Рішення
від 05.07.2010 по справі 2-2791-2010
РОВЕНЬКІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

Ім' ям України

05 липня 2010 року Ровен ьківський міський суд Луганс ької області

в складі: головуючого су дді - Ібадової Н.П.

при секретарі - Кравчен ко Г.М.

Розглянувши у відкритому с удовому засіданні у залі суд у в м. Ровеньки цивільну справ у за позовною заявою ОСОБА_ 1 до Управління пенсійного фонду України в м. Ровеньки Лу ганської області « про визна ння незаконними дії Управлін ня пенсійного фонду України в м. Ровеньки з відмови в прове денні виплати, передбаченої ст. 6 ЗУ «Про соціальний захист дітей війни»,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому вказав, що 1 с ічня 2006р. був введений в дію Зак он України «Про соціальний з ахист дітей війни». Ст. 1 цього закону визначається що дити на війни, це - особа, яка є грома дянином України та якій на ча с закінчення (2 вересня 1945 року) Другої світової війни було м енше 18 років. Він народився І НФОРМАЦІЯ_1 і тому віднесен і до категорії дитина війни. С т.6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» зак ріплено» - Дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошо ве утримання чи державна соц іальна допомога, що виплачує ться замість пенсії, підвищу ється на ЗО відсотків мініма льної пенсії за віком.

Мінімальна пенсія за віко м з 01.01.2007 року складає:

01.01.2007 380 грн. ст. 62 ЗУ «Про Дер жбюджет на 2007 рік» 19.12.2006

року № 489-V

01.04.2007 410,06 ЗУ «Про внесе ння змін до ЗУ «Про держбюдже т на

2007 рік» від 15.03.2007 року № 449- V

01.10.2007 415,11 ЗУ «Про внесенн я змін до ЗУ «Про держбюджет н а

2007 рік» від 15.03.2007 року № 449- V

01.01.2008 470 ЗУ «Про внесен ня змін до ЗУ «Про держбюджет на

2008 рік» від 28.12.2007 року № 107-17

01.04.2008 481 ЗУ «Про внесен ня змін до ЗУ «Про держбюджет на

2008 рік» від 28.12.2007 року № 107-17

01.07.2008 482 ЗУ «Про внесен ня змін до ЗУ «Про держбюджет на

2008 рік» від 28.12.2007 року № 107-17

01.10.2008 498 ЗУ «Про внесен ня змін до ЗУ «Про держбюджет на

2008 рік» від 28.12.2007 року № 107-17

20.10.2009р. прийнятий Закон Укра їни №1646-УІ «Про встановлення п рожиткового мінімуму та міні мальної заробітної плати» ст .1 Закону встановлено прожитк овий мінімум для осіб, які втр атили працездатність: з 1 лист опада 2009р. - 573 грн., з 1 січня 2010р. - 695 г рн., з 1 квітня - 706 грн., з 1 липня - 709 г рн., з 1 жовтня - 723 грн., з 1 грудня - 73 4 грн.

Таким чином, УПФ у м. Ровеньк и відповідно до законодавств а України, повинно виплачува ти йому допомогу, як дитині ві йни 30% вищевказаних сум мініма льної пенсії за віком.

УПФ у м. Ровеньки йому випла чує підвищення до пенсії не 30% мінімальної пенсії за віком , а в розмірі 10% прожиткового мі німуму для осіб, які втратили працездатність.

Відповідач в своєї відмові посилається на норми законі в «Про державний бюджет Укра їни», відповідних років які в носили зміни до соціальних з аконів і зокрема в ст.6 закону «Про соціальний захист дітей війни».

Він вважає, що це є грубим по рушенням мого права на соціа льний захист яке закріплено ст.46 Конституції України.

Також ст.22 Конституції Укра їни закріплено що при прийня ті нових законів або внесенн і змін до чинних законів не до пускається звуження змісту т а обсягу існуючих прав і своб од.

Ст.64 Конституції України пе редбачені окремі обмеження п рав і свобод із зазначенням с троку дії цих обмежень тільк и в умовах воєнного або надзв ичайного стану.

Такий стан 2007-2009р.р. в Україні н е вводився і тому підстав для такого обмеження прав грома дян не має.

Конституційний Суд Україн и неодноразово розглядав про блему, пов'язану з реалізаціє ю права на соціальний захист , неприпустимістю обмеження конституційного права грома дян на достатній життєвий рі вень, і сформулював правову п озицію, згідно з якою Констит уція та закони України виокр емлюють певні категорії гром адян України, що потребують д одаткових гарантій соціальн ого захисту з боку держави.

У рішеннях Конституційног о Суду України зазначалося, щ о пільги, компенсації, гарант ії є видом соціальної допомо ги і необхідною складовою ко нституційного права на доста тній життєвий рівень, тому зв уження змісту та обсягу цьог о права шляхом прийняття нов их законів або внесення змін до чинних законів за статтею 22 Конституції України не допу скається (рішення Конституці йного Суду України від 6 липня 1999р. №8-рп/99, від 20 березня 2002р. №5-рп/ 2002, від 17 березня 2004р. №7-рп/2004, від 1 г рудня 2004р. №20-рп/2004, а також рішенн я конституційного суду Украї ни у справі за конституційни м поданням 46 народних депутат ів України щодо відповідност і Конституції України (конст итуційності) положень статей 29, 36, частини другої статті 56, ча стини другої статті 62, частини першої статті 66, пунктів 7, 9, 12, 13, 14 , 23, 29, ЗО, 39, 41, 43, 44, 45, 46 статті 71, статей 98, 101,103,111 Закону України «Про Держа вний бюджет України на 2007р.» (сп рава про соціальні гарантії громадян) від 9 липня 2007р. №6-рп/2007 Справа №1-29/2007.

В рішенні Конституційного суду №10-рп/2008 від 22.05.2008р. вказано, щ о: «Визнати такими, що не відпо відають Конституції України (є неконституційними), положе ння статті 67 розділу І, пункті в 2-4, 6-8, 10-18, підпункту 7 пункту 19, пун ктів 20-22, 24-34, підпунктів 1-6, 8-12 пункт у 35, пунктів 36-100 розділу II «Внесе ння змін до деяких законодав чих актів України» та пункту 3 розділу III «Прикінцеві полож ення» Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2008 р ік та про внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни».

Тобто, визнані неконституц ійними зміни до ст.6 ЗУ «Про со ціальний захист дітей війни» як такі що звужують зміст і пр аво на соціальні пільги.

Згідно п.5 Постанови Плен уму ВСУ №9 від 01.11.1996р. «Про застос ування Конституції України п ри здійсненні правосудця»

Судам необхідно виходити з того, що нормативно-правові а кти будь-якого державного чи іншого органу (акти Президен та України, постанови Верхов ної Ради України, постанови і розпорядження Кабінету Міні стрів України, нормативно-пр авові акти Верховної Ради Ав тономної Республіки Крим чи рішення Ради міністрів Автон омної Республіки Крим, акти о рганів місцевого самоврядув ання, накази та інструкції мі ністерств і відомств, накази керівників підприємств, уст анов та організацій тощо) під лягають оцінці на відповідні сть як Конституції, так і зако ну.

Якщо при розгляді справи бу де встановлено, що нормативн о-правовий акт, який підлягав застосуванню, не відповідає чи суперечить законові, суд з обов'язаний застосувати зако н, який регулює ці правовідно сини.

Тому він вважає, що розмір в иплати допомоги повинен відп овідати ст.6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» в розмірі 30 відсотків мі німальної пенсії за віком, а н е 10 відсоткам прожиткового мі німуму для осіб, які втратили працездатність як вказуєтьс я в Законі України «Про держа вний бюджет», тому що цей зако н не регулює ці відносини і пр отирічать основному закону У країни і не повинен застосов уватися.

Просив суд визнати незакон ними дії Управління ПФУ у м. Ро веньки, Луганської області щ одо не здійснення належних в иплат, підвищення до пенсії й ому, як дитині війни, за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 ро ку, з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2009 року, з 01 січня 2009 року по 31 груд ня 2009 року, включно, щомісячно. Зобов*язати Управління Пенсі йного Фонду України в м. Ровен ьки Луганської області здійс нити нарахування та виплату підвищення до пенсії, йому як дитині війни, за період 9 липн я 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22 тр авня 2008 року по 31 грудня 2008 року, з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 рок у, включно, щомісячно, з урахув анням фактично отриманих сум , відповідно до вимог ст. 6 ЗУ «П ро соціальний захист дітей в ійни», у розмірі 30% мінімально ї пенсії за віком.

Позивач в зал судового засі дання не з*явився, суду надав з аяву в якій просить справу ро зглянути за його відсутності , позовні вимоги підтримує та просить суд задовольнити їх .

Представник відповідача п озовні вимоги не визнала та с уду пояснила, що статтею 7 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» передбаче но, що фінансове забезпеченн я державних соціальних гаран тій, передбачених цим Законо м, здійснюється за рахунок ко штів Державного бюджету Укра їни.

Саме цим зумовлено застосу вання норм Закону України «П ро Державний бюджет України на 2006 рік», яким було зупинено д ію статті 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни».

Статтею 111 Закону України «П ро Державний бюджет України на 2007 рік» передбачено, що у 2007 р оці підвищення до пенсії або щомісячного довічного грошо вого утримання чи державної допомоги, яка виплачується з амість пенсії, відповідно до статті 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » виплачується особам, які є і нвалідами (крім тих, на яких по ширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни , гарантії їх соціального зах исту»), у розмірі 50 відсотків в ід розміру надбавки, встанов леної для учасників війни.

Після того, як норми цієї ст атті були визнані Конституці йним Судом України не відпов ідаючими Конституції Україн и, жодним нормативним актом н е було передбачено, з якого ро зміру необхідно розраховува ти підвищення дітям війни.

Після визнання Конституці йним Судом України норм Зако ну України „Про Державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України" неконс титуційними, розміри надбаво к дітям війни були визначені постановою Кабінету Міністр ів України від 28.05.2008 року № 530. Упр авління виплачує надбавку са ме в таких розмірах.

Визначення мінімального р озміру пенсії за віком надан о лише в статті 28 Закону Украї ни «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхуван ня». Так, частиною першою цієї статті встановлено, що при на явності у чоловіків 25, а у жіно к 20 років страхового стажу мін імальний розмір пенсії встан овлюється у розмірі прожитко вого мінімуму для осіб, які вт ратили працездатність. При ц ьому, частиною третьою цієї с татті встановлено, що мініма льний розмір пенсії за віком застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених за цим Законом.

Таким чином, застосування м інімального розміру пенсії з а віком, встановленого Закон ом України «Про загальнообов »язкове державне пенсійне ст рахування» при розрахунку пі двищення, передбаченого стат тею 6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни» є безпідставним. А іншого розм іру мінімальної пенсії за ві ком, що застосовується для об числення підвищення дітям ві йни, законодавчо не встановл ено.

Таким чином, вона вважає, що вимоги позивача безпідставн і, суперечать чинному законо давству та просить у задовол енні позову відмовити.

Суд вислухавши представни ка відповідача, дослідивши м атеріали справи, вважає, що по зовні вимоги підлягають задо воленню повністю, з наступни х підстав.

З матеріалів справи вбачає ться, що позивач має правовий статус «дитини війни», відпо відно до посвідчення № НОМЕ Р_1 (а.с.10)

Позивач звернувся до управ ління Пенсійного Фонду Украї ни в м.Ровеньки, від 01.03.2010 року, з проханням виплатити йому су ми підвищення до пенсії, вихо дячи з розміру 30 відсотків мі німальної пенсії за віком, ал е отримав відповідь про від мову в задоволенні його заяв и.

Зі справи вбачається та вст ановлено судом, що позивач „д итина війни", відповідачем йо му виплачується пенсія за ві ком. Відповідно до Закону Укр аїни „Про соціальний захист дітей війни" (2195-15), який набрав ч инності з 1 січня 2006 року, він ма є право на підвищення до пенс ії на 30% мінімального розміру пенсії віком, однак відповід ач не вживає заходи щодо пров едення вказаного підвищення .

Згідно ст. 111 Закону України " Про Державний бюджет України на 2007 рік", у 2007 році підвищення д о пенсії або щомісячного дов ічного грошового утримання чи державної соціальної допо моги, яка виплачується заміс ть пенсії, відповідно до стат ті 6 Закону України "Про соці альний захист дітей війни " виплачується особам, які є інвалідами (крім тих, на яких поширюється дія Закону Украї ни "Про статус ветеранів війн и, гарантії їх соціального за хисту"), у розмірі 50 від сотків в ід розміру надбавки, встанов леної для учасників війни.

Відповідно до п. 12 ст. 71 цього З акону, з метою приведення окр емих норм законів у відповід ність з цим Законом, зупинена на 2007 рік дія ст. 6 Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни".

Дев'ятого липня 2007 року Конст итуційним Судом України (у сп раві №1-29/2007 справа про соціальн і гарантії громадян) ухвален о Рішення №6-рп/2007, відповідно д о якого, визнані такими, що не відповідають Конституції Ук раїни (є неконституційними), п оложення, зокрема пункт 12 стат ті 71 Закону України «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» , приписи якого втратили чинн ість з дня ухвалення Констит уційним Судом України цього Рішення. Пунктом 5 наведеного Рішення визначено про те, що Р ішення Конституційного Суду України у цій справі має прею диціальне значення для судів загальної юрисдикції при ро згляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які вини кли внаслідок дії положень с татей зазначених законів, що визнані неконституційними.

Виходячи із зазначеного за період з 9 липня 2007 року по 31 гру дня 2007 року «діти війни» мали п раво на отримання підвищення пенсії на 30% мінімальної пенс ії за віком, тому вимоги позив ача ОСОБА_1 , про нарахуван ня та виплату підвищеної пен сії, як дитині війни , є обґрун тованими, і як вважає суд ці в иплати повинні здійснювати ся за період з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 рік, з урахуванням о триманих сум.

Підпунктом 2 пункту 41 розділ у II Закону України «Про Держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України», від 28 грудня 2007 року, №107-17 , внесе ні зміни до Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни», а саме, текст статті 6 в икладений в такій редакції: « Дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону Укра їни "Про статус ветеранів вій ни, гарантії їх соціального з ахисту") до пенсії або щомісяч ного довічного грошового утр имання чи державної соціальн ої допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачуєтьс я підвищення у розмірі надба вки, встановленої для учасн иків війни».

Відповідно до статті 14 Зако ну України «Про статус ветер анів війни, гарантії їх соціа льного захисту» учасникам ві йни, нагородженим орденами і медалями колишнього Союзу Р СР за самовіддану працю і без доганну військову службу в т илу в роки Великої Вітчизнян ої війни, пенсії або щомісячн е довічне грошове утримання чи державна соціальна допомо га, що виплачується замість п енсії, підвищуються на 15 відсо тків прожиткового мінімуму д ля осіб, які втратили працезд атність, іншим учасникам вій ни - на 10 відсотків прожитково го мінімуму для осіб, які втра тили працездатність.

Рішенням Конституційного Суду України, №10-рп , від 22 травн я 2008року визнані такими, що не в ідповідають Конституції Укр аїни (є неконституційними), по ложення, зокрема, пункту 41 роз ділу II Закону України «Про Дер жавний бюджет України на 2008 рі к та про внесення змін до деяк их законодавчих актів Україн и».

Відповідно до принципу дії нормативно-правового акту у часі, у зв'язку з прийняттям н ової редакції статті 6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» (підпункт 2 пу нкту 41 розділу II Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2008 рік та про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України»), редакція зазна ченої статті що існувала до 1 січня 2008 року втратила свою чи нність.

На підставі Рішення Консти туційного Суду України, №10-рп, від 22 травня 2008 року втратила ч инність і нова редакція стат ті 6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни», вн аслідок чого відновлена попе редня редакція закону.

28 травня 2008 року Кабінетом Мі ністрів України була прийнят а Постанова № 530 «Деякі питанн я соціального захисту окреми х категорій громадян», відпо відно до пункту 8 якої встанов лено, що дітям війни, до пенсії або щомісячного довічного г рошового утримання чи держав ної соціальної допомоги, що в иплачується замість пенсії, підвищення проводиться у тв ердих розмірах: з 22 травня - 48,10 г ривні, з 1 липня - 48,20 гривні та з 1 жовтня - 49,80 гривні.

Таким чином, підвищення діт ям війни виплачуються органа ми Пенсійного фонду , відпові дно до зазначеної Постанови, а не Закону, внаслідок чого є наявними правові підстави д ля визнання протиправними ді й, бездіяльності управління ПФУ в м.Ровеньки Луганської о бласті, в порушенні права поз ивача ОСОБА_1, на отриманн я підвищеного розміру пенсії з 22 травня 2008 ріку, відповідно до статті 6 Закону України « Пр о соціальний захист дітей ві йни».

Вимоги позивача ОСОБА_1 , про нарахування та виплату підвищеної пенсії, як дитині війни , у розмірі 30% мінімально ї пенсії за віком, за 2008 рік, є об ґрунтованими, ці виплати пов инні здійснюватися за період з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 рік, включно, щомісячно, з урах уванням отриманих сум.

Відповідно до ст. 19 Конститу ції України органи державної влади та органи місцевого са моврядування, їх посадові ос оби зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважен ь та у спосіб, що передбачені К онституцією України.

Суд вважає, що вимоги позива ча про нарахування та виплат у підвищеної пенсії, як дитин і війни, у розмірі 30% мінімальн ої пенсії за віком, за 2009 рік, є о бґрунтованими, оскільки ст. 54 ЗУ від 26.12.2008 року № 835-VІ « Про держа вний бюджет України на 2009 рік» та Постанова Кабінету Мініс трів України від 28.05.2008 року № 530 « Деякі питання соціального з ахисту окремих категорій гро мадян», до теперішнього часу не визнані неконституційни ми.

Задовольняючи позов повні стю, суд вважає, що відповідач зобов' язаний був перерахув ати та виплатити позивачу пі двищення до пенсії як дитині війни за період з 09.07.2007 року по 31 .12.2007 року, з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року т а з 01.01.2009 року по 31.12.2009 року з ураху ванням фактично отриманих су м.

Керуючись ст.ст. 7,10, 214, 215, 218, 294 ЦПК України, статтею 6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни», ст. 28 Закону Украї ни „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня" суд -

ВИРІШИВ:

Позов, ОСОБА_1 до Управл іння пенсійного фонду Україн и в м. Ровеньки Луганської обл асті « про визнання незаконн ими дії Управління пенсійног о фонду України в м. Ровеньки з відмови в проведенні виплат и, передбаченої ст. 6 ЗУ «Про со ціальний захист дітей війни» , задовольнити повністю.

Визнати незаконними дії Уп равління Пенсійного Фонду Ук раїни у м. Ровеньки. Лугансько ї області щодо не здійснення належних виплат, підвищення до пенсії ОСОБА_1, як «дити ни війни». За період з 9 липня 200 7 року по 31 грудня 2007 року, з 22 трав ня 2008 року по 31 грудня 2008 року. З 01 с ічня 2009 року по 31 грудня 2009 року, в ключно. щомісячно.

Зобов' язати Управління П енсійного фонду України в м. Р овеньки Луганської області з дійснити ОСОБА_1, нарахува ння та виплату підвищення до пенсії, як «дитині війни», за період з 09 липня 2007 року по 31 гру дня 2007 року, з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року, та з 01 січня 2009 ро ку по 31 грудня 2009 року, включно в ідповідно до вимог ст. 6 ЗУ «Пр о соціальний захист дітей ві йни», у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком, з урахування м фактично отриманих сум.

Рішення може бути оскаржен е в Луганський апеляційний с уд повністю або частково. Зая ву про апеляційне оскарження рішення суду першої інстанц ії може бути подано протягом десяти днів з дня проголошен ня рішення. Апеляційна скарг а на рішення суду подається п ротягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.

Суддя Н.П.І бадова

СудРовеньківський міський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення05.07.2010
Оприлюднено28.01.2011
Номер документу11872330
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-2791-2010

Ухвала від 02.12.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Новікова Г. В.

Ухвала від 02.12.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Новікова Г. В.

Ухвала від 14.11.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Новікова Г. В.

Рішення від 05.07.2010

Цивільне

Ровеньківський міський суд Луганської області

Ібадова Наталія Павлівна

Ухвала від 12.10.2010

Цивільне

Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська

Руденко Вікторія Василівна

Рішення від 07.04.2010

Цивільне

Артемівський міськрайонний суд Донецької області

Радченко Лариса Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні