ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" квітня 2024 р. Справа№ 925/1605/23
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Суліма В.В.
суддів: Майданевича А.Г.
Коротун О.М.
без виклику представників сторін
розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Черкаська виробничо-торгова компанія»
на рішення Господарського суду Черкаської області від 08.02.2024 року
у справі № 925/1605/23 (суддя - Кучеренко Н.І.)
за позовом Комунального підприємства «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Черкаська виробничо-торгова компанія»
про стягнення 173 094, 78 грн,-
ВСТАНОВИВ:
Комунальне підприємство «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради звернулося до Господарського суду Черкаської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Черкаська виробничо-торгова компанія», у якому просить суд стягнути з відповідача заборгованість за договором №26 від 18.02.2022 у розмірі 173 094,78 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач у порушення умов укладеного між сторонами договору, здійснив скид стічних вод з понаднормативним забрудненням у міську систему каналізації, за очищення яких не оплатив, що є порушенням умов договору та вимог чинного законодавства та є підставою для стягнення з відповідача плати за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах у примусовому порядку.
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 08.02.2024 у справі №925/1605/23 позов задоволено повністю. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «Черкаська виробничо-торгова компанія» на користь Комунального підприємства «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради 173 094,78 грн. та 2 684,00 грн. заборгованості.
Не погодившись із прийнятим судовим рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю «Черкаська виробничо-торгова компанія» звернулось до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, відповідно до якої просить скасувати рішення Господарського суду Черкаської області від 08.02.2024 та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції. При винесені рішення апеляційної інстанції, врахувати обставини викладені в апеляційні скарзі, які ґрунтуються на нормах нової Конституції України від 28.06.1996, на висновках та рішеннях КСУ, та у випадках, якщо при розгляді справи стане відомо, що застосовані судом закони України протирічать нормам нової Конституції України від 28.06.1996 року, та висновкам і рішенням КСУ, застосувати норми нової Конституції України від 28.06.1996 року, як норми прямої дії відповідно до розділу 3 ст. 22, п. 1., та останнього речення п. 12 розділу перехідних положень нової Конституції України від 28.06.1996 року.
Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції при винесенні рішення були порушені норми процесуального та матеріального права.
Зокрема, порушено п.п.3 п. 1 ст. 237 ГПК України, а саме в тексті судового рішення не вказано, які саме норми матеріального права належить застосовувати до правовідносин, які досліджувались судом. Доказорм порушення є зазначення в останньому реченні мотивувальної частини рішення лише норм процесуального права.
Також судом порушено вимогу ст. 219 ГПК України, в тексті судового рішення не зазначено факт виходу суду до нарадчої кімнати для ухвалення судового рішення, час знаходження у нарадчій кімнаті та місцезнаходження нарадчої кімнати.
Апелянт вважає, що судове засідання у даній справі взагалі не відбулося, оскільки в тексті рішення не зазначено особу секретаря судового засідання.
Крім того, скаржник зазначає, що судом першої інстанції не досліджено факт належності позивача та відповідність створення юридичної особи - КП «Черкасиводоканал».
Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29.02.2024 апеляційну скаргу передано на розгляд колегії суддів Північного апеляційного господарського суду у складі: головуючий суддя: Сулім В.В., судді: Майданевич А.Г., Коротун О.М.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 05.03.2024 апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Черкаська виробничо-торгова компанія» на рішення Господарського суду Черкаської області від 08.02.2024 у справі №925/1605/23 залишено без руху та надано заявникові строк на усунення недоліків десять днів з дня отримання копії ухвали.
На виконання вищезазначеної ухвали суду, 19.03.2024 від Товариства з обмеженою відповідальністю «Черкаська виробничо-торгова компанія» надійшла заява про усунення недоліків апеляційної скарги, якої додано копію платіжної інструкції №8844158 від 07.03.2024 про сплату судового збору в сумі 4 027,501 грн.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 20.03.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Черкаська виробничо-торгова компанія». Розгляд апеляційної скарги вирішено здійснювати у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (без проведення судового засідання).
26.03.2024 через відділ забезпечення автоматизованого розподілу, контролю та моніторингу виконання документів Північного апеляційного господарського суду від відповідача надійшло клопотання, відповідно до якого останній просив суд при проведенні апеляційного судового розгляду справи № 925/1605/23 та під час постановлення та виготовлення процесуальних рішень дотримуватись вимог п. 1 ст. 3 ГПК України та рекомендацій пленуму Верховного Суду України в його постанові № 9 від 01.11.1996 та додати копію постанови Пленуму Верховного Суду України № 9 від 01.11.1996 року до матеріалів справи № 925/1605/23.
Також 26.03.2024 через відділ забезпечення автоматизованого розподілу, контролю та моніторингу виконання документів Північного апеляційного господарського суду від відповідача надійшло клопотання про розгляд апеляційної скарги по справі № 925/1605/23 у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
В обґрунтування зазначеного клопотання відповідач послався на те, що відповідно до п.п. 2 п. 6 ст. 252 ГПК України, характер спірних правовідносин та предмет доказуванн у справі вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.
Розглянувши вказане клопотання колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ч.ч. 1, 10 ст. 270 ГПК України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі. Апеляційні скарги на рішення господарського суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.
Відповідно до ч. 5 ст. 252 ГПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
В ч. 6 ст. 252 ГПК України передбачено, що суд може відмовити в задоволенні клопотання сторони про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін за одночасного існування таких умов: 1) предметом позову є стягнення грошової суми, розмір якої не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб; 2) характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.
Частиною 4 ст. 247 ГПК України визначено, що у порядку спрощеного позовного провадження не можуть бути розглянуті справи: 1) про банкрутство; 2) за заявами про затвердження планів санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство; 3) у спорах, які виникають з корпоративних відносин, та спорах з правочинів щодо корпоративних прав (акцій); 4) у спорах щодо захисту прав інтелектуальної власності, крім справ про стягнення грошової суми, розмір якої не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб; 5) у спорах, що виникають з відносин, пов`язаних із захистом економічної конкуренції, обмеженням монополізму в господарській діяльності, захистом від недобросовісної конкуренції; 6) у спорах між юридичною особою та її посадовою особою (у тому числі посадовою особою, повноваження якої припинені) про відшкодування збитків, заподіяних такою посадовою особою юридичній особі її діями (бездіяльністю); 7) у спорах щодо приватизації державного чи комунального майна; 8) в яких ціна позову перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб; 9) інші вимоги, об`єднані з вимогами у спорах, вказаних у пунктах 3-8 цієї частини.
Враховуючи, що за ціною позову дана справа є малозначною та зважаючи на характер спірних правовідносин, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення клопотання про розгляд апеляційної скарги у судовому засіданні з викликом сторін.
27.03.2024 до Північного апеляційного господарського суду від відповідача надійшла заява, відповідно до якої останній просить суд до початку судового засідання надати апелянту - Товариству з обмеженою відповідальністю «Черкаська виробничо-торгова компанія» результати проведеної судом підготовки справи № 925/1605/23 до розгляду.
Розглянувши вказану заяву, колегія суддів зазначає, що відповідно до ст. 267 та ст. 268 ГПК України, нормами господарського процесуального законодавства не передбачено ухвалення процесуальних документів за наслідками проведення підготовчих дій.
Так, згідно із ст. 268 ГПК України після проведення підготовчих дій суддя-доповідач доповідає про них колегії суддів, яка вирішує питання про проведення додаткових підготовчих дій в разі необхідності та призначення справи до розгляду.
При цьому, відповідно до ч. 3 ст. 252 ГПК України підготовче засідання при розгляді справи в порядку спрощеного провадження не проводиться.
Враховуючи зазначене, колегія суддів відмовляє у задоволенні вищевказаної заяви відповідача.
16.04.2024 до Північного апеляційного господарського суду від відповідача надійшла заява про відкликання апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю «Черкаська виробничо-торгова компанія» на рішення Господарського суду Черкаської області від 08.02.2024 у справі № 925/1605/21 на підставі ч. 3 ст. 266 ГПК України.
Згідно із ч. 3 ст. 266 ГПК України особа, яка подала апеляційну скаргу, має право відкликати її до постановлення ухвали про відкриття апеляційного провадження.
Беручи до уваги, що ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 20.03.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Черкаська виробничо-торгова компанія» на рішення Господарського суду Черкаської області від 08.02.2024 у справі № 925/1605/21, зважаючи на те, що відкликання апеляційної скарги можливо лише до відкриття апеляційного провадження, колегія суддів відмовляє у задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Черкаська виробничо-торгова компанія» про відкликання апеляційної скарги.
Позивач своїм правом згідно ч. 1 ст. 263 ГПК України не скористався, відзив на апеляційну скаргу не надав, що згідно із ч. 3 ст. 263 ГПК України не перешкоджає перегляду оскаржуваного рішення суду першої інстанції в апеляційному порядку.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази в їх сукупності, перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом норм процесуального права, з огляду на викладені скаржником доводи та вимоги апеляційної скарги, Північний апеляційний господарський суд дійшов наступного.
Відповідно до ст. 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Як вбачається зі матеріалів справи та вірно встановлено судом першої інстанції, 18.02.2022 між Комунальним підприємством «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради (виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Черкаська виробничо-торгова компанія» (споживач) було укладено договір про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення (далі договір). За умовами цього договору виконавець зобов`язується надати споживачеві послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, а споживач зобов`язується оплачувати надані послуги за тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у порядку, строки та на умовах, передбачених договором (пункт 1 договору).
Споживач зобов`язаний: раціонально використовувати питну воду, не допускати її витоки; не перешкоджати здійсненню контролю за технічним станом інженерного обладнання в приміщеннях; утримувати в належному технічному і санітарному стані водопровідні мережі та обладнання; допускати у своє житлове приміщення (інший об`єкт нерухомого майна) виконавця або його представника у порядку, визначеному законом, для ліквідації аварій, усунення неполадок санітарно-технічного та інженерного обладнання, його встановлення і заміни, проведення технічних та профілактичних оглядів і перевірки показань засобів обліку (пункт 31 договору).
Виконавець має право: здійснювати контроль за технічним станом інженерного обладнання будівель, вимагати термінового усунення витоків з водопровідних мереж та обладнання, забезпечувати встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку питної води відповідно до Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання»; вимагати від споживача дотримання правил експлуатації жилих приміщень та прибудинкової території; санітарно-гігієнічних правил і правил пожежної безпеки, вимог інших нормативно-правових актів у сфері комунальних послуг ; вимагати від споживача своєчасного проведення робіт з усунення виявлених неполадок, пов`язаних з експлуатацією спільного майна, що виникли з вини споживача, або відшкодування вартості таких робіт; звертатися до суду у разі порушення споживачами умов договору (пункт 32 договору).
За умовами договору сторони домовилися про те, що розрахунок середньорічного об`єму стічних вод, що утворюються внаслідок випадання атмосферних опадів, сніготанення та здійснення поливально-мийних робіт під час прибирання територій (далі - поверхневі стічні води), і неорганізовано потрапляють в мережі водовідведення споживача або через дощозбірники і колодязі на мережах водовідведення, які розташовані на території споживача, у мережі водовідведення виконавця, як при загальносплавній. так і при роздільній системі водовідведення, здійснюється у відповідності до вимог «Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України» №190.
Приймання стічних вод від споживача у каналізаційну мережу м.Черкаси здійснюється на підставі Правил приймання стічних вод у каналізаційну мережу м.Черкаси, затверджених рішенням Черкаської міської ради від 24.04.2019 №480.
Обсяг наданих споживачу послуг з централізованого водовідведення визначаються на рівні обсягів спожитих ним послуг з централізованого водопостачання та постачання гарячої води.
Гранично допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах які скидаються споживачем у міську каналізацію, повинні відповідати Правилам приймання стічних вод у каналізаційну мережу м.Черкаси, затверджених рішенням Черкаської міської ради №490 від 24.04 2019.
За перевищення гранично допустимих концентрацій у стічних водах споживача, що скидаються ним у комунальну каналізацію, споживач сплачує водоканалу плату за скид понаднормативних забруднюючих речовин відповідно до Правил приймання.
Договір укладається строком на один рік. Якщо за місяць до закінчення цього строку жодна із сторін не повідомить письмову іншу сторону про відмову від договору, договір вважається продовженим на один рік (пункт 52 договору).
Договір підписаний уповноваженими представниками виконавця та споживача та скріплений відповідними печатками підприємств.
Згідно з наказом Товариства з обмеженою відповідальністю «Черкаська виробничо-торгова компанія» №1 від 04.01.2022, головний інженер Саламаха Микола Дмитрович призначений уповноваженим представником товариства для відбору проб стічних вод з правом підписання актів відбору проб стічних вод підприємства.
Як вірно встановлено судом першоїі інстанції, 10.05.2023 з метою контролю якості та властивостей стічних вод, що скидаються відповідачем у каналізаційну мережу м.Черкаси за адресою: м.Черкаси, вул.Смілянська, 159/3 представниками позивача у присутності представника відповідача головного інженера Саламахи М.Д. з контрольних колодязів №2 та №3 був здійснений відбір разової контрольної проби. За результатами відбору були складені акти відбору проб стічних вод споживачів м. Черкаси: №316 та №317 від 10.05.2023, які були підписані представниками обох сторін без зауважень.
У акті відбору проб стічних вод №316 від 10.05.2023 зазначено, що відбір проб проведено за адресою вулиця Смілянська 159/3, місто Черкаси (контрольний колодязь №2). Мета відбору контроль якості стічної води; вид проби контрольна; спосіб відбору ручний, пробовідбірник для відбору виготовлений із нержавіючої сталі; об`єкт контрольної відібраної проби (2,5 л + 2,0 л + 0,5 л с + (0,5 л) п; об`єми паралельної та арбітражної проби відмовились.
У акті відбору проб стічних вод №317 від 10.05.2023 зазначено, що відбір проб проведено за адресою вулиця Смілянська 159/3, місто Черкаси (контрольний колодязь №3). Мета відбору контроль якості стічної води; вид проби контрольна; спосіб відбору ручний, пробовідбірник для відбору виготовлений із нержавіючої сталі; об`єкт контрольної відібраної проби (2,5 л + 2,0 л + 0,5 л с + (0,5 л) п; об`єми паралельної та арбітражної проби відмовились.
За результатом аналізу відібраних контрольних проб було виявлено перевищення допустимих концентрацій по контрольному колодязю №2: ХСК, хлоридів, іонів амонію, фосфатів, а по контрольному колодязю №3 іонів амонію та фосфатів, що було зафіксовано протоколом до рахунку про сплату за скид до системи централізованого водовідведення стічних вод із забрудненням, концентрації яких перевищують допустимі норми №25 від 31.05.2023 (далі протокол №25).
Відповідно до протоколу №25 результати дослідження проб з контрольного колодязю №2: ХСК 7575,75 мгО/дм3 (максимально допустиме значення показника 400,00 мгО/дм3); хлориди 562,82 мг/дм3 (максимально допустиме значення показника 243,6 мг/дм3); іони амонію 25,60 мг/дм3 (максимально допустиме значення показника 17,1 мг/дм3); фосфати 54,73 мг/дм3 (максимально допустиме значення показника 3,7 мг/дм3). Результати дослідження проб з контрольного колодязю №3: іони амонію 39,87 мг/дм3 (максимально допустиме значення показника 17,1 мг/дм3); фосфати 7,57 мг/дм3 (максимально допустиме значення показника 3,7 мг/дм3). Обсяг стічних вод для розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень за період з 30.03.2023 до 10.05.2023 становить: 1286,050 м3 31,740 м3 = 1254,31 м3. Згідно з пунктом 3.6 Правил величина плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненнями становить 10,00 * 13,80 грн/м3 * 1254,31 м3 = 173 094,78 грн, де 13,80 грн - тариф на централізоване водовідведення, грн/м3 з ПДВ.
Про результати лабораторних досліджень відповідача було повідомлено телефонограмою від 15.05.2023, яку прийняв заступник директора з питань охороні праці Лаврік Леонід Іванович (а.с.16).
Рахунок на оплату №128046 від 31.05.2023, протокол №25 та додаток до протоколу позивач направив на адресу відповідача, проте ці документи отримані відповідачем не були та 27.06.2023 повернулись позивачу із причиною невручення «за письмовою відмовою адресата», що підтверджене відповідним трекінгом (а.с.20-22).
26.09.2023 позивач направив відповідачу досудову вимогу №4689/12 від 25.09.2023, у якій повідомив відповідача про те, що за результатом аналізу відібраних контрольних проб було виявлено перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин, що було зафіксовано у протоколі №25 від 31.05.2023 та пропонував відповідачу протягом 7 календарних днів з моменту отримання цієї вимоги заплатити кошти у сумі 173 094,78 грн.
Вимога була отримана представником відповідача, про що свідчить його підпис на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення, проте залишена відповідачем без відповіді та без задоволення.
Враховуючи зазначене, позивач звернувся до суду з позовом про стягнення з відповідача коштів за скид понаднормативних забруднень у сумі 173 094,78 грн.
Предметом спору у цій справі є вимога позивача про стягнення з відповідача плати за скид понаднормативних забруднень у стічні води на підставі договору про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення.
Правовідносини, що виникли між сторонами у справі за своєю правовою природою є відносинами у сфері надання послуг водопостачання та водовідведення.
Порядок користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення населених пунктів України визначають Правила користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, які затверджені Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 №190 (далі - Правила №190).
Ці Правила є обов`язковими для всіх споживачів, які отримують послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (далі - споживач), та суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність у сфері централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення та мають у власності, господарському віданні або оперативному управлінні об`єкти, системи централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення, і з якими суб`єктом господарювання укладено договір на отримання послуг з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення (далі - виконавець послуги з централізованого водопостачання/централізованого водовідведення), замовників послуг з централізованого водопостачання та водовідведення.
Договірні відносини між виконавцем послуги з централізованого водопостачання/централізованого водовідведення та споживачем здійснюються виключно на договірних засадах відповідно до Законів України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», «Про житлово-комунальні послуги» та «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання».
До повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, належить затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення (частина 1 статті 11 «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» у редакції, що діяла на момент складення протоколу №25 від 31.05.2023).
Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради №697 від 05.09.2022 «Про затвердження Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Черкаси» затверджені місцеві правила прийняття стічних вод до системи водовідведення м. Черкаси.
Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради №272 від 15.03.2023 «Про внесення змін до Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Черкаси», внесені зміни до рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 05.09.2022 №697 «Про затвердження Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Черкаси» ці Правила викладені у новій редакції (далі Правила).
Ці Правила поширюються на суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність з централізованого водовідведення (далі - виконавці), на юридичних осіб незалежно від форм власності та відомчої належності, фізичних осіб-підприємців, фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи у контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які використовують воду (також питну) для виробництва товарів та надання послуг, та скидають стічні води до міської системи централізованого водовідведення або безпосередньо у очисні споруди системи централізованого водовідведення виконавця (далі - споживачі) (пункт 1.2 Правил).
Правила регламентують умови користування системою комунального водовідведення міста Черкаси і нормативи водовідведення за кількістю і якістю стічних вод, прийнятих від споживачів у систему водовідведення міста (пункт 1.4 Правил).
Взаємовідносини між Комунальним підприємством «Черкасиводоканал» і споживачами регламентує договір на водовідведення, а також ці Правила і нормативні акти, що діють у період дії договору (пункт 1.6 Правил).
Для всіх споживачів, які визначені у пункті 1.2 розділу 1 цих Правил, що скидають стічні води в систему водовідведення м. Черкаси, встановлюються єдині допустимі концентрації забруднюючих речовин (далі ДК) згідно з таблицею 1 пункту. 1.16. ДК забруднюючих речовин встановлюються, виходячи з технічних можливостей міської мережі водовідведення та очисних споруд, на підставі затверджених гранично допустимих концентрацій (далі ГДК) забруднюючих речовин, які надходять з очищеними стічними водами в водний об`єкт і якісного складу води з міської мережі водопостачання, та з урахуванням вимог Правил приймання, Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №465 від 25.03.1999, та Правил користування (пункт 1.15 Правил).
Споживачі несуть встановлену законодавством відповідальність за порушення цих Правил і за аварійні ситуації, що можуть виникнути на міських мережах водовідведення і очисних спорудах внаслідок скидання споживачем у систему централізованого водовідведення забруднень, що кількісно і якісно не відповідають вимогам цих Правил (пункт 1.18 Правил).
Комунальне підприємство «Черкасиводоканал» серед іншого має право здійснювати обстеження локальних очисних споруд і мережі водовідведення споживачів, вимагати від споживачів надання інформації та документів щодо зазначених мереж і споруд, які перебувають на балансі споживачів, їх технічного стану, також документів, що підтверджують проведення відновлення пропускної здатності трубопроводів та колекторів, хімічних реагентів, що використовуються споживачами та спричиняють забруднення у стічних водах (сертифікати, переліки, проекти), вивозу та утилізації осадів стічних вод, вжиття заходів з метою дотримання якості та режиму скидання стічних вод згідно з вимогами цих Правил; контролювати якість, кількість і режим скидання стічних вод споживачами; пред`являти споживачам у встановленому порядку рахунки за скид понаднормативних забруднень із застосуванням коефіцієнта кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень, при порушенні цих Правил; пред`являти споживачам претензії та позови (в установленому порядку) щодо відшкодування збитків, заподіяних системам водовідведення комунальної власності, а також виставляти рахунки за скид понаднормативних забруднень (пункт 2.1 Правил).
Споживачі серед іншого зобов`язані виконувати в повному обсязі вимоги цих Правил та договору на водовідведення, своєчасно оплачувати рахунки Комунального підприємства «Черкасиводоканал» за надані послуги; дотримуватись встановлених Комунальним підприємством «Черкасиводоканал» кількісних та якісних показників стічних вод на випусках водовідведення споживача; сплачувати рахунки за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин в строки встановлені цими Правилами; компенсувати збитки, заподіяні стічними водами міській системі водовідведення, водному об`єкту або іншим споживачам міської системи водовідведення; здійснювати систематичний контроль за кількістю та якістю стічних вод, які скидаються ними до систем централізованого водовідведення, згідно з графіком відбору проб, погодженим з Комунальним підприємством «Черкасиводоканал», надавати Комунальному підприємству «Черкасиводоканал» інформацію про обсяги та якісний склад стічних вод, які скидають до систем централізованого водовідведення (пункт 2.4 Правил).
При встановленні факту одночасного скидання до системи централізованого водовідведення декількох забруднюючих речовин у концентраціях, що перевищують ДК, коефіцієнт кратності Кк визначається за відповідною формулою, яка наведена в цьому пункті. Загальний коефіцієнт кратності з урахуванням перевищення допустимої концентрації кількох речовин та інших порушень не може бути більше ніж 10. Якщо за розрахунком Кк більше ніж 10, приймають Кк = 10, крім випадків, передбачених пунктом 3.7 цього розділу (пункт 3.14 Правил).
Плата за скид споживачем стічних вод із перевищенням ДК забруднюючих речовин, що встановлено аналізом контрольної проби та підтверджено актом відбору проб, стягується за розрахунковий період від дати попереднього відбору контрольної проби до дати зафіксованого порушення, але не більше дев`яноста днів (пункт 3.15 Правил).
Якщо споживач скидає стоки у міську мережу водовідведення декількома випусками, визначення коефіцієнта кратності Кк проводиться по кожному випуску. Розрахунок плати за скид понаднормативних забруднень проводиться на весь обсяг стічних вод, що скидається споживачем у міську мережу водовідведення за розрахунковий період, із застосуванням максимального коефіцієнта кратності Кк, отриманого в результаті такого визначення (пункт 3.17 Правил).
Плата за скид стічних вод до систем централізованого водовідведення у разі порушення вимог щодо якості і режиму їх скидання вноситься споживачем на рахунок КП «Черкасиводоканал» у строк не більше семи робочих днів з дати отримання рахунка за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та протоколу до рахунка про сплату за скид до міської мережі водовідведення стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми. У разі прострочення платежів з споживачів стягується пеня згідно з умовами договору (пункт 3.22 Правил).
Споживачі зобов`язані здійснювати самоконтроль за кількістю та якістю стічних вод, які вони скидають до міської системи водовідведення. Перелік забруднень, на наявність яких провадиться аналіз, та періодичність контролю встановлюються КП «Черкасиводоканал». За наявності локальних очисних споруд споживачі повинні здійснювати кількісний та якісний контроль стічних вод, що надходять, очищених стічних вод та враховувати об`єми видалених із стічних вод осадів. На вивіз та утилізацію осадів повинні бути оформлені відповідні документи (акти, накладні, рахунки), які зберігаються у споживачів не менше трьох років. Місця та періодичність відбору проб споживачами мають бути погоджені з КП «Черкасиводоканал».
Споживачі, які скидають стічні води до системи централізованого водовідведення, повинні забезпечити можливість проведення КП «Черкасиводоканал» у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод (пункт 6.5 Правил).
З метою контролю якості стічних вод споживачів КП «Черкасиводоканал» здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних разових проб стічних вод споживачів виконується уповноваженим представником КП «Черкасиводоканал», який має необхідне технічне забезпечення та несе відповідальність за відбір, доставку, зберігання, оформлення документів, дотримання правил техніки безпеки при доставці проб до лабораторії. Відбір контрольних разових проб здійснюється з контрольного колодязя в присутності представника споживача та фіксується у Акті відбору проб, який підписують як представник КП «Черкасиводоканал», так і представник споживача (додаток 1 до Порядку відбору проб). У разі відмови представника споживача поставити свій підпис представник КП «Черкасиводоканал» зазначає про це в акті (пункт 6.9 Правил).
При виявленні перевищення ДК забруднюючих речовин КП «Черкасиводоканал» виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Кк, розрахованим за фактичними концентраціями забруднюючих речовин, згідно розділу 3 цих Правил, при цьому період, за який стягується плата, розраховується згідно з пунктом 3.15 цих Правил (пункт 6.17 Правил).
У разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин, встановлених цими Правилами, КП «Черкасиводоканал» у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживача та результати хімічного аналізу шляхом надсилання тексту повідомлення телефонограмою на стаціонарний або мобільний номер телефону споживача та/або електронною поштою (за наявності) (пункт 6.21 Правил).
У строк, що не перевищує шести місяців після визначення перевищення допустимих концентрацій, КП «Черкасиводоканал» направляє споживачу рахунок за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та протокол до рахунку про сплату за скид до міської мережі водовідведення стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми (пункт 6.22 Правил).
Як вірно встановлено судом першої інстанції, з метою контролю якості стічної води, що надходить від відповідача у каналізаційну мережу міста Черкаси, позивач здійснив відбір разової контрольної проби стічної води для вимірювання показників їх складу та властивостей.
Позивач здійснив відбір стічної води з контрольного колодязя в присутності уповноваженого представника відповідача Саламахи Миколи Дмитровича, який підписав акт відбору проб без зауважень та підтвердив відбір проб води з належного контрольного колодязя відповідача.
Для визначення вмісту забруднень у стічних водах позивач провів лабораторне дослідження, за результатами якого встановив невідповідність стічної води, яку відповідач скидає в систему каналізаційної мережі міста Черкаси, Правилам приймання стічних вод у каналізаційну мережу міста Черкаси.
Невідповідність стічної води Правилам приймання стічних вод у каналізаційну мережу міста Черкаси стало підставою для нарахування позивачем відповідачу плати за скид стічних вод із перевищенням забруднюючих речовин.
За розрахунком позивача, об`єм стоків, які скидаються по випуску водовідведення з контрольним колодязем ККконтр№1, визначається за показаннями приладу обліку Sensus iPERL 020 зав.№ 8SEN01 21762742, радіомодуль №1012-176-2742 і за період з 30.03.2023 по 10.05.2023 становить 31,740 м3 (538,143 м3 - 506,403 м3).
Обсяг стічних вод для розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень здійснено за період з 30.03.2023 до 10.05.2023 і визначений в об`ємі 1254,31 м3 (1286,050 м3 - 31,740 м3).
Як зазначалось судом вище, при встановленні факту одночасного скидання до системи централізованого водовідведення декількох забруднюючих речовин у концентраціях, що перевищують ДК, коефіцієнт кратності Кк визначається за відповідною формулою, яка наведена в цьому пункті. Загальний коефіцієнт кратності з урахуванням перевищення допустимої концентрації кількох речовин та інших порушень не може бути більше ніж 10. Якщо за розрахунком Кк більше ніж 10, приймають Кк = 10, крім випадків, передбачених пунктом 3.7 цього розділу (пункт 3.14 Правил).
Коефіцієнти кратності по випусках водовідведення з контрольними колодязями ККконтр№2 та ККконтр№3 визначаються за формулою згідно з пунктом 3.14 Правил:
Відповідно до пункту 3.14 Правил коефіцієнт кратності для розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень позивачем прийнято 10,0, оскільки Загальний коефіцієнт кратності з урахуванням перевищення допустимої концентрації більше 10,0.
Згідно з пунктом 3.6 Правил величина плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями становить: 10,0 * 13,80 грн/м3 * 1254,31 м3 = 173 094,78 грн, де 13,80 - тариф на централізоване водовідведення, грн/м3 з ПДВ.
Згідно з Правилами, споживач зобов`язаний дотримуватися встановлених кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках та сплачувати рахунки за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням при порушенні встановлених допустимих концентрацій забруднюючих речовин у концентрації, визначеної місцевими правилами приймання стічних вод.
Колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції про необґрунтованість тверджень відповідача щодо застосування до спірних правовідносин позивача та відповідача умов договору «Про надання послуг з централізованого водовідведення (в частині очищення стічних вод)» №91-221 від 12.07.2023, який укладений між Комунальним підприємством «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради та приватним акціонерним товариством «АЗОТ».
Так, дослідивши зміст вказаного договору суд встановлено, що предметом регулювання цього договору є правовідносини, що виникли між Комунальним підприємством «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради та приватним акціонерним товариством «АЗОТ». Цей договір не є предметом регулювання прав та обов`язків між сторонами у цій справі та не спростовує обставин скидання відповідачем стічних вод із перевищенням вмісту забруднюючих речовин.
Беручи до уваги викладене, колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції про порушення відповідачем зобов`язання щодо внесення плати за скид стічних вод, у тому числі і за понаднормативне забруднення, а тому вимога позивача про стягнення з відповідача заборгованості у сумі 173 094,78 грн є обґрунтованою та підлягає до задоволення.
Заперечуючи проти позовних вимог, апелянт зазначає, що суд першої інстанції не дослідив факт відповідності створення юридичної особи КП «Черкасиводоканал» Конституції України, нормам Цивільного кодексу України.
Колегія суддів зазначає, що державна реєстрація юридичних осіб - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи.
Частиною 1 ст. 25 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» передбачено, що державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації та судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі.
Державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації створення, припинення юридичної особи. За наявності підстав для відмови державний реєстратор приймає рішення про відмову.
Підстави для відмови у державній реєстрації визначені у ст. 28 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», серед яких, зокрема, подання документів особою, яка не має на це повноважень; порушення встановленого законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи; документи суперечать вимогам Конституції та законів України.
Крім того, колегія суддів вказує, що предметом доказування у справі є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Натомість, факт відповідності створення позивача - КП «Черкасиводоканал» не входить до предмету доказування у даній справі.
За таких обставин, твердження апелянта, що суд першої інстанції повинен був дослідити факт належності створення юридичної особи - позивача є необґрунтованим.
Щодо доводів апелянта, що судом першої інстанції не вказано норми матеріального права належить застосовувати до правовідносин, які досліджувались судом, оскільки в останньому реченні мотивувальної частини рішення вказано виключно норми процесуального права, то колегія суддів зазначає, що дійсно в кінці мотивувальної частини рішення суду першої інстанції вказані лише норми процесуального права, якими суд керувався при винесенні рішення. Водночас, норми матеріального права, які застосував суд, також зазначені в мотивувальній частині рішення.
При цьому, колегія суддів зазначає, що ст. 238 ГПК України не встановлено в якому розділі мотивувальної частини рішення суд повинен вказати норми матеріального права, якими він керується.
Щодо тверджень скаржника, що в тексті рішення суду першої інстанції не зазначено виходу суду до нарадчої кімнати, час знаходження у нарадчій кімнаті, місцезнаходження нарадчої кімнати, не вказано особу секретаря судового засідання, а також не проголошено судове рішення у судовому засіданні, то колегія суддів вважає вказані доводи безпідставними з огляду на наступне.
Згідно із ч. 2 ст. 252 ГПК України розгляд справи в порядку спрощеного провадження посинається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться.
Відповідно до ч. 13 ст. 8 ГПК України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.
У разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення (частина 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України).
Отже, враховуючи те, що справа в суді першої інстанції розглядалась за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, судове засідання не проводилося, а отже суд не виходив до нарадчої кімнати і в тексті рішення обґрунтовано відсутнє посилання на особу секретаря судового засідання. Крім того, враховуючи вищезазначене, у суду були відсутні правові підстави для проголошення повного тексту судового рішення у справі.
Колегія суддів апеляційного господарського суду вважає інші посилання скаржника, викладені ним в апеляційній скарзі такими, що не можуть бути підставою для скасування прийнятого у справі рішення, наведені доводи скаржника не спростовують висновків суду першої інстанції та зводяться до переоцінки доказів та встановлених судом обставин.
Отже, зазначені в апеляційній скарзі доводи не знайшли свого підтвердження під час перегляду рішення судом апеляційної інстанції, апелянт не подав жодних належних та допустимих доказів на підтвердження власних доводів, які могли б бути прийняті та дослідженні судом апеляційної інстанції в розумінні ст.ст. 73, 76-79, 86 Господарського процесуального кодексу України. А тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Судові витрати, згідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покласти на апелянта.
Керуючись ст. ст. 129, 269, 270, 275, 276 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Черкаська виробничо-торгова компанія» на рішення Господарського суду Черкаської області від 08.02.2024 року у справі № 925/1605/23 залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Черкаської області від 08.02.2024 року у справі № 925/1605/23 залишити без змін.
3. Судові витрати, понесені у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції, покласти на апелянта.
4. Матеріали справи № 925/1605/23 повернути до Господарського суду Черкаської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та, за загальним правилом, не підлягає оскарженню до Верховного Суду крім випадків, передбачених п. 2 ч. 3 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України.
Головуючий суддя В.В. Сулім
Судді А.Г. Майданевич
О.М. Коротун
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2024 |
Оприлюднено | 18.04.2024 |
Номер документу | 118416121 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Сулім В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні