Рішення
від 15.04.2024 по справі 916/4915/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"15" квітня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/4915/23

Господарський суд Одеської області у складі судді Бездолі Д.О.

секретар судового засідання Христенко А.О.

розглянувши справу за позовом: Одеської міської ради (пл. Думська, 1, м. Одеса, 65026)

до відповідача: Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради (вул. Успенська, 83/85, м. Одеса, 65011)

про стягнення 256993,10 грн,

за участю представників учасників справи:

від позивача: ОСОБА_2 ;

від відповідача: не з`явився;

від третьої особи: не з`явився.

УСТАНОВИВ:

Одеська міська рада звернулась до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , в якій просить суд стягнути з відповідача на користь позивача безпідставно збережені кошти у сумі 256993,10 грн.

Позиції учасників справи

В обґрунтування підстав позову позивач посилається на обставину використання відповідачем у період з 01.09.2020 по 31.08.2023 земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:10:002:0001, розташованої за адресою: АДРЕСА_2 , без достатньої правової підстави, внаслідок чого відповідач зберіг у себе кошти у заявленій до стягнення сумі, які мав сплатити на користь власника цієї земельної ділянки позивача.

У письмових поясненнях, які надійшли до суду 12.12.2024 (а.с. 79-87, т.1), третя особа позовні вимоги позивача підтримала.

Відповідач відзив на позов і жодних доказів суду не надав, про розгляд справи повідомлений належним чином, а отже справа згідно з ч. 9 ст. 165 ГПК України вирішується судом за наявними матеріалами. При цьому суд зауважує, що відповідач не повідомляв суду про наявність обставин, що перешкоджають йому прийняти участь у розгляді справи в умовах воєнного стану, запровадженого на території України або з інших підстав.

Процесуальні дії у справі

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 15.11.2023 позовну заяву Одеської міської ради було залишено без руху із встановленням позивачу десятиденного строку для усунення виявлених судом недоліків.

Ухвалою суду від 21.11.2023 позовну заяву Одеської міської ради було прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/4915/23; постановлено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін; призначено у справі судове засідання для розгляду справи по суті на 14 грудня 2023 року о 15:00. Крім цього, вказаною ухвалою суд залучив Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача.

Судове засідання 14.12.2023 не відбулось, у зв`язку з особливими умовами роботи установи суду, пов`язаними з несанкціонованим втручанням в роботу інформаційних (автоматизованих), електронних комунікаційних мереж і ресурсів суду. Ухвалою суду від 15.12.2023 судом було призначено судове засідання у справі на 25 грудня 2023 року о 15:00.

25.12.2023 суд протокольною ухвалою оголосив перерву у судовому засіданні до 22.01.2024 о 12:15.

Судове засідання 22.01.2024 не відбулось, у зв`язку з перебуванням судді Бездолі Д.О. на лікарняному. Ухвалою суду від 31.01.2024 судом було призначено судове засідання у справі на 23 лютого 2024 року о 14:00.

Судове засідання 23.02.2024 не відбулось, у зв`язку з перебуванням судді Бездолі Д.О. на лікарняному. Ухвалою суду від 31.01.2024 судом було призначено судове засідання у справі на 25 березня 2024 року о 15:00.

25.03.2024 не відбулось, у зв`язку з оголошенням системою цивільної оборони повітрянної тривоги у м. Одеса та Одеській області. Ухвалою суду від 25.03.2024 судом було призначено судове засідання у справі на 15 квітня 2024 року о 14:30.

У судовому засіданні 15.04.2024 судом було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Обставини справи

Як вбачається з матеріалів справи (а.с. 25-27, т.1) ОСОБА_1 на праві власності належить нежитлова будівля, загальною площею 205,5 кв.м., за адресою: АДРЕСА_2 . Право власності відповідача на вказаний об`єкт зареєстровано в Реєстрі 07.10.2016.

Рішенням Одеської міської ради від 07.12.2016 № 1381-VIII (а.с. 35, т. 1) надано дозвіл Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,0530 га, за адресою: АДРЕСА_2 , для експлуатації нежитлової будівлі під кафе.

Згідно з даними Державного земельного кадастру (а.с. 28-34, т.1) 21.08.2020 було сформовано земельну ділянку, площею 0,0511 га, за адресою: АДРЕСА_2 , якій присвоєний кадастровий номер 5110136900:10:002:0001. Цільове призначення вказаної земельної ділянки: 03.08 для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування. Вид використання: для експлуатації нежитлової будівлі під кафе.

Відповідно до сформованої Департаментом земельних ресурсів Одеської міської ради інформації стосовно земельної ділянки, за адресою: АДРЕСА_2 (а.с. 36, т.1), станом на 01.08.2023, на земельній ділянці, який присвоєний кадастровий номер 5110136900:10:002:0001, розташована одноповерхова нежитлова будівля, в якій розміщено кафе-ресторан «У друзів», офісні приміщення адвокатів та літній майданчик з навісом. Земельна ділянка частково огороджена металевим парканом. До інформаційної довідки також долучено план-схему та фотофіксацію (а.с. 37-39, т.1).

У листі від 06.06.2023 № 8687/5/15-36-24-07-10 (а.с. 47, т. 1) Головне управління ДПС в Одеській області повідомило, що Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 не перебуває на обліку в ДПІ Київського району м. Одеси як платник земельного податку з фізичних осіб на земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , площею 511,0 кв.м.

Також в матеріалах справи відсутні докази укладення між сторонами договору оренди вищевказаної земельної ділянки.

Так, рішенням Одеської міської ради від 27.08.2014 № 5275-VI затверджені фіксовані відсотки при визначені орендної плати за землі у м. Одесі (а.с. 48-50, т.1). Додатком № 1 до вказаного рішення встановлений розмір відсотку від нормативної грошової оцінки земельних ділянок підприємств торгівлі, у тому числі, громадського харчування (ресторани, кафе, бари) у розмірі 5%.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, сформованого 13.02.2021 за № 696 (а.с. 42, т.1), нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:10:002:0001 на час формування витягу становила 1568625,43 грн. Станом на 18.05.2023, нормативна грошова оцінка цієї земельної ділянки визначена у розмірі 1984311,17 грн (а.с. 45, т.1), з урахуванням індексації.

Засобами поштового зв`язку Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради направив відповідачу вимогу від 07.06.2023 № 01-13/746 про погашення заборгованості за використання земельної ділянки, яка, на час направлення вимоги, була визначена в розмірі 234508,43 грн (а.с. 40-44, т.1).

Відповідач вищевказану претензію не задовольнив, що останнім не спростовано.

Звертаючись до господарського суду з позовом до відповідача, позивач здійснив розрахунок розміру безпідставно збережених відповідачем коштів за період з вересня 2020 року по серпень 2023 року включно у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та з урахуванням коефіцієнта індексації, який для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення у 2021 році становив 1,1, а у 2022 1,15. За здійсненим позивачем розрахунком (а.с. 46, т.1), вартість збережених відповідачем грошових коштів, внаслідок використання земельної ділянки без правових підстав, становить: у 2020 та 2021 роках 6535,94 грн на місяць; у 2022 році 7189,53 грн; у 2023 8267,96 грн.

Відповідачем контррозрахунку, а також доказів сплати на користь позивача коштів суду не подано.

Законодавство, застосоване судом до спірних відносин

Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно з ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

За змістом ст.ст.78, 79-1 ЗК України земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності. Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Згідно з ст. 80 ЗК України суб`єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

Відповідно до ч. 1, 2 ст.83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

У відповідності до ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Згідно з ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно з п.п.14.1.72., 14.1.73., 14.1.136, 14.1.147 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу). Землекористувачами є юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), які користуються земельними ділянками державної та комунальної власності: на праві постійного користування; на умовах оренди.

Відповідно до п. 271.1. ст. 271 ПК України базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Згідно з п. 284.1. ст. 284 ПК України Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.

Статтею 288 ПК України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики. Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України (п. 288.1.). Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4., в редакції на момент виникнення спірних правовідносин). Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу (п. 288.5.): 288.5.1. не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області; 288.5.2. не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки; 288.5.3. може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах; 288.5.4. для пасовищ у населених пунктах, яким надано статус гірських, не може перевищувати розміру земельного податку; 288.5.5. для баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України, не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки. Плата за суборенду земельних ділянок не може перевищувати орендної плати (п. 288.6.). Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу (п. 288.7.).

Згідно з 1 статті 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Відповідно до ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

За змістом ч.ч.1-4 ст.13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Позиція суду

Предметом позову у даній справі є вимога позивача про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів плати за землю на підставі ст. 1212 ЦК України за фактичне користування без правовстановлюючих документів земельною ділянкою комунальної власності у період з вересня 2020 року по серпень 2023 року включно.

Так, Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 23.05.2018 №629/4628/16-ц було зроблено висновок, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 ЦК України.

Крім цього, Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 09.11.2021 у справі №905/1680/20 був викладений висновок, що у випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 ЦК України.

Суд відзначає, що нерухоме майно нерозривно пов`язане із земельною ділянкою, на якій воно знаходиться, а тому використання відповідачем належного йому на праві приватної власності об`єкту нерухомого майна, загальною площею 205,5 кв.м., розташованого за адресою: АДРЕСА_2 , є неможливим без використання відповідної земельної ділянки.

Як встановлено судом, земельна ділянка комунальної форми власності, на якій знаходяться вищевказана нежитлова будівля відповідача, як об`єкт цивільних прав сформована 21.08.2020, водночас, в матеріалах справи відсутні докази оформлення відповідачем речового права на цю земельну ділянку, не зважаючи на отримання дозволу позивача на розробку проекту землеустрою щодо відведення цієї земельної ділянки. Між цим, в матеріалах справи відсутні докази здійснення відповідачем плати за використання земельної ділянки у спірному періоді.

Отже, оскільки відповідач, як фактичний користувач земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:10:002:0001, розташованої за адресою: АДРЕСА_2 та на якій розміщений зареєстрований за ним об`єкт нежитлової нерухомості, у спірний період з 01.09.2020 по 31.08.2023 без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки позивача зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування земельною ділянкою, тому суд дійшов висновку, що відповідач зобов`язаний повернути ці кошти позивачу на підставі ст. 1212 ЦК України.

При цьому суд зауважує, що в силу вимог закону, використання землі в Україні є платним, в цей же час, відновлення порушених прав Одеської міської ради за вищевказаних обставин і спосіб не створює для відповідача жодних необґрунтованих, додаткових або негативних наслідків, оскільки предметом позову є стягнення грошових коштів, які останній мав би сплатити за звичайних умов як фактичний добросовісний землекористувач на умовах оренди.

За вищевикладених обставин, позовні вимоги Одеської міської ради до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 слід задовольнити повністю та стягнути з відповідача на користь позивача безпідставно збережені кошти в розмірі 256993,10 грн.

Розподіл судових витрат

У відповідності до ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно з ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір у спорах: що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Отже, приймаючи до уваги задоволення в повному обсязі позовних вимог позивача, судовий збір в сумі 3854,90 грн слід покласти на відповідача в повному обсязі.

Керуючись ст. 129, 231, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) на користь Одеської міської ради (пл. Думська, 1, м. Одеса, 65026, код ЄДРПОУ 26597691) безпідставно збережені кошти в сумі 256993 /двісті п`ятдесят шість тисяч дев`ятсот дев`яносто три/грн 10 коп та судовий збір в сумі 3854 /три тисячі вісімсот п`ятдесят чотири/грн 90 коп.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги у строки, визначені ст. 256 ГПК України.

Повний текст рішення складено 22 квітня 2024 р.

Суддя Д.О. Бездоля

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення15.04.2024
Оприлюднено25.04.2024
Номер документу118554527
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про права користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій)

Судовий реєстр по справі —916/4915/23

Постанова від 15.07.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 11.07.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 07.06.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 14.05.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Рішення від 15.04.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 25.03.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 04.03.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 31.01.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 25.12.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

Ухвала від 15.12.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Д.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні