Рішення
від 12.04.2024 по справі 340/10176/23
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 квітня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/10176/23

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Кармазиної Т.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 в інтересах неповно літнього сина ОСОБА_2 до Міністерства Оборони України (відповідач-1), Командування військової частини НОМЕР_1 (відповідач-2), ІНФОРМАЦІЯ_1 (відповідач- 3), ІНФОРМАЦІЯ_2 (відповідач - 4) про визнання незаконної бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернулась до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточненого, просить:

- визнати незаконною бездіяльність відповідача Міністерство оборони України щодо надання їй та їх сину ОСОБА_2 Посвідчень членів сім`ї пропалого безвісті в бойовій обстановці військовослужбовця ОСОБА_3 , письмових Довідок для членів сім`ї осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісті), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, в виплаті їй та їх сину ОСОБА_2 одноразових виплат в сумах по 1000000 гривень кожному та зобов`язати відповідача надати ОСОБА_1 та ОСОБА_2 вищевказані Посвідчення члена сім`ї пропалого безвісті в бойовій обстановці військовослужбовця ОСОБА_3 , надати письмові Довідки для членів сім`ї осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісті), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, виплатити їй та їх сину ОСОБА_2 одноразові грошові виплати в розмірі 1000000 гривень кожному;

- визнати незаконною бездіяльність відповідача Командування військової частини НОМЕР_1 щодо надання ОСОБА_1 та їх сину ОСОБА_2 письмових Довідок для членів сім`ї осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули ( пропали безвісті), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, в виплаті їй та їх сину ОСОБА_2 одноразових виплат в розмірі в розмірі 1000000 гривень кожному та зобов`язати відповідача надати ОСОБА_1 та їх сину ОСОБА_2 вищевказані Довідки для членів сім`ї осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісті), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних підчас безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, а також, зобов`язати відповідача виплатити їй та їх сину ОСОБА_2 одноразові грошові виплати в сумі 1000000 гривень кожному;

- визнати незаконною бездіяльність відповідача ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо надання ОСОБА_1 та їх сину ОСОБА_2 Посвідчень членів сім`ї пропалого безвісті в бойовій обстановці військовослужбовця ОСОБА_3 , письмових Довідок для членів сім`ї осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальні цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісті), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та зобов`язати відповідача надати ОСОБА_1 та їх сину ОСОБА_2 Посвідчення членів сім`ї пропалого безвісті в бойовій обстановці військовослужбовця ОСОБА_3 , а також, письмових Довідок для членів сім`ї осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісті), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення;

- визнати незаконною бездіяльність відповідача ІНФОРМАЦІЯ_2 щодо надання ОСОБА_1 та їх сину ОСОБА_2 Посвідчень членів сім`ї пропалого безвісті в бойовій обстановці військовослужбовця ОСОБА_3 та письмових Довідок для членів сім`ї осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісті), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та зобов`язати відповідача надати ОСОБА_1 та їх сину ОСОБА_2 Посвідчень членів сім`ї пропалого безвісті в бойовій обстановці військовослужбовця ОСОБА_3 та відповідних письмових Довідок для членів сім`ї осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісті), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі антитерористичної операції, забезпеченні її проведення;

- визнати за ОСОБА_1 та її сином ОСОБА_2 статусу членів сім`ї пропалого безвісті в бойовій обстановці військовослужбовця ОСОБА_3 з наданням їх всіх пільг та переваг які передбачених нормами діючого законодавства України для членів сім`ї пропалого безвісті військовослужбовця ОСОБА_3 .

Ухвалою судді від 27.12.2023 відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (а.с.41-42).

В обґрунтування позовних вимог позивач посилалась на те, що 09.10.2023 її чоловік ОСОБА_3 , який є військовослужбовцем військової частини НОМЕР_1 , пропав безвісті поблизу населеного пункту Курдюмовка Бахмутського району Донецької області, що підтверджується сповіщенням №523 від 10.10.2023 року командира військової частини НОМЕР_2 . Вказує, що 11.10.2023 вона надала до ІНФОРМАЦІЯ_2 заяву про надання їй та їх сину ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_3 статусу членів сім`ї пропалого безвісті воїна України ОСОБА_3 , нарахування та здійснення виплати їм, починаючи з 09.10.2023, одноразових та систематичних грошових виплат, які передбачені нормами діючого законодавства України, на що їй повідомили про проведення службової перевірки по факту пропажи безвісті військовослужбовця ОСОБА_3 , яка здійснюється протягом 30 днів після дати вищевказаної події, тобто, з 09.10.2023 по 09.11.2023. В подальшому їй надали сповіщення сім`ї (близьких родичів) зниклого без вісті (потрапившого у полон) № 280 від 11.10.2023 вихідний номер 6/12391, повідомлення № О-30888-28027-2023 від 30.10.2023 Департаменту інформації Міністерства Оборони України, Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань по кримінальному провадженню № 12023120000001232, де вона вказана як потерпіла від пропажи безвісті ОСОБА_3 , витяг з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісті за особливих обставин № 20231025-1777 від 25.10.2023. Зазначає, що на її заяву від 13.11.2023 про надання їй та їх сину ОСОБА_2 статусу членів сім`ї пропалого безвісті в бойовій обстановці військовослужбовця ОСОБА_3 та здійснення одноразових і систематичних грошових виплат як членам сім`ї ОСОБА_3 , отримала від ІНФОРМАЦІЯ_2 письмову відповідь № 6/14237 від 21.11.2023, від командира військової частини НОМЕР_1 Витяг із Акту службового розслідування по факту пропадання без вісті солдата ОСОБА_3 . Командування військової частини НОМЕР_1 , в порядку виконання її заяви від 13.11.2023, перерахувало на картковий рахунок грошове забезпечення солдата ОСОБА_3 за два місяці - жовтень та листопад 2023 року. Ніяких одноразових виплат суми в 1000000 гривень на неї та 1000000 гривень на їх сина ОСОБА_2 військова частина НОМЕР_1 їй не здійснила та Довідки для членів сім`ї загиблого (пропалого безвісті) їм не надали, що й стало підставою для звернення до суду.

Представником відповідача-1 подано до суду відзив, згідно якого заперечує проти задоволення позовних вимог (а.с.54-57), оскільки в розумінні Закону України "Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин", особа вважається зниклою безвісти з моменту подання заявником заяви про факт зникнення особи безвісти та її розшук або за рішенням суду до моменту припинення її розшуку у порядку, передбаченому цим Законом. Додатково зазначив, що Міністерство оборони України є неналежним відповідачем по справі, посадовими особами якого незаконних дій (бездіяльності) по відношенню до позивача не допускалося, тому всі вимоги до Міністерства оборони України є безпідставними, оскільки повноважень на виконання вимог позивача МО України не має, як наслідок, просить відмовити у задоволенні позову.

Представником відповідача-2 подано до суду відзив на позовну заяву, згідно якого заперечує проти задоволення позовних вимог (а.с.92-93), оскільки видача ОСОБА_1 запитуваної довідки, регулюється наказом Міністерства оборони України, Міністерства соціальної політики України, Міністерства юстиції України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства інфраструктури України, Служби Безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Адміністрації державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Генеральної Прокуратури України від 16.12.2015 № 726/1220/2596/5/1581/526/800/444/745/780/402 "Про затвердження форми довідки для членів сімей осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, та Порядку її оформлення і видачі". Цей Порядок визначає процедуру оформлення та видачі довідок для членів сімей військовослужбовців (резервістів, військовозобов`язаних) та працівників Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту України, військовослужбовців військових прокуратур, осіб рядового, начальницькою складу, військовослужбовців, працівників Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України. Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення. Разом з тим, вказує, що починаючи з 24.02.2022 в Україні введений воєнний стан, а дія наказу на видачу вищезазначеної довідки не розповсюджується саме на воєнний стан, а розповсюджується на участь в антитерористичній операції. У зв`язку із вищевикладеним, вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 в даній частині, задоволенню не підлягають. Щодо виплати одноразової грошової виплати в сумі 1000000 грн. зазначив, що відповідно до порядку виплати грошового забезпечення сім`ям військовослужбовців, захоплених у полон або заручниками, а також інтернованих у нейтральних державах або безвісно відсутніх, який затверджений постановою Кабінету міністрів України від 30.11.2016 №884 "Про затвердження Порядку виплати грошового забезпечення сім`ям військовослужбовців, захоплених у полон або заручниками, а також інтернованих у нейтральних державах або безвісно відсутніх" виплата грошового забезпечення здійснюється з дня захоплення військовослужбовців у полон або заручниками, а також інтернування в нейтральних державах або зникнення безвісти, членам сімей військовослужбовців за їх заявою на ім`я командира (начальника, керівника) військової частини (установи, організації). Відповідно до наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 25.11.2023 №4378 "Про визначення членів сімей військовослужбовців військової частини НОМЕР_1 , які вважаються зниклими безвісти та які знаходяться у полоні, які мають право на виплати всіх належних видів грошового забезпечення", ОСОБА_1 , на підставі її заяви, станом на теперішній час нараховуються виплати грошового забезпечення за зниклого безвісти чоловіка - ОСОБА_3 у наступних розмірах: 11.2023 було виплачено 237 889,80 грн.; 12.2023 - 133 820,90 грн.; 01.2024 - 107 294,70 грн. Додатково зазначив, що позивачем у тексті адміністративного позову не зазначено ні одного нормативно-правового акту, яким передбачена одноразова грошова виплата в сумі 1 000 000,00 гривень. Військовій частині НОМЕР_1 також не відомо про дані нарахування одноразової грошової виплати в сумі 1 000 000,00 гривень.

Представником відповідача-3 подано до суду відзив на адміністративний позов, згідно якого заперечує проти задоволення позовних вимог (а.с.81-86), оскільки для спрощення процедури підтвердження факту безпосередньої участі у заходах Урядом прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 07.07.2023 року №685 "Деякі питання встановлення факту безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України" якою внесені зміни до низки актів Уряду. Відтак, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України" від 23 вересня 2015 р. №740 - для встановлення статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України-довідка, яка є підставою для встановлення статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України (додаток до Порядку №740), видається, командирами (начальниками) військових частин. Отже, вказана довідка видається саме військовою частиною, а не безпосередньо ІНФОРМАЦІЯ_1 . Додатково зазначив, що 13.11.2023 (вх. від 15.11.2023 року №19376) позивач звернулась до ІНФОРМАЦІЯ_1 із заявою про надання статусу членів сім`ї пропалого безвісті. ІНФОРМАЦІЯ_1 від 27.12.2023 № 19376, за результатом розгляду заяви щодо видачі посвідчення на право користування пільгами, що передбачене постановою Кабінету Міністрів України від 28.05.1993 №379 "Про посвідчення на право користування пільгами членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли) чи пропали безвісти під час проходження військової служби", повідомлено, що комісією ІНФОРМАЦІЯ_1 , з питань розгляду матеріалів про надання статусу члена сім`ї загиблого чи зниклого безвісти військовослужбовця під час проходження військової служби були розглянуті документи ОСОБА_1 та її сина та прийнято рішення згідно п.21 протоколу №10 від 12.12.2023 про повернення документів на доопрацювання у зв`язку з відсутністю рішення суду щодо визнання особи у судовому порядку безвісти відсутньою або оголошення померлою, витягу із наказу командира військової частини як такого, що визнаний судом безвісти відсутнім, витягу із наказу командира військової частини про завершення службового розслідування щодо факту безвісти зниклого військовослужбовця в період проходження військової служби. Отже підстави для проведення виплат та надання статусу члена сім`ї пропалого безвісті військовослужбовця у позивачів на даний час відсутні.

Представником відповідача-4 подано до суду відзив на адміністративний позов, згідно якого заперечує проти задоволення позовних вимог (а.с.71-76), оскільки 11.10.2023 позивач не подавала заяву до ІНФОРМАЦІЯ_2 про видачу посвідчень членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли) чи пропали безвісти під час проходження військової служби. За вхідним № 20184 від 14.11.2023 зареєстровано заяву громадянки ОСОБА_1 від 13.11.2023, про видачу посвідчення членів сім`ї військовослужбовців, які загинули (померли) чи пропали безвісти під час проходження військової служби. ІНФОРМАЦІЯ_2 є структурним підрозділом ІНФОРМАЦІЯ_1 і відповідно до наданих повноважень не уповноважений розглядати питання про видачу посвідчень членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли) чи пропали безвісти під час проходження військової служби. Тому, заява та додані документи громадянки ОСОБА_1 були направлені за належністю за підпорядкуванням до ІНФОРМАЦІЯ_1 на розгляд до відповідної комісії (супровідний лист №6/14230 від 21.11.2023), про що листом від 21.11.2023 № 6/14237 повідомлено заявника. Враховуючи, що солдат ОСОБА_3 є військовослужбовцем військової

частини НОМЕР_1 , відповідно довідки для членів сімей осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, мають видаватися військовою частиною за місцем проходження служби у відповідності до пунктів 3 і 4

Порядку затвердженого наказом від 16.12.2015 №726/1220/2596/5/1581/526/800/444/745/ 780/402.

Ухвалою суду від 07.03.2024 у відповідачів витребувано докази у справі (а.с.101-102).

Дослідивши докази і письмові пояснення учасників справи, викладені у заявах по суті справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що згідно із сповіщення сім`ї (близьких родичів) зниклого безвісти (потрапившого у полон) № 280 ІНФОРМАЦІЯ_2 від 11.10.2023 за вих.№6/12391 ОСОБА_1 сповіщено, що її чоловік ОСОБА_3 , 1988 року народження, виконуючи бойові завдання, здійснюючи заходи з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії РФ зник безвісти 09.10.2023 року у районі населеного пункту Курдюмівка, Бахмутського району Донецької області (а.с.13).

При цьому зазначеному сповіщенню передувало сповіщення Військової частини НОМЕР_1 , адресоване начальнику ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с.12, 131).

13.11.2023 (вх. Від 14.11.2023 №20184, вх. від 15.11.2023 року №19376) позивач звернулась до відповідачів із заявою про надання статусу членів сім`ї пропалого безвісті, в якій просила надати їй та їх сину ОСОБА_2 статус членів сім`ї пропалого безвісті воїна України та учасника бойових дій ОСОБА_3 ; Довідку для осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в забезпечення її проведення та загинули (пропали безвісті), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення; проводити ОСОБА_1 та їх сину ОСОБА_2 систематичні та одноразові грошові виплати які передбачені нормами діючого законодавства України за воїна України ОСОБА_3 , який пропав безвісті 09.10.2023 року, починаючи нарахування та виплати з дати 09.10.2023 року (а.с.120-122, 139, 141-142).

До заяви було додано: ксерокопію паспорта та РНОКПП ОСОБА_3 ; ксерокопію паспорта та РНОКПП ОСОБА_1 ; ксерокопія свідоцтва про реєстрацію шлюбу ОСОБА_3 та ОСОБА_1 ; ксерокопія свідоцтва про народження та РНОКПП сина ОСОБА_2 ; ксерокопія сповіщення №523 від 10.10.2023 в/ч НОМЕР_1 ; ксерокопія сповіщення сім`ї зниклого безвісті №280 від 11.10.2023; ксерокопія повідомлення Департаменту інформації МВС України № О-30888-28027-2023 від 30.10.2023; витяг з Єдиного реєстру осіб, які зникли безвісти за особливих обставин від 25.10.23 № 20231025-1777; ксерокопія витягу з Реєстру досудових розслідувань по кримінальному провадженню № 12023120000001232; фотокопія військового квитка ОСОБА_3 ; розпечатка реквізитів банківського рахунку ОСОБА_1 (а.с.123-138, 139, 141-158).

Зазначена заява також була направлена кожному з відповідачів.

21.11.2023 відповідно до ст.7 Закону України "Про звернення громадян" заяву ОСОБА_1 та додані до неї документи з ІНФОРМАЦІЯ_2 направлені до ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с.163).

Відповідно до витягу із протоколу №10 від 12.12.2023 засідання Комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 , з питань розгляду матеріалів про надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) чи зниклого безвісти військовослужбовця під час проходження військової служби, згідно із п.21, ухвалили повернути документи на доопрацювання до ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_1 - дружини безвісти зниклого військовослужбовця ОСОБА_3 - в зв`язку з відсутністю рішення суду щодо визнання особи у судовому порядку безвісті відсутньою або оголошенням його померлим, витягу із наказу про виключення військовослужбовця зі списків особового складу військової частини як такого, що визнаного судом безвісті відсутнім, витягу із наказу командира військової частини про завершення службового розслідування щодо факту безвісті зниклого військовослужбовця в період проходження військової служби (а.с.164-165).

Тобто комісія з питань розгляду матеріалів про надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) чи зниклого безвісти військовослужбовця під час проходження військової служби, повернула ОСОБА_1 документи з огляду на три обставини, а саме:

- відсутність рішення суду щодо визнання особи у судовому порядку безвісті відсутньою або оголошенням ОСОБА_3 померлим,

- відсутність витягу із наказу про виключення військовослужбовця ОСОБА_3 зі списків особового складу військової частини як такого, що визнаного судом безвісті відсутнім;

- відсутність витягу із наказу командира військової частини про завершення службового розслідування щодо факту безвісті зниклого військовослужбовця ОСОБА_3 в період проходження військової служби.

Позивач не погоджуючись з бездіяльністю відповідачів щодо не видачі довідки та не виплати грошових коштів, звернулася до суду з позовом.

Суд зазначає, що відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ч.5 ст.17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Статтею 65 Конституції України встановлено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, систему їх соціального та правового захисту, гарантії військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах, сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни визначає та регулює відносини у цій галузі Закон України від 20.12.1991 №2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон №2011-XII).

Відповідно до ст.1 Закону №2011-XII соціальний захист військовослужбовців - діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом.

Статтею 2 Закону №2011-XII встановлено, що ніхто не вправі обмежувати військовослужбовців та членів їх сімей у правах і свободах, визначених законодавством України.

Згідно із пп. 1 п. 1 ст. 3 Закону №2011-XII дія цього Закону поширюється, зокрема, на військовослужбовців Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів спеціального призначення (далі - правоохоронних органів), Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, які проходять військову службу на території України, і військовослужбовців зазначених вище військових формувань та правоохоронних органів - громадян України, які виконують військовий обов`язок за межами України, та членів їх сімей.

Статтею 10 Закону України від 22.10.1993 №3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон №3551-XII), зокрема визначено, що до сімей загиблих (померлих) ветеранів війни належать сім`ї осіб, зазначених у статтях 6 і 7 цього Закону, які загинули (пропали безвісти) або померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час захисту Батьківщини або виконання інших обов`язків військової служби (службових обов`язків), а також внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті або одержаного в період проходження військової служби (у тому числі на території інших держав) під час воєнних дій та конфліктів.

До членів сімей загиблих (тих, які пропали безвісти) військовослужбовців, партизанів та інших осіб, зазначених у цій статті, належать: один з подружжя, який не одружився вдруге, незалежно від того, виплачується йому пенсія чи ні; утриманці загиблого або того, хто пропав безвісти, яким у зв`язку з цим виплачується пенсія; батьки; діти, які не мають (і не мали) своїх сімей; діти, які мають свої сім`ї, але стали інвалідами до досягнення повноліття; діти, обоє з батьків яких загинули або пропали безвісти.

Відповідно до п.13 ст.14 Закону №2011-XII, особам, які мають право на пільги, гарантії та компенсації, передбачені цим Законом, видаються посвідчення. Форма і порядок видачі посвідчень встановлюються Кабінетом Міністрів України.

28.05.1993 року Кабінетом Міністрів України затверджено Постанову №379 "Про посвідчення на право користування пільгами членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли) чи пропали безвісти під час проходження військової служби" (надалі - Постанова №379, в редакції чинній на дату прийняття спірного рішення).

Вищенаведеною Постановою №379 встановлено, що посвідчення на право користування пільгами членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли) чи пропали безвісти під час проходження військової служби (надалі - посвідчення), видаються батькам, дружині або чоловіку та дітям указаних військовослужбовців за зразками згідно з додатками № 1 і 2. Підставою для видачі посвідчення є документ, який підтверджує факт загибелі (смерті) чи пропажі безвісти військовослужбовця, виданий територіальним центром комплектування та соціальної підтримки.

Дітям військовослужбовців, які загинули (померли) чи пропали безвісти під час проходження військової служби, посвідчення видаються після досягнення ними 7-річного віку; дітям, які не досягли цього віку, передбачені законодавством пільги надаються на підставі довідки, що видається одному з членів сім`ї військовослужбовця.

З аналізу викладеної норми вбачається, що в разі зникнення безвісти військовослужбовця під час проходження військової служби, члени сімей військовослужбовців мають право на пільги, гарантії та компенсації, а також на отримання посвідчення на право користування пільгами членів сімей військовослужбовців, які пропали безвісти під час проходження військової служби.

При цьому Постанова № 379 не мала розширеного тлумачення підстав, як для видання, так і відмови у видачі посвідчення, окрім як загибелі (смерті) чи пропажі безвісти під час проходження військової служби військовослужбовця.

Таким чином, визначальним було проходження військовослужбовцем військової служби та настання в даний проміжок часу відповідної події, як то загибелі (смерті) чи пропажі безвісти.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, підставою для відмови у видачі позивачці та її сину посвідчення на право користування пільгами членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли) чи пропали безвісти під час проходження військової служби, стало не подання заявником повного переліку документів, необхідних для видачі посвідчення відповідно, а саме:

- рішення суду щодо визнання особи у судовому порядку безвісті відсутньою або оголошенням ОСОБА_3 померлим,

- витягу із наказу про виключення військовослужбовця ОСОБА_3 зі списків особового складу військової частини як такого, що визнаного судом безвісті відсутнім;

- витягу із наказу командира військової частини про завершення службового розслідування щодо факту безвісті зниклого військовослужбовця ОСОБА_3 в період проходження військової служби.

Проте, як зазначено судом вище, Постанова №379, в редакції чинній на дату прийняття спірного рішення, не мала розширеного тлумачення підстав, як для видання, так і відмови у видачі посвідчення на право користування пільгами членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли) чи пропали безвісти під час проходження військової служби. Єдиною підставою для отримання відповідного посвідчення був документ, який підтверджував факт пропажі безвісти військовослужбовця та проходження військовослужбовцем військової служби в даний проміжок часу.

Разом з тим, правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, та правове регулювання суспільних відносин, пов`язаних із набуттям правового статусу осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, з обліком, розшуком та соціальним захистом таких осіб і членів їхніх сімей регулює Закон України "Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин" від 12.07.2018 №2505-VIII (далі - Закон №2505-VIII).

Для цілей цього Закону особливими обставинами вважаються збройний конфлікт, воєнні дії, тимчасова окупація частини території України, надзвичайні ситуації природного чи техногенного характеру.

Відповідно до абз.2, 10 ч.1 ст.1 Закону №2505-VIII близькі родичі та члени сім`ї особи, зниклої безвісти за особливих обставин, - чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний брат, рідна сестра, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням, а також особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом і мають взаємні права та обов`язки, у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі; особа, зникла безвісти, - фізична особа, стосовно якої немає відомостей про її місцеперебування на момент подання заявником заяви про її розшук; особа, зникла безвісти за особливих обставин, - особа, зникла безвісти у зв`язку із збройним конфліктом, воєнними діями, тимчасовою окупацією частини території України, надзвичайними ситуаціями природного чи техногенного характеру.

Згідно із ст.4 Закону №2505-VIII особа набуває статусу такої, що зникла безвісти за особливих обставин, з моменту внесення про неї відомостей, що містяться у заяві про факт зникнення, до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, у порядку, передбаченому цим Законом, та вважається такою, що зникла безвісти за особливих обставин, з моменту подання заявником заяви про факт зникнення особи.

Особа вважається зниклою безвісти за особливих обставин до моменту припинення її розшуку у порядку, передбаченому цим Законом.

Надання особі статусу зниклої безвісти за особливих обставин відповідно до цього Закону не позбавляє її родичів або інших осіб права звернення до суду із заявою про визнання такої особи безвісно відсутньою чи оголошення її померлою у порядку, передбаченому законодавством.

Якщо особа, зникла безвісти за особливих обставин, була оголошена померлою, але її місцеперебування, місце поховання чи місцезнаходження її останків не було встановлено, проведення розшуку в розумінні цього Закону не припиняється до встановлення її місцеперебування, місця поховання чи місцезнаходження її останків.

Відповідно до ч.4 ст.6 Закону №2505-VIII члени сім`ї особи, зниклої безвісти за особливих обставин, мають право на соціальний захист у порядку, визначеному законодавством України.

Згідно статті 12 Закону №2505-VIII Єдиний реєстр осіб, зниклих безвісти за особливих обставин (далі - Реєстр), створюється для накопичення та централізації відомостей та даних про таких осіб, а також обліку інформації, необхідної для їх ефективного розшуку. Держателем Реєстру є Міністерство внутрішніх справ України. Держатель має право доступу до відомостей, внесених до Реєстру, у повному обсязі.

Матеріали справи містять витяг з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, згідно яких зокрема наявна інформація про зареєстроване кримінальне провадження за №12023120000001232 від 10.02.2023 (зник на території бойових дій (під час воєнних дій) (а.с.134-135, 136).

Згідно ст.20 Закону №2505-VIII розшук особи, зниклої безвісти за особливих обставин, припиняється не пізніше ніж через три дні з дня встановлення місця перебування особи, зниклої безвісти за особливих обставин, місця поховання чи місцезнаходження останків такої особи з повідомленням про це її близьких родичів та членів сім`ї, а також заявника, якщо заявник не є близьким родичем та членом сім`ї. Про припинення розшуку особи, зниклої безвісти за особливих обставин, невідкладно робиться відмітка в Реєстрі. Рішення суду про визнання особи безвісно відсутньою не є підставою для припинення її розшуку. Якщо особа, зникла безвісти за особливих обставин, оголошена померлою, але її останки не знайдено, проведення розшуку не припиняється до встановлення її місцеперебування, місця поховання чи місцезнаходження останків такої особи.

Тобто, у розумінні Закону №2505-VIII особа вважається зниклою безвісти з моменту подання заявником заяви про факт зникнення особи безвісти та її розшук або за рішенням суду до моменту припинення її розшуку у порядку, передбаченому цим Законом.

Отже, в редакції Постанови №379 чинній на дату прийняття спірного рішення, підставою для відмови у видачі посвідчення на право користування пільгами членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли) чи пропали безвісти під час проходження військової служби (надалі - посвідчення), була лише відсутність документу, який підтверджує факт загибелі (смерті) чи пропажі безвісти військовослужбовця, виданий територіальним центром комплектування та соціальної підтримки.

Натомість комісією ІНФОРМАЦІЯ_1 , з питань розгляду матеріалів про надання статусу члена сім`ї загиблого чи зниклого безвісти військовослужбовця під час проходження військової служби згідно п.21 протоколу №10 від 12.12.2023 прийнято рішення про повернення документів на доопрацювання у зв`язку з відсутністю рішення суду щодо визнання особи у судовому порядку безвісти відсутньою або оголошення померлою, витягу із наказу командира військової частини як такого, що визнаний судом безвісти відсутнім, витягу із наказу командира військової частини про завершення службового розслідування щодо факту безвісти зниклого військовослужбовця в період проходження військової служби. Проте, надання вказаних документів не передбачалось Постановою №379 в редакції чинній на дату прийняття спірного рішення, тому таке рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Стосовно позовної вимоги в якій позивач просить зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_1 видати посвідчення на право користування пільгами членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли) чи пропали безвісти під час проходження військової служби, то суд зазначає наступне.

Відповідно до п.4 та п.10 ч.2 ст.245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Відповідно до ч.4 ст.245 КАС України, у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.

Отже, дискреційне право органу виконавчої влади обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.

Наділивши державні органи дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.

Такі рішення приймаються на підставі звернення зацікавленої особи та за результатами аналізу поданих нею документів.

Постановою КМ України від 22 грудня 2023р. №1366 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 травня 1993 р. № 379", яка набрала чинності 27.12.2023р., внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 28 травня 1993 р. № 379 «Про посвідчення на право користування пільгами членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли) чи пропали безвісти під час проходження військової служби», зокрема, доповнивши постанову Порядком видачі посвідчень членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли) чи пропали безвісти під час проходження військової служби в іншій редакції, яка визначає процедуру видачі посвідчень членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли) чи пропали безвісти під час проходження військової служби.

Вказаним Порядком, зокрема пунктом 3 передбачено, що підставою для видачі посвідчення є:

витяг із наказу про виключення військовослужбовця із списків особового складу у зв`язку із смертю, визнанням його судом безвісно відсутнім чи оголошення померлим або копія такого наказу;

свідоцтво про смерть військовослужбовця або рішення суду про визнання його безвісно відсутнім;

документ про причини та обставини смерті військовослужбовця (відповідний наказ (витяг із наказу), акт проведення розслідування, довідка про обставини травми (поранення, контузія, каліцтво) тощо), який підтверджує, що військовослужбовець загинув (помер) не внаслідок вчинення ним кримінального чи адміністративного правопорушення або що загибель (смерть) сталася не внаслідок вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного або токсичного сп`яніння чи навмисного заподіяння собі тілесного ушкодження;

постанова військово-лікарської комісії (крім випадків, коли військовослужбовець пропав безвісти).

У зв`язку із чинністю Порядку видачі посвідчень членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли) чи пропали безвісти під час проходження військової служби, в редакції постанови КМУ від 22 грудня 2023р. №1366, суд дійшов висновку, що задоволення повністю вказаних позовних вимог, без перевірки суб`єктом владних повноважень, дотримання заявником усіх визначених умов, буде втручанням у дискреційні повноваження відповідача, а відтак в цій частині позов слід задовольнити частково, шляхом зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_1 повторно розглянути подані позивачкою документи для оформлення посвідчення члена сім`ї військовослужбовця, який пропав безвісті під час проходження військової служби.

Крім того, суд зазначає, що відповідно до п. 4, 5 розділу І Інструкції з організації обліку особового складу в системі Міністерства оборони України, затвердженої Наказом Міністерства оборони України від 15 вересня 2022 року №280 (далі - Інструкція № 280) облік особового складу організовується і ведеться на підставі штатів (штатних розписів), наказів відповідних командувачів, командирів та керівників (далі - командир (керівник)) органів військового управління та органу управління Держспецтрансслужби, з`єднань, військових частин, військових навчальних закладів, установ та організацій, у тому числі наказів по особовому складу, наказів по стройовій частині та інших документів, передбачених цією Інструкцією. Відповідно до цілей і завдань, облік особового складу поділяється на персональний, штатно-посадовий та статистичний.

Персональний облік ведеться стосовно кожного військовослужбовця та працівника окремо і призначений для системного відображення початку, проходження ними військової служби (трудової діяльності), звільнення з військової служби (звільнення з роботи), виконання ними військового обов`язку у запасі або проходження служби у військовому резерві, а також для накопичення та збереження інформації, що відображає відносини у зв`язку з їх перебуванням на військовій службі (здійснення трудової діяльності), перебування у запасі або проходження служби у військовому резерві, біографічних та інших даних, які об`єктивно характеризують військовослужбовця або працівника.

Штатно-посадовий облік призначений для здійснення систематичного аналізу укомплектованості органів військового управління та органу управління Держспецтрансслужби, з`єднань, військових частин, військових навчальних закладів, установ та організацій особовим складом й обліку вакантних посад, організації контролю за службовим переміщенням особового складу та оперативного доступу до інформації для складання звітів.

Статистичний облік ведеться в інтересах отримання узагальнених цифрових показників, які характеризують кількісний і якісний склад особового складу. За даними статистичного обліку плануються укомплектування військ (сил) особовим складом, їх матеріально-технічне забезпечення, підготовка та відновлення втрат.

Персональний, штатно-посадовий і статистичний обліки утворюють базу даних, яка забезпечує отримання узагальненої інформації з питань укомплектованості, проходження військової служби військовослужбовцями або здійснення трудової діяльності працівниками.

Облік працівників ведеться відповідно до законодавства та цієї Інструкції.

Командири (керівники) зобов`язані забезпечити належну організацію обліку особового складу в підпорядкованих органах військового управління та органі управління Держспецтрансслужби, з`єднаннях, військових частинах, військових навчальних закладах, установах та організаціях, у тому числі у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, в управліннях, відділах, службах, відділеннях та групах персоналу (далі - служба персоналу), Кадровому центрі Збройних Сил України (далі - Кадровий центр Збройних Сил) та кадрових центрах видів Збройних Сил (далі - кадровий центр), на кораблях (суднах) та в підрозділах військових частин, створювати для посадових осіб, які ведуть облік особового складу, усі умови для своєчасного, якісного і повного виконання ними вимог цієї Інструкції.

Згідно п.16 розділу ІІ Інструкції № 280 не виключаються із списків особового складу військової частини, а обліковуються як тимчасово відсутні особи, зокрема, які зникли безвісти - до визнання їх у судовому порядку безвісно відсутніми або оголошеними померлими.

Відповідно до п.1, 2 розділу VІ Інструкції № 280 у разі загибелі (смерті), захоплення в полон або заручником, а також інтернування в нейтральній державі або зникнення безвісти військовослужбовця командир військової частини зобов`язаний організувати не пізніше наступного після загибелі (смерті), захоплення в полон або заручником, а також інтернування або зникнення безвісти військовослужбовця дня повідомлення засобами зв`язку та письмово керівника районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем проживання сім`ї (близьких родичів) військовослужбовця, дату і причину його загибелі (смерті), обставини захоплення в полон або заручником, а також інтернування або зникнення безвісти.

Командир військової частини, яка виконує завдання в районах здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування агресії, про загибель (смерть) військовослужбовця також повідомляє підрозділ цивільно-військового співробітництва штабу Командування об`єднаних сил Збройних Сил України.

Сповіщення на загиблого (померлого), захопленого в полон або заручником, а також інтернованого або зниклого безвісти військовослужбовця (далі - сповіщення командира військової частини), керівнику районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем проживання сім`ї (близьких родичів) військовослужбовця направляється за формою, установленою додатком 31 до цієї Інструкції. Сповіщення командира військової частини може бути надіслане після закінчення проведення службового розслідування (спеціального розслідування, розслідування аварії (катастрофи), розслідування авіаційної події та інциденту в авіації) у разі його проведення.

Командир національного контингенту зобов`язаний у день загибелі (смерті), захоплення в полон або заручником, а також інтернування або зникнення безвісти військовослужбовця особисто повідомити через засоби зв`язку та письмово командувача виду Збройних Сил, якому він підпорядкований. Командувач виду Збройних Сил, якому підпорядкований командир національного контингенту, повідомляє керівника районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем проживання сім`ї (близьких родичів) військовослужбовця дату і причину його загибелі (смерті), обставини захоплення в полон або заручником, а також інтернування або зникнення безвісти в порядку, установленому пунктом 1 цього розділу.

Згідно із п.6 розділу VІ Інструкції № 280 сповіщення командира військової частини складається у двох примірниках. Перший примірник (разом із свідоцтвом про смерть - у разі загибелі (смерті) військовослужбовця) надсилається до районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем проживання членів сім`ї (близьких родичів) загиблого (померлого), захопленого в полон або заручником, а також інтернованого або зниклого безвісти військовослужбовця протягом доби після отримання достовірної інформації про його загибель (смерть), захоплення в полон або заручником, а також інтернування у нейтральній державі або зникнення безвісти.

Надсилати сповіщення командира військової частини безпосередньо сім`ї (близьким родичам) військовослужбовця категорично забороняється.

Відповідно до п.15 розділу VІ Інструкції № 280 районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки на підставі одержаного сповіщення командира військової частини зобов`язаний протягом семи днів після його отримання вручити сім`ї (близьким родичам) загиблого (померлого), захопленого в полон або заручником, а також інтернованого або зниклого безвісти військовослужбовця сповіщення сім`ї (додаток 37), а також висловити їм співчуття, проінформувати щодо установлених законодавством пільг, роз`яснити порядок подання документів для призначення пенсії (допомоги) та інших виплат членам сім`ї військовослужбовця.

Відповідно до п.17 розділу VІ Інструкції № 280 у разі надходження до районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки будь-яких змін до раніше отриманого сповіщення командира військової частини керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки зобов`язаний внести відповідні зміни до облікових документів, повідомити про них сім`ю (близьких родичів) загиблого (померлого), захопленого в полон або заручником, а також інтернованого або зниклого безвісти військовослужбовця, а якщо ці зміни впливають на виплату пенсії або отримання встановлених пільг та матеріальних допомог, одночасно повідомити про це відповідні державні органи, які їх надають.

Стосовно позовних вимог щодо видачі довідки для членів сімей осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, то суд зазначає наступне.

Спільним наказом Міністерства оборони України, Міністерства соціальної політики України, Міністерства юстиції України, МВС України, Міністерства інфраструктури України, СБУ, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, ГПУ від 16.12.2015 № 726/1220/2596/5/1581/526/800/444/745/780/402 затверджено форму довідки для членів сімей осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, та Порядку її оформлення і видачі.

Цей Порядок визначає процедуру оформлення та видачі довідок для членів сімей військовослужбовців (резервістів, військовозобов`язаних) та працівників Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту України, військовослужбовців військових прокуратур, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення (далі - довідка). (п.1 Порядку)

Відповідно до п.п.2, 3 зазначеного Порядку, довідка видається членам сімей осіб, зазначених у пункті 1 цього Порядку, на яких поширюється дія абзацу восьмого пункту 1 статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та є підставою для оформлення органами праці і соціального захисту населення посвідчення з написом "Посвідчення члена сім`ї загиблого", форма якого наведена у пункті 4 додатка 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 1994 року № 302 "Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни".

Довідка оформлюється в апаратах державних органів, їх регіональних (територіальних) органах, органах управління (військового управління), військових частинах (підрозділах), військових (спеціалізованих) навчальних закладах, установах, організаціях, органах та підрозділах цивільного захисту, військових прокуратурах (далі - органи управління, військові частини, установи, організації), до списків яких особи, які загинули (пропали безвісти) або померли, були зараховані для проходження військової служби, зборів військовозобов`язаних, служби у військовому резерві, служби на посадах осіб рядового і начальницького складу (служби цивільного захисту), прийняті на роботу на посади державних службовців або працівників, направлені для безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та перебували безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення згідно з відповідними письмовими наказами (розпорядженнями) керівників органів управління, військових частин, установ, організацій.

Оформлення довідки здійснюється на кожного із повнолітніх членів сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, або законних представників членів сім`ї, зазначених в облікових документах органів управління, військових частин, установ, організацій. Відомості щодо інших членів сім`ї (у тому числі неповнолітніх дітей) заносяться до окремої графи довідки.

Підставою для оформлення довідки є наказ командира військової частини (керівника органу управління, установи, організації) про виключення особи зі списків особового складу (оголошення про припинення роботи) у зв`язку із загибеллю, смертю.

У випадках, коли фізичну особу було оголошено судом безвісно відсутньою або померлою, довідка на таку особу оформлюється після рішення суду, яке набрало законної сили, та видання наказу про виключення цієї особи зі списків особового складу (оголошення про припинення роботи).

Пунктом 4 Порядку визначено, що довідки на кожну особу оформлюються у трьох примірниках в день видання наказу по органу управління, військовій частині, установі, організації, відповідно до якого особи, які загинули (пропали безвісти) або померли, виключаються зі списків особового складу (оголошуються такими, що припинили роботу), та завіряються печаткою органу управління, військової частини, установи, організації із зображенням Державного Герба України. Військові частини у довідках вказуються за їх умовними найменуваннями. Реєстрація довідок здійснюється відповідно до правил діловодства органу управління, військової частини, установи, організації. Перший та другий примірники довідок направляються до військових комісаріатів за місцем проживання членів сімей осіб, які загинули (пропали безвісти), померли, або їх законних представників не пізніше трьох календарних днів з моменту їх виключення зі списків особового складу (оголошення про припинення роботи) відповідно до наказу по органу управління, військовій частині, установі, організації. Третій примірник довідки підшивається до справи діловодства органу управління, військової частини, установи, організації та зберігається сімдесят п`ять років, після чого знищується в установленому порядку, а за необхідності долучається до особової справи загиблої (пропалої безвісти), померлої особи.

При направленні довідок до військового комісаріату в супровідних документах обов`язково вказуються відомості про місця проживання членів сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, або їх законних представників, які зазначені в облікових документах військової частини.

Про надходження довідок до військового комісаріату члени сімей осіб, які загинули (пропали безвісти), померли, або їх законні представники оповіщаються представником військового комісаріату не пізніше десяти робочих днів з моменту їх надходження з органу управління, військової частини, установи, організації.

Органом управління, військовою частиною, установою, організацією видаються копії довідок або оформлюються нові довідки за письмовими запитами органів праці та соціального захисту населення, військових комісаріатів, членів сімей осіб, які загинули (пропали безвісти), померли, або їх законних представників. Довідки за письмовими запитами членів сімей осіб, які загинули (пропали безвісти), померли, або їх законних представників органом управління, військовою частиною, установою, організацією безпосередньо їм не надсилаються, а передаються до військового комісаріату за місцем їх проживання.

У випадках розформування (ліквідації) органу управління, військової частини, установи, організації довідка оформлюється їх правонаступниками або військовим комісаріатом на підставі завірених документів, наданих відповідними архівними установами.

Перший та другий примірники довідок членам сімей осіб, які загинули (пропали безвісти), померли, або їх законним представникам видаються у військовому комісаріаті особисто на підставі документів, що посвідчують особу, під підпис у книзі реєстрації видачі довідок. У військовому комісаріаті робиться копія довідки, яка залишається у військовому комісаріаті в облікових документах особи, яка загинула (пропала безвісти), померла.

Про надходження довідок до військового комісаріату члени сімей осіб, які загинули (пропали безвісти), померли, або їх законні представники оповіщаються представником військового комісаріату не пізніше десяти робочих днів з моменту їх надходження з органу управління, військової частини, установи, організації.

Отже, аналіз викладених вище положень законодавства свідчить, що виданню спірної довідки передує чітко встановлена процедура, яка в даному випадку не дотримана саме позивачкою, яка мала не повний пакет документів. Оскільки підставою для оформлення довідки є наказ командира військової частини про виключення особи зі списків особового складу (оголошення про припинення роботи) у зв`язку із загибеллю, смертю; а в разі коли фізичну особу було оголошено судом безвісно відсутньою або померлою, довідка на таку особу оформлюється після рішення суду, яке набрало законної сили, та видання наказу про виключення цієї особи зі списків особового складу (оголошення про припинення роботи).

До того ж, суд зазначає, що визнання фізичної особи безвісно відсутньою здійснюється в судовому порядку, який передбачений Главою 4 Розділу IV ЦПК України, тобто місцевим загальним судом. В даному випадку, доказів звернення позивачки до місцевого загального суду із заявою про визнання такого факту, не надано.

Стосовно вимог про зобов`язання відповідачів виплатити їй та їх сину ОСОБА_2 одноразові грошові виплати в сумі 1000000 гривень кожному, то суд зазначає наступне.

В обґрунтування зазначених позовних вимог позивачка посилається на статтю 29 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", а також на ч.6 ст.9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

Так, відповідно до ст. 29 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсії в разі втрати годувальника сім`ям військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, призначаються, якщо годувальник помер у період проходження служби або не пізніше 3 місяців після звільнення зі служби чи пізніше цього строку, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних у період проходження служби, а сім`ям пенсіонерів з числа цих військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, - якщо годувальник помер у період одержання пенсії або не пізніше 5 років після припинення її виплати. При цьому сім`ї військовослужбовців, які пропали безвісти в період бойових дій, прирівнюються до сімей загиблих на фронті.

Згідно із ч.6 ст.9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" за військовослужбовцями, захопленими в полон або заручниками, а також інтернованими в нейтральних державах або безвісно відсутніми, зберігаються виплати в розмірі посадового окладу за останнім місцем служби, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, інших щомісячних додаткових видів грошового забезпечення постійного характеру та інші види грошового забезпечення з урахуванням зміни вислуги років та норм грошового забезпечення. Сім`ям зазначених військовослужбовців щомісячно виплачується грошове забезпечення, в тому числі додаткові та інші види грошового забезпечення, у порядку та в розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Порядок виплати грошового забезпечення сім`ям військовослужбовців, безвісно відсутніх, регулюється Порядком виплати грошового забезпечення сім`ям військовослужбовців, захоплених у полон або заручниками, а також інтернованих у нейтральних державах або безвісно відсутніх, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2016 р. №884 (далі - Порядок №884).

Відповідно до п. 2 Порядку № 884 у цьому Порядку під терміном "безвісно відсутній військовослужбовець" слід розуміти зниклого безвісти під час захисту Вітчизни військовослужбовця, щодо якого понад 15 днів відсутні відомості про місце його перебування, крім відомостей про самовільне залишення військової частини або місця служби.

Згідно із п.3 Порядку № 884 за військовослужбовцями зберігаються виплати в розмірі посадового окладу за останнім місцем служби, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, інших щомісячних додаткових видів грошового забезпечення постійного характеру та інші види грошового забезпечення (далі - грошове забезпечення) з урахуванням зміни вислуги років та норм грошового забезпечення. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

Відповідно до п.п.4, 5 Порядку № 884 виплата грошового забезпечення здійснюється з дня захоплення військовослужбовців у полон або заручниками, а також інтернування в нейтральних державах або зникнення безвісти, членам сімей військовослужбовців за їх заявою на ім`я командира (начальника, керівника) військової частини (установи, організації).

До заяви додаються: копії сторінок паспорта повнолітніх членів сім`ї з даними про прізвище, ім`я та по батькові і реєстрацію місця проживання (перебування); довідка про реєстрацію місця проживання (перебування) членів сім`ї (у разі відсутності такої інформації в паспорті); копія свідоцтва про шлюб (у разі наявності); копії свідоцтв про народження дітей (у разі наявності); копія документа, що засвідчує реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (для осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це контролюючому органу і мають відмітку в паспорті, - копія сторінки паспорта з такою відміткою).

Командир (начальник, керівник) військової частини (установи, організації) розглядає протягом 15 днів подані документи та приймає рішення щодо виплати або відмови у виплаті грошового забезпечення, про що повідомляється заявнику в письмовій формі.

У рішенні про відмову у виплаті грошового забезпечення обов`язково зазначаються підстави для такої відмови.

Командир (начальник, керівник) військової частини (установи, організації) приймає рішення про відмову у виплаті у разі: подання заяви особами, що не зазначені в пункті 7 цього Порядку; подання не в повному обсязі документів, зазначених у пункті 4 цього Порядку; подання заяви з порушенням строків, визначених абзацами шостим і сьомим пункту 6 цього Порядку; з`ясування в установленому законодавством порядку обставин щодо добровільної здачі військовослужбовця в полон, самовільного залишення військової частини (установи, організації), місця служби або дезертирування.

Прийняття рішення про відмову у виплаті грошового забезпечення у зв`язку з поданням не в повному обсязі документів не позбавляє заявників права звернутися до командира (начальника, керівника) військової частини (установи, організації) повторно після усунення причин, що стали підставою для відмови у виплаті.

Рішення про відмову у виплаті грошового забезпечення може бути оскаржено у судовому порядку.

Відповідно п. 6,7 Порядку № 884 виплата грошового забезпечення здійснюється щомісяця на підставі наказів командирів (начальників, керівників) військових частин (установ, організацій) членам сімей: військовослужбовців, захоплених у полон або заручниками, інтернованих у нейтральних державах, - до дня їх звільнення включно; військовослужбовців, безвісно відсутніх, - до дня набрання законної сили рішенням суду про визнання їх безвісно відсутніми або оголошення померлими.

Виплата грошового забезпечення членам сімей військовослужбовців здійснюється до повного з`ясування обставин захоплення військовослужбовців у полон або заручниками, їх інтернування або звільнення, або визнання їх в установленому законом порядку безвісно відсутніми чи померлими. У всіх випадках виплата грошового забезпечення здійснюється не більше ніж до дня виключення військовослужбовця із списків особового складу військової частини (установи, організації).

Виплата грошового забезпечення членам сімей військовослужбовців здійснюється у разі, коли заява про його виплату надійшла до військової частини (установи, організації): до дня звільнення військовослужбовців, захоплених у полон або заручниками, інтернованих у нейтральних державах; протягом трьох років з дня набрання законної сили рішенням суду про визнання військовослужбовців безвісно відсутніми або оголошення померлими, але не пізніше ніж до дня набрання законної сили рішенням суду про скасування рішення про визнання їх безвісно відсутніми або оголошення померлими.

Виплата грошового забезпечення здійснюється таким членам сімей військовослужбовців: дружині (чоловіку), а в разі її (його) відсутності - повнолітнім дітям, які проживають разом з нею (ним), або законним представникам (опікунам, піклувальникам) чи усиновлювачам неповнолітніх дітей (інвалідів з дитинства - незалежно від їх віку), а також особам, які перебувають на утриманні військовослужбовців, або батькам рівними частками, якщо військовослужбовці не перебувають у шлюбі і не мають дітей.

У разі письмової відмови однієї з осіб від виплати грошового забезпечення її частка рівномірно розподіляється між іншими особами, які мають право на його одержання.

Так, судом встановлено, що відповідно до наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 25.11.2023 №4378 "Про визначення членів сімей військовослужбовців військової частини НОМЕР_1 , які вважаються зниклими безвісти та які знаходяться у полоні, які мають право на виплати всіх належних видів грошового забезпечення", ОСОБА_1 , на підставі її заяви, нараховується та виплачується грошове забезпечення за зниклого безвісти чоловіка - ОСОБА_3 у наступних розмірах: 11.2023 - 237 889,80 грн.; 12.2023 - 133 820,90 грн.; 01.2024 - 107 294,70 грн. (а.с.94-95).

При цьому відповідачами зазначено, що жодним нормативно-правовим актом не встановлено можливість виплати позичці та її сину одноразової грошові виплати в розмірі саме по 1000000 гривень кожному.

Суд погоджується з даним доводами, у тому у цій частині позовних вимог необхідно відмовити.

Стосовно вимог про визнання за ОСОБА_1 та її сином ОСОБА_2 статусу членів сім`ї пропалого безвісті в бойовій обстановці військовослужбовця ОСОБА_3 з наданням їм всіх пільг та переваг які передбачені нормами діючого законодавства України для членів сім`ї пропалого безвісті військовослужбовця ОСОБА_3 , то суд не вправі визнавати статуси і надавати переваги, при тому що позивачка не конкретизує, які саме вона просить надати пільги та переваги, обмежившись зазначенням "усіх", при тому що дана вимога спрямована до усіх відповідачів.

У Законі України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" передбачені також й інші пільги, зокрема: Члени сімей зниклих безвісти й полонених військовослужбовців забезпечуються путівками до санаторно-курортних закладів з оплатою 50 % вартості. Членам сімей військовослужбовців, які пропали безвісти під час проходження військової служби, надається 50-відсоткова знижка плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги) у жилих будинках усіх форм власності в межах установлених норм. Члени сімей мають право на земельну ділянку та допомогу від органів місцевого самоврядування в будівництві, якщо виявили бажання побудувати приватні жилі будинки. Родичі зниклих безвісти мають право на безплатне одержання в приватну власність жилого приміщення, яке вони займають у будинках державного житлового фонду та позачергове право на поліпшення житлових умов у разі потреби.

Отже, законодавство України містить для членів сімей зниклих безвісти й полонених військовослужбовців низку прав та гарантій, які надаються після отримання підтверджуючих документів.

Крім того, суд звертає увагу, що статтею 10-1 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" передбачено, хто належить до сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України.

Порядок надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України визначається Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України №740 від 23.09.2015 року затверджено Порядок надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України (надалі - Порядок №740).

Для встановлення статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, членам сімей загиблих, померлих (тих, що пропали безвісти) осіб, зазначених у пункті 2 цього Порядку, необхідно подати структурному підрозділу з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті (у разі її утворення) ради (далі - орган соціального захисту населення) заяву і документи, передбачені пунктом 4 цього Порядку. Рішення про встановлення статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, приймається органами соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання у місячний строк з дати подання документів. Відсутність документів, визначених пунктом 4 цього Порядку, та їх недостовірність є підставою для відмови в наданні статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України. Рішення органу соціального захисту населення може бути оскаржене в судовому порядку.

Принагідно суд зазначає, що позивач спрямувала ідентичні позовні вимоги до усіх відповідачів, а саме просила визнати незаконною бездіяльність відповідача 1-4 щодо надання їй та їх сину ОСОБА_2 Посвідчень членів сім`ї пропалого безвісті в бойовій обстановці військовослужбовця ОСОБА_3 , письмових Довідок для членів сім`ї осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісті), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, в виплаті їй та їх сину ОСОБА_2 одноразових виплат в сумах по 1000000 гривень кожному та зобов`язати відповідача надати ОСОБА_1 та ОСОБА_2 вищевказані Посвідчення члена сім`ї пропалого безвісті в бойовій обстановці військовослужбовця ОСОБА_3 , надати письмові Довідки для членів сім`ї осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісті), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, виплатити їй та їх сину ОСОБА_2 одноразові грошові виплати в розмірі 1000000 гривень кожному, що не відповідало положенням КАС України, та про що позивачці було вказано в ухвалі судді про залишення позовної заяви без руху.

Натомість позивачка так і не конкретизувала зміст позовних вимог щодо кожного із відповідачів.

При цьому судом були перевірені дії та можлива бездіяльність кожного з відповідача, про що описано раніше, та зазначено що відповідачами 1, 2, 4, не були порушені права позивачки в межах заявлених позовних вимог, зокрема не допускалась бездіяльність. Водночас відповідачем належним чином не була розглянута заява позивачки, що стало наслідком часткового задоволення позовних вимог, шляхом скасування рішення у формі протоколу ІНФОРМАЦІЯ_1 №10 від 12.12.2023 про повернення документів ОСОБА_1 на доопрацювання та зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_1 повторно розглянути подані позивачкою документи для оформлення посвідчення члена сім`ї військовослужбовця, який пропав безвісті під час проходження військової служби.

Судові витрати на користь сторін відсутні.

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 ) в інтересах неповно літнього сина ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_5 ) до Міністерства Оборони України (03168, м. Київ, проспект Повітрофлотський, 6, ЄДРПОУ 00034022), Командування військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_2 , ЄДРПОУ НОМЕР_6 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_3 , ЄРДПОУ НОМЕР_7 ), ІНФОРМАЦІЯ_2 ( АДРЕСА_4 , ЄДРПОУ НОМЕР_8 ) про визнання незаконної бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення, викладене у формі протоколу №10 ІНФОРМАЦІЯ_1 від 12.12.2023 про повернення документів ОСОБА_1 на доопрацювання.

Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_1 повторно розглянути подані ОСОБА_1 документи для оформлення посвідчення члена сім`ї військовослужбовця, який пропав безвісті під час проходження військової служби.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Т.М. КАРМАЗИНА

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.04.2024
Оприлюднено17.04.2024
Номер документу118361281
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —340/10176/23

Ухвала від 14.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 14.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 14.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Рішення від 12.04.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. КАРМАЗИНА

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. КАРМАЗИНА

Ухвала від 27.12.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. КАРМАЗИНА

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Т.М. КАРМАЗИНА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні