Рішення
від 17.04.2024 по справі 480/359/24
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 квітня 2024 року Справа № 480/359/24

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Кравченка Є.Д.,

за участю секретаря судового засідання - Терехової О.Ю.,

представника позивача - Пєхтєрєва Д.В.,

представника відповідача - Пономарьова І.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/359/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "БІОЕТАЛОН" до Головного управління ДПС у Сумській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "БІОЕТАЛОН" (далі - позивач; ТОВ "БІОЕТАЛОН") звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Сумській області (далі - відповідач), в якій, з урахуванням уточнених позовних вимог, проситьвизнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Сумській області від08.12.2023 №804618280702 у частині збільшення ТОВ "БІОЕТАЛОН" суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у розмірі 703691 грн та застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 175922,75 грн.

Позовні вимоги мотивовані протиправністю податкового повідомлення-рішення, винесного Головним управлінням ДПС у Сумській області, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем «податок на додану вартість» у розмірі 1020475,50 грн., в тому числі за податковими зобов`язаннями у розмірі 743572 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) у розмірі 276903,50 грн.

Підставою для винесення вказаного податкового повідомлення-рішення став акт від20.11.2023 № 7171-18-28-07-02-07/38396868/19 "Про результати документальної планової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "БІОЕТАЛОН".

Представник зауважив, що висновками акту перевірки встановлено, що позивачем зареєстровано податковий кредит від контрагентів постачальників - (ТОВ «ЛІВАЙН-ТОРГ», та ТОВ «ОІЛ-ТРЕЙД 2018») при відсутності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас, представник зауважив, що контролюючим органом не враховано зміни, внесені Законом України № 2260-ІХ до Податкового кодексу України, в частині права платика податків включити до складу податкового кредиту звітного періоду суми податку на додану вартість, сплаченого (нарахованого) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".

Вказує, що первинними документами підтверджується, що у періоди, що перевірялися відповідачем, ТОВ "БІОЕТАЛОН" здійснювало господарську діяльність, яка відповідає його основному виду діяльності.

Разом з тим, представник зазначив, що на звернення позивача щодо необхідності реєстрації податкових накладних за вказаний період ПАТ «Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія «Укртатнафта», ТОВ «ЛІВАЙН-ТОРГ», та ТОВ «ОІЛ-ТРЕЙД 2018» надіслали листи, якими повідомили, що внаслідок неодноразових ракетних обстрілів підприємств у них виникла неможливість своєчасного виконання таких податкових обов`язків, як реєстрація податкових накладних у відповідних реєстрах.

Отже, на переконання представника, враховуючи положення Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» № 2260-ІХ від 12.05.2022, листи контрагентів, ТОВ «БІОЕТАЛОН» правомірно сформовано податковий кредит на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", у зв`язку з чим,вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Ухвалою суду від 18.01.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи ухвалено здійснювати в загальному позовному провадженні, призначено підготовче судове засідання на 07 лютого 2024 року.

Представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав, зазначивши, що Головним управлінням ДПС у Сумській області відповідно до пункту п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75, п.77.1, п.77.2 ст.77 глави 8 розділу ІІ Податкового кодексу України із змінами та доповненнями, плану-графіка проведення документальних планових виїзних перевірок платників податків за рік 2023, на підставі наказу Головного управління ДПС у Сумській області від 27.09.2023 № 1434-кп, проведена планова виїзна документальна перевірка ТОВ «БІОЕТАЛОН», код ЕДРПОУ 38396868 податкового, валютного законодавства за період з 01.10.2019 по 30.06.2023, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.10.2019 по 30.06.2023.

У ході перевірки встановлено, що до складу податкового кредиту за березень-квітень 2022 року було включено ПДВ по взаємовідносинах з ТОВ «ОІЛ-ТРЕЙД 2018» на загальну суму 553857 грн., у т.ч. за березень 2022 року в сумі 428682 грн. та за квітень 2022 року в сумі 125175 грн., а до складу податкового кредиту за квітень 2022 року було включено ПДВ по взаємовідносинах з ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" за квітень 2022 року в сумі 149835 грн.

Водночас, згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних не встановлено реєстрацію податкових накладних за відповідні періоди з відповідними контрагентами.

При цьому, представник наголошує, що згідно п.198.6. ПКУ не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними / розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

Водночас, предстаник зауважив, що з урахуванням змін, внесених Законом України № 2260-IX вiд 12.05.2022, платники податків в зв`язку з військовою агресією російської федерації в період лютий-травень 2022 мали право формувати податковий кредит за наявними первинними документами. Водночас, починаючи з червня 2022 року формування податкового кредиту здійснюється за наявності зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідних податкових накладних.

Разом з тим, платники податків звільняються від відповідальності, лише якщо податкові накладні, які складенні у лютому-травні 2022, будуть зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року. Окрім того платники податку на додану вартість зобов`язанні уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Винятком, щодо обов`язку реєстрації податкових накладних та уточнення податкового кредиту є відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок встановлений згідно до «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України» затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.

Водночас, представник звертає увагу суду, що у межах позовної заяви позивач безпідставно та не обґрунтовано посилається на неможливість ТОВ «ЛІВАЙН-ТОРГ» та ТОВ «ОІЛ-ТРЕЙД 2018» виконати податковий обов`язок з реєстрації податкових накладних, втім рішення, яким встановлено неможливість виконання податкового обов`язку ТОВ «ЛІВАЙН-ТОРГ» та ТОВ «ОІЛ-ТРЕЙД 2018» - відсутнє.

Враховуючи вищевикладене, на думку відповідача, податкове повідомлення-рішення від08.12.2023 № 804618280702, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем «податок на додану вартість» у розмірі 1020475,50 грн., в тому числі за податковими зобов`язаннями у розмірі 743572 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) у розмірі 276903,50 грн. є правомірним, законним і обгрунтованим, відтак просив у задоволенні позову відмовити.

У подальшому, позивачем до суду надсилалися заяви від 06.02.2024 (т.1 а.с. 77-185) та від 09.02.2024 (т.1 а.с. 190-247) про доповнення підстав позову з підтверджуючими документами, в яких представник наголошував, що з огляду на надані документи первинного обліку за операціями із ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" та ТОВ «ОІЛ-ТРЕЙД 2018» та враховуючи документальне підтвердження факту неможливості своєчасної реєстрації контрагеантами податкових накладних за такими операціями, позивачем правомірно було сформовано податковий кредит.

Від відповідача надійшов відзив з урахуванням заяв позивача про доповнення підстав позову (т.2 а.с.1-7), в якому представник зазначив, що рішення, яким встановлено неможливість виконання податкового обов`язку ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" та ТОВ «ОІЛ-ТРЕЙД 2018» - відсутнє, а відтак дані платники податків мали можливість для виконання свої податкових обов`язків в тому числі і для реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Представник вказав, що ні під час перевірки, ні до матеріалів справи не долучено документів, які підтверджують походження товару, по якому було сформовано податковий кредиту позивачем саме від ПАТ «Транснаціональна фінансова-промислова нафтова компанія «Укртатнафта». Контрагенти позивача, ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" та ТОВ «ОІЛ-ТРЕЙД 2018», зобов`язанні були зареєструвати в ЄРПН податкові накладні до 15.07.2022 року по господарським операціям здійсненими в період лютий-травень 2022 року. Беручи до уваги, що контрагенти позивача не здійснили реєстрацію податкових накладних в ЄРПН в свою чергу ТОВ «БІОЕТАЛОН» зобовязанний в силу п.69.1-1 ПКУ здійснити коригування податкового кредиту, який був сформований за період лютий-травень 2022 року на підставі первинних документів.

У подальшому, позивач подав заяву про уточнення позовних вимог, в якій просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Сумській області від 08.12.2023 № 804618280702 в частині збільшення Товариству з обмеженою відповідальністю "БІОЕТАЛОН" суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у розмірі 703691грн. 00 коп. та застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 175922 грн. 75 коп. (т. 3 а.с. 1).

Ухвалою суду, занесеною в протокол судового засідання від 07.02.2024, відкладено розгляд справи до 20 лютого 2024 року.

Ухвалою суду, занесеною в протокол судового засідання від 20.02.2024, оголошено перерву до 28 лютого 2024 року.

Ухвалою суду, занесеною в протокол судового засідання від 28.02.2024, оголошено перерву до 02 квітня 2024 року.

Ухвалою суду, занесеною в протокол судового засідання від 02.04.2024, оголошено перерву до 09 квітня 2024 року.

Ухвалою суду, занесеною в протокол судового засідання від 09.04.2024, закрито підготовче провадження по справі та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 17 квітня2024 року.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав, викладених у позові та поясненнях.

Представник відповідача заперечував проти позовних з підстав, викладених у відзиві, та просив суд відмовити у задоволенні вимог.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши наявні матеріали справи, заяви по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню, враховуючи наступне.

Як встановлено судом, Головним управлінням ДПС у Сумській області відповідно до пункту п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75, п.77.1, п.77.2 ст.77 глави 8 розділу ІІ Податкового кодексу України із змінами та доповненнями, плану-графіка проведення документальних планових виїзних перевірок платників податків за рік 2023, на підставі наказу Головного управління ДПС у Сумській області від 27.09.2023 № 1434-кп, проведена планова виїзна перевірка ТОВ «БІОЕТАЛОН», за результатами якої складено акт від 20.11.2023 № 7171/18-28-07-02-07/38396868/19 (далі - акт) (т.1 а.с.11-58).

У розділі II описової частини акту підрозділу "Податковий кредит" зазначено, що у ході перевірки встановлено, що на порушення п.198.6 ст.198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI із змінами і доповненнями встановлено включення до складу податкового кредиту платника податку сум податку на додану вартість які, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/ розрахунками коригування до таких податкових накладних, митними деклараціями чи іншими документами, передбаченими п.201.11 ст. 201 цього Кодексу.

Вказано, що до складу податкового кредиту за березень-квітень 2022 року було включено ПДВ по взаємовідносинах з ТОВ «ОІЛ-ТРЕЙД 2018», код ЄДРПОУ 41451174, на загальну суму 553857 грн., у т.ч. за березень 2022 року в сумі 428682 грн. та за квітень 2022 року в сумі 125175 грн. До складу податкового кредиту за квітень 2022 року було включено ПДВ по взаємовідносинах з ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ", код ЄДРПОУ 41449359, за квітень 2022 року в сумі 149835 грн.

Згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних не встановлено реєстрацію податкових накладних за відповідні періоди з відповідними контрагентами.

У зв`язку з вищевикладеним підлягають до зменшення суми податкового кредиту по взаємовідносинах з ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ", код ЄДРПОУ 41449359 за квітень 2022 року в сумі 149835 грн. та з ТОВ «ОІЛ-ТРЕЙД 2018», код ЄДРПОУ 41451174 на загальну суму 553857 грн. у т.ч. за березень 2022 року в сумі 428682 грн. та за квітень 2022 року в сумі 125175 грн.

На підставі висновків акта перевірки контролюючим органом винесено податкове повідомлення-рішення від 08.12.2023 № 804618280702, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем «податок на додану вартість» у розмірі 1020475,50 грн., в тому числі за податковими зобов`язаннями у розмірі 743572 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) у розмірі 276903, 50 грн. (т. 1 а.с. 59-60).

Не погодившись з вказаним податковим повідомленням-рішенням в частині збільшення Товариству з обмеженою відповідальністю "БІОЕТАЛОН" суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у розмірі 703691,00 грн. та застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 175922,75 грн., позивач звернувся до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства встановлені Податковим кодексом України (далі - ПК України).

Відповідно до абзацу першого пункту 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту (абзац другий пункту 44.1 статті 44 ПК України).

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 № 996-ХIV (далі - Закон № 996-ХIV).

Відповідно до статті 1 Закону № 996-XIV первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.

У свою чергу, господарська операція - це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства (стаття 1 цього ж Закону).

Згідно із частиною другою статті 3 Закону № 996-XIV бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Метою ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансове становище, результати діяльності та рух грошових коштів підприємства.

Відповідно до частини першої статті 9 Закону № 996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Підпунктом 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Отже, для визначення податкового кредиту господарські операції мають бути фактично здійсненими та підтвердженими належним чином оформленими первинними документами, які відображають реальність таких операцій. Сума податку для включення до податкового кредиту повинна бути підтверджена податковою накладною, виписаною постачальником на операцію з постачання товару (послуг) і зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно із підпунктом 14.1.181 пункту 14.1 статті 14 ПК України податковий кредит - це сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

Відповідно до пункту 198.1 статті 198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій, зокрема, з придбання або виготовлення товарів та послуг (підпункт а).

Пункт 198.3 статті 198 ПК України встановлює, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п.193.1 ст.193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті.

Відповідно до пункту 198.2 статті 198 ПК України датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

Згідно із пунктом 198.6 статті 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

У разі, коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

Суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в ЄРПН, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних/ розрахунків коригування до таких податкових накладних.

На виконання пункту 201.1 статті 201 ПК України платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України ЄРПН є реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, що ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно підпунктом 14.1.60-1 пункту 14.1 статті 14 ПК України єдиний реєстр акцизних накладних - реєстр відомостей щодо акцизних накладних, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками акцизного податку електронними документами.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 у ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, що надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 до останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Водночас, суд зазначає, що Законом України від 12.05.2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі - Закон № 2260-IX), внесено зміни до розділу XX «Перехідні положення», а саме: пункт 32-2 підрозділу 2 викладено в такій редакції:

« 32-2. Тимчасово, за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в Єдиному реєстрі податкових накладних постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, платники податку:

включають до складу податкового кредиту звітного (податкового) періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»;

отримувачі послуг, що постачаються нерезидентами, місце постачання яких розташоване на митній території України, у разі нарахування таким отримувачем послуг податку на додану вартість у складі податкових зобов`язань, визначених у податковій декларації за відповідний звітний (податковий) період, такі платники податку мають право на віднесення таких сум податку до податкового кредиту відповідного звітного (податкового) періоду, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання послуг, відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

2) у підрозділі 10 у пункті 69 абзац перший пункту 69 викладено в такій редакції:

« 69. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті»;

підпункт 69.1 викладено в такій редакції:

« 69.1. У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року…

Відповідно, вказаним Законом розділ 10 доповнено підпунктом 69.1-1 такого змісту:

« 69.1-1. Платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних»;

Комплексний аналіз зазначених норм, дає підстави для висновку, що тимчасово, на період оголошеного в Україні воєнного стану та після оголошення про його припинення чи скасування відповідним законом, унормовано питання формування платниками податків податкової звітності та подання такої до контролюючого органу за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року, по операціям, за наслідками з придбання товарів/послуг, за якими в ЄРПН постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них.

Відповідно, платник податку має право включити до складу податкового кредиту звітного (податкового) періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Зокрема, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, та даному випадку, щодо реєстрації в ЄРПН податкових накладних за вказані періоди, платник податків звільняється від передбаченої ПК України відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після оголошення про припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Відтак, обов`язок по реєстрації в ЄРПН податкових накладних для платників податків, які не мають можливості вчинити дії по реєстрації таких в ЄРПН, відтерміновано до оголошеного припинення або скасування воєнного стану в країні та надано час на вчинення відповідних дій протягом шести місяців.

Суд бере до уваги, що у акті перевірки відсутні зауваження контролюючого органу до первинної документації, на підставі якої позивачем включено до складу податкового кредиту суми ПДВ 703691 грн., з огляду на що, суд не здійснює перевірку реальності господарської операції. У свою чергу, така первинна та бухгалтерська документація надана до справи позивачем, та у своїй сукупності відображає господарські операції із закупівлі та поставки нафтопродукту у березні та квітні 2022 року у постачальників ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" та ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018".

Відтак, в межах цієї справи спірним питанням є сам факт відображення позивачем у податковій звітності з ПДВ за березень-квітень 2022 року показників за наслідками господарських операцій із купівлі нафтопродукту у ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" та ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018" без реєстрації контрагентами податкових накладних в ЄРПН.

Водночас, позивачем надано документи та пояснення, що підтверджують неможливість контрагента - постачальника ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" та ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018" виконати своєчасно обов`язок щодо реєстрації податкових накладних.

Так, як вбачається з листа Публічного акціонерного товариства "Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія "Укртатнафта" № 79/342 від 14.07.2022 "Щодо документального оформлення та податкового обліку господарських операцій", що адресований всім контрагентам товариства, останнє повідомило, що внаслідок неодноразових ракетних обстрілів виникла неможливість своєчасного виконання таких податкових обов`язків, як реєстрація податкових та акцизних накладних у відповідних реєстрах. З посиланням на положення абз. 1 п. 69.1. підрозділу ХХ "Інші перехідні положення" Податкового кодексу України, ПАТ "Укртатнафта" гарантувало, що всі податкові та акцизні накладні будуть зареєстровані протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні згідно законодавства (т.1 а.с. 62).

У подальшому, контрагентом позивача ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" оформлено лист від 15.07.2022 № 134, в якому доведено до відома своїх контрагентів, що всі податкові та акцизні накладні будуть зареєстровані ПАТ "Укртатнафта" протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні відповідно з пунктами 69.1, 69.4 підрозділу ХХ "Перехідних положень" Податкового кодексу України. В сою чергу ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" гарантує невідкладну реєстрацію податкових та акцизних накладних, після реєстрації зазначених документів постачальником - ПАТ "Укртатнафта" (т. 1 а.с. 63).

Так само, контрагентом позивача ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018" оформлено лист від 14.07.2022 № 775, в якому доведено до відома своїх контрагентів, що всі податкові та акцизні накладні будуть зареєстровані Товариством у встановленому законом порядку після виконання вказаних податкових зобов`язань постачальником (ПАТ «Укртатнафта») (т.1 а.с. 64).

Також, до матеріалів справи позивачем долучено рішення Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 28.10.2022 №788/Ж10/31-00-04-01-01 про неможливість ПАТ "Транснаціональна фінансова-промислова нафтова компанія "Укрнафта" своєчасного виконання обов`язку щодо: подання податкової та фінансової звітності, передбаченої ст. 46 ПК України; реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування; реєстрації акцизних накладних; подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового (т. 1 а.с. 199-200).

Натомість, в акті перевірки здійснено виключно посилання на загальні норми ПК України, які дають право платнику податку на відображення у складі податкової декларації податкового кредиту за податковими накладними, які зареєстровані в Реєстрі, без урахування наведених положень, які встановлюють особливості правового регулювання даного питання на період воєнного стану.

Тобто, позивачем надано документи та пояснення, що підтверджують неможливість контрагентів - постачальників ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" та ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018" виконати своєчасно обов`язок щодо реєстрації податкових накладних.

Разом з тим, ТОВ "БІОЕТАЛОН" на підтвердження правомірності формування податкового кредиту за березень-травень 2022 року від контрагента постачальника - ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" та ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018" надало первинні документи: копії договорів поставки, рахунки - фактури на оплату скретч-карток, видаткові накладні та специфікації, а також квитанції та платіжні доручення, що свідчать про своєчасну та повну оплату придбаних карток для отримання дизпалива та бензину А-92. А-95 (т.1 а.с.85-168).

Отже, оскільки позивачем надано документи первинного обліку за операціями із ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" та та ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018", з огляду на документальне підтвердження факту неможливості своєчасної реєстрації контрагентами позивача податкових накладних за такими операціями, суд дійшов висновку, що позивачем правомірно було включено ПДВ по взаємовідносинах з ТОВ «ОІЛ-ТРЕЙД 2018» на загальну суму 553857 грн., у т.ч. за березень 2022 року в сумі 428682 грн. та за квітень 2022 року в сумі 125175 грн., та ПДВ по взаємовідносинах з ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" за квітень 2022 року в сумі 149835 грн.

Разом з тим, зміст поданих сторонами заяв по суті справи свідчать, що у даному випадку також спірним є тлумачення сторонами встановленого пп. 69.1-1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України обов`язку платника податків уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідач вважає, що норма пп. 69.1-1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України зобов`язує платника податку, який задекларував податковий кредит на підставі первинних документів, уточнити (привести у відповідність) податковий кредит з урахуванням даних податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, а якщо податкові накладні не зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року провести коригування податкового кредиту, виключивши з його складу суму ПДВ по незареєстрованим податковим накладним.

Однак, суд зазначає, що норма пп. 69.1-1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України не встановлює обов`язку коригування податкового кредиту у випадку нереєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, а лише покладає на платника податків обов`язок звірити раніше задекларований податковий кредит на підставі первинних (розрахункових) документів з даними зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних/розрахунків коригування.

Також, суд не приймає доводи відповідача, що рішення щодо неможливості виконання ТОВ "БІОЕТАЛОН" податкового обов`язку з реєстрації податкових накладних не надавалось позивачем на час проведення перевірки та на час прийняття спірного податкового повідомлення-рішення, оскільки наявність чи відсутність такого рішення не впливає на правильність дій позивача при виконанні ним обов`язків, визначених п. 32.2 п. 32 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

Крім того, слід зазначити, що з огляду на принцип персональної відповідальності платника податку, право на податковий кредит не може ставитись у пряму залежність від додержання податкової дисципліни третіми особами - контрагентами позивача. У випадку невиконання контрагентом платника податків свого зобов`язання щодо сплати податку до бюджету, правомірність декларування наслідків вчинених правочинів, відповідальність та негативні наслідки мають наставати саме щодо цієї особи. Дії чи бездіяльність останнього, наслідки ведення ним господарської діяльності - не можуть бути підставою для відмови у праві платника податку на податковий кредит за наявності факту здійснення господарської операції.

Також, законодавство не ставить у залежність виникнення у платника податку на додану вартість права на податковий кредит від дотримання вимог податкового законодавства іншими суб`єктами господарювання, так само, як і на платника податків не покладається обов`язок перевіряти своїх контрагентів на предмет дотримання ними вимог податкового законодавства.

З огляду на зазначене, суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування податкового повідомлення-рішення від 08.12.2023 № 804618280702 в частині збільшенняТовариству з обмеженою відповідальністю "БІОЕТАЛОН" суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у розмірі 703691 грн. 00 коп. та застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 175922 грн. 75 коп.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Так, відповідно до платіжної інструкції від 17.01.2024 № 4225 сума сплаченого позивачем судового збору становить 15307,13 грн. (т.1 а.с.7).

Згідно із п.п. 1 п.3 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" (в редакції, чинній на час звернення позивача до суду першої інстанції з даним адміністративним позовом), за подання до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру, який подано, зокрема юридичною особою, ставка судового збору становить 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб та не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Отже, з огляду на те, що ціна позову з урахуванням уточнених позовних вимог складає 879613,75 грн., то сума судового збору становить - 13194,20 грн. за одну позовну вимогу майнового характеру.

Відтак, позивачу за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Сумській області, як відповідача, що прийняв спірне рішення, підлягає відшкодуванню сплачена позивачем 13194,20 грн. сума судового збору, що є належним розміром, який підлягав сплаті до бюджету.

Отже, позовні вимоги в частині стягнення судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Сумській області у заявленому представником позивача розмірі задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "БІОЕТАЛОН" до Головного управління ДПС у Сумській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Сумській області від 08.12.2023 № 804618280702 у частині збільшення Товариству з обмеженою відповідальністю "БІОЕТАЛОН" суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у розмірі 703691 (сімсот три тисячі шістсот дев`яносто одна) грн. 00 коп. та застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 175922 (сто сімдесят п`ять тисяч дев`ятсот двадцять дві) грн. 75 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Сумській області (вул. Іллінська, 13, м. Суми, Сумська область, 40009, код ЄДРПОУ 43995469) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "БІОЕТАЛОН" (вул. Козацький вал, 1, офіс 8, м. Суми, Сумська область, 40000, код ЄДРПОУ 38396868) судовий збір у розмірі 13194 (тринадцять тисяч сто дев`яносто чотири) грн. 20 коп.

У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 23.04.2024.

Суддя Є.Д. Кравченко

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.04.2024
Оприлюднено25.04.2024
Номер документу118562669
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —480/359/24

Ухвала від 18.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 22.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 09.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Постанова від 09.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 04.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 26.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 20.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 06.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Рішення від 17.04.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Є.Д. Кравченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні