Рішення
від 03.04.2024 по справі 320/395/24
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 квітня 2024 року № 320/395/24

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Донця В.А., секретар судового засідання Розуменко А.Б., розглянув за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Акціонерного товариства "Укргазвидобування" до Антимонопольного комітету України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Vorex LCC, про визнання протиправним та скасування рішення,

за участю:

представник позивача адвокат Сидорченко В.В.;

представник відповідача Верич Л.А.;

представник третьої особи адвокат Данкевич М.С.

Адвокат Малярчук Ю.Б. в інтересах АТ "Укргазвидобування" звернувся до суду з позовом про визнання протиправним та скасування рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 28.11.2023 №19134-р/пк-пз, яким зобов`язано AT "Укргазвидобування" скасувати рішення про відміну процедури закупівлі "24Т-004_44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби (Труби обсадні, безшовні із зовнішнім діаметром 244,48мм (9 5/8 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням класу "Преміум") (Лот №1-ДК 021:2015 44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби Труби обсадні, безшовні із зовнішнім діаметром 244,48 мм (9 5/8 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням класу "Преміум"); (Лот №2-ДК 021:2015 44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби Труби обсадні, безшовні із зовнішнім діаметром 244,48 мм (9 5/8 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням класу "Преміум")", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за UA-2023-08-30-007940-а.

Ухвалами Київського окружного адміністративного суду: від 09.01.2024 відкрито провадження в адміністративній справі, постановлено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено строки для надання заяв по суті, задоволено клопотання представника позивача про залучення до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Vorex LCC; від 09.02.2024 задоволено клопотання представника відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження, визначено дату підготовчого судового засідання; від 11.03.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні. В судовому засіданні 03.04.2024 судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.

Підставами позову визначено: необґрунтованість та непропорційність оскаржуваного рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 28.11.2023 №19134-р/пк-пз, оскільки відповідачем не зазначено підстав задоволення скарги Vorex LCC щодо скасування рішення позивача про відміну процедури закупівлі відповідно до підпункту 1 пункту 50 "Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2023 №471, Особливості здійснення публічних закупівель) через відсутність подальшої потреби в закупівлі обсадних труб діаметром 244,5 мм з муфтовим різьбовим з`єднанням класу преміум CAL IV (обсяг зменшився на 4400 тон) та неврахування відповідачем, що внаслідок зменшення потреб у закупівлі зазначених товарів економія становить більше 80 млн. грн.; не надання відповідачем, у порушення вимог частин дев`ятнадцятої, двадцятої статті 18 Закону України "Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 №922-VIII (Закон №922-VIII) оцінки обставинам, які слугували підставами для відміни закупівель позивачем; неврахування відповідачем свободи розсуду позивача як господарюючого суб`єкта самостійно визначати обсяги закупівель товарів; відповідачем не встановлено, що відміна закупівель позивачем призвела до дискримінації учасників торгів, відповідно не було правових підстав для задоволення скарги третьої особи щодо скасування рішення позивача про скасування закупівель через відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів.

Відповідачем подано відзив про невизнання позову. У відзиві зазначено про ненадання АТ "Укргазвидобування" як замовником процедури закупівель інформації та документів на підтвердження відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів та правомірності відміни закупівель. За твердженням представника, зменшення кількості необхідної трубної продукції і зміна вимог до предмета закупівлі не є підтвердженням відсутності подальшої потреби в закупівлі, натомість у замовника виникла потреба в перегляді загального обсягу закупівлі товарів, що спростовує доводи позивача про наявність правових підстав для відміни процедури закупівлі через те, що відпала необхідність в закупівлі товарів.

У відповіді на відзив представник позивача підтримав твердження, викладені в позовній заяві про необґрунтованість оскаржуваного рішення від 28.11.2023 №19134-р/пк-пз, оскільки відповідачем не наведено підстав для скасування рішення позивача про відміну закупівель, водночас замовником надано достатні докази на підтвердження наявності підстав для відміни закупівель.

Третя особа проти задоволення позовних вимог заперечила. У поясненнях на позовну заяву підтримано доводи представника відповідача щодо відсутності правових підстав для відміни торгів, позаяк у позивача не відпала потреба в здійсненні закупівлі обсадних труб діаметром 244,5 мм, зокрема з муфтовим різьбовим з`єднанням класу CAL IV. Крім того, представником зазначено, що для зниження рівня різьбового з`єднання CAL IV необхідною умовою є внесення змін до проектів свердловин, які мають бути науково обґрунтовані, а за їх відсутності замовник не може стверджувати, що необхідно буде змінити технічні вимоги до предмету закупівлі в частині вимог до рівня випробувань газогерметичних з`єднань з типом ущільнення метал-метал відповідно до окремих лотів. Поставлено під сумнів представником третьої особи твердження позивача про фіналізацію обсягів буріння на 2024 рік, оскільки 30.08.2023 було оголошено чотири конкурси на закупівлю труб обсадних, в частині яких оголошено переможця. Однак у спірному випадку позивач чомусь торги відмінив на підставі інформації про обсяги буріння, отриманої через два місяці після початку закупівель, що свідчить про надуманість причин відміни закупівель.

Представником позивача подано заперечення на пояснення третьої особи, в яких зазначено про помилковість тверджень щодо відсутності правових підстав для відміни закупівель, оскільки в рішенні замовника зазначено причину, яка передбачена Особливостями здійснення публічних закупівель: відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, що підтверджено відповідними доказами. У запереченнях зазначено про наявність об`єктивних причин, які зумовили відміну закупівель: визначення обсягів буріння на 2024 рік та формування килима буріння; оптимізація обсягів потреб в закупівлі трубної продукції; здійснення категоризації обсадних труб діаметром 244,5 мм у залежності від свердловинних геолого-технологічних умов їх використання. В запереченнях представник позивача наголосив, що внаслідок формування нового килиму буріння проведено категоризацію обсадних труб діаметром 244,5 мм, за результатами якої вимоги до рівня випробувань газогерметичних з`єднань 74% трубної продукції зменшилися з класу CAL IV до класу CAL IІ, зменшився також загальний обсяг потреб закупівлі обсадних труб діаметром 244,5 мм на 4580 тон і склав 16500 тон, відповідно очікувана вартість закупівель виявилась вищою на 852,24 млн. грн. Спростовується представником позивача в запереченнях і твердження представника третьої особи про можливість застосування підпункту 3 пункту 19 Особливостей здійснення публічних закупівель, позаяк переможець закупівель не визначений, відповідний договір не укладений, а закупівлі відмінені через зменшення видатків чи необхідність покращення предмета закупівлі, у зв`язку з відсутністю подальшої потреби в закупівлі товарів.

Під час судового розгляду адміністративної справи представник позивача позов підтримав, представник відповідача позов не визнав, представник третьої особи проти задоволення позовних вимог заперечив.

Представником позивача в судому засіданні 03.04.2024 заявлено клопотання про залучення третіми особами інших учасників закупівель: Акціонерного товариства "Інтерпайп новомосковський трубний завод" (код 05393139) та Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтосервіс" (код 32233161), оскільки рішення суду стосуватиметься інтересів цих товариств як учасників закупівель.

Представник відповідача не висловила заперечень щодо залучення третіх осіб. Представник Vorex LCC просила відмовити в задоволенні клопотання, оскільки рішення суду не стосується інтересів інших учасників закупівель. Зокрема, щодо ТОВ "Нафтосервіс" замовником прийнято рішення про його дискваліфікацію, водночас АТ "Інтерпайп новомосковський трубний завод" перебуває в стані очікування рішення після відкриття тендерних пропозицій та не оскаржувало відміну торгів.

Відповідно до частини третьої статті 49 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого засідання або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права, свободи, інтереси або обов`язки. Вони можуть бути залучені до участі у справі також за клопотанням учасників справи. Якщо адміністративний суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до судового розгляду встановить, що судове рішення може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі в справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору. Вступ третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, не має наслідком розгляд адміністративної справи спочатку.

Як уже зазначалось, на стадії вирішення питання про наявність підстав для відкриття провадження в адміністративній справі судом задоволено клопотання представника позивача про залучення до участі в справі Vorex LCC у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, оскільки ця компанія як учасник закупівель оскаржила рішення позивача про відміну закупівель, яке було скасовано оскаржуваним рішенням комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 28.11.2023 №19134-р/пк-пз. Оскільки інші учасники закупівель не висловили заперечень як щодо рішення позивача про відміну закупівель, так і щодо рішення відповідача від 28.11.2023 №19134-р/пк-пз, суд не розглядав питання про залучення інших учасників закупівель до участі в адміністративній справі.

Під час підготовчого провадження представником позивача клопотань про залучення третіх осіб заявлено не було.

З огляду на те, що клопотання про залучення третіх осіб представником позивача подано з порушення вимог частини другої статті 49 КАС України, тобто після закриття підготовчого провадження та після початку судового розгляду адміністративної справи по суті, предметом спору є рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг щодо скасування рішення АТ "Укргазвидобування" про відміну закупівель, яке прийнято за скаргою Vorex LCC, суд дійшов висновку про наявність підстав для відмови в задоволенні клопотання представника про залучення третіх осіб.

Дослідивши докази, суд установив.

Акціонерним товариством "Укргазвидобування" ініційоване проведення закупівель 24Т-004_44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби (Труби обсадні, безшовні із зовнішнім діаметром 244,48 мм (9 5/8 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням класу "Преміум") (Лот №1-ДК 021:2015 44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби Труби обсадні, безшовні із зовнішнім діаметром 244,48 мм (9 5/8 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням класу "Преміум"); (Лот №2-ДК 021:2015 44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби Труби обсадні, безшовні із зовнішнім діаметром 244,48 мм (9 5/8 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням класу "Преміум") та опубліковано оголошення 30.08.2023 на веб-порталі Уповноваженого органу за UA-2023-08-30-007940-а.

Проводячи процедуру закупівлі, замовник АТ "Укргазвидобування" здійснив розкриття пропозицій учасників ТОВ "Нафтосервіс", АТ "Інтерпайп Новомосковський трубний завод" та VOREX LLC.

Протоколом про продовження строку розгляду тендерної пропозиції від 27.09.2023 №563 у закупівлях 24Т-004_44160000-9 (оголошення №UA-2023-08-30-007940-a) продовжено строк розгляду тендерної пропозиції ТОВ "Нафтосервіс".

Згідно з протоколом розкриття тендерних пропозицій/пропозицій від 09.10.2023 №594 у закупівлях 24Т-004_44160000-9 (оголошення №UA-2023-08-30-007940-a) Лот №1 тендерну документацію ТОВ "Нафтосервіс" відхилено на підставі пункту 44 Особливостей здійснення публічних закупівель, тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону №922-VIII.

Протоколом про продовження строку розгляду тендерної пропозиції від 10.10.2023 №597 продовжено строк розгляду тендерної пропозиції АТ "Інтерпайп Новомосковський трубний завод".

Станом на час судового розгляду адміністративної справи на вебсайті https://prozorro.gov.ua/tender/№UA-2023-08-30-007940-a міститься інформація про відхилення пропозиції ТОВ "Нафтосервіс" та очікування рішення АТ "Інтерпайп Новомосковський трубний завод".

Відповідно до протоколу про відміну процедури відкритих торгів від 03.11.2023 №620 уповноваженою особою АТ "Укргазвидобування" прийнято рішення відмінити процедури відкритих торгів щодо закупівлі 44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби (Труби обсадні, безшовні із зовнішнім діаметром 244,48мм (9 5/8 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням класу "Преміум") (Лот №1 ДК 021:2015 44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби Труби обсадні, безшовні із зовнішнім діаметром 244,48мм (9 5/8 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням класу "Преміум"); (Лот №2 ДК 021:2015 44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби Труби обсадні, безшовні із зовнішнім діаметром 244,48 мм (9 5/8 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням класу "Преміум"), №24Т-004, ідентифікатор закупівлі №UA-2023-08-30-007940-a, на підставі підпункту 1 пункту 50 Особливостей здійснення публічних закупівель.

Зі змісту цього рішення убачається, що уповноваженою особою замовника розглянуто службову записку директора з буріння та внутрішньосвердловинних операцій від 02.11.2023 №12.2/1091-С щодо необхідності відміни процедури відкритих торгів у зв`язку з відсутністю подальшої потреби у закупівлі вказаних товарів з наступних підстав. В рішенні зазначено, що на момент його прийняття в замовника фіналізовано обсяги буріння на 2024 рік та сформовано відповідний килим буріння з посвердловинною інформацією з прив`язкою до розбурюваних родовищ. У зв`язку з цим виникла потреба в перегляді закуповуваних обсягів трубної продукції для реалізації кампанії буріння, зокрема обсадних труб 244,48 мм діаметру, та їх категоризації за свердловинними геолого-технологічними умовами використання і граничними навантаженнями, в яких буде застосовуватись обсадна колона. Тому для оптимізації обсягів даного типорозміру обсадних колон буде проведений розподіл між категоріями з урахуванням складних умов, що передбачають критичні циклічні навантаження, високі пластові тиски та значні градієнти температур, категорії помірних умов використання для свердловин, що буряться на незначні глибини. Зважаючи на вказані обставини, замовником буде проведено перерозподіл обсягів закупівлі та відповідне лотування закупівлі зі зміною технічних вимог до предмету закупівлі, зокрема в частині вимог до рівня випробувань газогерметичних з`єднань з типом ущільнення метал-метал у відповідності до окремих лотів.

Vorex LCC 10.11.2023 подано скаргу до комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель на рішення АТ "Укргазвидобування" від 03.11.2023 №620 про відміну процедури відкритих торгів (ідентифікатор закупівлі №UA-2023-08-30-007940-a).

У скарзі зазначалось про протиправність відміни процедури закупівлі, оскільки в протоколі від 03.11.2023 №620 не вказано, що в замовника відсутня потреба в закупівлі труб діаметром 244,48 мм, навпаки замовник підтверджує, що у нього наявна потреба у закупівлі труб 244,48 мм діаметру для реалізації кампанії буріння, однак виникла потреба в перерозподілі труб між категоріями відповідно до умов конкретної свердловини, що не підтверджує відсутність відповідної потреби. За твердженням скаржника, перерозподіл обсягів закупівлі та відповідне лотування закупівлі зі зміною технічних вимог до предмету закупівлі, зокрема в частині вимог до рівня випробувань газогерметичних з`єднань з типом ущільнення метал-метал у відповідності до окремих лотів, не означає їх зменшення чи збільшення. Також скаржник вважав безпідставними твердження замовника в частині змін рівня випробувань газогерметичних з`єднань з типом ущільнення метал-метал, позаяк буріння свердловин в Україні є регламентованим процесом і відбувається в суворій відповідності до Проекту свердловини, розробленого відповідним проектним закладом. Для зниження рівня вимог до випробування різьби необхідно внесення змін до Проектів свердловин, які повинні бути науково обґрунтовані та підтверджені математичними розрахунками міцності обсадної колони та її герметичності. На думку представника Vorex LCC, замовник намагався замаскувати реальну причину скасування закупівлі вигаданими причинами.

Рішенням комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 14.11.2023 №18180-р/пк-пз на підставі статті 18 Закону №922-VIII та Особливостей здійснення публічних закупівель постановлено прийняти до розгляду скарги VOREX LLC від 10.11.2023 №UA-2023-08-30-007940-a.b2, замовнику надано два робочі дні для надіслання в електронному вигляді органу оскарження відповідних пояснень, інформації, документів та матеріалів щодо проведення процедури закупівлі, зокрема інформацію та документальне підтвердження щодо наявності підстав для відміни процедури закупівлі саме у зв`язку з відсутністю подальшої потреби, а також визначено дату та місце розгляду скарги.

У поясненнях на скаргу №UA-2023-08-30-007940-a.b2 представник АТ "Укргазвидобування" навів аналогічні доводи щодо підстав відміни закупівель, які зазначені у рішенні від 03.11.2023 №620, констатувавши відсутність у замовника подальшої потреби у закупівлі Труб обсадних, безшовних із зовнішнім діаметром 244,48 мм (9 5/8 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням класу "Преміум" у кількості 21080 тон відповідно до умов тендерної документації. Щодо застосування підпункту 1 пункту 50 Особливостей здійснення публічних закупівель, то в поясненнях зазначено про відсутність в цій нормі вимог до рішення замовника про відміну торгів, не передбачено цією нормою й переліку документів, якими замовник зобов`язаний підтверджувати відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів. Тому в кожному конкретному випадку замовник самостійно вирішує наявність чи відсутність потреби в закупівлі.

VOREX LLC подано 21.11.2023 відповідь на пояснення замовника, в яких заперечуються його доводи про те, що кількість, обсяги, місце поставки, строки постачання та інші умови закупівлі продукції були обумовлені потребою товариства в обсадних трубах для забезпечення виробничого процесу та, відповідно, видобутку вуглеводнів, яка розрахована з урахуванням поточних залишків на складах та строків поставок за діючими договорами, використання обсадної труби у IV кварталі 2023 року, потребою згідно з планами буріння на І півріччя 2024 року з урахуванням квартального страхового запасу.

Скаржник зазначив, що за змістом статті 4 Закону №922-VIII планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель. Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п`яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього. Закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Водночас, план закупівель замовника оприлюднено й саме на його підставі, було оголошено відповідні торги. При цьому потреба в закупівлі станом на час її відміни в замовника залишалась

За твердженням представника VOREX LLC замовник, подаючи пояснення, не надав жодного документа на підтвердження необхідності перерозподілу чи зміни потреби в закупівлях. Зміст пояснень АТ "Укргазвидобування" доводить, що потреба в закупівлі обсадних труб діаметром 244,5 мм, зокрема труб обсадних, безшовних із зовнішнім діаметром 244,48 мм (9 5/8 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням класу "Преміум", не відпала, а лише зменшилася.

Як зазначено в поясненнях, так дії замовника свідчать, що під час оцінки пропозицій у нього були підстави відхилити пропозицію АТ "Інтерпайп Новомосковський трубний завод", однак замовник не проводив кваліфікацію цього учасника та прийняв рішення про відміну закупівлі.

Листом від 22.11.2023 № 20-29/12-1759-пз комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель повідомила VOREX LLC та АТ "Укргазвидобування" про перенесення дати розгляду скарги та необхідності надання замовником документального підтвердження щодо наявності підстав для відміни процедури закупівлі саме у зв`язку з відсутністю подальшої потреби.

Замовником закупівель АТ "Укргазвидобування" 27.11.2023 подано інформацію на запит відповідача з додатками (розрахунки потреб в обсадних трубах на 2024 рік).

В поданій інформації замовник повторив, що проект заявки на закупівлю обсадних труб діаметром 244,5 мм для виробничих потреб АТ "Укргазвидобування" в 2024 році сформований в червні 2023 року, а обсяг закуповуваної продукції розрахований станом на 15.06.2023. Для розрахунку очікуваної потреби в 244,5 обсадної труби враховувалося: очікуваний плановий метраж буріння в 2024 році, можливі родовища кандидати та статистичні дані по використанню трубної продукції в минулих роках. Методом екстраполяції статистичних даних та враховуючи плановий метраж буріння було розрахована орієнтовна потреба в обсадних трубах 244,5 діаметру та визначений обсяг до закупівлі з врахуванням очікуваних складських залишків станом на 01.01.2024 в разі вчасної поставки трубної продукції за чинними на той момент правочинами (додаток 1): орієнтовні залишки на 01.01.2024 рік 2051; критичний запас згідно із рекомендаціями НАК "Нафтогаз" 6700; загальна орієнтовна потреба на 2024 рік 27723; загальна орієнтовна потреба на 2024 рік (з урахуванням критичного запасу та очікуваних залишків) 32372; прийнятий обсяг до закупівлі 21080.

Після фіналізації обсягів буріння на 2024 рік та формування відповідного килиму буріння з прив`язкою до розбурюваних родовищ із по-свердловинною інформацією щодо проектних конструкції свердловин, загальний обсяг оновленої потреби в закупівлі обсадних труб діаметром 244,5 мм зменшився на 4400 тон і склав 16680 тон (додаток 2).

Додатками до інформації зазначено: 1. Потреба ОТ на 2024р._станом на 10.11.2023 (з урахуванням діючого режиму воєнного стану в Україні зазначення номерів та назв свердловин у документі (для оприлюднення) несе загрозу безпеці Замовника. З метою безпеки такі дані заретушовані); 2. Потреба ОТ на 2024р._станом на 15.06.2023.

Рішенням комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 28.11.2023 №19134-р/пк-пз зобов`язано АТ "Укргазвидобування" скасувати рішення про відміну процедури закупівлі "24Т-004_44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби (Труби обсадні, безшовні із зовнішнім діаметром 244,48 мм (9 5/8 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням класу "Преміум") (Лот №1 ДК 021:2015 44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби Труби обсадні, безшовні із зовнішнім діаметром 244,48мм (9 5/8 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням класу "Преміум"); (Лот №2 ДК 021:2015 44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби Труби обсадні, безшовні із зовнішнім діаметром 244,48 мм (9 5/8 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням класу "Преміум")", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за №UA-2023-08-30-007940-a.

Вирішуючи спір, суд ураховує таке.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад визначено Законом №922-VIII (у редакції, чинній на час відміни закупівель, розгляду скарги та прийняття оскаржуваного рішення).

Пунктом 3-7 пункту Розділу X "Прикінцевих та перехідні положень" Закону №922-VIII установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

Як уже вказувалось судом, предметом спору є протиправність рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 28.11.2023 №19134-р/пк-пз, яким зобов`язано AT "Укргазвидобування" скасувати рішення про відміну процедури закупівлі 24Т-004_44160000-9 (оголошення №UA-2023-08-30-007940-а).

Зі змісту оскаржуваного рішення від 28.11.2023 №19134-р/пк-пз убачається, що воно прийнято за скаргою VOREX LLC учасника закупівель 24Т-004_44160000-9 (оголошення №UA-2023-08-30-007940-а) щодо незгоди з протокольним рішенням замовника від 03.11.2023 №620 про відміну процедури відкритих торгів на підставі підпункту 1 пункту 50 Особливостей здійснення публічних закупівель, за якою замовник відміняє відкриті торги у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг.

Отже, в розглядуваній справі суду необхідно встановити наявність підстав для відміни закупівлі АТ "Укргазвидобування" та відповідність оскаржуваного рішення від 28.11.2023 №19134-р/пк-пз критеріям, установленим частиною другою статті 2 КАС України, зокрема чи прийнято таке рішення з урахуванням усіх обставин, які мали значення для його прийняття (обґрунтованість рішення) та чи враховано відповідачем принцип пропорційності наявність необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, інтересів позивача і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення. На недотриманні цих критеріїв відповідачем наполягав представник позивача.

Суд погоджується з міркуваннями представника позивача про те, що підпунктом 1 пункту 50 Особливостей здійснення публічних закупівель не встановлено особливостей його застосування. Наприклад, не передбачено стадії, під час якої замовник може відмінити закупівлі та не вказано, що означає відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів (потреба відпала повністю чи частково). За твердженням представника позивача, наведена норма наділяє замовника повноваженнями відмінити закупівлі також на стадії розкриття пропозицій за наявності підтверджень того, що в нього відпала потреба в закупівлях, у тому числі частково.

Під час судового розгляду адміністративної справи представник позивача визнав, що потреба в закупівлі обсадних труб діаметром 244,5 мм з муфтовим різьбовим з`єднанням класу преміум CAL IV відпала на 74% (зменшення до класу CAL IІ), обсяг потреб закупівлі обсадних труб діаметром 244,5 мм зменшився на 4580 тон (потреба 16500 тон). При цьому представник наголосив, що відміна закупівель дозволила заощадити 852,24 млн. грн.

В оскаржуваному рішенні від 28.11.2023 №19134-р/пк-пз зазначено, що підставою для скасування протокольного рішення від 03.11.2023 №620 про відміну процедури відкритих торгів слугував висновок непідвердження замовником відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів та правомірність відміни процедури закупівлі з підстав наведених в мотивувальній частині рішення.

Під час судового розгляду справи, представник відповідача пояснив, що Комісією розглядались усі подані замовником пояснення та докази, водночас вони не доводили наявності підстав для відміни відкритих торгів через відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг, оскільки в поданих поясненнях та доказах зазначено про зменшення кількості заявленої до закупівель трубної продукції та наявність потреби в закупівлі товарів.

Суд не погоджується з доводами представника позивача про необґрунтованість рішення відповідача, оскільки в мотивувальній частині рішення повністю наведені пояснення та інформація подані замовником на підтвердження правомірності відміни закупівель, в яких зазначено про те, що необхідність відпала частково. На підставі цих доказів відповідачем зроблено висновок про недоведеність позивачем необхідності відміняти закупівлі саме з підстав відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів.

За змістом статті 16 Закону №922-VIII орган оскарження розглядає скаргу та приймає рішення на підставі інформації, розміщеної в електронній системі закупівель станом на момент подання скарги, та інформації, одержаної за скаргою. Суб`єкт оскарження та замовник можуть надавати висновки експертів і спеціалістів, які володіють спеціальними знаннями.

Килими буріння, експертний висновок Івано-Франківського Національного технічного університету нафти і газу від 27.12.2023 №51-99-88/1, додані представником позивача до позовної заяви та які не подавались відповідачу, суд не бере до уваги як підставу для визнання оскаржуваного рішення протиправним (зокрема, необґрунтованим чи непропорційним), оскільки відповідачем таким документам оцінка не надавалась, розгляд скарги здійснювався з урахуванням документів розміщених в електронній системі закупівель станом на момент подання скарги та на підставі інформації, одержаної за скаргою.

На підтвердження того, що в позивача відпала подальша потреба в здійсненні закупівель товарів, відповідачу надавались службова записка, пояснення, інформація на запит та таблиця з потребами. Водночас у службовій записці зазначено, що в товаристві фіналізовано обсяги буріння на 2024 рік та сформовано відповідний килим буріння з посвердловинною інформацією із прив`язкою до розбурюваних родовищ. Цей доказ додано позивачем лише до адміністративної справи.

Суд звертає увагу, що в доданому до справи експертному висновку від 27.12.2023 №51-99-88/1 зазначено, що для встановлення проведення екпертного оцінювання класифікації геологічних умов буріння свердловин на відповідність вимогам нормативних документів загальнодержавного рівня на прикладі використання обсадних труб 245 мм з муфтовим газогерметичним різьбовими з`єднанням (ущільнення метал-метал), що пройшло випробування згідно з вимогами ISO 13679:02 або ISO 13679:2019 (FDIS 3679:2011) або API 5С5:2017, або еквівалент клас CAL IV, експертами оцінювалася, в тому числі килими буріння АТ "Укргазвидобування" для здійснення розподілу свердловин за геологічними умовами буріння, для яких доцільно використовувати труби класу CAL IV.

Отже, суд погоджується з доводами представника відповідача про недостатність поданих позивачем доказів для висновку про те, що відпала потреба в закупівлях, оскільки подані докази підтверджували зменшення кількості замовних товарів.

Також суд зауважує, що позивачем в поясненнях на скаргу та інформації на запит повідомлялось відповідача про те, що відпала необхідність у придбанні обсадних труб 244,48 мм (9 5/8 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням класу "Преміум" у кількості 21080 тон, обсяг оновленої потреби в закупівлі обсадних труб діаметром 244,5 мм зменшився на 4400 тон і складає 16680 тон та зменшеною технічною вимогою щодо рівня випробувань газогерметичних з`єднань. Однак про те, що відміна закупівель дозволить заощадити 852,24 млн. грн., про що вказано в позовній заяві, у відповідних документах не зазначалось. Відповідно безпідставними є твердження представника позивача про невзяття відповідачем цієї обставини до уваги під час ухвалення оскаржуваного рішення від 28.11.2023 №19134-р/пк-пз.

Водночас суд визнає, що зі змісту поданих пояснень та інформації вбачається економія коштів, оскільки зменшується потреба в придбанні обсадних труб 244,48 мм (9 5/8 дюйм) з муфтовим різьбовим з`єднанням класу "Преміум".

Відповідно до пункту 14 Особливостей здійснення публічних закупівель закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону.

Частиною першою статті 4 Закону №922-VIII установлено, що планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель. Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п`яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього. Закупівля здійснюється відповідно до річного плану.

Судом установлено, що позивачем не було внесено змін до плану закупівель. Представник позивача пояснив, що на стадії розкриття пропозицій внесення відповідних змін було неможливим.

Вирішуючи питання про достатність підстав для відміни закупівель, суд вважає, що необхідно розглянути відміну закупівель з урахуванням дотримання позивачем відповідних принципів, зважаючи на те, що дійсно підпункт 1 пункту 50 Особливостей здійснення публічних закупівель не регламентує, на якій стадія така відміна можлива і що можна вважати відсутністю подальшої потреби в закупівлі.

Відповідно до пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону №922-VIII, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом №922-VIII.

За змістом частини першої статі 5 Закону №922-VIII до принципів, за якими здійснюються закупівлі віднесено добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням (пункти 1-6).

Отже, поряд з принципом максимальної економії, ефективності та пропорційності, закупівлі повинні забезпечити добросовісну конкуренцію, відкритість та прозорість на всіх стадіях, недопущення дискримінації учасників.

Пунктами 39, 41 Особливостей здійснення публічних закупівель визначено що розкриття тендерних пропозицій здійснюється відповідно до статті 28 Закону №922-VIII (положення абзацу третього частини першої та абзацу другого частини другої статті 28 Закону №922-VIII не застосовуються). Розгляд та оцінка тендерних пропозицій здійснюються відповідно до статті 29 Закону №922-VIII (положення частин другої, дванадцятої, шістнадцятої, абзаців другого і третього частини п`ятнадцятої статті 29 Закону №922-VIII не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 цих особливостей.

Відповідно до статті 29 Закону №922-VIII: перед початком електронного аукціону автоматично розкривається інформація про ціни/приведені ціни тендерних пропозицій/пропозицій. Розкриття тендерних пропозицій/пропозицій з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям/умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі, а також з інформацією та документами, що містять технічний опис предмета закупівлі, здійснюється автоматично електронною системою закупівель одразу після завершення електронного аукціону (абзаци перший та другий частин першої); під час розкриття тендерних пропозицій/пропозицій автоматично розкривається вся інформація, зазначена в тендерних пропозиціях/пропозиціях учасників (абзац перший частини другої); протокол розкриття тендерних пропозицій/пропозицій формується та оприлюднюється електронною системою закупівель автоматично в день розкриття тендерних пропозицій/пропозицій (частина третя).

Статтею 29 Закону №922-VIII установлено: оцінка тендерних пропозицій/пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації/оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, шляхом застосування електронного аукціону (частина перша); до початку проведення електронного аукціону в електронній системі закупівель автоматично розкривається інформація про ціну та перелік усіх цін тендерних пропозицій/пропозицій, розташованих у порядку від найнижчої до найвищої ціни без зазначення найменувань та інформації про учасників (абзац перший частини п`ятої).

Судом зазначалось, що згідно з протоколом розкриття тендерних пропозицій/пропозицій від 09.10.2023 №594 у закупівлях 24Т-004_44160000-9 тендерну документацію ТОВ "Нафтосервіс" відхилено. Протоколом про продовження строку розгляду тендерної пропозиції від 10.10.2023 №597 продовжено строк розгляду тендерної пропозиції АТ "Інтерпайп Новомосковський трубний завод". Станом на час судового розгляду адміністративної справи на вебсайті https://prozorro.gov.ua/tender/№UA-2023-08-30-007940-a міститься інформація про відхилення пропозиції ТОВ "Нафтосервіс" та очікування рішення АТ "Інтерпайп Новомосковський трубний завод".

У протокольному рішенні від 03.11.2023 №620 про відміну процедури відкритих торгів зазначено, що підставою цьому слугувала службову записку директора з буріння та внутрішньосвердловинних операцій від 02.11.2023 №12.2/1091-С.

Представник третьої особи поставив під сумнів неможливість розгляду обставин, які викладені в службовій записці, до початку розкриття пропозицій, що може свідчити про створення штучних підстав для відміни закупівель, зокрема після того як замовник здійснив розкриття пропозицій інших учасників.

Представник позивача пояснив причини відміну закупівлю поданням службової записки від 02.11.2023 №12.2/1091-С та відсутність інших прихованих причин.

Суд констатує відсутність доказів, які б стверджували про наявність у позивача інформації в необхідності переглянути обсяги трубної продукції для реалізації кампанії буріння, зокрема обсадних труб 244,48 мм діаметру, та їх категоризації за свердловинними геолого-технологічними умовами використання і граничними навантаженнями, в яких буде застосовуватись обсадна колона, до подання службової записки 02.11.2023. Однак, це не спростовує того, що відміна закупівель на стадії розкриття пропозицій свідчить про дотримання позивачем принципу прозорості на всіх стадіях закупівель, позаяк учасники закупівель та зацікавлені особи не поінформовані про результати розкриття пропозицій. Не зважаючи на те, що процедура розпочалась і щодо окремих учасників розкриття пропозицій відбулось.

Суд погоджується з твердженнями представника позивача, що в разі, коли відпала потреба придбавати заявлену в закупівлях продукцію, замовник повинен мати можливість відмовитись від такої закупівлі, що відповідає принципу максимальної економії, ефективності та пропорційності. Проте в спірному випадку позивачем не було надано відповідачу достатніх доказів на підтвердження необхідності відмінити всієї закупівлі через те, що відпала подальша потреба в придбанні товарів частково.

Відповідно до підпункту 1 пункту 19 Особливостей здійснення публічних закупівель істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника.

На думку суду, можна погодитись з доводами представника третьої особи про те, що наведена норма дає можливість замовнику змінити істотні умови договору в частині зменшення обсягів закупівлі обсадних труб діаметром 244,5 мм відповідного класу.

Враховуючи викладене, суд доходить висновку про правомірність рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 28.11.2023 №19134-р/пк-пз, яке прийнято з урахуванням повідомлених позивачем обставин. Суд відхиляє доводи представника позивача про непропорційність оскаржуваного рішення, позаяк цим рішенням усуваються порушення процедури закупівлі, оскільки відміна закупівель не може бути необґрунтованою (наприклад, постанова Верховного Суду від 01.09.2022 №640/23977/21) супроводжуватись порушенням принципів закупівель. На думку суду, в разі коли у замовника відпала потреба в закупівлі частини товарів, він повинен обґрунтувати необхідність відміни всієї закупівлі процедури, зокрема з підстав недоцільності її проведення через те, що навіть в разі завершення закупівель не буде досягнуто мети щодо задоволення потреб замовника в товарах, робота, послугах. Натомість у спірному випадку судом встановлено можливість забезпечити учасниками закупівель потреби замовника, оскільки потреба в придбанні товарів відпала частково.

Відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону №922-VIII за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення: про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом) (пункт 1); про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов`язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз`яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.

Оскаржуваним рішенням встановлено безпідставну відміну закупівель та зобов`язано замовника скасувати відповідне рішення. Отже, рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 28.11.2023 №19134-р/пк-пз прийнято в межах повноважень, визначених Законом №922-VIII.

Судом не надавалась оцінка доказам щодо проведення позивачем інших закупівель, позаяк це не стосується предмета спору.

Щодо дотримання позивачем тридцятиденного строку звернення до адміністративного суду, встановлено частиною двадцять третьою статті 18 Закону №922-VIII, то судом установлено, що оскаржуване рішення оприлюднено 30.11.2023, позов зареєстровано судом 27.12.2023, тобто в межах зазначеного строку.

Позивачем сплачено судовий бір у розмірі 2684,00 грн. за одну вимогу немайнового характеру (платіжна інструкція 15.12.2023 №692666). Оскільки в задоволенні позову відмовлено повністю, сторонами не надано інших доказів понесення судових витрат, такі розподілу та присудженню не підлягають.

Керуючись статтею 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Судові витрати розподілу та присудженню не підлягають.

Позивач Акціонерне товариства "Укргазвидобування" (ідентифікаційний код 30019775, місцезнаходження: 04053, місто Київ, вулиця Кудрявська, будинок 26/28).

Відповідач Антимонопольний комітет України (ідентифікаційний код 00032767, місцезнаходження: 03035, місто Київ, вулиця Митрополита Василя Липківського, будинок 45).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Vorex LCC (код юридичної особи в штаті Пенсильванія США 6422837, адреса для вручення судових документів: Джьорман Стріт, 201, місто Ері, штат Пенсильванія, США, 16507 [201 German Street, Erie, PA 16501, EIN 81-4177949, State of Pennsylvania Entity number 6422837]).

Відповідно до статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено в день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Згідно зі статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст рішення складено 17 квітня 2024 року.

Суддя Донець В.А.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.04.2024
Оприлюднено22.04.2024
Номер документу118458943
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —320/395/24

Ухвала від 10.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Постанова від 04.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Постанова від 04.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 21.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 17.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Рішення від 03.04.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Донець В.А.

Рішення від 03.04.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Донець В.А.

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Донець В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні