в:

Відмовити в задоволенні позову позовом ОСОБА_1 до Акціонерного товариства «Полтаваобленерго» в особі Кременчуцької об`єднаної філії про визнання недійсним та скасування рішення, оформлене протоколом комісії з розгляду акту про порушення.

Інформація про сторони:

позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП НОМЕР_6 , паспорт НОМЕР_7 , виданий 11.02.2002 року Крюківським РВ УМВС України у Полтавській області, зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 .

відповідач: Акціонерне товариство «Полтаваобленерго», ЄДРПОУ 00131819, місцезнаходження: 36022, м. Полтава, вул. Старий поділ, буд. №5.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Полтавського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст судового рішення складений 10.04.2024 року.

Суддя Крюківського районного суду

м. Кременчука Полтавської області Мурашова Н.В.

СудКрюківський районний суд м.Кременчука
Дата ухвалення рішення27.03.2024
Оприлюднено12.04.2024
Номер документу118247954
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів»

Судовий реєстр по справі —537/1376/23

Ухвала від 11.02.2025

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Петров Євген Вікторович

Ухвала від 23.01.2025

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Сердюк Валентин Васильович

Постанова від 25.11.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Триголов В. М.

Постанова від 25.11.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Триголов В. М.

Ухвала від 19.07.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Триголов В. М.

Ухвала від 16.07.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Триголов В. М.

Рішення від 27.03.2024

Цивільне

Крюківський районний суд м.Кременчука

МУРАШОВА Н. В.

Рішення від 27.03.2024

Цивільне

Крюківський районний суд м.Кременчука

МУРАШОВА Н. В.

Ухвала від 22.08.2023

Цивільне

Крюківський районний суд м.Кременчука

МУРАШОВА Н. В.

Ухвала від 13.04.2023

Цивільне

Крюківський районний суд м.Кременчука

МУРАШОВА Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні