ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГО СПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" жовтня 2010 р. Справа № 5/53/09
Одеський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:
головуючого судді Бойко Л.І.
суддів: Жукової А.М., Поліщук Л.В. (згідно розпорядження Гол ови суду № 324 від 11.10.2010р.)
при секретарі Павлюк О.М.
за участю представників ст орін:
від позивача - не з'явився
від відповідача - не з'яв ився
від Прокуратури - Лянна О .А.
розглянувши апеляційну ск аргу першого заступника П рокурора Миколаївської обла сті в інтересах держави в осо бі Жовтневої районної держав ної адміністрації, Головного управління Державного коміт ету земельних ресурсів в Мик олаївській області
на рішення господарськ ого суду Миколаївської облас ті від 17.02.2009р.
по справі № 5/53/09
за позовом ТОВ "Нік-Старт -Л"
до Жовтневої районної д ержавної адміністрації Мико лаївської області
про зобов'язання відпов ідача прийняти рішення про п огодження проекту землеустр ою та передачу в оренду позив ачу земельної ділянки під бу дівництво комплексу по обслу говуванню населення площею 0 ,95 га для комерційного викорис тання із земель ДП "Миколаївс ького лісового господарства " в межах території Миколаївс ької сільської ради Жовтнево го району Миколаївської обла сті
встановив:
ТОВ "Нік-Старт-Л" 28.01.2 009р. звернулось до господарськ ого суду Миколаївської облас ті з позовом про зобов'язання Жовтневої районної державно ї адміністрації Миколаївськ ої області прийняти рішення про погодження проекту земле устрою та передачу в оренду п озивачу земельної ділянки пі д будівництво комплексу по о бслуговуванню населення пло щею 0,95 га для комерційного вик ористання із земель ДП "Микол аївського лісового господар ства" в межах території Микол аївської сільської ради Жовт невого району Миколаївської області.
Рішенням господарськ ого суду Миколаївської облас ті від 17.02.2009р. (суддя Міщенко В.І.) позов задоволено, оскільки с уд дійшов висновку про обгру нтованість позовних вимог та з огляду на визнання їх відпо відачем. Зобов'язано Жовтнев у районну державну адміністр ацію Миколаївської області п рийняти рішення про погоджен ня проекту землеустрою та пе редачу в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Нік-Старт-Л" земельної ділянк и під будівництво комплексу по обслуговуванню населення (кафе, магазин, СТО, газовий мо дуль, АЗС) площею 0,95 га для коме рційного використання із зем ель ДП "Миколаївського лісов ого господарства" в межах тер иторії Миколаївської сільсь кої ради Жовтневого району М иколаївської області.
Не погодившись з ріше нням суду, перший заступник П рокурора Миколаївської обла сті в інтересах держави в осо бі Жовтневої районної держав ної адміністрації, Головного управління Державного коміт ету земельних ресурсів в Мик олаївській області звернувс я з апеляційною скаргою, в які й просить його скасувати, в по зові відмовити, посилаючись на грубе порушення норм мате ріального та процесуального права.
Позивач та відповіда ч будь-яких пояснень щодо дов одів апеляційної скарги не н адали. Своїм процесуальним п равом взяти участь у судовом у засіданні апеляційної інст анції не скористались. Про да ту, час та місце розгляду спра ви повідомлені належним чино м.
Заслухавши пояснення представника прокуратури, о бговоривши доводи апеляційн ої скарги, перевіривши матер іали справи, судова колегія д ійшла висновку, що апеляційн а скарга підлягає задоволенн ю з огляду на таке.
Як вбачається із мат еріалів справи, рішенням гос подарського суду Миколаївсь кої області від 29.07.2008р. по справ і № 5/377/08 зобов'язано Жовтневу ра йонну державну адміністраці ю Миколаївської області прий няти рішення про надання доз волу на розробку проекту зем леустрою та передачу в оренд у земельної ділянки під буді вництво комплексу по обслуго вуванню населення площею 0.95 г а.
Після набрання чинності ци м судовим рішенням ТОВ „Нік-С тарт-Л” на підставі договору № 146708 від 07.08.2008р. звернулось до зе млевпорядної організації (ТО В «Приват-Південь») для розро бки проекту із землеустрою щ одо відведення позивачу зазн аченої земельної ділянки тер міном на 49 років.
25.09.2008р. цей проект був розробл ений землевпорядною організ ацією за № 629782.
09.10.2008р. позивач на підставі до говору № 1234-08 звернувся до Держ комзему України для проведен ня державної експертизи земл евпорядної та землеоціночно ї документації.
06.11.2008р. Держкомзем України на дав висновок державної експе ртизи землевпорядної докуме нтації.
Як вбачається із цього висн овку, «Оскільки дозвіл на роз роблення проекту землеустро ю надано після 01.01.2008 року, набут тя права оренди повинно здій снюватись на аукціоні (розді л 2 ст. 124 та розділ 3 пункт 1 Перех ідних положень Земельного Ко дексу України (п. 10 абз. 1 виснов ку); згідно абз. 2 висновку «Роз порядженням Кабміну України від 10.04.2008р. № 610-р тимчасово забор онено прийняття рішень про н адання згоди на вилучення зе мельних ділянок, їх передачу у власність та оренду із змін ою цільового призначення».
Звертаючись з даним позово м про зобов'язання Жовтневої районної державної адмініст рації Миколаївської області прийняти рішення про погодж ення проекту землеустрою та передачу в оренду позивачу з емельної ділянки під будівни цтво комплексу по обслуговув анню населення площею 0,95 га дл я комерційного використання із земель ДП "Миколаївського лісового господарства" в меж ах території Миколаївської с ільської ради Жовтневого рай ону Миколаївської області, Т ОВ „Нік-Старт-Л” послалось на те, що вищевказаним судовим р ішенням від 29.07.2008р. по справі № 5/3 77/08 визнано те, що фактично з 03.12.20 07 року, тобто з часу надання по годжень та дозволів усіма ор ганами, що розглядають питан ня землекористування, позива ч набув право на оренду на умо вах, що існували на час зверне ння до відповідача, тому будь -які перепони для затвердже ння проекту відсутні.
Місцевий господарський су д з доводами позивача погоди вся, позов задовольнив, дійшо вши висновку про його обґрун тованість.
Судова колегія вважає ріше ння суду невірним з огляду на таке.
Відповідно до ст. 85 ГПК Украї ни, роз' яснень, що містяться в п. 1.6 постанови Пленуму ВСУ „ Про судове рішення” від 29.12.1976р. № 11 (з відповідними змінами) рі шення є законним тоді, коли су д, виконавши всі вимоги проце суального законодавства і вс ебічно перевіривши обставин и, вирішив справу, відповідно до норм матеріального права , що підлягають застосуванню до даних відносин.
Обґрунтованим визнається рішення, в якому повно відобр ажені обставини, що мають зна чення для даної справи, висно вки суду про встановлені обс тавини і правові наслідки є в ичерпними, відповідають дійс ності і підтверджуються дока зами, дослідженими у судовом у засіданні.
Проте при постановленні рі шення про задоволення позовн их вимог, у порушення вимог ст . 43 ГПК України, господарським судом не досліджено обстави н, на яких ґрунтуються вимоги позивача, неправильно засто совані норми матеріального п рава.
Згідно зі ст. 13 Конституції У країни земля є об'єктом права власності Українського наро ду, від імені якого права влас ника здійснюють органи держа вної влади та органи місцево го самоврядування в межах, ви значених Конституцією Украї ни.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Консти туції України органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни.
Згідно пунктів „а", „в", „г" ч. 1 ст. 17 Земельного кодексу Украї ни, п. 2 ч.1 ст. 21 Закону України "Пр о місцеві державні адміністр ації" питання регулювання зе мельних відносин (у тому числ і вилучення землі із користу вання постійного користувач а, затвердження проекту земл еустрою, надання земельної д ілянки в оренду) вирішуються шляхом прийняття відповідн их розпоряджень.
Пунктом 12 Перехідних пол ожень Земельного кодексу України передбачено, що до ро змежування земель державної і комунальної власності пов новаження щодо розпорядженн я землями поза межами населе них пунктів здійснюють місце ві державні адміністрації.
Згідно ст. 627 ЦК України, ч. 4 ст . 179 ГК України, ч. З ст. 16 Закону У країни „Про оренду землі” с торони укладають договір оре нди землі лише на підставі ві льного волевиявлення за наяв ності згоди орендодавця пере дати земельну ділянку в орен ду.
Однак Жовтнева Райдержад міністрація всупереч вимог ам законодавства була прим ушена до укладення договору оренди земельної ділянки на підставі судового рішення.
Статтею 116 ЗК України (в редак ції на момент вирішення спор у) визначено, що громадяни та ю ридичні особи набувають прав а власності та права користу вання земельними ділянками і з земель державної або комун альної власності за рішенням органів виконавчої влади аб о органів місцевого самовряд ування в межах їх повноважен ь, визначених цим Кодексом, а бо за результатами аукціону.
Відповідно до ч. 2 ст. 124, ч. 5 с т. 137 ЗК України передача в ор енду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здій снюється за результатами про ведення земельних торгів у п орядку, встановленому законо м.
Отже, чинним законодавство м визначено, що способом воле виявлення райдержадміністр ації, яка здійснює право влас ності від імені відповідної територіальної громади щодо регулювання земельних відно син, є прийняття розпоряджен ня за результатами проведенн я земельного аукціону.
Судом не враховане те, що зе млі, щодо яких вирішувалось п итання передачі в оренду від носяться до категорії лісого сподарського призначення та відповідно до вимог ст. 57 ЗК України можуть перед аватися у користування ли ше спеціалізованим держа вним або комунальним ліс огосподарським підприємс твам, у яких створено с пеціалізовані підрозділи дл я ведення лісового господарс тва.
Враховуючи вищезазначене, необхідною умовою затверд ження проекту землеустрою та укладення договору оре нди земельної ділянки є наяв ність відповідного розпоряд ження органу виконавчої влад и.
Між тим, матеріали справи св ідчать, що розпорядження Жов тневої райдержадміністраці ї щодо затвердження проекту землеустрою та передачі спі рної земельної ділянки в оре нду позивачу відсутнє. Отже, з адоволення судом заявлених позовних вимог за відсутнос ті такого розпорядження є вт ручанням у виключну компетен цію цього органу на здійснен ня права власності від імені Українського народу на розп орядження землями.
Порядок надання земельних ділянок державної або комун альної власності у користува ння визначений ст. 123 ЗК Україн и, ч. 7 якої встановлено, що до ві дповідної державної адмініс трації подається погоджений проект відведення земельної ділянки після одержання поз итивного висновку державної експертизи землевпорядної д окументації.
Згідно ст. 62 Закону України „ Про землеустрій" документаці я із землеустрою підлягає де ржавній експертизі з метою з абезпечення її відповідност і вихідним даним та технічни м умовам, вимогам законів Укр аїни, іншим нормативно-право вим актам.
Статтею 35 Закону України „П ро державну експертизу земле впорядної документації" вст ановлено, що висновки держа вної експертизи після їх зат вердження спеціально уповно важеним органом виконавчої в лади у сфері і державної екс пертизи є обов'язковими для прийняття до розгля ду замовником і врахування п ри прийнятті відповідного рі шення щодо об'єктів державно ї експертизи.
Отже, негативний виснов ок державної експертизи земл евпорядної документації сві дчить про наявність порушень закону, що виключає можливіс ть не лише затвердити, а й пода ти на розгляд до Жовтневої ра йдержадміністрації, що також не враховано судом першої ін станції при прийнятті рішенн я по справі.
Крім того, задоволення позо ву шляхом зобов'язання Жовтн евої райдержадміністрації з атвердити проект землеустро ю та укласти договір оренди з емельної ділянки не відпові дає способам захисту, визна ченим ст. 152 Земельного коде ксу України.
Все вищевикладене не врахо вано місцевим господарським судом при прийнятті рішення по справі, тому воно підлягає скасуванню, а у задоволенні п озовних вимог слід відмовити .
Керуючись ст. ст. 101, 103-105 Г ПК України, суд
постановив:
Рішення господарсько го суду Миколаївської област і від 17.02.2009р. у справі № 5/53/09 скасув ати, в позові відмовити.
Постанова в порядку с т. 105 Господарського Процесуал ьного Кодексу України набира є законної сили з дня її прий няття.
Постанова апеляційної інстанції може бути оскарже на у касаційному порядку.
Головуючий суддя Л.І. Бойко
Суддя А.М. Жукова
Суддя Л.В. Поліщук
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 12.10.2010 |
Оприлюднено | 28.10.2010 |
Номер документу | 11825113 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Бойко Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні