Рішення
від 15.04.2024 по справі 340/10744/23
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 квітня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/10744/23

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

позивач-1: Новоархангельська селищна рада (26100, Кіровоградська область, Голованівський район, смт. Новоархангельськ, вул. Центральна, 31, код ЄДРПОУ 04367217)

позивач-2: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (25030, м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26, код ЄДРПОУ 39767636)

про визнання протиправним та скасування наказу, -

В С Т А Н О В И В :

Новоархангельська селищна рада та ОСОБА_1 у грудні 2023 року звернулися до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування наказу №11-11952/14-20СГ від 03.09.2020 року.

Позов мотивовано тим, що з липня 2018 року у комунальній власності Скалівсько-Хутірської сільської ради перебувала земельна ділянка площею 43,3950 га за кадастровим номером 353686500:02:000:9029. Між тим, ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області, не маючи прав розпорядника цієї земельної ділянки, у вересні 2020 року видало накази про надання громадянам мешканцям Тернопільської області дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення їм у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства за рахунок земельної ділянки за кадастровим номером 353686500:02:000:9029, зокрема наказ №11-11952/14-20СГ від 03.09.2020 року. Новоархангельська селищна рада, до якої у грудні 2020 року перейшли права розпорядника цієї земельної ділянки, прийняла рішення №1341 від 19.08.2021 року "Про відмову в затвердженні документації із землеустрою та вжиття заходів по недопущенню порушень чинного законодавства" з підстав незаконності наказів ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області. Проте вказане рішення визнане недійсним судовим рішенням у цивільній справі №394/820/21. Новоархангельська селищна рада, яка є правонаступником Скалівсько-Хутірської сільської ради, вважає оскаржуваний наказ ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області незаконним, доводячи, що внаслідок розмежування земель державної та комунальної власності за межами населених пунктів на території Скалівсько-Хутірської сільської ради, яке тривало у 2003 2018 роках, земельна ділянка за кадастровим номером 353686500:02:000:9029 була передана у комунальну власність, тож відповідач не мав права нею розпоряджатися. Позивачка ОСОБА_1 , яка у листопаді 2022 року придбала у власність земельну ділянку за кадастровим номером 352368500:02:000:1244 площею 1,9996 га, розташовану на території Новоархангельської селищної ради, дізналася про спірний наказ ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №11-11952/14-20СГ від 03.09.2020 року під час розгляду цивільної справи №394/820/21. Вона вважає, що цей наказ може впливати на її право власності на придбану нею земельну ділянки, тому також просить суд визнати його протиправним та скасувати.

Ухвалою судді від 02.02.2024 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що оскаржуваний наказ ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №11-11952/14-20-СГ від 03.09.2020 року "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" стосується надання дозволу громадянину ОСОБА_2 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки йому у власність. На підставі цього наказу та наказів, виданих за заявами інших громадян, уповноважений інженер-землевпорядник виготовив проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам, який був погоджений в установленому порядку. У грудні 2020 року сформовані за цим проектом землеустрою земельні ділянки зареєстровані у Державному земельному кадастрі. Новоархангельська селищна рада відмовила ОСОБА_2 та іншим громадянам у задоволенні їхніх заяв про затвердження проекту землеустрою та передачу земельних ділянок у власність, натомість прийняла рішення про передачу цих земельних ділянок у приватну власність іншим особам, зокрема ОСОБА_3 . Законність цих рішень Новоархангельської селищної ради була предметом спору у цивільній справі №394/820/21, рішення у якій набрали законної сили. Також у цій цивільній справі досліджувалися обставини належності земельної ділянки за кадастровим номером 353686500:02:000:9029 до земель державної власності та наявність у ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області повноважень на розпорядження нею. Вважаючи безпідставним цей адміністративний позов, відповідач просив відмовити у його задоволенні.

Позивачі подали відповідь на відзив, в якій наполягали на задоволенні позову, доводячи, що їхній позов спрямований на захист прав ОСОБА_1 , яка не приймала участі у цивільній справі №394/820/21.

Ухвалою суду від 15.04.2024 року позовну заяву Новоархангельської селищної ради до ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області залишено без розгляду.

Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.

ОСОБА_1 за нотаріально посвідченим договором купівлі-продажу №2122 від 17.11.2022 року, укладеним із ОСОБА_3 , придбала у власність земельну ділянку площею 1,9996 га за кадастровим номером 352368500:02:000:1244 з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Новоархангельської селищної територіальної громади. (а.с. 207 - 209, т.1)

У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 17.11.2022 року зареєстровано право приватної власності на цю земельну ділянку за ОСОБА_1 .

Позивачка ОСОБА_1 звернулася до суду з цим адміністративним позовом, оскаржуючи наказ ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №11-11952/14-20-СГ від 03.09.2020 року "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", який, як вона стверджує, стосується належної їй земельної ділянки.

Цим наказом начальник ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області за заявою громадянина ОСОБА_2 від 17.08.2020 року надав йому дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Скалівсько-Хутірської сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області, орієнтовним розміром 2 га для ведення особистого селянського господарства. (а.с. 37, 104, т.1)

Такі ж дозволи відповідач надав ще 21 громадянину, які проживають на території Тернопільської області, про що 03.09.2020 року видав відповідні накази.

За замовленням ОСОБА_2 та інших громадян на підставі договору №121 від 08.09.2020 року інженер-землевпорядник ФОП ОСОБА_4 у вересні 2020 році розробив проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність цим громадянам для ведення особистого селянського господарства, шляхом поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з кадастровим номером 352368500:02:000:9029 площею 43,3950 га (цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва), яка раніше перебувала в оренді у ФГ Костюка С.П. (а.с. 23 30, т.1)

За цим проектом землеустрою були сформовані 38 земельних ділянок, зокрема для ОСОБА_2 - земельна ділянка площею 1,9996 га, яка 24.12.2020 року зареєстрована у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 352368500:02:000:1102 з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, форма власності державна. (а.с. 233 - 237, т.1)

У процесі децентралізації влади та реформи місцевого самоврядування, у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України, Скалівсько-Хутірська сільська рада Новоархангельського району Кіровоградської області як орган місцевого самоврядування припинила свої повноваження та була приєднана до Новоархангельської селищної ради Голованівського району, перша сесія якої відбулася 08.12.2020 року.

З цього моменту відповідно до пункту 6-1 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сформована Новоархангельська селищна територіальна громада стала правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої Скалівсько-Хутірської територіальної громади, у тому числі земельних ділянок, розташованих на її території. Новоархангельська селищна рада стала правонаступником прав та обов`язків Скалівсько-Хутірської сільської ради та набула повноваження розпоряджатися землями комунальної власності, у тому числі приймати рішення про передачу таких земельних ділянок безоплатно у власність громадянам у порядку, передбаченому статтями 116, 118 ЗК України, за нормами, установленими статтею 121 ЗК України.

ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області за наказом №44-ОТГ від 10.12.2020 року "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" на підставі статті 117 ЗК України передало Новоархангельській селищній раді у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані на територіях сільських рад Новоархангельського району Кіровоградської області, що увійшли до складу Новоархангельської селищної ради, зокрема земельну ділянку з кадастровим номером 352368500:02:000:9029 площею 43,3950 га. (а.с. 42 - 45, т.1)

Новоархангельська селищна рада прийняла рішення №761 від 08.07.2021 року, яким у зв`язку з набранням 27.05.2021 року чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" №1423-IX від 28.04.2021 року та відповідно до пункту 24 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України вирішила вважати землями комунальної власності всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах територіальної громади Новоархангельської селищної ради.

У червні 2021 року ОСОБА_2 разом з іншими громадянами звернулися до Новоархангельської селищної ради як до розпорядника земель комунальної власності з метою затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок їм у приватну власність для ведення особистого селянського господарства. (а.с. 228, т.1)

За наслідками розгляду цих заяв Новоархангельська селищна рада прийняла рішення №1341 від 19.08.2021 року "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та вжиття заходів по недопущенню порушення чинного законодавства при розпорядженні землями комунальної власності", яким відмовила у затвердженні поданого проекту землеустрою з підстав незаконності наказів ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області від 03.09.2020 року про надання дозволів на розроблення документації із землеустрою. Цим рішенням селищна рада доручила селищному голові замовити технічну документацію із землеустрою щодо об`єднання 38 земельних ділянок, сформованих за цим проектом. (а.с. 188 - 190, т.1)

Тож за замовленням Новоархангельського селищного голови інженер-землевпорядник ФОП ОСОБА_5 у серпні 2021 році виготовив технічну документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, внаслідок чого сформовано земельну ділянку площею 43,3966 га шляхом об`єднання 38 земельних ділянок, раніше сформованих у грудні 2020 року внаслідок поділу земельної ділянки з кадастровим номером 352368500:02:000:9029.

Ця земельна ділянка 07.09.2021 року зареєстрована у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 352368500:02:000:1189 з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, форма власності комунальна. (а.с. 196, 238 - 242, т.1) Одночасно з державною реєстрацією цієї земельної ділянки 07.09.2021 року у Державному земельному кадастрі скасована державна реєстрація 38 земельних ділянок, сформованих внаслідок поділу земельної ділянки з кадастровим номером 352368500:02:000:9029.

У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 07.09.2021 року зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку площею 43,3966 га з кадастровим номером 352368500:02:000:1189 за Новоархангельською селищною радою. (а.с. 192 - 195, 243 - 244, т.1)

Вже 14.09.2021 року Новоархангельська селищна рада надала дозволи 22 громадянам (членам Новоархангельської селищної територіальної громади) на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовним розміром 2 га, за рахунок земельної ділянки комунальної власності площею 43,3966 га за кадастровим номером 352368500:02:000:1189, про що прийняла відповідні рішення №1384 - №1405. Такий дозвіл надано зокрема громадянці ОСОБА_3 .

За замовленням ОСОБА_3 та інших громадян інженер-землевпорядник ФОП ОСОБА_5 у вересні 2021 році виготовив проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність цим громадянам для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення, розташованих на території Новоархангельської селищної ради за межами с. Скалівські Хутори Голованівського району Кіровоградської області, шляхом поділу земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 352368500:02:000:1189 площею 43,3966 га.

За цими проектами землеустрою були сформовані 22 земельні ділянки, зокрема для ОСОБА_3 - земельна ділянка площею 1,9996 га, яка 24.09.2021 року зареєстрована у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 3523686500:02:000:1244 з цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства. (а.с. 202, т.1)

Після цього ОСОБА_3 разом з іншими громадянами звернулися до Новоархангельської селищної ради як до розпорядника земель комунальної власності з метою затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок їм у приватну власність для ведення особистого селянського господарства.

Новоархангельська селищна рада 30.09.2021 року затвердила ці проекти землеустрою та рішеннями №1626 - №1647 передала земельні ділянки у приватну власність 22 громадянам.

Зокрема, рішенням Новоархангельської селищної ради №1643 від 30.09.2021 року "Про затвердження проекту землеустрою та передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_6 " у власність ОСОБА_3 передана земельна ділянка за кадастровим номером 3523686500:02:000:1244 площею 1,9996 га. (а.с. 198, т.1)

У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 01.10.2021 року зареєстровано право приватної власності на цю земельну ділянку за ОСОБА_3 , а 17.11.2022 року вона продала земельну ділянку позивачці ОСОБА_1 (а.с. 199 - 200, т.1)

Між тим, у листопаді 2021 року 22 громадян мешканців Тернопільської області, які були замовниками проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність шляхом поділу земельної ділянки державної власності з кадастровим номером 352368500:02:000:9029, у тому числі ОСОБА_2 , звернулися до суду з позовом до Новоархангельської селищної ради, Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та 22 громадян-членів Новоархангельської селищної територіальної громади, які стали власниками земельних ділянок за рішеннями Новоархангельської селищної ради від 30.09.2021 року, зокрема до ОСОБА_3 .

У цьому позові позивачі просили:

- визнати недійсним рішення Новоархангельської селищної ради від 19.08.2021 року №1341 "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та вжиття заходів по недопущенню порушення чинного законодавства при розпорядженні землями комунальної власності",

- зобов`язати Новоархангельську селищну раду прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок позивачам, розробленого ФОП ОСОБА_4 на підставі договору №121 від 08.09.2020 року, та про передачу їх у власність громадянам-позивачам для ведення особистого селянського господарства,

- визнати недійсними рішення Новоархангельської селищної ради №1626 - №1647 від 30.09.2021 року та скасувати державну реєстрацію права власності громадян-відповідачів на 22 земельні ділянки,

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію 22 земельних ділянок, які зареєстровані на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, розроблених ФОП ОСОБА_5 , зокрема земельну ділянку за кадастровим номером 3523686500:02:000:1244,

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області внести до Державного земельного кадастру відомості про поновлення у Поземельних книгах записів про державну реєстрацію 22 земельних ділянок, сформованих за проектом землеустрою щодо відведення земельних ділянок позивачам, розробленого ФОП ОСОБА_4 на підставі договору №121 від 08.09.2020 року, зокрема земельну ділянку за кадастровим номером 3523686500:02:000:1102.

Рішенням Вільшанського районного суду Кіровоградської області від 10.08.2023 року у цивільній справі №394/820/21 позов задоволено. (а.с. 145 - 164, т.1)

За апеляційною скаргою Новоархангельської селищної ради постановою Кропивницького апеляційного суду від 10.01.2024 року рішення Вільшанського районного суду Кіровоградської області від 10.08.2023 року скасовано в частині задоволення позовних вимог про зобов`язання Новоархангельської селищної ради прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам-позивачам та передачу їх у власність громадянам для ведення особистого селянського господарства. Ухвалено цій частині нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог. В іншій частині рішення суду залишено без змін. (а.с. 165 - 175, т.1)

З такою постановою апеляційного суду не погодилися позивачі та подали на неї касаційну скаргу до Верховного Суду. Наразі рішення за цією касаційною скаргою не прийнято.

ОСОБА_1 не приймала участі у цивільній справі №394/820/21 та не скористалася правом оскарження прийнятих у ній рішень, як таких, що стосуються її прав або обов`язків. Натомість вона звернулася до суду з цим адміністративним позовом, посилаючись на порушення її прав як власника земельної ділянки.

Вирішуючи спір за цим позовом, суд дійшов до таких висновків.

Відповідно до статті 2 Земельного кодексу України (надалі ЗК України) земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Відповідно до статті 78 ЗК України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.

Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Частиною 1 статті 79 ЗК України визначено, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Статтею 79-1 ЗК України передбачено такий порядок формування земельної ділянки як об`єкт цивільних прав:

1. Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

2. Формування земельних ділянок здійснюється:

- у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності;

- шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок;

- шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

- шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом;

- за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв);

- за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території.

3. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

4. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

5. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

6. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Поділ, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у заставі, здійснюється за згодою землекористувача, заставодержателя. Поділ, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у користуванні, здійснюється за згодою землекористувача, заставодержателя. Справжність підпису на такій згоді засвідчується нотаріально.

Земельні ділянки можуть бути об`єднані, якщо вони мають однакове цільове призначення. У разі поділу земельної ділянки, об`єднання земельних ділянок сформовані земельні ділянки зберігають своє цільове призначення.

7. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.

8. У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру.

9. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

10. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

13. Земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі:

- поділу або об`єднання земельних ділянок;

- скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації;

- якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Статтею 80 ЗК України передбачено, що суб`єктами права власності на землю є:

а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності;

б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності;

в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

Згідно з частиною 1 статті 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).

Відповідно до частини 1 статті 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю.

У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

Порядок набуття права на землю громадянами та юридичними особами регламентований главою 19 ЗК України.

Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 116 ЗК України ("Підстави набуття права на землю із земель державної та комунальної власності") громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Статтею 118 ЗК України врегульовано такий порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами:

6. Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

7. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність особи, якій належить право власності на об`єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

У разі надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або з дня повідомлення особою, зацікавленою в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, про замовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у порядку, передбаченому цією частиною, відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру орієнтовне місце розташування земельної ділянки, зазначити дату та номер відповідного рішення, а також майбутнє цільове призначення земельної ділянки. Зазначена інформація оприлюднюється на безоплатній основі на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

9. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

10. Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

11. У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду питання вирішується в судовому порядку.

У статті 122 ЗК України передбачені повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування та установлено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Відповідно до статті 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно з частиною 1 статті 20 Закону України "Про землеустрій" землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності зокрема в разі: в) надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок.

Статтею 22 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що землеустрій здійснюється на підставі: а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою (у тому числі при розробленні містобудівної документації); б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; в) судових рішень.

Рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку документації із землеустрою приймається виключно у строки та лише у випадках, передбачених цим Законом та Земельним кодексом України. Зазначене рішення надається безоплатно та має необмежений строк дії.

Частиною 1 статті 50 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у разі формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом. Проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки також можуть передбачати поділ, об`єднання земельних ділянок, які перебувають у власності однієї особи.

Суд зазначає, що рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Отримання такого дозволу не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття такого права, оскільки сам по собі дозвіл не являється правовстановлюючим актом. Такий дозвіл дає особі право замовити у розробника виконання відповідних робіт із землеустрою, результатом яких є ідентифікація та формування нової земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності, яка в подальшому може стати об`єктом цивільних прав. Надання такого дозволу вказує про відсутність обтяжень щодо бажаної земельної ділянки державної чи комунальної власності, і ще не означає позитивного рішення про передачу безоплатно у приватну власність цієї земельної ділянки після розроблення проекту землеустрою.

Суд установив, що ОСОБА_2 , бажаючи отримати у приватну власність для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку державної власності на території Скалівсько-Хутірської сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області в межах норм безоплатної приватизації, з метою формування її як об`єкту цивільних прав у серпні 2020 року звернувся із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою до ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області - органу виконавчої влади, який на той час був розпорядником земель державної власності сільськогосподарського призначення, розташованих на території Кіровоградської області.

ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області надало ОСОБА_2 такий дозвіл, про що видало оскаржуваний наказ №11-11952/14-20-СГ від 03.09.2020 року "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою". На підставі цього наказу розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, за яким шляхом поділу земельної ділянки площею 43,3950 га за кадастровим номером 353686500:02:000:9029 було сформовано 38 нових земельних ділянок, зокрема для ОСОБА_2 - земельну ділянку площею 1,9996 га, яка 24.12.2020 року зареєстрована у ДЗК за кадастровим номером 352368500:02:000:1102. Втім ОСОБА_2 не набув право власності на цю земельну ділянку, а 07.09.2021 року її державна реєстрація в ДЗК була скасована.

Натомість на місці земельної ділянки за кадастровим номером 353686500:02:000:9029 07.09.2021 року зареєстровано нову земельну ділянку площею 43,3966 га за кадастровим номером 352368500:02:000:1189, яку згодом за проектами землеустрою, розробленими на підставі рішень Новоархангельської селищної ради від 14.09.2021 року, розділено на 22 земельні ділянки, у тому числі на земельну ділянку площею 1,9996 га за кадастровим номером 3523686500:02:000:1244, яка 24.09.2021 року зареєстрована у ДЗК. Власником цієї земельної ділянки з 01.10.2021 року стала ОСОБА_3 , а з 17.11.2022 року - ОСОБА_7 .

Співставленням відкритих даних Державного земельного кадастру та графічних матеріалів (кадастрових планів) проекту землеустрою, розробленого на підставі наказів ГУ Держеокадастру у Кіровоградській області від 03.09.2020 року, установлено, що конфігурація, параметри та межі 22 земельних ділянок, запроектованих за наказами ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області від 03.09.2020 року, та 22 земельних ділянок, запроектованих за рішеннями Новоархангельської селищної ради від 14.09.2021 року, абсолютно різні. (а.с. 232, т.1, а.с. 2 т.2)

Рішеннями суду у цивільній справі №394/820/21 за позовами ОСОБА_2 та інших громадян визнано недійсним рішення Новоархангельської селищної ради №1643 від 30.09.2021 року "Про затвердження проекту землеустрою та передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_6 " та скасовано державну реєстрацію права власності 22 громадян на новостворені земельні ділянки, зокрема право власності ОСОБА_3 на земельну ділянку з кадастровим номером 3523686500:02:000:1244. Зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області скасувати у ДЗК державну реєстрацію цих новостворених земельних ділянок та поновити у ДЗК записи про державну реєстрацію попередніх земельних ділянок, зокрема земельної ділянки за кадастровим номером 3523686500:02:000:1102.

Позивачка стверджує, що вона дізналася про це рішення суду і вирішила оскаржити в порядку адміністративного судочинства наказ ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №11-11952/14-20СГ від 03.09.2020 року "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", прийнятий за заявою ОСОБА_2 .

У статті 152 ЗК України передбачені способи захисту прав на земельні ділянки та установлено, що держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.

Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.

Згідно зі статтею 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Відповідно до частини 1 статті 55, частини 2 статті 124 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.

Згідно зі статтею 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Статтею 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом:

1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень;

2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;

3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій;

4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії;

5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень;

6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1 - 4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

За визначеннями, наведеними у пункті 19 статті 4 КАС України, індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

За правилами статті 160 КАС України позивач у позовній заяві повинен викласти свої вимоги щодо предмета спору та їх обґрунтування, зокрема у справах щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень навести обґрунтування порушення оскаржуваними рішеннями, діями чи бездіяльністю прав, свобод, інтересів позивача.

Суд зазначає, що обов`язковою умовою надання правового захисту адміністративним судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.

Порушення вимог закону рішенням, діями, чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушення його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями. Вирішуючи спір, суд має пересвідчитись у наявності у особи, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (чи є така особа належним позивачем у справі - наявність права на позов у матеріальному розумінні), встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення), а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Право на оскарження індивідуального акта суб`єкта владних повноважень надано особі, щодо якої цей акт прийнятий або прав, свобод та інтересів якої він безпосередньо стосується. Це кореспондується з тим, що захисту адміністративним судом підлягає фактично порушене право особи в публічно-правових відносинах із суб`єктом владних повноважень при здійсненні ним визначених чинним законодавством владних управлінських функцій, а не відновлення законності та правопорядку в публічних правовідносинах.

Законодавчі обмеження стосовно можливості оскарження актів індивідуальної дії не шкодять самій суті права на доступ до суду, оскільки ці акти можуть бути оскаржені в суді їхніми адресатами, тобто суб`єктами, для яких відповідні акти створюють права та/чи обов`язки.

Оскільки звернення до суду є способом захисту порушених суб`єктивних прав, а не способом відновлення законності та правопорядку у публічних правовідносинах, тому встановлена судом відсутність порушеного права та неправильний спосіб захисту є підставою для прийняття рішення про відмову у позові.

Оскаржуваний позивачкою наказ ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №11-11952/14-20-СГ від 03.09.2020 року "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" є актом індивідуальної дії, передбачає індивідуалізовані приписи щодо громадянина ОСОБА_2 та вичерпав свою дію внаслідок його виконання, а саме після розроблення за його замовленням проекту землеустрою. Цей наказ виданий відповідачем задовго до придбання позивачкою у листопаді 2022 року земельної ділянки з кадастровим номером 352368500:02:000:1244, безпосередньо не стосувався та не стосується її прав, свобод та інтересів, а відтак і не порушує їх. Тому позивачка не має права на оскарження цього наказу (індивідуального акту).

Крім того суд установив, що земельна ділянка за кадастровим номером 352368500:02:000:1244 за своїм розташуванням на місцевості (конфігурацією та межами) не співпадає із земельною ділянкою за кадастровим номером 3523686500:02:000:1102, яка була запроектована на підставі наказу №11-11952/14-20-СГ від 03.09.2020 року за заявою ОСОБА_2 (а.с. 224, т.1, а.с.2, т.2)

Позивачка не навела будь-яких доказів, які свідчать, що цей наказ вплинув чи може вплинути на реалізацію нею прав щодо володіння, користування чи розпорядження земельною ділянкою за кадастровим номером 352368500:02:000:1244, яка перебуває у її власності.

Фактично цей позов спрямований на переоцінку доказів та обставин, яким була надана оцінка судами у цивільній справі №394/820/21, рішення у якій набрали законної сили, що суперечить принципу обов`язковості судових рішень та завданням адміністративного судочинства.

Позивачка не довела порушення її прав, свобод або законних інтересів оскаржуваним наказом відповідача та те, що вона на час звернення до суду з цим позовом потребує судового захисту від порушень з боку відповідача у спосіб визнання цього наказу протиправним та скасування.

Суд вважає, що у задоволенні позову ОСОБА_1 слід відмовити, оскільки ініційований нею спір має штучний характер.

Позаяк позивачці відмовлено у задоволенні позову, то підстави для стягнення на її користь судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 255, 262, 263, 295 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В :

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. ЧЕРНИШ

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.04.2024
Оприлюднено17.04.2024
Номер документу118361283
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —340/10744/23

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Рішення від 15.04.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 02.02.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні