Рішення
від 18.04.2024 по справі 915/1729/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 квітня 2024 року Справа № 915/1729/23

м.Миколаїв

Господарський суд Миколаївської області, у складі судді Семенчук Н.О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін у судове засідання за наявними матеріалами, справу

за позовом: Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (проспект Берестейський, 14, м.Київ, 01135, електронна пошта: office@delta.uspa.gov.ua) в особі філії "Дельта - Лоцман" Державного підприємства "Адміністрація морських портів України", вул.Лягіна, 27, м.Миколаїв, 54017

представник позивача: Павленко Ірина Віталіївна

електронна пошта: ІНФОРМАЦІЯ_1

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Наві Шиппінг", вул.Адмірала Макарова, буд.39, кв.6, м.Миколаїв, 54030

про: стягнення 10 093,26 грн.

Державне підприємство "Адміністрація морських портів України" в особі філії "Дельта - Лоцман" Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" звернулось до Господарського суду Миколаївської області з позовною заявою №б/н від 13.11.2023 (вх.№15035/23 від 13.11.2023) в якій просить суд стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Наві Шиппінг" 10 093,26 грн. з яких: 8 079,04 грн. - основний борг, 2014,22 грн. - пеня.

В обґрунтування позову посилається на неналежне виконання відповідачем умов Договору №98-П-АМПУ-19 від 19.12.2019 в частині оплати наданих позивачем послуг служби регулювання руху суден та оплати канального збору за проходження БДЛК.

Ухвалою Господарського суду Миколаївської області від 17.11.2023 позовну заяву №б/н від 13.11.2023 Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі філії "Дельта - Лоцман" Державного підприємства "Адміністрація морських портів України"

залишено без руху. Вказаною ухвалою позивачу надано строк для усунення недоліків, який не перевищує 10 днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.

21 листопада 2023 року позивач через систему "Електронний суд" надав до суду заяву про усунення недоліків

Ухвалою Господарського суду Миколаївської області від 27.11.2023, позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін у судове засідання за наявними матеріалами. Викладено вимоги до відповідача, встановлено для сторін процесуальні строки для подання заяв по суті справи.

Копія ухвали Господарського суду Миколаївської області від 27.11.2023, направлена на адресу місцезнаходження відповідача, а саме: вул.Адмірала Макарова, буд.39, кв.6, м.Миколаїв, 54030, повернута поштовим відділенням до суду з відміткою: "За закінченням терміну зберігання" зі штрихкодовим ідентифікатором 0600235664930.

Повернення повістки з відміткою про причини повернення "за закінченням терміну зберігання" не є доказом належного інформування учасника справи про час і місце розгляду справи.

Аналогічний висновок міститься у постанові Верховного Суду від 18.01.2023 по справі №947/15524/20.

У зв`язку з відсутністю відомостей щодо повідомлення відповідача про відкриття провадження у справі станом та неможливістю констатувати сплив строку на подання відзиву у даній справі, ухвалою Господарського суду Миколаївської області від 11.01.2024 ухвалу суду від 27.11.2023 про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі повторно направлено поштою на адресу відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Наві Шиппінг" із поміткою "Судова повістка".

Поштове відправлення з ухвалою суду від 27.11.2023 та від 11.01.2024 повернулось до суду з зазначенням причин невручення "адресат відсутній за вказаною адресою".

Відповідно до п.5 ч.6 ст.242 ГПК України, днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

У відповідності до ч.7 ст.120 ГПК України, учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають електронного кабінету та яких неможливо сповістити за допомогою інших засобів зв`язку, що забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає чи не перебуває.

За приписами ч.1 ст.7 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.

В Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості про юридичну особу, крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб, зокрема, місцезнаходження юридичної особи (п.10 ч. 2 ст. 9 вказаного Закону).

В Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості про фізичну особу - підприємця, зокрема, місцезнаходження (місце проживання або інша адреса, за якою здійснюється зв`язок з фізичною особою - підприємцем) (п.5 ч.4 ст. 9 вказаного Закону).

Відповідно до змісту постанови Верховного Суду від 14.08.2020 у справі №904/2584/19, Касаційний господарський суд, здійснивши аналіз статей 120, 242 ГПК України, пунктів 11, 17, 99, 116, 117 Правил надання послуг поштового зв`язку, дійшов до висновку, що у разі якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії або судове рішення направлено судом рекомендованим листом за належною поштовою адресою, яка була надана суду відповідною стороною, і судовий акт повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, тощо, то необхідно вважати, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії або про прийняття певного судового рішення у справі.

Верховний Суд у вказаній постанові також зазначив, що встановлений порядок надання послуг поштового зв`язку, доставки та вручення рекомендованих поштових відправлень, строк зберігання поштового відправлення забезпечує адресату можливість вжити заходів для отримання такого поштового відправлення та, відповідно, ознайомлення з судовим рішенням.

Згідно з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 29.03.2021 у справі №910/1487/20, направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, у даному випадку суду.

В суду відсутня інформація щодо зміни місцезнаходження відповідача, ухвала суду надсилалась судом за адресою, зазначеною позивачем у позовній заяві, яка відповідає відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.

Необхідно зазначити, що за змістом статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" кожен має право на доступ до судових рішень у порядку, визначеному цим Законом. Усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі. Ухвала Господарського суду Миколаївської області від 18.09.2023 та від 09.11.2023 були оприлюднені на офіційному веб-порталі судової влади України.

Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України.

Сторони у розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатися про стан відомого їм судового провадження, та зобов`язані сумлінно користуватися наданими їм процесуальними правами (рішення Європейського суду з прав людини від 03.04.2008 у справі "Пономарьов проти України").

Враховуючи вищевикладене та факт направлення судом ухвали на офіційну адресу відповідача у справі та її повернення із відміткою поштового відділення "адресат відсутній за вказаною адресою", суд доходить висновку про належне повідомлення відповідача у даній справі.

Відповідач своїм правом у визначений судом строк на подання відзиву на позов оформлений згідно вимог ст.165 ГПК України разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача не скористався.

Відповідно до ч.9 ст.165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Розгляд справи здійснено поза межами встановленого ГПК України строку у розумний строк, тривалість якого обумовлюється введенням в Україні Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-ІХ, воєнного стану через військову агресію Російської Федерації проти України.

Згідно із частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши та оцінивши усі подані у справу докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд встановив наступне.

19 лютого 2019 року між Державним підприємством "Адміністрація морських портів

України" в особі філії "Дельта - Лоцман" Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (надалі - позивач, підприємство) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Наві Шиппінг" (надалі - відповідач, агент) укладено Договір №98-П-АМПУ-19 (далі - Договір), у відповідності до умов якого, підприємство зобов`язується за заявками агента надавати (забезпечувати):

- послуги з лоцманського проведення суден (лоцманський збір);

- послуги з регулювання руху суден у зонах дії центрів і постів регулювання руху суден (далі - ЦРРС/ПРРС) (збір за послуги служби регулювання руху суден);

- проходження суднам по Бузько-Дніпровсько-лиманському, Херсонському морському каналам та каналом Дунай-чорне море на баровій частині гирла Новостамбульське (Бистре) (далі - БДЛК, ХМК та ГСХ) (канальний збір);

- послуги м/б "Гайдамака" та інших плавзасобів (згідно розцінок Підприємства);

інформаційні послуги при проходженні судном ГСХ (згідно розцінок Підприємства), далі за текстом іменовані "послуги" (термін "послуги" використовується також для позначення окремої складової послуг), а Агент зобов?язується замовити, прийняти і оплатити надані послуги.

При цьому споживачем послуг Підприємства є Судновласник (в розумінні ст.20 Кодексу торговельного мореплавства України), від імені якого виступає Агент» (п.1.1 Договору в редакції Додаткової угоди №1 від 13.03.2020).

У відповідності до п.2.1.1 Договору, підприємство зобов?язано за заявками Агента у встановленому цим Договором порядку, відповідно до діючих Правил плавання, Обов?язкових постанов, Зводу звичаїв порту тощо (названі в подальшому - Правила) своєчасно і якісно надавати Агенту послуги, зазначені в п. 1.1 цього Договору.

Згідно п.2.1.2. Договору, підприємство зобов?язано надавати Агенту рахунки для сплати зборів і платежів за користування зазначеними послугами, які оформлені на підставі встановлених цін і державних тарифів, розцінок Підприємства та вимог цього Договору. Рахунки направляються поштою або вручаються Агенту під розписку. В необхідних випадках рахунки попередньо можуть направлятися факсом.

Відповідно до п. 2.3.1 Договору, Агент зобов?язаний своєчасно, відповідно до Правил та умов цього Договору, подавати на адресу Підприємства заявки на надання послуг (Додаток №1, Додаток №2 до цього Договору) (далі за текстом Заявка) і їх уточнення. В Заявці вказувати відповідний перелік інформації, яка зазначена у відповідних проформах Заявок (Додаток №1, Додаток №2 до цього Договору).

За вимогою Підприємства Агент обов?язково у 5-ти денний термін, з моменту отримання вимоги, письмово надає Підприємству відомості щодо конкретного Судновласника і його банківських, поштових реквізитів, номерів телефонів, факсів і електронних адресах, а також належним чином засвідчені дійсні в Україні копії документів, згідно яких Агент номінований Судновласником і які є підтвердженням повноважень Агента.

Заявки направляти по тел./факсах/на ел.адреси/сайт, що зазначені в Додатку №3 до цього Договору. Відповідні тел./факси/ел.адреси/сайт й інші реквізити для оперативної роботи відповідно до договірних зобов?язань уточнюються Сторонами.

Згідно п.2.3.3 Договору, Агент зобов?язаний робити своєчасну оплату відповідно до умов цього Договору по суднах, що плавають під іноземним прапором - у ВКВ, а під прапором України - у національній валюті України, якщо інше не передбачено чинним валютним законодавством України, вказувати в банківських документах необхідну розшифровку платежу по кожному судну.

Оплата здійснюється у порядку, визначеному діючим законодавством України в сфері ЗЕД, валютного регулювання та валютного контролю.

Пунктом 2.3.4 Договору визначено, що Агент зобов?язаний сплачувати рахунки виставлені Підприємством у строки, визначені цим Договором.

У відповідності до п.3.2 Договору (в редакції Додаткової угоди №1 від 13.03.2020), за наявності можливості, - своєчасно і якісно, за Заявками «Агента», (Додаток №1, Додаток №2 до цього Договору) «Підприємство» надає інформаційні послуги при проходженні судном ГСХ, послуги м/б «Гайдамака» та інших плавзасобів.

У випадку, якщо надання послуг м/б «Гайдамака» та інших плавзасобів не є можливим (з технічних, організаційних та інших питань), - «Підприємство» повідомляє про це «Агента» не пізніше 12 годин з моменту отримання Заявки на надання послуг м/б «Гайдамака» та інших плавзасобів

В іншому випадку «Підприємство» зобов`язується надавати послуги у строки, зазначені

в Заявках «Агента».

Факт надання послуг м/б «Гайдамака» підтверджується буксирною відомістю (TUG BOAT'S STATEMENT); факт надання послуг інших плавзасобів підтверджується приймально-здавальним актом або витягом з суднового журналу; факт надання інформаційних послуг підтверджується квитанцією відповідного підрозділу «Підприємства», який надає послуги.

Відповідно до п.4.1 Договору (в редакції Додаткової угоди №1 від 13.03.2020), порядок стягнення і розмір зборів та плати визначаються відповідно до нормативно-правових актів, якими затверджені відповідні збори та плата. При цьому в разі внесення змін та (або) доповнень до нормативно-правових актів, якими затверджені відповідні збори і плата, Сторони під час розрахунків застосовують вищезазначені нормативно-правові акти з урахуванням змін та (або) доповнень з моменту набрання чинності такими змінами та (або) доповненнями.

Нарахування зазначених зборів та плат здійснюються у доларах США по суднам під іноземним прапором та у національній валюті України по суднам під Державним Прапором України за курсом Національного Банку України на дату надання послуг (виставлення рахунку), та умов цього Договору.

Визначення розміру зазначених зборів та плат за послуги суднам під іноземним прапором може здійснюватися у Євро за попереднім письмовим повідомленням від Агента про такий намір.

Розрахунок зазначених зборів та плат в таких випадках здійснюється в доларах США з застосуванням крос-курсу (далі - крос-курс), який визначається за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком України (далі - НБУ) на дату надання послуг (виставлення рахунку), та умов цього Договору.

Крос-курс розраховується за нижченаведеною формулою:

Кк = К дол США НБУ/К євро НБУ,

де:

Кк - крос-курс;

К дол США НБУ - курс гривні до долару США, встановлений НБУ;

К євро НБУ - курс гривні до Євро, встановлений НБУ.

Вартість послуг, щодо яких не здійснюється державне регулювання цін, визначається згідно розцінок Підприємства.

Вільні ціни та тарифи (розцінки) Підприємства, чинні на момент укладення цього Договору, та порядок їх справляння по відповідним послугам (п.1.1 цього Договору) додаються до цього Договору (Додаток № 6, Додаток № 7 до цього Договору). Порядок зміни розцінок (вільних цін та тарифів) Підприємства наведено в п. 2.2.1 цього Договору.

Нарахування послуг за вільними цінами (тарифами) здійснюється у національній валюті України по суднам під Державним Прапором України та у доларах США (за попереднім письмовим повідомленням від Агента може здійснюватися у Євро) по суднам під іноземним прапором за курсом Національного Банку України на дату надання послуг (виставлення рахунку), та умов цього Договору.

Витрати за перерахування коштів відносяться на рахунок Агента і проводяться за його рахунок.

У відповідності до п. 4.2. Договору, оплата проводиться Агентом наступним чином:

У випадках, коли рух судна здійснюється транзитом без заходження судна в український порт, Агент здійснює передплату в розмірі повної вартості послуг(в тому числі ПДВ), на підставі рахунку підприємства, який оформлюється відповідно до наданої Агентом Інформації для виставлення рахунку.

У випадках, коли судно заходить в український порт, розрахунок за надання Підприємством послуг та права проходження судна по БДЛК, ХМК та ГСХ здійснюється Агентом до виходу судна із українського порту на підставі рахунку підприємства, який оформлюється відповідно до наданої Агентом Інформації для виставлення рахунку.

У випадках, коли вихід судна з українського порту здійснюється у вихідні та святкові дні, послуги повинні бути оплачені Агентом не пізніше першого робочого дня, наступного за днем виходу судна з порту, на підставі рахунку підприємства, який оформлюється відповідно до наданої Агентом Інформації для виставлення рахунку (п.п. 4.2.1 Договору).

У п.4.2.2 Договору сторони погодили, що остаточний розрахунок здійснюється Агентом на протязі двадцяти банківських днів з дати отримання від Підприємства рахунку за реквізитами, зазначеними у такому рахунку. У разі зміни банківських реквізитів Підприємства, останнє рекомендованим листом повідомляє Агента про нові банківські реквізити, за якими мають здійснюватися платежі за цим Договором. Такі зміни не потребують укладення додаткової угоди до цього Договору. З дня отримання Агентом рекомендованого листа Підприємства щодо зміни банківських реквізитів, належними реквізитами для сплати платежів за цим Договором є реквізити Підприємства, зазначені у такому листі. Зобов?язання по оплаті вважаються виконаними Агентом з моменту зарахування грошових коштів на рахунок підприємства (п.4.3 Договору).

Згідно п. 4.4 Договору, сторонами не рідше одного разу на місяць проводиться звіряння по взаєморозрахунках.

У відповідності до п.7.1 Договору, правові відносини сторін регламентуються законодавством України, у т.ч. КТМ України, постановами Уряду, наказами і листами Мінтрансзв?язку України, Міністерства інфраструктури України та умовами цього Договору.

Згідно п.8.1 Договору ( в редакції Додаткової угоди №2 від 22.12.2021), договір набуває чинності з моменту підписання і скріплення печатками сторін та діє до 31.12.2023.

Пунктом п. 8.2 Договору визначено, що у відповідності до ст. 631 ЦК України сторони дійшли згоди, що умови цього Договору застосовуються до відносин між ними, які виникли з 19.12.2019.

Відповідно до п.8.3 Договору, договір може бути розірваний у встановленому законодавством порядку тільки після виконання сторонами всіх взаємних зобов?язань.

Згідно п.10.1 Договору (в редакції Додаткової угоди №1 від 13.03.2020), невід`ємною частиною цього Договору є:

- Додаток № 1 - Заявка на надання послуг;

- Додаток № 2 - Заявка про виділення плавзасобу;

- Додаток № 3 - Перелік номерів тел./факсів/ел. адрес/сайтів, за якими приймаються Заявки на надання послуг;

- Додаток № 4 - Інформація для виставлення рахунку;

- Додаток № 5 - Реквізити філії «Дельта-лоцман» ДП «АМПУ»;

- Додаток № 6 - Порядок справляння та розцінки (вартість) на послуги морського буксиру «Гайдамака»;

- Додаток № 7 - Порядок справляння та розцінки (вартість) на інформаційні послуги з

навігаційної обстановки, що надаються суднам, які прямують по глибоководному судновому

ходу «Дунай-Чорне море» з заходженням в українські порти, розташовані на р. Дунай, та

транзитом (без заходження в українські порти) через гирло Бистре;

Договір разом з додатками до нього підписаний сторонами та скріплений печатками сторін.

Позивач у позові зазначив, що на виконання умов Договору у лютому 2022 року суднам, які знаходились під агентуванням відповідача були надані послуги служби регулювання руху суден, а судну «КПЛ-108» також нараховано канальний збір за проходження БДЛК.

Згідно матеріалів справи, надання позивачем послуг суднам відповідача підтверджується квитанціями СРРС №2703, №2501, №2740, №2863, №2891, №2872, №2916 та інформацією Агента для виставлення рахунку від 16.02.2022, від 22.02.2022.

Позивачем для оплати наданих відповідачу послуг були виставлені та направлені на адресу відповідача рахунки для оплати, а саме:

- рахунок №МР-00919 від 13.02.2022 на суму 221,78 грн. (послуги СРРС);

- рахунок №МР-00920 від 14.02.2022 на суму 4 260,70 грн. (послуги СРРС);

- рахунок №01043 від 15.02.2022 на суму 227,03 грн. (послуги СРРС);

- рахунок №01044 від 15.02.2022 на суму 2 814,40 грн. (послуги СРРС);

- рахунок №01045 від 16.02.2022 на загальну суму 555,13 грн. (58,97 грн. - канальний

збір, 496,16 грн. - послуги СРРС), які отримані останнім 28.11.2022, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення №6860913632010, яке міститься в матеріалах справи.

Позивач зазначає, що відповідач не сплатив відповідачу кошти в розмірі 8 079,04 за надані ним послуги згідно Договору.

З метою досудового врегулювання спору позивачем на адресу відповідача було направлено претензії від 08.07.2022 №799, від 03.01.2023 №11/29, від 03.02.2023 № 146/29-03-05/вих, від 08.03.2023 №284/29-03-05/вих, від 04.04.2023 №397/29-03-05/вих., від 04.05.2023 №496/29-03-05/вих., від 05.07.2023 №709/29-03-05/вих. про сплату заборгованості у розмірі 8 079,04 грн. та нарахованої пені., які за твердженням позивача, не спростованим відповідачем, залишено без реагування та виконання.

У зв`язку з неналежним виконанням відповідачем зобов`язань щодо сплати наданих позивачем послуг згідно Договору, позивач звернувся до суду з даним позовом про стягнення заборгованості у розмірі 8 079,04 грн. та пені в розмірі 2 014,22 грн.

Відповідачем доказів погашення заборгованості суду не надано.

Частиною першою статті 11 Цивільного кодексу України встановлено, що цивільні права та обов?язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов?язки, зокрема, з договорів та інших правочинів

Відповідно до ч.1 ст.174 Господарського кодексу України, господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

У відповідності до ч.1 ст.175 Господарського кодексу України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

За правилами ст.14 Цивільного кодексу України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.

Згідно зі статтею 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов?язків.

Частиною 1 статті 627 Цивільного кодексу України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Відповідно до ст. 628 Цивільного Кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов?язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Договір є обов?язковим для виконання сторонами (стаття 629 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ст.526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 Цивільного кодексу України).

Згідно з ч.1 ст.530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Статтею 193 Господарського кодексу України визначено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором. Не допускаються одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.

Відповідно до частини 1 статті 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов?язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов?язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Крім того, частиною 1 статті 903 Цивільного кодексу визначено, що якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов?язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

При цьому, загальне правило статті 903 Цивільного кодексу України передбачає оплатність послуги за договором про надання послуги, якщо договором передбачено надання послуг за плату, у зв`язку з чим правила та вимоги щодо оплатності послуг застосовуються у разі їх надання, тоді як за відсутності факту та доказів надання відповідних послуг надавач послуг позбавлений права та підстав вимагати їх оплати від отримувача послуг.

Згідно статті 1 Кодексу торговельного мореплавства цей Кодекс регулює відносини, що виникають з торговельного мореплавства, під яким у цьому Кодексі розуміється діяльність, пов`язана з використанням суден для перевезення вантажів, пасажирів, багажу та пошти, рибних та інших морських промислів, розвідки та видобування корисних копалин, виконання буксирних, криголамних і рятувальних операцій, прокладання кабелю, також для інших господарських, наукових і культурних цілей.

У відповідності до ст. 2 Кодексу торговельного мореплавства діяльність, що входить у поняття "торговельне мореплавство" відповідно до статті 1 цього Кодексу, можуть провадити суб`єкти господарювання за наявності в них відповідної ліцензії, якщо її отримання передбачено законом.

Статтею 85 Кодексу торговельного мореплавства визначено, що під час перебування в морському порту будь-яке судно зобов`язане дотримуватися чинних законів і правил України, в тому числі тих, що стосуються безпеки порту і судноплавства в порту, митного, прикордонного, санітарного (фітосанітарного) режимів, лоцманського проведення, буксирування, рятувальних і суднопіднімальних робіт, якірної стоянки і надання місць біля причалів, навантаження і вивантаження вантажів, посадки і висадки людей, послуг, пов`язаних з навантажувально-розвантажувальними роботами, і будь-яких інших портових послуг, портових зборів, запобігання забрудненню навколишнього природного середовища

Згідно з ч. 1 ст. 21 Закону України «Про морські порти», тарифи на спеціалізовані послуги, що надаються в морському порту суб`єктами природних монополій, та послуги, які оплачуються у складі портових зборів, підлягають державному регулюванню національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту.

У відповідності до ст.22 Закону України «Про морські порти України», у морському порту справляються такі портові збори: корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний та санітарний. Розміри ставок портових зборів для кожного морського порту встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, відповідно до затвердженої нею методики. Порядок справляння, обліку та використання коштів від портових зборів, крім використання коштів від адміністративного збору, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах морського і річкового транспорту.

Наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 №316 «Про портові збори», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12.06.2013 за №930/23462 затверджено Порядок справляння та розмір ставок портових зборів (далі - Порядок №316).

Згідно п.1.2 Порядку, згідно з частинами третьою - п`ятою статті 22 Закону України «Про морські порти України» портові збори сплачуються адміністрації морських портів України, крім випадків, визначених цим Законом, а саме: - причальний збір справляється на користь власника причалу, а якщо причал перебуває у користуванні - на користь відповідного користувача; - канальний збір справляється на користь власника каналу; - корабельний збір справляється на користь користувача портової акваторії, а також власника операційної акваторії причалу (причалів), збудованої до набрання чинності Законом України «Про морські порти України»; - маяковий збір справляється на користь державної установи, що організовує та здійснює навігаційно-гідрографічне забезпечення мореплавства.

Відповідно до п.1.3 Порядку №316, портові збори (корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний та санітарний) справляються в морських портах із суден і плавучих споруд, що плавають під Державним Прапором України та іноземними прапорами, за групами згідно з додатком 1 до цього Порядку.

У відповідності до пп.3.1. Порядку №316, канальний збір за проходження суден каналом Дунай - Чорне море на баровій частині гирла Новостамбульське (Бистре), Бузько-Дніпровсько-лиманським каналом (далі - БДЛК), Херсонським морським каналом (далі - ХМК), Керч-Єнікальським каналом (далі - КЄК) справляється на користь суб`єкта, визначеного пунктом 1.2 розділу І цього Порядку.

Пунктом 3.2 Порядку №316 визначено, що нарахування канального збору здійснюється за кожне проходження каналу судном в один кінець і кожне проходження каналу судном транзитом в один кінець за одиницю умовного об`єму судна (за 1 куб. м об`єму судна) за ставками, наведеними в додатку 3 до цього Порядку.

Відповідно до п.3.5 Порядку, для суден, що згідно з обмірним свідоцтвом з повним вантажем мають осадку не більш як 4,5 метра, ставки канального збору застосовуються з коефіцієнтом 0,38, крім морського порту Білгород-Дністровський та каналу Прорва.

Судна, що згідно з обмірним свідоцтвом з повним вантажем мають осадку не більш як 4 метри, здійснюють каботажне плавання та віднесені згідно з класифікаційним свідоцтвом, виданим класифікаційним товариством, до суден внутрішнього або змішаного плавання, звільняються від сплати канального збору.

Відповідно до ст.110 Кодексу торгівельного мореплавства України у районах інтенсивного судноплавства (портові та узбережні води, вузькості, перетин морських шляхів) рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері транспорту, створюються служби регулювання руху суден, що здійснюють радіолокаційне обслуговування суден. Під радіолокаційним обслуговуванням мається на увазі контроль за безпекою судноплавства, регулювання руху суден, радіолокаційне проведення, подання допомоги суднам під час аварійно-рятувальних операцій, інформування про рух суден, стан засобів навігаційного облаштування, гідрометеорологічні умови та інші фактори, що впливають на безпеку плавання.

Відповідно до ст.115 Кодексу торгівельного мореплавства України із суден, що користуються послугами служби регулювання руху суден, справляється збір, порядок справляння і розмір якого встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері транспорту, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики економічного розвитку.

Відповідно до п.3.2 Порядку надання послуг з регулювання руху суден, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 08.05.2013 № 291 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 травня 2013 року за №807/23339, для суден каботажного плавання та суден місцевого базування заявка на послуги з регулювання руху суден надається капітаном судна у зоні дії ЦРРС/ПРРС через засоби радіозв`язку. Вихід капітана судна на радіозв`язок з відповідним ЦРРС/ПРРС вважається поданням заявки на надання послуг з регулювання руху суден.

Згідно з п. 4.1 Порядку, із суден, що користуються послугами СРРС з регулювання руху суден, справляється збір, порядок справляння і розмір якого встановлюються відповідно до закону.

Тарифи на послуги з регулювання руху суден затверджені наказом Міністерства інфраструктури України від 03.12.2013 №966 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 18 грудня 2013 за № 2139/24671.

Відповідно до п. 1.2. Тарифів на послуги з регулювання руху суден, нарахування збору за послуги з регулювання руху суден здійснюється з умовного об?єму судна, який обчислюється в кубічних метрах і дорівнює добутку трьох величин (довжина судна, ширина судна і висота борту судна), зазначених в обмірному свідоцтві (головні розмірення) або документі, що його замінює.

У відповідності до п. 2.1 Тарифів на послуги з регулювання руху суден, збір за послуги з регулювання руху суден справляється із суден груп А, Б, Д та Е (у частині суден, що проходять ходові випробування) при наданні послуг у зоні відповідної Служби регулювання руху суден, а також при транзитному проходженні без заходження в морські порти/морські термінали у зоні відповідної СРРС за базовими ставками, наведеними у додатку 2 до цих Тарифів (для суден у каботажному плаванні: Миколаїв - 0,00399 доларів США за кубічний метр, Морський термінал «Очаків» - 0,00275 доларів США за кубічний метр).

Так, як вбачається з матеріалів справи, відносини між сторонами виникли на підставі договору з надання послуг.

Судом встановлено, що на виконання договору позивачем у період з 13.02.2022 по 16.02.2022, судам, які знаходились під агентуванням ТОВ «Наві Шипінг» надано послуги з регулювання руху суден, а судну «КПЛ-108» також нараховано канальний збір за проходження Бузько-Дніпровсько-лиманським каналом (БДЛК) на загальну суму 8 079,04 грн. (8 020,07 грн. - послуги СРРС + 58,97 грн. - канальний збір), що підтверджується матеріалами справи та не спростовано відповідачем.

Таким чином, отримання відповідачем послуг за договором є підставою виникнення у відповідача зобов?язання оплатити надані послуги відповідно до умов договору та вимог чинного законодавства.

Згідно умов договору, відповідач повинен розрахуватись за надані позивачем послуги протягом 20 банківських днів з дати отримання від позивача рахунку за реквізитами, зазначеними у такому рахунку. Згідно матеріалів справи рахунки отримані відповідачем, проте не оплачені у погоджений сторонами строк, внаслідок чого у відповідача утворилась заборгованість в сумі 8 079,04 грн.

Враховуючи встановлені судом обставини, позовні вимоги позивача про стягнення з відповідача основного боргу в розмірі 8 079,04 грн. є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Щодо вимог позивача про стягнення з відповідача пені суд зазначає наступне.

Статтею 610 Цивільного кодексу України передбачено, що порушенням зобов?язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов?язання (неналежне виконання).

Згідно зі статтею 611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов?язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: припинення зобов?язання внаслідок односторонньої відмови від зобов?язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору; зміна умов зобов?язання; сплата неустойки; відшкодування збитків та моральної шкоди.

Відповідно до ст. 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов?язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

У відповідності до частини першої статті 216 Господарського кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

За приписами частини першої статті 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов?язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов?язання.

Згідно до ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов?язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов?язання мало бути виконано.

Положеннями частини 2 ст. 343 Господарського кодексу України, які кореспондують із положеннями ст. 3 Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов?язань", встановлено, що пеня за прострочку платежу встановлюється за згодою сторін, але не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.

Пунктом 5.3 Договору передбачено, що Агент бере на себе зобов?язання зі сплати штрафних санкцій у випадках та в розмірі, передбачених ст.ст. 102, 105 Кодексу торговельного мореплавства України.

У відповідності до п.5.4 Договору, в разі порушення строків здійснення остаточного розрахунку, передбачених п. 4.2.2 і п. 4.3 цього договору, Агент за вимогою Підприємства несе перед останнім відповідальність у вигляді сплати пені у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня, від несплаченої вартості послуг за кожен день прострочення.

Відповідно до п.5.5 Договору, Агент несе повну матеріальну відповідальність перед підприємством за повноту та своєчасність оплати наданих послуг по розрахунках як у національній валюті, так і у ВКВ.

Позивач згідно наданого до суду розрахунку нарахував та просить суд стягнути з відповідача пеню нараховану за період з 27.12.2022 по 26.06.2023 в розмірі 2 014,22 грн.

Судом перевірено розрахунок пені та встановлено, що розрахунок виконано арифметично вірно, за вірний період та у відповідності до умов договору та приписів законодавства, а тому вимоги позивача щодо стягнення з відповідач пені в розмірі 2 014,22 грн. є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За умовами ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Будь - яких доказів того, що відповідач належним чином виконав свої зобов`язання, відповідач, у порушення приписів ст.73,74 ГПК України, суду не надав, тобто не довів безпідставність позовних вимог, тоді як надані позивачем докази, як зазначалось вище, навпаки, підтверджують наявність вказаної у позові заборгованості, а відтак і обґрунтованість позовних вимог.

Оцінюючи надані сторонами докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі філії "Дельта-Лоцман" Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" обґрунтовані, відповідають фактичним обставинам справи та вимогам чинного законодавства, а тому підлягають задоволенню.

Господарським процесуальним законодавством передбачено покладання судових витрат, зокрема, витрат на оплату позовної заяви судовим збором, у разі задоволення позову, на відповідача (ст. 129 ГПК України).

Керуючись ст.ст. 2, 7, 11, 13, 73, 74, 76-79, 86, 91, 123, 129, 210, 232, 233, 236, 237, 238, 241, 247, 248, 252 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Наві Шиппінг" (вул.Адмірала Макарова, буд.39, кв.6, м.Миколаїв, 54030, код ЄДРПОУ 43338656) на користь Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (проспект Берестейський, 14, м.Київ, 01135, код ЄДРПОУ 38727770) в особі філії "Дельта - Лоцман" Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (вул.Лягіна, 27, м.Миколаїв, 54017, код ЄДРПОУ 38728507) заборгованості в сумі 8 079,04 грн., пені у розмірі 2014,22 грн. та судовий збір у розмірі 2 684,00 грн.

Рішення суду, у відповідності до ст.241 Господарського процесуального кодексу України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені ст.ст. 253, 254, 256-259 ГПК України.

Суддя Н.О. Семенчук

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення18.04.2024
Оприлюднено23.04.2024
Номер документу118453685
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —915/1729/23

Рішення від 18.04.2024

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Семенчук Н.О.

Ухвала від 11.01.2024

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Семенчук Н.О.

Ухвала від 27.11.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Семенчук Н.О.

Ухвала від 17.11.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Семенчук Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні