РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 квітня 2024 року справа № 580/9697/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кульчицького С.О.,
за участю: секретаря судового засідання - Глийової В.Г.,
представника позивача - Бердник В.В. (за ордером),
представника відповідача - Слинько М.Г. (у порядку самопредставництва),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом приватного підприємства "Дніпробуд-Центр" до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради про визнання протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось приватне підприємство "Дніпробуд-Центр" (далі - позивач) з позовом до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради (далі - відповідач), в якому просить (з урахуванням позовної заяви у новій редакції від 14.11.2023 вх. № 50083/23):
- визнати протиправними дії відповідача по внесенню запису на Порталі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва про скасування позивачу містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва - житлового кварталу біля перехрестя вул. Лісова просіка та Можайського;
- зобов`язати відповідача відновити на Порталі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва інформацію (статус) про наявні в позивача містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва - житлового кварталу біля перехрестя вул. Лісова просіка та Можайського.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що дії відповідача щодо внесення запису про скасування позивачу містобудівних умов та обмежень є протиправними, а інформація на Порталі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва про наявні в позивача містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки біля перехрестя вул. Лісова просіка та вул. Можайського - підлягає відновленню. На час внесення відповідачем на Порталі державної електронної системи у сфері будівництва запису про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки біля перехрестя вул. Лісова просіка та Можайського», були відсутні підстави, встановлені законодавством. А прийняття Черкаською міською радою рішення про скасування наказу Департаменту архітектури та містобудування № 420 від 04 листопада 2019 року «Про затвердження ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівних умов та обмежень» не скасовує видані підприємству містобудівні умови та обмеження. Та й скасований наказ відповідача не є нормативним документом, який вичерпав свою дію фактом його виконання - затвердженням містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 16.11.2023 з врахуванням вимог ст. 122 КАС України прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач позов не визнав, надавши відзив на позовну заяву, де зазначив, що є виконавчим органом Черкаської міської ради, підконтрольним та підзвітним їй, а також підпорядкованим її виконавчому комітету та Черкаському міському голові. У своїй діяльності відповідач керується Конституцією України, законами України, нормативними актами Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, рішеннями Черкаської міської ради та її виконавчого комітету, розпорядженнями Черкаського міського голови та іншими НПА. Таким чином, відповідач, зокрема, зобов`язаний виконувати рішення прийняті Черкаською міською радою. В рішенні Черкаської міської ради від 02.03.2023 № 38-20, зазначено, що у зв`язку з прийняттям рішення Черкаської міської ради від 13.05.2021 № 5-318 про «Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)», наказ відповідача № 420 від 04.11.2019 «Про затвердження ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки біля перехрестя вул. Лісова Просіка та вул. Можайського» не відповідає діючій містобудівній документації, оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 7110136700:04:007:0020 віднесена наразі до території парків та скверів. Враховуючи прийняття Черкаською міською радою рішення 02.03.2023 № 38-20 «Про скасування наказу департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради від 04.11.2019 № 420 «Про затвердження ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки біля перехрестя вул. Лісова Просіка та вул. Можайського» та покладення виконання вказаного рішення саме на відповідача, було внесено відповідні відомості до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва щодо скасування відповідних містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкту будівництва позивача. Таким чином, протиправність у діях відповідача відсутня, а відповідно і відсутні підстави для задоволення позовних вимог.
Ухвалою від 15.01.2024 вирішено здійснити розгляд справи № 580/9697/23 за позовом приватного підприємства "Дніпробуд-Центр" до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради про визнання протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - за правилами загального позовного провадження. Продовжено строк підготовчого провадження у справі № 580/9697/23 на 30 днів та призначено підготовче засідання на 09 год 30 хв 29 січня 2024 року.
Усною ухвалою від 29.01.2024, що занесена до протоколу судового засідання, відкладено підготовче судове засідання на 20.02.2024 о 10:30.
Відповідно до довідки Черкаського окружного адміністративного суду від 20.02.2024 судове засідання призначене на 20.02.2024 з розгляду адміністративної справи № 580/9697/23 за позовом приватного підприємства "Дніпробуд-Центр" до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради про визнання протиправними та зобов`язання вчинити певні дії відкладено у зв`язку з перебуванням головуючого судді Кульчицького С.О. у відпустці. Розгляд адміністративної справи № 580/9697/23 відкладено на 06.03.2024 о 11 годині 30 хвилин.
Усною ухвалою від 06.03.2024, що занесена до протоколу судового засідання, закрито стадію підготовчого провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 21.03.2024 о 10:30.
Усною ухвалою від 21.03.2024, що занесена до протоколу судового засідання, оголошено перерву у судовому засіданні з розгляду справи по суті до 04.04.2024 о 12:00.
21.03.2024 вх. № 14818/24 до суду від представника позивача надійшли додаткові документи та пояснення, в яких зазначено, що підставою створення, порядок ведення та використання Порталу Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва регулюється Постановою КМУ від 23 червня 2021 року № 681 "Деякі питання забезпечення функціонування Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва" (https://zakon.rada.gov.Ua/laws/show/681-2021-%D0%BF#n40). Зі змісту даного документа вбачається, що вказана система була створена з метою забезпечення створення, перегляду, надсилання, прийняття, збирання, внесення, накопичення, обробки, використання, розгляду, зберігання, захисту, обліку та надання інформації у сфері будівництва, у сфері надання будівельної продукції на ринку, а також електронної взаємодії між фізичними та юридичними особами, державними органами, органами місцевого самоврядування, центрами надання адміністративних послуг під час отримання/надання адміністративних послуг та інших послуг у сфері будівництва, передбачених цим Порядком, здійснення заходів щодо архітектурно-будівельного контролю та нагляду. Відповідно, реєстрація дозвільних документів на основі вихідних даних зі статусом "Скасований" не допускається електронною системою у сфері будівництва.
01.04.2024 вх. № 16445/24 від представника відповідача до суду надійшли додаткові пояснення, де зазначено, що невід`ємною архівною складовою частиною Реєстру будівельної діяльності є єдиний реєстр документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів. У відповідності до ч. 5 ст. 22-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», електронна система створюється та функціонує за такими принципами, зокрема, обов`язковості внесення до електронної системи інформації (даних), визначеної частиною першою статті 22-2 цього Закону, змін до неї. Згідно з ч. 1 ст. 22-2 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», реєстр будівельної діяльності є компонентом електронної системи, який забезпечує створення, збирання, накопичення, обробку, захист, облік такої інформації, зокрема, містобудівних умов та обмежень. Згідно з ч. 2 ст. 22-2 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», з використанням Реєстру будівельної діяльності створюються такі електронні документи (крім документів, які містять відомості, що становлять державну таємницю) та здійснюються такі дії, зокрема, містобудівні умови та обмеження, зміни до них, відмова у їх наданні, скасування містобудівних умов та обмежень. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за відповідною заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки). Відповідно до ч. 6 ст. 29 Закону, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову в їх наданні здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня реєстрації заяви, затверджується наказом такого органу. Таким чином, містобудівні умови та обмеження є чинними лише після їх затвердження наказом уповноваженого органу містобудування та архітектури, за відсутності наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень, його скасування (визнання нечинним) або ж видання наказу неуповноваженим органом чи неуповноваженою особою, такі містобудівні умови та обмеження відповідно втрачають чинність, оскільки містобудівні умов та обмеження та наказ про їх затвердження є двома елементами одного цілого і не можуть існувати один без іншого. Уповноваженим органом містобудування та архітектури в даному випадку є Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради. Відповідно до п. 2.1. Положення про департамент, до повноважень департаменту відноситься зокрема, надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки або вмотивованої відмови в такому наданні шляхом видач відповідного наказу. Наказом департаменту архітектури та містобудування від 04.11.2019 № 420 було затверджено ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки біля перехрестя вул. Лісова просіка та вул. Можайського. Відповідно до п. 1.2. Положення про департамент, у своїй діяльності департамент керується Конституцією України, законами України, у тому числі Бюджетним кодексом України, нормативними актами Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, рішеннями Черкаської міської ради та її виконавчого комітету, розпорядженнями Черкаського міського голови, цим Положенням та іншими нормативно-правовими актами. Відповідно до п. 15 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до виключної компетенції сільських, селищних міських рад відноситься, скасування актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень. Рішенням Черкаської міської ради від 02.03.2023 № 38-20 було скасовано наказ департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради № 420 від 04.11.2019 у зв`язку з тим, що внаслідок прийняття рішення Черкаської міської ради від 13.05.2021 № 5-318 про «Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)», наказ Департаменту № 420 від 04.11.2019 «Про затвердження ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки біля перехрестя вул. Лісова Просіка та вул. Можайського» не відповідає діючій містобудівній документації, оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 7110136700:04:007:0020 віднесена наразі до території парків та скверів. Крім того, пунктом 2 рішення Черкаської міської ради від 02.03.2023 № 38-20 виконання вказаного рішення було покладено саме на департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради. Відповідно до абзацу другого підпункту 4 пункту 11 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 17 жовтня 2019 року № 199-ІХ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку надання адміністративних послуг у сфері будівництва та створення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва" Кабінетом Міністрів України постановою від 23.06.2021 № 681 було затверджено Порядок ведення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва. Відповідно до п. 1 Порядку, цей Порядок визначає процедуру та вимоги щодо ведення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (далі - електронна система). Відповідно до п. 60 Порядку, виключно з використанням Реєстру будівельної діяльності електронної системи створюються такі електронні документи (крім документів, які містять відомості, що становлять державну таємницю), зокрема: містобудівні умови та обмеження, зміни до них та відмова в їх наданні, скасування містобудівних умов та обмежень. Оскільки рішенням Черкаської міської ради від 02.03.2023 № 38-20 було скасовано наказ департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради № 420 від 04.11.2019 як складовий елемент, який вказує на чинність містобудівних умов та обмежень та покладено контроль за виконанням такого рішення на відповідача у справі, який в своїй діяльності в тому числі керується рішеннями Черкаської міської ради є їй підзвітним та підконтрольним, а тому відповідно було внесено відповідні відомості до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва щодо скасування відповідних містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкту будівництва позивача.
Присутній у судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги у повному обсязі та просив задовольнити позов повністю. Представник відповідача заперечив проти заявленого позову та просив відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог повністю.
У судовому засіданні 04.04.2024 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Вислухавши позицію представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Рішенням Черкаської міської ради від 20 грудня 2007 року № 4-251 надано ПП «Дніпробуд-Центр» земельну ділянку площею 12 176 кв.м., що за цільовим призначенням відноситься до земель житлової та громадської забудови, біля перехрестя вул. Лісова просіка та Можайського м. Черкаси в оренду на 49 років, під розташування та подальшу експлуатацію «таун-хаус» (будинків стрічкової забудови каскадного типу).
28 грудня 2007 року між Черкаською міською радою, як Орендодавцем, та ПП «Днінробуд-Центр», як Орендарем, на підставі вищезазначеного рішення був укладений договір оренди землі. Актом приймання-передачі земельної ділянки від 10 січня 2008 року вищевказана земельна ділянка була передана Орендодавцем Орендарю.
Відповідно до публічної кадастрової карти України кадастровий номер земельної ділянки - 7110136700:04:007:0020, цільове призначення: 02.10 Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури.
З метою недопущення порушень при проведенні будівельних робіт ПП «Дніпробуд-Центр» 18 жовтня 2017 року звернулося через ЦНАП з заявою про видачу містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки загальною площею 12 176 кв.м., яка розташована на розі вул. Лісова просіка та Можайського м. Черкаси.
04 листопада 2019 року Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради прийняв наказ № 420 «Про затвердження ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки біля перехрестя вул. Лісова просіка та вул. Можайського».
12 травня 2021 року Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради прийняв наказ № 662 про внесення змін до наказу Департаменту архітектури та містобудування від 04.11.2019 № 420 «Про затвердження ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки біля перехрестя вул. Лісова просіка та вул. Можайського», в частині граничнодопустимої висотності будівель, відсотку забудови та дотримання відстані до червоної лінії.
02.03.2023 Черкаська міська рада прийняла рішення № 38-20 «Про скасування наказу Департаменту архітектури та містобудування № 420 від 04 листопада 2019 року «Про затвердження ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки біля перехрестя вул. Лісова просіка та вул. Можайського».
03 жовтня 2023 року ПП «Дніпробуд-Центр» звернулось з листом № 18 до Управління державного архітектурно-будівельного контролю про надання роз`яснення щодо переліку необхідних документів для одержання права на початок виконання будівельних робіт.
У відповідь на вказаний лист позивач отримав інформацію про те, що ПП «Дніпробуд-Центр» не зможе зареєструвати дозвільні документи, оскільки рішенням Черкаської міської ради від 02.03.2023 № 38-20 «Про скасування наказу департаменту архітектури та містобудування № 420 від 04 листопада 2019 року «Про затвердження ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки біля перехрестя вул. Лісова просіка та вул. Можайського» вказаний наказ скасовано. На даний час в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва за реєстраційним номером MU01:2724-7241-2350-1855 наявний запис про містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки зі статусом - "Скасований".
На думку позивача дії відповідача по внесенню запису про скасування ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівних умов та обмежень є протиправними, а інформація на Порталі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва про наявні в ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки біля перехрестя вул. Лісова просіка та вул. Можайського - підлягає відновленню, у зв`язку із чим звернувся з даним позовом до суду.
Під час вирішення спору по суті суд зазначає таке.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Щодо скасування наказу департаменту архітектури та містобудування № 420 від 04 листопада 2019 року «Про затвердження ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки біля перехрестя вул. Лісова просіка та вул. Можайського», суд зазначає наступне.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності та принципи забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів, передбачені Законом України від 17.02.2011 № 3038-VI Про регулювання містобудівної діяльності (далі - Закон № 3038-VI).
Згідно з п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону № 3038-VI містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Відповідно до статті 6 Закону № 3038-VI управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, органами державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування.
Статтею 13 Закону України від 20.05.1999 № 687-XIV «Про архітектурну діяльність» (далі - Закон № 687-XIV) передбачено, що до уповноважених органів містобудування та архітектури належать: центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері архітектури; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері архітектури; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань архітектури; структурні підрозділи обласних, районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з питань архітектури; виконавчі органи сільських, селищних, міських рад з питань архітектури.
Частинами 2, 3 ст. 8 Закону № 3038-VI встановлено, що планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку. Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.
Відповідно до ч. 1 ст. 29 Закону № 3038-VI основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови та обмеження; технічні умови; завдання на проектування.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що містобудівні умови та обмеження є складовою вихідних даних, отримання яких є необхідною умовою для набуття власниками земельних ділянок або землекористувачами права на забудову земельної ділянки. Містобудівні умови та обмеження є видом містобудівної документації та визначають комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва, дотримання яких є обов`язковим для всіх суб`єктів містобудівної діяльності.
Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 21.08.2018 у справі № 445/765/16-а, від 27.02.2019 у справі № 809/721/18, від 10.10.2019 у справі № 260/1499/18, від 20.02.2020 у справі № 813/52/13-а.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Частинами 2, 3 ст. 29 Закону № 3038-VI передбачено, що фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за відповідною заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки).
Відповідно до ч. 6 ст. 29 Закону № 3038-VI, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову в їх наданні здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня реєстрації заяви, затверджується наказом такого органу.
Таким чином, містобудівні умови та обмеження є чинними лише після їх затвердження наказом уповноваженого органу містобудування та архітектури, за відсутності наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень, його скасування (визнання нечинним) або ж видання наказу неуповноваженим органом чи неуповноваженою особою, такі містобудівні умови та обмеження відповідно втрачають чинність, оскільки містобудівні умов та обмеження та наказ про їх затвердження є двома елементами одного цілого і перебувають у нерозривному зв`язку.
Враховуючи викладене, суд відхиляє, як необґрунтовані твердження представника позивача про те, що прийняття Черкаською міською радою рішення про скасування наказу департаменту архітектури та містобудування № 420 від 04 листопада 2019 року «Про затвердження ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівних умов та обмежень» не скасовує видані підприємству містобудівні умови та обмеження.
Щодо внесення відповідачем запису про скасування ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівних умов та обмежень на Порталі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва про наявні в ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки біля перехрестя вул. Лісова просіка та вул. Можайського, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 22-1 Закону № 3038-VI Єдина державна електронна система у сфері будівництва (далі - електронна система) - це єдина інформаційно-комунікаційна система у складі містобудівного кадастру, що забезпечує створення, перегляд, відправлення, прийняття, збирання, внесення, накопичення, обробку, використання, розгляд, зберігання, захист, облік та надання інформації у сфері будівництва, а також електронну взаємодію між фізичними та юридичними особами, державними органами, органами місцевого самоврядування, центрами надання адміністративних послуг з метою отримання визначених цим Законом послуг у сфері будівництва.
Частиною другою статті 22-1 Закону № 3038-VI визначено, що електронна система складається з:
1) Реєстру будівельної діяльності;
2) електронного кабінету користувача електронної системи (далі - електронний кабінет);
3) порталу електронної системи.
Невід`ємною архівною складовою частиною Реєстру будівельної діяльності є єдиний реєстр документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
У електронній системі використовуються класифікатори, довідники, словники та бази даних, які ведуться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування, а також державні та галузеві класифікатори, довідники, словники та бази даних, які ведуться іншими центральними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Для забезпечення ідентифікації місця розташування об`єкта будівництва у електронній системі використовується словник вулиць населених пунктів та вулиць іменованих об`єктів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
У відповідності до ч. 5 ст. 22-1 Закону № 3038-VI, електронна система створюється та функціонує за такими принципами, зокрема:
1) автоматизації процесів створення, прийняття, збирання, накопичення, обробки, обліку та надання інформації (даних) у сфері будівництва;
2) доступності та зручності отримання послуг у сфері будівництва;
3) прозорості надання адміністративних послуг у сфері будівництва;
4) обов`язковості внесення до електронної системи інформації (даних), визначеної частиною першою статті 22-2 цього Закону, змін до неї.
Згідно з ч. 1 ст. 22-2 Закону № 3038-VI реєстр будівельної діяльності є компонентом електронної системи, який забезпечує створення, збирання, накопичення, обробку, захист, облік такої інформації, зокрема:
1) містобудівних умов та обмежень;
2) завдання на проектування та технічних умов (у тому числі договорів про надання технічних умов, укладених відповідно до вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги", у разі їх укладення через електронний кабінет);
Згідно з ч. 2 ст. 22-2 Закону № 3038-VI з використанням Реєстру будівельної діяльності створюються такі електронні документи (крім документів, які містять відомості, що становлять державну таємницю) та здійснюються такі дії:
1) містобудівні умови та обмеження, зміни до них, відмова у їх наданні, скасування містобудівних умов та обмежень;
2) технічні умови, зміни до них, відмова у їх наданні, скасування чи анулювання технічних умов, змін до них.
Також, відповідно до положень ч. 2 ст. 22-2 Закону № 3038-VI, з використанням електронної системи можуть створюватися інші електронні документи (крім документів, які містять відомості, що становлять державну таємницю) та здійснюватися інші дії, визначені Кабінетом Міністрів України в Порядку ведення електронної системи.
Оригіналом документів, визначених цією частиною, є їх примірник в електронній формі, виготовлений за допомогою Реєстру будівельної діяльності.
Відповідно до абзацу другого підпункту 4 пункту 11 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 17 жовтня 2019 року № 199-ІХ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку надання адміністративних послуг у сфері будівництва та створення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва" Кабінет Міністрів України постановою від 23.06.2021 № 681 було затверджено Порядок ведення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (далі- Порядок № 681).
Відповідно до абзацу 1 підпункту 1 пункту 60 Порядку № 681 виключно з використанням Реєстру будівельної діяльності електронної системи створюються такі електронні документи (крім документів, які містять відомості, що становлять державну таємницю): містобудівні умови та обмеження, зміни до них та відмова в їх наданні, скасування містобудівних умов та обмежень.
Отже, інформація, зокрема, про скасування містобудівних умов та обмежень в обов`язковому порядку вноситься до Порталу Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва та виключно з використанням Реєстру будівельної діяльності шляхом створення відповідного електронного документу.
Створення документів та проведення дій, визначених цією частиною, з використанням Реєстру будівельної діяльності здійснюються особами, до повноважень яких віднесено прийняття рішень про видачу відповідних документів та вчинення відповідних дій.
Якщо документи та дії потребують погодження з відповідними посадовими особами та/або юридичними особами, таке погодження здійснюється в електронній формі за допомогою електронної системи.
Документи, визначені цією частиною, набирають чинності, а дії вважаються проведеними з моменту їх засвідчення кваліфікованим електронним підписом особи, яка їх створила, якщо інше не визначено цією частиною.
Документи, визначені цією частиною, що потребують затвердження розпорядчим документом, набирають чинності з моменту їх засвідчення кваліфікованим електронним підписом керівника відповідного органу в день видання відповідного розпорядчого документа або колегіального рішення.
Документи, визначені цією частиною, що потребують затвердження колегіальним рішенням, засвідчуються кваліфікованим електронним підписом особи, уповноваженої відповідним органом, у день видання відповідного розпорядчого документа або колегіального рішення.
Документи/дії, визначені цією частиною, створюються/проводяться шляхом внесення запису до Реєстру будівельної діяльності з присвоєнням реєстраційного номера в цьому реєстрі. Документи/дії, створені/здійснені без використання Реєстру будівельної діяльності, є недійсними (крім документів, які містять відомості, що становлять державну таємницю).
Відповідно до п. 1 Порядку № 681, цей Порядок визначає процедуру та вимоги щодо ведення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (далі - електронна система).
Згідно з п. 2 Порядку № 681, у цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
1) авторизація - електронна процедура встановлення рівня прав доступу до різних підсистем та програмних модулів електронної системи залежно від ідентифікатора і пароля користувача електронного кабінету електронної системи;
2) електронні документи - документи, створені, внесені або подані в електронній формі користувачами електронної системи до електронної системи під час надання/отримання адміністративних послуг та інших послуг у сфері будівництва, передбачених цим Порядком, здійснення заходів щодо архітектурно-будівельного контролю та нагляду з накладенням на них кваліфікованого електронного підпису та/ або печатки;
3) користувач електронного кабінету - державний орган, орган місцевого самоврядування, інша юридична або фізична особа, якій відповідно до цього Порядку надається доступ до електронної системи та яка пройшла процедуру електронної ідентифікації/автентифікації.
Отже, уповноваженим органом містобудування та архітектури щодо внесення відповідних записів до Порталу Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва в даному випадку є Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради.
Пунктами 3, 4 Порядку № 681 передбачено, що метою створення та ведення електронної системи є забезпечення створення, перегляду, надсилання, прийняття, збирання, внесення, накопичення, обробки, використання, розгляду, зберігання, захисту, обліку та надання інформації у сфері будівництва, у сфері надання будівельної продукції на ринку, а також електронна взаємодія між фізичними та юридичними особами, державними органами, органами місцевого самоврядування, центрами надання адміністративних послуг під час отримання/надання адміністративних послуг та інших послуг у сфері будівництва, передбачених цим Порядком, здійснення заходів щодо архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Електронна система складається з таких компонентів:
- реєстру будівельної діяльності електронної системи;
- електронного кабінету користувача електронної системи (далі - електронний кабінет);
- порталу електронної системи.
Для забезпечення функціонування електронної системи до її складу можуть входити інші програмні модулі. Програмне забезпечення електронної системи є об`єктом права державної власності. Майнові права на програмне забезпечення належать державі в особі Мінінфраструктури.
Відповідно до п. 60 Порядку № 681, виключно з використанням Реєстру будівельної діяльності електронної системи створюються такі електронні документи (крім документів, які містять відомості, що становлять державну таємницю), зокрема, містобудівні умови та обмеження, зміни до них та відмова в їх наданні, скасування містобудівних умов та обмежень.
До того ж, відповідно до п. 2.1. Положення про Департамент, до повноважень Департаменту відноситься зокрема, надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки або вмотивованої відмови в такому наданні шляхом видач відповідного наказу.
Як встановлено судом, наказом Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради від 04.11.2019 № 420 було затверджено ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки біля перехрестя вул. Лісова просіка та вул. Можайського.
Відповідно до п. 1.2. Положення, у своїй діяльності Департамент керується Конституцією України, законами України, у тому числі Бюджетним кодексом України, нормативними актами Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, рішеннями Черкаської міської ради та її виконавчого комітету, розпорядженнями Черкаського міського голови, цим Положенням та іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до п. 15 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до виключної компетенції сільських, селищних міських рад відноситься, скасування актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень.
Рішенням Черкаської міської ради від 02.03.2023 № 38-20 було скасовано наказ департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради № 420 від 04.11.2019 у зв`язку з тим, що внаслідок прийняття рішення Черкаської міської ради від 13.05.2021 № 5-318 про «Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)», наказ Департаменту № 420 від 04.11.2019 «Про затвердження ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки біля перехрестя вул. Лісова Просіка та вул. Можайського» не відповідає діючій містобудівній документації, оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 7110136700:04:007:0020 віднесена наразі до території парків та скверів.
Крім того, пунктом 2 рішення Черкаської міської ради від 02.03.2023 № 38-20 виконання вказаного рішення було покладено саме на департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради.
Оскільки рішенням Черкаської міської ради від 02.03.2023 № 38-20 було скасовано наказ Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради № 420 від 04.11.2019, як складовий елемент, який вказує на чинність містобудівних умов та обмежень та покладено контроль за виконанням такого рішення на відповідача у справі, який в своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, у тому числі Бюджетним кодексом України, нормативними актами Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, рішеннями Черкаської міської ради та її виконавчого комітету, є їй підзвітним та підконтрольним, тому відповідачем внесено відповідні відомості до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва щодо скасування відповідних містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкту будівництва позивача.
Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідач, як користувач Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва та виконавчий орган Черкаської міської ради не мав іншого варіанту правомірної поведінки, окрім внесення запису про скасування ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівних умов та обмежень до Порталу Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва на виконання вимог законодавства України та рішення Черкаської міської ради від 02.03.2023 № 38-20, оскільки є їй підзвітним та підконтрольним.
Зважаючи на характер спірних відносин, належним способом захисту порушеного права позивача є визнання протиправним та скасування рішення Черкаської міської ради від 02.03.2023 № 38-20 «Про скасування наказу департаменту архітектури та містобудування № 420 від 04 листопада 2019 року «Про затвердження ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки біля перехрестя вул. Лісова просіка та вул. Можайського», а не дій Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради щодо внесення запису про скасування ПП «Дніпробуд-Центр» містобудівних умов та обмежень до Порталу Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.
Обрання позивачем неналежного способу захисту своїх прав є самостійною підставою для відмови в позові.
Подібну правову позицію викладено у Постанові Великої Палати Верховного Суду у від 06 квітня 2021 року у справі № 910/10011/19.
За таких обставин суд, за правилами, встановленими ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) перевіривши наявні у справі докази, дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є необґрунтованими, безпідставними та такими, що не підлягають до задоволення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно з ч. 3 ст. 132 КАС України до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу, 2) сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду, 3) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз, 4) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів, 5) пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки позовні вимоги задоволенню не підлягають, то підстави для розподілу судових витрат зі сплати судового збору та, понесених позивачем у зв`язку з наданням йому правової допомоги, відсутні.
Керуючись статтями 12, 72-77, 242-243, 245-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення виготовлено 15.04.2024.
Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2024 |
Оприлюднено | 19.04.2024 |
Номер документу | 118429783 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні