Постанова
від 22.04.2024 по справі 320/10895/21
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/10895/21 Суддя (судді) першої інстанції: Перепелиця А.М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 квітня 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді Коротких А.Ю.,

суддів Сорочка Є.О.,

Чаку Є.В.,

при секретарі Черніченко К.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Київського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області, Виконавчого комітету Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 про визнання протиправним та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 звернулись до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області, Виконавчого комітету Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 про визнання протиправним та скасування рішення.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 06 грудня 2021 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 серпня 2022 року, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погоджуючись із зазначеними судовими рішенням, ОСОБА_1 звернулась з касаційною скаргою.

Постановою Верховного Суду від 09 лютого 2023 року касаційну скаргу ОСОБА_1 задоволено; рішення Київського окружного адміністративного суду від 06.12.2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.08.2022 року скасовано, а справу №320/10895/21 за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області, Виконавчого комітету Борщагівської сільради про визнання протиправним та скасування рішення направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2023 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням суду, ОСОБА_1 звернулась з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нову постанову, якою позов задовольнити повністю. Свої вимоги апелянт мотивує тим, що судом першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення неповно досліджено обставини, що мають значення для справи та неправильно застосовано норми матеріального права.

Заслухавши учасників справи, суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Судом першої інстанції встановлено, що рішенням Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 05.04.2018 року №5 «Про надання дозволу на розробку генерального плану поєднаного із детальними планами окремих частин села Петропавлівська Борщагівка» вирішено (том 1, а.с.99-100):

1. Надати дозвіл виконавчому комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради на розробку генерального плану поєднаного із детальними планами окремих частин села Петропавлівська Борщагівка.

2. Виконавчому комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради:

- виступити замовником розроблення містобудівної документації місцевого рівня - генерального плану села Петропавлівська Борщагівка, відповідно до Порядку розроблення містобудівної документації, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №290 від 16.11.2021 року;

- визначити розробника та укласти з ним договір щодо виготовлення містобудівної документації;

- організувати оприлюднення рішення про розроблення містобудівної документації в місцевій газеті та офіційному веб-сайті сільської ради;

- забезпечити проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проекті генерального плану поєднаного із детальними планами окремих частин села Петропавлівська Борщагівка у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 року №555 «Про затвердження проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні».

3. Відповідальною особою за забезпечення роботи з розгляду пропозицій громадськості призначити заступника сільського голови з виконавчої роботи.

4. Після розроблення та затвердження містобудівної документації, забезпечити оприлюднення матеріалів генерального плану села Петропавлівська Борщагівка шляхом розміщення їх на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування.

5. Рішення №57 33-ої сесії VІ-го скликання ІІІ пленарне засідання Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради від 08.10.2015 року «Про надання дозволу на внесення змін до генерального плану села Петропавлівська Борщагівка» вважати таким, що втратило чинність.

Вказане рішення було опубліковано в газеті «Трибуна Петропавлівської Борщагівки» №13(368) від 17.04.2018 року (том 4, а.с.30-31).

Рішенням Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 19.03.2019 року №131 «Про внесення змін до Рішення №5 13-ої сесії VІІ-го скликання від 05.04.2018 року «Про надання дозволу на розробку генерального плану поєднаного із детальними планами окремих частин села Петропавлівська Борщагівка» вирішено (том 1, а.с.101-102; том 4, а.с.106):

1. Внести зміни до п. 1 рішення №5 13-ої сесії VІІ-го скликання від 05.04.2018 року «Про надання дозволу на розробку генерального плану поєднаного із детальними планами окремих частин села Петропавлівська Борщагівка», виклавши його в наступній редакції: «Надати дозвіл виконавчому комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради на розробку Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка та приведення містобудівної документації у відповідності до чинного законодавства та державних будівельних норм України».

2. Виконавчому комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради:

- виступити замовником розроблення містобудівної документації відповідно до Порядку розроблення містобудівної документації, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №290 від 16.11.2021 року;

- визначити розробника та укласти з ним договір щодо виготовлення містобудівної документації, відповідно до ДБН Б.1.1-14:2012 «Склад та зміст детального плану території»;

- організувати оприлюднення рішення про розроблення містобудівної документації в місцевій газеті;

- забезпечити проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проекті Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 року №555 «Про затвердження проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні»;

- винести на розгляд сесії затвердження містобудівної документації - Генеральний план села Петропавлівська Борщагівка.

3. Відповідальною особою за забезпечення роботи з розгляду пропозицій громадськості призначити начальника відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради - Резванюк Т.І.

4. Фінансування робіт з розроблення Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка за рахунок замовника будівництва - Виконавчого комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради.

Вказане рішення було опубліковано в газеті «Трибуна Петропавлівської Борщагівки» №6(397) від 06.04.2019 року (том 1, а.с.91-92).

В подальшому, сільський голова Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради звернувся до в.о. директора Департаменту охорони здоров`я Київської ОДА з листом від 23.05.2019 року №112/624, в якому просив надати зауваження та пропозиції до заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області (том 4, а.с.107).

Також, сільський голова Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради звернувся до директора Департаменту екології та природних ресурсів Київської ОДА з листом від 23.05.2019 року №112/623, в якому просив надати зауваження та пропозиції до заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області (том 4, а.с.108).

До вказаних звернень сільський голова Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради додав заяву про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області (том 4, а.с.109-120).

Далі в газеті «Трибуна Петропавлівської Борщагівки» №16(407) від 03.08.2019 року (том 4, а.с.32-33) та в газеті «Новий День» №15(9389) від 03.08.2019 року (том 4, а.с.28-29) опубліковані повідомлення про оприлюднення проекту документа державного планування та Звіту про стратегічну екологічну оцінку проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка такого змісту:

« 1. Повна назва документа державного планування: Генеральний план села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області.

В Звіті про стратегічну економічну оцінку Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області проведена оцінка впливу на складові довкілля (вплив на атмосферне повітря, воду, ґрунти, природні ресурси, флору і фауну), а також на стан здоров`я та добробут населення (небезпека для здоров`я населення, соціально-економічні наслідки, поводження з відходами, транспорт, розвиток інфраструктури, естетичні характеристики території, використання ландшафтів для рекреаційних цілей тощо).

Метою стратегічної екологічної оцінки є сприяння розвитку шляхом забезпечення охорони довкілля, безпеки життєдіяльності населення та охорони його здоров`я, інтегрування екологічних вимог під час розроблення та затвердження основного документа державного планування на місцевому рівні - Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка.

2. Орган, що прийматиме рішення про затвердження документа державного планування: Петропавлівсько-Борщагівська сільська рада.

3. Передбачувана процедура громадського обговорення, у тому числі:

а) дата початку та строки здійснення процедури: громадське обговорення починається з 03.08.2019 року та триває до 03.09.2019 року;

б) способи участі громадськості (надання письмових зауважень і пропозицій, громадські слухання тощо): зауваження і пропозиції громадськості надаються у письмовому та електронному вигляді;

в) дату, час і місце проведення запланованих громадських слухань (у разі проведення: не планується;

г) орган, від якого можна отримати інформацію та адресу, за якою можна ознайомитися з проектом документа державного планування, звітом про стратегічну екологічну оцінку та екологічною інформацією, у тому числі пов`язаною зі здоров`ям населення, що стосується документа державного планування: Петропавлівсько-Борщагівська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області: адреса: 08129, Київська область, Києво-Святошинський район, село Петропавлівська Борщагівка, вул. Ярослава Мудрого, 1-а (каб. 106);

д) контактна особа: начальник відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради - Резванюк Тетяна Іванівна;

е) орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, його поштова та електронна адреси та строки подання зауважень і пропозицій: Петропавлівсько-Борщагівська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області: адреса: 08129, Київська область, Києво-Святошинський район, село Петропавлівська Борщагівка, вул. Ярослава Мудрого, 1-а (каб. 106); info@pbrada.gov.ua;

є) строк подання зауважень та пропозицій: до 03.09.2019 року включно. Пропозиції та зауваження, подані після встановленого строку, не розглядаються.

4. Необхідність проведення транскордонних консультацій щодо проекту документа державного планування: відсутня.».

02.01.2020 року в газеті «Трибуна Петропавлівської Борщагівки» №32(423) було опубліковано повідомлення про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості щодо проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області та оприлюднення Звіту про екологічну стратегічну оцінку такого змісту (том 1, а.с.93-94; том 4, а.с.145-146):

«Виконавчий комітет Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради на виконання прийнятого рішення 18-ої сесії VІІ-скликання Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради №131 «Про внесення змін до Рішення №5 13-ої сесії VІІ-го скликання від 05.04.2018 року «Про надання дозволу на розробку генерального плану поєднаного із детальними планами окремих частин села Петропавлівська Борщагівка» від 19.03.2019 року, відповідно до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 року №555, оголошує про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості щодо містобудівної документації - Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка та оприлюднення Звіту про екологічну стратегічну оцінку.

1. Метою розробки Генерального плану є визначення основних принципів і напрямків планування організації та функціонального призначення території; організація вулично-дорожньої та транспортної мережі, інженерного обладнання, інженерної підготовки і благоустрою; організація цивільного захисту території та населення від небезпечних природних та техногенних процесів; визначення основних принципів охорони навколишнього природного середовища, охорони та збереження культурної спадщини; визначення послідовності реалізації рішень, у тому числі етапність освоєння території.

Склад містобудівної документації: графічні та текстові матеріали (пояснювальна записка з додатками).

Зміст містобудівної документації включає в пояснювальній записці: 1) Вступ; 2) аналітична частина; 3) обґрунтування та пропозиції; 4) основні показники Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка.

2. Основні техніко-економічні показники, зокрема, графічні матеріали, що відображають зміст містобудівної документації - площа забудови території села Петропавлівська Борщагівка - 920,6526 га.

3. Замовник проектної документації - Петропавлівсько-Борщагівська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області.

Проект Генерального плану розроблено Державним підприємством «Український науково-дослідний і проектний інститут цивільного будівництва «УКРНДПІЦИВІЛЬБУД» на підставі рішення 18 сесії VІІ-скликання Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради №131 «Про внесення змін до Рішення №5 13-ої сесії VІІ-го скликання від 05.04.2018 року «Про надання дозволу на розробку генерального плану поєднаного із детальними планами окремих частин села Петропавлівська Борщагівка» від 19.03.2019 року; завдання на проектування та договору №25327.6 на виконання проектних робіт від 27.05.2019 року.

4. З матеріалами проекту містобудівної документації можна ознайомитися в приміщенні Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради за адресою: 08129, Київська область, Києво-Святошинський район, с. Петропавлівська Борщагівка, вул. Ярослава Мудрого, 1-а, з понеділка по п`ятницю з 10-17 год. (каб. 105, 106) та на офіційному сайті Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради за електронним посиланням: www.pbrada.gov.ua.

5. Відповідальна особа за організацію розгляду пропозицій громадськості - начальник відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради - Резванюк Тетяна Іванівна.

6. Пропозиції та зауваження подаються в письмовому вигляді на адресу Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради: 08129, Київська область, Києво-Святошинський район, с. Петропавлівська Борщагівка, вул. Ярослава Мудрого, 1-а, та на електронну адресу: pbrada@ukr.net до 04.02.2020 року.

Дата, час та місце проведення громадських слухань з обговорення проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області та заслуховування Звіту про екологічну стратегічну оцінку - 05.02.2020 року о 14:00 за адресою: Київська область, Києво-Святошинський район, с. Петропавлівська Борщагівка, вул. Ярослава Мудрого, 1-а, в актовій залі сільської ради.

Пропозиції, подані після встановленого строку, залишаються без розгляду.».

05.02.2020 року в приміщенні актової зали сільської рад за адресою: Київська область, Києво-Святошинський район, с. Петропавлівська Борщагівка, вул. Ярослава Мудрого, 1-а було проведено громадські слухання щодо врахування пропозицій громадськості в рамках обговорення проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області та Звіту про екологічну стратегічну оцінку.

При проведенні громадських слухань було заслухано доповідь начальника відділу містобудування та архітектури Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради Резванюк Т.І., доповідь представника ДП «УКРНДПІЦИВІЛЬБУД» - головного розробника містобудівної документації - ОСОБА_9 . Також було обговорено пропозиції та зауваження громадськості, зокрема, ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_7 , ОСОБА_13 , за результатами яких головуючий проінформував учасників громадських слухань про порядок врахування пропозицій/зауважень громадськості, що надійшли.

Результати громадських слухань оформлені протоколом від 05.02.2020 року (том 1, а.с.103-108).

На вказаних громадських слуханнях були присутні 85 осіб, що підтверджується журналом реєстрації учасників громадських слухань містобудівної документації (том 4, а.с.121-127).

08.02.2020 року в газеті «Трибуна Петропавлівської Борщагівки» №5(427) була опублікована стаття «Генеральний план - кроки у майбутнє», яка висвітила інформацію про проведення громадські слухання щодо врахування пропозицій громадськості в рамках обговорення проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області та Звіту про екологічну стратегічну оцінку, які відбулися 05.02.2020 року (том 1, а.с.89-90; том 4, а.с.147-148).

19.02.2020 року в газеті «Трибуна Петропавлівської Борщагівки» №7(429) було опубліковано повідомлення про оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області та Звіту про екологічну стратегічну оцінку, які відбулися 05.02.2020 року. Зокрема, повідомлено, що до проекту містобудівної документації надійшло 27 письмових звернень з пропозиціями щодо врахування інтересів громадськості, які були передані розробнику для врахування або вмотивованої відмови щодо врахування, за результатами розгляду яких прийняті відповідні рішення (том 1, а.с.87-88).

Підтвердженням, що до проекту містобудівної документації надійшло 27 письмових звернень, є журнал реєстрації пропозицій та зауважень громадськості до проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області (том 4, а.с.128-131).

З наданих відповідачем скріншотів архівної копії офіційного веб-сайту Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради судом встановлено, що відповідачем було розміщено на сайті Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради за посиланням www.pbrada.gov.ua в розділі «Про розробку генерального плана села Петропавлівська Борщагівка» такі документи, а саме: проекти рішень; проект генерального плану; пояснювальна записка; звіт про стратегічну та екологічну оцінку; заява про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки генерального плану с. Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області; протокол громадських слухань; пропозиції громадськості; довідка про результати громадського обговорення; повідомлення про оприлюднення проекту генерального плану (том 4, а.с.136-144).

29.12.2020 року Архітектурно-містобудівною радою при Департаменті містобудування та архітектури Київської обласної державної адміністрації провела засідання щодо розгляду та обговорення проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка, за результатами якого члени архітектурно-містобудівної ради надали свої пропозиції та рекомендації, що підтверджується протоколом №21/20 від 20.12.2020 року.

Рішенням Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області від 12.02.2021 року №47-4-VІІІ вирішено затвердити Генеральний план села Петропавлівська Борщагівка Бучанського району Київської області (з внесеними правками).

При цьому, судом першої інстанції було встановлено, що рішенням Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області від 10.12.2020 року №6-2-VІІІ вирішено перейменувати Петропавлівсько-Борщагівську сільську раду Києво-Святошинського району Київської області у Борщагівську сільську раду Бучанського району Київської області (том 1, а.с.96).

Позивачі, не погоджуючись із вказаним рішенням та бездіяльністю відповідачів, яка полягала у невиконанні належним чином публічно-правових обов`язків у плануванні територій на місцевому рівні, зокрема, під час розроблення генерального плану с. Петропавлівська Борщагівка Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області, звернулись з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.

В силу вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності визначені в Законі України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17 лютого 2011 року №3038-VI (далі Закон №3038-VI).

За визначенням, наведеним у пункті 2 частини першої статті 1 Закону №3038-VI, генеральний план населеного пункту це містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту.

Відповідно до частини першої статті 17 Закону №3038-VI генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

Згідно з частиною другою статті 17 Закону №3038-VI генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

У частині п`ятій статті 17 Закону №3038-VI визначено, що виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації є замовниками, організовують розроблення, внесення змін та подання генерального плану населеного пункту на розгляд відповідної сільської, селищної, міської ради.

Відповідно до частини шостої, дев`ятої статті 17 Закону №3038-VI рішення про розроблення генерального плану приймає відповідна сільська, селищна, міська рада. Зміни до генерального плану населеного пункту можуть вноситися не частіше, ніж один раз на п`ять років.

Частиною десятою статті 17 Закону №3038-VI передбачено, що генеральні плани населених пунктів та зміни до них розглядаються і затверджуються відповідними сільськими, селищними, міськими радами на чергових сесіях протягом трьох місяців з дня їх подання.

Згідно з частинами першою, другою статті 21 Закону №3038-VI громадському обговоренню підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадського обговорення проектів такої документації забороняється.

Відповідно до частини третьої статті 21 Закону №3038-VI замовники містобудівної документації зобов`язані забезпечити:

1) оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення;

2) оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, пояснювальної записки, розділу «Охорона навколишнього природного середовища» або звіту про стратегічну екологічну оцінку на своїх офіційних веб-сайтах, а також вільний доступ до такої інформації громадськості;

3) реєстрацію, розгляд та врахування пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні;

4) проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні;

5) узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію;

6) оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.

Згідно з частиною четвертою статті 21 Закону №3038-VI оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні, проектів містобудівної документації на місцевому рівні є підставою для подання пропозицій громадськості замовнику містобудівної документації.

У частині п`ятій статті 21 Закону №3038-VI встановлено, що пропозиції громадськості подаються у строк, визначений для проведення процедури громадського обговорення, який не може становити менш як 30 днів з дня оприлюднення проекту містобудівної документації на місцевому рівні. Пропозиції, подані після встановленого строку, не розглядаються.

Відповідно до частини восьмої статті 21 Закону №3038-VI оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні здійснюється у двотижневий строк з дня їх прийняття шляхом опублікування в засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення таких рішень на офіційних веб-сайтах замовників містобудівної документації. Особи, які оприлюднюють проекти містобудівної документації на місцевому рівні, є відповідальними за їх автентичність.

З аналізу викладених положень Закону №3038-VI випливає, що генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації, що розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів, прийняття якого включає такі етапи:

1) ухвалення відповідною сільською, селищною, міською радою рішення про розроблення генерального плану або внесення змін до нього;

2) розроблення генерального плану або внесення змін до нього відповідно до вимог державних будівельних норм;

3) розгляд та врахування пропозицій громадськості, проведення громадських слухань;

4) розгляд і затвердження відповідними сільськими, селищними, міськими радами на чергових сесіях генерального плану або змін до нього.

На реалізацію положень ст. 21 Закону №3038-VI Кабінет Міністрів України затвердив Порядок №555, який визначає механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні: генеральних планів населених пунктів, планів зонування та детальних планів територій.

Проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проектах містобудівної документації здійснюється під час розроблення відповідних проектів містобудівної документації із врахуванням вимог Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку» (п.2 Порядку №555).

З аналізу вказаних правових норм у їх сукупності слідує, що будь-яка містобудівна документація повинна розроблятися саме в інтересах мешканців територіальної громади. Чинним законодавством України передбачено право будь-якого зацікавленого члена громади зареєструватись і брати участь в громадських слуханнях. Як правило, зацікавленість полягає в тому, що рішення, яке приймається, певним чином може вплинути на права і інтереси особи, покращити або погіршити її становище.

Громадські слухання є формою діалогу між мешканцями села (міста), відповідною територіальною громадою та депутатами відповідної ради, посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть вносити пропозиції щодо питань місцевого значення.

Громадські слухання містобудівної документації на місцевому рівні відбуваються шляхом: оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні; надання особам, яка мають право на подання пропозицій до проектів містобудівної документації на місцевому рівні, строку для подання таких пропозицій; безпосереднім поданням пропозицій громадськості до відповідного органу місцевого самоврядування; утворення погоджувальної комісії у разі необхідності та, відповідно, оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації.

При цьому, відповідно до пункту 4 Порядку №555 оприлюднення розроблених в установленому законодавством порядку проектів містобудівної документації здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх подання розробником до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради шляхом розміщення матеріалів (планшетів, макетів) у визначеному органом місцевого самоврядування місці та інформування громадян через розповсюдження брошур і повідомлень, засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення інформації на офіційному веб-сайті замовника містобудівної документації.

Зміст наведеної норми свідчить про те, що законодавством визначено два способи оприлюднення проектів містобудівної документації, які не є взаємовиключними, а саме: 1) через засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території; 2) шляхом розміщення інформації на офіційному веб-сайті замовника містобудівної документації.

Водночас, згідно висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 21.06.2018 року у справі №826/4504/17, від 03.04.2019 року у справі №509/4722/16-а, від 13.03.2020 року у справі №320/6466/18, розміщення замовником містобудівної документації інформації про дату, час та місце, де заінтересовані особи можуть ознайомитися з матеріалами проектів містобудівної документації є належним способом оприлюднення розроблених в установленому законодавством порядку проектів містобудівної документації та не становить порушень вимог п.4 Порядку №555.

У справі, яка розглядається судами було встановлено, що підставою для розроблення генерального плану села Петропавлівська Борщагівка були рішення Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 05.04.2018 року №5 «Про надання дозволу на розробку генерального плану поєднаного із детальними планами окремих частин села Петропавлівська Борщагівка» та від 19.03.2019 року №131 «Про внесення змін до Рішення №5 13-ої сесії VІІ-го скликання від 05.04.2018 року «Про надання дозволу на розробку генерального плану поєднаного із детальними планами окремих частин села Петропавлівська Борщагівка».

При цьому рішення від 05.04.2018 року №5 було опубліковано в газеті «Трибуна Петропавлівської Борщагівки» №13(368) від 17.04.2018 року, рішення від 19.03.2019 року №131 було опубліковано в газеті «Трибуна Петропавлівської Борщагівки» від 06.04.2019 року №6 (397).

Також в ході розгляду цієї справи було встановлено, що на сайті Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради за посиланням www.pbrada.gov.ua в розділі «Про розробку генерального плану села Петропавлівська Борщагівка» було розміщено такі документи: проекти рішень; проект генерального плану; пояснювальна записка; звіт про стратегічну та екологічну оцінку; заява про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки генерального плану с. Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області; протокол громадських слухань; пропозиції громадськості; довідка про результати громадського обговорення; повідомлення про оприлюднення проекту генерального плану.

Вказане свідчить про те, що на цих етапах, в механізмі розроблення генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Бучанського району Київської області, відповідачем була дотримана послідовність цього процесу у процедурі громадського обговорення щодо врахування громадських інтересів, у тому числі щодо опублікування рішень, проектів, пояснювальної записки, звіту про стратегічну екологічну оцінку; реєстрацію, розгляд та врахування пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні; проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні; оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.

Вказані обставини не заперечуються та були підтримані Верховним Судом у постанові від 09.02.2023 року у цій справі.

Як було правильно зауважено судом першої інстанції, направляючи справу на новий розгляд, Верховний Суд вказав, що суди попередніх інстанцій не надали правової оцінки обставинам щодо дотримання відповідачем процедури прийняття оспорюваного у цій справі рішення відповідача, зокрема змісту правок, з якими оспорюваним рішенням було затверджено Генеральний план села Петропавлівська Борщагівка Бучанського району Київської області, як вплинули на зміст цього генерального плану пропозиції депутатів Борщагівської сільради, та чи були такі зміни предметом громадського обговорення із дотриманням процедури із послідовністю виконання робіт з розроблення або внесення змін до генерального плану населеного пункту, визначеної у Порядку №290 (чинному на момент виникнення спірних відносин) щодо розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації та завдання на розроблення (внесення змін, оновлення), яке складається і затверджується замовником за погодженням з розробником, в частині текстових і графічних матеріалів планування окремих частин цієї містобудівної документації як основного містобудівного документа, який визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту, у тому числі щодо оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації (внесення до неї змін) з прогнозованими екологічними наслідками, а також відповідних проектів, звітів, пропозицій, пояснювальних записок, тощо.

Отже, як було зазначено вище, ст.16 Закону №3038 визначено, що планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території. їх оновлення та внесення змін до них.

На підставі та з урахуванням положень затвердженого детального плану території може розроблятися проект землеустрою щодо впорядкування цієї території для містобудівних потреб, який після його затвердження стає невід`ємною частиною детального плану території. Детальний план території складається із графічних і текстових матеріалів. Склад, зміст, порядок розроблення та затвердження детального плану території визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. Детальний план території у межах населеного пункту розглядається і затверджується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради протягом 30 днів з дня його подання, а за відсутності затвердженого в установленому цим Законом порядку плану зонування території - відповідною сільською, селищною, міською радою, крім випадків, передбачених цим Законом.

Механізм розроблення або внесення змін до містобудівної документації з планування території на державному рівні в частині схем планування окремих частин території України та містобудівної документації з планування території на регіональному і місцевому рівнях визначено Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №290 від 16.11.2011 року «Про затвердження порядку розроблення містобудівної документації» (далі - Порядок/в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Так, відповідно до п.4.1. Порядку, рішення про розроблення генерального плану, плану зонування території, детального плану території, яка розташована в межах населеного пункту, а також внесення змін до цієї містобудівної документації приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.

Відповідно до п.4.3, 4.4 Порядку, замовником розроблення містобудівної документації з планування території на місцевому рівні або внесення змін до неї є: при розробленні генерального плану населеного пункту, плану зонування території, а також детального плану території, яка розташована в межах населеного пункту, - виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації. Замовник розроблення містобудівної документації з планування території на місцевому рівні та внесення змін до неї визначає джерела фінансування розроблення містобудівної документації та організовує її розроблення.

Відповідно до п.п.34, 42 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: затвердження в установленому порядку місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови відповідних населених пунктів, іншої містобудівної документації; питання регулювання земельних відносин.

Детальний план є основою для визначення вихідних даних для відведення, вилучення земельних ділянок, встановлення та зміни їх цільового призначення, розміщення об`єктів будівництва, реконструкції забудови.

Так, судом першої інстанції було встановлено, що під час прийняття рішення про затвердження Генерального плану за пропозиціями було внесено дві правки до Генерального плану, зокрема, рішенням №45-4-VIII від 12.02.2021 року 4 сесії VIII скликання Борщагівської сільської ради зроблено правку, якою запланувати індивідуальну садибну забудову, з виключенням, за адресами: АДРЕСА_1 , де запланувати громадську забудову (для подальшого будівництва об`єктів соціально-культурного призначення) до 2 поверхів. Раніше ця територія була передбачена під садиби та зблоковану забудову.

З наданих до матеріалів справи документів судом першої інстанції було встановлено, що в момент прийняття вказаних вище правок, територія щодо якої зроблено відповідні правки вже забудована та там знаходяться об`єкти нерухомого майна, що дає підстави для висновку про те, що вказані правки фактично не впливають загалом на Генеральний план та розвиток території, та не призводить до порушення прав будь-кого.

Відповідно п.3.57 ДБН Б.2.2.12:2019 «Планування та забудова територій» садибна забудова - це забудова, що сформована індивідуальними чи зблокованими житловими будинками».

Рішенням №46-4-VIII від 12.02.2021 року 4 сесії VIII скликання Борщагівської сільської ради зроблено правку, якою заплановано в існуючій зоні рекреаційного призначення розміщення зон відпочинку та дозвілля для жителів села.

Відповідно до п.3 ст.10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», «Повноваження сільських, селищних і міських рад та їх виконавчих органів у сфер благоустрою населених пунктів, До повноважень сільських, селищних і міських рад у сферо благоустрою населених пунктів належить: 3) організація місць відпочинку для населення».

Відповідно до ст.50 Земельного кодексу України «Визначення земель рекреаційного призначення» до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму.

Таким чином, відповідно до вищевикладеного розміщення зон відпочинку та дозвілля жителів села є елементом благоустрою та не вимагає від відповідача повторно проходити в такому випадку процедуру розробки та погодження Генерального плану.

При цьому, відповідно до позиції Верховного Суду від 18.01.2023 року у справі №826/10888/18 не кожен дефект акту робить його неправомірним. Фундаментальне порушення - це таке порушення суб`єктом владних повноважень норм права, допущення суттєвої, істотної помилки при прийнятті певного рішення, яке мало наслідком прийняття незаконного рішення.

Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акту, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його правомірність.

Отже, порушення такої процедури може бути підставою до скасування рішення суб`єкта владних повноважень лише за тієї умови, якщо воно вплинуло або могло вплинути на правильність рішення.

Крім того, згідно правового висновку Верховного Суду, викладеного в постанові від 27.09.2022 року у справі №320/1510/20 (адміністративне провадження №К/9901/47532/21), формальні неточності у процедурі підготовки та оприлюднення проекту генерального плану населеного пункту слід оцінювати з урахуванням всіх обставин справи, у сукупності із суспільною важливістю оскаржуваного рішення та метою, на досягнення якої воно спрямовано, а також необхідністю досягнення балансу між інтересами позивача та інтересами територіальної громади, на захист яких прийнято оскаржуване рішення.

Відтак, вказані вище правки не можуть вважатись порушенням процедури прийняття Генерального плану та не повинні слугувати підставами для скасування рішення про затвердження Генерального плану.

До того ж, затверджений генеральний план населеного пункту, з урахуванням внесених змін, за своїм змістом не передбачає будь-яких перетворень, а лише визначає принципові вирішення розвитку, планування забудови та іншого використання територій населеного пункту, без прив`язки до конкретних планувальних, архітектурних, конструктивних, технічних, технологічних вирішень і ним безпосередньо не унормовано конкретні містобудівні перетворення, оскільки, як вже було констатовано вище, в момент прийняття вказаних вище правок, територія щодо якої зроблено відповідні правки вже забудована та там знаходяться об`єкти нерухомого майна, які є зонами відпочинку та дозвілля жителів села.

Крім того, застосування Порядку №290 (чинного на момент виникнення спірних відносин) щодо розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації та завдання на розроблення (внесення змін, оновлення) та приписів частин 13-14 ст. 17 Закону №3038-VI при внесенні вказаних вище змін до Генерального плану села при розгляді питання щодо затвердження такого плану в даному випадку не має обґрунтованих та законних підстав, оскільки виходячи з приписів вказаних положень нормативно-правових актів вбачається, що такі норми регламентують порядок розгляду питання щодо внесення змін вже до затвердженого Генерального плану, що в даному випадку нівелює застосування таких приписів до спірних обставин.

Щодо висновків Верховного Суду про те, що судами попередніх інстанцій не надано правової оцінки аргументам позивачок про те, що під час прийняття оспорюваного рішення, яким було затверджено Генеральний план відповідного населеного пункту, депутатам Борщагівської сільради для голосування та затвердження Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Бучанського району Київської області було надано інший за змістом документ у порівнянні із додатком до оспорюваного рішення, оприлюдненим відповідачем.

Так, для вирішення вказаного питання судом першої інстанції в судовому засіданні були допитані в якості свідків ОСОБА_14 ( АДРЕСА_2 ) та ОСОБА_7 ( АДРЕСА_3 ).

ОСОБА_14 були надані показання, згідно яких вбачається, що під час проведення сесії Генеральний план не змінювався, і лише при ознайомленні з додатками до затвердженого Генерального плану були встановлені відмінності від плану, який був наявний на сесії.

В той же час, згідно з показаннями ОСОБА_7 встановлено, що під час слухання сесії головою сільської ради було повідомлено про те, що буде прийматись інший Генеральний план, а не той, який був до цього, і на час сесії було змінено вивішений до цього Генеральний план.

Даючи оцінку вказаним доказам, судом першої інстанції було вірно зауважено про те, що суд не може прийняти до уваги показання свідків - ОСОБА_14 , ОСОБА_7 , оскільки їх свідчення щодо того, що депутатам Борщагівської сільради для голосування та затвердження Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Бучанського району Київської області було надано інший за змістом документ у порівнянні із додатком до оспорюваного рішення, оприлюдненим відповідачем, не співпадають та різняться між собою.

Крім того, позивачами в ході розгляду справи не було надано суду належних та допустимих доказів на підтвердження обставин фальсифікації Генерального плану, зокрема тієї обставини, що депутатам було надано для голосування та затвердження зовсім інший Генеральний план села, ніж той, що є додатком до оскаржуваного рішення та оприлюднений Борщагівською сільською радою.

Відповідно до ч.ч.1 та 3 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Кожна особа, яка звернулася за судовим захистом, розпоряджається своїми вимогами на свій розсуд, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Таким правом користуються й особи, в інтересах яких подано позовну заяву, за винятком тих, які не мають адміністративної процесуальної дієздатності.

У відповідності до ч.ч.1-3 ст.73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Отже, обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи. Важливим елементом змагальності процесу є стандарти доказування - спеціальні правила, якими суд має керуватися при вирішення справи. Ці правила дозволяють оцінити, наскільки вдало сторони виконали вимоги щодо тягаря доказування і наскільки вони змогли переконати суд у своїй позиції, що робить оцінку доказів більш алгоритмізованою та обґрунтованою.

Аналогічна правова позиція була викладена в постанові Верховного Суду від 22.04.2021 року у справі №904/1017/20 та підтримана Великою Палатою Верховного Суду в постанові від 21.06.2023 року у справі №916/3027/21.

Зважаючи на вказані норми та встановлені обставини справи, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що рішення Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області від 12.02.2021 року №47-4-VІІІ «Про затвердження Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Бучанського району Київської області» прийняте на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а дії відповідачів, які були вчинені під час розроблення Генерального плану с. Петропавлівська Борщагівка Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області, є правомірними та відповідають вимогам чинного законодавства.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, системно проаналізувавши приписи законодавства України, враховуючи всі наведені обставини в їх сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають.

Апеляційним судом також враховано, що згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 325, 328 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2023 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до адміністративного суду касаційної інстанції в порядку і строки, встановлені статтями 329, 331 КАС України.

Головуючий суддя: Коротких А.Ю.

Судді: Сорочко Є.О.

Чаку Є.В.

Повний текст виготовлено: 24 квітня 2024 року.

Дата ухвалення рішення22.04.2024
Оприлюднено26.04.2024
Номер документу118598905
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/10895/21

Постанова від 22.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Постанова від 22.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 07.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Рішення від 07.08.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Перепелиця А.М.

Ухвала від 17.05.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Перепелиця А.М.

Ухвала від 17.05.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Перепелиця А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні