Справа № 420/36842/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 квітня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі судді - Бутенка А.В.,
за участю секретаря Сініцина А.С.,
представника позивача Хлистун Р.В.,
представника відповідача Єфтеній С.В.,
представника третьої особи Чукової Ю.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019», за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради про припинення права на виконання будівельних робіт,-
ВСТАНОВИВ:
Стислий зміст позовних вимог.
Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019», за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради, в якій просить суд:
- припинити право на виконання будівельних робіт, набуте на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта від 16.05.2023 № ОД051230515714 «Нове будівництво двоповерхового житлового будинку садибного типу з мансардою за адресою: м. Одеса, вул. Саксаганського, 2-А».
Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, земельна ділянка, загальною площею 0,0334га, кадастровий номер: 5110136900:43:007:0033, цільове призначення для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , на підставі рішення учасника виданого ТОВ «ЮНА-2019» від 07.06.2021 № 07/06, належить на праві власності ТОВ «ЮНА-2019». Архітектором ОСОБА_1 виготовлена схема намірів забудови земельної ділянки від 13.05.2023 реєстраційний номер NВ01:1582-9952-2033-4077 на нове будівництво двоповерхового житлового будинку з мансардою на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер: 511036900:43:007:0033), з намірами забудови двоповерховий житловий будинок з мансардою, загальною площею 199,69 кв.м, габаритними розмірами 8,50х13.41м. Будинок віднесено до ІІ ступеню вогнестійкості. За інформацією від представника Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради ОСОБА_2 , департаментом будівельний паспорт на забудову земельної ділянки за вказаною адресою, не видавався. Згідно ст. 9 Закону України «Про архітектурну діяльність», будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності". Згідно п. 1.2, п. 1.3 Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки, затвердженого наказом Мінрегіонбуду України від 05.07.2011 року № 103, будівельний паспорт забудови земельної ділянки визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель, споруд, гаражів, елементів інженерного захисту, благоустрою та озеленення на земельній ділянці. Параметри забудови визначаються з урахуванням державних будівельних норм ДБН В.2.2-15-2005 «Житлові будинки. Основні положення», ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій». Розглянувши наявні матеріали встановлено, що площа земельної ділянки (кадастровий номер: 5110136900:43:007:0033), що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , на якій заплановано будівництво двоповерхового індивідуального житлового будинку з мансардою складає - 334 кв.м. Норми ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» поширюються на планування і забудову територій населених пунктів та міжселенних територій та державному, регіональному та місцевому рівні. Ці норми обов`язкові для органів державного управління, місцевого самоврядування, підприємств і установ незалежно від форм власності та відомчого підпорядкування, громадських об`єднань і громадян, які здійснюють проектування, будівництво і благоустрій на території міських і сільських населених пунктів та інших територіях. Згідно п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій», граничний розмір площі земельних ділянок, які надаються громадянам для нового житлового будівництва має становити не менше 150 кв.м. для блокованої забудови і не менше 500 кв.м. для індивідуальної житлової забудови. Таким чином, будівництво здійснюється з порушенням вимог п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» щодо граничного розміру площі земельної ділянки, яка становить 334 кв.м, що є меншим ніж 500 кв.м для індивідуальної житлової забудови.
09.01.2024 року та 19.03.2024 року від представника Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» надійшов відзив на позовну заяву в обґрунтування якого зазначено, що маючи намір забудови вказаної земельної ділянки індивідуальним двоповерховим житловим будинком садибного типу, площею до 500 кв.м., ТОВ «ЮНА-2019» неодноразово зверталося до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради (Департамент) із відповідними завами про видачу Будівельних паспортів, що є основним дозвільним документом для забудови вищезазначених ділянок, проте Департамент містобудування та архітектури Одеської міської ради відмовляв позивачу у видачі будівельних паспортів. 22 червня 2022 року Кабінету Міністрів України прийняв Постанову №722 "Деякі питання здійснення дозвільних і реєстраційних процедур у будівництві в умовах воєнного стану". На виконання цієї Постанови, Замовник (Відповідач) звернувся до сертифікованого інженера-проектувальника ОСОБА_1 , який завантажив до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (далі - Електронна система) з накладенням кваліфікованого електронного підпису схеми намірів забудови земельної ділянки (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об`єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо), створеної з дотриманням вимог законодавства, будівельних норм і правил. ТОВ «ЮНА-2019», що є замовником даного будівництва є юридичною особою, а не фізичною особою (громадянином, на кого чітко вказує дана норма ДБН). Земельні ділянки ТОВ «ЮНА-2019» за адресою вул. Саксаганського 2-А в м. Одесі, не надавалися підприємству, а були ним придбані. У зв`язку із неодноразовими незаконними відмовами Департаменту містобудування у видачі Відповідачу будівельних паспортів із посиланням на цю норму ДБН ТОВ «ЮНА-2019», свого часу звернулося із запитом до Мінрегіону із метою висвітлення та надання роз`яснення даної ситуації щодо площі земельної ділянки при забудові. Відповідно до пункту 1 Положення про Міністерство розвитку громад та територій України (далі Положення), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.04.2014 № 197, Міністерство розвитку громад та територій України (Мінрегіон) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України. Мінрегіон є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну регіональну політику, державну політику у сфері розвитку місцевого самоврядування, територіальної організації влади та адміністративнотериторіального устрою, державну житлову політику і політику у сфері благоустрою населених пунктів, державну політику у сфері житлово-комунального господарства, державну політику у сфері поводження з побутовими відходами, державну політику у сфері будівництва, містобудування, просторового планування територій та архітектури, державну політику у сфері технічного регулювання у будівництві, а також забезпечує формування державної політики у сфері архітектурно-будівельного контролю та нагляду, у сфері контролю житловокомунального господарства та у сфері забезпечення енергетичної ефективності будівель.
Заяви чи клопотання від сторін.
09.01.2024 року від представника Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» надійшло клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження.
09.01.2024 року від представника Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» надійшло клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи на стороні позивача Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради.
09.01.2024 року від представника Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» надійшло клопотання про виклик та допит свідків.
09.01.2024 року від представника Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» надійшло клопотання про витребування доказів.
09.01.2024 року від представника Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» надійшло клопотання про залишення позовної заяви без розгляду.
22.02.2024 року від представника третьої особи Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради надійшли письмові пояснення по справі.
13.03.2024 року від Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради надійшли заперечення на клопотання про залишення позовної заяви без розгляду.
19.03.2024 року від представника Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» надійшла заява про залишення позовної заяви без розгляду.
19.03.2024 року від представника Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» надійшло клопотання про виклик та допит свідків.
21.03.2024 року від представника Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради надійшло клопотання про виклик спеціаліста.
Процесуальні дії, вчинені судом.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 01.01.2024 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 11.01.2024 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 11.01.2024 року розгляд адміністративної справи № 420/36842/23 за позовом Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019», за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради про припинення права на виконання будівельних робіт, вирішено проводити за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 30.01.2024 року о 12:00 год.
30.01.2024 року протокольною ухвалою суду відкладено підготовче провадження та призначено наступне судове засідання на 14.02.2024 року о 12:00 год.
14.02.2024 року відкладено підготовче провадження на 22.02.2024 року на 11:00 год.
22.02.2024 року протокольною ухвалою суду продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів та оголошено перерву в судовому засідання до 13.03.2024 року на 12:00 год.
13.03.2024 року протокольною ухвалою суду оголошено перерву до 21.03.2024 року на 12:00 год.
21.03.2024 року протокольною ухвалою суду закрито підготовче провадження по справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 03.04.2024 року на 12.00 год.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 21.03.2024 року відмовлено у задоволенні заяви представника Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» про залишення позовної заяви без розгляду по справі № 420/36842/23 за позовом Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» про припинення права на виконання будівельних робіт.
03.04.2024 року протокольною ухвалою суду відкладено розгляд справи на 15.04.2024 року о 12:00 год.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2024 року задоволено клопотання представника Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про виклик спеціаліста; викликано в судове засідання в якості спеціаліста - завідувача сектору архітектури Київського району Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради - районного архітектора Київського району ОСОБА_3 .
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2024 року задоволено заяву представника Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» про виклик свідків; викликано у судове засідання в якості свідка ОСОБА_4 спеціаліста Управління ДАБК ОМР та ОСОБА_2 спеціаліста Департаменту архітектури та містобудування ОМР.
15.04.2024 року у судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Обставини справи.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» є власником земельної ділянки за адресою: м. Одеса, вул. Саксаганського, 2-А, кадастровий номер 5110136900:43:007:0033, площею 0,0334 га. (334 кв.м.).
16.05.2023 року ІНФОРМАЦІЯ_1 зареєстровано повідомлення № ОД 051230515714 про початок виконання будівельних робіт на підставі будівельного паспорта «Нове будівництво двоповерхового житлового будинку садибного типу з мансардою за адресою: АДРЕСА_1 ».
Архітектором ОСОБА_1 виготовлена схема намірів забудови земельної ділянки від 13.05.2023 реєстраційний номер NB01:1582-9952-2033-4077 на нове будівництво двоповерхового житлового будинку з мансардою на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер: 511036900:43:007:0033). з намірами забудови -двоповерховий житловий будинок з мансардою, загальною площею 199.69 кв.м. габаритними розмірами 8,50x13.41м. Будинок віднесено до II ступеню вогнестійкості.
Будівельний паспорт на забудову земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , Департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради не видавався.
27.09.2023 року за результатами обстеження складено Акт обстеження об`єкта містобудування щодо дотримання законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові на території м. Одеси.
За результатами обстеження встановлено: під час виїзду на місце з візуального огляду встановлено факт здійснення будівельних робіт з нового будівництва житлового будинку, а саме: влаштовано монолітний стрічковий фундамент з арматурними випусками, що підтверджується фотофіксаціцєю.
Також, встановлено, що площа земельної ділянки (кадастровий номер: 5110136900:43:007:0033) на якій заплановано будівництво двоповерхового індивідуального житлового будинку з мансардою складає - 334 кв.м.
ТОВ «ЮНА-2019» на підставі іпотечного договору від 19 травня 2021 року було взято в іпотеку нерухоме майно у вигляді у т.ч. сформованої земельної ділянки, загальною площею 0.5642 га. кадастровий номер: 5110136900:43:007:0009. розташованої за адресою: АДРЕСА_1 . з цільовим призначенням - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Земельна ділянка но АДРЕСА_2 . загальною площею 0.5642га. кадастровий номер 5110136900:43:007:0009 була раніше надана іншій Фізичні особі.
07.06.2021 року вищевказана земельна ділянка, загальною площею 0.5642га. кадастровий номер: 5110136900:43:007:0009. перестала існувати. Вона була розподілена на 17 окремих земельних ділянок (16 ділянок під будівництво житлових будинків. 1-ділянка- для улаштування проїзду), які наново сформовані шляхом присвоєння окремих кадастрових номерів, в тому числі 511013690043:007:0033. відомості про що внесені до Державного земельного кадастру, всупереч діючим будівельним нормам щодо їх граничних розмірів.
При цьому, формування нової земельної ділянки здійснювалось без урахування вимог діючих будівельних норм ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудову територій», які набрані чинності 01 жовтня 2019 року, у т.ч. в частині граничного розміру площі ділянки.
За результатами обстеження на місці встановлено, що нове будівництво двоповерхового житлового будинку з мансардою на земельній ділянці загальною площею 334 кв.м. з кадастровим номером: 51110136900:43:007:0033 за адресою: АДРЕСА_1 , передбачається з порушеннями п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій».
Оскільки будівництво відбувається з порушенням вимог державних будівельних норм, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Джерела права й акти їх застосування.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч.1 ст.19 Земельного кодексу України (далі ЗК України), землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення.
Статтею 38 ЗК України передбачено, що до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.
Так, відповідно до ст.ст. 39-40 ЗК України використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм.
Громадянам України за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть передаватися безоплатно у власність або надаватися в оренду земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і гаражного будівництва в межах норм, визначених цим Кодексом. Понад норму безоплатної передачі громадяни можуть набувати у власність земельні ділянки для зазначених потреб за цивільно-правовими угодами.
Право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками (ч.1 ст.78 ЗК України).
У відповідності до ч.1 ст. 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Згідно з ч.ч.1-2 ст. 79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок.
Частинами 3-6 ст. 79-1 ЗК України передбачено, що сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Поділ, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у заставі, здійснюється за згодою землекористувача, заставодержателя. Поділ, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у користуванні, здійснюється за згодою землекористувача, заставодержателя. Справжність підпису на такій згоді засвідчується нотаріально.
Земельні ділянки можуть бути об`єднані, якщо вони мають однакове цільове призначення. У разі поділу земельної ділянки, об`єднання земельних ділянок сформовані земельні ділянки зберігають своє цільове призначення.
Відповідно до ч.13 ст. 79-1 ЗК України земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі:
поділу або об`єднання земельних ділянок;
скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації;
якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника.
Суб`єктами права власності на землю є:
а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності;
б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності;
в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності (ст.80 ЗК України).
У відповідності до п. «а» ч.1 ст. 82 ЗК України юридичні особи (засновані громадянами України або юридичними особами України) можуть набувати у власність земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності у разі, зокрема, придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17 лютого 2011 року № 3038-VI (далі Закон № 3038-VI), будівництво - нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт об`єкта будівництва; замовник будівництва (далі - замовник) - фізична чи юридична особа, яка має у власності чи користуванні одну чи декілька земельних ділянок або у власності чи управлінні будівлю/споруду і має намір щодо виконання підготовчих та/або будівельних робіт. У разі виконання підготовчих/будівельних робіт щодо багатоквартирного будинку замовником будівництва може бути об`єднання співвласників багатоквартирного будинку або управитель багатоквартирного будинку чи житлово-будівельний (житловий) кооператив, який здійснюватиме утримання такого будинку на підставі рішення (договору) співвласників багатоквартирного будинку містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій. ) містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Відповідно до ч.1 ст. 2 Закону № 3038-VI планування і забудова територій - діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає: 1) прогнозування розвитку територій; 2) забезпечення раціонального розселення і визначення напрямів сталого розвитку територій; 3) обґрунтування розподілу земель за цільовим призначенням; 4) взаємоузгодження державних, громадських та приватних інтересів під час планування і забудови територій; 5) визначення і раціональне взаємне розташування зон житлової та громадської забудови, виробничих, транспортних, рекреаційних, природоохоронних, оздоровчих, історико-культурних та інших зон і об`єктів; 6) встановлення режиму забудови територій, на яких передбачено провадження містобудівної діяльності; 7) розроблення містобудівної та проектної документації, будівництво об`єктів; 8) реконструкцію існуючої забудови та територій; 9) збереження, створення та відновлення рекреаційних, природоохоронних, оздоровчих територій та об`єктів, ландшафтів, лісів, парків, скверів, окремих зелених насаджень; 10) створення та розвиток інженерно-транспортної інфраструктури; 10-1) створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення; 11) проведення моніторингу забудови; 12) ведення містобудівного кадастру; 13) здійснення контролю у сфері містобудування.
Згідно з абз. 2 ч.1 ст. 4 Закону № 3038-VI об`єктами будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об`єкти інженерно-транспортної інфраструктури (крім трубопроводів внутрішньогосподарських меліоративних систем).
Згідно з ч.2 ст. 5 Закону № 3038-VI вимоги містобудівної документації є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами містобудування.
Відповідно до ч.2 ст. 24 Закону № 3038-VI зміна функціонального призначення територій не тягне за собою припинення обмежень у використанні земель, а також припинення права власності або права користування земельними ділянками, які були передані (надані) у власність чи користування до встановлення нового функціонального призначення територій, а також не тягне за собою обов`язковості зміни виду цільового призначення земельної ділянки незалежно від того, чи належить цей вид до переліку видів цільового призначення, встановлення яких є можливим у межах такої зони.
Забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.
Відповідно до частин першої, третьої та четвертої статті 27 Закону України № 3038-VI забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт). Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки. Будівельний паспорт складається з текстових та графічних матеріалів. За наявності плану зонування території розроблення будівельного паспорта здійснюється на його підставі.
Так, згідно пунктів 1.1-1.3 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.04.2019 №104, ці державні будівельні норми поширюються на планування і забудову територій населених пунктів та міжселенних територій на державному, регіональному та місцевому рівні.
Ці норми обов`язкові для органів державного управління, місцевого самоврядування, підприємств і установ незалежно від форм власності та відомчого підпорядкування, громадських об`єднань і громадян, які здійснюють проектування, будівництво і благоустрій на території міських і сільських населених пунктів та інших територіях.
Ці норми не поширюються на планування та забудову територій стратегічних об`єктів, об`єктів військово-промислового комплексу, пенітенціарних об`єктів, специфічних та вузькоспеціалізованих виробництв (у тому числі вугільних розрізів і шахт, газосховищ і газоперекачувальних станцій, кар`єрів відкритого видобутку корисних копалин).
Відповідно до п. 3.56 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій»,садибний будинок (індивідуальний будинок) - житловий будинок з присадибною ділянкою та господарськими спорудами, призначеними для одного домогосподарства.
Згідно з п. 3.57 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» садибна забудова це забудова, що сформована індивідуальними чи зблокованими житловими будинками.
Відповідно до п.п. 6.1.31.-6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» зони садибної забудови мають формуватися за принципами мікрорайонування окремими чи зблокованими житловими будинками з присадибними ділянками. Поверховість будинків в межах територій садибної забудови не може перевищувати 3-х поверхів без урахування мансарди.
Розміщення багатоквартирних (секційних) будинків в кварталах садибної забудови не допускається.
Граничний розмір площі земельних ділянок, які надаються громадянам для нового житлового будівництва, має становити не менше 150 м2 для блокованої забудови і не менше 500 м2 для індивідуальної житлової забудови.
Примітка 1. До площі присадибної земельної ділянки включається площа під забудовою житлових будинків та господарських будівель.
Примітка 2. При розміщенні земельної ділянки для будівництва індивідуального житлового будинку в межах сформованої забудови площа її може бути зменшена, але не більше ніж на 20 % за умов забезпечення санітарних та протипожежних вимог.
Висновки суду.
З наведених правових норм вбачається, що формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок. У разі поділу земельної ділянки, об`єднання земельних ділянок сформовані земельні ділянки зберігають своє цільове призначення.
Як встановлено судом та не заперечується учасниками справи, ТОВ «ЮНА-2019» на підставі Іпотечного договору від 19 травня 2021 року набуло право власності на нерухоме майно у вигляді земельної ділянки загальною площею 0,5642 га, кадастровий номер 5110136900:43:007:0009, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Після чого, вказана земельна ділянка, загальною площею 0,5642 га, кадастровий номер 5110136900:43:007:0009, була розподілена на шістнадцять окремих земельних ділянок, яким було присвоєно окремі шістнадцять кадастрових номерів, відомості про що внесені до Державного земельного кадастру в тому числі, земельна ділянка 5110136900:43:007:0033 загальною площею 0,0334 га.
Таким чином, відповідачем відповідно до Земельного кодексу України, був здійснений поділ раніше сформованої земельної ділянки без зміни цільового призначення.
З огляду на вказане, суд не приймає до уваги доводи Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про те, що в результаті поділу земельної ділянки загальною площею 0,5642 га, кадастровий номер 5110136900:43:007:0009 відбулося формування нової земельної ділянки, оскільки відбувся поділ раніше сформованої ділянки, яка перебуває у власності ТОВ «ЮНА-2019».
Щодо порушення відповідачем вимог п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій», суд зазначає наступне.
Відповідно до акту обстеження об`єкта містобудування щодо дотримання законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові на території м. Одеси від 27.09.2023 року, встановлено, що нове будівництво двоповерхового житлового будинку з мансардою на земельній ділянці загальною площею 334 кв.м. з кадастровим номером: 51110136900:43:007:0033 за адресою: АДРЕСА_1 , передбачається з порушеннями п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій», тобто з суттєвим порушеннями вимог державних будівельних норм.
Таким чином, підставою для припинення права на виконання будівельних робіт, на думку позивача, є невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні та державним будівельним нормам, позивач виходив з того, що земельна ділянка з кадастровим номером 5110136900:43:007:0033 значно менша ніж це передбачено п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій».
Суд звертає увагу на той факт, що п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» регулює саме відносини в сфері надання громадянам України земельних ділянок для нового житлового будівництва та визначає саме граничний розмір площі земельних ділянок які надаються громадянам України і не може бути меншою ніж визначена п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій». Тобто, громадянину України для нового житлового будівництва не може бути надана земельна ділянка менша ніж визначена даною нормою ДБН. При цьому, вказана норма не передбачає граничні розміри земельних ділянок придбаних у власність для здійснення нового будівництва.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, ТОВ «ЮНА-2019» 07.11.2022 року звернулося до Міністерства розвитку громад та територій України із запитом про надання інформації (а.с.207).
Листом від 14.12.2022 року за № 7/14.4.1/13703-22 Директорат просторового планування територій та архітектури Міністерства розвитку громад та територій України повідомив, що обмеження щодо мінімальних площ земельних ділянок для нового житлового будівництва, встановлених пунктом 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019, розповсюджуються, насамперед, на проектні рішення містобудівної та землевпорядної документації, яка використовується при наданні земельних ділянок. Застосування цієї норми при здійсненні забудови раніше сформованих земельних ділянок відповідного цільового призначення не має достатнього нормативного підґрунтя.
Суд погоджується із зазначеним та дійшов висновку, що обмеження щодо мінімальних площ земельних ділянок для нового житлового будівництва, встановлених пунктом 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій», розповсюджуються, насамперед, на проектні рішення містобудівної та землевпорядної документації, яка використовується при наданні земельних ділянок. При цьому, приписами ст. 27 Закону України № 3038-VI визначений саме граничний розмір самої забудови, а саме: не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, та не містить посилань на граничні розміри земельної ділянки на якій планується вказана забудова.
Таким чином, відповідач не втратив права на виконання будівельних робіт на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт, тому позов не підлягає задоволенню.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та достатності, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.
Згідно зі ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
Розподіл судових витрат.
Відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись Конституцією України, ст.ст.2, 77, 90, 139, 242-246, 250 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019», за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради про припинення права на виконання будівельних робіт відмовити.
Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний суддею 23.04.2024 року.
Суддя А.В. Бутенко
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2024 |
Оприлюднено | 26.04.2024 |
Номер документу | 118595553 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бутенко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні