КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про залишення позову без розгляду
15 квітня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/10744/23
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
позивач-1: Новоархангельська селищна рада (26100, Кіровоградська область, Голованівський район, смт. Новоархангельськ, вул. Центральна, 31, код ЄДРПОУ 04367217)
позивач-2: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )
відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (25030, м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26, код ЄДРПОУ 39767636)
про визнання протиправним та скасування наказу, -
В С Т А Н О В И В :
Новоархангельська селищна рада та ОСОБА_1 у грудні 2023 року звернулися до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (надалі - ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області) про визнання протиправним та скасування наказу №11-11952/14-20СГ від 03.09.2020 року.
Позов мотивовано тим, що з липня 2018 року у комунальній власності Скалівсько-Хутірської сільської ради перебувала земельна ділянка площею 43,3950 га за кадастровим номером 353686500:02:000:9029. Між тим, ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області, не маючи прав розпорядника цієї земельної ділянки, у вересні 2020 року видало накази про надання громадянам мешканцям Тернопільської області дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення їм у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства за рахунок земельної ділянки за кадастровим номером 353686500:02:000:9029, зокрема наказ №11-11952/14-20СГ від 03.09.2020 року. Новоархангельська селищна рада, до якої у грудні 2020 року перейшли права розпорядника цієї земельної ділянки, прийняла рішення №1341 від 19.08.2021 року "Про відмову в затвердженні документації із землеустрою та вжиття заходів по недопущенню порушень чинного законодавства" з підстав незаконності наказів ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області. Проте вказане рішення визнане недійсним рішенням суду від 10.08.2023 року у цивільній справі №394/820/21. Новоархангельська селищна рада, яка є правонаступником Скалівсько-Хутірської сільської ради, вважає оскаржуваний наказ ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області незаконним, доводячи, що внаслідок розмежування земель державної та комунальної власності за межами населених пунктів на території Скалівсько - Хутірської сільської ради, яке тривало у 2003 2018 роках, земельна ділянка за кадастровим номером 353686500:02:000:9029 була передана у комунальну власність, тож відповідач не мав права нею розпоряджатися. Позивачка ОСОБА_1 , яка у листопаді 2022 року придбала у власність земельну ділянку за кадастровим номером 352368500:02:000:1244 площею 1,9996 га, розташовану на території Новоархангельської селищної ради, дізналася про спірний наказ ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №11-11952/14-20СГ від 03.09.2020 року під час розгляду цивільної справи №394/820/21. Вона вважає, що цей наказ може впливати на право приватної власності на придбану нею земельну ділянки, тому також просить суд визнати його протиправним та скасувати.
Ухвалою судді від 12.01.2024 року позовну заяву залишено без руху у зв`язку з тим, що вона подана без додержання вимог, установлених статтями 160, 161 КАС України, позивачам встановлено строк для усунення недоліків позовної заяви, зокрема шляхом подання заяви про поновлення строку звернення до суду з цим позовом.
Позивачі подали заяви від 17.01.2024 року про поновлення строку звернення до суду, у яких стверджували, що перебіг шестимісячного строку, установленого частиною 2 статті 122 КАС України, розпочався 10.08.2023 року в день ухвалення рішення суду у цивільній справі №394/820/21. Посилаючись також на воєнний стан, просили суд поновити строк звернення до адміністративного суду.
Ухвалою судді від 02.02.2024 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Суд вирішив перевірити дотримання позивачами строку звернення до суду з цим позовом у ході судового розгляду справи.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що оскаржуваний наказ ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №11-11952/14-20СГ від 03.09.2020 року "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" стосується надання дозволу громадянину ОСОБА_2 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки йому у власність. На підставі цього наказу та наказів, виданих за заявами інших громадян, уповноважений інженер-землевпорядник виготовив проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам, який був погоджений в установленому порядку. У грудні 2020 року сформовані за цим проектом землеустрою земельні ділянки зареєстровані у Державному земельному кадастрі. Новоархангельська селищна рада відмовила ОСОБА_2 та іншим громадянам у задоволенні їхніх заяв про затвердження проекту землеустрою та передачу земельних ділянок у власність, натомість прийняла рішення про передачу цих земельних ділянок у приватну власність іншим особам, зокрема ОСОБА_3 . Законність цих рішень Новоархангельської селищної ради була предметом спору у цивільній справі №394/820/21, рішення у якій набрали законної сили. Також у цій цивільній справі досліджувалися обставини належності земельної ділянки за кадастровим номером 353686500:02:000:9029 до земель державної власності та наявність у ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області повноважень на розпорядження нею. Вважаючи безпідставним цей адміністративний позов, відповідач просив відмовити у його задоволенні.
Позивачі подали відповідь на відзив, в якій наполягали на задоволенні позову, доводячи, що їхній позов спрямований на захист прав ОСОБА_1 , яка не приймала участі у цивільній справі №394/820/21.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 15.04.2024 року у задоволенні позову ОСОБА_1 до ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області відмовлено.
Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
Новоархангельська селищна рада є представницьким органом місцевого самоврядування, що представляє спільні інтереси Новоархангельської селищної територіальної громади, до якої входять населені пункти: смт. Новоархангельськ, с. Ганнівка, с. Кам`янече, с. Мар`янівка, с. Свердликове, с. Скалева, с. Скалівські Хутори, с. Торговиця, с. Журівка, с. Синюха, с. Солдатське, с. Комшиво, с. Лозоватка, с. Новопетрівка, с. Кагарлик, с. Диковичеве, с. Сабове, с.Черівнка, с. Кринички, с. Левківка, с. Голубенка та їх жителі, які є членами громади.
Так, розпорядженням Кабінету Міністрів України №716-р від 12.06.2020 року "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Кіровоградської області" на території Кіровоградської області затверджено 49 громад, зокрема Новоархангельську селищну територіальну громаду.
Підпунктом 11 пункту 1 постанови Верховної Ради України №807-IX від 17.07.2020 року "Про утворення та ліквідацію районів" постановлено утворити у Кіровоградській області, зокрема, Голованівський район, до складу якого увійшла територія Новоархангельської селищної територіальної громади, а підпунктом 11 пункту 3 цієї постанови постановлено ліквідувати у Кіровоградській області зокрема Новоархангельський район.
Новообрана Новоархангельська селищна рада Голованівського району набула повноважень 08.12.2020 року, коли відбулася її перша сесія.
З цього моменту відповідно до пункту 6-1 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сформована Новоархангельська селищна територіальна громада стала правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованих територіальних громад, зокрема Скалівсько-Хутірської, у тому числі земельних ділянок, розташованих на їх території. Новообрана Новоархангельська селищна рада стала правонаступником прав та обов`язків, сільських рад, що приєдналися до неї, та набула повноваження розпоряджатися землями комунальної власності, що належать територіальній громаді.
Новоархангельська селищна рада звернулася до суду з цим адміністративним позовом, оскаржуючи наказ ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №11-11952/14-20СГ від 03.09.2020 року "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", посилаючись на те, що він стосується земельної ділянки комунальної власності, розпорядником якої була колишня Скалівсько-Хутірська сільська рада.
Цим наказом начальник ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області за заявою громадянина ОСОБА_2 від 17.08.2020 року надав йому дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Скалівсько-Хутірської сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області, орієнтовним розміром 2 га для ведення особистого селянського господарства.
Такі ж дозволи відповідач надав ще 21 громадянину, які проживають на території Тернопільської області, про що 03.09.2020 року видав відповідні накази.
За замовленням ОСОБА_2 та цих громадян на підставі договору №121 від 08.09.2020 року інженер-землевпорядник ФОП ОСОБА_4 у вересні 2020 році розробив проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність цим громадянам для ведення особистого селянського господарства, шляхом поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з кадастровим номером 352368500:02:000:9029 площею 43,3950 га (цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва), яка раніше перебувала в оренді у ФГ ОСОБА_5 .
За цим проектом землеустрою були сформовані 38 земельних ділянок, зокрема для ОСОБА_2 - земельна ділянка площею 1,9996 га, яка 24.12.2020 року зареєстрована у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 352368500:02:000:1102 з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, форма власності державна.
ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області за наказом №44-ОТГ від 10.12.2020 року "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" на підставі статті 117 ЗК України передало Новоархангельській селищній раді у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані на територіях сільських рад Новоархангельського району Кіровоградської області, що увійшли до складу Новоархангельської селищної ради, зокрема земельну ділянку з кадастровим номером 352368500:02:000:9029 площею 43,3950 га.
Новоархангельська селищна рада прийняла рішення №761 від 08.07.2021 року, яким у зв`язку з набранням 27.05.2021 року чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" №1423-IX від 28.04.2021 року та відповідно до пункту 24 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України вирішила вважати землями комунальної власності всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах територіальної громади Новоархангельської селищної ради.
У червні 2021 року ОСОБА_2 разом з іншими громадянами звернулися до Новоархангельської селищної ради як до розпорядника земель комунальної власності з метою затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок їм у приватну власність для ведення особистого селянського господарства.
За наслідками розгляду цих заяв Новоархангельська селищна рада прийняла рішення №1341 від 19.08.2021 року "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та вжиття заходів по недопущенню порушення чинного законодавства при розпорядженні землями комунальної власності", яким відмовила у затвердженні поданого проекту землеустрою з підстав незаконності наказів ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області від 03.09.2020 року про надання дозволів на розроблення документації із землеустрою. Цим рішенням селищна рада доручила селищному голові замовити технічну документацію із землеустрою щодо об`єднання 38 земельних ділянок, сформованих за цим проектом.
Тож за замовленням Новоархангельського селищного голови інженер-землевпорядник ФОП ОСОБА_6 у серпні 2021 році виготовив технічну документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, внаслідок чого сформовано земельну ділянку площею 43,3966 га шляхом об`єднання 38 земельних ділянок, раніше сформованих у грудні 2020 року внаслідок поділу земельної ділянки з кадастровим номером 352368500:02:000:9029.
Ця земельна ділянка 07.09.2021 року зареєстрована у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 352368500:02:000:1189 з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, форма власності комунальна. Одночасно з державною реєстрацією цієї земельної ділянки 07.09.2021 року у Державному земельному кадастрі скасована державна реєстрація 38 земельних ділянок, сформованих внаслідок поділу земельної ділянки з кадастровим номером 352368500:02:000:9029.
У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 07.09.2021 року зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку площею 43,3966 га з кадастровим номером 352368500:02:000:1189 за Новоархангельською селищною радою.
Вже 14.09.2021 року Новоархангельська селищна рада надала дозволи 22 громадянам (членам Новоархангельської селищної територіальної громади) на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовним розміром 2 га, за рахунок земельної ділянки комунальної власності площею 43,3966 га за кадастровим номером 352368500:02:000:1189, про що прийняла відповідні рішення №1384 - №1405. Такий дозвіл надано зокрема громадянці ОСОБА_3 .
За замовленням ОСОБА_3 та інших громадян інженер-землевпорядник ФОП ОСОБА_6 у вересні 2021 році виготовив проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність цим громадянам для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення, розташованих на території Новоархангельської селищної ради за межами с. Скалівські Хутори Голованівського району Кіровоградської області, шляхом поділу земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 352368500:02:000:1189 площею 43,3966 га.
За цими проектами землеустрою були сформовані 22 земельні ділянки, зокрема для ОСОБА_3 - земельна ділянка площею 1,9996 га, яка 24.09.2021 року зареєстрована у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 3523686500:02:000:1244 з цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства.
Після цього ОСОБА_3 разом з іншими громадянами звернулися до Новоархангельської селищної ради як до розпорядника земель комунальної власності з метою затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок їм у приватну власність для ведення особистого селянського господарства.
Новоархангельська селищна рада 30.09.2021 року затвердила ці проекти землеустрою та рішеннями №1626 - №1647 передала земельні ділянки у приватну власність 22 громадянам.
Зокрема, рішенням Новоархангельської селищної ради №1643 від 30.09.2021 року "Про затвердження проекту землеустрою та передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_7 " у власність ОСОБА_3 передана земельна ділянка за кадастровим номером 3523686500:02:000:1244 площею 1,9996 га.
У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 01.10.2021 року зареєстровано право приватної власності на цю земельну ділянку за ОСОБА_3 , а 17.11.2022 року вона продала земельну ділянку позивачці ОСОБА_1 .
Між тим, у листопаді 2021 року 22 громадян мешканців Тернопільської області, які були замовниками проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність шляхом поділу земельної ділянки державної власності з кадастровим номером 352368500:02:000:9029, у тому числі ОСОБА_2 , звернулися до суду з позовом до Новоархангельської селищної ради, Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та 22 громадян-членів Новоархангельської селищної територіальної громади, які стали власниками земельних ділянок за рішеннями Новоархангельської селищної ради від 30.09.2021 року, зокрема до ОСОБА_3 .
У цьому позові позивачі просили:
- визнати недійсним рішення Новоархангельської селищної ради від 19.08.2021 року №1341 "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та вжиття заходів по недопущенню порушення чинного законодавства при розпорядженні землями комунальної власності",
- зобов`язати Новоархангельську селищну раду прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок позивачам, розробленого ФОП ОСОБА_4 на підставі договору №121 від 08.09.2020 року, та про передачу їх у власність громадянам-позивачам для ведення особистого селянського господарства,
- визнати недійсними рішення Новоархангельської селищної ради №1626 - №1647 від 30.09.2021 року та скасувати державну реєстрацію права власності громадян-відповідачів на 22 земельні ділянки,
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію 22 земельних ділянок, які зареєстровані на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, розроблених ФОП ОСОБА_6 ,
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області внести до Державного земельного кадастру відомості про поновлення у Поземельних книгах записів про державну реєстрацію 22 земельних ділянок, сформованих за проектом землеустрою щодо відведення земельних ділянок позивачам, розробленого ФОП ОСОБА_4 на підставі договору №121 від 08.09.2020 року, зокрема земельну ділянку за кадастровим номером 3523686500:02:000:1102.
Рішенням Вільшанського районного суду Кіровоградської області від 10.08.2023 року у цивільній справі №394/820/21 позов задоволено.
За апеляційною скаргою Новоархангельської селищної ради постановою Кропивницького апеляційного суду від 10.01.2024 року рішення Вільшанського районного суду Кіровоградської області від 10.08.2023 року скасовано в частині задоволення позовних вимог про зобов`язання Новоархангельської селищної ради прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам-позивачам та передачу їх у власність громадянам для ведення особистого селянського господарства. Ухвалено цій частині нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог. В іншій частині рішення суду залишено без змін.
З такою постановою апеляційного суду не погодилися позивачі та подали на неї касаційну скаргу до Верховного Суду. Наразі рішення за цією касаційною скаргою не прийнято.
Новоархангельська селищна рада не подавала касаційну скаргу на судові рішення у цивільній справі №394/820/21. Натомість вона звернулася до суду з цим адміністративним позовом, посилаючись на необхідність захисту прав місцевого самоврядування у сфері земельних відносин.
Відповідно до статті 2 Земельного кодексу України (надалі ЗК України) земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.
Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Відповідно до статті 78 ЗК України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.
Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Частиною 1 статті 79 ЗК України визначено, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Статтею 79-1 ЗК України передбачено такий порядок формування земельної ділянки як об`єкт цивільних прав:
1. Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
2. Формування земельних ділянок здійснюється:
- у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності;
- шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок;
- шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;
- шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом;
- за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв);
- за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території.
3. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
4. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
5. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
6. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Поділ, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у заставі, здійснюється за згодою землекористувача, заставодержателя. Поділ, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у користуванні, здійснюється за згодою землекористувача, заставодержателя. Справжність підпису на такій згоді засвідчується нотаріально.
Земельні ділянки можуть бути об`єднані, якщо вони мають однакове цільове призначення. У разі поділу земельної ділянки, об`єднання земельних ділянок сформовані земельні ділянки зберігають своє цільове призначення.
7. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.
8. У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру.
9. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
10. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
13. Земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі:
- поділу або об`єднання земельних ділянок;
- скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації;
- якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
Статтею 80 ЗК України передбачено, що суб`єктами права власності на землю є:
а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності;
б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності;
в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
Згідно з частиною 1 статті 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
Відповідно до частини 1 статті 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю.
У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.
Порядок набуття права на землю громадянами та юридичними особами регламентований главою 19 ЗК України.
Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 116 ЗК України ("Підстави набуття права на землю із земель державної та комунальної власності") громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Статтею 118 ЗК України врегульовано такий порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами:
6. Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
7. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність особи, якій належить право власності на об`єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
У разі надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або з дня повідомлення особою, зацікавленою в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, про замовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у порядку, передбаченому цією частиною, відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру орієнтовне місце розташування земельної ділянки, зазначити дату та номер відповідного рішення, а також майбутнє цільове призначення земельної ділянки. Зазначена інформація оприлюднюється на безоплатній основі на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
9. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
10. Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
11. У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду питання вирішується в судовому порядку.
У статті 122 ЗК України передбачені повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування та установлено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
З 27.05.2021 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" №1423-IX від 28.04.2021 року. Цим Законом розділ X "Перехідні положення" Земельного кодексу України доповнено пунктом 24, яким передбачено, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними. Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.
Суд зазначає, що рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Отримання такого дозволу не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття такого права, оскільки сам по собі дозвіл не являється правовстановлюючим актом. Такий дозвіл дає особі право замовити у розробника виконання відповідних робіт із землеустрою, результатом яких є ідентифікація та формування нової земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності, яка в подальшому може стати об`єктом цивільних прав. Надання такого дозволу вказує про відсутність обтяжень щодо бажаної земельної ділянки державної чи комунальної власності, і ще не означає позитивного рішення про передачу безоплатно у приватну власність цієї земельної ділянки після розроблення проекту землеустрою.
Суд установив, що ОСОБА_2 , бажаючи отримати у приватну власність для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку державної власності на території Скалівсько-Хутірської сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області в межах норм безоплатної приватизації, з метою формування її як об`єкту цивільних прав у серпні 2020 року звернувся із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою до ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області - органу виконавчої влади, який на той час був розпорядником земель державної власності сільськогосподарського призначення, розташованих на території Кіровоградської області.
ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області надало ОСОБА_2 такий дозвіл, про що видало оскаржуваний наказ №11-11952/14-20-СГ від 03.09.2020 року "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою". На підставі цього та іншого наказів розроблено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, за яким шляхом поділу земельної ділянки площею 43,3950 га за кадастровим номером 353686500:02:000:9029 було сформовано 38 нових земельних ділянок, зокрема для ОСОБА_2 - земельну ділянку площею 1,9996 га, яка 24.12.2020 року зареєстрована у ДЗК за кадастровим номером 352368500:02:000:1102.
Новоархангельська селищна рада, до якої на той час перейшли повноваження розпорядника земель комунальної власності, розташованих на її території, розглядаючи питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянам для ведення особистого селянського господарства та про передачу ОСОБА_2 у власність земельної ділянки за кадастровим номером 352368500:02:000:1102, відмовила у затвердженні поданого проекту землеустрою через його невідповідність вимогам закону, про що прийняла рішення №1341 від 19.08.2021 року "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та вжиття заходів по недопущенню порушення чинного законодавства при розпорядженні землями комунальної власності".
Тож ОСОБА_2 не набув право власності на цю земельну ділянку, а 07.09.2021 року її державна реєстрація в ДЗК була скасована.
Згодом рішенням Вільшанського районного суду Кіровоградської області суду від 10.08.2023 року у цивільній справі №394/820/21, залишеним без змін постановою Кропивницького апеляційного суду від 10.01.2024 року, за позовами ОСОБА_2 та інших громадян рішення Новоархангельської селищної ради №1341 від 19.08.2021 року визнано недійсним. Також визнані недійсними рішення Новоархангельської селищної ради №1626 - №1647 від 30.09.2021 року про передачу у власність 22 громадянам новостворених земельних ділянок та скасовано державну реєстрацію права власності цих громадян на земельні ділянки. Зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області скасувати у ДЗК державну реєстрацію цих новостворених земельних ділянок та поновити у ДЗК записи про державну реєстрацію попередніх земельних ділянок, зокрема земельної ділянки за кадастровим номером 3523686500:02:000:1102.
Новоархангельська селищна рада стверджує, що після прийняття Вільшанським районним судом Кіровоградської області рішення суду у цивільній справі №394/820/21 вона вирішила оскаржити в порядку адміністративного судочинства наказ ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №11-11952/14-20-СГ від 03.09.2020 року "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", прийнятий за заявою ОСОБА_2 .
Наполягає, що цей позов подано з метою забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування, в інтересах членів територіальної громади, а право на позов виникло саме з моменту ухвалення рішення суду у цій цивільній справі.
Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Одним із основних принципів місцевого самоврядування є судовий захист прав місцевого самоврядування. (стаття 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Згідно з частиною 1 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 18-1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що орган місцевого самоврядування може бути позивачем та відповідачем у судах загальної юрисдикції, зокрема, звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування.
Згідно з пунктом 15 частини 4 статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільський, селищний, міський голова звертається до суду щодо визнання незаконними актів інших органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади, а також повноваження ради та її органів.
Відповідно до частини 4 статті 71 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи та посадові особи місцевого самоврядування мають право звертатися до суду щодо визнання незаконними актів місцевих органів виконавчої влади, інших органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальних громад, повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Згідно зі статтями 152, 155 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
У разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Відповідно до частини 1 статті 55, частини 2 статті 124 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.
Згідно зі статтею 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини 4 статті 5 КАС України суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України
Згідно з частинами 1, 2 статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Суд зазначає, що право на доступ до правосуддя не є абсолютним і обмежене передусім встановленим строком звернення до суду. Такий підхід обумовлений необхідністю дотримання верховенства права, а точніше, одного з його елементів - правової визначеності.
Законодавче закріплення строків звернення з адміністративним позовом до суду є гарантією стабільності публічно-правових відносин, призначенням якої є забезпечення своєчасної реалізації права на звернення до суду, стабільної діяльності суб`єктів владних повноважень при здійсненні управлінських функцій, дисциплінування учасників адміністративного судочинства. Інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Ці строки обмежують час, протягом якого публічно-правові відносини можуть вважатися спірними. Тому, якщо протягом законодавчо встановлено строку особа не звернулася до суду за вирішенням спору, відповідні відносини набувають ознаки стабільності.
День, коли особа дізналася про порушення свого права - це встановлений доказами день, коли позивач дізнався про рішення, дію чи бездіяльність, внаслідок якої відбулося порушення його прав, свобод чи інтересів. Доказами того, що особа знала про порушення своїх прав, є, зокрема, умови, за яких вона мала реальну можливість дізнатися про порушення своїх прав.
При вирішенні питання щодо дотримання строку звернення до адміністративного суду необхідно чітко диференціювати поняття "дізнався" та "повинен був дізнатись". Під поняттям "дізнався" необхідно розуміти конкретний час, момент, факт настання обізнаності особи щодо порушених її прав, свобод та інтересів. Поняття "повинен був дізнатися" необхідно розуміти як неможливість незнання, високу вірогідність, можливість дізнатися про порушення своїх прав. Зокрема, особа має можливість дізнатися про порушення своїх прав, якщо їй відомо про обставини прийняття рішення чи вчинення дій і у неї відсутні перешкоди для того, щоб дізнатися про те, яке рішення прийняте або які дії вчинені.
Право на звернення до суду з позовом виникає, коли особа фактично дізналася або мала реальну можливість дізнатися про наявність відповідного порушення (рішення, дії, бездіяльності), а не коли вона з`ясувала для себе, що певні рішення, дії чи бездіяльність стосовно неї є порушенням.
Поважними причинами для поновлення строку на подання адміністративного позову визнаються лише такі обставини, які є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи, пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення процесуальних дій та підтверджені належними доказами.
Суд установив, що Новоархангельська селищна рада дізналася про наказ ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №11-11952/14-20-СГ від 03.09.2020 року "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" у серпні 2021 року, коли за заявою ОСОБА_2 згідно з передбаченою статтею 118 ЗК України процедурою розглядала питання про затвердження проекту землеустрою, розробленого за цим наказом, та своїм рішенням №1341 від 19.08.2021 року відмовила у затвердженні розробленого проекту саме з підстав незаконності наказів ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області, про що і вказано у рішенні №1341 від 19.08.2021 року.
Тож Новоархангельська селищна рада достеменно знала про спірний наказ, про обставини його прийняття та про його правові наслідки ще у серпні 2021 року. Вважаючи це рішення (правовий акт індивідуальної дії) органу виконавчої влади незаконним та таким, що порушує права територіальної громади або обмежує повноваження органів місцевого самоврядування, селищна рада вправі була оскаржити його до суду у встановлений строк.
Втім, з цим позовом Новоархангельська селищна рада звернулася до суду лише 29.12.2023 року, значно пропустивши шестимісячний строк, установлений частиною 2 статті 122 КАС України для звернення до адміністративного суду.
Новоархангельська селищна рада у позовній заяві та у заяві від 17.01.2024 року про поновлення строку звернення до суду не довела існування об`єктивно непереборних обставин, які не залежали від її волевиявлення та були пов`язані з дійсними істотними перешкодами/труднощами для своєчасного звернення до суду з позовом у встановлений законом строк або у максимально короткий термін після закінчення цього строку.
Запровадження в Україні з 24.02.2022 року воєнного стану не може бути безумовною підставою для поновлення пропущеного строку звернення до суду без надання відповідних доказів того, як саме ця обставина вплинула на своєчасність звернення позивача до суду з цим позовом. Таких доказів позивач не надав.
Факт судового розгляду цивільної справи №394/820/21 та прийняття у ній судом рішення про недійсність рішення Новоархангельської селищної ради №1341 від 19.08.2021 року та про поновлення у ДЗК запису про державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3523686500:02:000:1102, яка була запроектована на підставі спірного наказу №11-11952/14-20-СГ від 03.09.2020 року за заявою ОСОБА_2 , не змінює момент, з якого Новоархангельська селищна рада, вважаючи незаконним цей наказ, мала право оскаржити його до суду, і не дає суду підстав для визнання поважними причин пропуску строку звернення до суду з цим позовом.
Фактично цей позов Новоархангельської селищної ради спрямований на переоцінку доказів та обставин, яким була надана оцінка судами у цивільній справі №394/820/21, рішення у якій набрали законної сили, що суперечить принципу обов`язковості судових рішень.
Наслідки пропущення строків звернення до адміністративного суду передбачені статтею 123 КАС України, якою установлено таке:
3. Якщо факт пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду буде виявлено судом після відкриття провадження в адміністративній справі і позивач не заявить про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними, суд залишає позовну заяву без розгляду.
4. Якщо після відкриття провадження у справі суд дійде висновку, що викладений в ухвалі про відкриття провадження у справі висновок суду про визнання поважними причин пропуску строку звернення до адміністративного суду був передчасним, і суд не знайде інших підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, суд залишає позовну заяву без розгляду.
За правилами пункту 8 частини 1 статті 240 КАС України суд своєю ухвалою залишає позов без розгляду з підстав, визначених частинами третьою та четвертою статті 123 цього Кодексу.
Суд прийшов до висновку, що оскільки Новоархангельська селищна рада пропустила строк звернення до адміністративного суду з позовом, а підстави, наведені у заяві про поновлення цього строку, не є поважними, тому позовну заяву слід залишити без розгляду.
Керуючись статтями 123, 240, 248, 256, 294, 295 КАС України, суд -
У Х В А Л И В:
Адміністративний позов Новоархангельської селищної ради до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області залишити без розгляду.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду у 15 - денний строк, установлений статтею 295 КАС України
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. ЧЕРНИШ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2024 |
Оприлюднено | 17.04.2024 |
Номер документу | 118361286 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. ЧЕРНИШ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні