Справа № 540/4822/21
УХВАЛА
18 квітня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження заяву Великоолександрівської селищної ради Херсонської області про відстрочення виконання рішення суду в адміністративній справі за позовною заявою ОСОБА_1 до Великоолександрівської селищної ради Херсонської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 11.11.2021 р., яке залишено без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21.04.2022 р., позовні вимоги ОСОБА_1 до Великоолександрівської селищної ради Херсонської області про визнання відмови у затвердженні документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність протиправною, задоволено:
- визнано протиправною бездіяльність Великоолександрівської селищної ради Херсонської області щодо вирішення за заявою ОСОБА_1 від 23 лютого 2021 року питання про затвердження розробленого ТОВ "Альянс" у 2012 році "Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_1 та іншим громадянам (всього 12 чол.) загальною площею 23,1975 га для ведення особистих селянських господарств із земель запасу Трифонівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області";
- зобов`язано Великоолександрівську селищну раду Херсонської області вирішити питання щодо затвердження розробленого ТОВ "Альянс" у 2012 році "Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ОСОБА_1 та іншим громадянам (всього 12 чол.) загальною площею 23,1975 га для ведення особистих селянських господарств із земель запасу Трифонівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області" - в частині відведення ОСОБА_1 земельної ділянки площею 1,999 га. для ведення особистого селянського господарства та прийняти одне з рішень, передбачених частиною 9 статті 118 Земельного кодексу України.
09.04.2024 р. від Великоолександрівської селищної ради Херсонської області надійшла заява про відстрочення виконання рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 11.11.2021 р. у справі № 540/4822/21 на один рік до 03.04.2025 р.
В обґрунтування заяви представник заявника зазначає, що Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022 з 5:30 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан у зв`язку з військовою агресією рф. Відповідно до підпункту 5 пункту 27 розділу X "Перехідні положення" ЗК України безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. Згідно з ч.3 ст.378 КАС України підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим. Відстрочення виконання рішення обумовлене наявністю обмежень на розпорядження земельними ділянками та визначено особливості регулювання земельних відносин у період воєнного стану, що позбавляє Великоолександрівську селищну раду можливості надати дозвіл на розроблення документації із землеустрою з метою безоплатної передачі. Рішенням суду від 11.11.2021 р. у справі № 540/4822/21 було розглянуто спірні правовідносини, що виникли до воєнного стану, а тому виконання даного рішення буде можливим тільки після скасування воєнного стану.
09.04.2024 р. від ОСОБА_1 надійшли заперечення на заяву про відстрочення виконання рішення суду, згідно якої просить відмовити в задоволенні заяви.
Ухвалою від 11.04.2024 р. заяву Великоолександрівської селищної ради Херсонської області про відстрочення виконання рішення суду в адміністративній справі № 540/4822/21 призначено до розгляду у судовому засіданні на 18.04.2024 р. о 11:00 год.
У судове засідання, призначене на 18.04.2024 р., сторони не з`явилися, про дату, час та місце слухання справи повідомлені належним чином.
Відповідно до ч.2 ст.378 КАС України заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням стягувача та боржника. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає за можливе розглянути дану заяву в порядку письмового провадження.
При вирішенні даної заяви суд виходить з наступного.
Частиною 1 статті 129-1 Конституції України встановлено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.
Згідно ст.370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Особливості розгляду заяви про відстрочення виконання рішення суду визначені ст.378 КАС України.
Частиною 1 статті 378 КАС України передбачено, що за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.
Згідно з приписами ч.3 ст.378 КАС України підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує: 1) ступінь вини відповідача у виникненні спору; 2) щодо фізичної особи - тяжке захворювання самої особи або членів її сім`ї, її матеріальне становище; 3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
Відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення рішення, ухвали, постанови (ч.ч.4, 5 ст.378 КАС України).
Відстрочення виконання судового рішення є відкладенням чи перенесенням дати виконання рішення на новий строк, який визначається адміністративним судом, та допускається у виняткових випадках.
Підставами для відстрочення виконання судового рішення можуть бути конкретні існуючі, об`єктивні, виключні обставини, що ускладнюють виконання судового рішення у встановлений строк або фактично унеможливлюють таке.
Так, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64/202 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
При цьому термін дії воєнного стану неодноразово продовжувався та діє дотепер.
На дату звернення до суду із заявою про відстрочення виконання рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 11.11.2021 р. та станом на день розгляду цієї заяви в Україні діє воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 р. № 389-VIII.
Пунктом 27 розділу Х "Перехідні положення" ЗК України, який набрав чинності 07.04.2022 р., встановлено, що під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням встановлених особливостей.
Зокрема, підпунктом 5 пункту 27 розділу Х "Перехідні положення" ЗК України передбачено, що безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.
Отже, до припинення (скасування) воєнного стану в Україні діє встановлена законом заборона на безоплатну передачу у приватну власність земель державної та комунальної власності, на надання уповноваженим органом виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, а також на розроблення відповідної документації.
Таким чином, незважаючи на те, що рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 11.11.2021 р. зобов`язано Великоолександрівську селищну раду Херсонської області вирішити питання щодо затвердження розробленого ТОВ "Альянс" у 2012 році "Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ОСОБА_1 та іншим громадянам (всього 12 чол.) загальною площею 23,1975 га для ведення особистих селянських господарств із земель запасу Трифонівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області" в частині відведення ОСОБА_1 земельної ділянки площею 1,999 га для ведення особистого селянського господарства та прийняти одне з рішень, передбачених частиною 9 статті 118 Земельного кодексу України, виконання цього рішення відповідачем у бажаний для позивача спосіб є неможливим через встановлену законом заборону.
Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану" від 24.03.2022 р. № 2145-XI встановлює абсолютно визначене імперативне правило, зміст якого полягає у забороні органам місцевого самоврядування під час дії воєнного стану приймати рішення про безоплатну передачу земель державної та комунальної власності.
Така заборона узгоджується із ч.2 ст. 64 Конституції України, якою передбачено, що в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 Конституції.
Водночас право власності на землю гарантується ч.2 ст.14 Конституції України, а тому не належить до переліку прав, що не можуть бути обмежені в умовах воєнного стану.
З урахуванням наведеного суд дійшов висновку, що введення в Україні воєнного стану та заборона, встановлена Законом України від 24.03.2022 р. № 2145-XI, є саме тими обставинами, що об`єктивно роблять неможливим виконання зазначеного судового рішення і таке втручання у право позивача має чітко передбачену підставу в національному законодавстві.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові П`ятого апеляційного адміністративного суду від 25.05.2023 р. у справі № 420/9688/22.
При цьому, суд зазначає, що наведені обставини відповідно до ч.3 ст.378 КАС України дають підстави для відстрочення виконання судового рішення в зобов`язальній частині до усунення таких обставин, тобто до припинення (скасування) воєнного стану в Україні, а не до 03.04.2025 р., як просить заявник.
З огляду на зазначене, заява Великоолександрівської селищної ради Херсонської області про відстрочення виконання рішення суду підлягає частковому задоволенню.
Керуючись ст.ст.248, 256, 378 КАС України, суд -
ухвалив:
Заяву Великоолександрівської селищної ради Херсонської області про відстрочення виконання рішення суду в адміністративній справі № 540/4822/21 задовольнити частково.
Відстрочити виконання рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 11.11.2021 р. у справі № 540/4822/21 за позовною заявою ОСОБА_1 до Великоолександрівської селищної ради Херсонської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії до припинення (скасування) воєнного стану в Україні.
В іншій частині заяви відмовити.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду в 15-денний з дня складання повного судового рішення.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Суддя О.І. Бездрабко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2024 |
Оприлюднено | 22.04.2024 |
Номер документу | 118460158 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Заява про відстрочку або розстрочку виконання судового рішення |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бездрабко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні