ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
15 квітня 2024 року м. Дніпросправа № 160/5875/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Сафронової С.В. (доповідач),
суддів: Чепурнова Д.В., Шальєвої В.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Третього апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Відділу державного нагляду у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.06.2023 року в адміністративній справі №160/5875/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СПЕЦХІМЛОГІСТИК" до Відділу державного нагляду у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,-
ВСТАНОВИВ:
24.03.2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецхімлогістик" до Відділу державного нагляду у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті, в якому позивач просить суд визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №346923 від 15.03.2023 року, яка винесена Відділом державного нагляду у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті відносно Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецхімлогістик".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час проведення перевірки у водія були наявні інструкції на випадок аварії або надзвичайної ситуації, проте старший державним інспектором Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області проігнорував наявність інструкції через складання їх на російській мові, та перевезення вантажу 17.91 у ємностях до 1000 л. (вантаж UN 1791 ПОРОЖНЯ НЕОЧИЩЕНА ТАРА, 8) не підпадає під вимоги ДОПВН, згідно п.1.1.3.6 ДОПНВ. Отже, перевезення такого вантажу ніяких спеціальних дозволів не потребує, а відповідне Свідоцтво, не можливо отримати у Сервісних Центрах МВС України.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.06.2023 року в адміністративній справі №160/5875/23 адміністративний позов задоволено. Визнано протиправною та скасувати Постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №346923 від 15.03.2023 року.
Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку, оскільки вважає, що рішення ухвалене з викладенням у ньому висновків, які не відповідають обставинам справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права.
За результатами апеляційного розгляду відповідач просить скасувати оскаржуване рішення суду та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
Позивач правом на подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.
Відповідно до пункту третього частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Колегія суддів, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Судом першої інстанції встановлено та знайшло своє підтвердження під час апеляційного розгляду справи, що Згідно ТТН №59 від 24.01.2023р. автомобілем МАN, державний номер НОМЕР_1 та з причіп/напівпричіп SCHWARZMULLER, державний номер НОМЕР_2 , автомобільний перевізник - ТОВ «Спецхімлогістик», водій - ОСОБА_1 . ЯАА 378318, пункт навантаження - 52310, Дніпропетровська обл., р-н Криничанський, смт.Аули, пункт переадресування вантажу ВНС «Котовського», вул.Луцька, 35 м.Одеса, ВНС «Головна» вул.Водопровідна, 15, Одеса, Найменування вантажу 80 UN 1791 порожня, неочищена тара 8ІІ, НЕБЕЗПЕЧНО ДЛЯ ДОВКІЛЛЯ.
25.01.2023, о 08 год. 40 хв., на а/д М-05, Київ Одеса, км. 452 + 811 м. (с.Дачне) було зупинено та проведено перевірку транспортного засобу марки МАN / SCHWARZMULLER, державні номери НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , які належать ОСОБА_2 , водій ОСОБА_1 , автомобільний перевізник ТОВ «Спецхімлогістик». За результатами якої складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №351339 від 25.01.2023 року.
Згідно з актом встановлено порушення позивачем вимог ст.34 Закону України «Про автомобільний транспорт» під час перевезень небезпечних вантажів перевізник не забезпечив водія документами, а саме: відсутні письмові інструкції на випадок аварії або надзвичайної ситуації; свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів.
Графа «пояснення водія про причини порушень» не заповнена, акт підписаний водієм транспортного засобу.
Відділом державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області складені Повідомлення про розгляд справи на 15.03.2023р., які направлені на адресу ОСОБА_2 та ТОВ «Спецхімлогістик».
Адвокатом Голобородько Д.І. до Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області подано клопотання про закриття справи від 15.03.2023р. №1, в якому зазначалося, що обставини викладені в акті №351334 від 25.01.2023 року, не відповідають дійсності та є передчасними, а саме під час проведення перевірки у водія були наявні інструкції на випадок аварії або надзвичайної ситуації складені російською мовою та на транспортний засіб, перевірки якого було здійснено, не розповсюджуються вимоги Правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів, а отримати свідоцтво про допущення такого транспортного засобу до перевезення небезпечних вантажів не вбачається взагалі за можливе.
15.03.2023 року начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області було проведено розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт ТОВ «Спецхімлогістик» та винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №346923 у сумі 17000 грн. до ТОВ «Спецхімлогістик».
Правомірність спірної постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №346923 від 15.03.2023 року є предметом спору у цій справі.
Колегія суддів, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права при ухвалені оскарженого рішення, виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 №2344-III (далі - Закон №2344-III).
У статті 1 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначено, що автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
Відповідно до статті 6 Закону №2344-ІІІ рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
У разі проведення позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі) автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.
Під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) посадові особи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, мають право, зокрема використовувати засоби фото- і відеофіксації процесу перевірки, у тому числі в автоматичному режимі.
Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) та порядок здійснення габаритно-вагового контролю визначаються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статі 34 Закону №2344-ІІІ автомобільний перевізник повинен, зокрема виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно - правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів.
У статті 48 Закону №2344-ІІІ зазначено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:
для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Згідно абзацу третього частини третьої вказаної статті у разі перевезення небезпечних вантажів крім документів, передбачених частиною другою цієї статті, обов`язковими документами також є:
для автомобільного перевізника - ліцензія на надання відповідних послуг;
для водія - свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів, свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, письмові інструкції на випадок аварії або надзвичайної ситуації.
Абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт передбачено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за: надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
В свою чергу, перевезення небезпечних вантажів регулюється наступними нормативними актами Законом України "Про перевезення небезпечних вантажів" від 06.04.2000 №1644-III, Законом України "Про приєднання України до Європейської Угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (ДОПНВ) від 02.03.2000 №1511-III, "Правилами дорожнього перевезення небезпечних вантажів", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 04.08.2018 №656, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 11.09.2018 за №1041/32493 із змінами (далі також - Правила №656).
Відповідно до пунктів 1-4 Правил №656 ці Правила визначають порядок та основні вимоги до забезпечення безпеки дорожнього перевезення небезпечних вантажів на всій території України та розроблено з урахуванням вимог: Директиви 2008/68/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 24 вересня 2008 року про внутрішні перевезення небезпечних вантажів; додатків А, В до Угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів від 30 вересня 1957 року (далі - ДОПНВ).
Вимоги цих Правил обов`язкові для суб`єктів господарювання незалежно від форм власності та фізичних осіб, які є учасниками дорожнього перевезення небезпечних вантажів.
Дорожнє перевезення небезпечних вантажів територією України здійснюється з урахуванням вимог додатків А, В до ДОПНВ та цих Правил.
У п.4 розділу І «Порядку видачі та оформлення свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів» зазначено, що у цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
змішувально-зарядна машина (транспортний засіб MEMU) - машина або транспортний засіб з установленим на ній (ньому) обладнанням для виготовлення вибухових речовин з небезпечних вантажів, що не є вибуховими, та їх заряджання;
транспортний засіб АТ - транспортний засіб, крім транспортних засобів EX/III, FL або MEMU, призначений для перевезення небезпечних вантажів у контейнерах-цистернах чи переносних цистернах або багатоелементних газових контейнерах індивідуальною місткістю понад 3 м3, а також у вбудованих цистернах чи знімних цистернах місткістю понад 1 м3, та транспортний засіб-батарея місткістю понад 1 м3, крім транспортних засобів-батарей типу FL;
транспортний засіб EX/II або EX/III - транспортний засіб, призначений для перевезення вибухових речовин та виробів (клас 1);
транспортний засіб FL - транспортний засіб, призначений для перевезення рідин з температурою спалаху не вище 60°C (за винятком дизельного палива, газойлю та палива пічного легкого - №ООН 1202, що відповідає вимогам ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови» (європейського стандарту EN 590:2013 + AС:2014) та має температуру спалаху, зазначену в цьому стандарті) у контейнерах-цистернах чи переносних цистернах або багатоелементних газових контейнерах індивідуальною місткістю понад 3 м3, у вбудованих чи знімних цистернах місткістю понад 1 м3;
транспортний засіб, призначений для перевезення займистих газів у контейнерах-цистернах чи переносних цистернах або багатоелементних газових контейнерах індивідуальною місткістю понад 3 м3, у вбудованих чи знімних цистернах місткістю понад 1 м3, та транспортний засіб-батарея загальною місткістю понад 1 м3, призначений для перевезення займистих газів;
транспортний засіб, призначений для перевезення стабілізованого пероксиду водню чи стабілізованого водного розчину пероксиду водню з масовою часткою пероксиду водню більше ніж 60% (клас небезпеки 5.1 №ООН 2015) у контейнерах-цистернах чи переносних цистернах індивідуальною місткістю понад 3 м3, а також у вбудованих цистернах чи знімних цистернах місткістю понад 1 м3. Інші терміни, що використовуються в цьому Порядку, вживаються в значеннях, наведених у ДОПНВ, Законі України «Про перевезення небезпечних вантажів» та ДСТУ 4500-1:2008 «Вантажі небезпечні. Терміни та визначення понять»».
Інші терміни, що використовуються в цьому Порядку, вживаються в значеннях, наведених у ДОПНВ, Законі України «Про перевезення небезпечних вантажів» та ДСТУ 4500-1:2008 «Вантажі небезпечні. Терміни та визначення понять».
Згідно п.1 розділу ІІ «Порядку видачі та оформлення свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів» відповідність конструкції спеціалізованих транспортних засобів для перевезення небезпечних вантажів вимогам ДОПНВ підтверджується шляхом видачі свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів (далі - Свідоцтво), зразок якого наведено в додатку 2 до Правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 04 серпня 2018 року №656, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 11 вересня 2018 року за №1041/32493 (далі - Правила дорожнього перевезення небезпечних вантажів), або шляхом продовження його строку дії відповідно до підрозділу 9.1.2.3 ДОПНВ.
Згідно з п.2 розділу ІІ «Порядку видачі та оформлення свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів» свідоцтво видається (продовжується) на всі транспортні засоби EX/II, EX/III, FL, AT, MEMU категорій N та O, які успішно пройшли обов`язковий технічний контроль, придатні до перевезення небезпечних вантажів та відповідають вимогам частини 9 ДОПНВ, які застосовуються до відповідного типу транспортних засобів з урахуванням перехідних положень, визначених у главі 1.6 та підрозділі 9.2.1.1 ДОПНВ.
Пунктом 1.1.3 «Виключення» Частини 1 «Загальні положення» Додатку А «Загальні положення та положення, які стосуються небезпечних речовин та виробів» Угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів від 30 вересня 1957 року (https://unece.org/DAM/trans/danger/publi/adr/adr2009/Russian/Part1.pdf»), встановлені виключення за якими положення ДОПНВ не застосовуються.
Так, підпунктами 1.1.3.5 «Виключення, пов`язані з перевезенням порожньої неочищеної тари» та 1.1.3.6 «Виключення, пов`язані з кількістю, яка перевозиться в одній транспортній одиниці» передбачено, що вимоги ДОПНВ не застосовуються на порожню неочищену тару (включаючи КСГМГ та крупногабаритну тару) яка містить речовини класів 2, 3, 4.1, 5.1, 6.1, 8 та Так, підпунктами 1.1.3.5 «Виключення, пов`язані з перевезенням порожньої неочищеної тари» та 1.1.3.6 «Виключення, пов`язані з кількістю, яка перевозиться в одній транспортній одиниці» передбачено, що вимоги ДОПНВ не застосовуються на порожню неочищену тару (включаючи КСГМГ та крупногабаритну тару) яка містить речовини класів 2, 3, 4.1, 5.1, 6.1, 8 та 9, якщо вжито заходів для усунення будь-якої небезпеки. Небезпека вважається усунуто, якщо вжито належних заходів для нейтралізації усіх видів небезпеки, які притаманні класам 1-9. Для цілей цього підрозділу небезпечні вантажі віднесені до транспортних категорій 0, 1, 2, 3 або 4, вказані в колонці 15 таблиці А глави 3.2. Порожня неочищена тара , яка містить речовини, віднесені до транспортної категорії « 0», також відноситься до транспортної категорії « 0». Порожня неочищена тара, яка містить речовини, віднесені до іншої категорії, окрім категорії « 0», відноситься до транспортної категорії « 4».
Додатком А до Угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів від 30 вересня 1957 року, встановлені виключення, зокрема щодо Порожньої неочищеної тари, за якими положення Угоди не застосуються, в тому числі в частині наявності письмових інструкціях, передбачених розділом 5.4.3 додатка А до ДОПНВ та підтвердження відповідність конструкції спеціалізованих транспортних засобів для перевезення небезпечних вантажів вимогам ДОПНВ на підставі Свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів
Отже, дослідженими документами в ході розгляду справи судом встановлено, що на час здійснення перевірки транспортного засобу, який належить позивачу, обов`язкова наявність у водія свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення небезпечного вантажу не відповідає чинного законодавству, оскільки згідно ТТН №59 від 24.01.2023р., вантажем вказано - порожня, неочищена тара.
Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що спірна постанова про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу є неправомірною, а відповідно наявні підстави для її скасування і задоволення позову.
Доводи апеляційної скарги фактично зводяться до переоцінки доказів та незгодою апелянта з висновками суду першої інстанцій по їх оцінці, тому не можуть бути прийняті апеляційною інстанцією.
З урахуванням викладеного суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції повно з`ясовані обставин, що мають значення для справи, висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції, відповідають обставинам справи, судом першої інстанції правильно застосовано норми матеріального права та норми процесуального права, а тому відсутні підстави для скасування рішення суду першої інстанції.
Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 325 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Відділу державного нагляду у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.06.2023 року в адміністративній справі №160/5875/23 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення в повному обсязі, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий - суддяС.В. Сафронова
суддяД.В. Чепурнов
суддяВ.А. Шальєва
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2024 |
Оприлюднено | 19.04.2024 |
Номер документу | 118430715 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сидоренко Дмитро Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні