Рішення
від 11.04.2024 по справі 440/1339/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/1339/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Удовіченка С.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправними та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Військової частини НОМЕР_1 , в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати пункт 1 наказу командира військової частини НОМЕР_1 (з основної роботи) від 15.06.2023 №97 "Про результати розгляду подання" в частині притягнення до дисциплінарної відповідальності та накладення дисциплінарного стягнення у вигляді сурової догани;

- зобов`язати військову частину НОМЕР_1 донарахувати та виплатити грошове забезпечення, премію в належному розмірі за червень 2023 року з урахуванням раніше виплачених сум.

Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на протиправність пункту 1 наказу командира військової частини НОМЕР_1 (з основної роботи) від 15.06.2023 №97 "Про результати розгляду подання" в частині притягнення ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності та накладення дисциплінарного стягнення у вигляді сурової догани, оскільки підставою для його видання було подання в порядку вимог пункту 17 статті 7 Закону України "Про Військову службу правопорядку у Збройних Силах" ІНФОРМАЦІЯ_1 про усунення порушень закону, причин і умов, що їм сприяють від 09.05.2023 №1716, яке не містить відомостей стосовно того, що позивач достовірно міг знати про невідповідність документів ОСОБА_2 . Будь-які пояснення з приводу внесеного подання від ОСОБА_1 не відбиралися та відповідне службове розслідування у військовій частині НОМЕР_1 з цього приводу не проводилося. Також наказ про притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності в порушення положень пункту 87 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України був винесений тільки на 38 добу після отримання подання. Більш того, згідно вимог Дисциплінарного статуту та Закону України "Про Військову службу правопорядку у Збройних Силах України" подання органу ВСП не є підставою для притягнення особи до дисциплінарної відповідальності. Вказане підтверджується також листом ІНФОРМАЦІЯ_1 від 07.07.2023. Відтак, на переконання позивача, його протиправно притягнуто до дисциплінарної відповідальності, накладено догану та зменшено у зв`язку з цим розмір щомісячної премії у червні 2023 року.

Ухвалою суду від 12.02.2024 позовну заяву ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправними та скасування рішення залишено без руху. Позивачеві вказано усунути недоліки протягом десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху шляхом надання до суду заяви про поновлення строку звернення до адміністративного суду із зазначенням підстав для поновлення строку з доказами поважності причин його пропуску.

19.02.2024 до суду від позивача надійшла заява про поновлення строку звернення до суду з цим позовом, дослідивши зміст якої суд ухвалою від 26.02.2024 поновив ОСОБА_1 строк звернення до суду; прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження в адміністративній справі 440/1339/24 за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправними та скасування рішення; призначив справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи; витребував докази.

У наданому до суду відзиві на позов представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю /а.с. 29-32/. Свою позицію мотивував посиланням на відповідність спірного наказу вимогам чинного законодавства. Вказував, що у порядку вимог пункту 17 статті 7 Закону України "Про Військову службу правопорядку у Збройних Силах України" 09.05.2023 за №1116 начальником ІНФОРМАЦІЯ_2 було направлено подання про усунення порушень закону, причин і умов, що їм сприяють командиру військової частини НОМЕР_1 , у якому зазначено про факт використання підробленого документу військовослужбовцями військової частини НОМЕР_2 . Дане подання надійшло до військової частини НОМЕР_1 16.05.2023 за вхідним №2622. Отже, твердження позивача про те, що порушені строки притягнення його до відповідальності не відповідає дійсності, місячний строк розгляду подання не порушений, після розгляду подання командиром військової частини НОМЕР_1 у 10-ти денний термін було прийнято рішення про притягнення до дисциплінарної відповідальності військовослужбовців зазначених у поданні. В ході проведення перевірки виявлено окремі порушення позивачем вимог Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України (далі Статут), Дисциплінарного статуту Збройних Сил України (далі Дисциплінарний статут), п. 83 розділу IV Положення про проходження громадянами України військової служби в Збройних Силах України, затвердженого Указом Президента України від 10.12.2008 №1153/2008, п. 9.4 Переліку військово-облікових спеціальностей рядового, сержантського і старшинського складу Збройних Сил України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 07.09.2020 №317. Полковник медичної служби ОСОБА_1 перебуваючи на посаді командира військової частини НОМЕР_2 своїми неправомірними діями порушив вимоги ст.ст. 11, 16, 36, 58, 59 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, ст. 1-4 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, п. 83 розділу IV Положення про проходження громадянами України військової служби в Збройних Силах України, затвердженого Указом Президента України від 10.12.2008 №1153/2008, п. 9.4 Переліку військово-облікових спеціальностей рядового, сержантського і старшинського складу Збройних Сил України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 07.09.2020 № 317, внаслідок чого старшого солдата ОСОБА_2 було призначено на посаду начальника складу відділення медичного постачання військової частини НОМЕР_2 без відповідної медичної освіти. Зауважував, що за даним фактом Полтавським РУП ГУНП в Полтавській області внесені відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12023170420001296 від 25.04.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 358 КК України. Наполягав на тому, що стаття 84 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України передбачає, що прийняттю рішення командиром про накладення на підлеглого дисциплінарного стягнення може передувати службове розслідування. Отже, командир військової частини НОМЕР_1 прийняв рішення про притягнення до дисциплінарної відповідальності позивача за наявними у поданні начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 фактами адже проведення службового розслідування це не є імперативною нормою.

У відзиві на позовну заяву представник відповідача також заявив клопотання про залишення позовної заяви ОСОБА_1 без розгляду у зв`язку із пропуском строку звернення до суду, підстав для розгляду якого суд не вбачає, оскільки ухвалою від 19.02.2024 суд вже вирішив питання щодо строку звернення до суду та поновив ОСОБА_1 строк звернення до суду з цим позовом з викладенням мотивів такого поновлення.

Згідно з частиною п`ятою статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Статтею 258 КАС України визначено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

До березня 2023 року полковник ОСОБА_1 проходив військову службу у військовій частині НОМЕР_2 на посаді начальника госпіталю, а з квітня 2023 року по цей час проходить військову службу у військовій частині НОМЕР_1 на посаді начальника організаційно-планового відділу оперативно-медичного управління військової частини НОМЕР_1 , що учасниками справи не заперечується.

16.05.2023 за вх.№2622 до військової частини НОМЕР_1 в порядку вимог пункту 17 статті 7 Закону України "Про військову службу правопорядку у Збройних Силах України" надійшло подання ІНФОРМАЦІЯ_2 про усунення порушень закону, причин і умов, що їм сприяють від 09.05.2023 №1116 /а.с. 10-13/.

За змістом вказаного подання "посадовими особами ІНФОРМАЦІЯ_1 проведено перевірку за фактом використання підробленого документу військовослужбовцями військової частини НОМЕР_2 .

В ході проведення перевірки виявлено порушення вимог Статуту Збройних Сил України, Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, пункту 83 ІV Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженого Указом Президента України від 10.12.2008 №1153/2008, пункту 9.4 "Медичні спеціальності" Переліку військово-облікових спеціальностей рядового, сержантського і старшинського складу Збройних Сил України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 07.09.2020 №317.

Під час перевірки встановлено, що військовослужбовець військової частини НОМЕР_2 старший солдат ОСОБА_2 у вересні 2022 року під час оформлення пакету документів для призначення його на посаду начальника складу відділення медичного постачання військової частини НОМЕР_2 , діючи за попередньою змовою групою осіб з начальником відділення медичного постачання лейтенантом медичної служби ОСОБА_3 , умисно надали до відділення персоналу та стройової частини військової частини НОМЕР_2 завідомо підроблений документ про наявність рівня медичної освіти, а саме, повідомлення Полтавського державного медичного університету від 22.08.2022 про те, що ОСОБА_2 зарахований студентом 3 курсу фармацевтичного відділення фахового медико-фармацевтичного коледжу Полтавського державного медичного університету освітнього ступеня фаховий молодший бакалавр.

У подальшому, командир військової частини НОМЕР_2 полковник медичної служби ОСОБА_1 та начальник відділення персоналу та стройового військової частини НОМЕР_2 майор ОСОБА_4 достовірно знаючи про відсутність належного рівня медичної освіти у ОСОБА_2 , діючи за попередньою змовою із лейтенантом медичної служби ОСОБА_3 , сформували подання командира військової частини НОМЕР_2 про призначення ОСОБА_2 на посаду начальника складу відділення медичного постачання військової частини НОМЕР_2 , долучивши до нього підроблений документ про освіту.

На підставі вказаного подання, у тому числі підробленого документу про рівень освіти, наказом начальника Національного військово-медичного клінічного центру "Головний військовий клінічний госпіталь" від 12.09.2022 №134-РС старший солдат ОСОБА_2 був призначений на посаду начальника складу відділення медичного постачання військової частини НОМЕР_2 .

Подальшою перевіркою встановлено, що згідно довідки Полтавського державного медичного університету від 17.10.2022 №22/170 ОСОБА_2 є студентом фахового медико-фармацевтичного відділення 1 курсу 14 групи спеціальності 226 Фармація, промислова формація.

За вказаним фактом Полтавським РУП ГУНП в Полтавській області внесені відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12023170420001296 від 25.04.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 3 статті 358 КК України.

Вищевикладене свідчить про повне нехтування полковником медичної служби ОСОБА_1 , начальником відділення персоналу та стройового майором ОСОБА_4 , лейтенантом медичної служби ОСОБА_3 , старшим солдатом ОСОБА_2 вимог статутів Збройних Сил України, вимог чинного законодавства України у сфері проходження військової служби та призначення на посади військовослужбовців у Збройних Силах України.

Полковник медичної служби ОСОБА_1 у супереч пункту 83 Положення та пункту 9.4 Переліку надав наказ начальнику відділення персоналу та стройового військової частини НОМЕР_2 майору ОСОБА_4 підготувати та направити подання про призначення на посаду без наявної у ОСОБА_2 медичної освіти.

Відтак, полковник медичної служби ОСОБА_1 , перебуваючи на посаді командира військової частини НОМЕР_2 своїми неправомірними діями порушив вимоги ст.ст. 11, 16, 36, 58, 59 Статуту, ст.ст. 1-4 Дисциплінарного статуту, пункту 83 розділу ІV Положення, пункту 9.4 Переліку, внаслідок чого старшого солдата ОСОБА_2 було призначено на посаду начальника складу відділення медичного постачання військової частини НОМЕР_2 без відповідної медичної освіти.

Такий стан роботи полковника медичної служби ОСОБА_1 , майора ОСОБА_4 та старшого солдата ОСОБА_2 не можна вважати задовільним. Допущені порушення вимог законодавства України та прорахунки в службовій діяльності можуть негативно позначитися на діяльності військової частини в подальшому, а також створюють умови для вчинення інших правопорушень.".

Як наслідок, у поданні ІНФОРМАЦІЯ_2 про усунення порушень закону, причин і умов, що їм сприяють від 09.05.2023 №1116 запропоновано вжити дієвих заходів щодо усунення порушень, причин та умов, що їм сприяли, пов`язаних із неналежним виконанням службових обов`язків, порушенням вимог статутів Збройних Сил України та вимог чинного законодавства України у сфері проходження військової служби та призначення на посади військовослужбовців у Збройних Силах України, а також розглянути питання про притягнення до дисциплінарної відповідальності, зокрема, полковника медичної служби ОСОБА_1 , який своїм неналежним виконанням службових обов`язків та норм чинного законодавства України створив умови, що сприяли вчиненню зазначених порушень /а.с. 13/.

У зв`язку з надходженням до військової частини НОМЕР_1 подання ІНФОРМАЦІЯ_2 про усунення порушень закону, причин і умов, що їм сприяють від 09.05.2023 №1116 та керуючись вимогами ст. 3, 7, 8 Закону України "Про Військову службу правопорядку у Збройних Силах України", ст. 23 Статуту гарнізонної та вартової служби Збройних Сил України, з метою усунення порушень чинного законодавства, які зазначені у поданні, наказом командира військової частини НОМЕР_1 (з основної діяльності) від 15.06.2023 №97 "Про результати розгляду подання" вирішено за порушення вимог ст. 11, 16, 36, 58, 59 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, ст. 1-4 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, п. 83 розділу ІV Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженого указом Президента України від 10.12.2008 №1153/2008, п. 9.4 Переліку військово-облікових спеціальностей рядового, сержантського і старшинського складу Збройних Сил України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 07.09.2020 №317, полковнику медичної служби ОСОБА_1 , начальнику організаційно-планового відділу оперативно-медичного управління військової частини НОМЕР_1 оголосити сувору догану /а.с. 9/.

Прийняття цього наказу зумовило зменшення розміру щомісячної премії позивача у червні 2023 року, що учасниками справи не заперечується.

Позивач, вважаючи протиправним пункт 1 наказу командира військової частини НОМЕР_1 (з основної роботи) від 15.06.2023 №97 "Про результати розгляду подання" в частині притягнення його до дисциплінарної відповідальності та накладення дисциплінарного стягнення у вигляді сурової догани, та як наслідок, безпідставним зменшення йому у зв`язку з цим у червні 2023 року розміру щомісячної премії, звернувся до суду з цим позовом.

Оцінюючи обґрунтованість позовних вимог, суд виходить з такого.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом України від 24.03.1999 №551-XIV затверджено Дисциплінарний статут Збройних Сил України (далі - Дисциплінарний статут).

Преамбулою Дисциплінарного статуту визначено, що цей Статут визначає сутність військової дисципліни, обов`язки військовослужбовців, а також військовозобов`язаних та резервістів під час проходження навчальних (перевірочних) і спеціальних зборів щодо її додержання, види заохочень та дисциплінарних стягнень, права командирів щодо їх застосування, а також порядок подання і розгляду заяв, пропозицій та скарг. Усі військовослужбовці Збройних Сил України незалежно від своїх військових звань, службового становища та заслуг повинні неухильно керуватися вимогами цього Статуту. Положення Статуту поширюються на громадян, звільнених з військової служби у відставку або у запас з правом носіння військової форми одягу, під час носіння ними військової форми одягу.

Відповідно до статті 1 Дисциплінарного статуту військова дисципліна - це бездоганне і неухильне додержання всіма військовослужбовцями порядку і правил, встановлених статутами Збройних Сил України та іншим законодавством України.

Статтею 2 Дисциплінарного статуту передбачено, що військова дисципліна грунтується на усвідомленні військовослужбовцями свого військового обов`язку, відповідальності за захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, на їх вірності Військовій присязі.

Згідно зі статтею 4 Дисциплінарного статуту військова дисципліна зобов`язує кожного військовослужбовця: додержуватися Конституції та законів України, Військової присяги, неухильно виконувати вимоги статутів Збройних Сил України, накази командирів; бути пильним, зберігати державну таємницю; додержуватися визначених статутами Збройних Сил України правил взаємовідносин між військовослужбовцями, зміцнювати військове товариство; виявляти повагу до командирів і один до одного, бути ввічливими і додержуватися військового етикету; поводитися з гідністю й честю, не допускати самому і стримувати інших від негідних вчинків; не вживати під час проходження військової служби (крім медичного призначення) наркотичні засоби, психотропні речовини чи їх аналоги, а також не вживати спиртні напої під час виконання обов`язків військової служби.

Частиною третьою статті 5 Дисциплінарного статуту передбачено, що стосовно кожного випадку правопорушення командир зобов`язаний прийняти рішення щодо необхідності притягнення винного до відповідальності залежно від обставин скоєння правопорушення, ступеня вини, попередньої поведінки порушника та розміру завданих державі та іншим особам збитків, а також з урахуванням бойового імунітету, визначеного Законом України "Про оборону України".

Відповідно до статті 45 Дисциплінарного статуту у разі невиконання (неналежного виконання) військовослужбовцем своїх службових обов`язків порушення військовослужбовцем військової дисципліни або громадського порядку командир повинен нагадати йому про обов`язки служби, а за необхідності - накласти дисциплінарне стягнення. За вчинення адміністративних правопорушень військовослужбовці несуть дисциплінарну відповідальність за цим Статутом, за винятком випадків, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення. За вчинення правопорушень, пов`язаних із корупцією, військовослужбовці несуть відповідальність згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення. У разі вчинення кримінального правопорушення військовослужбовець притягається до кримінальної відповідальності.

Згідно з частиною першою статі 84 Дисциплінарного статуту прийняттю рішення командиром про накладення на підлеглого дисциплінарного стягнення може передувати службове розслідування. Воно проводиться з метою уточнення причин і умов, що сприяли вчиненню правопорушення, та ступеня вини.

Статтею 86 Дисциплінарного статуту передбачено, що, якщо вину військовослужбовця повністю доведено, командир, який призначив службове розслідування, приймає рішення про притягнення військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності та визначає вид дисциплінарного стягнення. Під час накладення дисциплінарного стягнення та обрання його виду враховується: характер та обставини вчинення правопорушення, його наслідки, попередня поведінка військовослужбовця, а також тривалість військової служби та рівень знань про порядок служби.

Статтею 48 Дисциплінарного статуту передбачено, що на військовослужбовців можуть бути накладені такі дисциплінарні стягнення: а) зауваження; б) догана; в) сувора догана; г) позбавлення чергового звільнення з розташування військової частини чи з корабля на берег (стосовно військовослужбовців строкової військової служби та курсантів вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти); ґ) попередження про неповну службову відповідність (крім осіб рядового складу строкової військової служби); д) пониження в посаді; е) пониження у військовому званні на один ступінь (стосовно осіб сержантського (старшинського) та офіцерського складу); є) пониження у військовому званні з переведенням на нижчу посаду (стосовно військовослужбовців сержантського (старшинського) складу); ж) звільнення з військової служби через службову невідповідність (крім осіб, які проходять строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, а також військовозобов`язаних під час проходження навчальних (перевірочних) і спеціальних зборів та резервістів під час проходження підготовки та зборів).

Підстави та механізм проведення службового розслідування стосовно військовослужбовців Збройних Сил України (далі - Збройні Сили), а також військовозобов`язаних та резервістів (далі - військовослужбовці), які не виконали (неналежно виконали) свої службові обов`язки або вчинили правопорушення під час проходження служби (зборів), а також дії (бездіяльність) яких призвели до завдання шкоди державі визначає Порядок проведення службового розслідування у Збройних Силах України, затверджений наказом Міністерства оборони України від 21.11.2017 №608 (далі - Порядок №608).

Відповідно до пункту 1 розділу І Порядку №608 службове розслідування - комплекс заходів, які проводяться з метою уточнення причин і умов, що сприяли вчиненню правопорушення, а також встановлення ступеня вини особи (осіб), чиї дії або бездіяльність стали причиною вчинення правопорушення.

Згідно з пунктами 1-3 розділу ІІ Порядку №608 службове розслідування може призначатися у разі:

невиконання або неналежного виконання військовослужбовцем службових обов`язків, перевищення своїх повноважень, що призвело до людських жертв або загрожувало життю і здоров`ю особового складу, цивільного населення чи заподіяло матеріальну або моральну шкоду;

невиконання або неналежного виконання вимог наказів та інших керівних документів, що могло негативно вплинути чи вплинуло на стан боєздатності, бойової готовності підрозділу чи військової частини або на стан виконання покладених на Збройні Сили завдань;

неправомірного застосування військовослужбовцем фізичного впливу, зброї, спеціальних засобів або інших засобів ураження до інших військовослужбовців чи цивільних осіб, особливо, якщо це призвело до їх поранення, травмування або смерті;

дій військовослужбовця, які призвели до спроби самогубства іншого військовослужбовця;

втрати або викрадення зброї чи боєприпасів;

порушення порядку та правил несення чергування (бойового чергування), вартової (вахтової) або внутрішньої служби, що могло спричинити або спричинило негативні наслідки;

недозволеного розголошення змісту або втрати службових документів;

внесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомостей про скоєне військовослужбовцем кримінальне правопорушення;

повідомлення військовослужбовцю про підозру у вчиненні ним кримінального правопорушення;

скоєння військовослужбовцем під час виконання обов`язків військової служби дорожньо-транспортної пригоди, внаслідок якої загинули або отримали тілесні ушкодження інші особи.

Службове розслідування може проводитися і в інших випадках з метою уточнення причин та умов, що сприяли правопорушенню, та встановлення ступеня вини посадових (службових) осіб.

За рішенням відповідного командира (начальника) службове розслідування може призначатися за письмовим рапортом (доповідною або пояснювальною запискою) військовослужбовця з метою зняття безпідставних, на його думку, звинувачень або підозри.

Службове розслідування не призначається:

у разі надходження анонімних повідомлень, заяв, скарг;

якщо причини та умови, що сприяли вчиненню правопорушення, ступінь вини, розмір заподіяної матеріальної шкоди та інші обставини, які мають значення для прийняття рішення командиром (начальником) про накладення на підлеглого дисциплінарного стягнення, не потребують додаткового встановлення (уточнення) або їх встановлено під час проведення інспектування, інвентаризації, аудиту, за рішенням суду.

Службове розслідування проводиться для встановлення:

неправомірних дій військовослужбовця, яким вчинено правопорушення;

причинного зв`язку між правопорушенням, з приводу якого було призначено службове розслідування, та виконанням військовослужбовцем обов`язків військової служби;

ступеня вини військовослужбовця;

порушень нормативно-правових актів, інших актів законодавства;

причин та умов, що сприяли вчиненню правопорушення;

причин виникнення матеріальної шкоди, її розміру та винних осіб (у разі виявлення факту її заподіяння).

Пунктами 1, 3 розділу ІІІ Порядку №608 визначено, що рішення про призначення службового розслідування приймається командиром (начальником), який має право видавати письмові накази та накладати на підлеглого дисциплінарне стягнення.

Службове розслідування призначається письмовим наказом командира (начальника), у якому зазначаються підстава, обґрунтування або мета призначення службового розслідування, особа, стосовно якої воно проводиться, строк проведення службового розслідування, а також визначаються посадова (службова) особа, якій доручено його проведення, або голова та члени комісії з проведення службового розслідування (далі - особи, які проводять службове розслідування).

За приписами пункту 3 розділу ІV Порядку №608 військовослужбовець, стосовно якого проводиться службове розслідування, має право:

знати підстави проведення службового розслідування;

бути ознайомленим про свої права та обов`язки під час проведення службового розслідування;

відмовитися давати будь-які пояснення щодо себе, членів своєї сім`ї чи близьких родичів, коло яких визначається законом;

давати усні, письмові або за допомогою технічних засобів пояснення, подавати документи, які стосуються службового розслідування, вимагати опитування (додаткового опитування) осіб, які були присутні під час вчинення правопорушення або яким відомі обставини, що стосуються правопорушення;

з дозволу командира (начальника) отримувати копії документів, які стосуються службового розслідування, та долучати їх до власних пояснень;

порушувати клопотання про витребування та долучення нових документів, видань, інших матеріальних носіїв інформації;

висловлювати письмові зауваження та пропозиції щодо проведення службового розслідування, дій або бездіяльності посадових (службових) осіб, які його проводять;

ознайомлюватися з актом службового розслідування (у частині, що його стосується) після розгляду командиром (начальником);

оскаржувати рішення, прийняте за результатами службового розслідування, у строки та у порядку, визначені законодавством України.

За результатами службового розслідування складається акт службового розслідування, який містить вступну, описову та резолютивну частини (пункт 1 розділу V Порядку №608).

У пунктах 2-6 розділу V Порядку встановлено, що у вступній частині акта службового розслідування зазначаються підстави призначення та проведення службового розслідування.

В описовій частині акта службового розслідування зазначаються:

посада, військове звання, прізвище, ім`я та по батькові, рік народження, освіта, термін військової служби та термін перебування на останній посаді військовослужбовця, стосовно якого проведено службове розслідування;

неправомірні дії військовослужбовця;

зв`язок правопорушення з виконанням військовослужбовцем обов`язків військової служби (якщо такий є);

вина військовослужбовця;

причинний зв`язок між неправомірними діями військовослужбовця та подією, що трапилась;

вимоги нормативно-правових актів, інших актів законодавства, які було порушено;

причини та умови, що сприяли правопорушенню;

заперечення, заяви та клопотання особи, стосовно якої проведено службове розслідування, мотиви їх відхилення чи підстави для задоволення.

У резолютивній частині акта службового розслідування зазначаються:

висновки службового розслідування;

пропозиції щодо притягнення винної особи (винних осіб) до відповідальності;

інші заходи, спрямовані на усунення причин та умов, що призвели до правопорушення, які пропонується здійснити.

Акт службового розслідування підписується особами, які його проводили. У разі виявлення суперечностей та незгоди з результатами службового розслідування кожна така особа має право висловити свою окрему думку, яка викладається на окремому аркуші (від руки або у друкованому вигляді) та долучається до акта службового розслідування.

Після підписання акт службового розслідування подається на розгляд командиру (начальнику), який призначив розслідування. До акта службового розслідування додаються всі матеріали службового розслідування.

За результатами розгляду акта та матеріалів службового розслідування, якщо вину військовослужбовця повністю доведено, командир (начальник) приймає рішення про притягнення військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності, визначає вид дисциплінарного стягнення та призначає особу, якій доручає підготувати проект відповідного наказу. Вид дисциплінарного стягнення визначається особисто службовою особою, яка призначила службове розслідування, в аркуші резолюції або на висновку за результатами службового розслідування або безпосередньо в наказі про притягнення до дисциплінарної відповідальності (пункт 1 розділу VІ Порядку №608).

Виходячи з аналізу зазначених вище норм Дисциплінарного статуту та Порядку №608, на переконання суду, підставою для дисциплінарної відповідальності військовослужбовця є дисциплінарний проступок, сутність якого полягає у невиконанні чи неналежному виконанні службової дисципліни та означає недотримання Конституції і законів України, актів Президента України і Кабінету Міністрів України, інших нормативно-правових актів, а також Присяги.

Водночас підставою для притягнення до дисциплінарної відповідальності є дисциплінарний проступок, сутність якого полягає у невиконанні чи неналежному виконанні військовослужбовцем службової дисципліни.

Такими обставинами є лише фактичні дані, що свідчать про реальну наявність у діяннях особи ознак дисциплінарного проступку, зокрема протиправної поведінки, шкідливих наслідків і причинного зв`язку між ним і дією порушника дисципліни.

Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду від 14.01.2021 у справі №817/1318/17.

Як слідує з матеріалів справи, у спірних правовідносинах підставою для застосування до позивача дисциплінарного стягнення у вигляді суворої догани було подання ІНФОРМАЦІЯ_2 від 09.05.2023 №1116, при тому, що зміст вказаного подання не містить відомостей про: - обставини дисциплінарного проступку; - ступеня вини безпосередньо полковника медичної служби ОСОБА_1 ; - наявності у його діях певного умислу; - попередньої поведінки порушника дисципліни; - розміру завданих державі та іншим особам збитків у зв`язку з допущеним порушенням дисципліни; - шкідливих наслідків і причинного зв`язку між дисциплінарним проступком і діями порушника дисципліни.

Також суд зауважує на відсутність у поданні від 09.05.2023 №1116 й будь-яких відомостей стосовно надання (пропозиції надання) полковником медичної служби ОСОБА_1 відповідних пояснень щодо формування подання командира військової частини НОМЕР_2 про призначення ОСОБА_2 на посаду начальника складу відділення медичного постачання військової частини НОМЕР_2 без відповідної медичної освіти.

Поряд з цим, суд зазначає, що прийняттю рішення про накладення на військовослужбовця дисциплінарного стягнення передує проведення службового розслідування з метою уточнення причин і умов, що сприяли вчиненню правопорушення, та ступеня вини. Для притягнення військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності необхідно, щоб був зафіксований сам факт порушення, вину військовослужбовця повністю доведено, встановлено ступінь його вини та з`ясовано причини і умови, що сприяли вчиненню ним правопорушення.

Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду від 19.02.2020 у справі № 813/1021/17.

Проте як убачається з матеріалів справи, відповідач не проводив службове розслідування щодо встановлення дійсної наявності підстав для притягнення полковника медичної служби ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності.

Натомість притягуючи позивача до дисциплінарної відповідальності військова частина обмежилась лише констатацією факту надходження на її адресу подання ІНФОРМАЦІЯ_2 від 09.05.2023 №1116 без перевірки зазначених у такому поданні фактичних обставин з метою їх підтвердження чи спростування.

За таких обставин, суд вважає, що на позивача накладено дисциплінарне стягнення без дослідження обставин, які мають значення для вирішення питання про встановлення ступеня вини позивача, ступінь його вини не з`ясовано.

Суд зазначає, що процесуальний обов`язок щодо доказування правомірності прийнятих рішень у справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень відповідно до положень процесуального законодавства покладено саме на відповідача як на суб`єкта владних повноважень.

Жодних належних та допустимих доказів, що підтверджують вчинення позивачем дисциплінарного проступку, відповідач суду не надав.

За таких обставин суд виснував, що дисциплінарне стягнення на позивача було накладено необґрунтовано та без фактичної перевірки зазначених поданні від 09.05.2023 №1116 обставин, а отже пункт 1 наказу командира військової частини НОМЕР_1 (з основної діяльності) від 15.06.2023 №97 "Про результати розгляду питання" в частині застосування до полковника медичної служби ОСОБА_1 , начальника організаційно-планового відділу оперативно-медичного управління військової частини НОМЕР_1 , суворої догани за порушення вимог ст. 11, 16, 36, 58, 59 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, ст. 1-4 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, затвердженого указом Президента України від 10.12.2008 №1153/2008, п. 9.4 Переліку військово-облікових спеціальностей рядового, сержантського і старшинського складу Збройних Сил України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 07.09.2020 №317, підлягає визнанню протиправним та скасуванню.

Таким чином, позовні вимоги позивач в цій частині підлягають задоволенню.

Вирішуючи позовні вимоги позивача в частині зобов`язання військову частину НОМЕР_1 донарахувати та виплатити грошове забезпечення, премію в належному розмірі за червень 2023 року, з урахуванням раніше виплачених сум, суд враховує таке.

Відповідно до пункту 4 розділу ХVІ Порядку виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 07.06.2018 №260, при порушенні військової дисципліни або у разі притягнення військовослужбовця наказом відповідного керівника до матеріальної відповідальності за шкоду, завдану державному майну, у тому числі військовому майну, майну, залученому під час мобілізації, під час виконання ними службових обов`язків, незадовільному виконанні службових обов`язків, виплата щомісячної премії військовослужбовцям здійснюється в таких розмірах:

у разі накладення на військовослужбовця дисциплінарного стягнення «догана», оголошеного письмовим наказом (розпорядженням) командира військової частини (керівника органу військового управління) або у разі притягнення військовослужбовця наказом відповідного керівника до матеріальної відповідальності за шкоду, завдану державному майну, у тому числі військовому майну, майну, залученому під час мобілізації, під час виконання ними службових обов`язків, яка призвела до матеріальних збитків на загальну суму від одного до трьох прожиткових мінімумів, установлених для працездатних осіб на день видання наказу про притягнення особи до матеріальної відповідальності, - 90 відсотків встановленого розміру щомісячної премії;

у разі накладення на військовослужбовця дисциплінарного стягнення «сувора догана», оголошеного письмовим наказом (розпорядженням) командира військової частини (керівника органу військового управління), або у разі притягнення військовослужбовця наказом відповідного керівника до матеріальної відповідальності за шкоду, завдану державному майну, у тому числі військовому майну, майну, залученому під час мобілізації, під час виконання ними службових обов`язків, яка призвела до матеріальних збитків на загальну суму від чотирьох до семи прожиткових мінімумів, установлених для працездатних осіб на день видання наказу про притягнення особи до матеріальної відповідальності, - 80 відсотків встановленого розміру щомісячної премії;

у разі накладення на військовослужбовця двох дисциплінарних стягнень «догана» («сувора догана»), оголошених письмовим наказом (розпорядженням) командира військової частини (керівника органу військового управління) або у разі притягнення військовослужбовця наказом відповідного керівника до матеріальної відповідальності за шкоду, завдану державному майну, у тому числі військовому майну, майну, залученому під час мобілізації, під час виконання ними службових обов`язків, яка призвела до матеріальних збитків на загальну суму від восьми до одинадцяти прожиткових мінімумів, установлених для працездатних осіб на день видання наказу про притягнення особи до матеріальної відповідальності, - 60 відсотків встановленого розміру щомісячної премії;

у разі накладення на військовослужбовця трьох дисциплінарних стягнень «догана» («сувора догана»), оголошених письмовим наказом (розпорядженням) командира військової частини (керівника органу військового управління), або у разі притягнення військовослужбовця наказом відповідного керівника до матеріальної відповідальності за шкоду, завдану державному майну, у тому числі військовому майну, майну, залученому під час мобілізації, під час виконання ними службових обов`язків, яка призвела до матеріальних збитків на загальну суму від дванадцяти до п`ятнадцяти прожиткових мінімумів, установлених для працездатних осіб на день видання наказу про притягнення особи до матеріальної відповідальності, - 50 відсотків встановленого розміру щомісячної премії.

У позовній заяві позивач наполягає на тому, що у зв`язку із застосуванням пунктом 1 наказу від 15.06.2023 №97 до нього дисциплінарного стягнення у вигляді суворої догани відповідач зменшив йому виплату премії за червень 2023 року.

У відзиві на позовну заяву відповідач не заперечував проти застосування до позивача зменшення премії у червні 2023 року у зв`язку із застосуванням дисциплінарного стягнення.

Разом з тим враховуючи висновки суду у цій справі щодо протиправності та необхідності скасування пункту 1 наказу від 15.06.2023 №97 "Про результати розгляду питання", наявні підстави для зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити позивачу недоплачену частину зменшеної премії за червень 2023 року, а відтак, і для задоволення позовних вимог позивача у цій частині.

Отже, зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню повністю.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ) до

Інформація заборонена для загального доступу згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"

про визнання протиправними та скасування рішення задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати пункт 1 наказу командира військової частини НОМЕР_1 (з основної діяльності) від 15.06.2023 №97 "Про результати розгляду питання" в частині застосування до полковника медичної служби ОСОБА_1 , начальника організаційно-планового відділу оперативно-медичного управління військової частини НОМЕР_1 , суворої догани за порушення вимог ст. 11, 16, 36, 58, 59 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, ст. 1-4 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, затвердженого указом Президента України від 10.12.2008 №1153/2008, п. 9.4 Переліку військово-облікових спеціальностей рядового, сержантського і старшинського складу Збройних Сил України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 07.09.2020 №317.

Зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену частину зменшеної премії за червень 2023 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.О. Удовіченко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.04.2024
Оприлюднено15.04.2024
Номер документу118301758
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —440/1339/24

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 19.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Рішення від 11.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні