ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17.04.2024м. ДніпроСправа № 904/244/24
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Бєлік В.Г. за участю секретаря судового засідання Голігорової Т.І., розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні справу:
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ГОРСУМ", м. Дніпро
до Приватного закладу вищої освіти "Дніпровський інститут медицини та громадського здоров`я", м. Дніпро
про стягнення заборгованості за договором оренди №03/10/1 від 03.10.2018 у загальному розмірі 16 515 060,60 грн.
Представники:
від позивача: Бевза М.О., адвокат;
від відповідача: Ковальчук Д.Ю., адвокат.
ПРОЦЕДУРА:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ГОРСУМ" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою, у якій просить стягнути з Приватного закладу вищої освіти "Дніпровський інститут медицини та громадського здоров`я" заборгованість по орендній платі за договором оренди №03/10/1 від 03.10.2018 за період з 01.01.2021 по 31.12.2023 у розмірі 16 515 060,60 грн., а також просить стягнути судові витрати по справі.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 22.01.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, та призначено підготовче судове засідання на 20.02.2024 о 10:00 год.
Представник відповідача у підготовче судове засідання 20.02.2024 не з`явився, надав до суду клопотання про відкладення судового засідання.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 20.02.2024 оголошено перерву в підготовчому судовому засіданні до 19.03.2024 о 12:00 год.
21.02.2024 від відповідача через систему "Електронний суд" надійшов відзив на позовну заяву.
04.03.2024 від позивача через систему "Електронний суд" надійшла відповідь на відзив.
13.03.2024 від відповідача через систему "Електронний суд" надійшли заперечення на відповідь на відзив.
14.03.2024 від відповідача до канцелярії суду надійшли заперечення на відповідь на відзив.
У підготовчому судовому засіданні 19.03.2024 представниками сторін зазначено, що ними було надано всі можливі та допустимі докази по справі.
Судом були визначені всі необхідні обставини у справі та зібрані відповідні докази, що є підставою для закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 19.03.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 04.04.2024 о 10:30год.
04.04.2024 представник позивача надав до суду заяву про відкладення розгляду справи.
У призначене судове засідання з розгляд справи по суті 04.04.2024 представник позивача не з`явився.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 04.04.2024 оголошено перерву з розгляду справи по суті до 17.04.2024 о 10 год. 00 хв.
12.04.2024 від відповідача через систему "Електронний суд" надійшло до суду Клопотання про долучення до матеріалів справи додаткових письмових пояснень з доданими доказами.
В порядку статті 240 Господарського процесуального кодексу України, у судовому засіданні 17.04.2024 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд, -
ПОЗИЦІЇ СТОРІН:
Позиція позивача
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за Відповідачем обліковувалась заборгованість в розмірі 16 515 060,60 грн. перед Позивачем, яка виникла внаслідок неналежного виконання зобов`язань за договором оренди №03/10/1 від 03.10.2018 щодо повної та своєчасної оплати за оренду приміщень.
Позиція відповідача
Відповідач вважає позов у цій справі безпідставним та таким, що не підлягає задоволенню мотивуючи тим, що у п.4.5, 4.6 договору оренди сторони передбачили, що орендна плата визначається з площі фактично використовуваних орендарем приміщень, яка відображається в актах приймання-передачі послуг та рахунках на сплату орендної плати, а не всієї площі об`єкту оренди, вказаного в пунктах 1.2 і 1.5 договору. Позивач протягом всього строку оренди щомісячно в рахунках і актах приймання-передачі послуг вказував площу приміщень, які фактично використовував відповідач, а відповідач у повному обсязі сплачував позивачу відповідну орендну плату. Складання та підписання сторонами акту прийому-передачі в оренду 08.10.2018, так само як і актів приймання-передачі (повернення) приміщень від 06.10.2022 жодним чином не підтверджує фактичне використання ПЗВО ДІМЗ всіх вказаних в цих актах приміщень, та не може бути підставою для нарахування позивачем орендної плати, всупереч п.4.5, 4.6 договору оренди. Наданий ТОВ ГОРСУМ висновок експерта не може бути доказом по справі, оскільки його складено на підставі хибного уявлення про обставини справи. Крім того, на думку відповідача, у даній справі спеціальні знання не потрібні. Також, ПЗВО ДІМЗ вказує, що складаючи додаткові акти наданих послуг (оренди) від 28.12.2023 за період з січня 2021 року по листопад 2023 року позивач був повинен зареєструвати до 18.01.2024 відповідні податкові накладні, однак позивач не відобразив у своєму податковому обліку заявлені ним в позовній заяві вимоги про стягнення з відповідача заборгованості за договором і така поведінка суперечить його вимогам. Поведінка позивача, що полягала у складанні у грудні 2023 року актів приймання послуг від 28.12.2023 і рахунків на оплату орендної плати від 28.12.2023 за приміщення, які відповідач фактично ніколи не використовував, суперечить попередній багаторічній поведінці позивача за 2019-2023 роки, що суперечить принципу добросовісності, передбаченому п.6 ч.1 ст.3 ЦК України.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУТЬ
03.10.2018 між Товариством з обмеженою відповідальністю ГОРСУМ (далі - ТОВ ГОРСУМ, орендодавець, позивач) та Приватним закладом вищої освіти ДНІПРОВСЬКИЙ ІНСТИТУТ МЕДИЦИНИ ТА ГРОМАДСЬКОГО ЗДОРОВ`Я (далі - ПЗВО ДІМЗ, орендар, відповідач) було укладено договір оренди № 03/10/1 (далі - Договір).
Даний договір 03.10.2018 посвідчено приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Повєткіною Н.М. та зареєстровано в реєстрі за №1626.
Відповідно до пункту 1.1 Договору ТОВ ГОРСУМ (Орендодавець) передає, а ПЗВО ДІМЗ (Орендар) приймає у тимчасове платне користування на умовах цього Договору частину нежитлових приміщень в будинку, що розташовані за адресою: м. Дніпро, вул. Юліуша Словацького, буд. 14 (далі - Приміщення).
Згідно з п.1.2 Договору загальна площа Приміщень складає 4123,0 кв.м.
Відповідно до п.1.5 Договору приміщення, які передаються в оренду, належить Орендодавцю на праві приватної власності, державна реєстрація права власності на нерухоме майно проведена відповідно до Закону України Про державну реєстрацію прав власності на нерухоме майно та їх обтяжень, а саме:
- учбовий корпус №3 - літ. А-4, прим. №5, а саме: літ. А-4 учбовий корпус №3 (цегла); приміщення №5 поз.301-326 (III поверх), загальною площею 1293,1 кв.м та приміщення загального користування (І, II, III пов.), загальною площею 170,1 кв.м; розташовано за адресою: м. Дніпро, вул. Юліуша Словацького, буд. 14, корп. З, приміщення 5, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно: 717244312101;
- учбовий корпус №3 - літ. А-4, прим. №4, а саме: літ. А-4 учбовий корпус №3 (цегла); приміщення №4 поз. 201-234 (II поверх), загальною площею 1289,7 кв.м та приміщення загального користування (І, II пов.), загальною площею 112,8 кв.м; розташовано за адресою: м. Дніпро, вул. Юліуша Словацького, буд. 14, корп. З, приміщення 4, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно: 717364712101;
- учбовий корпус №3 - літ. А-4, прим. №1, №2; приміщення №1 поз. 101-114 (І поверх), загальною площею 657,1 кв.м; приміщення №2, поз. 101-127 (І поверх) загальною площею 600,2 кв.м; розташовано за адресою: м. Дніпро, вул. Юліуша Словацького, буд. 14, корп. З, приміщення 1,2,3, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно: 717171712101.
Положеннями п.2.1 Договору передбачено, що орендар вступає у платне користування приміщеннями з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі в оренду, який після підписання стає невід`ємною частиною договору. В цьому акті зазначається фактичний стан приміщення, що орендується, перелік майна або інших поліпшень, що передаються в користування.
Строк оренди за цим Договором становить 6 років та починає обчислюватись з моменту нотаріального посвідчення цього Договору, (п.3.1 Договору)
Пункт 4.1 Договору визначає, що орендна плата за договором нараховується з календарного місяця, в якому розпочнуться навчальні заняття в орендаря.
Відповідно до п.4.3 Договору щомісячна орендна плата за Договором оренди обраховується за ставкою 130 грн. за 1 кв.м, в тому числі ПДВ та з урахуванням індексації.
Орендна плата сплачується орендарем на підставі виставлених орендодавцем рахунків щомісячно за поточний місяць до п`ятого числа місяця, за який здійснюється оплата, незалежно від наслідків його діяльності. У разі, якщо останній день сплати орендної плати припадає на вихідний або святковий день, орендна плата сплачується не пізніше наступного робочого дня. (п.4.4 Договору)
Положеннями п.4.6 Договору встановлено, що розмір орендної плати у відповідному календарному місяці розраховується шляхом множення площі фактично використовуваних орендарем приміщень протягом такого місяця. Якщо протягом місяця площа фактично використовуваних орендарем приміщень змінювалась, орендна плата за такий місяць розраховується диференційовано щодо кожного періоду фактичного використання певної площі приміщень.
Відповідно до п.7.5 Договору обов`язки орендаря щодо сплати орендної плати припиняються з дня фактичного звільнення приміщення, яка зазначається у акті приймання-передачі (повернення) Приміщень, крім випадків наявності заборгованості у орендаря по сплаті орендної плати.
08.10.2018 сторонами було складено та підписано акт прийому-передачі приміщень в оренду згідно договору № 03/10/1 оренди від 03.10.2018. У зазначеному акті відповідач підтвердив, що йому фактично передано в належному стані приміщення загальною площею 4123 кв.м, що знаходиться за адресою: м. Дніпро, вул. Юліуша Словацького, будинок № 14. З моменту підписання цього акту, сторони не мають одна до одної жодних претензій щодо стану приміщень.
Зазначений акт прийому-передачі підписано Ректором ПЗВО ДІМЗ та скріплено печаткою навчального закладу без жодних заперечень та зауважень, в тому числі щодо розміру приміщення, його стану, правильності адреси розташування об`єкта оренди тощо.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №140604427 від 08.10.2018, приватним нотаріусом Повєткіною Н.М. 03.10.2018 зареєстровано право користування (найму (оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами) орендаря ПЗВО ДІМЗ, на підставі договору оренди №03/10/1 від 03.10.2018, на учбовий корпус №3 літ. А-4, прим. №1, №2; приміщення №1 поз. 101-114 (І поверх), загальною площею 657,1 кв.м; приміщення №2, поз. 101-127 (І поверх) загальною площею 600,2 кв.м.
Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №140593974 від 08.10.2018, приватним нотаріусом Повєткіною Н.М. 03.10.2018 зареєстровано право користування (найму (оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами) орендаря ПЗВО ДІМЗ, на підставі договору оренди №03/10/1 від 03.10.2018, на учбовий корпус №3 - літ. А-4, прим. №5, а саме: літ. А-4 учбовий корпус №3 (цегла); приміщення №5 поз.301-326 (III поверх), загальною площею 1293,1 кв.м та приміщення загального користування (І, II, III пов.), загальною площею 170,1 кв.м.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №140599431 від 08.10.2018, приватним нотаріусом Повєткіною Н.М. 03.10.2018 зареєстровано право користування (найму (оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами) орендаря ПЗВО ДІМЗ, на підставі договору оренди №03/10/1 від 03.10.2018, на учбовий корпус №3 - літ. А-4, прим. №4, а саме: літ. А-4 учбовий корпус №3 (цегла); приміщення №4 поз. 201-234 (II поверх), загальною площею 1289,7 кв.м та приміщення загального користування (І, II пов.), загальною площею 112,8 кв.м.
06 жовтня 2022 року між ТОВ ГОРСУМ та ПЗВО ДІМЗ було укладено договір про внесення змін до договору оренди № 03/10/1 (далі - Договір про внесення змін). Даний договір 06.10.2022 посвідчено приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Тарасюк О.О. та зареєстровано в реєстрі за №370.
За умовами п.1 Договору про внесення змін, відповідно до п.13.2 Договору, та у зв`язку зі зміною орендованих приміщень (оренда стосовно нерухомого майна з реєстраційним номером 717364712101, номер запису про право власності 4525675, перелічених у абзаці 3 пункту 1.5 Договору припиняється), зменшенням загальною площі орендованих приміщень та зміною розміру орендної плати сторони домовились внести зміни в Договір оренди №03/10/1 від 13.10.2018, виклавши п.п.1.2, 1.5, 4.3, 4.9 Договору у новій редакції:
1.2 Загальна площа Приміщень складає 2840,86 кв.м
1.5 Приміщення, які передаються в оренду, належать Орендодавцю на праві приватної власності, державна реєстрація права власності на нерухоме майно проведена відповідно до Закону України Про державну реєстрацію прав власності на нерухоме майно та їх обтяжень, а саме:
- учбовий корпус №3 - літ. А-4, прим. №6, а саме: А-4 учбовий корпус №3 (цегла); частина приміщення №6 поз. 401-428 (IV поверх), загальною площею 1009,12 кв.м та приміщення загального користування (І, II, III, IV пов.), загальною площею 90,74 кв.м, розташовано за адресою: м. Дніпро, вул. Юліуша Словацького, буд. 14, корп. З, приміщення 6, 7, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно: 717897912101;
- учбовий корпус №3 - літ. А-4, прим. №5, а саме: літ. А-4 учбовий корпус №3 (цегла); приміщення №5 поз.301-326 (III поверх), загальною площею 1293,1 кв.м та приміщення загального користування (І, II, III пов.), загальною площею 170,1 кв.м; розташовано за адресою: м. Дніпро, вул. Юліуша Словацького, буд. 14, корп. З, приміщення 5, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно: 717244312101;
- учбовий корпус №3 - літ. А-4, прим. №2; а саме: частина приміщення №2, поз. 101-127 (І поверх) загальною площею 269,78 кв.м; та приміщення загального користування (І пов.), загальною площею 8,02 кв.м, розташовано за адресою: м. Дніпро, вул. Юліуша Словацького, буд. 14, корп. З, приміщення 1,2,3, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно: 717171712101.
4.3 Щомісячна орендна плата за Договором оренди обраховується за ставкою 144,00 грн. за 1 кв.м, в тому числі ПДВ та з урахуванням індексації.
Відповідно до п.3 Договору про внесення змін Сторони домовились, що згідно статті 631 Цивільного кодексу України умови цього Договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його (договору) укладення, тобто з 01 жовтня 2022 року.
06.10.2022 сторонами було складено та підписано акт приймання-передачі (повернення) приміщень в оренду згідно договору № 03/10/1 оренди від 03.10.2018.
Відповідно до зазначеного акту Орендар передав (повернув), а Орендодавець прийняв об`єкти приміщень загальною площею 2390,02 кв.м, а саме: учбовий корпус №3 - літ. А-4, прим. №4, поз. 201-234 (II поверх), площею 1402,5 кв.м; учбовий корпус №3 - літ. А-4, прим. №1, поз. 101-114 (І поверх), площею 657,1 кв.м; учбовий корпус №3 - літ. А-4, частина прим. №2, поз. 101-127 (І поверх), площею 330,42 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Дніпро, вул. Юліуша Словацького, будинок № 14. З моменту підписання цього акту, сторони не мають одна до одної жодних претензій щодо стану приміщень.
Крім того, 06.10.2022 між позивачем та відповідачем було складено та підписано акт приймання-передачі приміщень, про те, що Орендодавець передав, а Орендар прийняв у користування приміщення загальною площею 1107,88 кв.м, а саме: учбовий корпус №3-літ А-4, частина прим. №6, поз. 401-428 (IV поверх), площа 1099,86 кв.м; учбовий корпус №3 - літ. А-4, частина приміщень загального користування (І пов.), площею 8,02 кв.м.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №311798172 від 06.10.2022, приватним нотаріусом Тарасюк О.О. 06.10.2022 зареєстровано право користування (найму (оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами) орендаря ПЗВО ДІМЗ, на підставі договору про внесення змін до договору оренди №03/10/1 від 03.10.2018, на учбовий корпус №3 - літ. А-4, прим. №6, а саме: А-4 учбовий корпус №3 (цегла); частина приміщення №6 поз. 401-428 (IV поверх), загальною площею 1009,12 кв.м та приміщення загального користування (І, II, III, IV пов.), загальною площею 90,74 кв.м, розташовано за адресою: м. Дніпро, вул. Юліуша Словацького, буд. 14, корп. З, приміщення 6, 7.
Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №311810123 від 06.10.2022, приватним нотаріусом Тарасюк О.О. 06.10.2022 зареєстровано право користування (найму (оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами) орендаря ПЗВО ДІМЗ, на підставі договору про внесення змін до договору оренди №03/10/1 від 03.10.2018, на учбовий корпус №3 - літ. А-4, прим. №2; приміщення №2, поз. 101-127 (І поверх) загальною площею 269,78 кв.м; та приміщення загального користування (І пов.), загальною площею 8,02 кв.м.
Позивач та відповідач у п.1.2, п.1.5 Договору та актах приймання-передачі приміщень, які в силу п.2.1 Договору, є невід`ємною частиною Договору, визначили загальну площу приміщень, яка передана у користування ПЗВО ДІМЗ, 4123 кв.м (з 08.10.2018 по 31.09.2022) та 2840,86 кв.м (з 01.10.2022 по даний час)
У пункті 13.3. Договору сторони підтвердили, що вони дійшли згоди по всім істотним умовам цього Договору та не існує жодних умов, які є необхідним для врегулювання цим Договором.
Жодних претензій щодо істотних умов Договору, як і заперечень стосовно якісних характеристик об`єкта оренди, відповідач не висловлював увесь період договірних правовідносин.
Пунктом 13.2. Договору встановлено, що всі зміни та/або доповнення до цього Договору можуть бути внесені тільки за домовленістю сторін та посвідчені нотаріально.
Отже, підписанням Договору, виконанням умов правочину та частковою сплатою орендних платежів, відповідач прийняв умови правочину, у зв^язку з чим Договір є укладеним у розумінні статті 638 ЦК України та є обов" язковим для виконання обома його сторонами в розумінні статті 629 ЦК України.
Відповідно до п.4.2 Договору орендна плата сплачується орендарем у національній валюті - гривні, шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на поточний рахунок орендодавця у розмірі, визначеному у додатковій угоді до цього Договору. Датою здійснення плати вважається дата списання грошових коштів з розрахункового рахунку орендаря.
У пункті 4.3 Договору сторони погодили, що на строк оренди місячний розмір орендної плати за один квадратний метр складає 130 грн., таким чином, на дату укладення договору, розмір орендної плати виходячи з загальної площі переданих в оренду приміщень 4123 кв.м за один місяць становить 535990 грн. (4123 * 130 = 535990 грн.).
3 01 жовтня 2022 року ТОВ ГОРСУМ та ПЗВО ДІМЗ узгоджено розмір орендної плати за однин квадратний метр у сумі 144 грн., тому, враховуючи змінену площу переданих у оренду приміщень 2840,86 кв.м, сума орендної плати за один місяць становила 409083,84 грн.
Листом про погашення заборгованості вих. №29/12/01-23 від 29 грудня 2023 року позивач повідомив відповідача про наявність заборгованості зі сплати орендної плати у сумі 16 145 979,96грн. Факт направлення відповідачу додаткових актів приймання-передачі послуг та рахунків підтверджуються описом вкладення до цінного листа та поштовим чеком.
Позивач стверджує, що внаслідок невиконання своїх зобов`язань у своєчасному та у повному обсязі здійснювати орендні платежі, передбачені умовами Договору, внаслідок чого виникла прострочена заборгованість у відповідача по орендній платі за договором оренди № 03/10/1 від 03.10.2018 за період 01.01.2021 по 31.12.2023 у загальному розмірі 16 515 060,60 грн., що і стало підставою для звернення позивача з даним позовом до суду за захистом свого порушеного права.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ
Відповідно до ч. 1 ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов" язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обовхязку.
Згідно зі ст. 11, 629 Цивільного кодексу України договір є однією з підстав виникнення зобов`язань та є обов`язковим для виконання сторонами та є обов`язковим для виконання сторонами.
Укладений між позивачем та відповідачем договір є договором найму (оренди).
Відповідно до ч. 1 ст. 283 Господарського кодексу України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.
Згідно ч. 1 статті 759 Цивільного кодексу України унормовано, що за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.
Частиною 1 ст. 760 Цивільного кодексу України передбачено, що предметом договору найму може бути річ, яка визначена індивідуальними ознаками і яка зберігає свій первісний вигляд при неодноразовому використанні (неспоживна річ). Наймодавець зобов`язаний передати наймачеві майно у користування негайно або у строк, встановлений договором найму (ст.765 Цивільного кодексу України).
Відповідно до ст.761 Цивільного кодексу України, право передання майна у найм має власник речі або особа, якій належать майнові права. Наймодавцем може бути також особа, уповноважена на укладення договору найму.
Згідно з ч.2 ст.762 Цивільного кодексу України, за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.
Статтями 525, 526 Цивільного кодексу України унормовано, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається; зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до ч.1 ст.530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Як встановлено вище, приміщення загальною площею 4123,0 кв.м., розташовані за адресою: м. Дніпро, вул. Юліуша Словацького, будинок № 14 були передані орендарю ПЗВО ДІМЗ про, що свідчить підписаний сторонами акт приймання-передачі від 08.10.2018 та витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №140604427 від 08.10.2018, №140599431 від 08.10.2018, №140599431 від 08.10.2018.
У період з 03.10.2018 по 01.10.2022 сторонами не було укладено змін до Договору в частині реквізитів об`єкта оренди (його площі, адреси розташування тощо). Відповідачем ПЗВО ДІМЗ не ініціювалися такого роду зміни у Договір.
При цьому, ПЗВО ДІМЗ до 06.10.2022 не вчиняв дій щодо повернення частини нежитлових приміщень за актом приймання-передачі та продовжував частково сплачувати орендні платежі.
Після, укладення сторонами договору про внесення змін до договору оренди № 03/10/1, повернення відповідачем частини приміщень позивачу та отримання у користування інших приміщень, у період з 06.10.2022 по даний час у користуванні ПЗВО ДІМЗ знаходилися приміщення загальною площею 2840,86 кв.м., що підтверджується актом приймання-передачі від 08.10.2018, актом приймання-передачі (повернення) від 06.10.2022, актом приймання-передачі від 06.10.2022, витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №311798172 від 06.10.2022, №311810123 від 06.10.2022.
Так, позивач та відповідач у п.1.2, п.1.5 Договору та актах приймання-передачі приміщень, які в силу п.2.1 Договору, є невід`ємною частиною Договору, визначили загальну площу приміщень, яка передана у користування ПЗВО ДІМЗ, 4123 кв.м (з 08.10.2018 по 31.09.2022) та 2840,86 кв.м (з 01.10.2022 по даний час)
У період з січня 2021 по вересень 2022 року позивачем та відповідачем підписано акти наданих послуг.
Отже, підписанням Договору, виконанням умов правочину та частковою сплатою орендних платежів, відповідач прийняв умови правочину, у зв`язку з чим Договір є укладеним у розумінні статті 638 ЦК України та є обов`язковим для виконання обома його сторонами в розумінні статті 629 ЦК України.
Відповідно до п.4.2 Договору орендна плата сплачується орендарем у національній валюті - гривні, шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на поточний рахунок орендодавця у розмірі, визначеному у додатковій угоді до цього Договору. Датою здійснення плати вважається дата списання грошових коштів з розрахункового рахунку орендаря.
У пункті 4.3 Договору сторони погодили, що на строк оренди місячний розмір орендної плати за один квадратний метр складає 130 грн., таким чином, на дату укладення договору, розмір орендної плати виходячи з загальної площі переданих в оренду приміщень 4123 кв.м за один місяць становить 535990 грн. (4123 * 130 = 535990 грн.)
3 01 жовтня 2022 року ТОВ ГОРСУМ та ПЗВО ДІМЗ узгоджено розмір орендної плати за однин квадратний метр у сумі 144 грн., тому, враховуючи змінену площу переданих у оренду приміщень 2840,86 кв.м, сума орендної плати за один місяць становила 409083,84 грн.
У грудні 2023 року ТОВ ГОРСУМ звернулось до судового експерта Лішко Л.М. із заявою про проведення експертного економічного дослідження, на вирішення якого поставлено наступні питання:
1. Чи відповідає п.1.2 Договору оренди №03/10/1 від 03.10.2018, зі змінами 06.10.2022 розмір використаних приміщень зазначених в Акті приймання-передачі майна, що є невід`ємною частиною вказаного договору, Орендарем - ПЗВО ДІМЗ враховуючи щомісячні Акти приймання-передачі послуг за період з листопада 2019 року по листопад 2023 року?
2. Який розмір недоотриманої орендної плати Орендодавцем - ТОВ ГОРСУМ враховуючи щомісячну орендну плату за ставкою 130,00 грн., 144,00 грн. за 1 кв.м у т.ч. ПДВ відповідно до п.4.3 та площу приміщень 4123 кв.м, 2840,86 кв.м згідно п.1.2 Договору оренди №03/10/1 від 03.10.2018, зі змінами 06.10.2022, від Орендаря - ПЗВО ДІМЗ за період з листопада 2019 року по листопад 2023 року?
Відповідно до висновку експерта, за результатами проведення експертного економічного дослідження №053-23 від 18.12.2023, складеного судовим експертом Лішко Л.М.:
1) Дослідженням актів приймання передачі послуг, встановлено, що розмір використаних приміщень Орендарем - ПЗВО ДІМЗ не відповідає п.1.2 Договору оренди №03/10/1 від 03.10.2018, зі змінами 06.10.2022 та акту приймання-передачі майна, що є невід`ємною частиною вказаного договору, за період з листопада 2019 року по листопад 2023 року;
2) Враховуючи щомісячну орендну плату за ставкою 130,00 грн., 144,00 грн. у т.ч. ПДВ за 1 кв.м відповідно до п.4.3 та площу приміщень 4123 кв.м, 2840,86 кв.м згідно п.1.2 Договору оренди №03/10/1 від 03.10.2018, зі змінами 06.10.2022, розмір недотриманої орендної плати Орендодавцем - ТОВ ГОРСУМ складає 23 384 686,76 грн. за період з листопада 2019 року по листопад 2023 року.
Внаслідок складного фінансового становища орендаря, зважаючи на те, що підприємство орендодавця було одним із засновників вищого навчального закладу -орендаря, за усною домовленістю сторін, ТОВ ГОРСУМ спочатку виставлялись акти приймання-передачі послуг та рахунки на оплату оренди на частину від загальної суми орендної плати.
Однак, у висновку експерта, за результатами проведення експертного економічного дослідження №053-23 від 18.12.2023, зокрема у таблиці 2 було встановлено розмір недоотриманої орендної плати орендодавцем ТОВ ГОРСУМ за договором оренди №03/10/1 від 03.10.2018, а саме:
1) за період з січня 2021 року по березень 2022 року - різниця площі використовуваних приміщень 4008,7 кв.м - по 521131 грн. на місяць;
2) за період з квітня 2022 року по вересень 2022 року - різниця площі використовуваних приміщень 4053,7 кв.м - по 526981 грн. на місяць;
3) за період з жовтня 2022 року по грудень 2023 року - різниця площі використовуваних приміщень 2563,06 кв.м - по 369080,64 грн. на місяць;
У зв`язку з викладеним, позивачем ТОВ Горсум було складено та направлено для підписання відповідачу ПЗВО ДІМЗ додаткові акти наданих послуг за період з січня 2021 року по листопад 2023 року, а саме:
- акт надання послуг №127 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за січень 2021 року) на суму 521131,00 грн.,
-акт надання послуг №128 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за лютий 2021 року) на суму 521131,00 грн.,
-акт надання послуг №129 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за березень 2021 року) на суму 521131,00 грн.,
-акт надання послуг №130 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за квітень 2021 року) на суму 521131,00 грн.,
-акт надання послуг №131 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за травень 2021 року) на суму 521131,00 грн.,
-акт надання послуг №132 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за червень 2021 року) на суму 521131,00 грн.,
-акт надання послуг №133 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за липень 2021 року) на суму 521131,00 грн.,
-акт надання послуг №134 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за серпень 2021 року) на суму 521131,00 грн.,
-акт надання послуг №135 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за вересень 2021 року) на суму 521131,00 грн.,
-акт надання послуг №136 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за жовтень 2021 року) на суму 521131,00 грн.,
-акт надання послуг №126 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за листопад 2021 року) на суму 521131,00 грн.,
-акт надання послуг №137 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за грудень 2021 року) на суму 521131,00 грн.,
-акт надання послуг №138 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за січень 2022 року) на суму 521131,00 грн.,
-акт надання послуг №139 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за лютий 2022 року) на суму 521131,00 грн.,
-акт надання послуг №140 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за березень 2022 року) на суму 521131,00 грн.,
-акт надання послуг №141 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4053,7 кв.м) за квітень 2022 року) на суму 526981,00 грн.,
-акт надання послуг №142 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4053,7 кв.м) за травень 2022 року) на суму 526981,00 грн.,
-акт надання послуг №143 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4053,7 кв.м) за червень 2022 року) на суму 526981,00 грн.,
-акт надання послуг №144 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4053,7 кв.м) за липень 2022 року) на суму 526981,00 грн.,
-акт надання послуг №145 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4053,7 кв.м) за серпень 2022 року) на суму 526981,00 грн.,
-акт надання послуг №146 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4053,7 кв.м) за вересень 2022 року) на суму 526981,00 грн.,
-акт надання послуг №147 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за жовтень 2022 року) на суму 369080,64 грн.,
-акт надання послуг №148 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за листопад 2022 року) на суму 369080,64 грн.,
-акт надання послуг №149 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за грудень 2022 року) на суму 369080,64 грн.,
-акт надання послуг №150 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за січень 2023 року) на суму 369080,64 грн.,
-акт надання послуг №151 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за лютий 2023 року) на суму 369080,64 грн.,
-акт надання послуг №152 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за березень 2023 року) на суму 369080,64 грн.,
-акт надання послуг №153 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за квітень 2023 року) на суму 369080,64 грн.,
-акт надання послуг №154 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за травень 2023 року) на суму 369080,64 грн.,
-акт надання послуг №155 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за червень 2023 року) на суму 369080,64 грн.,
-акт надання послуг №156 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за липень 2023 року) на суму 369080,64 грн.,
-акт надання послуг №157 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за серпень 2023 року) на суму 369080,64 грн.,
-акт надання послуг №158 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за вересень 2023 року) на суму 369080,64 грн.,
-акт надання послуг №159 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за жовтень 2023 року) на суму 369080,64 грн.,
-акт надання послуг №160 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за листопад 2023 року) на суму 369080,64 грн.
-акт надання послуг №161 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за грудень 2023 року) на суму 369080,64 грн.
Також, разом з листом про погашення заборгованості вих. №29/12/01-23 від 29 грудня 2023 року, ТОВ ГОРСУМ було направлено ПЗВО ДІМЗ рахунки на оплату залишку орендної плату по договору оренди № 03/10/1 від 03.10.2018 за період з 01.01.2021 по 31.12.2023:
- рахунок на оплату №73 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за січень 2021 року) на суму 521131,00 грн.;
- рахунок на оплату №74 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за лютий 2021 року) на суму 521131,00 грн.;
- рахунок на оплату №75 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за березень 2021 року) на суму 521131,00 грн.;
- рахунок на оплату №76 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за квітень 2021 року) на суму 521131,00 грн.;
- рахунок на оплату №77 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за травень 2021 року) на суму 521131,00 грн.;
- рахунок на оплату №78 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за червень 2021 року) на суму 521131,00 грн.;
- рахунок на оплату №79 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за липень 2021 року) на суму 521131,00 грн.;
- рахунок на оплату №80 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за серпень 2021 року) на суму 521131,00 грн.;
- рахунок на оплату №81 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за вересень 2021 року) на суму 521131,00 грн.;
- рахунок на оплату №82 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за жовтень 2021 року) на суму 521131,00 грн.;
- рахунок на оплату №83 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за листопад 2021 року) на суму 521131,00 грн.;
- рахунок на оплату №84 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за грудень 2021 року) на суму 521131,00 грн.;
- рахунок на оплату №85 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за січень 2022 року) на суму 521131,00 грн.;
- рахунок на оплату №86 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за лютий 2022 року) на суму 521131,00 грн.;
- рахунок на оплату №87 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4008,7 кв.м) за березень 2022 року) на суму 521131,00 грн.;
- рахунок на оплату №67 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4053,7 кв.м) за квітень 2022 року) на суму 526981,00 грн.;
- рахунок на оплату №68 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4053,7 кв.м) за травень 2022 року) на суму 526981,00 грн.;
- рахунок на оплату №69 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4053,7 кв.м) за червень 2022 року) на суму 526981,00 грн.;
- рахунок на оплату №70 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4053,7 кв.м) за липень 2022 року) на суму 526981,00 грн.;
- рахунок на оплату №71 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4053,7 кв.м) за серпень 2022 року) на суму 526981,00 грн.;
- рахунок на оплату №72 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (4053,7 кв.м) за вересень 2022 року) на суму 526981,00 грн.;
- рахунок на оплату №88 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за жовтень 2022 року) на суму 369080,64 грн.;
- рахунок на оплату №89 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за листопад 2022 року) на суму 369080,64 грн.;
- рахунок на оплату №90 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за грудень 2022 року) на суму 369080,64 грн.;
- рахунок на оплату №91 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за січень 2023 року) на суму 369080,64 грн.;
- рахунок на оплату №92 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за лютий 2023 року) на суму 369080,64 грн.;
- рахунок на оплату №93 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за березень 2023 року) на суму 369080,64 грн.;
- рахунок на оплату №94 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за квітень 2023 року) на суму 369080,64 грн.;
- рахунок на оплату №95 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за травень 2023 року) на суму 369080,64 грн.;
- рахунок на оплату №96 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за червень 2023 року) на суму 369080,64 грн.;
- рахунок на оплату №97 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за липень 2023 року) на суму 369080,64 грн.;
- рахунок на оплату №98 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за серпень 2023 року) на суму 369080,64 грн.;
- рахунок на оплату №99 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за вересень 2023 року) на суму 369080,64 грн.;
- рахунок на оплату №100 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за жовтень 2023 року) на суму 369080,64 грн.;
- рахунок на оплату №101 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за листопад 2023 року) на суму 369080,64 грн.;
- рахунок на оплату №102 від 28.12.2023 (оренда нежитлового приміщення (2563,06 кв.м) за грудень 2023 року) на суму 369080,64 грн.
Загальна сума недоотриманої позивачем орендної плати складає 16 145 979,96грн.
Розмір недоотриманої орендної плати орендодавцем ТОВ ГОРСУМ за договором оренди №03/10/1 від 03.10.2018, підтверджується розрахунками судового експерта Лішко Л.М., викладеними у висновку експерта, за результатами проведення експертного економічного дослідження №053-23 від 18.12.2023.
Відповідно до ч.1, 5 ст. 101 Господарського процесуального кодексу України, учасник справи має право подати до суду висновок експерта, складений на його замовлення. У висновку експерта зазначається, що висновок підготовлено для подання до суду та що експерт обізнаний про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок.
Поданий позивачем висновок експерта містить відомості про те, що він підготовлений для подачі до суду а також про обізнаність експерта про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок.
Відповідач заперечуючи проти прийняття такого висновку як належного доказу не навів обґрунтувань та доказів які ставили би підсумнів зроблені експертом висновки.
Поданий позивачем висновок експерта, за результатами проведення експертного економічного дослідження №053-23 від 18.12.2023 відповідає вимогами ст.101 Господарського процесуального кодексу України, наведені висновки відповідачем не спростовані, відтак є належним і допустимим доказом у справі, що розглядається.
Позивачем було складено та направлено для підписання відповідачу додаткові акти наданих послуг за період з січня 2021 року по листопад 2023 року.
Також, разом з листом про погашення заборгованості вих. №29/12/01-23 від 29 грудня 2023 року, ТОВ ГОРСУМ було направлено ПЗВО ДІМЗ рахунки на оплату залишку орендної плату по договору оренди № 03/10/1 від 03.10.2018 за період з 01.01.2021 по 31.12.2023.
Факт направлення відповідачу додаткових актів приймання-передачі послуг та рахунків підтверджуються листом про погашення заборгованості вих. №29/12/01-23 від 29 грудня 2023 року підтверджено матеріалами справи, про що йшлося вище.
Зазначений лист залишений відповідачем без відповіді, акти не підписані та не повернуті на адресу позивача, рахунки на оплату неотриманої орендної плати сплачені не були.
Суд критично ставиться до доводів відповідача, що орендна плата вносилась за площу, яку фактично він займав на підставі виставлених позивачем рахунків та актів приймання-передачі послуг з огляду на таке.
У пункті 13.3. Договору сторони підтвердили, що дійшли згоди по всім істотним умовам цього Договору та не існує жодних умов, які є необхідним для врегулювання цим Договором.
Пунктом 13.2. Договору встановлено, що всі зміни та/або доповнення до цього Договору можуть бути внесені тільки за домовленістю сторін та посвідчені нотаріально.
Відповідачем не надано належних та допустимих доказів внесення змін до договору в частині зміни розміру площі орендованих приміщень.
Крім того, відповідно до п.1.4 Договору приміщення надаються Орендарю для розміщення закладу вищої освіти та проведення освітнього процесу.
ПЗВО ДІМЗ, відповідно до реєстру суб`єктів освітньої діяльності, є закладом вищої освіти та має ліцензію на провадження освітньої діяльності за адресою: м. Дніпро, вул. Юліуша Словацького, 14, на підставі наказу МОН від 26.04.2021 №53-л.
Згідно з пп.1, 3 п.39 розділу Технологічні вимоги щодо започаткування та провадження освітньої діяльності для освітніх програм на відповідному рівні вищої освіти Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від постановою Кабінету Міністрів України від ЗО грудня 2015 р. № 1187 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 р. № 365) до матеріально-технічного забезпечення освітньої діяльності до здобувача ліцензії (ліцензіата) встановлюються такі технологічні вимоги:
- наявність документів, які підтверджують право власності чи користування майном для провадження освітньої діяльності на строк не менший необхідного для завершення одного повного циклу освітньої діяльності;
- забезпечення навчальних аудиторій мультимедійним обладнанням повинно становити не менше 25 відсотків кількості аудиторій.
Площа навчальних приміщень для проведення освітнього процесу повинна становити не менш як 2,4 кв. метра на одну особу з урахуванням не більше трьох змін навчання, але не менше 2000 кв. метрів для закладу вищої освіти та не менше 1500 кв. метрів для територіально відокремленого структурного підрозділу закладу вищої освіти з урахуванням ліцензованих обсягів всіх дійсних ліцензій.
Для наукової установи, яка провадить освітню діяльність на другому (магістерському) та/або третьому (освітньо-науковому/освітньо-творчому) рівні вищої освіти, площа навчальних приміщень для проведення освітнього процесу повинна становити не менш як 2,4 кв. метра на одну особу з урахуванням не більше трьох змін навчання та ліцензованих обсягів всіх дійсних ліцензій.
Таким чином, площа приміщень, необхідних ПЗВО ДІМЗ для розміщення закладу вищої освіти та проведення освітнього процесу, за адресою: м. Дніпро, вул. Юліуша Словацького, 14, має бути не менше 2000 кв. м.
Як зазначалось вище, позивач та відповідач у п.1.2, п.1.5 Договору та актах приймання-передачі приміщень, визначили загальну площу приміщень, яка передана у користування ПЗВО ДІМЗ, 4123 кв.м (з 08.10.2018 по 31.09.2022) та 2840,86 кв.м (з 01.10.2022 по теперішній час).
Посилання відповідача на те, що складання та підписання сторонами акту прийому-передачі в оренду 08.10.2018, так само як і актів приймання-передачі (повернення) приміщень від 06.10.2022 не підтверджує фактичне використання ПЗВО ДІМЗ всіх вказаних в цих актах приміщень, та не може бути підставою для нарахування позивачем орендної плати, суд відхиляє. Відповідач на підтвердження своїх доводів не надав доказів повернення позивачу у встановленому договором порядку частини нежитлових приміщень за актом приймання-передачі, які фактично не використовувались ним, і внесення змін до договору оренди та ініціювання внесення змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Доводи відповідача про те, що у п.4.5, 4.6 договору оренди сторони передбачили, що орендна плата визначається з площі фактично використовуваних орендарем приміщень, яка відображається в актах приймання-передачі послуг та рахунках на сплату орендної плати, а не всієї площі об`єкту оренди, вказаного в пунктах 1.2 і 1.5 договору, не можуть бути взяті до уваги, оскільки ПЗВО ДІМЗ належними та допустимими доказами не доведено факту того, що фактична площа використовуваних орендарем приміщень відрізнялась від площі приміщень переданих в оренду, яка зазначена у п.1.2, 1.5 договору оренди, актах приймання-передачі приміщень та відомостях з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Що стосується тверджень відповідача, що позивач підтвердив площу оренди. Яку фактично займає відповідач, шляхом реєстрації податкових накладних на суми зазначені в актах приймання-передачі послуг.
Обов`язок із доказування слід розуміти, як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.
Відповідно ст. 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні, підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Податкові накладні, що зареєстровані позивачем, не є первинними документами в розумінні Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні, якими може підтверджуватися факт здійснення господарської операції. Дійсно, як доказ податкова накладна може оцінюватися судом лише у сукупності з іншими доказами у справі, проте не може буди єдиним доказом, на підставі якого суд встановлює факт постачання товару покупцю та його прийняття ним. Податкова накладна, виписана однією стороною (постачальником) на постачання товарів на користь другої сторони (покупця), може бути допустимим доказом факту прийняття товару від контрагента на визначену суму, якщо покупець вчинив юридично значимі дії, зокрема, відобразив податковий кредит за вказаною господарською операцією з контрагентом.
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 03.06.2022 у справі № 922/2115/19.
Крім того, суд зазначає, що питання правовідносин ТОВ ГОРСУМ з податковими органами виходять за межі предмету позовних вимог та не входить до предмету доказування по даній справі.
Відповідно ч.ч. 1-4 ст. 13 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
За приписами ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77 ГПК України).
Згідно з частинами першою, третьою статті 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Отже, матеріалами справи підтверджена заборгованість відповідача зі сплати орендної платі за договором оренди № 03/10/1 від 03.10.2018 за період 01.01.2021 по 31.12.2023 у загальному розмірі 16 515 060,60 грн.
На підставі викладеного позовні вимоги підлягають задоволенню.
СУДОВІ ВИТРАТИ
Щодо судового збору
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача і стягненню на користь позивача підлягають 198 180,73 грн витрат по сплаті судового збору.
Керуючись статтями 2, 3, 20, 73 - 79, 86, 91, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Стягнути з Приватного закладу вищої освіти "Дніпровський інститут медицини та громадського здоров`я" (49000, м. Дніпро, вул. Юліуша Словацького, буд. 14; код ЄДРПОУ 42416331) на користь Товариство з обмеженою відповідальністю "ГОРСУМ" (49000, м. Дніпро, вул. Юліуша Словацького, буд. 14; код ЄДРПОУ 41822135) заборгованість по орендній платі за договором оренди №03/10/1 від 03.10.2018 за період з 01.01.2021 по 31.12.2023 у розмірі 16 515 060,60 грн., а також витрати по сплаті судового збору в розмірі 198 180,73 грн.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили у відповідності до статті 241 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення суду може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено та підписано - 26.04.2024.
Суддя В.Г. Бєлік
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2024 |
Оприлюднено | 29.04.2024 |
Номер документу | 118649473 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань оренди |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні