ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.04.2024 року м.Дніпро Справа № 912/2185/16
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Верхогляд Т.А. ( доповідача),
суддів Паруснікова Ю.Б. Іванова О.Г.
секретар судового засідання Зелецький Р.Р.
за участю учасників справи:
арбітражний керуючий: Косенко С.Г, керуючий санацією ПрАТ "НВО "Етал"; від скаржника: Доброва С.К., представник;
від кредитора ТОВ "Управляюча компанія "Електромеханічні заводи - Україна": Капшук А.В., представник
розглянувши апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "Сателіт" на ухвалу господарського суду Кіровоградської області від 07.12.2023 року (повний текст ухвали складено і підписано 12.12.2023 року, суддя Тимошевська В.В.) у справі № 912/2185/16
про банкрутство Приватного акціонерного товариства "Науково-виробниче об`єднання "Етал", Кіровоградська область, м. Олександрія
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою господарського суду Кіровоградської області від 07.12.2023 року у даній справі, зокрема, відмовлено у задоволенні клопотання керуючого санацією арбітражного керуючого Косенка С.Г. про затвердження змін до Плану санації Приватного акціонерного товариства "Науково-виробниче об`єднання "Етал" та про продовження строку процедури санації Приватного акціонерного товариства "Науково-виробниче об`єднання "Етал" та повноважень керуючого санацією до 31.12.2024 року.
Ухвала місцевого господарського суду мотивована посиланням на те, що:
- судом встановлено підстави для дострокового припинення процедури санації;
- запропоновані для розгляду зміни до Плану санації не змінюють заходи щодо відновлення платоспроможності, а лише продовжують строк заходів, які не було виконано взагалі;
- при обставинах невиконання поточних зобов`язань на значну суму заборгованості перед бюджетом, яка стягнута рішенням суду, за відсутності надійного гарантування фактичної можливості виконання такого зобов`язання, продовження процедури санації за таких умов не відповідає меті санації згідно з ч.1 ст.50 Кодексу України з процедур банкрутства;
- у даному випадку конкретні обставини щодо можливості фінансового оздоровлення ПрАТ "НВО "Етал" відсутні, тоді як затягування процедури санації призводить до порушення прав, зокрема, кредитора - ГУ ДПС у Кіровоградській області;
- станом на час розгляду клопотання про продовження строку санації строк санації, введений згідно ухвали суду від 29.12.2021 року, закінчився.
Не погодившись із вказаною ухвалою, Публічне акціонерне товариство "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "Сателіт" звернулось до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги заявник посилається на наступні обставини:
- 24.03.2023 року відбулися збори кредиторів ПрАТ "Науково-виробниче об`єднання "Етал", на яких присутні кредитори одноголосно прийняли рішення, зокрема, про схвалення змін до плану санації та звернення до господарського суду з клопотанням про продовження строку процедури санації ПрАТ "Науково-виробниче об`єднання "Етал" та повноважень керуючого санацією арбітражного керуючого Косенка С.Г. до 31.12.2024 року;
- за прийняття відповідних рішень проголосували кредитори, які володіють 715 256 голосів, що складає 98,84% від загальної кількості голосів конкурсних кредиторів ПрАТ "Науково-виробниче об`єднання "Етал", внесених до реєстру кредиторів;
- також голосування за схвалення змін до плану санації відповідно до вимог ч.3 ст.52 Кодексу України з процедур банкрутства було проведено окремо класом кредиторів 4-ої черги та класом забезпечених кредиторів;
- 28.11.2023 року на зборах кредиторів кредиторами одноголосно прийнято рішення підтвердити прийняте зборами кредиторів від 24.03.2023 року рішення про схвалення змін до плану санації в частині продовження строку його виконання до 31.12.2024 року та підтримати раніше подане до господарського суду клопотання про схвалення змін до плану санації та продовження строку процедури санації;
- в даному випадку судом першої інстанції не було встановлено жодної з передбачених ч.ч.7,8 ст.52 Кодексу України з процедур банкрутства підстав для відмови в затвердженні змін до плану санації ПрАТ "Науково-виробниче об`єднання "Етал";
- зміни до плану санації, які схвалені зборами кредиторів 24.03.2023 року, стосуються виключно продовження строку виконання плану санації, без зміни розміру та порядку задоволення вимог кредиторів, який був встановлений планом санації;
- виконанню плану санації у затвердженій ухвалою суду від 29.12.2021 року редакції у встановлені в ньому строки перешкодили об`єктивні обставини, зокрема, тривале перебування матеріалів справи на апеляційному оскарженні; скасування обмежень щодо розпорядженням майном боржника лише після повернення матеріалів справи з апеляційного перегляду 31.01.2023 року (тобто, вже після закінчення встановленого в плані санації строку процедури санації); запровадження воєнного стану, що вплинуло на виробничу діяльність підприємства, з якими у боржника укладені агентські договори; знаходження офісу керуючого санацією у м.Херсон, яке з 25.02.2022 року було тимчасово окуповано;
- продовження строків процедури санації у даному випадку є об`єктивно необхідним для максимального задоволення вимог всіх кредиторів та відновлення платоспроможності боржника, що є кінцевою та першочерговою метою провадження у справі про банкрутство;
- така підстава для відмови у затвердженні плану санації, як наявність у боржника поточної заборгованості, не передбачена нормами Кодексу України з процедур банкрутства;
- за змістом ч.1 ст.51 Кодексу України з процедур банкрутства у плані санації (і відповідно у змінах до нього) повинен бути передбачений порядок задоволення вимог саме конкурсних кредиторів, а не поточних;
- відповідно до вимог ст.52 Кодексу України з процедур банкрутства план санації схвалюється виключно конкурсними кредиторами, поточні кредитори у схваленні плану санації участі не приймають, тому думка Головного управління ДПС у Кіровоградській області щодо змін до плану санації не може враховуватися судом при вирішенні питання про їх затвердження;
- продовження строку виконання плану санації є вигідним для всіх кредиторів, адже забезпечить можливість погашення їх вимог у більшому розмірі, ніж буде застосовано у разі введення процедури ліквідації;
- господарський суд не наділений повноваженнями надавати оцінку ефективності умов плану санації та можливості його виконання, оскільки такий ризик несуть кредитори, які голосували за його схвалення та погодилися з його умовами;
- Законом України №3249-ІХ від 13.07.2023 року розділ "Прикінцеві та перехідні положення" Кодексу України з процедур банкрутства доповнено пунктом 1-6, згідно з яким під час дії воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, а також протягом шести місяців після його припинення чи скасування господарський суд за клопотанням комітету кредиторів, кредитора, арбітражного керуючого чи з власної ініціативи може продовжити строки, зокрема виконання плану санації.
Просить скасувати ухвалу господарського суду в частині відмови у задоволенні клопотання керуючого санацією про затвердження змін до плану санації та про продовження строку процедури санації і повноважень керуючого санацією до 31.12.2024 року. Постановити в цій частині нову ухвалу, якою затвердити зміни до плану санації Приватного акціонерного товариства "Науково-виробниче об`єднання "Етал", схвалені зборами кредиторів 24.03.2023 року; продовжити строк процедури санації Приватного акціонерного товариства "Науково-виробниче об`єднання "Етал" та повноваження керуючого санацією арбітражного керуючого Косенка Сергія Георгійовича до 31.12.2024 року.
Відзив на апеляційну скаргу іншими учасниками справи не надано.
Відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції (ч.3 ст.263 Господарського процесуального кодексу України).
Відповідно до протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 08.01.2024 року для розгляду апеляційної скарги визначена колегія суддів у складі: головуючого судді Верхогляд Т.А., суддів Паруснікова Ю.Б., Іванова О.Г.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 09.01.2024 року витребувано у господарського суду Кіровоградської області матеріали справи №912/2185/16, необхідні для розгляду апеляційної скарги; відкладено розгляд питання щодо руху апеляційної скарги Публічного акціонерного товариства "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "Сателіт" на ухвалу господарського суду Кіровоградської області від 07.12.2023 року до надходження матеріалів справи до Центрального апеляційного господарського суду.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 15.02.2024 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Публічного акціонерного товариства "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "Сателіт" на ухвалу господарського суду Кіровоградської області від 07.12.2023 року; розгляд справи призначено у судовому засіданні на 09.04.2024 року на 10:30 год.
09.04.2024 року у судове засідання з`явилися арбітражний керуючий Косенко С.Г., представники скаржника та кредитора ТОВ "Управляюча компанія "Електромеханічні заводи - Україна", які надали відповідні пояснення.
Інші учасники справи наданим їм процесуальним правом не скористалися та не забезпечили в судове засідання явку повноважних представників.
Враховуючи, що апеляційним судом не визнавалася явка учасників справи в судове засідання обов`язковою, а неявка інших учасників справи не перешкоджає апеляційному перегляду справи, а також враховуючи, що строк розгляду апеляційної скарги, передбачений ч.2 ст.273 Господарського процесуального кодексу України, вичерпано, колегія суддів вважає за можливе розглянути апеляційну скаргу по суті за відсутністю представників учасників справи, що не з`явилися.
Обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши докази, перевіривши повноту встановлення господарським судом обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, колегія суддів доходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що в провадженні господарського суду перебуває справа про банкрутство Приватного акціонерного товариства "Науково-виробниче об`єднання "Етал".
Ухвалою господарського суду від 29.12.2021 року введено процедуру санації ПрАТ "НВО "Етал" строком до 29.11.2022 року, затверджено план санації, керуючим санацією ПрАТ "НВО "Етал" призначено арбітражного керуючого Косенко Сергія Георгійовича.
Ухвалою господарського суду від 27.09.2023 року призначено підсумкове засідання для вирішення питання щодо визнання ПрАТ "НВО "Етал" банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури та/або вирішення інших питань, у разі надходження відповідних клопотань, на 19.10.2023 року.
16.10.2023 року на адресу господарського суду надійшло клопотання керуючого санацією арбітражного керуючого Косенко С.Г. про продовження строку процедури санації, до якого додано зміни до плану санації та протокол зборів кредиторів від 24.03.2023 року з питань розгляду звіту керуючого санацією, внесення змін до плану санації та розгляду листа ПФУ щодо відмови виконувати план санації.
19.10.2023 року у судовому засіданні господарського суду оголошено перерву до 09.11.2023 року у зв`язку із знаходженням матеріалів даної справи в Центральному апеляційному господарському суді.
31.10.2023 року матеріали справи повернуто на адресу господарського суду.
08.11.2023 року до господарського суду від кредитора Головного управління ДПС у Кіровоградській області надійшли письмові пояснення у справі, в яких вказано, що за результатами затвердженого плану санації протягом 2022-2023 років не відбувалось погашення податкових та інших обов`язкових платежів, контроль за справлянням яких належить до компетенції органів ДПС, а навпаки відбувся значний приріст податкової заборгованості, тому заявник вважає, що продовження санації на вищезгаданих умовах порушує законні права та інтереси Головного управління ДПС у Кіровоградській області, як кредитора у справі.
До вказаної заяви додано довідку ГУ ДПС у Кіровоградській області про податковий борг ПрАТ "НВО "Етал" станом на 06.11.2023 року, який складає 17 355 927,66 грн.
Частиною першою ст.2 Кодексу України з процедур банкрутства встановлено, що провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України. Застосування положень Господарського процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України здійснюється з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ст. 50 Кодексу України з процедур банкрутства господарський суд затверджує схвалений план санації боржника і постановляє ухвалу про введення процедури санації. Під санацією розуміється система заходів, що здійснюються під час провадження у справі про банкрутство з метою запобігання визнанню боржника банкрутом та його ліквідації, спрямованих на оздоровлення фінансово-господарського становища боржника, а також задоволення в повному обсязі або частково вимог кредиторів шляхом реструктуризації підприємства, боргів і активів та/або зміни організаційно-правової та виробничої структури боржника.
Процедура санації є пріоритетною судовою процедурою у справі про банкрутство, оскільки є системою заходів, які здійснюються під час провадження у справі про банкрутство з метою запобігання визнання боржника банкрутом та його ліквідації, спрямована на оздоровлення фінансово-господарського становища боржника, а також задоволення в повному обсязі або частково вимог кредиторів шляхом кредитування, реструктуризації підприємства, боргів і капіталу та (або) зміни організаційно-правової та виробничої структури боржника.
Таким чином, основними напрямками судової процедури санації є оздоровлення фінансово-господарського становища боржника та задоволення в повному обсязі або частково вимог кредиторів. При цьому зазначені напрямки, які кредитори визначають у плані санації, не повинні виключати один одного.
Зі змісту затвердженого ухвалою суду від 29.12.2021 року Плану санації вбачається, що таким планом встановлено строки та порядок погашення заборгованості перед кредиторами наступним чином:
1. Вимоги кредитора ПАТ "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "Сателіт", які забезпечені заставою майна боржника, в розмірі 70431267,75 грн задовольняються шляхом надання права звернення стягнення забезпеченому кредитору на належні боржнику активи (об`єкти рухомого і нерухомого майна), які є предметом забезпечення виконання зобов`язань згідно з відповідними договорами застави (іпотеки). Строк погашення - два місяці з дня затвердження Плану санації.
2. Вимоги кредитора 1-ої черги ТОВ "Електромеханічний завод "ЕТАЛ" в розмірі 861 538,78 грн будуть погашені повністю протягом І-ІІІ кварталів 2022 року. Потенційні джерела надходження коштів: погашення дебіторської заборгованості, часткова реалізація активів, прибуток від господарської діяльності боржника.
3. Вимоги кредитора 2-ої черги Головного управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області у розмірі 905 628,03 гривень будуть погашені повністю протягом ІІІ кварталу 2022 року. Потенційні джерела надходження коштів: погашення дебіторської заборгованості, часткова реалізація активів, прибуток від господарської діяльності боржника.
3. Вимоги кредитора 3-ої черги Головного управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області у розмірі 239 906,34 грн списується згідно абз.3 ч.3 ст.52 КУзПБ.
4. Вимоги кредиторів 4-ї черги на загальну суму 3 608 149,52 грн, що складає 0,5 % від затвердженої судом суми вимог кредиторів 4-ї черги, будуть погашені протягом III та IV кварталів 2022 року. Потенційні джерела надходження коштів: часткова реалізація активів, прибуток від господарської діяльності боржника. Вимоги кредиторів 4-ї черги на загальну суму 718 021 752,26 грн., що складає 99,5 % від затвердженої судом суми вимог кредиторів 4-ї черги, будуть прощені (списані). Списання вимог кредиторів 4-ї черги на загальну суму 718 021 752,26 грн. здійснюється у IV кварталі 2022 року, за умови погашення вимог кредиторів 4-ї черги на суму 3 608 149,52 грн. на умовах даного плану санації. Погоджуючи даний план санації, кредитори 4-ї черги погоджуються на прощення (списання) їхніх кредиторських вимог частково, на суму 718 021 752,26 грн,, що становитиме 99,5 % від затвердженої судом суми вимог кредиторів 4-ї черги.
Передбачено наступний порядок погашення вимог кредиторів 4-ї черги:
- ТОВ "Електромеханічний завод "ЕТАЛ" - визнано судом 2 000 000,00 грн, буде погашено 10 000,00 грн, списано 1 990 000,00 грн;
- ТОВ "Торговий дім "ЕТАЛ" - визнано судом 2 803 082,24 грн, буде погашено 14 015,41 грн, списано 2 789 066,83 грн;
- ТОВ "Управляюча компанія "Електромеханічні заводи - Україна" - визнано судом 46 708 271,04 грн, буде погашено 233 541,36 грн, списано - 46 474 729,68 грн;
- ПАТ "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "САТЕЛІТ" - визнано судом 668 548 086,68 грн, буде погашено 3 342 740,43 грн, списано 665 205 346,25 грн;
- Фізична особа-підприємець Лігун Андрій Іванович - визнано судом 368 407,00 грн, буде погашено 1 842,04 грн, списано 366 564,96 грн;
- ТОВ "Силові енергетичні машини - ЕМЗ" - визнано судом 8 757,40 грн, буде погашено 43,79 грн, списано 8 713,61 грн;
- Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області - визнано судом 1 193 297,42 грн, буде погашено 5 966,49 грн, списано 1 187 330,93 грн.
Вимоги кредиторів 6-ої черги, якими є: ПАТ "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "Сателіт" в розмірі 198 382 398,77 грн, Фізична особа-підприємець Лігун Андрій Іванович в розмірі 28 800,00 грн, Головне управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області в розмірі 149 825,43 грн та Олександрійська міська рада в розмірі 321 273,67 грн будуть списані повністю.
План санації передбачає строк відновлення платоспроможності боржника протягом 12 місяців (4 квартали) з дати затвердження Плану санації.
Відповідно до Плану санації, дохідна частина становить: від здійснення господарської діяльності на суму 1 940 000,00 грн; від продажу майна, яке не задіяне в основній діяльності, на суму 4 976 497,78 грн.; від погашення дебіторської заборгованості на суму 65 688,95 грн.
Планом санації здійснено порівняльний аналіз наслідків введення процедури санації та ліквідаційної процедури, згідно якого доведено, що розмір задоволення вимог кредиторів за Планом санації є більшим від розміру вимог, які буди б задоволені у разі введення процедури ліквідації боржника, зокрема, більший розмір задоволення вимог забезпеченого кредитора та кредиторів 4-ї черги.
У Плані санації зазначено, що введення процедури санації дозволить протягом 12 місяців погасити кредиторські вимоги та оздоровити фінансово-господарську діяльність підприємства, що дасть йому змогу продовжити беззбиткову діяльність. За результатами виконання плану санації боржник, не маючи боргів, продовжить ведення господарської діяльності зі збереженням попередніх напрацювань та штату досвідчених працівників.
З матеріалів справи вбачається, що 02.02.2022 року до господарського суду від керуючого санацією Косенко С.Г. надійшла заява №01-34/38 від 26.01.2022 року про скасування обмежень щодо розпорядження майном боржника в порядку ст. 50 Кодексу України з процедур банкрутства.
Ухвалою господарського суду від 08.02.2022 року прийнято та призначено до розгляду заяву керуючого санацією ПрАТ "НВО "Етал" Косенко С.Г. до розгляду на 24.02.2022 року.
У зв`язку з направленням матеріалів даної справи до суду апеляційної інстанції, ухвалою господарського суду від 21.02.2022 року відкладено розгляд заяви керуючого санацією ПрАТ "НВО "Етал" Косенко С.Г. №01-34/38 від 26.01.2022 року про скасування обмежень щодо розпорядження майном боржника до повернення матеріалів справи до суду першої інстанції.
Матеріали справи повернуто на адресу господарського суду Кіровоградської області лише 20.12.2022 року.
Отже, доводи апелянта про те, що фактично весь передбачений планом санації строк для його виконання справа була відсутня у суді першої інстанції і питання щодо скасування заборон та обтяжень основних засобів боржника, за рахунок реалізації яких, в тому числі, мало проводитись погашення заборгованості кредиторів, є підтвердженим.
Ухвалою господарського суду від 31.01.2023 року, залишеною без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 02.10.2023 року, за клопотанням керуючого санацією арбітражного керуючого Косенко С.Г. скасовано заборони та обтяження на відчуження основних засобів ПрАТ "НВО "Етал" за наведеним в ухвалі переліком, скасовано арешт (запис про обтяження) з нерухомого майна, виключено відомості про ПрАТ "НВО "Етал" з Єдиного державного реєстру боржників.
Наданий суду першої інстанції звіт керуючого санацією від 13.03.2023 року свідчить про те, що протягом процедури санації погашення вимог конкурсних кредиторів не відбувалось з причин несвоєчасного зняття обтяжень через перебування матеріалів справи на розгляді в апеляційній інстанції, що унеможливило здійснення необхідних заходів щодо покрокового виконання плану санації. Вказане також призвело до виникнення поточної заборгованості по земельному податку внаслідок несвоєчасної передачі нерухомого майна на користь забезпеченого кредитора.
У звіті керуючий санацією зазначає, що фактично ним було прийнято заходи щодо збереження майнових активів підприємства та заходи щодо розроблення змін до Плану санації, які б дозволили підприємству провести повний розрахунок з кредиторами та вийти із стану критичної неплатоспроможності.
Керуючим санацією також вказано на ті обставини, що його офіс знаходився в м. Херсон, яке з 25.02.2022 року було тимчасово окуповано. Крім того, з початку повномасштабного вторгнення 24.02.2024 року та загальним спадом економічної активності в Україні на певний час була призупинена виробнича діяльність підприємств ТОВ "Етал-Контактор" і ТОВ "Етал-Електрощит", з якими боржником були укладені агентські договори, що також унеможливило виконання дохідної частини Плану санації. Зазначено про продовження строку дії таких агентських договорів до 31.12.2024 року.
За результатами проведених 24.03.2023 року зборів кредиторів вирішено схвалити зміни до Плану санації та звернутися до господарського суду з клопотанням про продовження процедури санації до 31.12.2024 року.
Відповідно до ч.1 ст.57 Кодексу України з процедур банкрутства за 15 днів до закінчення строку проведення процедури санації, визначеного планом санації, а також за наявності підстав для припинення процедури санації керуючий санацією зобов`язаний подати зборам кредиторів письмовий звіт і повідомити кредиторів про час і місце проведення зборів кредиторів.
Частиною 5 ст. 57 Кодексу України з процедур банкрутства визначено, що за результатами розгляду звіту керуючого санацією збори кредиторів приймають рішення про звернення до господарського суду з клопотанням про: закриття провадження у справі у зв`язку з виконанням плану санації і відновленням платоспроможності боржника; припинення процедури санації, визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури; схвалення змін до плану санації та продовження строку процедури санації. У разі виникнення обставин, що є підставою для припинення процедури санації, збори кредиторів можуть прийняти відповідне рішення за відсутності звіту керуючого санацією.
План санації може бути змінений у порядку, встановленому для його затвердження (ч.1 ст.51 Кодексу України з процедур банкрутства).
За приписами ч.5 ст.48 Кодексу України з процедур банкрутства до компетенції зборів кредиторів належить прийняття рішення про схвалення плану санації боржника та схвалення внесення змін до нього, а також звернення до господарського суду з клопотанням про введення наступної процедури у справі про банкрутство.
24.03.2023 року відбулися збори кредиторів Приватного акціонерного товариства "Науково-виробниче об`єднання "Етал", на яких присутні кредитори, розглянувши звіт керуючого санацією, прийняли такі рішення:
- прийняти до відома звіт керуючого санацією про виконання плану санації;
- схвалити зміни до плану санації Приватного акціонерного товариства "Науково-виробниче об`єднання "Етал", схваленого зборами кредиторів 10.12.2021 року та затвердженого ухвалою господасрького суду Кіровоградської області від 29.12.2021 року, шляхом викладення в новій редакції розділів V, VI, ІX та додатку №8 до плану санації;
- звернутись до господарського суду з клопотанням про продовження строку процедури санації ПрАТ "НВО "Етал" та повноважень керуючого санацією арбітражного керуючого Косенка Сергія Георгійовича до 31.12.2024 року.
За прийняття вказаних рішень проголосували кредитори, які володіють 715 256 голосів, що складає 98,84% від загальної кількості голосів конкурсних кредиторів Приватного акціонерного товариства "Науково-виробниче об`єднання "Етал", внесених до реєстру кредиторів.
Також, голосування за схвалення змін до плану санації відповідно до вимог ч.3 ст.52 Кодексу України з процедур банкрутства було проведено окремо класом кредиторів 4-ої черги та класом забезпечених кредиторів, про що складені відповідні протоколи.
28.11.2023 року проведені збори кредиторів для вирішення питання щодо подальшого руху справи про банкрутство, на яких кредиторами прийнято рішення підтвердити прийняте зборами кредиторів рішення від 24.033.2023 року про схвалення змін до плану санації боржника в частині продовження строку його виконання до 31.12.2024 року та підтримати раніше подане до господарського суду клопотання про схвалення змін до плану санації та продовження строку процедури санації.
Відповідно до ч.ч.7,8 ст.52 Кодексу України з процедур банкрутства, господарський суд постановляє ухвалу про затвердження плану санації боржника, якщо: план санації схвалений всіма класами конкурсних кредиторів, розмір та/або порядок задоволення вимог яких змінені планом санації порівняно з умовами, які були б застосовані у разі введення процедури ліквідації; план санації схвалений класом забезпечених кредиторів; розмір задоволених вимог кредиторів, які проголосували проти схвалення плану санації, не буде меншим у процедурі санації, ніж розмір вимог, який був би задоволений у разі введення процедури ліквідації. Господарський суд постановляє ухвалу про відмову у затвердженні плану санації у разі, якщо план санації не відповідає вимогам законодавства.
Приймаючи до уваги, що за приписами ч.1 ст.51 Кодексу України з процедур банкрутства, план санації може бути змінений у порядку, встановленому для його затвердження, колегія суддів доходить до висновку, що підставою для відмови у затверджені змін до плану санації є наявність обставин, передбачених ч.ч. 7,8 ст.52 Кодексу України з процедур банкрутства.
Встановлені у справі обставини свідчать про те, що зміни до плану санації ПрАТ "НВО "Етал" схвалені всіма класами конкурсних кредиторів, розмір та/або порядок задоволення вимог яких змінені планом санації порівняно з умовами, які були б застосовані у разі введення процедури ліквідації. Зміни до плану санації схвалені забезпеченим кредитором ПАТ "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "Сателіт". Кредитори, які голосували проти затвердження змін до плану санації, відсутні.
Зміни до плану санації, які схвалені зборами кредиторів, стосуються виключно продовження строку виконання плану санації, без зміни розміру та порядку задоволення вимог кредиторів, який був встановлений планом санації.
Так, план санації, затверджений ухвалою суду від 29.12.2021 року, передбачав заходи відновлення платоспроможності боржника, передбачені ч.2 ст.51 Кодексу України з процедур банкрутства, а саме: відстрочення, розстрочення або прощення боргу чи його частини; ліквідація дебіторської заборгованості; продаж частини майна боржника; задоволення вимог кредиторів в інший спосіб, що не суперечить вимогам Кодексу (а саме погашення вимог забезпеченого кредитора шляхом звернення стягнення на предмет забезпечення); погашення вимог кредиторів з урахуванням встановленої Кодексу України з процедур банкрутства черговості, що відповідає вимогам ч.5 ст.51 Кодексу України з процедур банкрутства, а також передбачав строк відновлення платоспроможності боржника - 12 місяців (4 квартали) з дати затвердження плану санації.
У даному випадку виконанню плану санації у затвердженій ухвалою суду від 29.12.2021 року редакції у встановлені в ньому строки перешкодили об`єктивні обставини, зокрема, тривале перебування матеріалів справи на апеляційному оскарженні, що обумовлено обставинами, у тому числі, введення воєнного стану; скасування обмежень щодо розпорядження майном боржника лише після повернення матеріалів справи з апеляційного перегляду 31.01.2023 року (тобто, вже після закінчення встановленого в плані санації строку процедури санації); запровадження воєнного стану, що, за твердженням керуючого санацією, вплинуло на виробничу діяльність підприємств, з якими у боржника укладені агентські договори; знаходження офісу керуючого санацією в м. Херсон, яке з 25.02.2022 року було тимчасово окуповано.
Наведені обставини стали підставою для прийняття зборами кредиторів рішення про внесення змін до плану санації в частині продовження строку його виконання до 31.12.2024 року, без зміни розміру та порядку задоволення вимог кредиторів.
Колегія суддів вважає, що схвалені зборами кредиторів зміни до плану санації відповідають вимогам законодавства. Продовження строків процедури санації у даному випадку є об`єктивно необхідним для максимального задоволення вимог всіх кредиторів та відновлення платоспроможності боржника, що є кінцевою та першочерговою метою провадження у справі про банкрутство.
Дійшовши висновку про відсутність підстав для внесення змін до плану санації, місцевий господарський суд не встановив наявність підстав, передбачених ч.ч.7,8 ст.52 Кодексу України з процедур банкрутства, для відмови в затвердженні змін до плану санації.
Посилання суду першої інстанції на невиконання боржником поточних зобов`язань перед Головним управлінням ДПС у Кіровоградській області не є підставою для відмови у затвердженні змін до плану санації.
Так, за змістом ч. 1 ст. 51 Кодексу України з процедур банкрутства, план санації повинен містити умови погашення вимог кредиторів згідно з реєстром вимог кредиторів.
З урахуванням наведеної правової норми, як у плані санації, так і у змінах до нього повинен бути передбачений порядок задоволення вимог конкурсних кредиторів, а не поточних.
За змістом ст.52 Кодексу України з процедур банкрутство план санації схвалюється виключно конкурсними кредиторами.
Таким чином, відсутні підстави для врахування думки поточного кредитора Головного управління ДПС у Кіровоградській області при вирішенні питання про затвердження змін до плану санації.
Колегія суддів зауважує, що затвердження плану санації та введення чи продовження процедури санації у справі про банкрутство жодним чином не обмежує права та інтереси поточних кредиторів, адже жодним чином не змінює та не впливає на строки та порядок їх задоволення.
Відповідно до ч. 5 ст. 41 Кодексу України з процедур банкрутства дія мораторію на задоволення вимог кредиторів не поширюється на вимоги поточних кредиторів.
Отже, Головне управління ДПС у Кіровоградській області не позбавлене можливості під час процедури санації здійснити передбачені законодавством заходи щодо стягнення боргу. При цьому, продовження строків процедури санації жодним чином не обмежує податковий орган в таких діях.
За приписами ч. 11 ст. 50 Кодексу України з процедур банкрутства процедура санації боржника припиняється достроково в разі невиконання умов плану санації та/або в разі невиконання поточних зобов`язань боржника, у зв`язку з чим господарський суд визнає боржника банкрутом і відкриває ліквідаційну процедуру.
Водночас, наведена правова норма не передбачає підстав для відмови в затвердженні змін до плану санації, а лише встановлює можливі обставини для дострокового припинення процедури санації, при тому, що порядок дій за наявності таких обставин врегульований іншими нормами Кодексу України з процедур банкрутства.
З огляду на положення ч.ч. 1, 5, 6 ст. 57 Кодексу України з процедур банкрутства наявність наведених вище обставин є підставою для скликання керуючим санацією зборів кредиторів та подання ним письмового звіту, а збори кредиторів, у свою чергу, розглянувши звіт, повинні визначатися щодо подальшого руху процедури: або звернутися до господарського суду з клопотанням про припинення процедури санації, визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури; або схвалити зміни до плану санації та звернутися до господарського суду з клопотанням про продовження строку процедури санації.
Таким чином, вищезазначені норми передбачають, що саме конкурсні кредитори, як найбільш зацікавлена сторона в подальшій долі провадження, мають право вирішувати питання щодо застосування тієї чи іншої процедури у справі про банкрутство, яка, на їх думку, призведе до більш ефективного задоволення їхніх вимог.
Керуючим санацією у відповідності до вимог ч.1 ст.57 Кодексу України з процедур банкрутства був підготовлений звіт про виконання плану санації ПрАТ "НВО "Етал" та скликано збори кредиторів для розгляду даного звіту.
Збори кредиторів ПрАТ "НВО "Етал", розглянувши звіт керуючого санацією, маючи всю необхідну інформацію про реальний фінансовий стан боржника, розуміючи наслідки своїх рішень, керуючись ч. 5 ст. 57 Кодексу України з процедур банкрутства, прийняли рішення звернутися до господарського суду з клопотанням про схвалення змін до плану санації та продовження строку процедури санації.
Апеляційний господарський суд погоджується зі скаржником, що в даному випадку продовження строку виконання плану санації є вигідним для всіх кредиторів, адже забезпечить можливість погашення їх вимог в більшому розмірі, ніж буде застосований у разі введення процедури ліквідації.
Продовження процедури санації жодним чином не порушує інтересів поточного кредитора Головного управління ДПС у Кіровоградській області та не перешкоджає йому в реалізації його прав на стягнення боргу, зокрема, шляхом пред`явлення рішення господарського суду Кіровоградської області від 04.07.2023 року у справі №912/2185/16 (912/638/23) до примусового виконання та звернення стягнення на майно ПрАТ "НВО "Етал", яке не задіяне у виконанні плану санації.
Разом з цим, у випадку прийняття рішення про визнання банкрутом та ліквідацію ПрАТ "НВО "Етал" можливість погашення поточної заборгованості боржника перед Головним управлінням ДПС у Кіровоградській області буде безповоротно втрачена, оскільки в ліквідаційній процедурі всі кошти від продажу майна боржника будуть використані на відшкодування витрат ліквідаційної процедури, сплату винагороди арбітражного керуючого, погашення вимог забезпеченого кредитора та кредиторів 1-ї та 2-ї черги.
Водночас, план санації передбачає отримання боржником доходів від здійснення господарської діяльності, які будуть покривати оплату винагороди арбітражного керуючого та часткове погашення вимог кредиторів, завдяки чому у боржника у власності залишається майно, не задіяне у виконанні плану санації, на яке в тому числі може бути звернуто стягнення для погашення вимог Головного управління ДПС у Кіровоградській області.
Колегія суддів вважає помилковими посилання суду першої інстанції на те, що матеріали справи не містять жодних доказів гарантування виконання в подальшому (згідно запропонованих змін до плану санації) агентських договорів, предметом яких є надання боржником послуг по знаходженню покупців на зовнішніх ринках. Господарський суд не наділений повноваженнями надавати оцінку ефективності умов плану санації та можливості його виконання, оскільки такий ризик несуть кредитори, які голосували за його схвалення та погодилися з його умовами.
Отже, посилання на відсутність гарантій щодо виконання в подальшому заходів, передбачених планом санації, не може бути підставою для відмови в його затвердженні.
Крім того, керуючим санацією до матеріалів справи були надані копії угод про продовження строку дії агентських договорів між боржником та ТОВ "ЕТАЛ-КОНТАКТОР" і ТОВ "ЕТАЛ-ЕЛЕКТРОЩИТ" до 31.12.2024 року, що забезпечить можливість виконання дохідної частини плану санації шляхом виплати боржнику винагороди за надання агентських послуг.
Колегія суддів звертає увагу на те, що Законом України №3249-ІХ від 13.07.2023 року розділ "Прикінцеві та перехідні положення" Кодексу України з процедур банкрутств доповнено пунктом 1-6, згідно із яким під час дії воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, а також протягом шести місяців після його припинення чи скасування господарський суд за клопотанням комітету кредиторів, кредитора, арбітражного керуючого чи з власної ініціативи може продовжити строки, зокрема, виконання плану санації.
Такі законодавчі зміни зумовлені необхідністю врегулювання правовідносин, які пов`язані із об`єктивними обмеженнями можливостей учасників у справі про банкрутство в реалізації своїх повноважень, викликаними військовими діями та введенням воєнного стану.
У даному випадку вплив воєнного стану на строки виконання плану санації ПрАТ "НВО "Етал" є очевидним. Так, ухвала про затвердження плану санації була винесена 29.12.2021 року, тобто, менш ніж за 2 місяці до повномасштабного вторгнення та введення воєнного стану.
Суд апеляційної інстанції враховує посилання керуючого санацією на наявність об`єктивних обставин, через які план санації не міг бути виконаний у передбачені в ньому строки. Зокрема, щодо того, що офіс арбітражного керуючого знаходився в м. Херсон, яке з 25.02.2022 року було тимчасово окуповано, можливість доступу до залишків документів з`явилася тільки після деокупації міста Херсон, що фактично ускладнило виконання певних дій, передбачених Кодексом України з процедур банкрутства.
Також, у перші місяці повномасштабного вторгнення боржник був позбавлений об`єктивної можливості виконувати передбачені планом санації заходи в частині господарської діяльності по знаходженню покупців продукції електротехнічного призначення на зовнішніх ринках, адже будь-яка експортна діяльність в цей час була неможлива в зв`язку з активними військовими діями, що є загальновідомими обставинами.
Крім того, несвоєчасне зняття обтяжень у розпорядженні майном боржника через перебування матеріалів справи на розгляді в суді апеляційної інстанції унеможливлювало передачу нерухомого майна боржника на користь забезпеченого кредитора, яке мало відбутися відповідно до умов плану санації в перші два місяці після його затвердження, що в свою чергу призвело до виникнення поточної заборгованості по земельному податку.
Наявні обставини свідчать про наявність підстав для продовження строків виконання плану санації.
Враховуючи викладене, приймаючи до уваги необхідність завершення керуючим санацією усіх дій для виконання плану санації, а також зважаючи на те, що головною метою Кодексу України з процедур банкрутства є відновлення платоспроможності боржника, а також задоволення в повному обсязі або частково вимог кредиторів, для того, щоб завершити в повному обсязі всі передбачені планом санації заходи, колегія суддів доходить до висновку, що доцільним є продовження строку процедури санації і повноважень керуючого санацією боржника.
Апеляційний господарський суд вважає, що ухвала господарського суду постановлена судом першої інстанції при неповному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи, з неправильним застосуванням норм матеріального права, що є підставою для задоволення апеляційної скарги, скасування ухвали господарського суду та прийняття нового рішення про затвердження змін до плану санації Приватного акціонерного товариства "Науково-виробниче об`єднання "Етал", які схвалені зборами кредиторів 24.03.2023 року; продовження строку процедури санації Приватного акціонерного товариства "Науково-виробниче об`єднання "Етал" та повноважень керуючого санацією арбітражного керуючого Косенко Сергія Георгійовича, до 31.12.2024 року.
Керуючись ст.ст. 269, 275, 277, 281-283 Господарського процесуального кодексу України суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд "Сателіт" задовольнити.
Ухвалу господарського суду Кіровоградської області від 07.12.2023 року у справі №912/2185/16 скасувати.
Затвердити зміни до плану санації Приватного акціонерного товариства "Науково-виробниче об`єднання "Етал", схвалені зборами кредиторів 24.03.2023 року; продовжити строк процедури санації Приватного акціонерного товариства "Науково-виробниче об`єднання "Етал" та повноваження керуючого санацією арбітражного керуючого Косенко Сергія Георгійовича до 31.12.2024 року.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Право касаційного оскарження, строк на касаційне оскарження та порядок подання касаційної скарги передбачено статтями 286-289 Господарського процесуального кодексу України.
Постанова складена у повному обсязі 23.04.2024 року
Головуючий суддя Т.А. Верхогляд
Суддя О.Г.Іванов
Суддя Ю.Б.Парусніков
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2024 |
Оприлюднено | 26.04.2024 |
Номер документу | 118590405 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: банкрутство юридичної особи |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні