ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"04" квітня 2024 р. Справа № 924/13/24
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Гладія С.В., при секретарі судового Гусько О.В., розглянувши матеріали справи
за позовом керівника Шепетівської окружної прокуратури м. Шепетівка, Хмельницької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах Михайлюцької сільської ради с. Михайлючка, Шепетівського району, Хмельницької області
до приватного акціонерного товариства "Майдан - Вильський комбінат вогнетривів" с. Михайлючка, Шепетівського району, Хмельницької області
до Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області м. Хмельницький
про скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003
Представники сторін:
від позивача: не з`явився
від відповідача 1: Бушмін О.С. згідно довіреності №2 від 12.10.2023
від відповідача 2: Коруняк Л.В. згідно посвідчення №237
від прокуратури: Русецька О.В. прокурор відділу Хмельницької обласної прокуратури (посвідчення №072523 від 01.03.2023)
В судовому засіданні згідно зі ст. 240 ГПК України судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
В С Т А Н О В И В:
Керівник Шепетівської окружної прокуратури м. Шепетівка, Хмельницької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах Михайлюцької сільської ради с. Михайлючка, Шепетівського району, Хмельницької області звернувся з позовною заявою до приватного акціонерного товариства "Майдан - Вильський комбінат вогнетривів" с. Михайлючка, Шепетівського району, Хмельницької області до Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області м. Хмельницький про скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003, яка розташована на території Михайлюцької сільської ради Шепетівського району, Хмельницької області.
В обґрунтування позов посилається на те, що ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» сформовано та проведено державну реєстрацію земельної ділянки неправомірно, так як у відповідача були відсутні будь-які правові підстави для вчинення відповідної дій.
Посилається також на те, що починаючи з 2015 року речове право на земельну ділянку з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 взагалі не зареєстроване, що є окремою підставою для скасування її реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 08.01.2024р. прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі для її розгляду в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 12.02.2024р.
16.01.2024р. відповідач 2 (Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькой області) на адресу суду подав відзив на позов в якому проти позову заперечує. В обґрунтування посилається на те, що реєстрація Управлінням спірної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі здійснена правомірно.
Відповідач вказує на те, що Державний кадастровий реєстратор перевіряє лише наявність повного пакета документів, необхідних для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, передбачає перевірку повноти проекту землеустрою згідно ст. 50 Закону України «Про землеустрій».
При цьому, сертифікований інженер-землевпорядник, як особа з відповідною землевпорядною освітою, що дозволяє проводити проектування землевпорядної документації, повинен досліджувати та аналізувати наявні документи для розробки проекту землеустрою.
Вказує на те, що відповідальність за відповідність документації із землеустрою вимогам законодавства несе не реєстратор, а сертифікований інженер-землевпорядник, який відповідає за якість виконаних ним робіт із землеустрою.
Вважає, що для реєстрації земельної ділянки кадастровому реєстратору надається документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки, а сертифікований інженер-землевпорядник як особа з відповідною землевпорядною освітою, що дозволяє проводити проектування землевпорядної документації, повинен досліджувати та аналізувати наявні документи для розробки проекту землеустрою на відповідність Закону України «Про землеустрій», Закону України «Про Державний земельний кадастр», Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051. А тому на підставі викладеного просить в позові відмовити.
26.01.2024р. відповідач 1 (ПАТ «Майдан Вильський» на адресу суду подав відзив на позов в якому проти позову заперечує та просить в позові відмовити. Посилається на те, що в 2015 році, на замовлення ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів», ФОП Конончук Оленою Валеріївною, відповідно до акту на право постійного користування землею, виданого 25 вересня 1961 року виконавчим комітетом Шепетівської районної Ради депутатів трудящих, на земельну ділянку площею 111,51 га (акт виданий Судимонтовському заводу вогнетривів с. Судимонт Шепетівського району Хмельницької області), розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж зазначеної вище земельної ділянки в натурі та підставі даної документації із землеустрою, кадастровим реєстратором Управлінням Держземагенства у Шепетівському районі 07.09.2015 року здійснено державну реєстрацію земельної ділянки, якій присвоєно кадастровий № 6825584600:07:052:0003, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-6802297952015.
Звертає увагу на те, що позивачем зазначено, що ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» допущено порушення вимог статті 24 Закону України «Про державний земельний кадастр».
Вказує на те, що стаття 24 Закону України «Про державний земельний кадастр», регламентує порядок реєстрації земельної, відповідно до частини другої якої (в редакції, що діяла на момент проведення реєстраційної дії) та в якій зазначено, що Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідач 1 зазначає, що не зрозуміло яким шляхом останнім допущено порушення статті 24 Закону України «Про державний земельний кадастр», якщо товариство не здійснювало реєстрації земельної ділянки, а реєстрацію проводив Державний кадастровий реєстратор, який у відповідності до частини п`ятої статті 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» здійснив перевірку відповідність документів вимогам законодавства та за результатами перевірки здійснив державну реєстрацію земельної ділянки.
Також звертає увагу на те, що позивач у позові зазначає, що встановлено порушення інтересів держави, яке полягає у безпідставному формуванні та державній реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 за ПРАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» без належних на те правових підстав, не проведенні державної реєстрації будь-яких речових прав на неї, що у свою чергу перешкоджає розпорядженню нею власником, а також в неотриманні плати за землю, яка може бути передана в оренду, інше платне строкове користування, тощо.
Відповідач вважає, що дані твердження не відповідають дійсності, так як державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 здійснювалась не за ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів», а за заявою ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» і в результаті державної реєстрації державним кадастровим реєстратором згаданої земельної ділянки ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» не набув права користування даною земельною ділянкою, а лише дана дія сформувала дану земельну ділянку.
Також зазначає, що не відповідає дійсності те, що не проведення державної реєстрації будь-яких речових прав на земельну ділянку, перешкоджає розпорядженню нею власником Михайлюцькою сільською радою, так як позивачем не зазначено правових підстав, які саме норми забороняють в даному випадку, розпоряджатись Михайлюцькій сільській раді даною земельною ділянкою, нічого не заважає Михайлюцькій сільській раді здійснити реєстрацію речового права на дану земельну у комунальну власність ради та на сесії Михайлюцької сільської ради в межах наданих їй повноважень здійснити розпорядження даною земельною ділянкою (здійснити поділ, здійснити на аукціоні продаж права оренди даної земельної ділянки, тощо).
Вважає, що сумнівним є захист інтересів Михайлюцької сільської ради, шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003, тому, що після скасування державної реєстрації даної земельної ділянки, для подальшого розпорядження Михайлюцькою сільською радою даною земельною ділянкою необхідно буде по новому сформувати дану земельну ділянку, для чого необхідно буде залучити, за кошти Михайлюцької сільської ради, сертифікованого інженера-землевпорядника, для розробки технічної документації з інвентаризації земельної ділянки, після чого здійснити реєстрацію даної земельної ділянки в державному земельному кадастрі та здійснити реєстрацію права комунальної власності на дану земельну ділянку в державному реєстрі речових прав і тільки після цього Михайлюцька сільська рада набуде права розпоряджатись даною земельною ділянкою.
Відповідач 1 також вважає, що скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 потягне лише фінансові витрати Михайлюцької сільської ради.
07.02.2024р. Шепетівська окружна прокуратура на адресу суду надіслала відповідь на відзив Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в якій посилається на те, що відповідач 2 - Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у своєму відзиві посилається і на норми ст. 79-1 Земельного кодексу України, відповідно до яких формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Вказує, що відповідно до інформаційної довідки з Реєстру речових прав на нерухоме майно, яка долучена до позовної заяви, вбачається, що речове право на спірну земельну ділянку за відповідачем до цього часу не зареєстровано, що є окремого підставою для скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Щодо доданого Управлінням до відзиву наказу № 119 від 20.06.1962 про прийняття до складу Майдан-Вильського комбінату вогнетривів Купинського заводу вогнетривів з Судимонтською дільницею на правах цеху, вважає, що вказаний документ не є доказом включення до складу Майдан-Вильського комбінату вогнетривів Судимонтського заводу вогнетривів та, відповідно, підтвердження його правонаступництва ВАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів».
Вказує на те, що згідно матеріалів приватизаційної справи ВАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів», а саме в розділі 2 «Характеристика господарської діяльності акціонерного товариства» (План розміщення акцій відкритого акціонерного товариства «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів») в пункті 10 містяться дані лише щодо двох земельних ділянок акціонерного товариства, а саме на території с. Судимонд Шепетівського району площею 33,8 га та в с. Михайлючка ШепетІвського району площею 10, 5 га.
Тобто в процесі приватизації ВАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» жодні відомості, які б свідчили, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 площею 111,5 га перебуває у користуванні товариства відсутні.
Інші докази правонаступництва ПРАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» майнових прав Судимонтського заводу вогнетривів відповідачами не надано.
Окрім цього, у постанові Хмельницького окружного адміністративного суду від 09.07.2015 у справі № 822/2171/15, на яку в тому числі посилається Управління, про наказ № 119 від 20.06.1962 не згадується, а тому походження вказаного документу є невідомим та викликає сумніви у його достовірності.
Звертає увагу на те, що у відповіді голови правління ПРАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» від 02.06.2023 на лист Михайлюцької сільської ради товариство наголошує на тому, що документи у товариства відсутні, у зв`язку з чим, ним і не було проведено державну реєстрацію прав на нерухоме майно (земельну ділянку), а тому право постійного користування спірною земельною ділянкою у нього відсутнє, а, відтак, і обов`язок по сплаті податку відповідно до вимог податкового законодавства України. Також, у своєму листі вказаний суб`єкт господарювання підтверджує факт невикористання земельної ділянки з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 упродовж 2015-2023 років.
При цьому звертає увагу на те, що відповідно до п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Вказує на те, що згідно інформації ГУ ДПС у Хмельницькій області від 26.04.2023 № 7514/5/22-01-04-01-12 ПРАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» упродовж 2016-2023 років земельний податок не сплачував та у переліку укладених договорів, наданому Михайлюцькою сільською радою, інформація щодо договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003, укладеного із ПРАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів», відсутня.
Зазначає, що згідно інформації Михайлюцької сільської ради підстав для нарахування будь-яких податків за користування зазначеною земельною ділянкою немає, оскільки відсутні підтвердження того, що ПРАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» є правонаступником «Судимонтського заводу вогнетривів», а також те, що товариство фактично не здійснювало користування ділянкою, про що свідчить і акт обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 від 29.05.2023.
Вказане також підтверджується відповіддю голови правління ПРАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» від 02.06.2023 на лист Михайлюцької сільської ради.
На підставі наведеного, просить позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
07.02.2024р. Шепетівська окружна прокуратура на адресу суду надіслала відповідь на відзив, в якій вважає доводи ПАТ «Майдан Вильського комбінату вогнетривів» необгрунтованими та посилається на те, що відповідач - ПРАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» у відзиві на позовну заяву фактично не заперечує, що у нього відсутні правові підстави користуватися спірною земельною ділянкою, а також не заперечує, що не вжив жодних дій з метою державної реєстрації речових прав на неї.
Звертає увагу, що в листі голови правління ПРАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» від 02.06.2023 на лист Михайлюцької сільської ради товариство наголошує на тому, що документи щодо правонаступництва у товариства відсутні, у зв`язку з чим, ним не було проведено державну реєстрацію прав на нерухоме майно (земельну ділянку), а тому право постійного користування спірною земельною ділянкою у нього відсутнє, а, відтак, і обов`язок по сплаті податку відповідно до вимог податкового законодавства України.
Водночас, товариство наполягає, що саме за його заявою проведено державну реєстрацію спірної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.
Зауважує, що відповідно до ст. 79-1 Земельного кодексу України (в редакції станом на момент вчинення реєстраційних дій) та ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» (в редакції станом на момент вчинення реєстраційних дій) у відповідача були відсутні правові підстави для формування спірної земельної ділянки.
Зазначає, що згідно відомостей Державного земельного кадастру підставою державної реєстрації вищезазначеної земельної ділянки визначена технічна документація із встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі на місцевості, вид права - право постійного користування земельною ділянкою, користувач - ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів», а документом, що засвідчує право вказано державний акт від 25.09.1961.
Вважає, що згідно відомостей Державного земельного кадастру відповідач на сьогодні визначений як землекористувач спірної земельної ділянки на підставі державного акту на право постійного користування, хоча в дійсності у нього таке право відсутнє.
При цьому, вказує на те, що як зазначалось у позовній заяві, ст. 24 Закону України" «Про державний земельний кадастр» також визначає, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Згідно ст. 79-1 Земельного кодексу України, відповідно до яких формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Вважає, що саме відповідач - ПРАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» в силу вимог діючого законодавства, та за умови наявності на те правових підстав, мав вжити заходів для здійснення державної реєстрації речових прав на спірну земельну ділянку.
Проте, відповідач фактично не дотримався вказаних вище вимог законодавства, оскільки протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника - ПРАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів», яке не вчинило жодних дій щодо оформлення таких прав на земельну ділянку, а саме не здійснювало дій щодо реєстрації речового права.
Вважає, що Михайлюцька сільська рада як власник спірної земельної ділянки на сьогодні фактично позбавлена можливості в повній мірі реалізовувати своє право комунальної власності на вказану земельну ділянку, зокрема позбавлена можливості розпоряджатись нею з метою отримання бюджетних надходжень до місцевого бюджету (а саме, отримувати орендну плату, земельний податок), за наявності в Державному земельному кадастрі відомостей про наявне право постійного користування, відомості про яке є недостовірними. А тому на підставі наведеного вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
07.02.2024р. позивач Михайлюцька сільська рада на адресу суду надіслала відповідь на відзив, в якій вважає доводи ПАТ «Майдан Вильського комбінату вогнетривів» необгрунтованими та посилається на те, що відповідач - ПРАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» у відзиві на позовну заяву фактично не заперечує, що у нього відсутні правові підстави користуватися спірною земельною ділянкою, а також не заперечує, що не вжив жодних дій з метою державної реєстрації речових прав на неї.
Звертає увагу на те, що в листі голови правління ПРАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» від 02.06.2023 на лист Михайлюцької сільської ради (міститься в матеріалах справи) товариство наголошує на тому, що документи щодо правонаступництва у товариства відсутні, у зв`язку з чим, ним не було проведено державну реєстрацію прав на нерухоме майно (земельну ділянку), а тому право постійного користування спірною земельною ділянкою у нього відсутнє, а, відтак, і обов`язок по сплаті податку відповідно до вимог податкового законодавства України.
Водночас, товариство наполягає, що саме за його заявою проведено державну реєстрацію спірної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.
Зауважує, що відповідно до ст. 79-1 Земельного кодексу України (в редакції станом на момент вчинення реєстраційних дій) та ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» (в редакції станом на момент вчинення реєстраційних дій) у відповідача були відсутні правові підстави для формування спірної земельної ділянки.
Натомість, згідно відомостей Державного земельного кадастру підставою державної реєстрації вищезазначеної земельної ділянки визначена технічна документація із встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі на місцевості, вид права - право постійного користування земельною ділянкою, користувач - ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів», а документом, що засвідчує право вказано державний акт від 25.09.1961.
Зазначає, що згідно відомостей Державного земельного кадастру відповідач на сьогодні визначений як землекористувач спірної земельної ділянки на підставі державного акту на право постійного користування, хоча в дійсності у нього таке право відсутнє.
Позивач вважає, що відповідач - ПРАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» в силу вимог діючого законодавства, та за умови наявності на те правових підстав, мав вжити заходів для здійснення державної реєстрації речових прав на спірну земельну ділянку.
Проте, звертає увагу на те, що відповідач фактично не дотримався вимог законодавства, оскільки протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на не зареєстроване з вини заявника - ПРАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів», яке не вчинило жодних дій щодо оформлення прав на земельну ділянку, а саме - не здійснювало дій щодо реєстрації речового права.
Позивач вважає, що останній як власник спірної земельної ділянки на сьогодні фактично позбавлений можливості в повній мірі реалізовувати право комунальної власності на земельну ділянку, зокрема позбавлений можливості розпоряджатись нею з метою отримання бюджетних надходжень до місцевого бюджету (отримувати орендну плату, земельний податок), за наявності в Державному земельному кадастрі відомостей про наявне право постійного користування, відомості про яке є недостовірними. А тому на підставі наведеного вважає, що позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню.
За результатами підготовчого засідання 12.02.2024р. постановлено ухвалу про оголошення в підготовчому засіданні перерви до 27.02.2024р.
23.02.2024р. відповідач ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» на адресу суду подав заперечення на відповідь на відзив, в яких повідомив, що відповідно до ст. 79-1 Земельний кодекс України, абз. 3 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про державний земельний кадастр» дійсно замовив розроблення технічної документації на земельну ділянку площею 111,51 га, що не заборонено законом, відповідно ФОП Конончук Оленою Валеріївною розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі та підставі документації із землеустрою, згодом кадастровим реєстратором Управлінням Держземагенства у Шепетівському районі була здійснена її державна реєстрація, якій присвоєно кадастровий № 6825584600:07:052:0003.
Зазначає, що частиною шостою статті 25 Закону України «Про землеустрій» (в редакції, що діяла на момент проведення реєстраційної дії) передбачено, що відповідність документації із землеустрою положенням нормативно-технічних документів, державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується: у паперовій формі - підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою: в електронній формі - електронним цифровим підписом сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою, згідно із законодавством про використання електронного цифрового підпису.
В свою чергу, відповідно частини п`ятої статті 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевірне відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.
Вважає, що відповідальність за перевірку відповідності поданих для реєстрації документів вимогам законодавства покладено на кадастрового реєстратора, та кадастровим реєстратором не було знайдено порушень законодавства чи недоліків документів для такої реєстрації.
Відповідно до частини 2 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» (в редакції, що діяла на момент проведення реєстраційної дії) зазначено, що Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Частиною 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» (в редакції, що діяла на момент проведення реєстраційної дії) зазначено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.
Відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру (в редакції, що діяла на момент проведення реєстраційної дії) підпунктом 2 пункту 9 передбачено, що до Повноважень Державного кадастрового реєстратора територіальних органів Держгеокадастру у районах, містах республіканського (Автономної Республіки Крим) чи обласного значення належать здійсненя державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні, скасування такої реєстрації. Також підпунктом 2 Пункту 114 даного Порядку передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі даних про те, що протягом одного року Державному кадастровому реєстраторові органом державної реєстрації прав не надано відповідної інформації в порядку інформаційного обміну. У разі скасування державної реєстрації, у разі скасування державної реєстрації, з підстав зазначених у підпункті 2 цього пункту, Державний кадастровий реєстратор у десятиденний строк повідомляє про це особу згідно з додатком, за заявою якої здійснено державну реєстрацію земельних ділянок.
Відповідач вважає, що керуючись Земельним кодексом України, Законом України «Про Державний земельний кадастр», Порядком ведення Державного земельного кадастру, що кадастровий реєстратор, який здійснив реєстрацію земельної ділянки, зобов`язаний був скасувати таку реєстрацію та повідомити про це ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетриві» протягом 10 днів, однак цього зроблено не було, що призвело до порушення державним кадастровим реєстратором законодавства.
Звертає увагу на те, що позивачами вказано, що ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетриві» не вжив правових підстав для здійснення державної реєстрації речових прав, що є хибним твердженням.
Зазначає, що на запит Михайлюцької сільської ради, ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетриві» листом від 02.06.2023 року повідомило, що Товариство вживало заходів для пошуку підтверджуючих документів про правонаступництво прав та обов`язків Судимонтовського заводу вогнетривів, на ім`я якого 25 вересня 1961 року видано Акт на право постійного користування землею на земельну ділянку площею 111.51 га., однак таких доказів знайдено не було, а відтак ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» жодним чином не може довести право користування та розпорядження на таку земельну ділянку.
Відповідач вважає, що жодних прав позивача не порушив, перешкод у користуванні чи розпорядженні земельною ділянкою для Михайлюцької сільської ради не створює та не чинить, земельною ділянкою не користується. А тому на підставі наведеного вважає, що є неналежним відповідачем у справі та щодо скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 не заперечує.
Ухвалою суду від 27.02.2024р. закрито підготовче провадження та призначено справу №924/13/24 до судового розгляду по суті на 18.03.2024р.
За результатами судового засідання 18.03.2024р. постановлено ухвалу про оголошення в підготовчому засіданні перерви до 27.03.2024р.
За результатами судового засідання 27.03.2024р. постановлено ухвалу про оголошення в підготовчому засіданні перерви до 04.04.2024р.
Відповідач 1 (ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів») в судовому засіданні проти позову заперечує з підстав викладених у відзиві на позов.
Відповідач 2 (Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області) в судовому засіданні проти позову заперечує з підстав викладених у відзиві на позов.
Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та наполягав на їх задоволенні.
Розглядом матеріалів справи встановлено наступне.
25.09.1961 Судимонтовському заводу вогнетривів видано виконавчим комітетом Шепетівської районної, міської ради депутатів трудящих державний акт про право постійного користування землею, згідно якого йому надано у постійне користування земельну ділянку площею 111,51 га.
Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 09.07.2015 року по справі №822/2171/15 позов публічного акціонерного товариства «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» до управління Держземагенства у Шепетівському районі Хмельницької області, реєстраційної служби Шепетівського міськрайонного управління юстиції про визнання незаконним рішення управління Держземагентства у Шепетівському районі Хмельницької області від 29.05.2015 року №0-2205-0.4-3076/2-15 про відмову в державній реєстрації земельної ділянки площею 111,5100 га; зобов`язання управління Держземагентства у Шепетівському районі Хмельницької області провести державну реєстрацію земельної ділянки площею 111,51000 га відповідно до порядку, визначеного статтею 24 Закону України "Про державний земельний кадастр"; зобов`язаня реєстраційну службу Шепетівського міськрайонного управління юстиції провести державну реєстрацію права постійного користування публічного акціонерного товариства "Майдан-Вильський комбінат вогнетривів" земельною ділянкою площею 111,5100 га відповідно до порядку, встановленого ст.15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" задоволено частково.
Зобов`язано управління Держземагентства у Шепетівському районі Хмельницької області розглянути та вирішити заяву публічного акціонерного товариства «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» про державну реєстрацію земельної ділянки від 27.05.2015р. відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 №3613-VІ та в порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051.
В решті позовних вимог відмовлено у зв`язку з відсутністю ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів», доказів, що підтверджують правонаступництво.
Відповідно до відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003, дана земельна ділянка зареєстрована на підставі заяви ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» також зазначено, що ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» користується земельною ділянкою на праві постійного користування.
Згідно з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 06.04.2023р. щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003, відомості про реєстрацію речового права на земельну ділянку відсутні.
10.04.2023р. заступник керівника обласної прокуратури звернувся із запитом №12-91вих-23 до Головного управління ДПС у Хмельницькій області в якому просив надати інформацію щодо сплати упродовж 2015-2023 років плати за землю надрокористувачем ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» за використання земельної ділянки із кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 та просить повідомити про наявну заборгованість із сплати платежу за земельну ділянку, вжитих органами ДПС заходів щодо їх стягнення у судовому порядку.
Головне управління ДПС у Хмельницькій області в своїй відповіді №7514/5/22-01-04-01-12 від 26.04.2023р. на запит №12-91вих-23 повідомило Хмельницьку обласну прокуратуру, про те, що ведення обліку сплачених сум земельного податку/орендної плати за кадастровим номером, категорією земель, площею та адресою земельних ділянок не передбачено. Крім того, згідно інформаційно-комунікаційної системи ДПС «Податковий блок» станом на 25.04.2023 року у ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» податковий борг відсутній.
10.05.2023р. заступник керівника обласної прокуратури звернувся із запитом №13-112вих-23 до Михайлюцької об`єднаної територіальної громади в якому просив повідомити про стан сплати та наявний розмір заборгованості ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» за використання упродовж 2015-2023 років земельної ділянки площею 111,51 га із кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 (з урахуванням встановлених ставок земельного податку на відповідні періоди) а також надати інформацію чи вживались та чи будуть вживатися відповідні заходи реагування, у тому числі судового характеру, тощо припинення права ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» на постійне користування земельною ділянкою.
29.05.2023р. Михайлюцькою сільською радою складено акт обстеження земельної ділянки №3, згідно якого проведено обстеження земельної ділянки, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Михайлюцької сільської ради площею 111,51 га з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003, згідно якого в результаті обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 встановлено слідуюче: ознаки будь-якої господарської діяльності на земельній ділянці відсутні. Земельна ділянка є перезволожена та заболочена. Вигляд земельної ділянки незадовільний, заросла само засівами та чагарниками.
02.06.2023р. ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» своїм листом №02/119 повідомив Михайлюцьку сільську раду про те, що акт на право постійного користування землею, виданий 25 вересня 1961 року виконавчим комітетом Шепетівської районної Ради депутатів трудящих, на земельну ділянку площею 111,51 га, кадастровий номер 6825584600:07:052:0003, Судимонтовському заводу вогнетривів с.Судимонт Шепетівського району Хмельницької області. В 2015 році ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі та здійснено її державну реєстрацію. Відомості про державну реєстрацію Акта на право постійного користування землею в Державний Реєстр речових, прав на нерухоме майно не внесено. Причиною такого невнесення відомостей є відсутність документів, які підтверджують, що ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» є правонаступником прав та обов`язків Судимонтовського заводу вогнетривів. З метою встановлення правонаступництва ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» зверталося до архівних установ для пошуку підтверджуючих документів про правонаступництво, однак такі відомості в архіві відсутні. Враховуючи, що ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» документально немає можливості довести факт правонаступництва прав та обов`язків Судимонтовського заводу вогнетривів, на ім`я якого 25 вересня 1961 року виконавчим комітетом Шепетівської районної Ради депутатів трудящих, видано Акт на право постійного користування землею, на земельну ділянку площею 111,51 га, кадастровий номер 6825584600:07:052:0003, відтак у товариства відсутнє право, постійного користування земельною, ділянкою та обов`язок по сплаті податку відповідно до вимог законодавства України. Крім цього, товариство протягом 2015-2023 років жодного разу не користувалося та не проводило ніяких дій з земельною ділянкою.
06.06.2023р. Михайлюцька сільська рада в своїй відповіді №01-20/389 на запит №13-112вих-23 повідомила Хмельницьку обласну прокуратуру, про те, що на території Михайлюцької сільської ради знаходиться земельна ділянка кадастровий номер 6825584600:07:052:0003, площею 111,51 га, з цільовим призначенням 01.13 для іншого сільськогосподарського призначення. Дана земельна ділянка зареєстрована відповідно до технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка виготовлена на замовлення ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів», на підставі Акту на право користування землею площею 111,51 га, виданого виконавчим комітетом Шепетівської районної Ради депутатів. На запит Михайлюцької сільської ради, від ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» надійшла відповідь, відповідно до якої Товариство дійсно здійснювало заходи щодо відновлення права користування земельною ділянкою площею 111,51 га відповідно до Акту на право користування землею виданого Судимонтському заводу вогнетривів, але після реєстрації земельної ділянки в державному земельному кадастрі, товариство не змогло зареєструвати право користування земельною ділянкою в Державному реєстрі речових прав, у зв`язку з відсутністю документів, які підтверджують, що ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» являється правонаступником Судимонтського заводу вогнетривів, тому товариство не здійснювало користування земельною ділянкою. У відомостях Державною Реєстру речових прав на нерухоме майно на земельну ділянкою площею 111,51 га. кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 вид речового права відсутній. Крім того, при виїзді на місце знаходження земельної ділянки із кадастровим номером 0825584600:07:052:0003, що розташована за межами населеного пункту с. Судимонт Шепетівського району, земельною комісією сільської ради було встановлено, що жодних ознак користування земельною ділянкою не виявлено. Михайлюцькою сільською радою не здійснювалось нарахування будь-яких податків за користування земельною ділянкою кадастровий помер 6825584600:07:052:0003, для ПрАТ «Мандан-Вильський комбінат вогнетривів», так як відсутні правові підстави для даного нарахування. Також зазначила, що заходи судового характеру щодо припинення, права ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів « на постійне користування земельною ділянкою не вживала, оскільки на даний час не можливо встановити хто є правонаступником прав та обов`язків Судимонтському заводу вогнетривів, якому виданий Акт на право користування землею.
09.06.2023р. заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури звернувся із запитом №12-140вих-23 до Головного управління ДПС у Хмельницькій області в якому просить перевірити наявність правових підстав щодо нарахування та стягнення з ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» земельного податку за земельну ділянку площею 111,51 га із кадастровим номером 6825584600:07:052:0003.
Головне управління ДПС у Хмельницькій області в своїй відповіді на запит №17658-23 від 26.06.2023р. від 26.04.2023р. повідомило Хмельницьку обласну прокуратуру, про те, що згідно переліку орендарів наданого Михайлюцькою територіальною громадою на виконання п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу, інформація щодо договору оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 площею 111,51 га, укладеного з ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» відсутня. Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон, відчуження об`єктів нерухомого майна, інформація щодо перебування у сласності , користування (оренді) земельної ділянки площею 111,51 га з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 у з ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів`відсутня. За посиланням запитуваної інформації щодо земельної ділянки по кадастровому номеру 6825584600:07:052:0003, актуальна інформація про державну реєстрацію про власника (користувача) земельної ділянки в Реєстрі відсутня. Крім того, з метою з`ясування належності земельної ділянки з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 площею 111,51 га, направлено листи Михайлюцькій територіальній громаді та ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів».
11.07.2023р. та 21.07.2023р. заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури звернувся із запитами №12-175вих-23 та №12-188виз-23 до РВ ФДМУ по Вінницькій та Хмельницькій областях в якому просив надати наявну інформацію щодо правонаступництва ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» майнових прав Судимонтського заводу вогнетривів с. Судимонт Шепетівського району.
31.07.2023р. регіональне відділення фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях в своїй відповіді №10-12/2043 на запит Хмельницької обласної прокуратури надало інформацію згідно якої повідомило, що для отримання інформації, пропонує звернутися до Державного архіву Хмельницької області.
04.08.2023р. заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури звернувся із запитом №12-205вих-23 до Державного архіву Хмельницької області в якому просить надати працівнику обласної прокуратури можливість для ознайомлення із матеріалами №фонду 6494, опис №2, справа №717 та за потреби отримання належним чином засвідчені копії окремих документів.
11.08.2023р. Державний архів Хмельницької області листом №615/01.01-15/2023 надіслав Хмельницькій обласній прокуратурі архівну копію зі справи по приватизації ВАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів», а саме: Справа А-117 -1999р.: наказ регіонального відділення фонду державного майна України по Хмельницькій області «Про прийняття рішення щодо приватизації Майдан-Вильського комбінату вогнетривів» №909 від 29.09.1995р., опис меж АТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів», наказ регіонального відділення фонду державного майна України по Хмельницькій області «Про затвердження акту оцінки вартості майна Майдан-Вильського комбінату вогнетривів» №314 від 20.03.1995р., акт оцінки вартості цілісного майнового комплексу Майдан-Вильського комбінату вогнетривів» №13640, наказ регіонального відділення фонду державного майна України по Хмельницькій області «Про створення ВАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» №315 від 20.03.1996р., статут ВАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів», план розміщення акцій ВАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів».
20.09.2023р. керівник Шепетівської окружної прокуратури звернувся з листом №54-8840вих23 до Михайлюцької сільської ради в якому просить повідомити чи буде Михайлюцька сільська рада, як власник земельної ділянки, вживати заходи представницького характеру щодо скасування у Державному земельному кадастрі відомостей про земельну ділянку площею 111,51 га із кадастровим номером 6825584600:07:052:0003.
06.11.2023р. Михайлюцька сільська рада в своїй відповіді №01-20/821 повідомила керівника Шепетівської окружної прокуратури про те, що заходи представницького характеру не вживались та просить Шепетівську окружну прокуратуру бути уповноваженим представником в суді в здійсненні відповідних функцій по земельній ділянці.
Дослідивши надані докази та давши їм оцінку в сукупності судом враховується наступне.
Щодо підстав звернення прокурора до суду з даним позовом.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з ч. 3 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах (ч.4 ст. 53 ГПК України).
Статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу.
Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.
Прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого не звернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необгрунтованим.
Таким чином, Велика Палата Верховного Суду уточнила висновки, зроблені у постановах: Великої Палати Верховного Суду від 15 жовтня 2019 року у справі № 903/129/18; Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 06 лютого 2019 року у справі № 927/246/18, від 16 квітня 2019 у справах № 910/3486/18 та № 925/650/18, від 17 та 18 квітня 2019 року у справах № 923/560/18 та № 913/299/18 відповідно, від 13 травня 2019 року у справі № 915/242/18; Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 10 жовтня 2019 року у справі № 440/6738/18.
Зазначене повністю відповідає практиці Європейського суду з прав людини та узгоджується із правовими позиціями Верховного суду.
Зокрема, як вбачається з Огляду судової практики Європейського суду з прав людини, який опубліковано на сайті ЄСПЛ: «Роль прокурора при розгляді справ, що не відносяться до сфери кримінального права» - ЄСПЛ уникає абстрактного підходу до розгляду питання про участь прокурора у провадженні по звичайних цивільних справах. Розглядаючи кожен випадок індивідуально, Суд вирішує наскільки участь прокурора у розгляді справи відповідала принципам статті 6 Конвенції про право на справедливий розгляд справи незалежним та неупередженим судом, дотримання змагальності процесу, рівноправності сторін, права на доступ до суду, принципу правової певності, внаслідок чого в окремих випадках, зокрема у справі "Менчинська проти Російської Федерації" 15.01.2009, Суд дійшов висновку, що за певних обставин (для захисту прав безпомічних груп населення (дітей, інвалідів), у випадках, коли таке порушення стосується інтересів великої кількості громадян або коли вимагається захистити інтереси держави, виступ прокурора на боці однієї з сторін може бути виправданим.
У практиці ЄСПЛ (зокрема рішення у справах «Спорронг і Льоннрот проти Швеції» від 23.09.1982, «Джеймс та інші проти Сполученого Королівства» від 21.02.1986, «Щокін проти України» від 14.10.2010, «Сєрков проти України» від 07.07.2011, «Колишній король Греції та інші проти Греції» від 23.11.2000, «Булвес» АД проти Болгарії» від 22.01.2009, «Трегубенко проти України» від 02.11.2004, «ЕазіЛ^езІ АШапсе Ілтіїесі» проти України» від 23.01.2014) напрацьовано три критерії, які слід оцінювати на предмет сумісності заходу втручання в право особи на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав і основних свобод людини (далі - Перший протокол), а саме: чи є втручання законним; чи переслідує воно «суспільний», «публічний» інтерес; - чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям.
Відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, «Кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства та на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів».
Втручання держави в право особи на мирне володіння своїм майном повинно здійснюватися з дотриманням принципу «пропорційності» -«справедливої рівноваги (балансу)» між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. «Справедлива рівновага» не означає обов`язкового досягнення соціальної справедливості в кожній конкретній справі, а передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, що передбачається для досягнення, та засобами, які використовуються. Необхідний баланс не буде дотриманий, якщо особа несе «індивідуальний і надмірний тягар».
Дотримання принципу «пропорційності» передбачає, що втручання в право власності, навіть якщо воно здійснюється згідно з національним законодавством і в інтересах суспільства, все одно буде розглядатися як порушення статті 1 Першого протоколу, якщо не було дотримано розумної пропорційності між втручанням у право особи та інтересами суспільства. Ужиті державою заходи мають бути ефективними з точки зору розв`язання проблеми суспільства, і водночас пропорційними щодо прав приватних осіб. Оцінюючи пропорційність, слід визначити, чи можливо досягти легітимної мети за допомогою заходів, які були б менш обтяжливими для прав і свобод заінтересованої особи, оскільки обмеження не повинні бути надмірними або такими, що є більшими, ніж необхідно для реалізації поставленої мети.
Крім того, інтерес держави полягає у ефективному використанні земель комунальної власності.
Звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності розпорядження власником земельною ділянкою, необхідності раціонального використання коштів, які могли б бути отримані територіальною громадою у разі належної правової поведінки відповідача та використовуватись для забезпечення виконання соціальних програм, покращення інфраструктури, наповнення бюджету територіальної громади.
Інтерес держави полягає у міцному та самодостатньому місцевому самоврядуванні кожної територіальної общини в її територіальних кордонах і держава гарантує наділення органів місцевого самоврядування певними державними повноваженнями та надає можливість населенню управляти власними справами, спільно приймати рішення та діяти з метою їх реалізації.
Компетентним суб`єктом у даних правовідносинах є Михайлюцька сільська рада, оскільки земельна ділянка належать до комунальної власності та розташована на території цієї ради.
Як уже зазначалось, до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому пункту 12 розділу X «Перехідні положення» ЗК України) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади (абзац перший пункту 12 розділу X «Перехідні положення» ЗК України).
Власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження майном (ст. 391 ЦК України).
Повноваження органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади, у сфері регулювання земельних відносин визначені у ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», зокрема, до відання виконавчих органів селищних рад належать власні (самоврядні) повноваження, такі як справляння плати за землю, та делеговані повноваження, а саме здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, у тому числі щодо своєчасності надходження в місцевий бюджет коштів за користування землями територіальної громади.
Незважаючи на те, що ст.18-1 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що орган місцевого самоврядування може бути позивачем і відповідачем, зокрема звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування, питання припинення правовідносин засобами цивільно-правового реагування, радою не вирішувалось.
Вказане також порушує принцип раціонального використання земель, закріплений ст. 5 ЗК України, оскільки земля як основне національне багатство, як власність Українського народу, повинна використовуватись найефективнішим способом для задоволення потреб громадян.
У даній справі, 20.09.2023р. керівник Шепетівської окружної прокуратури звернувся з листом №54-8840вих23 до Михайлюцької сільської ради в якому просив повідомити чи буде Михайлюцька сільська рада, як власник земельної ділянки, вживати заходи представницького характеру щодо скасування у Державному земельному кадастрі відомостей про земельну ділянку площею 111,51 га із кадастровим номером 6825584600:07:052:0003.
06.11.2023р. Михайлюцька сільська рада в своїй відповіді №01-20/821 повідомила керівника Шепетівської окружної прокуратури про те, що заходи представницького характеру не вживались та просить Шепетівську окружну прокуратуру бути уповноваженим представником в суді в здійсненні відповідних функцій по земельній ділянці.
Враховуючи, що сільська рада самостійно не звернулася до суду, про що повідомила прокуратуру, прокурор подав позов в порядку, передбаченому ст.23 Закону України "Про прокуратуру" та дотримався порядку, передбаченого вказаною статтею, для звернення до суду з відповідним позовом.
Щодо суті спору.
Правовідносини регулюються Законом України «Про Державний земельний кадастр» (далі - Закон), постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17.10.2012 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру» (далі - Порядок).
За визначенням в Законі, кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування;
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.16 вказаного Закону земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.
Відповідно до ч.1 ст.24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.
Згідно з ч.3 ст.24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).
Для державної реєстрації земельної ділянки, згідно положень частини 4 вказаної статті Закону, Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються:
- заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин;
- оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки;
- документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.
Як встановлено судом, на підставі заяви ВАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» від 07.09.2015р. № 3В-6802447842015 управлінням Держземагенством у Шепетівському районі проведено державну реєстрацію земельної ділянки площею 111,51 га з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003.
Згідно з ч.6 ст.16 Закону України «Про Державний земельний кадастр» кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.
Відповідно до ч.10 ст.24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:
- поділу чи об`єднання земельних ділянок;
- якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.
Згідно з п.114 Порядку державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:
1) поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання;
2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.
Отже, скасування державної реєстрації земельної ділянки здійснюється у випадку, коли речове право на земельну ділянку не зареєстровано з вини заявника, тобто особи, за заявою якої проводилася державна реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі. Тобто підставою для скасування державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі є наявність вини з боку особи, за заявою якої вносилися відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
Судом встановлено, що в 2015 році ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі та здійснено її державну реєстрацію. Відомості про державну реєстрацію Акта на право постійного користування землею в Державний Реєстр речових, прав на нерухоме майно не внесено. Причиною такого невнесення відомостей є відсутність документів, які підтверджують, що ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» є правонаступником прав та обов`язків Судимонтовського заводу вогнетривів. З метою встановлення правонаступництва ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» зверталося до архівних установ для пошуку підтверджуючих документів про правонаступництво.
Також, ПрАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» звертався до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовною заявою однаєю з вимог якої було зобов`язання реєстраційну службу Шепетівського міськрайонного управління юстиції провести державну реєстрацію права постійного користування публічного акціонерного товариства "Майдан-Вильський комбінат вогнетривів" земельною ділянкою площею 111,5100 га відповідно до порядку, встановленого ст.15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень"
Однак, постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 09.07.2015 року по справі №822/2171/15 в цій частині позову відмовлено у зв`язку з відсутністю у ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів», доказів, що підтверджують його правонаступництво.
Отже, суд приходить до висновку, що речове право на земельну ділянку не було зареєстровано не з вини заявника - ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів», оскільки останній вчиняв для цього всі належні дії, для такої реєстрації.
Як зазначалось судом, статтею 16 Закону № 3613-VI встановлено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.
Враховуючи те, що ПАТ «Майдан-Вильський комбінат вогнетривів» не зареєстрував речове право на спірну земельну ділянку, суд вважає, що державна реєстрація земельної ділянки була вже реалізована при державній реєстрації права державної власності, а згодом комунальної власності за селищною радою, в силу Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України відносно розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012р. №5245-VI, відповідно, відсутні будь-які обмеження для Михайлюцької сільської ради здійснити реєстрацію речового права на вже сформовану земельну ділянку з відповідним кадастровим номером та розпоряджатись останньою.
Зважаючи на вищевикладені обставини, суд відмовляє у задоволенні позову, у зв`язку із безпідставністю останнього.
Відповідно до ст. 129 ГПК України, судові витрати покладаються на прокуратуру.
Керуючись ст. ст. 2, 13, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 210, 220, 232, 233, 236-238, 240-242 Господарського процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В:
В позові керівника Шепетівської окружної прокуратури м. Шепетівка, Хмельницької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах Михайлюцької сільської ради с. Михайлючка, Шепетівського району, Хмельницької області до приватного акціонерного товариства "Майдан - Вильський комбінат вогнетривів" с. Михайлючка, Шепетівського району, Хмельницької області до Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області м. Хмельницький про скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6825584600:07:052:0003 відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення господарського суду може бути оскаржено протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення.
Порядок подання апеляційної скарги визначений ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст підписано 12.04.2024р.
СуддяС.В. Гладій
Відрук. 5 прим.:
1 - до справи
2 - позивачу (електронний суд)
3 - відповідачу 1 (електронний суд)
4 - відповідачу 2 (електронний суд)
5 - прокуратуру (електронний суд)
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2024 |
Оприлюднено | 15.04.2024 |
Номер документу | 118320913 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні