Рішення
від 27.03.2024 по справі 924/745/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"27" березня 2024 р. Справа № 924/745/22

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Заярнюка І.В. за участю секретаря судового засідання Виноградова Б.С., розглянувши матеріали

за позовом Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз", м.Хмельницький

до Розсошанської сільської ради, с. Розсоша Хмельницького району

за участі третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Михайлівський ліцей Розсошанської сільської ради, Хмельницький район, с. Михайлівка

про стягнення 2 891 279,82 грн.

Представники сторін:

від позивача - Доценко О.О. згідно довіреності

від відповідача - Дячок В.В. сільський голова

від відповідача - Гадзіна М.Ю. згідно довіреності

від третьої особи - Остапчук О.О. згідно ордеру

Відповідно до ст. 240 ГПК України в судовому засіданні 27.03.2024р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Процесуальні дії по справі.

04.10.2022р. до Господарського суду області надійшла позовна заява Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз", м. Хмельницький до Розсошанської сільської ради, с.Розсоша Хмельницького району про стягнення 2 891 279,82 грн.

Ухвалою суду від 10.10.2022р. позовну заяву прийнято до розгляду в порядку загального позовного провадження

На стадії підготовчого провадження у справі №924/745/22 ухвалою господарського суду від 12.01.2023р. провадження у справі зупинено, до набрання законної сили судовим рішенням по справі №924/878/22.

16.10.2023р. на адресу суду від позивача надійшло клопотання про поновлення провадження у справі. В обґрунтування поданого клопотання вказує на те, що рішенням в справі № 924/878/22 від 25.04.2023р. (залишеним без змін Постановою Північно-Західного апеляційного господарського суду від 21.06.2022р. та постановою Касаційного господарського суду від 12.10.2023р.) у позові відмовлено.

Ухвалою від 17.10.2023р. провадження у справі № 924/745/22 поновлено, підготовче засідання призначено на 10 год. 30 хв. 31.10.2023р.

У підготовчому засіданні 31.10.2023р. судом постановлено ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 10:00 23 листопада 2023 р.

22.10.2023р. відповідачем подано клопотання про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету позову, на стороні відповідача: Михайлівський ліцей Розсошанської сільської ради (32140, Хмельницька область, Хмельницький район, с. Михайлівка, вул. Центральна, 11, код ЄДРПОУ 22764293).

У підготовчому засіданні 23.11.2023р. суд постановив ухвалу, із занесенням до протоколу судового засідання, про залучення до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Михайлівський ліцей Розсошанської сільської ради (32140, Хмельницька область, Хмельницький район, с. Михайлівка, вул. Центральна, 11, код ЄДРПОУ 22764293) та закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 11:00 год. "10" січня 2024 року.

10.01.2024р. у судовому засіданні суд постановив ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання про оголошення перерви до 12:00 год. 06.02.2024р.

06.02.2024р. у судовому засіданні суд постановив ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання про оголошення перерви до 12:00 12.02.24р.

Ухвалою суду від 12.02.2024р. продовжено строк розгляду справи та відкладено судове засідання на 11:30 "27" березня 2024 р.

Виклад позицій учасників судового процесу.

Позивач звернувся з позовною заявою до суду про стягнення з відповідача 2 891 279,82 грн. вартості необлікованого об`єму природного газу.

Свої вимоги позивач мотивує ти, що 23.11.2021р. на об`єкті відповідача представниками AT "Хмельницькгаз" було виявлено несанкціоноване відновлення газопостачання шляхом відкриття опломбованих кранів, зняття глушок та пошкодження пломби. Вказане порушення зафіксовано в акті про порушення №КМ 000016 від 23.11.2021р.

23.12.2021р. на засіданні комісії з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу ГРС, встановлено, що у відповідності до п.2 під гл.4. розділу XI Кодексу ГРМ, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого відновлення газопостачання або використання природного газу, споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу визначається за номінальною потужністю газового обладнання за період з дня припинення газопостачання (або в разі здійснення попередньої перевірки відключеного стану - з дня такої перевірки, що має підтверджуватися відповідним актом перевірки), а при відключенні газу без договору - з дня його закінчення (розірвання) до дня виявлення порушення, але не більше ніж за 6 місяців.

Комісією з розгляду актів про порушення було прийнято рішення про задоволення акту про порушення та затверджено акт-розрахунок вартості необлікованого об`єму природного газу. Відповідно до акту-розрахунку розмір необлікованого об`єму спожитого природного газу склав 126 606,72 м. куб., вартість якого становить 2 891 279,82 грн. Розрахунок проведено за період з 23.05.2021р. по 22.11.2021 p., з урахуванням номінальної потужності газоспоживаючого обладнання відповідача.

Відповідач у направленому суду відзиві від 08.11.2022р. із позовними вимогами не погоджується, посилаючись на те, що договірні відносини з розподілу природного газу існують між АТ "Хмелышцькгаз" та Розсошянською сільською радою, саме остання має обов`язок дотримуватися вимог, визначених договором від 10.06.2016р. та Кодексом ГРС, а також відповідати за можливе порушення відповідних приписів.

Відповідач зазначає, що позивач доказів складання акту про встановлення пломби та передачу її на відповідне зберігання уповноваженому представнику Споживача суду не надав. Таким чином можна прийти до висновку, що на час проведення контрольного огляду вузла обліку газу 23.11.2021 р. з боку споживча - Розсошанської сільської ради відсутні правопорушення, а саме несанкціоноване відновлення газопостачання у вигляді пошкодження пломби, оскільки сама пломба у встановленому порядку та спосіб уповноваженому представнику позивача не передавалась. В даному акті зафіксовано порушення підпункту 1 пункту 2 глави 2 розділу XI Кодексу ГРС - відмова в доступі до об`єкта споживача, а також порушення підпункт 2 пункту 1 глави 2 розділу XI Кодексу ГРС - несанкціоноване відновлення газопостачання. За виявленими порушеннями Споживачу необхідно: припини розподіл газу, надати доступ для зняття показів лічильника та з`явитися на засідання комісії. Однак припинення газопостачання відбулося лише 07.04.2022 року на підставі письмової заяви Розсошанської сільської ради, а надання доступу для зняття показів лічильника у споживача не вимагалося. Акт про порушення від 23.11.2021 підписали три представники AT "Хмелышцькгаз", Омелянчук О.І. від підпису відмовилася. Таким чином, акт про порушення був складений без участі уповноваженого представника Споживача.

Відповідно до пункту 2 Глави 5 Розділу XI Кодексу ГРС акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтерссоваиої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами.

Таким чином відповідач вважає, що акт про порушення №КМ 000016 від 23.11.2021р. складений з порушенням вимог Кодексу ГРМ є недійсним. Недійсність Акта про порушення є підставою для відмови в його задоволенні.

Фактичні обставини справи, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Згідно з положеннями п. 1.1, 1.2, 1.3 Типового договору розподілу природного газу, затвердженого Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 30.09.2015 № 2498, цей договір є публічним, регламентує порядок та умови забезпечення цілодобового доступу Споживача до газорозподільної системи, розподіл (переміщення) природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки до межі балансової належності об`єкта Споживача та переміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.

Умови цього договору однакові для всіх споживачів України та розроблені відповідно до Закону України «Про ринок природного газу» і Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року № 2494 (далі - Кодекс газорозподільних систем).

Цей договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання Споживача до умов цього договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір, зокрема, надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього договору, яку в установленому порядку Оператор ГРМ направляє Споживачу інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього договору, та/або сплата рахунку Оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу.

10.06.2016р. Розсошанською сільською радою підписано заяву-приєднання за № 094204B6OZAB066 до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим), відповідно до якої позивач приєднався до умов Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015р. № 2498 на офіційному сайті НКРЕКП, сайті Оператора ГРМ в мережі Інтернет за адресою:km/104/ua. та в друкованому виданні, що публікується в межах території ліцензованої діяльності газеті «Подільські вісті» від 29.12.2015р., приєднуючись до умов договору з наступними персоніфікованими даними: персональний ЕІС - код суб`єкта ринку природного газу 56ХS00004B6OZ005.

31.12.2020 р. між Розсошанською сільською радою та AT "Хмельницькгаз" укладено додаткову угоду №1, відповідно до якої Договір розподілу природного газу №094204B60ZAB066 від 10.06.2016р. доповнено додатками 4.1.-4.12.

Відповідно до п. 1 додаткової угоди в перелік об`єктів (точок комерційного обліку) додано Михайлівська ЗОШ І-III ступенів, що знаходиться за адресою с. Михайлівка, вул. Центральна, 11, Михайлівська ЗОШ І-III ступенів (Додатки 4.7, 48,4.9.).

Відповідач звернувся з листом до АТ «Хмельницькгаз» щодо припинення газопостачання та опломбування газового обладнання зокрема за адресою с. Михайлівка, вул. Центральна, 11, Михайлівська ЗОШ I-III ступенів.

29.04.2021р. газопостачання за адресою с. Михайлівка, вул. Центральна, 11, Михайлівська ЗОШ I-III ступенів було припинено, про що складено акт № 29/04 від 29.04.2021р. Крім того на газовому обладнанні встановлено номерну пломбу С65435688.

23.11.2021р. представниками АТ "Хмельницькгаз" була проведена перевірка газового обладнання за адресою с. Михайлівка, вул. Центральна, 11, Михайлівська ЗОШ I-III та було встановлено порушення Кодексу газорозподільних систем: п.п. 2, п. 1, Глава 2, Розділ XI -виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого відновлення газопостачання шляхом самовільного відкриття опломбованого крану, про що складено акт про порушення №КМ000016.

В даному акті зазначено, що комісія АТ «Хмельницькгаз» з розгляду цього Акта буде проводити засідання 23.12.2021р. о 10:00. На засідання запрошено споживача або уповноважену ним особу. У разу неявки на засіданні комісії цей Акт розглядається без участі споживача або уповноваженої особи.

Відповідно до складено акту про порушення № 000016, встановлено порушення Кодексу газорозподільних систем: п.п. 2, п. 1 та п.п. 1, п. 2 Глава 2, Розділ XI - несанкційне відновлення газоспоживання та відмова в доступі до об`єкта споживача, внаслідок чого представник Оператора ГРМ не здійснив контрольне зняття показань лічильника газу (ЗВТ) за їх наявності на об`єкті споживача. Споживач відмовив у доступі до лічильника.

Акт про порушення підписано представниками Оператора ГРМ, споживач (його представник) від підписання акту відмовився, про що зазначено в акті про порушення №КМ000016.

Вищевказаний акт був надісланий Розсошаніській сільській раді, що підтверджується накладною та фіскальним чек АТ "Укрпошта" від 26.11.2021р.

26.11.2021р. АТ "Хмельницькгаз" надіслав листом № 290-Сл-18296-1121 Розсошанській сільській раді про те, що 23.12.2021р. о 11:00 відбудеться засідання комісії з розгляду акту про порушення № 000016 від 23.11.2021р.

23.12.2021р. Протоколом засідання комісії з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу ГРС задоволено акт про порушення №КМ000016 від 23.11.2021р. за адресою: с. Михайлівка, вул. Центральна, 11 та затверджено акт - розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості за період з 23.05.2021р. по 22.11.2021р.

Згідно акту - розрахунку від 24.11.2021р. до акту про порушення №КМ000016 від 23.11.2021р. за період: 23.05.2021р. по 22.11.2021 p., по об`єкту Михайлівська ЗОШ 1-3 супенів с. Михайлівка, вул. Центральна, 11 номінальна витрата природного газу 126 606,72 м. куб., вартість якого становить 2 891 279,82 грн.

13.01.2022р. позивачем направлено Михайлівському ЗОШ лист про сплату вартості необлікованого об`єму природного газу на суму 2 891 279,82 грн.

21.09.2022р. позивачем направлено Розсошаніській сільській раді лист про сплату вартості необлікованого об`єму природного газу на суму 2 891 279,82 грн.

Оскільки заборгованість не погашена, позивач звернувся з позовом до суду про стягнення з відповідача у примусовому порядку 2 891 279,82 грн. вартості необлікованого об`єму природного газу.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Договір розподілу природного газу між Оператором ГРМ та споживачем укладається шляхом підписання заяви-приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу, що відповідає Типовому договору розподілу природного газу, розміщеному на офіційному веб-сайті Регулятора та Оператора ГРМ та/або в друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності з розподілу газу, і не потребує двостороннього підписання сторонами письмової форми договору (п. 4 глава 3 розділу VI Кодексу ГРМ).

Фактом приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір розподілу природного газу, зокрема повернення підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка Оператора ГРМ та/або документально підтверджене споживання природного газу (п. 7 глава 3 розділу VI Кодексу ГРМ).

Судом встановлено, що 10.06.2016р. Розсошанською сільською радою заявою-приєднанням № 094204B6OZAB066 приєдналось до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим).

31.12.2020 р. між Розсошанською сільською радою та AT "Хмельницькгаз" укладено додаткову угоду №1, відповідно до якої Договір розподілу природного газу №094204B60ZAB066 від 10.06.2016р. доповнено додатками 4.1.-4.12.

Відповідно до п. 1 додаткової угоди в перелік об`єктів (точок комерційного обліку ) додано Михайлівська ЗОШ І-III ступенів, що знаходиться за адресою с. Михайлівка, вул. Центральна, 11, Михайлівська ЗОШ І-III ступенів (Додатки 4.7, 48,4.9.).

Умови договору однакові для всіх споживачів України та розроблені відповідно до Закону України "Про ринок природного газу" і Кодексу газорозподільних систем.

Цей договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України на невизначений строк.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема є договори та інші правочини.

Відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ст. 1 Закону України „Про ринок природного газу" оператор газотранспортної системи - суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників); постачальник природного газу - суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із постачання природного газу.

Згідно з ч.2 ст. 37 Закону України „Про ринок природного газу" оператор газорозподільної системи провадить діяльність з розподілу природного газу на підставі ліцензії, що видається Регулятором.

Оператор газорозподільної системи не може провадити діяльність з видобутку, транспортування або постачання природного газу ( ч. 1 ст. 39 Закону України „Про ринок природного газу").

Відповідно до п.2 ч. 1 ст . 40 Закону України „Про ринок природного газу" за договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу.

Договір розподілу природного газу є типовим і затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (надалі - Регулятор, НКРЕКП) № 2498 від 30.09.2015р.

Аналіз зазначених норм дає підстави зробити висновок, що розподіл природного газу здійснюється „оператором газорозподільної системи", ( в даному випадку АТ „Оператор газорозподільної системи „Хмельницькгаз"), а споживач зобов`язується здійснити на рахунок „оператора газорозподільної системи" плату виключно за послугу з розподілу природного газу, а не оплатити вартість природного газу.

Згідно з п.п. 7.4, 8.1 договору розподілу природного газу споживач зобов`язаний дотримуватись інших вимог цього Договору та Кодексу газорозподільних систем. За невиконання або неналежне виконання своїх зобов`язань за цим Договором Сторони несуть відповідальність згідно з цим Договором та чинним законодавством України.

Відповідно до п.п. 3 п. 1 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать зокрема, несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).

Із матеріалів справи вбачається, що 23.11.2021р. при огляді на об`єкті відповідача за адресою: с. Михайлівка, вул. Центральна, 11 представниками АТ „Хмельницькгаз" було виявлено, що пломба №65435888 на вхідному крані зірвана, кран у відкритому положенні.

Відповідно до ч. 3 ст. 12 Закону України "Про ринок природного газу", права та обов`язки постачальників і споживачів визначаються цим Законом, Цивільним і Господарським кодексами України, правилами постачання природного газу, іншими нормативно-правовими актами, а також договором постачання природного газу.

Кодекс газорозподільних систем (Кодекс ГРС), затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 р. № 2494, визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем, зокрема, умови забезпечення комерційного, у тому числі приладового обліку природного газу в газорозподільній системі та визначення його об`ємів і обсягів передачі до/з газорозподільної системи, у тому числі в розрізі суб`єктів ринку природного газу. Дія цього Кодексу поширюється на операторів газорозподільних систем, замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів, об`єкти яких підключені до газорозподільних систем, та на їх постачальників.

Відповідно до п. 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРС, оператор газорозподільної системи (далі - Оператор ГРМ) - суб`єкт господарювання, що на підставі ліцензії здійснює діяльність з розподілу природного газу газорозподільною системою, яка знаходиться у його власності або користуванні відповідно до законодавства, та здійснює щодо неї функції оперативно-технологічного управління.

В п. 9 глави 2 розділу IX Кодексу ГРС встановлено, що суб`єкт ринку природного газу, який не є власником комерційного ВОГ, має право контролювати правильність експлуатації комерційного ВОГ, здійснювати його плановий або позаплановий контрольний огляд та/або технічну перевірку Представник сторони, що не є власником комерційного ВОГ, після закінчення контрольного огляду та/або технічної перевірки вузла обліку має право встановити власні пломби на вузлі обліку чи його окремих складових. Після пломбування складається відповідний акт із зазначенням місць пломбування та характерних ознак пломб. Збереження цілісності пломб забезпечує власник, на території якого встановлений ПВВГ.

Пунктами 1 та 5 глави 1 розділу X Кодексу ГРС передбачено, що приладовий облік природного газу в ГРМ організовується та здійснюється з метою отримання та реєстрації за допомогою комерційного ВОГ інформації про об`єми передачі (розподілу, споживання) природного газу в точках вимірювання та подальшого її використання при забезпеченні комерційного обліку природного газу між суб`єктами ринку природного газу.

Для визначення об`єму спожитого (розподіленого) природного газу по об`єкту споживача використовуються дані комерційного вузла обліку оператора ГРМ. У разі відсутності комерційного ВОГ у оператора ГРМ використовуються дані комерційного ВОГ споживача.

Відповідно до п. 1 глави 7 розділу І Кодексу ГРС, повірка лічильника газу - встановлення придатності до застосування лічильника газу на підставі результатів контролю його метрологічних характеристик, що здійснюється в установленому законодавством порядку.

Відповідно до п. 1 глави 9 розділу X Кодексу ГРС, суміжні суб`єкти ринку природного газу, зокрема Оператор ГРМ та споживач, під час введення в експлуатацію або протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових, у тому числі в разі позаштатної ситуації чи виникнення спірних питань щодо результатів вимірювань об`єму природного газу, мають право здійснювати з дотриманням вимог цього Кодексу перевірку комерційного ВОГ та його складових щодо: 1) відповідності умовам експлуатації та узгодженій проектній документації чи умовам договору; 2) працездатності та/або придатності ЗВТ до застосування на підставі результатів перевірки їх метрологічних характеристик, зокрема загальної похибки вимірювання; 3) відсутності ознак пошкодження ЗВТ та/або пошкодження пломб; 4) відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або несанкціонованого газопроводу; 5) перевірки стану підвідного газопроводу, зокрема способу прокладання та відсутності можливості відбору газу поза вузлом обліку, в тому числі шляхом обстеження газопроводів приладовим методом на предмет відсутності підключень до підземних та надземних підвідних, розподільчих та транзитних газових мереж поза комерційним ВОГ, візуального обстеження способів монтажу і обв`язки газового та газорегулюючого обладнання; 6) відсутності несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок чого може перевищуватися діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).

Згідно з п. 2 глави 9 розділу X Кодексу ГРС, перевірка комерційного ВОГ, а також контрольний огляд вузла обліку здійснюються у будь-який час доби та у присутності споживача (суміжного суб`єкта природного газу) або його представника, крім випадків, передбачених цим розділом. Споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу), на території якого знаходиться комерційний ВОГ, має забезпечити безперешкодний доступ представникам Оператора ГРМ (іншого суб`єкта ринку природного газу, а саме ініціатора перевірки) за їх посвідченнями (документами, які уповноважують особу) до комерційного ВОГ та його складових для проведення їх перевірки або контрольного огляду вузла обліку. Суміжні суб`єкти ринку природного газу, зокрема Оператор ГРМ та споживач, за домовленістю сторін можуть скласти та погодити плановий графік проведення перевірок комерційного ВОГ. При отриманні письмового повідомлення про перевірку комерційного ВОГ та/або на дату, визначену у плані-графіку його перевірок, споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) повинен здійснити відповідні заходи щодо забезпечення доступу представникам Оператора ГРМ (іншого суміжного суб`єкта природного газу) до комерційного ВОГ та/або бути присутнім під час проведення його перевірки у визначений у повідомленні/плані-графіку час.

В п. 7 глави 9 розділу X Кодексу ГРС зазначено, що у разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про: 1) пошкодження пломб; 2) пошкодження ЗВТ (лічильника газу); 3) наявність зміни параметрів параметризації обчислювача чи коректора об`єму газу; 4) непрацездатність комерційного ВОГ чи його складових та/або його (їх) невідповідність умовам експлуатації чи узгодженій проектній документації або умовам договору; 5) наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ; 6) наявність несанкціонованого газопроводу; 7) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок чого перевищується діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).

За змістом пунктів 1, 2 глави 10 розділу X Кодексу ГРС, якщо під час перевірки (обстеження) комерційного ВОГ або при контрольному огляді вузла обліку за домовленістю сторін або ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) буде ініційована експертиза щодо перевірки пошкодження пломб/ЗВТ чи несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, вони мають діяти з урахуванням положень цієї глави. Після зняття ЗВТ та/або пломби, пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу, чи гвинта, на якому закріплено пломбувальний матеріал (далі - пломба), в присутності сторін пломба або ЗВТ пакується в пакет з поліетилену чи з іншого цупкого матеріалу (або в транспортну тару, що передбачена заводом-виробником та зазначена в паспорті на ЗВТ), який опломбовується пломбою Оператора ГРМ з унікальним номером та за бажанням пломбою споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу). При цьому представник Оператора ГРМ складає протокол щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу (по одному екземпляру для кожної сторони). Експертиза ЗВТ та/або пломби має бути проведена протягом десяти робочих днів з дня складання протоколу. Сторона, відповідальна за доставку ЗВТ та/або пломби, визначається за домовленістю сторін (в іншому разі Оператором ГРМ). Сторона, відповідальна за доставку ЗВТ та/або пломби на експертизу, персонально відповідає за цілісність пломби, встановленої на пакеті (тарі).

Згідно з пунктами 1, 2 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС, у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу. Акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення. Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.

Як визначено в пунктами 8, 10, 11 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС, при складанні акта про порушення представник Оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає: 1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення; 2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення; 3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії).

Споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення. За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи. У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі. За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення. При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

29.04.2021р. Ярмолинецькою дільницею АТ "Хмельницькгаз" в присутності представника Михайлівської ЗОШ І-ІІІ ст. Омелянчук О.І. (директор) складено Акт про припинення (обмеження) газопостачання та пломбування вхідної засувної арматури газопроводу або газорозподільного пункту (за його наявності) - котельні школи. Поставлено заглушку і опломбовано пломбою №65435688. У Акті зазначено, що Омелянчук О.І - директор Михайлівської ЗОШ І-ІІІ прийняла пломбу на збереження.

Договірні відносини з розподілу природного газу існують між АТ "Хмельницькгаз" (Оператор ГРМ) та Розсошанською сільською радою (споживач), саме остання має обов`язок дотримуватись вимог, визначених договором від 10.06.2016р. та кодексом ГРС, а також відповідати за порушення відповідних приписів.

Згідно п. 14 ч. 3 ст. 42 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" сільський голова представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, обєднанями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства.

Відповідно ч.1. ст. 92 ЦК України, юридична особа набуває цивільних прав та обов`язків і здійснює їх через свої органи, які діють відповідно до установчих документів та закону.

При проведенні огляду та вчиненні інших дій, які мають певні юридичні наслідки, представники Оператора ГРМ повинні були належним чином встановити та переконатись, що такі дії вчиняються в присутності дійсного належного представника споживача Розсошанської сільської ради.

Стандарти доказування не передбачають обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вирогідним, ніж протилежний. На цьому наголосив Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду у справі № 908/1879/17.

Згідно з частинами першою та третьою статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

При цьому відповідно до статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Відповідно до статті 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Зазначений стандарт підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надають позивач та відповідач. Тобто, з введенням в дію вказаного стандарту доказування необхідним є не надання достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надання саме тієї кількості, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу.

Іншими словами тлумачення змісту статті 79 ГПК України свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються скоріше були (мали місце), аніж не були.

Одночасно статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Таким чином, з`ясування фактичних обставин справи має здійснюватися судом із застосуванням критеріїв оцінки доказів передбачених статтею 86 ГПК України щодо відсутності у доказів заздалегідь встановленої сили та оцінки кожного доказу окремо та їх сукупності в цілому.

Верховний Суд, в ході касаційного перегляду судових рішень, неодноразово наголошував щодо необхідності застосування категорій стандартів доказування та зазначав, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Зазначений принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний. Подібний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 02.10.2018 у справі № 910/18036/17, від 23.10.2019 у справі № 917/1307/18, від 18.11.2019 у справі №902/761/18, від 04.12.2019 у справі № 917/2101/17.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про безпідставність та необґрунтованість здійсненого позивачем донарахування необлікованого об`єму та обсягу природного газу відповідачу в період 23.05.2021р. по 22.11.2021р., а тому позов задоволенню не підлягає.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позову на підставі ст.129 ГПК України витрати, пов`язані з оплатою судового збору, покладаються на позивача

Керуючись ст. ст. 2, 4, 74, 86, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 256 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У позові Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз", м. Хмельницький до Розсошанської сільської ради, с. Розсоша Хмельницького району за участі третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Михайлівський ліцей Розсошанської сільської ради, Хмельницький район, с. Михайлівка про стягнення 2 891 279,82 грн. відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).

Апеляційна скарга подається до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України, з урахуванням пп. 17.5 Розділу XI "Перехідні положення" ГПК України.

Повний текст рішення складений та підписаний 08.04.2024р.

Суддя І.В. Заярнюк

Віддрук. 1 прим. :

1 - до справи;

2 - АТ «Оператор газорозподільної системи «Хмельницькгаз» на ел. office@kmgas.com.ua

3 - Розсошанська сільська рада на ел. rozsoshaotgzakupki@gmail.com

4 - Михайлівський ліцей Розсошанської сільської ради на ел. yarm.mykh04@gmail.com

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення27.03.2024
Оприлюднено17.04.2024
Номер документу118356078
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —924/745/22

Ухвала від 22.10.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 14.10.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 23.09.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Постанова від 11.09.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 16.08.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 13.06.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 07.05.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Рішення від 27.03.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 12.02.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 23.11.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні