ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 жовтня 2024 р.Справа № 480/359/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Бегунца А.О.,
Суддів: Курило Л.В. , Мельнікової Л.В. ,
за участю секретаря судового засідання Реброва А.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Сумській області на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 17.04.2024, головуючий суддя І інстанції: Є.Д. Кравченко, вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40602, повний текст складено 23.04.24 року по справі № 480/359/24
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "БІОЕТАЛОН"
до Головного управління ДПС у Сумській області
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "БІОЕТАЛОН" звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Сумській області, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив суд:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Сумській області від 08.12.2023 № 804618280702 у частині збільшення ТОВ "БІОЕТАЛОН" суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у розмірі 703691 грн та застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 175922,75 грн.
Позовні вимоги мотивовані протиправністю податкового повідомлення-рішення, винесеного Головним управлінням ДПС у Сумській області, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "податок на додану вартість. Підставою для винесення вказаного податкового повідомлення-рішення став акт від 20.11.2023 №7171-18-28-07-02-07/38396868/19 "Про результати документальної планової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "БІОЕТАЛОН". Висновками акту перевірки встановлено, що позивачем зареєстровано податковий кредит від контрагентів постачальників - (ТОВ "ЛІВАЙН-ТОРГ" та ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018") при відсутності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Водночас, контролюючим органом не враховано зміни, внесені Законом України № 2260-ІХ до Податкового кодексу України, в частині права платика податків включити до складу податкового кредиту звітного періоду суми податку на додану вартість, сплаченого (нарахованого) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні". На звернення позивача щодо необхідності реєстрації податкових накладних за вказаний період ПАТ "Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія "Укртатнафта", ТОВ "ЛІВАЙН-ТОРГ", та ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018" надіслали листи, якими повідомили, що внаслідок неодноразових ракетних обстрілів підприємств у них виникла неможливість своєчасного виконання таких податкових обов`язків, як реєстрація податкових накладних у відповідних реєстрах. Отже, ТОВ "БІОЕТАЛОН" правомірно сформовано податковий кредит на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 17.04.2024 позовні вимоги задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Сумській області від 08.12.2023 № 804618280702 у частині збільшення Товариству з обмеженою відповідальністю "БІОЕТАЛОН" суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у розмірі 703691 грн. 00 коп. та застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 175922 грн. 75 коп.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Сумській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "БІОЕТАЛОН" судовий збір у розмірі 13194грн. 20 коп.
У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовлено.
Не погодившись з вказаним рішенням, відповідачем ГУ ДПС у Сумській області подано апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення норм права та невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи, просить рішення Сумського окружного адміністративного суду від 17.04.2024 скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обгрунтування вимог апеляційної скарги зазначено, що в ході перевірки встановлено, що до складу податкового кредиту за березень-квітень 2022 року позивачем включено ПДВ по взаємовідносинах з ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018" на загальну суму 553857 грн., у т.ч. за березень 2022 року в сумі 428682 грн. та за квітень 2022 року в сумі 125175 грн., а до складу податкового кредиту за квітень 2022 року було включено ПДВ по взаємовідносинах з ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" за квітень 2022 року в сумі 149835 грн. Водночас, згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних не встановлено реєстрацію податкових накладних за відповідні періоди з відповідними контрагентами. З урахуванням змін, внесених Законом України № 2260-IX вiд 12.05.2022, платники податків в зв`язку з військовою агресією російської федерації в період лютий-травень 2022 мали право формувати податковий кредит за наявними первинними документами. Водночас, починаючи з червня 2022 року формування податкового кредиту здійснюється за наявності зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідних податкових накладних. В межах спірних правовідносин позивач безпідставно та не обґрунтовано посилається на неможливість ТОВ "ЛІВАЙН-ТОРГ" та ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018" виконати податковий обов`язок з реєстрації податкових накладних, втім рішення, яким встановлено неможливість виконання податкового обов`язку ТОВ "ЛІВАЙН-ТОРГ" та ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018" - відсутнє.
Відповідно до відзиву, ТОВ Біоеталон" зазначено, що висновками акту перевірки встановлено, що позивачем зареєстровано податковий кредит від контрагентів постачальників при відсутності реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Позивач зазначає, що акти перевірки не відповідають дійсним обставинам справи, а прийняте на їх підставі оскаржуване податкове повідомлення - рішення є протиправним та таким що підлягає скасуванню. Позивач зазначає, що первинними документами підтверджується, що періоди, які перевірялись відповідачем ТОВ "Біоеталон" здійснювало господарську діяльність, яка відповідає його основному виду діяльності. Крім того, позивач звертався до контрагентів щодо необхідності реєстрації податкових накладних за вказаний період, але ПАТ "Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія "Укрнафта", ТОВ "Оіл-Трейд 2018" та ТОВ "Лівайн-Торг" надіслали листи, якими повідомили, що внаслідок неодноразових ракетних обстрілів підприємств у них виникла неможливість своєчасного виконання таких податкових обов`язків, як реєстрація податкових накладних у відповідних реєстрах. Також зазначає, що відповідно до п. 3 інформаційного листа ДПС України № 3/2022 від 21.06.2022 підтверджується право формувати податковий кредит на підставі первинних документів за відсутності зареєстрованих податкових накладних.
В судове засідання сторони не з`явились, про день, час та місце судового засідання повідомлені своєчасно та належним чином. Від представника ТОВ "Біоеталон" надійшла заява про розгляд справи без участі.
Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Відповідно до ч. 2 ст. 313 КАС України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час та місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Матеріалами справи підтверджено, що Головним управлінням ДПС у Сумській області відповідно до пункту п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75, п.77.1, п.77.2 ст.77 глави 8 розділу ІІ Податкового кодексу України із змінами та доповненнями, плану-графіка проведення документальних планових виїзних перевірок платників податків за рік 2023, на підставі наказу Головного управління ДПС у Сумській області від 27.09.2023 № 1434-кп, проведена планова виїзна перевірка ТОВ "БІОЕТАЛОН", за результатами якої складено акт від 20.11.2023 № 7171/18-28-07-02-07/38396868/19.
У розділі II описової частини акту підрозділу "Податковий кредит" зазначено, що у ході перевірки встановлено, що на порушення п.198.6 ст.198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI із змінами і доповненнями встановлено включення до складу податкового кредиту платника податку сум податку на додану вартість які, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/ розрахунками коригування до таких податкових накладних, митними деклараціями чи іншими документами, передбаченими п.201.11 ст. 201 цього Кодексу.
Вказано, що до складу податкового кредиту за березень-квітень 2022 року включено ПДВ по взаємовідносинах з ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018", код ЄДРПОУ 41451174, на загальну суму 553857 грн., у т.ч. за березень 2022 року в сумі 428682 грн. та за квітень 2022 року в сумі 125175 грн. До складу податкового кредиту за квітень 2022 року включено ПДВ по взаємовідносинах з ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ", код ЄДРПОУ 41449359, за квітень 2022 року в сумі 149835 грн.
Згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних не встановлено реєстрацію податкових накладних за відповідні періоди з відповідними контрагентами.
У зв`язку з вищевикладеним підлягають до зменшення суми податкового кредиту по взаємовідносинах з ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ", код ЄДРПОУ 41449359 за квітень 2022 року в сумі 149835 грн. та з ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018", код ЄДРПОУ 41451174 на загальну суму 553857 грн. у т.ч. за березень 2022 року в сумі 428682 грн. та за квітень 2022 року в сумі 125175 грн.
На підставі висновків акта перевірки контролюючим органом винесено податкове повідомлення-рішення від 08.12.2023 № 804618280702, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "податок на додану вартість" у розмірі 1020475,50 грн., в тому числі за податковими зобов`язаннями у розмірі 743572 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) у розмірі 276903,50 грн..
Не погодившись з вказаним податковим повідомленням-рішенням в частині збільшення Товариству з обмеженою відповідальністю "БІОЕТАЛОН" суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) та застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу), позивач звернувся до суду.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з необхідності визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Сумській області від 08.12.2023 № 804618280702 у частині збільшення Товариству з обмеженою відповідальністю "БІОЕТАЛОН" суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у розмірі 703691 грн. 00 коп. та застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 175922 грн. 75 коп.
Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства встановлені Податковим кодексом України (далі - ПК України).
Відповідно до абзацу першого пункту 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту (абзац другий пункту 44.1 статті 44 ПК України).
Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 № 996-ХIV (далі - Закон № 996-ХIV).
Відповідно до статті 1 Закону № 996-XIV первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
У свою чергу, господарська операція - це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства (стаття 1 цього ж Закону).
Згідно із частиною другою статті 3 Закону № 996-XIV бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.
Метою ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансове становище, результати діяльності та рух грошових коштів підприємства.
Відповідно до частини першої статті 9 Закону № 996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Підпунктом 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Отже, для визначення податкового кредиту господарські операції мають бути фактично здійсненими та підтвердженими належним чином оформленими первинними документами, які відображають реальність таких операцій. Сума податку для включення до податкового кредиту повинна бути підтверджена податковою накладною, виписаною постачальником на операцію з постачання товару (послуг) і зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно із підпунктом 14.1.181 пункту 14.1 статті 14 ПК України податковий кредит - це сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
Відповідно до пункту 198.1 статті 198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій, зокрема, з придбання або виготовлення товарів та послуг (підпункт а).
Пункт 198.3 статті 198 ПК України встановлює, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п.193.1 ст.193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті.
Відповідно до пункту 198.2 статті 198 ПК України датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.
Згідно із пунктом 198.6 статті 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
У разі, коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
Суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в ЄРПН, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних/ розрахунків коригування до таких податкових накладних.
На виконання пункту 201.1 статті 201 ПК України платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України ЄРПН є реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, що ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно підпунктом 14.1.60-1 пункту 14.1 статті 14 ПК України єдиний реєстр акцизних накладних - реєстр відомостей щодо акцизних накладних, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками акцизного податку електронними документами.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 у ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, що надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 до останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Водночас, Законом України від 12.05.2022 № 2260-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану", внесено зміни до розділу XX "Перехідні положення", а саме: пункт 32-2 підрозділу 2 викладено в такій редакції:
"32-2. Тимчасово, за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в Єдиному реєстрі податкових накладних постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, платники податку:
- включають до складу податкового кредиту звітного (податкового) періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні";
- отримувачі послуг, що постачаються нерезидентами, місце постачання яких розташоване на митній території України, у разі нарахування таким отримувачем послуг податку на додану вартість у складі податкових зобов`язань, визначених у податковій декларації за відповідний звітний (податковий) період, такі платники податку мають право на віднесення таких сум податку до податкового кредиту відповідного звітного (податкового) періоду, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання послуг, відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
2) у підрозділі 10 у пункті 69 абзац перший пункту 69 викладено в такій редакції:
"69. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті";
підпункт 69.1 викладено в такій редакції:
"69.1. У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року"
Відповідно, вказаним Законом розділ 10 доповнено підпунктом 69.1-1 такого змісту:
"69.1-1. Платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних»;
Таким чином, тимчасово, на період оголошеного в Україні воєнного стану та після оголошення про його припинення чи скасування відповідним законом, унормовано питання формування платниками податків податкової звітності та подання такої до контролюючого органу за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року, по операціям, за наслідками з придбання товарів/послуг, за якими в ЄРПН постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них.
Відповідно, платник податку має право включити до складу податкового кредиту звітного (податкового) періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
Зокрема, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, та даному випадку, щодо реєстрації в ЄРПН податкових накладних за вказані періоди, платник податків звільняється від передбаченої ПК України відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після оголошення про припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Відтак, обов`язок по реєстрації в ЄРПН податкових накладних для платників податків, які не мають можливості вчинити дії по реєстрації таких в ЄРПН, відтерміновано до оголошеного припинення або скасування воєнного стану в країні та надано час на вчинення відповідних дій протягом шести місяців.
Колегія суддів враховує, що в акті перевірки відсутні зауваження контролюючого органу до первинної документації, на підставі якої позивачем включено до складу податкового кредиту суми ПДВ 703691 грн., з огляду на що, суд не здійснює перевірку реальності господарської операції. У свою чергу, така первинна та бухгалтерська документація відображає господарські операції із закупівлі та поставки нафтопродукту у березні та квітні 2022 року у постачальників ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" та ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018".
Відтак, в межах цієї справи спірним питанням є сам факт відображення позивачем у податковій звітності з ПДВ за березень-квітень 2022 року показників за наслідками господарських операцій із купівлі нафтопродукту у ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" та ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018" без реєстрації контрагентами податкових накладних в ЄРПН.
Водночас, в матеріалах справи містяться документи та пояснення, що підтверджують неможливість контрагента - постачальника ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" та ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018" виконати своєчасно обов`язок щодо реєстрації податкових накладних.
Так, відповідно до листа Публічного акціонерного товариства "Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія "Укртатнафта" № 79/342 від 14.07.2022 "Щодо документального оформлення та податкового обліку господарських операцій", що адресований всім контрагентам товариства, останнє повідомило, що внаслідок неодноразових ракетних обстрілів виникла неможливість своєчасного виконання таких податкових обов`язків, як реєстрація податкових та акцизних накладних у відповідних реєстрах. З посиланням на положення абз. 1 п. 69.1. підрозділу ХХ "Інші перехідні положення" Податкового кодексу України, ПАТ "Укртатнафта" гарантувало, що всі податкові та акцизні накладні будуть зареєстровані протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні згідно законодавства.
У подальшому, контрагентом позивача ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" оформлено лист від 15.07.2022 № 134, в якому доведено до відома своїх контрагентів, що всі податкові та акцизні накладні будуть зареєстровані ПАТ "Укртатнафта" протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні відповідно з пунктами 69.1, 69.4 підрозділу ХХ "Перехідних положень" Податкового кодексу України. В свою чергу ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" гарантує невідкладну реєстрацію податкових та акцизних накладних, після реєстрації зазначених документів постачальником - ПАТ "Укртатнафта".
ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018" оформлено лист від 14.07.2022 № 775, в якому доведено до відома своїх контрагентів, що всі податкові та акцизні накладні будуть зареєстровані Товариством у встановленому законом порядку після виконання вказаних податкових зобов`язань постачальником (ПАТ "Укртатнафта").
Також, рішенням Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 28.10.2022 №788/Ж10/31-00-04-01-01 зазначено про неможливість ПАТ "Транснаціональна фінансова-промислова нафтова компанія "Укрнафта" своєчасного виконання обов`язку щодо: подання податкової та фінансової звітності, передбаченої ст. 46 ПК України; реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування; реєстрації акцизних накладних; подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового.
Натомість, в акті перевірки здійснено виключно посилання на загальні норми ПК України, які дають право платнику податку на відображення у складі податкової декларації податкового кредиту за податковими накладними, які зареєстровані в Реєстрі, без урахування наведених положень, які встановлюють особливості правового регулювання даного питання на період воєнного стану.
Тобто, позивачем надано документи та пояснення, що підтверджують неможливість контрагентів - постачальників ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" та ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018" виконати своєчасно обов`язок щодо реєстрації податкових накладних.
Разом з тим, ТОВ "БІОЕТАЛОН" на підтвердження правомірності формування податкового кредиту за березень-травень 2022 року від контрагента постачальника - ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" та ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018" надало первинні документи: копії договорів поставки, рахунки - фактури на оплату скретч-карток, видаткові накладні та специфікації, а також квитанції та платіжні доручення, що свідчать про своєчасну та повну оплату придбаних карток для отримання дизпалива та бензину А-92. А-95.
Отже, оскільки позивачем надано документи первинного обліку за операціями із ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" та та ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018", з огляду на документальне підтвердження факту неможливості своєчасної реєстрації контрагентами позивача податкових накладних за такими операціями, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що позивачем правомірно включено ПДВ по взаємовідносинах з ТОВ "ОІЛ-ТРЕЙД 2018" на загальну суму 553857 грн., у т.ч. за березень 2022 року в сумі 428682 грн. та за квітень 2022 року в сумі 125175 грн., та ПДВ по взаємовідносинах з ТОВ "ЛІВАЙН ТОРГ" за квітень 2022 року в сумі 149835 грн.
Разом з тим, відповідач зазначає, що норма пп. 69.1-1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України зобов`язує платника податку, який задекларував податковий кредит на підставі первинних документів, уточнити (привести у відповідність) податковий кредит з урахуванням даних податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, а якщо податкові накладні не зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року провести коригування податкового кредиту, виключивши з його складу суму ПДВ по незареєстрованим податковим накладним.
Однак, норма пп. 69.1-1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України не встановлює обов`язку коригування податкового кредиту у випадку нереєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, а лише покладає на платника податків обов`язок звірити раніше задекларований податковий кредит на підставі первинних (розрахункових) документів з даними зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних/розрахунків коригування.
Також, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що наявність або відсутність рішення щодо неможливості виконання ТОВ "БІОЕТАЛОН" податкового обов`язку з реєстрації податкових накладних не впливає на правильність дій позивача при виконанні ним обов`язків, визначених п. 32.2 п. 32 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України.
Слід зазначити, що право на податковий кредит не може ставитись у пряму залежність від додержання податкової дисципліни третіми особами - контрагентами позивача. У випадку невиконання контрагентом платника податків свого зобов`язання щодо сплати податку до бюджету, правомірність декларування наслідків вчинених правочинів, відповідальність та негативні наслідки мають наставати саме щодо цієї особи. Дії чи бездіяльність останнього, наслідки ведення ним господарської діяльності - не можуть бути підставою для відмови у праві платника податку на податковий кредит за наявності факту здійснення господарської операції.
З урахуванням наведеного, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції в повному обсязі дослідив положення нормавтиних актів, що регулюють спірні правовідносини та дійшов вірного висновку про визнання протиправним та скасування податкове повідомлення-рішення ГУДПС у Сумській області від 08.12.2023 № 804618280702 у частині збільшення ТОВ "БІОЕТАЛОН" суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у розмірі 703691 грн. 00 коп. та застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 175922 грн. 75 коп.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.
Згідно із ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Таким чином, колегія суддів, переглянувши рішення суду першої інстанції, дійшла висновку, що при прийнятті рішення, суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального права.
Наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Сумській області залишити без задоволення.
Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 17.04.2024 по справі № 480/359/24 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя А.О. БегунцСудді Л.В. Курило Л.В. Мельнікова Повний текст постанови складено 10.10.2024 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2024 |
Оприлюднено | 14.10.2024 |
Номер документу | 122224703 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Бегунц А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні